Kammiolisälyönnit rasituksessa

Sydänsuru

Olen kärsinyt lisälyönneistä ja takyardikohtauksista useamman vuoden. Tykyttelyt on nyt toistaiseksi pysynyt poissa alku talvella tehdyn ablaation jälkeen. Nyt kuitenkin huolestuttaa nämä kammioextrat tosi paljon! Ei niinkään jos tulis vaan levossa, mutta kun tulee aina rasituksessa! Tänään kävin salilla ja taas tuli. Välillä tulee kesken treenin ja välillä lopussa. Tänäänkin oli taas tosi kevyt treeni ja silti tuli! Latistaa heti mielialan loppupäiväks. Viimeks kun kävelin vähän reippaammin töihi tuli useampi kammioextra lopussa. Pelästyin että ei yhtää rauhotu! Oli jokatoinen lyönti kammioextra ja sit löi taas noin viisi normaalia lyöntiä ja taas kammio. Hetken päästä kyllä onneks rauhottu. Sydän tutkittu aika perusteellisesti tässä vuosien aikana. Ei mitään muuta ole löytynyt kun ylimääränen johtorata, joka tosiaan nyt hoidettu ja pieni mitraaliläppävuoto. Voinko siis olla nyt ihan rauhallisinmielin, vaikka rytmihäiriöni tulevatkin rasituksessa? Onko kellään muulla kammiolisälyöntejä jotka tulevat rasituksen aikana?

14

3819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hidastaa

      Minulla on tullut useamman kerran kammiotakykardia rasituksessa,esim.sauvakävelyn ja polkupyöräilyn oln joutunut lopettamaan kun on kammiotakykardia yllättänyt kesken lenkin.Minulla on defiloiva tahdistin ja sairastan harvinasita sydänsairautta.Etukeno asento näkyy provosivan vaikka lääkäri ei ole samaa mieltä,hänestä se on vain sattumaa...mutta jo 5 kertaa urheillessa ei voi olla sattumaa,´kun muulloin ei ole tullut kertaakaan.Mistä sen tiedät noin tarkasti että milloin on kammioextra,onko sulla joku mittari??Ite en huomaa olossa mitään erikoista,laite jo hoitelee kun maailma pimenee hetkeksi.

      • Sydänsuru

        Kiitos viestistäsi! Minäkään en jaksa uskoa että nämä minun ihan sattumoisin tulee juurikin rasituksessa. Nyt oli pari viikkoa taukoa salilta ja kävelin myös aina hissukseen kaikkialle. Ei yhtään kammiolisäreitä! Sit taas yhtäkkiä tuli kun kävin salilla. Uskon että jollain tavalla nämä liittyvät rasitukseen ja sykkeen nousuun.

        Olen vaan oppinut tunnistamaan kammiolisälyönnit. Tuntuvat ihan erillaisilta verrattuna lievemmän tuntuisempiin eteislisäreihin. Kammiolisärit oikeen jymähtää sydämmessä ja niitä en voi olla tuntematta! Eteislisärit taas tuntuvat lähinnä vatsanpohjassa hieman ja tietenkin pienen sykkeen pidempänä taukona.


      • ablaatiox2

        Itselläni on SVT eli lisälyönteisyyttä ja alkaa aina jos menen äkkisiltään etukumara-asentoon, tai jos olen syönyt laktoosipitoista ruokaa/ vatsa täynnä, tällöin pallea nousee ylös ja aiheuttaa sydämes rytmihäiriön.


    • ablaatiox2

      Kardiologin mukaan on normaalia että etukumara asento aiheuttaa rytmihäiriön.

    • hidastaa

      Tuopa oli mukava kuulla!Olen havainnut ihan samaa,olen saanut kammiotakykardian mm.pesukonetta tuhjentäessäni,istuutuessani autoon,nojatessani ostoskärryyn,mutta lääkärini on vain meinannut että voi sattua milloin vain,vaikka olen havainnut etukumaran provosoivan näitä kohtauksia.

    • Sydänsuru

      Muilla lisälyöntejä jotka alkavat rasituksessa?

      • Tyttövasta17v

        Ilmottaudun! Minulla alkaa lisälyönnit aina rasituksessa(harrastan tanssia).. Tutkittiin muutama kk sitten. Holterissa näkyi kolme kammiolisälyöntiä perättäin(juurikin rasituksessa), mutta en saanut tietoa oliko vaarallista vai mitä. Rasituskokeessa ei näkynyt mitään. Kävin Meilahdessa torstaina ja siellä lääkäri sanoi, että katsoo läpi varsinkin tuon holterin, kolmen perättäisen kamiolisälyönnin takia. Mitään ei ole vielä kuulunut.
        Mitään en uskalla kohta enää tehdä, koska esim. jokaisen rankan tanssitunnin jälkeen muljuu monta tuntia putkeen. En jaksa..


    • Nuorisydän1

      Itselläni on ollut 3,5 vuotta rytmihäiriöitä. Olen 23-vuotias nainen. Satunnaisesti rasituksessa ja yleensä enemmän levossa ollut, mutta nyt on lisääntyneet liikkuessa, mikä on huolestuttavaa. En harrasta mitään rankkaa liikuntaa rytmihäiriöiden takia. Kävelystä alkaa jo tuntua muljahtelua useasti, en ole enää pyörääkään käyttänyt. Sydänfilmejä, rasituskoe, holter ja ultra otettu. Muut ok, mutta sydänfilmeissä kääntyneitä t-aaltoja. Netistä lukeneena mieleen on tullut harvinainen ARVD sydänlihassairaus. Siihen liittyy negatiiviset t-aallot sydänfilmissä. Pitäisi käydä rytmihäiriökardiologilla ja ottaa uusi sydänfilmi ja vertailla vanhaa. Haluaisin todella paljon magneettikuvaukseen, jossa näkyisi tämän taudin mahdollisuus.

