Olen muutaman telkkarin ääntä kuunnellut hyvillä kuulokkeilla. Olen myös parin telkkarin kuulokelähtöön liittänyt aktiivikaiuttimet. Äänenlaatu on mielestäni ollut hyvä. Äänen voimakkuutta on voinut säätää kätevästi TVn kaukolla, joten "hellasärökin" on pysynyt kurissa.
Jostain syystä aika usein näkee varoituksia kuulokelähtöjen kelvottomasta äänenlaadusta. Onko tätä oikeasti jossain tutkittu ja mitattu, vai onko kyseessä vain ennakkoluulo (joita hifistelijöillä kyllä riittää)
TVn kuulokeliitäntä, surkeako?
7
177
Vastaukset
- valitse_o
Äänen laatu on aina subjektiivinen kokemus, mutta voisin kuvitella että televisioiden kuulokevahvistimiin ei ole sillä tavalla satsattu ainakaan pieni impedanssisten kuulokkeiden syötössä ja taajuusvasteessa voi olla bassoa vaimennettu, jopa tarkoituksellisesti
- Tutkittuvaihutkittu
Voisin minäkin kuvitella kaikenlaista. Kysymykseni olikin, onko asiaa tutkittu ja mitattu, vai ovatko puheet kuulokeliitäntöjen äänen kelvottomuudesta kuvitelmaa ja ennakoluuloa.
Oma kokemukseni on siis se, että kuulokeliitäntöjen äänenlaatu on kuulokekuunteluun riittävä, ja myöskin riittävä siihen, että kunnollisia aktiivikajareita käyttäen saa TVn äänentoiston ihan toiselle tasolle kuin töllön omia pihisijöitä käyttäen.
Aktiivikaiuttimien sisäänmenon impedanssi on pajon suurempi kuin 16Ohmia, joten eipä tarvita mitään tehotykkiä sinne signaalia tunkemaan. - valitse_o
Mitä sitten oikein nillität täällä jos kuulokeliitäntöjen äänenlaatu on sinulle riittävä?
Sitäkö kun se toisille ei ole riittävä? - Tutkittuvaihutkittu
Kyselenpä vain, onko asiaa tutkittu ja mitattu. Olisi hyvä tietää, onko esim. eri valmistajien ja hintaluokkien välillä merkittäviä eroja.
Omat kokemukseni ovat Panasonicin ja LG:n telkkareista. Onko esim. Sonyllä, Samsungilla tai Philipsillä huonommat ominaisuudet tai jotain omintakeisia taajuuskorjauksia noissa liitännöissä? Onko uudemmissa töllöissä paremmat ominaisuudet kuin vanhemmissa, vai päinvastoin?
Tietoa luulon sijaan olen tässä hakemassa. Hifihommiin ja äänentoistoon yleensäkin liittyy niin paljon mutua, uskomuksia ja kaikenkarvaista kuulopuhetta, että joskus olisi hyvä saada faktatietoakin.
Moiti vaan ihan vapaasti minua nillitämisestä ja jatka eloasi kuvitelmiesi varassa - tietoahan et tarvitse.- toteaja-
Mututiedon varassa pitää mennä. itsekin olen metsästänyt mitattua tai varmaa tietoa ko. asiasta, sitä löytämättä. Eipä nuo tunnu testaajiakaan kiinnostavan.
Nyt se ei ole ongelma, kun genelecit on Sonyn RCA lähdöissä kiinni, mutta nykytelevisiot eivät tarjoa enää moista mahdollisuutta, joten kuulokeliityntään pitää kajarit laittaa, kun kuvaltaan himmenevän television piakkoin vaihdan. - Mutuiluakolmannella
Mutuilua se on minullakin, ja spekulointia.
Matalien leikkausta arvuuttelen minäkin. Tekniikan Maailma testaa melko perusteellisesti nuo värkit vertailuissaan, sieltä varmaankin löytyy tieto millä mallilla kuulokelähtö on. Moneen vuoteen ei lehteä mulle ole enää tullut joten kirjastosta pitäisi asia käydä tarkistamassa.
Toisella silmällä tulee kaikenlaista hifihommaa silmäiltyä mutten huoleksi asti ole mainitsemaasi kuulokelähdön moitetta nähnyt. Jos ääni on omaan korvaasi kelvollinen, eikö se sitä silloin ole?
Aikanaan oli kova juttu kun autosoittimiin tuli ominaisuus jossa soittimen näytössä luki soitettavan kappaleen nimi sekä esittäjä. Tuumasin myyjälle että mulla on kaiuttimet sitä varten.
- Tutkittuvaihutkittu
Kuulokeliitäntä on siitä hyvä aktiivikajareille, että töllön omat ämyrit
menevät mykiksi ja äänenvoimakkuutta voi säätää TVn kakella.
Markkinavoimia kuitenkin kiinnostaa myydä mahdollisimman paljon rompetta kansalle, joten tällaiselle kätevälle minimisysteemolle ei tahdo löytyä tukea. Kun kuulokelähtöjen ominaisuuksia ei tutkita, pysyy myytti niiden kelvottomudesta elossa.
Taajuusvaste, kuormituksen sieto ja äänen säröytyminen volyymiä kasvattaessa olisi tarpeen tietää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1094842Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744191527- 1891114
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1101098Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861010Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk151004tilitoimistopiirainen huutaa
mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt11958Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47931- 64921
- 64876