Matkakeskuksen asemakaava

Kaasuvaara

Matkakeskuksen asemakaava on teknisessä lautakunnassa 10.1.2017. Esittelijä Hannu Tylli esittää asemakaavan muutoksen hyväksymistä, vaikka Kaakkois-Suomen ELY-keskus ja Kymenlaakson Pelastuslaitos eivät sitä puolla ratapihan vaarallisten aineiden kuljetusten takia. Myöskin Linja-autoliitto pitää linja-autoaseman järjestelyjä huonoina, koska linja-autojen terminaali siirretään takapihalle vaikeasti saavutettavaksi. No varmaankin VR:n toiveesta.

Grynderi Juhani Pousi haluaa rakentaa hotellin, vakituisia omistusasuntoja sekä 3.500 katsojan areenan VAK-alueelle vastoin ELY-keskuksen ja pelastusviranomaisten ohjeita.

Onko tekninen johtaja Hannu Tylli myös Jatke Oy:n palkkalistoilla, kun ajaa ponnekkaasti Pousin kyseenalaista ja kaupungin veronmaksajien rahoittamaa hanketta?

114

1535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ympäröivätodellisuus

      Teknisen lautakunnan puheenjohtajana toimii keskustalainen Janne Wall ja varapuheenjohtajana demari Ensio Töttö. Lautakunnan jäsenet ovat Jani Heikari (kok), Outi Kasurinen (sd), Leila Lehtola (kok), Pertti Paloranta (ps), Pekka Raukko (vihr), Leena Rämä (kesk), Jouni Suninen (dem), Marja-Leena Vainio (sit), Vesa Vainio (krist) ja Mia Ylä-Outinen (?).

      He ottavat myös vastuun ympäristö- ja pelastusviranomaisten ohjeiden vastaisen matkakeskuksen alueen asemakaavan käyttöönotosta, mikäli hyväksyvät sen teknisen johtajan esityksen mukaisena.

      • PoliittinenVastuu

        Koska nuo ovat mitään oikeata vastuuta tekemisistään ottaneet?


      • Kuntavaalit
        PoliittinenVastuu kirjoitti:

        Koska nuo ovat mitään oikeata vastuuta tekemisistään ottaneet?

        Nyt ehkä joutuvat ottamaan, kun kuntavaalit ovat huhtikuussa 2017. Nimet ovat tiedossa ja ne tuodaan julki monessa käänteessä.


      • virkamiesonjumala
        Kuntavaalit kirjoitti:

        Nyt ehkä joutuvat ottamaan, kun kuntavaalit ovat huhtikuussa 2017. Nimet ovat tiedossa ja ne tuodaan julki monessa käänteessä.

        vastuu ja vastuu... höpö höpö. suomessa ei virkamiehen tarvitse osoittaa tehneensä oikeita päätöksiä, vaan kantajan on todistettava mahdolliset virheet ja tämä jos mikä on mahdoton tehtävä, koska asiakirjat eivät ole julkisia. vain päätökset ovat julkisia.


      • Kuntavaalit2017
        virkamiesonjumala kirjoitti:

        vastuu ja vastuu... höpö höpö. suomessa ei virkamiehen tarvitse osoittaa tehneensä oikeita päätöksiä, vaan kantajan on todistettava mahdolliset virheet ja tämä jos mikä on mahdoton tehtävä, koska asiakirjat eivät ole julkisia. vain päätökset ovat julkisia.

        Luottamushenkilöt joutuvat syyniin neljän vuoden välein kuntavaaleissa. Jos on toiminut äänestäjien mielestä vastuuttomasti ja aiheuttanut kaupungille vahinkoa, voi jäädä valitsematta seuraavalle valtuustokaudelle.

        Virkamiehet voivat jatkaa viroissaan yllättävän pitkään, koska heidän osaltaan vaaditaan juridista näyttöä.


      • virkamiesonjumala
        Kuntavaalit2017 kirjoitti:

        Luottamushenkilöt joutuvat syyniin neljän vuoden välein kuntavaaleissa. Jos on toiminut äänestäjien mielestä vastuuttomasti ja aiheuttanut kaupungille vahinkoa, voi jäädä valitsematta seuraavalle valtuustokaudelle.

        Virkamiehet voivat jatkaa viroissaan yllättävän pitkään, koska heidän osaltaan vaaditaan juridista näyttöä.

        "Virkamiehet voivat jatkaa viroissaan yllättävän pitkään, koska heidän osaltaan vaaditaan juridista näyttöä."

        Virkamiehet voivat jatkaa viroissaan eläkeikään asti, koska tämä on Suomi. Ne harvat sanktiot kohdistuvat hallintoon, jotka korkeintaan huomauttavat virkamiestä virheestään. Suomessa virkamiehellä ei ole henkilökohtaista vastuuta.


    • Kaasuvaara

      Asemakaavan esittelytekstistä eikä liitteistä käy ilmi, sisältyykö edelleen Jatke Oy:n hankeluonnokseen 3.500 katsojan monitoimiareena. Tämä on ehkä tarkoituksella häivytetty sanan "kokoontumistilat" taakse.

      Kaakkois-Suomen ELY-keskus , Trafi sekä Kymenlaakson pelastuslaitos pitävät asuntojen rakentamista riskinä VAK-alueen sisälle. Miten sitten 3.500 katsojan areena tähän riskialueelle soveltuu? Erittäin huonosti, koska tuollaisen ihmismäärän siirtäminen 200 - 300 metrin päähän ratapihan reunasta ei tapahdu hetkessä. Annetaanko katsojille varoiksi kaasunaamarit tapahtumien ajaksi?

    • Mistä rahat?

      • HommaEtenee

        Nostetaan kunnallisveroa, näinhän maksaja löytyy.

        Nyt pikaisesti ennen vaaleja homma lyödään lukkoon ja lasku tulee sitten vaalien jälkeen. Uudet samat valtuutetut voivat sitten vain sanoa ettei me sitä tehty, sen teki pirkka..


    • Killeriä

      Tekninen lautakunta piti Ratamokeskuksen tonttia sopivana rakennuspaikkana, vaikka Rambollin 19.3.2012 päiväämä raportti toteaa, että kyseessä on suotontti, jolla pohjaveden taso maanpinnasta on 0,4 - 0,6 metriä.

      Teknisen lautakunnan puheenjohtaja Janne Wall taitaa olla gryndereitten juoksupoika, joka ei edes tutustu päätöksen liitetiedostoihin. Kaveri on vanhan Elimäen lahja uudelle Kouvolalle. Ala-arvoista toimintaa puheenjohtajana jo monessa yhteydessä.

      Vaihtoon seuraavissa kuntavaaleissa.

      • VaihdetaanKaikki

        "Vaihtoon seuraavissa kuntavaaleissa."

        Eiköhän tuolla ole monta muutakin vaihdettavaa. Viime vuosina on verorahoja työnnetty kuin kuin hu**an persiiseen, hetken huumassa tuntuu hyvältä mutta kuitenkin tietäen että ei tästä mitään takaisin saa. Joku sutenööri siitä välistä paksun siivunsa ottaa ja kai se on sitten se pelin henki.


      • Hyviäveljiä

        Eräs edellisen valtuuston kepulainen varavaltuutettu kyseli kaupungin virkamiehiltä kuukausittain ratamokeskuksen etenemisestä. No sitten asia selvisi ihan kuin puoli vahingossa, mistä kiinnostus johtui. Kaveri kertoi suunnittelevansa omakotitalon rakentamista Lassilan pellolle ja saavansa Jatkeen rakennusporukan sitä rakentamaan.

        Kun ratamokeskushanke ei edennyt aikataulun mukaisesti, jäi omakotitalokin rakentamatta.


      • Hyviäveljiä

        Joku muisti, että tämän kaverin tonttivaraus olisi ollut Loikalanpellolla eikä Lassilanpellolla. Pellolla kuitenkin. Hyviäveljiä tietenkin.


      • Huvittavaa

        Nyt sama kaveri on loikannut Kepusta Kokoomukseen ja kirjoittelee Kouvolan Sanomiin jotakin sen tapaista, että Kouvolasta pitäisi kertoa vain myönteisiä asioita ja silitellä Pousin ja Elorannan tekemiset. Taitaa olla savolainen juoksupoika. Mihin vielä päätyy? Naurunalaiseksi - epäilen.


      • Vehkalahdenveikot

        Tällaiset yli 70-vuotiaat papparaiset yrittävät tosissaan kaupunginvaltuustoon. Valtuusto alkaa muistuttaa eläkeläisjärjestöä.


      • Hyviäveljiä
        Huvittavaa kirjoitti:

        Nyt sama kaveri on loikannut Kepusta Kokoomukseen ja kirjoittelee Kouvolan Sanomiin jotakin sen tapaista, että Kouvolasta pitäisi kertoa vain myönteisiä asioita ja silitellä Pousin ja Elorannan tekemiset. Taitaa olla savolainen juoksupoika. Mihin vielä päätyy? Naurunalaiseksi - epäilen.

