aloitin lääkkeen noin 4 päivää sitten. olo tuntuu turruttavalta, ja tosi tasaiselta. ihan kuin ei oikein olisi tunteita. ainakaan ahdistus tunnu tai pohjalle tippuva olo kuin ennen lääkkeen käyttöä kun masensi.
Häiritsee vaan nuo laajentuneet pupillit, näyttää ihan kuin olisi jotain huumetta vetänyt. =( meneekö se ohi? vai onko niin kauan kun syön lääkettä?
tämä vasta puolikkaasta,ens viikol nostetaan 10mg.
Häiritsee vaan nuo laajentuneet pupillit, näyttää ihan kuin olisi jotain huumetta vetänyt. =( meneekö se ohi? vai onko niin kauan kun syön lääkettä?
tämä vasta puolikkaasta,ens viikol nostetaan 10mg.
Vastaukset 7
Vanhimmat
Menee ohi aika nopeasti. Nostoista varmaan taas on aina viikon verran sivuvaikutuksena.
Höpsö. S-silotapraami on huumausaine. Stimulanttiluokkaa, kuten muun muassa amfetamiini ja kokaiini.
Kamat päässä, pupillit jäässä.
en usko että samaa luokkaa,noi mainitsemasi ovat kumminkin riippuvaisuutta aiheuttavia,masennuslääke ei ole.
'Masennuslääkkeistä' ei ehkä tule välittömiä nousuja tai mitä ihminen ikinä hakeekan huumeista mutta kyllä kun niitä riittävän pitkään käyttää, tietää huonon olon ja viekkareiden tultua lopettaessa mitä riippuvuus on. Osa säilyttääkseen inhimillisen olotilan arjessa kun olo huononee masennuslääkkeet lopettaessa tasapainottomaksi ja lopettaminen on vaikeaa, jatkavat kuin huumeaddiktit ikään. He eivät vain pääse eroon enää vuosien jälkeen. Sanotaan että se on relapsi tai uusiva masennus mutta mukana voi olla ihan uusia lopettamisen laukaisemia oireita. Joillakin huumeaddikteillakaan ei tule huumeista enää edes mitään huippuelämyksiä mutta viekkareita pelätessään ja inhimillistä olotilaa etsiessään ottavat aina uuden annoksen ainetta. Myöskin "masennuslääkkeistä" voi lähteä teho.
Aivot "kalibroituu" aineeseen, on kyse huumeesta tai psyykenlääkkeestä niin että kun lopettaa, iskee vieroitusoireet kun ei ainetta ole. Ne muokkaavat välittäjäaineita, ja aivotoimintaa niin että kun lopettaa, tulee fyysisiä ja henkisiä vieroitusoireita. Kaikki nämä aineet vaikuttaa keskushermostoon. Vieroitusoireet on yllättävän samoja, mitä huumeisiin ja psyykenlääkkeisiin tulee masennuksineen, sekavuuksineen ja unihäiriöineen vaikka toki huumevieroituksessa ne voi olla voimakkaampia. Osa saattaa kyllä kokea lääkevieroituksen jopa vaikeammaksi. Toki huumeet on tappavampia mutta kyllä psyykenmömmöillä voi terveyttään myös vahingoittaa, antipsykoottien ollessa tämän haittalistan kärjessä. Psyykenlääkkeissä on monissa potentiaali aiheuttaa haittoja monille eri elimille sydäntä myöten ja järjestelmille kehossa kuten huumeissa koska vaikutukset ulottuu ympäri kehoa. Esim. Serotoniinilla on kehossa lukuisia eri tehtäviä välittäjäaineena.
Suurin osa psyykenlääkkeistä ei ole katukauppatavaraa kuin ehkä adhd-lääkkeet joista osa on amfetamiinijohdannaisia stimulamtteja ja bentsodiatsepiinit. Muut lääkkeet ei ole suosittuja koska ne ei tuo välittömiä vaikutuksia. Bentsodiatsepiineja ei enää suosita lääkemääräyksissä sillä vuosikymmenten myötä hoksattiin niiden taipumus aiheuttaa vieroitusoireita ja toleranssin nousua ja tuli uusia lääkkeitä. Aluksi niitäkin pidettiin kelpo psyykenlääkkeinä vähän vaivaan kuin vaivaan.
Toki ssri lääkkeen hallittu pieni käyttö on turvallisempaa kuin jotkut huumeöverit. Joku stimulanttihuumeidenkäyttäjä voi ehkä kokea alussa pienillä annoksilla voivan ja toimivan paremmin kuin ennen lääkettä, mutta vaikutus muuttuu. Samaten ssri lääkkeen käyttäjä voi kokea alussa saman mutta myöhemmin ei enää koe ja hyöty voi muuttua haitalliseksi kokemukseksi lääkkeestä.
Kyllä masennuslääkekin tavallaan riippuvuuden aiheuttaa. Kun alat lopettamaan sitä, niin kyllähän siinä kaikenlaisia vieroitusoireita tulee: Hikoilua, pahoinvointia, painajaisia, ahdistusta jne. Ei kaikille kaikkia, mutta kuitenkin.
Niin munkin lekuri sanoi silloin joskus että masennuslääkkeet ei aiheuta riippuvuutta. Joskus unohdin uusia reseptin ja oltuani ihan karseassa tokkuraisessa olossa sähköiskujen napsuessa päässä ilman lääkettä päivän pari niin opin kyttäämään aina neuroottisena onko resepti uusittu ajoissa. Riippuvainen olin koska en uskaltanut lopettaa lääkärin maalaillessa kuvia masennuksen uusimisesta, pelkäsin vieroitusoireita ja aina tuntui, että elämäntilanne ei ollut oikea sille. Kun viimein podin läpi vieroitusoireet ja lopetin pillerinsyönnin syötyäni niitä aivan liian pitkään, voisin kritisoida tätä käsitystä, että mielialalääkkeet eivät ole riippuvuutta aiheuttavia.
Ei se ole uskon asia.