Stå på er om vårdpersonalen inte talar svenska.

tacksamanhörig

Jag var med min dementa släkting på akuten för några dagar sedan(ålder 87 år och svår influensa )jag sade att antingen skaffar de tolk eller söker reda på någon som kan svenska.
Det räckte inte alls länge så fick vi en sjuksköterska som talade bra svenska och översatte från finskan.
Ofta är det bara lathet,man antar att alla klarar av att tala finska.
Orten är tvåspråkig.

26

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 228w

      Rimliga krav,våra ministrar har lovat att finsk och svenskspråkiga skall få vård på sitt modersmål.

    • detärfakta

      Om vi inte själva begär service på svenska så inte får vi den frivilligt.

      • detärfakta

        Just det,och om vi inte begär vård på svenska så anses det att inget behov finns.


      • poåioujyh
        detärfakta kirjoitti:

        Just det,och om vi inte begär vård på svenska så anses det att inget behov finns.

        Inte behöver man ju bråka,man bara vackert säger hur det är,egentligen borde man inte behöva be,men som det nu är så...


      • poåioujyh kirjoitti:

        Inte behöver man ju bråka,man bara vackert säger hur det är,egentligen borde man inte behöva be,men som det nu är så...

        Man kräver, eller stämmer. Punkt och slut, eller tassarna bort från mitt skatteoffer.


      • kostaringet
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Man kräver, eller stämmer. Punkt och slut, eller tassarna bort från mitt skatteoffer.

        Man kan ju uppföra sig civiliserat i allafall.


      • funkarbättre
        kostaringet kirjoitti:

        Man kan ju uppföra sig civiliserat i allafall.

        Det lönar sig absolut, inte vill man onödigt bråka.


      • Det är inte at bråka att begära få det på ens eget modersmål. I synnerhet som de tvungen ge betjäningen på svenska enligt lag. Det är inte patienten som i så fall är besvärlig utan personens inte följer bestämmelserna att de självmant skall se till att man får service på sitt eget språk utan att behöva begära det separat.


      • östnyland
        twervig kirjoitti:

        Det är inte at bråka att begära få det på ens eget modersmål. I synnerhet som de tvungen ge betjäningen på svenska enligt lag. Det är inte patienten som i så fall är besvärlig utan personens inte följer bestämmelserna att de självmant skall se till att man får service på sitt eget språk utan att behöva begära det separat.

        Du har så rätt,men vi betraktas alltid som besvärliga och bråkiga även om vi har mycket skäliga fordringar.


      • sågörjag
        östnyland kirjoitti:

        Du har så rätt,men vi betraktas alltid som besvärliga och bråkiga även om vi har mycket skäliga fordringar.

        Jag täcks inte ens kräva att få tala på svenska på sjukhus nuförtiden, jag klarar mig rätt så bra på finska. Lite får man tänka efter då medicinska termer är något man inte läst i skolan men det googlar man i förhand på telefonen då man väntar på sin tur.


      • deärocksåviktiga
        sågörjag kirjoitti:

        Jag täcks inte ens kräva att få tala på svenska på sjukhus nuförtiden, jag klarar mig rätt så bra på finska. Lite får man tänka efter då medicinska termer är något man inte läst i skolan men det googlar man i förhand på telefonen då man väntar på sin tur.

        Om du klarar dig så är det förstås OK,men alla gör de inte.


      • vemdå

        När även republikens president kräver att man i sjukhuset ska kunna både finska och svenska, backa inte då.


      • egetfel
        vemdå kirjoitti:

        När även republikens president kräver att man i sjukhuset ska kunna både finska och svenska, backa inte då.

        Vi får skylla oss själva när vi är så rädda och tafatta..


      • Varloy1941

        1939 Det frågtes blott,det gavs ej svar........ inte så många kvar från den tiden, dagens politiker borde skämmas för hur äldre behandlas.....ty det är ändå tack vare dem som vi ha ett fosterland och finns till !


      • tragiskt
        Varloy1941 kirjoitti:

        1939 Det frågtes blott,det gavs ej svar........ inte så många kvar från den tiden, dagens politiker borde skämmas för hur äldre behandlas.....ty det är ändå tack vare dem som vi ha ett fosterland och finns till !

        De skiter blankt i både de få veteraner som lever och samma med civilbefolkningen som finns kvar från den tiden.


      • prövatpå
        sågörjag kirjoitti:

        Jag täcks inte ens kräva att få tala på svenska på sjukhus nuförtiden, jag klarar mig rätt så bra på finska. Lite får man tänka efter då medicinska termer är något man inte läst i skolan men det googlar man i förhand på telefonen då man väntar på sin tur.

        När man är riktigt sjuk och dålig så orkar man nog inte sitta och googla.


      • funkarbättre kirjoitti:

        Det lönar sig absolut, inte vill man onödigt bråka.