        Näyttää olevan kokoomuksen listoilla ja levittelee mainoksiaan pitkin ja poikin. Lupaa olla äänesi arvoinen. Pelaako vanhan kaverinsa Juhani Pousin pussiin? Kaverista voi tulla veronmaksajille kallis valtuutettu, kun lupaa ajaa ponnekkasti kaikkia Pousin rakennushankkeita. Taitaa Jatke kustantaa papparaisen vaalimainokset.


      • Hyviäveljiä
        Hyviäveljiä kirjoitti:

        Näyttää olevan kokoomuksen listoilla ja levittelee mainoksiaan pitkin ja poikin. Lupaa olla äänesi arvoinen. Pelaako vanhan kaverinsa Juhani Pousin pussiin? Kaverista voi tulla veronmaksajille kallis valtuutettu, kun lupaa ajaa ponnekkasti kaikkia Pousin rakennushankkeita. Taitaa Jatke kustantaa papparaisen vaalimainokset.

        Keskustasta Kokoomuksen listoille siirtynyt ehdokas numero 269 on tosiaankin Pousin luottomiehiä.


    • Kaasuvaara

      Juhani Pousi ajoi kuntaliitosta kuin käärmettä pyssyyn omat rakennusbisnekset mielessä. Ollessaan kaupunginhallituksen puheenjohtaja vuosina 2009 - 2010 laittoi alulle sosiaali- ja terveyskeskuksen rakentamisen suotontille. Takapiruna ohjaili sitten myöhemmin ratamokeskushanketta kyseiselle suotontille omat bisnekset mielessä. On saanut kaupungilta pienempiä rakennushankkeita kunnes nyt aikoo leipoa ison kakun rautatieaseman liepeille 3.500 katsojan monitoimiareenan kera.

      Pousi vähät välittää ympäristö- ja pelastusviranomaisten määräyksistä ratapihan VAK-alueen osalta. Aikoinaan vuonna 1999 käytti ratapihan kaasuvaaraa keppihevosena sisäministeröön päin, kun ajoi omana hakkeenaan oikeus- ja poliisitalo-hanketta omistamalleen tontille Ruskeasuon reunaan. Silloinen Kouvolan palopäällikkö totesi Kouvolan keskustan kuuluvan 1. luokan riskialueeseen 1.000 metriä ratapihan reunasta, minkä takia poliisin tilat piti siirtää pois silloisista tiloista Hallituskadulta. Näin joustavaa on vanhan rakennusneuvoksen toiminta. Välillä ratapiha on kaasuvaara-aluetta ja välillä sitten ei. Nykyisten ympäristöviranomaisten ohjeiden mukaan ratapihan reunasta 300 metriä on vaara-aluetta, jolla ei saisi olla tiheästi rakennettua kaupunkiasutusta. Monitoimiareena sopii huonosti suuren katsojamäärän takia tämän kaasuvaara-alueen sisälle.

    • Raksapieru

      Lukekaapa Kihlakunnanvirastojen hankintaprosessityöryhmän raportti vuodelta 2004, jotta ymmärrätte minkälaisia veijareita Juhani Pousi ja Jorma Tamminen olivat oikeus- ja poliisitalohankkeissaan. Kusettivat valtiota mennen tullen. Tamminen oli silloin Okan toimitusjohtaja.

      Silloin Pousi piti Kouvolan ratapiha-aluetta erittäin vaarallisena poliisitoimen hoitamiselle. Pyysi siitä Kouvolan palopäällikön lausunnon, jolla sai sisäministeriön vakuuttuneeksi Hallituskatu 7:n kiinteistön vaarallisuudesta ratapihan reunassa. Näin sai hankkeen itselleen omistamalleen tontille Ruskeasuon reunaan.

      Nyt sama kaveri on työntämässä samaan paikkaan ratapihan reunaan 3.500 katsojan monitoimiareenaa omat bisnekset mielessä. Ratapihalla tilanne ei ole muuttunut vaarallisten aineiden kuljetusten osalta merkittävästi. Vuonna 1999 säiliövaunuja kulki ratapihan kautta noin 120.000 kpl. Nyt niitä kulkee noin 90.000 kpl. Kouvolan ratapiha on edelleen rautateiden vaarallisten aineiden kuljetusmäärissä Suomen ykkönen.

    • Yksinkertaista

      Entisen palaneen koulun tontti Salpausselän kadun varressa on rakentamaton. Miksi ei kaupunki siihen rakennuta monitoimiareenaa? Liittyisi sopivasti jäähallin, pesäpallokentän ja urheilukentän kokonaisuuteen. Paikoitustilat voisi rakentaa areenan pohjakerroksiin tai viereiselle sorakentälle.

      Matkakeskus voisi tosiaan olla vain matkakeskus tai lisättynä hotellila.

    • HyvinMeneeTaas

      Mikä ihmeen matkakeskus tuo olisi? Junien laiturit satojen metrien päässä, bussipysäkit vielä kauempana. Kyllä kansa on tottunut odottelemaan hieman lähempänä. Bussit sentään kulkee liki aikataulun mukaan, poislukien paikallisliikenne, mutta noiden junien kanssa on kyllä tuurissan milloin ne saadaan liikkeelle. Ei siis mikään järkevä ratkaisu.

      Tarkoitus on ilmeisesti pumpata kaupungilta rahaa rakennusyhtiölle ja siinä sivussa rakentaa kompleksi jossa on lämmintä tilaa vippailla. Vaikea arvata ketä käyttäjät tulevat olemaan.

      • Delfoinoraakkeli

        Tämä Kouvolan kuppaaja kulkee silmät luimistellen, kun ihmiset tietävät hänen metkunsa. Kalliiksi tuli suoratamon suunnittelu raksaneuvoksen tontille. Kalliiksi tulee matkakeskus kaikkine areenoineen.

        Kaikkein huvittavinta on se, että Kouvolan kaupunginhallituksen jotkut jäsenet kysyvät tältä kuppaajalta mielipidettä rakennushankkeissa. Tämä menee jo ironian puolelle. Aikuiset ihmiset, jotka toimivat kaupungin luottamustehtävissä, ovat antaneet tämän gubben höynäyttää itseään ja Kouvolan veronmaksajia. Taitavat olla jonkinlaisessa "koukussa" eli ikuisessa henkilökohtaisessa kiitollisuuden velassa, johon vaalirahoitus on heidät saattanut.


      • Raksapieru

        Juuri näin. Yksi rakennusneuvos pystyy koukuttamaan monta hölmöä ja hyväuskoista kaupungin luottamushenkilöä. Näin on tapahtunut Kouvolassa, joka alkaa olla samassa kategoriassa Hämeenlinnan kanssa. Siellä yksi huijariliikemies Ritaluoma kusetti lähes kaikki kaupunginhallituksen jäsenet Sunny Car Center- hankkeellaan. Helsingin Sanomat kirjoitti koosteen tästä kusetuksesta. Milloin HS alkaa kirjoittaa juttua vanhan rakennusneuvoksen toiminnasta Kouvolassa?


    • AatosAprikoija

      Muutama seikka juohtuu mieleen näissä yhteyksissä.
      - Kaitilankadun länsipuolella oli aikaisempien viisaitten maanvaraajien ansiosta kaavoituksessa tyhjä kaistale, jolle olisi luontevasti voitu rakentaa uusi väylä Koriansuoran ja Tommolankadun väliin Kaitilankadun länsipuolelle. Ennen kuntafuusiota Kouvolan kaupunki poisti kaistaleen kaavasta ja yhtenä olennaisena perusteena oli se, että "Tommolankadun risteyksessä uusi katu ei johtaisi yhtään mihinkään". No, vot sie! Nyt siinä "ei yhtään mihinkään"-kohdassa on Tommolankadulta Veturiin johtava katu ja se risteyspakalla olisi ollut erinomaisen käyttökelpoinen sijainti isolle risteykselle.
      - Halkotorin ja Hankkijan tontin alue olisi ollut varsin sopiva paikka sijainniltaan isollekin tapahtumakeskukselle rautatieaseman läheisyydessä. Onhan meillä Suomessakin ymmärretty hyödyntää rautatieliikenteen tarjoamia mahdollisuuksia runsaasti yleisöä keräävien tapahtumien sijoituspaikoiksi. Tuo hiukan läntisempi paikka olisi ollut parempi sijainniltaan kuin sumputus nykyisen liikennekeskuksen ahtaikkoon. Linja-autoliikenne olisi voitu jättää nykyiselle paikalleen.
      - Raiteilla kulkee paljon vaarallisia aineita. "Vanhan Kouvolan" ja Myllykosken väliseen maastoon voitaisiin rakentaa uusi Kouvolan itä-länsisuuntainen ohitusrata, joka idässä liittyisi vanhaan rataan jossain Kaipiaisten vaiheilla ja lännessä tämä eteläinen ohitusrata voisi erkaantua Kausalan itäpuolella vaikkapa Inginmaan kohdalta kohti Kaipiaista. Sitä kautta voisivat kulkea kaikki vaaralliset aineet. Vastaavalla tavalla pitäisi tehdä uusi valtatien koukkaus suunnilleen samaan maastokäytävään ja sille reitille ohjattaisiin rekkaliikenteen vaarallisten aineitten kuljetukset. Luonnollisesti Kuutostien kanssa olisi oma liittymänsä hyvän matkaa Hevossuon nykyristeyksestä lounaaseen päin.

