Narsisti luo sekasortoa

Heedbergi

Narsisti luo sekasortoa koska sekasorron keskellä hän voi aina tehdä kaikkea vilppiä jota kukaan ei huomaa. Sekasorron keskellä hän voi esiintyä sankarina. Narsistille olisi pahinta että kaikki menisi jotenkin suunnitelmallisesti ja oikein, ei ei, kaikkea on häslättävä että hän saa katastrofin aikaiseksi. Jos kaikki menisi elämässä hyvin, narsistin rooli olisi silloin häviävän pieni ja merkityksetön, mutta koska narsisti luo hätätilan, hän voi esittää pääosaa kuin ikiomassa katastrofielokuvassaan jonka käsikirjoituksen hän tarkkaan tietää. Sankarihan selviytyy aina. Narsisti luo elämästä helevetillisen selviytymiskamppailun, narsistin perhe kamppailee sekasortoisissa olosuhteissa, aivan kuin sotatilassa silloin kun muut perheet rakentavat rauhassa elämäänsä. Tuloksena on sitten vammautuneita ihmisiä, jotka tarvitsevat hoitoa koko elämänsä.

Tuloksena on hyvin repaleisia ihmiskohtaloita. Kenelläkään narsistin perheenjäsenellä ei ole asiat hyvin. Narsisti itse ylistää itseään miten ilman häntä ei olisi selviydytty. Todellisuudessa olisi selvitty aivan kuten muutkin normaalit ihmiset, jos tämä narsisti ei olisi ollut narsisti. Narsisti itse loi meille ne huonot puitteet elämään ja sotki kaikki asiat niin että meidän elämän pituus ei edes riitä toipumiseen.

Narsisti ei koskaan ihmettele miksi muilla ympäröivillä ihmisillä ei ollut sellaista katastrofia ja hätää läpi koko elämän kuin hänen omalla perheellään. Ei hän sitä edes ymmärrä, mikä oli. Hän ei näe koskaan vikaa itsessään. Sankari, joka polkee itse uhrit alleen, talloo heidät ja ihmettelee sitten mikä heille tuli. Narsisti ei huomaa olleensa itse pahantekijänä. Narsisti ei voi tunnustaa olleensa väärässä, koska ei omasta mielestään ole tehnyt milloinkaan pienintäkään virhettä tai vääryyttä. Hän vain on pakotettu tekemään niin oman hätänsä takia, koska hänellä vallitsee jonkinlainen hätätila ja katastrofi, kaikki teot silloin on myös oikeutettua. Jotkut vain siinä sitten häviävät mutta sehän kuuluu asiaan, eikö? Narsisti kyllä voittaa siinä pelissä aina.

Näin oli meidän perheessä.

51

1276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyåpoiuytr

Tosi hyvä kirjoitus. Aivan kuvauksen mukaista meidänkin perheessä sillä erotuksella että vanhempani käsitykseni mukaan hyvin tietää toimivansa muiden perheenjäsenten etujen vastaisesti ja käkättelee vahingoniloisena.

• uytreefghj

ps. ehkä tällä meidän narsistilla on korkea itsetiedostuksen taso.
        Mutta minä luulen että monet narsistit tietävät olevansa sellaisia.
        Ajattelen että nykyaika ja netin tiedonkulku ja narsismiaiheen keskuskustelun yleistyminen aiheuttaa sen, että tulevaisuudessa myös narsistien itsetiedostusmahdollisuudet siinä määrin kasvavat, että yhä suurempi prosentti heistä tulee itse havaitsemaan laatunsa, tämä on minun arvaus, että tällainen muutos suhteessa menneisiin aikoihin olisi tulossa kuten uhrienkin kohdalla...

• angrybirgitta
        uytreefghj kirjoitti:

ps. ehkä tällä meidän narsistilla on korkea itsetiedostuksen taso.
        Mutta minä luulen että monet narsistit tietävät olevansa sellaisia.
        Ajattelen että nykyaika ja netin tiedonkulku ja narsismiaiheen keskuskustelun yleistyminen aiheuttaa sen, että tulevaisuudessa myös narsistien itsetiedostusmahdollisuudet siinä määrin kasvavat, että yhä suurempi prosentti heistä tulee itse havaitsemaan laatunsa, tämä on minun arvaus, että tällainen muutos suhteessa menneisiin aikoihin olisi tulossa kuten uhrienkin kohdalla...

Tuo että miten käy kun narsistit alkavat ymmärtää omaa laatuaan. Uhreille heistä tulee resistenttejä, ollaan muka ettei ne enää pure mutta tuhoa aiheuttavat kuitenkin.
        Ja narsisteista itsestään tulee uhri reppanoita, hehän eivät muutu, mutta tieto nostaa heidän itsesäälinsä uudelle tasolle.
        Jokatapauksessa, meidän nyt keski-ikäisten vanhemmat kuuntelivat laulua "koskaan et muuttua saa", eivät lue nettipalstoja tai muutakaan, ja mitä eivät ymmärrä, sitä ei ole.
        Eikä me saada menetettyä aikaa takaisin.