    • Kammiotaky79

      Mulla vajaan 2 vuoden ajan hankala kammiolisälyönti ja kammiotakykardiataipumus. Lisälyönnit/takykardiat tulee nimenomaan rasituksessa (pisin kammiotaky 4 min holterissa), mutta myöhemmin tasaisesti ympäri vuorokauden rasituksessa, istuessa, maatessa ja eniten seistessä. Tutkittu on ultralla, kuormituskokeella ja magneetilla, että sydän on terve. Viime vuonna tehtiin 2 el.fys.tutkimusta Katetriablaatiot. Ekalla kerralla häiriökohtaa ei onnistuttu paikallistamaan ja oireet vaan paheni. Toisella kerralla paikannus onnistui, mutta hankalan paikan (vasemman kammion ulkopinnalla) vuoksi poltot ei täysin onnistuneet. Nyt kuitenkin pärjään pelkällä Tambocorilla, jota ilman en kuitenkaan tule toimeen.

    • Sydänsuru

      Nyt meni viikko sydämmen kannalta tosi rauhallisesti, koska ei tullut liikuttua. Mutta kun tänään jouduin kävellä keskustaan tuli jo heti alussa pari perättäistä kammiolyöntiä, sit muutaman lyönnin löi normaalisti ja taas pari perättäistä. Jos ei olisi ollut pakollista menoa oisin kääntynyt takasin kotiin mutta oli pakko jatkaa. Koko matkan ajan tuli yksittäisiä kammiolyöntejä. Veto oli ihan veks kun pääsin perille. Sydän onneksi lopulta rauhottui kun en enään kävellyt.
      Tämä ei vaan voi olla normaalia!! Tekisi mieli vaan jäädä sairaslomalla. Olen tämän asian takia ihan loppu! Onneksi ensi kuussa ultra sekä rasituskoe. Katsotaan selviääkö mitään. Joku selitys tälle täytyy olla! Pelottaa niun paljon

    • Särkynytsydän1

      Mulla on aika sama juttu. Kävellessä tuntuu rytmhäiriötä usein, varsinkin jos kävelen nopeammin. En uskalla enää mitään muuta liikuntaa harrastaa kun joogaa. Aika näyttää mitä tuleman pitää. Kuitenkin rytmihäiriöt on pahentuneet rasituksessa viime aikoina, mikä ei ole hyvä merkki..

    • Sydänsuru

      Onko sinulle särkynytsydän tehty mitään tutkimuksia?
      On tämä kyllä raskasta! Itse rakastin liikuntaa, mutta nyt vuosien aikana tullut liikunnasta niin ahdistavaa ja pelottavaa näitten erillaisten rytmihäiriöiden takia. Ennen kärsin takyardikohtauksista, jotka alkoivat rasituksessa. Nyt kun se ongelma on poistettu niin nyt kärsin sit muista rytmihäiriöistä rasituksen aikana. Eli voisi sanoa että ablaatio ei parantanut elämänlaatuani, melkein päinvastoin! Tykytyksiä tuli kuitenki aika harvakseltaan. Välillä oli todella hyviäkin ajanjaksoja kun ei tullut useampaan kuukauteen yhtäkään kohtausta! Nyt näitä kammiolyöntejä tulee aina rasituksessa, yksittäisiä sekä perättäisiä. Kyllä siihe tyssää treenit :(. Yks päivä tuli joku ihmeellinen ihan uus kohtauski kävellessä! Kesti n.10min. pulssi oli ehkä vähän yli 100 ja mitä nyt siinä keskellä liikennettä sain tunnusteltuu niin mielestäni löi välillä kovemman lyönnin ja välillä en edes tuntenut. Oli kyllä semmonen olo että kohta pimenee, mutta onneks loppu sitten itekseen! Sit tulikin vaan enään yksittäisiä extroja. . Huh oli kyllä tosi pelottava kokemus!!

    • Graxix

      Minulla on sama ongelma. Rasituksessa sydän pomppii ja muljahtelemaan. Holterissakin kävi näin. Minulla rytmihäiriöitä aiheuttaa vatsan turvotus etenkin ylävatsan. Olen itse päätellyt, että turvotus hölskyy kuntoillessa ja painaa sydänalaa. Siitä tulee rytmihäiriöitä. Vyötärölläni on liikaa rasvaa ja yritän eliminoida sen.

    • Huolestunut11

      Täällä kanssa yksi joks kärsii lisälyönneistä rasituksen aikana. Eikö ole niin että hyvänlaatuiset rytmihäiriöt pitäisi kadota/vähentyä rasituksessa?? Vai voiko myös hyvänlaatuiset ilmaantua jostain syystä aina rasitiksessa? Sydän tutkittu aika perusteellisesti, eikä mitään vikaa ole löytynyt. Pelottaa ja ahdistaa!! Uskaltaako tässä vaan luottaa siihen että koska mitään vikaa ei ole löytynyt eivät nämä voi olla mitään vaarallisia, vaikka nyt ilmaantuvatkin aina rasituksessa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      413
      1706
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1348
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1317
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1275
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      936
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      880
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      871
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      108
      821
    Aihe