      Lienee kuitenkin niin, että tiukkaa tekee uuden visioinnin tärkeyden tajuaminen nyky-Kouvolan päätöksenteon valtarakenteessa. Nuo Korjalan alueen ja aseman tienoon esimerkit riittänevät näytöksi epäileväiselle näkemykselle. Kuitenkin kaupunki muistaa korostaa olevansa Suomen kymmenenneksi suurin kaupunki. Ajattelun soisi olevan saman mittaluokan mukaista.

      • Yksinkertaista

        Juuri näin. Uudessa Kouvolassa eletään sen mukaan, mitä vapaamuurariveljet Kauppalankadun looshissaan sopivat.

        Kun Pousi toimi kaupunginhallituksen puheenjohtajana vuosina 2009 - 2010 kaupunginhallitus kävi Pousin kehotuksesta tutustumassa Seinäjoen kaupungin ja rakennusliikkeiden yhteistoimintaan. Seinäjoen kaupunginjohtaja kuului paikalliseen vaapaamuurariporukkaan, jonka istunnoissa kaupungin kaavoitus ja rakennushankkeet sovittiin. Tällaista saumatonta vapaamuurariveljien yhteistyötä Pousi on toivonut myös Kouvolaan. Jatkeen yksi omistaja Eloranta kuuluu Kouvolan vapaamuurariveljiin.


      • Kyytä

        Nykyinen kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jari Larikka kuuluu pikku-Kouvolan vapaamuurareihin Jatke Oy:n toiseksi suurimman omistajan Esa Elorannan kanssa. Taitaa tekninen johtakin olla samoissa porukoissa. Eli toimiihan täällä Kouvolassa tuo grynderipiireissä kehuttu Seinäjoen malli.


      • Hyviäveljiä

        Toimii niin hyvin, että tekninen johtaja Hannu Tylli laadituttaa alaisillaan sellaisen asemakaavan kuin grynderit Pousi ja Eloranta toivovat. Velvoittaako tähän vapaamuurarin vala? Tulee kalliiksi kaupungin veronmaksajille tämä tekninen johtaja. Pitäisikö laittaa tarkastuslautakunta asialle? No, siellä puhetta johtaa entinen grynderi Suomela. Ehkäpä vt. kaupunginjohtaja voisi keskustella Tyllin kanssa, että menöökö Tyllillä puurot ja vellit sekaisin virkatehtävissä.


      • kyllästyttää

        Näistä kytköksistä ja koplaamisista voi tehdä kyselyjä oikeuskanslian virastoon tai jonnekin nykyään. Kouvolan hallinnon osalta taitaisi olla aiheellista tehdä niitä.


    • org-mummeli

      On se merkillistä, että Kouvolaa "kehitetään" sen mukaan mitä "Jussi" saa päähänsä. Tietenkin koko veljeskunta komppaa.

      Rakentakoo mitä lystään, kunhan pysyy poissa muiden veronmaksajien kukkarolta.

      Lahteenkin viimein saatiin bussit ja junat vierekkäin, kauan se kesti. Onko kouvolassa tarkoitus juoksuttaa matkustajia pitemän kaavan mukaan, että saadaan yöpyjiä hotelliin? Vai onko rakennuspiirustuksissa liukumatto pisteestaA pisteeseen B, se olisi jotain edistyksellistä olisi nähtävyys suorastaan. Ettei tarvitsisi laukkuja retuuttaa pitkin katuja vaaralista jääalustaa pitkin talvella.

    • ässämixi

      Eikähän tämä ole osuuskaupan ja Jatkeen yhteinen hanke, jota Larikka vie eteenpäin ja jonka kuntalaiset rahoittavat.

    • OmaanLompsaan

      Viime vuosien aikana herrat päättäjät ovat yrittäneet saada aikaiseksi mittavia rakennushankkeita. Tietysti kaupunkikuvaa kohentavia, mutta silti jatkuvaa ylläpitoa vaativia kohteita. Tässä kohtaa tulee tietysti vastaan kysymys että kuinka paljon veronmaksajat ovat valmiita maksamaan että katettu kävelykatu on lämmitetty ja lumi pysyy katon yläpuolella? Kuinka paljon maksetaan uuden aseman ylläpidosta vaikka sopiva ja mukava yhteystyökumppani pyörittää siellä omaa liiketoimintaa?

      Miksi sitten kaupunki ehdottomasti kieltäytyy ostamasta sähkölaitoksen osakkeita vielä enemmän taloudellisesti suossa olevalta kotkalta? Larikkako se vielä sai osakkeen hinnan nousemaan yli kymmenellä prosentilla pyydetystä? Kuitenkin tuo kauppa olisi pitkällä jänteellä hieman järkevämpi kuin joku uusi asema. seitsemän prosentin osingolla kaupunki saisi varmat tulot sähkölaitoskaupasta, asemasta tulisi todennäköisesti varmat vuosittaiset menot.

      valinnan vain ratkaisi raha, sähkölaitoskaupasta ei herrojen ole mahdollista vetää välistä vaan hyöty vuosien päästä tulisi veronmaksajille. uuden ihka hienon aseman rakennustoiminnasta on helppoa vetää yllättävien ja odottamattomien kulujen muodossa verukkeellaa pikkusen rahaa sivuun... Ja sen ne varmasti tekee

      • Y.Särä

        Kotkan osakkeiden myynti edellyttää, että kaikki Kymenlaakson Sähkön osakkaat hyväksyvät kaupan. Epäilen, että Hamina ei hyväksy kauppaa, koska Kotka kusettaa sitä sote-palveluissa rankasti lakkauttamalla Niirasen ja Haapasen avulla lähes kaikki perusterveydenhuollon palvelut ja siirtämällä ne Kotkaan. Hamina on tässä Kouvolan ja Kotkan "sote-sovussa" iso menettäjä.


    • Raksapieru

      Valtuuston kokous 6.2.2017

      Hannu Tylli ymmärrä nyt poika, että jos toimit grynderin juoksupoikana, niin eräänä päivänä yllättäen tämä vanha grynderi delaa. Mitä teet sen jälkeen? Virkasi Kouvolassa on katkolla, kun olet toiminut vastoin kaupunkilaisten etua. Eikö tuon ikäinen kaveri jo osaa toimia työnantajansa eli kaupunkilaisten asialla. Edeltäjäsi Hannu Luotonen oli surkimus, joka pelkäsi vanhaa rakennusneuvosta, sitä tihrusilmää.

      • MuumionPaluu

        Mitä tuossa muumiossa on pelättävää? Eihän se hoe kuin että antakaa mulle mun rahat. Se mitään enää tarvitse.


    • PiiriPieniPyörii

      Taitaa matkakeskuksen rakentaminen jo sovittu etukäteen. Kaupungin mainoslehdessä oli jo iso juttu kuvien kera. Matkakeskukseen tulevien yritysten kanssa on keskustelu. 13.2 esitetty MOT samanlaista kähmintää tehdyn muuallakin. Asiat kun sovitaan muualla keskenään ennen kuin ne viedään valtuustosaliin.

      • Hyviäveljiä

        Juuri näin. Pousi tietää, että kaupungin pääomarahastossa on 40 milj. euroa, joka on saatu kerättyä ylisuurista sisäisistä vuokrista vuosina 2009 - 2016. Nämä miljoonat kaupunki voi sijoittaa Pousin rakennusyhtiön eli Jatke Oy:n matkakeskushankkeeseen.

        Pousi ei ole suinkaan kiittämätön, vaan muistaa muutaman kymppitonnin vaaliavustuksilla demareita, kokkareita ja kepuleja.


      • Nominävain

        Pousi vois selvittää kelpaisiko Lahtelaisille 70 000 000e investoinnit jotka jatke on alustavasti suunnitellut sijoittavansa Kouvolaan. Miksi tänne valittajien kylään kukaan mitään investoisi.


      • VeljetVeljet

        Kyllähän pousi noita visioita esittää, kun pääsisi vain rakentamaan. Mitä kalliinpaa sitä enemmän saa vedettyä välistä. Kun suosairaalan kupru ei onnisunut, niin tilalle heti on asemaa tyrkyllä. pousihan ei omaa rahaa suuremmin sijoittele, vaan veronmaksajia rahastaa. Puolestani menköön Lahteen tyrkyttämään ideoitaan, mutta veikkaan että Lahden päättäjät tietävän puosin metkut eikvätkä suuremmin lämpene..


      • Hyviäveljiä

        Juuri näin, Pousin metkut tunnetaan Hämeenlinnassa ja Lahdessa ja monessa muussa kaupungissa. Ei vanha grynderi tavoistaan pääse. Luottamushenkilöiden lahjonta on tehokkain tapa kupata kaupunkien rahoja ja päästä hyville katteille rakennushankkeissa. Kerran lahjottu valtuutettu on koukussa koko loppuelämänsä. Sen Pousi tietää.


      • Hyviäveljiä

        Hämeenlinnassa valtuuston puheenjohtaja Kiemunki (sd) joutui jättämään luottamustoimet, kun lähti sokeasti huijareitten kelkkaan. Häpeä ja vahinko oli sen verran suuri demareille tästä hyväuskoisesta ja hieman yksinkertaisesta valtuuston puheenjohtajasta.

