TVn kuulokeliitäntä, surkeako?

Tutkittuvaihutkittu

Olen muutaman telkkarin ääntä kuunnellut hyvillä kuulokkeilla. Olen myös parin telkkarin kuulokelähtöön liittänyt aktiivikaiuttimet. Äänenlaatu on mielestäni ollut hyvä. Äänen voimakkuutta on voinut säätää kätevästi TVn kaukolla, joten "hellasärökin" on pysynyt kurissa.

Jostain syystä aika usein näkee varoituksia kuulokelähtöjen kelvottomasta äänenlaadusta. Onko tätä oikeasti jossain tutkittu ja mitattu, vai onko kyseessä vain ennakkoluulo (joita hifistelijöillä kyllä riittää)

7

185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valitse_o

Äänen laatu on aina subjektiivinen kokemus, mutta voisin kuvitella että televisioiden kuulokevahvistimiin ei ole sillä tavalla satsattu ainakaan pieni impedanssisten kuulokkeiden syötössä ja taajuusvasteessa voi olla bassoa vaimennettu, jopa tarkoituksellisesti

• Tutkittuvaihutkittu

Voisin minäkin kuvitella kaikenlaista. Kysymykseni olikin, onko asiaa tutkittu ja mitattu, vai ovatko puheet kuulokeliitäntöjen äänen kelvottomuudesta kuvitelmaa ja ennakoluuloa.

Oma kokemukseni on siis se, että kuulokeliitäntöjen äänenlaatu on kuulokekuunteluun riittävä, ja myöskin riittävä siihen, että kunnollisia aktiivikajareita käyttäen saa TVn äänentoiston ihan toiselle tasolle kuin töllön omia pihisijöitä käyttäen.

Aktiivikaiuttimien sisäänmenon impedanssi on pajon suurempi kuin 16Ohmia, joten eipä tarvita mitään tehotykkiä sinne signaalia tunkemaan.

• valitse_o

Mitä sitten oikein nillität täällä jos kuulokeliitäntöjen äänenlaatu on sinulle riittävä?
      Sitäkö kun se toisille ei ole riittävä?

• Tutkittuvaihutkittu

Kyselenpä vain, onko asiaa tutkittu ja mitattu. Olisi hyvä tietää, onko esim. eri valmistajien ja hintaluokkien välillä merkittäviä eroja.

Omat kokemukseni ovat Panasonicin ja LG:n telkkareista. Onko esim. Sonyllä, Samsungilla tai Philipsillä huonommat ominaisuudet tai jotain omintakeisia taajuuskorjauksia noissa liitännöissä? Onko uudemmissa töllöissä paremmat ominaisuudet kuin vanhemmissa, vai päinvastoin?

Tietoa luulon sijaan olen tässä hakemassa. Hifihommiin ja äänentoistoon yleensäkin liittyy niin paljon mutua, uskomuksia ja kaikenkarvaista kuulopuhetta, että joskus olisi hyvä saada faktatietoakin.

Moiti vaan ihan vapaasti minua nillitämisestä ja jatka eloasi kuvitelmiesi varassa - tietoahan et tarvitse.

• toteaja-

Mututiedon varassa pitää mennä. itsekin olen metsästänyt mitattua tai varmaa tietoa ko. asiasta, sitä löytämättä. Eipä nuo tunnu testaajiakaan kiinnostavan.
        Nyt se ei ole ongelma, kun genelecit on Sonyn RCA lähdöissä kiinni, mutta nykytelevisiot eivät tarjoa enää moista mahdollisuutta, joten kuulokeliityntään pitää kajarit laittaa, kun kuvaltaan himmenevän television piakkoin vaihdan.

• Mutuiluakolmannella

Mutuilua se on minullakin, ja spekulointia.
        Matalien leikkausta arvuuttelen minäkin. Tekniikan Maailma testaa melko perusteellisesti nuo värkit vertailuissaan, sieltä varmaankin löytyy tieto millä mallilla kuulokelähtö on. Moneen vuoteen ei lehteä mulle ole enää tullut joten kirjastosta pitäisi asia käydä tarkistamassa.

Toisella silmällä tulee kaikenlaista hifihommaa silmäiltyä mutten huoleksi asti ole mainitsemaasi kuulokelähdön moitetta nähnyt. Jos ääni on omaan korvaasi kelvollinen, eikö se sitä silloin ole?
        Aikanaan oli kova juttu kun autosoittimiin tuli ominaisuus jossa soittimen näytössä luki soitettavan kappaleen nimi sekä esittäjä. Tuumasin myyjälle että mulla on kaiuttimet sitä varten.

• Tutkittuvaihutkittu

Kuulokeliitäntä on siitä hyvä aktiivikajareille, että töllön omat ämyrit
      menevät mykiksi ja äänenvoimakkuutta voi säätää TVn kakella.

Markkinavoimia kuitenkin kiinnostaa myydä mahdollisimman paljon rompetta kansalle, joten tällaiselle kätevälle minimisysteemolle ei tahdo löytyä tukea. Kun kuulokelähtöjen ominaisuuksia ei tutkita, pysyy myytti niiden kelvottomudesta elossa.

Taajuusvaste, kuormituksen sieto ja äänen säröytyminen volyymiä kasvattaessa olisi tarpeen tietää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1672
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1488
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      921
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      859
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      821
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      748
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      730
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      728
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      710
    Aihe