• Anonyymi

Ihmettelen usein sitä että kun narsisiti kertoo niitä juttujaan niin ihmset uskovat kaiken, hänelle on tapahtunut mitä ihmeellisimpiä asioita elämässä millä ei ole mitään loogista mallia Äja ihmisetnihastelevat kovasti tai säätivät riippuen mitä juttuja tarjoaa heille .
        Kateus on myös hönellä pinnan alla, kun näkee hyvin toimivan suheeteen ihmisten välillä niin on sekoittelemassa sitäkin, joskus onnistuu. Joskus ei. Jokaisessa uudessa työpaikassa on ensin uhkailtu miten ihana ihminen hän on , mutta työ loppuu aina katastrofiin. Ja auåyy on tietysti aina jonkun toisen ihmisen joka muka kadehtii häntä . Tätä jatkuu koko hänen elämänsä
        Muistan kauan sitten kun eräs nainen otti sisarensa asumaan kotiinsa kun heidän äitinsä oli kuollut , voi miten kävi sääliksi nuorta tyttöä miten hön kohteli häntä suri äitiään ja isosisko ivasi häntä koko ajan. Onneksi tyttö löysi jotenkin poika ystävän joka näki miten häntä kohdellaan , ja tyttö muutti pois sisarensa luota ja meni hyvin nuorena naimisiin tämä pojan kanssa joka oli pelastus hänen henkiselle terveydelleen .

• Nassukat

Todella hyvä kirjoitus. Tässä vierestä seuraan erästä naispuolista nassukkaa joka tuntisi varmaan itsensä kuolleeksi jos ei saisi sekasortoa ja täyttä kaaosta jatkuvasti aikaiseksi. Hänen mielipiteensä asioista on ihan huuhaata ja puutaheinää ja tätä oppiaan hän "tunkee" läheistensä päähän kokopäiväisellä aivopesulla. Hänen jutuissaan ja teoissaan ei ole mitään järjen häivää. Ei yhtään mitään.

• Nassukat

Narsisti kuvittelee omissa suuruusharhoissaan, että kukaan ei huomaa hänessä mitään erikoista, että kaikki menee täydestä ja läpi niinkuin väärä raha. Narsistin tunnistaa kyllä mm. manipuloinnista joka hänen omasta mielestään on erittäin taitavaa (joka ei sitä kyllä todellisuudessa ole). Hän kuvittelee voivansa pyörittää kaikkia ihmisiä miten hän tahtoo (todellisuudessa tuohon halpaan menee vaan hänen hovinsa) joka sekin pienenee sitä mukaa kun tajuavat kenen kanssa ovat tekemisissä.

• näinpäimän

Mutta voi sitä hirmuista painostusta jos joku huomaakin narsistiksi ja huomaa kusetuspelin. Eräskin narsku meni täysin lukkoon eikä puhunut moneen kuukauteen, narsistilla koulutus sitten jo loppuikin, takana sai kyllä kuulla kaiken laista ja kuka on kenenkin kaveri, myös koulutuksen jälkeen valvonta jäi päälle narskun kaverien toimesta. Oli kieltämättä opettava ja hieno narskun näytelmä.

• Aivan_näin

Mikään ei koskaan mennyt suunnitelmallisesti tai sovitulla tavalla. Ei mikään. Sai aikaan sekasorron ja kaaoksen päässäni. Pidin sitä kiusantekona, jonka motiiveja kyllä ihmettelin.

• narskun

totta niin totta :Mikään ei koskaan mennyt suunnitelmallisesti tai sovitulla tavalla

• ihmeiissäään

Anteeksi että kirjoitan tähän ketjuun, vaikka ei suoranaisesti koske ketjun aihetta, mutta minua vaivaa yksi asia tosi paljon:
      Miksi suomalainen narsismitietous ja keskestelu poikkeaa niin paljon esim. Youtubessa tarjolla olevien englanninkielisten videoiden sisällöstä?
      Mulla nimittäin käy näin: aina kun katson noita englanninkielisiä kokemukseni muodostuvat minulle paljon ymmärrettävämmiksi ja selkeiksi, en koe sisäistä ristiriitaa ja näen enemmän mahdollisuuksia selvitä tilanteesta, mutta kun palaan suomenkieliseen keskusteluun eri paikoissa eri muodoissa, usein minun pääni jotenkin sumenee uudelleen ja kaikki asiat alkaa näyttää jotenkin epäselville ja vaikeutenikin välillä tuntuvat monimutkaistuvan uudelleen.
      Mun mielestä nämä englanninkieliset videot kuvaavat niin hyvin psykopaattini olemusta, mutta suomalainen narsismikeskustelu aika heikosti.
      Mistäköhän tämä johtuu, onko näitä narsisteja ja psykopaatteja eri lajikkeita eri puolilla maailmaa vai miten ?

Tosin tämän ketjun aloitus ja jotkut keskustelut Suomessa joskus kuvaavat minunkin kokemuksiani.

• oiuuyyt

Tuon asian oivaltaminen selitti monta asiaa aikoinaan.

Minulla on siis tuttavapiirissä narsisti, mutta alkuun en narsismista tiennyt mitään, ja vain ihmettelin hänen tapaansa toimia. Hänen perheessään oli päällä lähes jatkuva kriisi ja sählinkin. Oikeastaan mitään ihmeellistä ei tapahtunut, mutta jotenkin ihan normaaleista asioista tuntui kehkeytyvän aina jokin hässäkkä. Ja narsisti sitten isoon ääneen valitteli näitä hässäköitä ja raskasta elämänmenoa.