        Ettei vain Kouvolassa kävisi samoin.


      • Herääkysymys

        Pousi tuki rahallisesti Harri Helmistä viime eduskuntavaaleissa. Tukea tulee myös kuntavaaleissa, koska Helminen tukee Pousin matkakeskushanketta veronmaksajien rahoilla.


      • Kyytä

        Kymijoen Hoiva on anjalankoskelaisten vanhusten hoivayksikkö, jota Arja Kumpu hiostaa tarkoituksena turvata pikku-Kouvolan yksityiset vanhuspalvelut. Tämä hiostus liittyy myös matkakeskus-monitoimiareena-hankkeeseen. Kyllä Harri Helminen joutuu koville puolustaessaan anjalankoskelaisten vanhusten palveluja. Suoranaista kiristystä pikku-Kouvolan väeltä by Larikka ja Kumpu.


      • Pellehermannia
        Nominävain kirjoitti:

        Pousi vois selvittää kelpaisiko Lahtelaisille 70 000 000e investoinnit jotka jatke on alustavasti suunnitellut sijoittavansa Kouvolaan. Miksi tänne valittajien kylään kukaan mitään investoisi.

        Pousi ei sijoita euroakaan Kouvolaan , koska kaikella on hintansa. Kaiken maksaa joku muu kuin Pousi, joka käärii isot rahat itselleen. Ensin kaupungin piti kustantaa kunnallistekniikka. Nyt kaupungin pitäisi kustantaa 30 milj. euron monitoimiareena. Mitä sen jälkeen.

        Jatkeen aluejohtaja muka käy neuvotteluja Kouvolan kanssa. Todellisuudessa ns.neuvotteluja käydään vanhan Pousin ja Helminen/Leppänen aisaparin kanssa. Näillä tosin ei ole mitään valtuuksia käydä neuvotteluja, kun ei ole rahaakaan tähän tarkoitukseen. Varsinaista teatteria.

        Jatkeen aluejohtajan kannattaisi hilata perseensä vaikka Helsinkiin ja unohtaa koko matkakeskushanke. Leppäsen ja Helmisen kannattaisi keskittyä asioihin, joissa heillä on valtuudet toimia. Nämä kaverit saavat kaivaa omista salkuistaan 30 milj. euroa monitoimiareenaan. Varsinaisia pellejä.


    • Laaria

      Matkakeskuksen asemakaava tulee uuteen käsittelyyn teknisessä lautakunnassa. Linja-autoterminaali tulee matkakeskuksen läntiseen päätyyn ja hotellin kerroslukua on laskettu. No, aina parempi, mikäli linja-autoliikenteen toimintaedelletykset otetaan huomioon. Minne mahtuu 3.500 katsojan monitoimiareena? Onko tekninen johtaja Tylli tullut järkiinsä?

    • KaavaaJosToistakin

      Alkaa hankkeella pitää kiirettä, kuntavaalit ovat kohta ja asia pitää saada lyötyä lukkoon ennen niitä. Näin pääsee syyttelemään edellisiä päättäjiä..

      • Laaria

        Teknisen lautakunnan kokoukseen tulevassa asemakaavaselostuksessa todetaan asemakaavan valmistuvan vuonna 2017. Jääkö valtuustokäsittely uudelle kaupunginvaltuustolle? Kiire loppui siihen.


    • Mafiosoa

      Rakennusneuvos Juhani Pousi haluaa rakentaa vapaarahoitteisia asuinkerrostaloja Marjoniemen terveyskeskuksen tontille. Tämän takia letkumestari Larikka haluaa rakennuttaa pikku-Kouvolan terveyskeskuksen Ruskeasuolle.

      Kumpikin näistä kavereista ovat lähinnä mafiamiehiä, jotka toimivat pikku-Kouvolan kokoomuksen mafian ehdoilla.

      Vuonna 2007 Kuusankosken aluesairaalan sisätautien osaston ylilääkäri Kari Soininen totesi Kouvolan Sanomien yleisönosastokirjoituksessaan Juhani Pousin johtavan silloisen Kouvolan kokoomusta mafioson elkein. Perinne näyttää jatkuvan.

    • Kyytä

      Vapaamuurariveljet yrittävät saada itselleen juoksutytön Imatran kokoomuslaisesta hallintojohtajasta, jotta salaseuran rakennushankkeet etenisivät toivotulla tavalla. Jatkeen hallituksen puheenjohtaja Esa Eloranta on Larikan ja Leppäsen ohella näitä pikku-Kouvolan vapaamuurareita.

      • Larsleeviä

        Varatuomarityttö antaa lainopillisia neuvoja puolueveljilleen siitä, kuinka rakennushankkeita saadaan edistettyä sujuvasti. Ei tarvita kaupungin päätöksiä eikä kilpailutusta. Kuitenkin pelataan kaupungin rahoilla.


      • Killeriä

        Kaupunginjohtajan kannattaa muistaa, miten kävi Valkealasta kotoisin olevalle valtakunnansyyttäjälle, kun alkoi potkia yli aisan. Tallityttö Toikan kannattaa muistaa, että elämää on myös Kouvolan jälkeen tai sitten ei, mikäli lähtee herrojen kanssa marjaan. Laki tulee vastaan jossakin vaiheessa elämää.


    • Killeriä

      Kouvolan vaalikoneen ensimmäinen kysymys on, tarvitaanko Kouvolaan uusi matkakeskus. Kouvolan Sanomat uutisoi, että enemmistö ehdokkaista kannattaa uuden matkakeskuksen rakentamista.

      Kouvolassa on jo nyt matkakeskus, josta junat ja linja-autot lähtevät ja jonne saapuvat. Matkakeskus tarvitsee katettua ja maksutonta paikoitustilaa työmatkalaisten autoille. Sinne ei välttämättä tarvita S-markettia, kuntosalia, lisää ravintolatiloja nykyisten lisäksi, toimistotiloja eikä hotellitiloja. Yksien asuntomessujen takia ei kannata laittaa kymmeniä milj. euroja kaupunkilaisten verorahoja itse asuntomessuihin sekä matkakeskukseen. Niin nyt kuitenkin näyttää käyvän.

      Monitoimiareena on matkakeskuksen kannalta myös tarpeeton ja huonosti siihen paikkaan sopiva, koska 3.500 katsojan halli ratapihan reunassa kaasuvaara-alueella on melkoinen riski. Yksi säiliövaunuonnettomuus lähialueella voi sulkea monitoimiareenan yleisökäytön lopullisesti.

      Kaupungin rahoitusosuus on nykytietojen mukaan 19 milj. euroa matkakeskus-montitoimiareenalle. Pahimmassa tapauksessa se saattaa tuplautua.

      • jospa-kuitenkin

        Hyvä juttu on kuitenkin että aihe on saatu vaalikoneeseen ja lehdessäkin asiasta kirjoitetaan suht tasapuolisesti. Ehkäpä osa äänestäjistä heräilee horroksesta ennen vaaleja sanomaan ei tälläiselle Pousi-areenalle.


      • Asemaa

        Niin tuossahan on taas sama 80 miljoonan hintalappu kuin oli suosairaalan ensimmäisessä kustannusarviossa. Sattumaako? Sama rakennusneuvos hyörii mukana. Taas sattumaa? Jos tuota aletaan rakentaa, niin aivan varmasti tulee yllättäviä kuluja jotka tuplaavat hankkeen hinnan. Rakennusneuvos kun vain on keksinyt toisen tavan tienata suosairaala hankkeen mentyä sivu suun.

        Tuo sairaalakin pitäisi ihan oikeasti rakentaa ja se ei ole ilmainen, tuommoiset 100 miljoonaa loppupeleissä tarvitaan. Nyt petipaikat on saatu pudotettua ennätyksellisen alas tehtyjen tehostamistoimien kautta ja ne ei vain riitä. Suuresti hehkutetun sote-uudistuksen piti tuoda tehokkuutta lisää, mutta vaikuttaa aiheuttavan vain lisää kuluja sairaanhoitoon. Perussyyhän soteen on että haluttiin tietoisesti luoda yksi hallintotaso lisää valtion ja kuntien välille. Näin saadaan luotua lisää työpaikkoja jotka todellisesti eivät nosta kansantaloutta, vaan aiheuttavat vain verovarojen haaskausta. Eihän verovaroilla pyöritetty työpaikka tuota mitään. Väestöhän ikääntyy jatkuvasti ja maahan kutsutut apuvoimat eivät sittenkään näytä kykenemään korjaamaan tätä ikävinoutumaa.

        Jos miettii kouvolan tulevaa talouskehitystä, niin kyllä tuon sadan miljoonan aseman voisi unohtaa. Kuusaanmäelle uusi sairaalarakennus sinne perinteiselle paikalle. Enemmän sitä tullaan tarvitsemaan kuin asemaa.

        Ja jos uusi asema välttämättä halutaan, niin jostain löytynee sen puretun puisen aseman piirustukset. Olisi jotain noille asuntomessuille mikäli toteutuvat, jotain erilaista, ukko-pekka raiteilla jos vain pätevä kuski löytyy...