        Det är en myt. Bland vanlig civiliserat folk fungerar vanlig heminlärd hövlighet och respekt bättre, men med diverse pisshuvuden som idag är ganska mycket av en norm, fungerar det bättre med att fittas.
        Varför det? Jo, de som har problem med normalt uppförande är i regel både fysiskt och mentalt slappa. Är man snäll, så bara fortsätter de. Är man fittig, så blir det obekvämt och de vill slippa en.
        Så, alltid då jag stöter på en inkompetent tjänsteman som har attitydproblem så kör jag med 100 % trakasseri för att förstöra dens dag, och i bästa fall karriär. Då de vill slippa en, byts rollerna och överordnad tillkallas. Lyckligtvis händer detta inte längre så ofta, för man får ju faktiskt intet för besväret. Fast lite fågel smakar det ju alltid....


      • bedrövligt
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Det är en myt. Bland vanlig civiliserat folk fungerar vanlig heminlärd hövlighet och respekt bättre, men med diverse pisshuvuden som idag är ganska mycket av en norm, fungerar det bättre med att fittas.
        Varför det? Jo, de som har problem med normalt uppförande är i regel både fysiskt och mentalt slappa. Är man snäll, så bara fortsätter de. Är man fittig, så blir det obekvämt och de vill slippa en.
        Så, alltid då jag stöter på en inkompetent tjänsteman som har attitydproblem så kör jag med 100 % trakasseri för att förstöra dens dag, och i bästa fall karriär. Då de vill slippa en, byts rollerna och överordnad tillkallas. Lyckligtvis händer detta inte längre så ofta, för man får ju faktiskt intet för besväret. Fast lite fågel smakar det ju alltid....

        Man undrar nog varför vissa personer jobbar inom service och vårdyrken eftersom de alldeles tydligt vantrivs hela tiden,
        Inte en aning har de om gott uppförande och normal hövlighet.finns väl inga fordringar på sådant nuförtiden.


      • bedrövligt kirjoitti:

        Man undrar nog varför vissa personer jobbar inom service och vårdyrken eftersom de alldeles tydligt vantrivs hela tiden,
        Inte en aning har de om gott uppförande och normal hövlighet.finns väl inga fordringar på sådant nuförtiden.

        God fråga. Man tycker, att det skulle finnas att välja på då 627.000 pers. lever på arbetslöshetsunderstöd.
        Kan det vara fråga om ovana (vid arbete), egoism, narcissism och brist på empati som ligger bakom?

        Ofta känns det som om det blott vore fråga om brist på intelligens och ointresse. Då det är problemet, är nästa fråga; hur mäts arbetsprestationerna? Då det är fråga om fiskus är det väl viktigast att inte begå tjänstefel, resten är det inte så noggrant med? Resultaten är därefter.
        Det fungerar inte, men ingen bryr sig. Från vilket väderstreck kommer en sådan mentalitet?


      • felattityd
        Peppu-Reino kirjoitti:

        God fråga. Man tycker, att det skulle finnas att välja på då 627.000 pers. lever på arbetslöshetsunderstöd.
        Kan det vara fråga om ovana (vid arbete), egoism, narcissism och brist på empati som ligger bakom?

        Ofta känns det som om det blott vore fråga om brist på intelligens och ointresse. Då det är problemet, är nästa fråga; hur mäts arbetsprestationerna? Då det är fråga om fiskus är det väl viktigast att inte begå tjänstefel, resten är det inte så noggrant med? Resultaten är därefter.
        Det fungerar inte, men ingen bryr sig. Från vilket väderstreck kommer en sådan mentalitet?

        Fennor vill alla vara i ledande ställning,de vet ingenting om service.De tror att det är fråga om att det själva blir förödmjukade om de ger fin betjäning åt kunden och han är nöjd och återvänder.
        Därför kan vi inte "sälja "varken varor eller visioner åt utlänningar heller.


      • strokepatient
        prövatpå kirjoitti:

        När man är riktigt sjuk och dålig så orkar man nog inte sitta och googla.

        Bra om man alltid ens orkar prata..ens på svenska.


    • påSvenska

      Har ni som säger att ni klarar er på finska ganska bra också läst vad läkarna har skrivit i era papper? Jag har begärt att få läsa ett par gånger och alla gånger har det varit en massa fel därför att det blivit missförstånd, trots att jag själv klarar finska bra.
      Efter att jag läst dem vågar jag helt enkelt inte längre tala finska när jag går till läkare.

      Samma har man konstaterat i undersökningar i Belgien och Canada att när patienten och läkaren tror de förstår varandra så blir det flera vårdfel och komplikationer efteråt.

      • samlasig

        Viktig anmärkning det där hur väsentligt modersmål är.


      • leverännu

        Jag har fått alldeles fel mediciner på grund av missförstånd,tack till uppmärksam farmaceut hände inget livshotande.


      • ingenbryrsig
        leverännu kirjoitti:

        Jag har fått alldeles fel mediciner på grund av missförstånd,tack till uppmärksam farmaceut hände inget livshotande.

        Om nu någon avlider på grund av språkförbistringar så sopas det säkert under mattan.


    • oavsätt

      Just så; stå på er!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      174
      1578
    2. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1501
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      119
      1442
    4. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      8
      1147
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      74
      983
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      276
      950
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      223
      932
    8. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      86
      873
    9. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      77
      823
    10. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      147
      814
    Aihe