Normaalisti empaattisena ihmisenä tietenkin yritin auttaa ja ehdotin ratkaisuja tilanteisiin. Kyse oli usein ihan arkisista asioista, joihin oli ihan helppoja ratkaisuja. Olin hämilläni koska narsisti ei koskaan lähtenyt keskustelemaan ratkaisuista, kuten ihmiset yleensä, vaan näytti lähinnä suuttuvan. Olin myös hämilläni että perheessä ihan normi arki oli niin vaikeaa, vaikka narsisti antoi ymmärtää olevansa hyvinkin järkevä, ahkera ja käytännöllinen. Kuinka niin fiksu ihminen saa kaiken kuitenkin niin sekaisin? Kuinka fiksu ihminen sopii 40h edestä menoja ja tekemistä kun aikaa on 10h? Kuinka fiksu ihminen ei yksin selviä yksinkertaisista asioita vaan koko perhe pitää aina mobilisoida?

Ajan oloon aloin tajuta kuviota. Jos mitään kriisiä ei ollut päällä, narsisti näytti voivan huonosti. Hän jurotti suupielet alaspäin kun perheessä oli asiat vähän paremmalla mallilla. Mitä paremmin perhe voi, sitä tympääntyneemmältä narsisti vaikutti. Mutta kun jotakin valitettavaa löytyi, narsisti heräsi taas elämään.

Lopulta en enää kiinnittänyt mitään huomiota narsistin valituksiin. Tiedän jo, että jokin kriisi on odotettavissa jos perheen tilanne alkaa näyttää liian stabiililta.

• ihmeiissäään

Juuri noin kuin yllä on kuvattu, tuollainen on ollut tilanteeni koko elämäni ajan narsistivanhempieni lapsena. Olen aina etsinyt ratkaisuja ongelmiin, mutta vanhemmat haluavat pitää kiinni siitä, että millekään ei mitään voi.
        Sitten, jos perheen ulkopuolelta etsii apua, tätä luullaan joksikin minun sisäiseksi ongelmakseni, mikä turhauttaa minua, kun itse haluan asiat kuntoon, mikä on vaikeaa siksi kun vanhemmat temppuilee. Sitten alkaa se hokeminen: "Joo joo mutta kun et sä heille mitään voi!".
        Jaa jaa, mutta silti mä haluan asiat kuntoon. Mitäs muutakaan järkevää voisin haluta ?

Mutta siksi olisi ehkä vihdoin aikani lopettaa tämä hölöttäminen.

• JoskusPitääVaanAntaaOlla

Millaisen määrän turhautumista narsistit aiheuttavat....

Narsistit ovat mitä ovat, ja heidän muuttamiseksi on turha kuluttaa aikaa. On myös iso joukko ihmisiä jotka pistävät päänsä puskaan narsistin touhutessa, eikä heitäkään näköjään saa tajuamaan mitään. Aikani ihmettelin, miksi ihmiset sulkevat silmänsä aivan päivänselviltä valheilta ja hyväksikäytöltä, mutta asialle en mitään voinut. Sitä sai vain vihat niskaan kun ei "ymmärrä" ja " anna anteeksi" ja "yritä tulla toimeen".

Onneksi aikuisena ihmisenä voin itse päättää, kenen kanssa tulen toimeen ja kenen en. Narsistista olen irtautunut, ja noiden muiden hölmöjenkin suhteen lyönyt hanskat tiskiin. Hukatkoon terveytensä ja omaisuutensa narsistin kitaan, none of my business.

• ihmeiissään

Joo, siinä vaan on se, että kun eri ihmiset voi kuvata samoja asioita ihan eri sanoin.
        Jos mä päätän tehdä prikulleen noin kuin sinä kuvaat tuossa yllä mä kuvaisin sitä sanoin: "Joskus vaan ei pidä antaa periksi vaikka olisi mikä."
        Siis kuvaisin noilla sanoin samaa toimintamallia jota sinä kuvaat sanoilla : "Joskus pitää antaa vaan olla. "
        Tämänkaltaisista syistä voisi samanmielistenkin ihmisten kesken syntyä ikäänkuin vastakkainasettelu (tosin ilman mielekästä syytä).
        Siksi minä alan yhä enemmän kysenalaistaa lähes minkään keskustelujen mielekkyyden tai hyödyn.
        Youtube videoita on kiva kattoa kun niin usein voi sanoa mielessään: "Just noin oon prikulleen samaa mieltä !" Eikä tule mitään sekasotku oloa.

• "Jos mä päätän tehdä prikulleen noin kuin sinä kuvaat tuossa yllä mä kuvaisin sitä sanoin: "Joskus vaan ei pidä antaa periksi vaikka olisi mikä."
        Siis kuvaisin noilla sanoin samaa toimintamallia jota sinä kuvaat sanoilla : "Joskus pitää antaa vaan olla. "

Niin itsekukin sitte valitsee, antaako olla vai käyttääkö suurimman osan elämästään sen narsistin kanssa taistelemiseen...

Tämmösen luin tänään, joka sopinee myös tähän jatkoksi, vaikka sitä narsisti sanaa ei tässäkään mainittu

http://mielenihmeet.fi/keinoja-jattaa-vaikea-lapsuus-menneeseen/

• ihmeiissään

Joo, ymmärrät aina vaan väärin, joko tahallaan tai vahingossa.
        Et selvästikään ole lainkaan ymmärtänyt mitä edellisessa viestissä lukee.

• tytär-1
        ihmeiissäään kirjoitti:

Juuri noin kuin yllä on kuvattu, tuollainen on ollut tilanteeni koko elämäni ajan narsistivanhempieni lapsena. Olen aina etsinyt ratkaisuja ongelmiin, mutta vanhemmat haluavat pitää kiinni siitä, että millekään ei mitään voi.
        Sitten, jos perheen ulkopuolelta etsii apua, tätä luullaan joksikin minun sisäiseksi ongelmakseni, mikä turhauttaa minua, kun itse haluan asiat kuntoon, mikä on vaikeaa siksi kun vanhemmat temppuilee. Sitten alkaa se hokeminen: "Joo joo mutta kun et sä heille mitään voi!".
        Jaa jaa, mutta silti mä haluan asiat kuntoon. Mitäs muutakaan järkevää voisin haluta ?