    • Kannattaa kiinnittää huomiota samaan revohkaan joka ei kuulemma halunnut SuurKouvolan sitoutumattomia vaalipaneeliin...

    • Raksapieru

      Matkakeskus-monitoimiareenan rahoitus takkuaa. Onko Osuuskauppa luopumassa päivittäistavarakaupastaan ja hotellista matkakeskuksen yhteydessä?

      Monitoimiareena voidaan rakentaa Salpausselänkadun varteen palaneen koulun tontille ns. urheilupuistoon.

      Matkakeskus voisi jatkossakin olla matkakeskus eikä mikään markkinapaikka VAK-alueella.

    • PelletPelaa

      Nykyisen aseman liepeille kun olen autoillut niin mieleen on tullut että pitäisiköhän tuota tiestöä oikeasti korjata. Se hetki kun uuden komean monitoimiaseman lähelle pääsee vain maastoautolla tai järeämmällä pelillä ei ole kaukana.

      Osa teiden ylläpidosta kuuluu ELY keskukselle ja osa kouvolalle. Suunnitelmia on ollut vuosikymmeniä. Nyt on kouvolallakin oma ministeri, ei vain pidä puoliaan. Nyt jos ajaa autolla itään, niin imatran ohi on melkoista moottoritietä. Siellä oli aikanaan poliitikko joka sai tuon aikaan. Kouvolasta lahteen on hieman eri juttu, eikä olla kuin vatuloitu 30 vuotta. Eikä tuo etelään kovin hivelevä ole.

      En mielestäni kyllä näe mitään syytä tuhlata 100 miljoonaa tuohon monitoimiaikuisviihdeostosparatiisiasemeen ennen kuin tuonne pääsee ihan tavallisella kotterolla väistelemättä routakuoppia.

      Ihmettelen myös miksi päättäjät eivät ymmärrä että kaupunki muuttuu kasvaessaan. Kun tämä hehkutetty kuntaliitos tuli, ei se käynyt päättäjien päihin että keskus voisi olla muualla kuin vanhan kouvolan keskustassa.

      Tuolla veturilla ollut jo aikoja ilmastoitu kävelykatu, paljon ilmaista parkkitilaa ja runsaasti liikkeitä. Tämän leikin maksoi kauppaketju

      Nyt kaupungin rahalla tukien keskustan yrittäjiä yritetään rakentaa vastaavaa. Melkoista subventointa mutta kun se veturi ei vaan kuulu s-ketjuun..

      Ja nyt tämä ehdottomasti tarvittava asema on in.

      Joku tässä peliään pitää ja pelaajat löytyy kuka tällä tienaa

    • Kohtuus

      Koripalloareenaa pukkaa, kun Pousin suojatit Kaunisto, Silen ja Heikari pääsivät valtuustoon Jatkeen rahoilla. Pousi odottaa malttamattomana vastapalvelusta. Vihreät voivat laittaa kampoihin ja jotkut demarit. Pousille taitaa tässä vaiheessa riittää, että kaupungin pääomarahastossa olevat 40 milj. euroa siirretään Jatkeen tilille.

    • Kohtuus

      Kaupunki ostaa VR:ltä 1,5 hehtaaria tonttimaata matkakeskusta varten 1,7 milj. eurolla. Siitä se alkaa.

      • Yksinkertaista

        Tontin ostoon ei kaupungin budjetissa oltu varauduttu. Pitikö Jatkeen ostaa tontti VR:ltä? Nyt kaupungin hyvät veljet ostavat sen veronmaksajien rahoilla ja luovuttavat sen Jatkeelle. Näin kokoomuksen saamat vaaliavustukset tulevat kuitatuksi.


      • Kyytä

        Juuri näin. Pousi antoi kokoomukselle 50.000 euroa vaaliavustuksina ja sai vastalahjana 1,7 milj. euron tontin ilmaiseksi. Kyllä pikku-Kouvolan hyvät veljet osaavat.


    • Raksapieru

      Kaupunki ostaa 0,5 milj. euron arvoisen tontin VR:ltä 1,7 milj. eurolla. Miten tämä on mahdollista? No kaupunki kaavoittaa tontin ja laittaa siihen rakennusoikeutta rutkasti lisää. Tontin hinta nousee reilut 200 prosenttia nykyarvosta. Kaupungin veronmaksajat tämän 1,2 milj. euroa maksavat siitä, että kaavoituspäällikkö ja tekninen lautakunta merkitsevät kaavaan uuden rakennusoikeuden. Näin tehdään rahaa hyville veljille.

      Nähtäväksi jää, millä hinnalla kaupunki myy tontin Jatkeelle vai peräti lahjoittaa sen?

    • Kaasuvaara

      Matkakeskuksen asemakaavasta nousee valituskierre, joka mitätöi kaupungin ja VR:n esisopimuksen 1,5 hehtaarin maakaupasta.

      Yksi valitusperuste on se, että ratapihan VAK-alueelle kaava mahdollistaa rakentaa 3.500 katsojan monitoimiareenan. Tämä on vastoin ympäristöministeriön kaavoitusohjeita. Tekninen johtaja uhmaa kaavoituksen ylimpänä virkamiehenä tietoisesti ja härskisti ympäristöministeriön voimassa olevaa kaavoitusmääräystä.

      • Hattiwatti2

        Kenen luulette saavan asian kuin asian läpi... juuri siitä on kyse. Puolueet on olleet valmiita ajamaan tätä matkakeskuhanketta eteenpäin, mutta eivät kuitenkaan kuin Vihreät ja Suur-Kouvolan sitoutumattomat ainoastaan on kyseenalaistaneet bussiliikenteen joka on onnetonta nykyisellään. Jos kerran matkakeskus rakennetaan, miksi ei liikennettä paranneta edes kaupungin sisäisesti? Kaikissa muissa kaupungeissa kuten Kotka, Lahti, Lappeenranta jne. on vartin välein kulkevaa bussiliikennettä.


    • Ympäröivätodellisuus

      Valtuuston kokous 24.4.2017 oli erikoinen matkakeskuksen asemakaavan käsittelyn osalta, kun se hyväksyttiin keskustelutta. Asemakaavasta oli tehty korjausesityksiä runsaasti. Hallituskatu 7:n ja Hallituskatu 5:n omistajat olivat tehneet huomautukset, jotka saattavat johtaa valituskierteeseen. Matkahuolto halusi tehtävän kaavaehdotukeen muutoksen, jolla taataan nykyisen tasoiset palvelut. ELY-keskus totesi VAK-alueen riskit olevan edelleen olemassa ja riskitason laskun osalta kaavoittajalla ei ollut uutta näyttöä. Halkotornin kiinteistö ei myöskään ollut täysin tyytyväinen kaavaehdotukseen. VR epäilee ratapihan reunaan rakentamisen vaikuttavan raiteiden painumiseen ja maamassojen siirtymisiin ratapihan alla.

      Merkittävää on, että autopaikkojen määrä on kaavaehdotuksessa laskenut 300 paikkaan kiinteistön kellaritiloissa. Toiset 300 autopaikkaa löytyy 0,5 kilometrin päästä ratapihan eteläpuolelta. Kun nykyiset autopaikat vähenevät, myös VR kärsii siitä matkustajamäärien laskuna. Aamukiirreessä autopaikan löytyminen läheltä junalaitureita on kynnyskysymys junan käytölle. Autopaikat tulisi myös olla ilmaisia tai huokeita junamatkustajille, muutoin junien käyttäjämäärät lähtevät laskuun.

      Kaiken kaikkiaan Jatkeen toimistossa tehdyt hankkeen luonnossuunnitelmat ovat kenties grynderin edun mukaisia, mutta toteutettuna hankaloittavat junamatkustamista Kouvolasta, aiheuttavat VAK-alueen turvallisuusriskin nousun, vaikeuttavat Matkahuollon ja linja-autoliikenteen palveluja ja aiheuttavat naapurikiinteistöille taloudellista vahinkoa.

      Monitoimiareenan rakentaminen VAK-alueelle voitaneen myös unohtaa etenkin, kun autopaikoitustilat vähenevät nykyisestään. Herää kysymys, kenen ehdoilla ja ohjauksessa Kouvolan kaupunginvaltuusto tekee asemakaavapäätöksiä.

      • Hyviäveljiä

        Valtuuston asemakaavapäätös vaikutti vähän siltä, kuin vanha rakennusneuvos olisi jälleen kerran ohjaillut päätöksentekoa mieleisekseen. Kukaan valtuutettu ei kyseenalaistanut asemakaavaesitystä, vaikka siihen oli tehty merkittäviä muutosesityksiä rajanaapureiden sekä alueen toimijoiden puolelta.

        Aikoinaan suoratamotontin valtuustokäsittelyn yhteydessä rakennusneuvoksen taustatyö oli merkittävää päätöksen ohjailua.

        Marjoniemen terveyskeskuksen tontin luovuttaminen Jatkeen asuntorakentamiseen olisi uuden valtuuston ja hallituksen selvitettävä. Onko kuitenkaan esim. Harri Helmisestä tähän, kun on sattunut saamaan vaalirahoitusta Pousilta. Joku hoitaja ehdotti Marjoniemen terveyskeskuksen tonttia Ratamokeskuksen rakennuspaikaksi. Onko Jatkeella siinä tapauksessa jälleen yksinoikeus rakentaa ilman kilpailutusta Ratamokeskus? Tuskin Carea-Sairaalat Oy rakennuttajana siihen leikkiin lähtee, vaan rakentaa sairaalan nykyisen PoKS:n viereen.


    • Hyviäveljiä

      Kaupunginjohtaja Toikalla menee vähän aikaa, ennen kuin pääsee selville kaikesta vanhan rakennusneuvoksen kähminnästä. Toikan kannattaa seurata talous- ja rahoitusjohtajan toimia: minne kaupungin pääomarahaston 40 milj. euroa hupenee? Taitavat valua Jatke Oy:n tileille. Silmänlumeena ollaan suunnittelemassa matkakeskusta, josta ei kuitenkaan tule sen valmiimpaa. Käy niin kuin kävi Suoratamon osalta: miljoonat eurot hupenivat suunnitelmiin.

      Kaupunki kaavoitti lisää rakennusoikeutta VR:n tontille, että sai hinnan nousemaan 400.000 eurosta 1,7 milj. euroon. Kaupunki maksaa tontista VR:lle, joka maksaa kaupungilta saamallaan 1,7 milj. eurolla Jatkeelle suunnittelusta. Lisäksi kaupunki maksaa oman osuutensa suunnittelusta suoraan Jatkeelle. Näin rakennusliike Jatke saa alkupääomaa omille hankkeilleen.

    • Ympäröivätodellisuus

      Korian asuntomessuista näyttää tulevan floppi, joten uutta matkakeskustakaan ei tarvita.

      • ManskilleTalo

        Onhan paikallisen lehden hehkuttamana jo viisi tonttia myyty... Kuka tuonne muuttaa saati taloa rakentaa, korian palvelut on jo melkein saatu alasajettua.


    • Raksapieru

      Vanha raksaneuvos on ilmoittanut, että matkakeskus-monitoimiareenan hanke ei lähde liikkeelle, ellei kaupunki sitoudu vähintään 60 milj. euron satsaukseen hankkeessa. Jatke ei aijo ottaa hankkeen riskejä kontolleen, koska Jussilla on muistissa yksi hänen johtamansa rakennusliikkeen konkurssi.

      • RaksanIsoinPieru

        Pikkasen mies on ahne rahan perään. Ei mikään yllätys.


      • Raksapiery

        Ahne ja varovainen. Ei ota enää lähes 80-vuotiaana ylimääräisiä riskejä. Ei ehdi maksaa velkojaan ennen delaamista.


    • Yksinkertaista

      Helminen saa Pousilta rahaa maakuntavaaleissa. Se tarkoittaa, että Helminen ohjaa Kouvolan kaupungin rahaa ennen maakuntavaaleja Pousin tilille matkakeskushankkeessa.

    • ikävätosi

      Noista laskuista jäi pois maakuntavero, mikä lasketaan kaavoitetusta lisärakennusoikeudesta eli 1,7milj. € vähennetään 400t€=1,3milj€ ja tuosta otetaan maakuntaveroa se 30%.

      Pakko nostaa budjettia.

      • AhnePieru

        Kyllä pousi budjettia osaa nostaa, yllättäviä kuluja tulee


    • Ympäröivätodellisuus

      VR Group on jäämässä matkakeskushankkeen sopimuskumppanina pois Jatkeen ja kaupungin jatkaessa hankkeen suunnittelua kahdestaan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että VR:n omistamia tiloja eli rautatieasemaa ja muita VR:n omistamia tiloja ei peruskorjata tai rakenneta uudelleen. Mahtaako VR myydä omistamansa paikoitusalueet kaupungille, koska junamatkustajien pysäköintipaikat vähenisivät ja ne siirtyisivät kauemmaksi nykyisistä paikoista. Tämä vähentäisi säännöllisten junamatkustajien määrää.

      Vanha rakennusneuvoskin on alkanut epäillä hankkeen onnistumista näinä vaikeina aikoina, joina esim. pikku-Kouvolan keskusta-alueella on tyhjinä kymmeniä tuhansia neliömetrejä hyviä liike- ja toimistotiloja.

    • Yksinkertaista

      Pousi kusetti Sisäasianministeriötä ja Senaatti Kiinteistöjä oikeus- ja poliisitalohankkeessa sen verran rankasti, että vielä on muistissa Senaatti Kiinteistöjen kavereilla tämä vanha rakennusneuvos. Ei taida syntyä maakauppoja kaupungin ja Senaatti Kiinteistöjen kesken VR:n tontista. Eli hanke tyssää siihen.

    • Raksapieru

      Juuri näin. Lemminkäinen konserni fuusioitui vastikään YIT-konserniin sen takia, että Lemminkäisen Maanrakennus oli tuomittu mm. asfalttikartellin päätekijänä miljoonakorvauksiin kaupungeille ja muille kunnille. Hyvä maine tältä rakennusalan suuryritykseltä oli karannut tavoittamattoman kauas. Arvo Pentin ja muiden Lemminkäisen omistajien maine oli kyseenalainen myös oikeus- ja poliisitalojen rakennushankkeissa 2000-luvun alussa, jolloin myös OKA kuului Lemminkäinen konserniin. Jorma Tamminen ja Juhani Pousi ovat olleet monessa mukana Lemminkäinen konsernin hankkeissa, joissa ei ole noudatettu hyviä toimintatapoja hankkeiden saamiseksi.

      Onko Jatke Oy:llä ja Salpausselän Rakentajilla tarkoitus jatkaa vanhan Lemminkäinen konsernin viitoittamalla tiellä ja toimintatavoilla?

    • Kyytä

      Salpausselän Rakentajien lakimies on Kari Uoti. Mikäli tämän kaverin kanssa joutuu törmäyskurssille, on vaikeuksia odotettavissa. Hyvin on Jorma Tamminen valinnut lainopillisen neuvonantajansa. Kuka sitten on Juhani Pousin vastaava lakimies? Vai onko kenties sama Kari Uoti. Siinä on Kouvolan kaupunginjohtaja kovilla näitten kovisten kanssa.

      • Kohtuus

        Veronmaksajien kukkarolle joka tapauksessa mennään. Näin on vanha Jussi päättänyt. Mihinkä nyt tavoistaan pääsee vanha viirusilmä.


      • Kyytä

        Onneksi on myös Suomessa jokin roti oikeuslaitoksessa ja rikostutkinnassa. Sen todisti tapaus, jossa Valkealasta kotoisin oleva valtakunnansyyttäjä Matti Nissinen joutui tekemisistään palkattomalle virkavapaalle rikostutkinnan ajaksi. Lopputulema on todennäköisesti sellainen Nissisen kohdalla, että ilman sanktioita ei kaveri selviä. Pahimmassa tapauksessa seuraamuksena voi olla myös viraltapano.


      • Kylläkansamuistaa

        Matti Nissinen on pidätetty virantoimituksesta rikostutkinnan ajaksi, tosin puolella palkalla. Palkaton virkavapaus ei ole hyväksi edes valtakunnan syyttäjän palkkaa nauttivalle herralle. Mites Valkealan silmäätekevät tämän rikostutkinnan kokevat? Että tällaista voi tapahtua Valkealasta kotoisin olevalle valtion virkamiehelle. Tässä yhteydessä tulee vääjäämättä mieleen Valkealan Sairaalan alueiden ja kiinteistöjen myynti 300.000 eurolla kiinalaisille liikemiehille. Oliko Valkealan kepujohto sormineen pelissä tässä yhteisen varallisuuden siirrossa?


    • Vehkalahdenveikot

      Miten muuten matkakeskus-, hotelli-, kauppakeskus- ja monitoimikeskushanke etenee. Onko vanha rakennusneuvos löytänyt kannattavan konseptin, vaikka VR vetäytyi hankkeesta? Jatkeen kannalta taitaa olla tilanne, että pitäisi päästä rakentamaan Marjoniemeen kerrostaloja, kun näistä julkisista rakennuskohteista ei tahdo mitään tulla.

      • Yksinkertaista

        VR:n pilkkominen voi estää koko matkakeskushankkeen, koska tulevista rautatieyhtiöistä ei ole tietoa. VR:n pilkkomisella ja kilpailuttamisella pyritään halvempiin lipunhintoihin ja valtion rahoituksen vähentämiseen raideliikenteessä. Kalliit matkakeskushankkeet sopivat huonosti tähän tilanteeseen.


      • Kylläkansamuistaa

        Kun tämä on selvinnyt Jussille, alkaa Eloranta rakennuttaa kerrostaloa Cumuluksen viereen Hallituskadun ja luiskan väliin. Eikö parempaa paikkaa löydy Esa Elorannalle kerrostalon rakentamiseen? Ei löydy. Nyt on hätätila päällä. Muutoin Jatke Oy on kohta entinen...


    • Yksinkertaista

      Miksi Jatke ei rakenna monitoimiareenaa palaneen yhteiskoulun tontille? No valtuuston puheenjohtaja Jouko Leppänen haluaa rakennuttaa sille tontille kaupungin 100 prosentin rahoituksella oman monumenttinsa eli teatteri- ja konserttitalon.