Mutta siksi olisi ehkä vihdoin aikani lopettaa tämä hölöttäminen.

Hei hölmöily loppuu vasta sitten, kun se varsinainen *ongelma* poistuu siitä perhekuvioista. Muuten tämä näyttää olevan ihan *elinikäinenprojekti* kuljettavaksi, narsistivanhempien lapselle.

• JoskusPitääVaanAntaaOlla
        ihmeiissään kirjoitti:

Joo, siinä vaan on se, että kun eri ihmiset voi kuvata samoja asioita ihan eri sanoin.
        Jos mä päätän tehdä prikulleen noin kuin sinä kuvaat tuossa yllä mä kuvaisin sitä sanoin: "Joskus vaan ei pidä antaa periksi vaikka olisi mikä."
        Tämänkaltaisista syistä voisi samanmielistenkin ihmisten kesken syntyä ikäänkuin vastakkainasettelu (tosin ilman mielekästä syytä).
        Siksi minä alan yhä enemmän kysenalaistaa lähes minkään keskustelujen mielekkyyden tai hyödyn.
        Youtube videoita on kiva kattoa kun niin usein voi sanoa mielessään: "Just noin oon prikulleen samaa mieltä !" Eikä tule mitään sekasotku oloa.

Sanat sisältävät vain pienen osan viestistä. Lisäksi asioihin vaikuttaa hyvin paljon oma tausta ja kokemus asioista ja kielen käytöstä. Sitten vielä "lukutaito" on ihmisillä hyvin erilainen, toinen painottaa ehkä lauseita, toinen kokonaisuutta. Ja vielä ne meillä jokaisella olevat "silmälasit", joiden läpi suodatamme asioita oman mielialan, tarpeiden jne. mukaan.

Ei siis ole mitenkään kummallista että sama teksti voidaan tulkita hyvinkin eri tavalla.

Mutta tosiaan, minulle taas "Joskus vaan ei pidä antaa periksi vaikka olisi mikä" tarkoittaa että tuhlaa elämänsä taistelemalla tuulimyllyjä vastaan, uhraa elämänsä turhan, eli narsistin, takia. "JoskusPitääVaanAntaaOlla" tarkoittaa minulle että en turhaa sotke käsiäni pa--kaan vaan keskityn omaan elämääni ja hyvinvointiini. Siirrän narsistin elämässäni jonnekin kauas takavasemmalle:)

• ihmeiissään

Miksi periksiantamattomuus ei voisi olla pyrkimystä periksiantamattomasti toimia fiksusti parhaansa mukaan miksi sen aina pitäisi olla jotain oletusarvoisesti turhaa tai typerää, sitä minä en ymmärrä ollenkaan.

• Olipa_hässäkkääzzz

Mun pomolla oli usein " kauhee hässäkkä". Siinä paikassa ei kukaan voinut tehdä mitään kysymättä häneltä mitä tehdään ja usein ihmettelin tuota hässäkkää jonon viimeisenä haukotellen ja miettien, että voiskohan siellä tehdä jotain. Yleensä se sitten keksi teettää jotain täysin turhaa ja älyvapaata hommaa.

• ihmeeiissään

Väännän rautalankamallin:
      Mä koen narsistin unohtamisen merkityksettömänä järkkymättömäksi periksiantamattomuudeksi.

• ihmeiissäänk

Jos joku sanoo mulle: "Anna vaan olla", sillon mä alan alistumaan narsistille.
        Näin me ihmiset koemme sanat eri tavoin.

• ihmeissäänn

Anna olla = tee mitä toinen tahtoo
      älä anna periksi= tee mitä itse tahdot, eli elä omaa elämääsi älä alistu narsistin valtaan

Näin koen nuo sanat.
      Joten turha minulle on sanoa mitään ohjeita, kun ei voi yhtään tietää mitä ne mulle tarkottaa...

• Niin hetken ny mietin tässäkin kohtaa, että vastaanko vaiko annan olla, mikä minun kielelläni tarkoittaa, että annan asian olla, heitän sikseen, en puutu, jätän rauhaan jne. Mikä samalla tarkoittaa jotain sellaista, että on toisinaan on järkeväämpää antaa asian olla kuin ryhtyä vänkäämään, tuhlata aikaansa asiaan/ihmiseen, tässä tapauksessa narsistiin joka ei muuksi muutu.

Vastasin ny kuitenkin syystä, että sinulla oli tuossa tuo, että sinun mielestäsi ymmärrän väärin joko tahallaan tai vahingossa. Minä en usko ymmärtäneeni sen kummemmin väärin, se on minun tapani ajatella, enkä edes usko olevani ainoa joka niin ajattelee

Mutta joo sinulla on oma tapasi ajatella, mutta mun mielestä mennään väärille raiteille jos pidetään pelkästään omia ajatuksia/tulkintoja oikeina ja toisen ihmisen erilaisia ajatuksia/tulkintoja väärinä.

Mitä tulee tuohon viimeiseen lauseeseesi, "Joten turha minulle on sanoa mitään ohjeita, kun ei voi yhtään tietää mitä ne mulle tarkottaa."

Niin tää on ihan vapaa palsta, jossa kuka tahansa voi ilmaista mielipiteensä/näkemyksensä kulloisestakin asiasta.

• ihmeiissään

Kommentoin siksi, että kommenttisi tuntui vääristävän viestini sisällön.
        Minusta tuntuu että tulkintaero tulee mahdollisesti siitä, että jos ei ole itse elänyt täydellisesti narsistin alistamana on ikäänkuin kuvion ulkopuolella valmiiksi ja voi vain antaa sen turhan asian olla ja jatkaa omaa elämäänsä.
        Mutta jos on täysin narsismin alistamana ikäänkuin hänen maailmansa sisällä, niin kyllä siinä on kerättävä kaikki tahdonvoimansa ja ponnisteltava periksiantamattomasti päästäkseen sieltä pois, ei siitä vain antamalla asioiden olla pääse mihinkään pois tai parempaan elämään.

• ihmeiissäään

Katsoin tuolla vaihteeksi jotain videoita narsismista, ja siellä mielestäni hyvin selitettiin kuinka narsistin pyrkimys on tehdä kohteensa henkisesti laiskaksi, niinkuin tuo minun psykopaatti aina hokee: "Ole sä vaan siellä kuin Ellun kana." Siis juurikin, että antaisin vain asioiden olla, jotta häviäisin koko pelin. Kai mä nyt häviäisin ainakin sitten, jos vaan köllöttelen kuin Ellun kana samalla kun psykopaatti pelaa kuin heikkopäinen. Siis kun nämä ihmisten tilanteet on erilaisia. Antamalla vaan asioiden olla, musta tehtäisiin jokin niinkuin Ellun kana.

• ihmeiisään

Nyt annan asian kuitenkin olla :)

• Osattomuus
        ihmeiissäään kirjoitti:

Katsoin tuolla vaihteeksi jotain videoita narsismista, ja siellä mielestäni hyvin selitettiin kuinka narsistin pyrkimys on tehdä kohteensa henkisesti laiskaksi, niinkuin tuo minun psykopaatti aina hokee: "Ole sä vaan siellä kuin Ellun kana." Siis juurikin, että antaisin vain asioiden olla, jotta häviäisin koko pelin. Kai mä nyt häviäisin ainakin sitten, jos vaan köllöttelen kuin Ellun kana samalla kun psykopaatti pelaa kuin heikkopäinen. Siis kun nämä ihmisten tilanteet on erilaisia. Antamalla vaan asioiden olla, musta tehtäisiin jokin niinkuin Ellun kana.

Toimintakyvyttömyys on kai se oikeampi termi? Ja epäuskottava.

• Elluton.kana

Tosiaan laiskuus on ehkä huono termi tässä kohtaa, jos uhrit on ponnistelleet kohtuuttomasti ja tuloksetta koko ikänsä vain saadakseen osakseen ympäristön ylenkatseen ja hermoromahduksen.

• sdcfsdcsdcs

Narsisti ei elä siten että asioissa olisi loogista järjestystä. Epäloogisuudesta hän saattaa saada itselleen jonkin odottamattoman hyödyn. Hän kuin kokeilee nahdollisimman monta ovea sattumanvaraisesti, kuin aina vahingossa, ja saattaa olla, että jokin ovista onkin auki ja silloin narsisti hyötyy, koska sen avoimen oven takana olevat asiat hän varastaa itselleen.

• TiukkaOtePitää

Loogisessa maailmassa narsisti joutuisi myöntämään ettei ole mitenkään erityinen. Loogisessa maailmassa narsisti juotuisi tunnustamaan, että hänen tekemällään tyhmyydellä on seurauksensa, ja että hän on syyllinen seurauksiin.

En usko että narsisti toimii täysin sumealla logiikalla, onhan hän koko elämänsä harjoitellut kuinka poimia rusinat pullasta, kuinka sutata yli ikävät asiat ja nähdä vain muiden viat ja oman erinomaisuutensa.

Homma vaikuttaa epäloogiselta koska narsistin metodit istuvat ympäristöön kuitenkin kovin huonosti. Ja siksi että narsisti harvoin jaksaa miettiä tätä hetkeä pidemmälle, toimii paniikinomaisesti pelastaakseen juuri sen hetken.

Kun narsisti joutuu yllättävään tilanteeseen, jossa kulissi on romahtamassa tai vastaan tullut asia joka saa kateuden tunkemaan ihohuokosista, narsisti tekee jonkin nopean, ja usein täysin typerän teon, joka paljastaa enemmän kuin peittää. Usein se on mitä typerin vale jota ei usko lapsikaan. Tai reaktio joka on niin tilanteeseen epäsopiva kuin vain voi olla.

Narsisti myös aliarvioi ihmisiä. Narsisti on niin varma omasta fiksuudestaan että luulee vedättävänsä, vaikka tosiasiassa ei vedätä juuri ketään. Itse asiassa narsistia voi aika hepostikin vedättää kun ymmärtää tämän motiivit ja tavan toimia.

Tuttavanarsisti, kuten narsistit yleensä, on erittäin heikko kestämään mitään kritiikkiä itsestään. Hän suuttuu heti jos huomauttaa virheestä tai sanoo hänen olevan väärässä. Häntä on helppo provosoida kritisoimalla. Narsistia on ollut helppo nöyryyttää myös siksi, ettei hän ota faktoista selvää. Hän tarttuu siihen mikä kuulostaa/vaikuttaa kivalta, selvittämättä onko hommassa mitään perää/järkeä, ja valehtelee vielä lisukkeeksi. Kun sitten läväytän faktat pöytään ja osoitan hänen olevan väärässä, tai hurahtaneen huijaukseen, alkaa selittely ja kiertely jonka jätän noteeraamatta. Olen niin monta kertaa saanut hänet kiinni siitä ettei asioita ole selvitetty eikä pohjatyötä ei ole tehty, ettei hän enää uskalla lähteä esittämään minulle yhtään mitään. Hänen on ollut pakko hakea hyväuskoisempaa seuraa.

Kun itse pitää tiukasti kiinni loogisuudesta ja faktoista niin narsistin on vaikea saada otetta ja viedä omaan sekolandiaansa.

• ihmeissäänn

No noin minä koen, ettei tässä mitään muuta järkevää voi tehdä kun yrittää periksiantamattomasti pitää kiinni faktoista ja loogisuudesta. Tämä olisi muuten aivan pähkähullua kaikki.

• Narsisti_on_psykopaatti

Ennen kuin narsisti tulee sisään avoimesta ovesta varastelemaan hän on kysynyt puhelimessa onko sinulla asunnossa jotain arvokasta.

Narsisti on psykopaatti joka luon rauhan aikana sodan ja kaaoksen jota hän johtaa. Narsisti ei tule järkiinsä koskaan. Sitä on turha odottaa.

Narsisti lähetti häirintä tekstiviestejä yli viisikymmentä vuotiaana. Viestejä joita kymmenen vuotiaat lapset voisi lähettää.

• Kokemuksesta
        TiukkaOtePitää kirjoitti:

Loogisessa maailmassa narsisti joutuisi myöntämään ettei ole mitenkään erityinen. Loogisessa maailmassa narsisti juotuisi tunnustamaan, että hänen tekemällään tyhmyydellä on seurauksensa, ja että hän on syyllinen seurauksiin.

En usko että narsisti toimii täysin sumealla logiikalla, onhan hän koko elämänsä harjoitellut kuinka poimia rusinat pullasta, kuinka sutata yli ikävät asiat ja nähdä vain muiden viat ja oman erinomaisuutensa.

Homma vaikuttaa epäloogiselta koska narsistin metodit istuvat ympäristöön kuitenkin kovin huonosti. Ja siksi että narsisti harvoin jaksaa miettiä tätä hetkeä pidemmälle, toimii paniikinomaisesti pelastaakseen juuri sen hetken.

Kun narsisti joutuu yllättävään tilanteeseen, jossa kulissi on romahtamassa tai vastaan tullut asia joka saa kateuden tunkemaan ihohuokosista, narsisti tekee jonkin nopean, ja usein täysin typerän teon, joka paljastaa enemmän kuin peittää. Usein se on mitä typerin vale jota ei usko lapsikaan. Tai reaktio joka on niin tilanteeseen epäsopiva kuin vain voi olla.

Narsisti myös aliarvioi ihmisiä. Narsisti on niin varma omasta fiksuudestaan että luulee vedättävänsä, vaikka tosiasiassa ei vedätä juuri ketään. Itse asiassa narsistia voi aika hepostikin vedättää kun ymmärtää tämän motiivit ja tavan toimia.

Tuttavanarsisti, kuten narsistit yleensä, on erittäin heikko kestämään mitään kritiikkiä itsestään. Hän suuttuu heti jos huomauttaa virheestä tai sanoo hänen olevan väärässä. Häntä on helppo provosoida kritisoimalla. Narsistia on ollut helppo nöyryyttää myös siksi, ettei hän ota faktoista selvää. Hän tarttuu siihen mikä kuulostaa/vaikuttaa kivalta, selvittämättä onko hommassa mitään perää/järkeä, ja valehtelee vielä lisukkeeksi. Kun sitten läväytän faktat pöytään ja osoitan hänen olevan väärässä, tai hurahtaneen huijaukseen, alkaa selittely ja kiertely jonka jätän noteeraamatta. Olen niin monta kertaa saanut hänet kiinni siitä ettei asioita ole selvitetty eikä pohjatyötä ei ole tehty, ettei hän enää uskalla lähteä esittämään minulle yhtään mitään. Hänen on ollut pakko hakea hyväuskoisempaa seuraa.

Kun itse pitää tiukasti kiinni loogisuudesta ja faktoista niin narsistin on vaikea saada otetta ja viedä omaan sekolandiaansa.

Narsistin kanssa pitäisi puhua vain tosiasioista jotka voit todistaa kiistattomasti.

Virhe on puhua narsistin kanssa mielipiteistä ja siitä miltä tuntuu.

Narsisti kertoo valheita uskottavasti tosiasioina ja faktoina.

• Anonyymi
        Narsisti_on_psykopaatti kirjoitti:

Ennen kuin narsisti tulee sisään avoimesta ovesta varastelemaan hän on kysynyt puhelimessa onko sinulla asunnossa jotain arvokasta.

Narsisti on psykopaatti joka luon rauhan aikana sodan ja kaaoksen jota hän johtaa. Narsisti ei tule järkiinsä koskaan. Sitä on turha odottaa.

Narsisti lähetti häirintä tekstiviestejä yli viisikymmentä vuotiaana. Viestejä joita kymmenen vuotiaat lapset voisi lähettää.

No ei se ole mikään piirre narsisistista että varastelee , sen kummemminin kun kukaan muukaan .
        Se joka varastelee työkseen mokaa ihan toisen diagnoosin .

• Anonyymi
        Kokemuksesta kirjoitti:

Narsistin kanssa pitäisi puhua vain tosiasioista jotka voit todistaa kiistattomasti.

Virhe on puhua narsistin kanssa mielipiteistä ja siitä miltä tuntuu.

Narsisti kertoo valheita uskottavasti tosiasioina ja faktoina.

Ihan niin, ja luulen että kertoessaan uskovat itsekkin valheisiinsa.
        Olen tehnyt testin asiasta jonka narsisti kertoi kerran siis asia joka jää mieleen vahvana kertomuksena , kysyin vuoden päästä että miten se olikaan sen ihmisen kanssa se juttu niin ei edes muistanut , asia oli niin paljon merkittävä että jos sellainen asia olisi tapahtunut niin muistaisi sen koko elämänsä . Hän kuittasi vaan että ei kaikkia pikku asioita jaksa muistaa . Siis pikku asiaksi muuttui kertoma joka normaali ihmiselle ei koskaan olisi mikään pikku asia
        Joten kannattaa välttää tälläistä ihmistä eivät tee muuta kun vahinkoa toisten elämässä

• seuranhakuilmoituksia

Epäilemättä joku narsistinen tyyppi tehnyt pilaa tässä kun laatinut kiusantekomielessä treffi-ilmoituksen palstalle.
      Kuka Jennaa kiusasi? Mahdollisuuksia on monia. Oliko kyseessä Jennan ex-poikaystävän kosto vai oliko asialla kateellinen työkaveri?
      Oliko Jenna tietämättään loukannut joskus jotakin vai joutuiko hän satunnaisen pilailijan kohteeksi?

Keski-Pohjanmaalla asuva 24-vuotias Jenna (nimi muutettu) sai perjantai-iltana hämmentävän puhelinsoiton oudosta numerosta.
      Pekaksi esittäytynyt helsinkiläismies kyseli kuulumisia, Jennan asuinpaikkaa ja viikonloppusuunnitelmia.
      – Kuuntelin monttu auki ja ihmettelin, mistä hän minut tuntee. Jossain vaiheessa alkoi järki juosta sen verran, että en paljastanut osoitettani, ainoastaan kunnan. Pekka arveli, että en vain muista häntä ja sanoi ottavansa viikonloppuna vielä yhteyttä.
      Jenna jäi puhelun jälkeen miettimään, tunteeko hän ketään Pekkaa. Jenna soitti vielä kavereitaankin läpi pohtien heidän kanssaan, josko mieleen tulisi ketään Helsingissa asuvaa Pekkaa.

– Vähän alkoi pelottamaan, että joku hullu tulee oven taakse kun asun yksin. Osoitteeni saa kuitenkin helposti selville.
      Jenna löysi lopulta Pekan pikaviestipalvelu WhatsApp-profiilin ja otti häneen yhteyttä tahtoen tietää, mistä he mahdollisesti tuntevat.

– Pekka myönsi, että hän ei tunne minua.
      Sitten hän kysyi, että olenko jättänyt Suomi24:n treffipalstalle seuranhakuilmoitusta. Tietenkään en ollut.

Pekka kertoi, että Jennan puhelinnumerolla löytyy seuranhakuilmoitus.
      Ilmoituksen mukaan 19-vuotias nainen haluaa viestejä 40–70-vuotiailta miehiltä. Ilmoituksessa Jennan asuinpaikaksi mainittiin kunta toiselta puolen Suomea.
      Jenna oli joutunut nettikiusaajan uhriksi.

• ertyuiopoiuytr

Mietin vaan miten ihmeessä narsistivanhemmat voi saada pienen hennon herkän tytön näyttämään maailman pahalle suuren joukon ihmisten silmissä ! Hullua.

• suketeiluista

Narsistivanhemmat kasvattaa kyteviä aikapommeja jotka kylvää tuhoa ensimmäisessä tai toisessa sukupolvessa.

• seONhullua

Narsisti tekee jatkuvaa työtä murentaakseen kaikkien, ihan kaikkein, uskottavuutta. Hän heittää pikku vihjausta, huokauksia, silmien pyrittelyä ym. sopiviin väleihin. Sellaiseen, joka näkee narsistin elämästä vain valikoituja paloja, tuo uppoaa. Syntyy epämääräisiä mielikuvia ja epäilystä.

Sitten kun tulee hetki nöyryyttää ja kostaa, narsistin tarvitsee vain hiukan laittaa lisää draamaa peliin ja hups, tuo jo valmiiksi vähän epäilyttäväksi leimattu ihminen on oikeasti ihan kauhea.

Itseäni ihmetytti narsistin tapa syyttää pientä lasta asioista joiden ei pitäisi olla lapsen päätettävissä. Esim. pienen lapsen päivärytmin säätelee vanhemmat, ei lapsi, mutta silti narsistin mielestä on lapsen oma vika että tämä valvoo myöhään ja nukkuu puolille päivin (narsisti ihan selkeästi tosin piti huolen ettei rytmi muutu). Narsistin mielestä on lapsen vika ettei tämä syö aamiaista, vaikka tosiasiassa hän ei viitsinyt mitään aamiaista lapselle tarjota. Narsistin mukaan oli myös lapsen vika ettei tämä ole autossa turvavöissä, koska "ei halua".

Nuo olivat kaikki asioita joista olisi ollut vaivaa narsistille, mutta toisaalta asioita joiden hoitamattomuus ei oikein istunut hänen "täydellinen äiti ja kasvattaja" -rooliin, ja narsistikin tajusi sen jossain määrin. Narsisti siirsi oman laiskuutensa ja vastuuttomuutensa pienen lapsen syyksi.

Vaikka tuossa lapsen syyllistämisessä ei ole mitään järkeä, siitä jää helposti pieni epäilyksen siemen mieleen jos asioita ei ajatella tarkemmin ja syvemmin. Kun tuota siementä vuosien varrella pikkuhiljaa kastellaan ja ravitaan, siitä voi kasvaa mitä vain.

On todella hämmästyttävää, kuinka paljon on ihmisiä jotka eivät ajattele ollenkaan järkevästi ja kokonaisvaltaisesti, vaan lähtevät tuohon narsistin valheeseen mukaan. Uskon, että ihmisten keskimääräisen heikko itsetunto yhdistettynä ei niin suureen älyyn, johtaa siihen että ajatellaan asioita hirvittävän suppeasti ja tartutaan kaikkeen missä voi alentaa muita, ja sitä kautta ylentää itseään. Tarve nähdä muissa vikaa ja virheitä on niin suuri, että uskotaan mielellään ne hulluimmatkin jutut mitä narsisti tarjoaa. Ja jossain vaiheessa tulee sekin eteen ettei kehdata myöntää omaa tyhmyyttään ja sitä että narsisti vedättää. Ei uskalleta enää muuttaa suuntaa ja jatketaan narsistin viitoittamalla tiellä.

• oiuytrewerty

Ihmettelen sitä kuinka monet ihmiset eivät ymmärrä että on näitä monimutkaisia pelejä pelaavia ihmisiä. Näitä on paljon myytyjä kirjojakin joissa on kaikenlaisia ohjeita kuinka pelata valtapelitaktiikoita, suuri osa niistä ohjeista on mielestäni narsistin käytöstä.

• Anonyymi

Narsisti vanhemmat eivät voi mitään sille jos lapsi syntyy tällä ominaisuudella , tiedän että yksikin perhe yritti kaikkensa että tälläinen lapsi tuntisi olevansa rakastettu, mutta tälle ei riittänyt mikään, aikuisena tuhonnut monia suhteita ihmisten välillä scarmikkaana ihanaan ihmisenä joksi moni kuvaavat hänet

• bella___n

bella__n, jasmiini_kukassa, selina1
      He ovat narsisteja.

• Nassukat

Erinomaisia kirjoituksia tässä viestissä. Narsisti tuntee itsensä kuolleeksi jos ei koko ajan ole jotain "äksöniä" sitä pitää tekemällä tehdä. Naurettavan pienistäkin asioista tehdään valtava numero, puuhastellaan, voivotellaan ja kaikki on niin äärimmäisen vaikeaa, että huh, huh, että kuinka tästä oikein selviää. Tätä touhua on seurattu vierestä ja on kyllä nähty moneen moneen kertaan tämä "äksöniä -ilmiö".

• maailmanloppu

Joo, ja net vaikeudet tulevat niin vaikeiksi että uhri kokee maailmanlopun koittaneen, on sen niin järkyttävän vaikea asia ettei tästä enää selvitä mitenkään: Ei tämä enää mene".

Ja kuitenki kyseessä olivain yhden kukan kuivuuteen kuokeminn. Järkttävääää.........

• Anonyymi

Just näin ihan mitättömästä sanomisesta hirmuisen valtaisa huomio, yleensä se viimeinen kikka jos ei narsisti ole muuten saanonut henkilöä kyykytettyä.
        "äksöniä" pitää aina olla ja jos narsisti on yksin eikä saa huomiota niin hän leikkii kuolluta tai on niin luokattu ihminen. Muut on moukkia ja valehtelioijta.
        Kaikissa muissa on jotakin vikaa mutta ei narsistissa itsessä.

• KoskaHaluanOllaJumala

Minulla on päässä vikaa. Toivon kamalia asioita monille ihmisille.

• trewqui
    • Anonyymi

Erittäin hyvää keskustelua.

• Anonyymi

Narsisti sitten jatkaa kehonkielellä ja kaavamaisella painostamisella jos kaikki muut keinot on jo käyettty.
      Välillä sitten käytetään ruttunaamaa ja perkelekin voi suusta tulla.

• Anonyymi

Ihan totta , narsistit saavat aikaa ainoastaan pahaa. Jopa oppineet ihmiset ovat sokeita heidän käyttäytymiselleen
      Yksikin narsisti oli terveyskeskuksessa töissä ja omaiset toivoivat että siellä nähtäisiin . Mutta ei vaan nähty. Kehuivat miten ihana ihminen hön on ja humoristinen lupsakkaa ihminen . Kunnes eräs naislääkäri teki loput hänen työsuhteestaan koska näki asian kuten
      Lääkärin tuleekin nähdä . Mutta se ei teietenkää saanut ihiset huomaamaan että hän käyttäytymisellään koko ajan oli haavoittanut muita työntekijöitä mutta lopputilinkin hän käänsi omaksi edukseen ja porskuttaa eteenpäin kun mitään eioliai tapahtunut. Niin että miksi näihin uskotaan ja vielä sanotaan että ovat ihania ja jopa rehellisiä ihmisiä .
      Ei ole muuta kun yksi keino päästä eroon että muuttaa kauas ettei narsisti ole lähimaillakaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      1
      3978
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      372
      1837
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      242
      1621
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1609
    5. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      249
      1197
    6. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1033
    7. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      58
      1004
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      60
      775
    9. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      756
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      719
    Aihe