      Leppänen kosiskelee entisten ympäristökuntien väkeä hankkeensa taakse Kouvolan nimenmuutoksella Porukaksi. Lapsellista ja läpinäkyvää touhua. Onko saanut vinkin vanhalta rakennusneuvokselta?

      • Hyviäveljiä

        On varmaankin vapaamuurariveljien kanssa kehitelty juoni. Rakentamaan pitäisi päästä, koska veli Esa Eloranta on huolissaan Jatke Oy:n vähäisestä rakentamisesta Kouvolan alueella.


    • Raksainssi

      Maanantai-iltana TV 1 esitti MOT-raportin Tampereen kaupungin kaavoituksesta ja hyväveli-järjestelmästä. Kouvolasta voisi hyvällä syyllä tehdä vastaavan jutun, jossa kerrottaisiin Jatkeen ja vanhan rakennusneuvoksen suhmuroinnista kaupungin päättäjien ja virkamiesten keskuudessa. Kouvolassa vanha rakennusneuvos määrittelee kaavoituksen painopisteet ja vaatii omat kaavoitusratkaisut hankkeilleen. Millä mandaatilla tämä vanha gubbe toimii? No, kaveri on laittanut muutamat keskeiset luottamushenkilöt ns. koukkuun, jossa nämä raukat räpistelevät lopun elämänsä.

      • AhneetJaKierot

        Ei olisi lainkaan paha juttu kaivella esiin nämä kaupungin suhmuroinnit. Kuka hyötyy näistä? Oman edun vuoksi kun on niin helppoa unohtaa mikä olisi kaupungille hyväksi


    • Kaasuvaara

      Torstaina 21.9.2017 loppuillasta tapahtunut säiliövaunuonnettomuus Kouvolan ratapihalla kertoo siitä, miten haavoittuva Kouvolan keskusta-alue on kemikaalionnettomuudelle. VAK-alue on 300 metriä ratapihan reunasta pohjoiseen. Se ulottuu pohjoisessa Kymen Lukon tasalle.

      Nyt rakennetaan asuinkerrostaloja aivan ratapihan reunaan Halkotorin alueelle. Kaiken huippu on se, että rakennusliike Jatke suunnittelee 3.500 katsojan monitoimiareenaa aivan ratapihaan kiinni matkakeskuksen yhteyteen. Onnettomuustilanteessa näin suuren joukon evakuointi on työläs ja riskialtis. Ottaako Jatke Oy vastuun siitä, että se rakentaa vastoin ympäristöviranomaisten määräyksiä ja ohjeistusta yleisötapahtumatilan kaasuvaara-alueelle?

    • Kaasuvaara

      Alkaako Esa Elorannan ja vanhan rakennusneuvoksen ajatukset selkeytyä sen suhteen, että ei ole järkevää eikä turvallista rakentaa 3.500 katsojan monitoimiareenaa Suomen vaarallisimman ratapihan reunaan kiinni. Torstaina 21.9.2017 tapahtunut onnettomuus antoi esimakua siitä, mitä voi tapahtua, kun kymmeniä tuhansia litroja vaarallisia kemikaaleja lähestyy Kouvolan rautatieasemaa. Jos alueella on tuhansia ihmisiä, ovat pelastustoimet vaikeat ja tapaturmat todennäköisiä.

    • Raksapieru

      Pousin ja Elorannan kannattaa keskittyä uuden teknisen viraston rakentamiseen Torikadulle kansalaistorin paikalle. Torin alle kaksi kerrosta paikoitustiloja ja siihen päälle teknisen viraston tilat. Ja kansa maksaa sekä kaupungin lainamäärä lisääntyy. Tämäkin hyvä suunnitelma on syntynyt Kouvolan vapaamuurarien loosin intiimeissä tiloissa. Onko vapaamuurari ja arkkitehti Heikki Käppi jo tehnyt alustavat luonnoskuvat?

    • Kusettaja

      Pousi kuppaa kaupunkia tapansa mukaan. Vaatii 8 milj. euroa monitoimiareenan runkorakenteiden rakentamisesta. Maksattaa koko monitoimiareenan sekä paikoitustalon kaupngin veronmaksajilla. Kusettaja viimeisen päälle.

      'Ensin puhuttiin siitä, että kaupunki kustantaa kunnallistekniikan. Nyt pitää kustantaa puolet monitoimiareenasta. Lopulta kenties kaikki areenan rakentamiskustannukset.

      Näin tämä vanha kusettaja toimii. Liero ja epärehellinen kun on. Täysin häikäilemätön grynderi, joka lahjoo kaupungin johtavat luottamushenkilöt.

      Jatke Oy ei pärjää avoimessa tarjouskilpailussa. Se on nähty monta kertaa. Pitää saada rakennusoikeuksia lahjonnalla.

    • Idiootitasialla

      Lopulta koko matkakeskushanke on kaupungin kustantama. Jatke Oy käärii kaupungilta 80 milj. euroa. Vanha raksaneuvospieru virnistelee ja tuumii, kuinka tyhmiä virkamiehiä ja luottamushenkilöitä Kouvolassa on. Näin siinä käy. Varsinaisia idiootteja majailee kaupungintalolla. Kun on idiootti, ei ole vastuussa mistään. Kun sattuu olemaan syyntakeeton.

      • Hyviäveljiä

        Kaupungintalon virkamiesten äly riittää tekemään esityksiä koulujen lopettamisesta, kun kaupungin rahat eivät mukamas riitä pyörittämään nykyistä määrää kouluja.

        Matkakeskus-monitoimiareenaan ollaan valmiit laittamaan 80 milj. euroa. Kuvottavaa ja moraalitonta touhua hyväveli-porukalta.


    • Raksapieru

      Kotkan keskussairaalan laajennuksen rakennusurakka meni kilpailutuksen kautta Skanskalle, joka 2005 - 2006 urakoi myös psykiatrisen sairaalan Kuusankoskella. Jättikö Jatke oy tarjousta keskussairaalan rakennusurakasta? Matkakeskusta Jatke gryndaa kaupungin rahoilla ilman kilpailutusta. Kieroa ja lakia rikkovaa toimintaa. Ymmärtävätkö Helminen ja Leppänen, mihin ovat lusikkansa laittaneet? Toisin sanoen rikolliseen toimintaan. Jatke Oy toimet eivät yleensä kestä ulkopuolista arviointia laillisuudesta ja hyvistä toimintatavoista.

      • Hyvätveljet

        Valtuutettu Rautiainen ihmetteli, aikooko kaupunki rahoittaa monitoimiareenan 30 milj. eurolla.


    • Killeriä

      Esa Eloranta ja kumppanit ovat virittäneet yhdessä kaupunginjohtaja Marita Toikan kanssa uuden matkakeskus-monitoimiareenan konseptin kaupungin veronmaksajien maksettavaksi.

      Tarkoituksena olisi lisätä monitoimiareenan katsojamäärää 3.000 :lla 6.500 katsojaan. Kuulemma yksikkökustannukset tulisivat halvemmiksi. Jatke kustantaisi matkakeskuksen ja hotellin. Paikka olisi sama eli VAK-alue, jolle ympäristöministeriö on kieltänyt rakentamasta yleisömäärältään suuria tiloja ratapihan läheisyyden takia. Valituksia rakennusluvasta voisi tulla useita.

      Kouvolan Sanomien mukaan hanke on jollakin tavalla sidottu yhteen Kymi-Ringin moottoriratahankkeen kanssa, joka näillä näkymin ei toteudu alkuperäisten suunnitelmien mukaan vaan jää ajoharjoitteluradaksi.

      Lopulta voi käydä niin, että Jatke rakentaa kalliin 6.000 katsojan monitoimiareenan, joka jää kokonaisuudessaan kaupungin maksettavaksi. Jos vastaava liikuntatila rakennettaisiin urheilupuistoon tai ns. sauma-alueelle Veturin pohjoispuolelle, tulisi hanke kilpailuttaa. Nyt Jatke ottaa monitoimiareenasta kovan hinnan kaupungilta. Näin meitä jälleen kerran vanha rakennusneuvos retkuttaa.

      Kun kaupunginjohtaja Toikka ajaa uutta konseptia näin innolla, voi takana olla lupaus siitä, että tälle Lappeenrannassa asuvalle kokoomuslaiselle Jatke Oy rahoittaa seuraavat eduskuntavaalit. Näin vanha rakennusneuvos oli myös lupaillut aikoinaan vuonna 2011 silloiselle Kouvolan
      terveysjohtajalle Ratamokeskuksen hanketta vauhdittaakseen.

    • SalaRappari

      Vanhalle raksapierulle sopisi varmaan salaneuvos -juusto lahjaksi. Voisi siitä leikellä siivuja ja fundeerata, että kuka saa millaisen siivun.

    • Kaasuvaara

      Monitoimiareenan hanke pitää kilpailuttaa rakentajien osalta, mikäli matkakeskus- ja hotellihanke jää toteuttamatta.

      Monitoimiareenan paikka Suomen suurimman vaarallisten aineiden kuljetusten (VAK) ratapihan reunassa on vastoin ympäristöministeriön kaavoitusmääräyksiä.

      Todennäköisesti mahdollisesta rakennusluvasta tulee runsaasti valituksia, joille saadaan tukea Kaakkois-Suomen ELY-keskukselta ja ympäristöministeriöltä.

      • Raksapieru

        Jatke Oy:n toimitusjohtajaa on vaihdettu marraskuussa 2017 kaikessa hiljaisuudessa. Lokka lähti ja uudeksi toimitusjohtajaksi tuli Anttonen. Nostettiinkö samalla monitoimiareenan katsojamäärä 6.000 katsojaan? Anttonen toimi Jatkeen Uudenmaan aluejohtajana, joka sai sopimukset junailtua mm. SSO:n kanssa Lohjalla ja Vihdissä merkittävistä hankkeista. Taitaa kaverilla olla Pousin taidot osuuskauppaväen taivuttelussa? Lokka Jatkeen osaomistajana otti riskit myös huomioon, mikä ei sopinut vanhan rakennusneuvoksen kuvioihin. Taitaa kaupunginjohtajalla ja kaupunginhallituksella olla vastassa taitava peluri.


    • lähipiiri

      Hoidetaanko lahjonta sillai, että maksetaan vapaaehtoista eläkevakuutusta ja se laukeaa maksuun vasta esim. 10 vuoden kuluttua...

    • Käteinen

      Vanha Grynderi tarvitsee kohta nitroja.

      • Kyytä

        Vanha grynderi tarvitsee kohta itselleen hyvän puolustusasianajajan.


    • Kohtuutta

      Kaupungin rahoitusjohtaja povailee veroprosentin nostoa. Jätetään monitoimiareena odottamaan aikoja parempia tai unohdetaan koko hullutus. Kaupunkilaiset tarvitsevat palveluja, koska maksavat myös veroja Kouvolaan. Jatke Oy:n talouden pönkittäminen verovaroin ei ole Kouvolan tehtävä. Jos firma menee konkkaan, niin menkööt.

      Muuten kaupunginjohtaja Toikka ja rahoitusjohtaja Forssell voisivat siirtää kirjansa Kouvolaan ja alkaa maksaa veronsa tänne. Se olisi esimerkki kaikille. Toikka maksaa veronsa Lappeenrantaan ja Forssell Mäntyharjun kuntaan.

    • Kaasuvaara

      Jatkeelle Kouvolan monitoimiareenan rakentaminen on tärkeä, koska kaikki hankkeet eivät ole toteutuneet. Näin kävi esim. Hämeenlinnassa, jossa Jatke Oy voitti Engelinrannan suunnittelukilpailun ja sai näin edun myös alueen rakentamiseen. Hankealue on Hämeenlinnan keskustassa ja rajoittuu Vanajaveden lahteen.

      Huonoksi onneksi ranta-alue osoittautui entiseksi maa-ainesten kaatopaikaksi, jolle rakentaminen olisi vaatinut koko alueen maamassojen vaihdon. Siitä huolimatta alueelta voi levitä kaatopaikkakaasuja uusien asuntojen ostajien kiusaksi.

    • Anonyymi

      Nyt helmikuun 2020 alussa eletään Kouvolan taloudessa aikoja, jolloin ei puhuta matkakeskuksesta vaan noin 30 mijoonan euron alijäämästä vuoden 2019 tilinpäätöksessä. Näin nopeasti taloustilanne muuttui vai oliko se jo vuonna 2017 todellisuudessa runsaasti alijäämäinen ilman pääomarahaston tuloutusta ja omaisuuden myyntiä?

      Kaupunginjohtaja Toikka ajoi matkakeskus/monitoimiareenaa ja kaupungin kymmenien miljoonien eurojen rahoitusta tälle hakkeelle. Missä tilanteessa olisimme nyt, jos tämä hanke olisi lähtenyt liikkeelle? Asuntomessut olivat tynkämessut, jotka hoituivat ilman uutta matkakeskusta ja monitoimiareenaa. Jotkut tahot salasivat kaupungin todellisen taloustilanteen vuosina 2017 ja 2018. Elettiin vanhan Kouvolan aikaista oikean tiedon pimityksen kaltaista aikaa.

      Kouvolan kokoomuksen grynderiporukan on ollut vaikea hyväksyä nykyistä taloustilannetta, koska tämä porukka valjasti kaupunginjohtaja Toikan ajamaan toisinajattelijat ja -toimijat pois kaupunginhallituksesta. Kun hanke paljastui, on Pikku-Kouvolan kokoomus ollut toistaiseksi vaitonainen. Kuitenkin voi odottaa, että jokin manööveri on taas kehitteillä.

      • Anonyymi

        Koronavirus on laittanut valtion hankkeet uusiksi. Kun valtio velkaantuu Koronan ansiosta noin 20 milj. euroa lisää, niin tuskin tämän hallituksen aikana valtion rahoitusta enää löytyy ratahankkeisiin niin Tampereen, Turun kuin Kouvolan suuntaan. Joten Kouvolan ja Kotkan on enää turha kinastella oikoradasta ja rantaradasta.

        Suomen talous taantuu ja siinä samassa myös kuntien taloustilanteet. Eletään pelkistetyn todellisuuden aikaa, jossa haihattelut voi unohtaa muutamaksi vuodeksi. Myös Kouvolan matkakeskus, monitoimiareena, uimahalli jne voivat siirtyä tämän vuosikymmenen lopulle odottamaan toteutustaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koronavirus on laittanut valtion hankkeet uusiksi. Kun valtio velkaantuu Koronan ansiosta noin 20 milj. euroa lisää, niin tuskin tämän hallituksen aikana valtion rahoitusta enää löytyy ratahankkeisiin niin Tampereen, Turun kuin Kouvolan suuntaan. Joten Kouvolan ja Kotkan on enää turha kinastella oikoradasta ja rantaradasta.

        Suomen talous taantuu ja siinä samassa myös kuntien taloustilanteet. Eletään pelkistetyn todellisuuden aikaa, jossa haihattelut voi unohtaa muutamaksi vuodeksi. Myös Kouvolan matkakeskus, monitoimiareena, uimahalli jne voivat siirtyä tämän vuosikymmenen lopulle odottamaan toteutustaan.

        Valtion velka kasvaa tosiaan Korona-laman seurauksena noin 20 miljardia euroa, mikä ei lupaa hyvää suunnitelluille ratahankkeille. Myös valtion verotulot ovat laskusuunnassa.

        Valtio joutuu avustamaan myös kuntia niitten talousongelmissa. Kouvolan osalta ei ole odotettavissa mitään merkittäviä panostuksia valtion taholta jo päätettyjen hankkeiden lisäksi.


    • Anonyymi

      No nyt tämä kiusankappale vanha rakennusneuvos aikoo jättää Kouvolan virkamiehet ja päättäjät rauhaan, kun Jatketta ei valittu Sarkolan koulun urakoitsijaksi. Saas nähdä käykö näin vai jatkuuko entinen peli Suomelan Jarin rakennusliikkeen kautta, jossa Pousilla on osaomistus. Ässä Asunnot toimivat edelleen Kouvolassa Pousin perheen omistuksessa ja ohjauksessa. Ei vanha "koira" karvoistaan pääse.

    • Anonyymi

      Kun nyt eletään vuoden 2020 viimeisiä tunteja, vaikuttaa siltä, että kaikki Kouvolan matkakeskuksen ympärillä tapahtunut sekoilu on ollut oma lukunsa. Kaupunkia on viety kuin litran mittaa, vaikka Jatke Oy:n pyrkimykset ovat olleet huonosti suunniteltuja ja perustuneet toiveisiin, ei ympäröivään todellisuuteen. Tästä on saanut sen vaikutelman, että kaupungin johtavat virkamiehet ja päättäjät ovat huijattavissa ja vedettävissä mukaan hankkeisiin yllättävän helposti.

      Onni kaupungin veronmaksajien kannalta oli siinä, että VR ja Osuuskauppa Ympäristö eivät lähteneet mukaan hankkeeseen sen epävarmuustekijöiden takia.

      Kun Kouvolan kaupunki on tästä hankkeesta selvinnyt muutaman miljoonan euron vahingoin, luulisi sen jäävän virkahenkiköiden ja luottamushenkilöiden muistiin tulevia hanke-esityksiä ajatellen.

      Matkakeskushanke oli kaupungin kannalta ns. nolla-hanke, johon ei olisi kannattanut laittaa kymmeniä miljoonia euroja.

      • Anonyymi

        Joo, ei kannata kyllä rakentaa mitään uutta kuihtuvaan kylään. Annetaan kuihtua pois vaan.


    • Anonyymi

      Kouvolan kaupunki laittoi 1,5 milj. euroa suunnitellun matkakeskuksen tonttiin, kun lunasti sen VR:ltä. Siirtyikö tontin omistus Jatkeelle vai jäikö se kaupungin omistukseen? Sen voisi kaupunginjohtaja selvittää valtuustolle. Jollakin tavalla Jatketta kuitenkin hyvitettiin vaivannäöstä.

    • Anonyymi

      JUURI NÄIN. MEITÄ ON KUSETETTU, MELKEIN.

    • Anonyymi

      suuria suunnitelmia jo 5 vuotta sitten vaikka rahasta pulaa jo silloin

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe