Onko kellään muulla tällaista vaivaa: on raskaana ja sormet puutuu päivittäin. Mulla on ollut tällaista nyt noin viikon ajan, oon 22 viikolla raskaana. Aluks puutumista oli vaan öisin, mutta nyt myös päivisin, ilman mitään erityistä syytä. Ei ole turvotusta, sormukset ei purista, tms. Puutumista on oikean käden nimettömässä ja keskisormessa, ja nimenomaan noiden sormien päissä. Mistäköhän vois johtua..?
Raskaus ja sormien puutuminen
6
5038
Vastaukset
- puutui
heipa hei!
mulla puutui myös raskausaikana sormet ja loppuraskaudessa koko käsi... johtui siitä, että vauva kasvaa ja alkaa painamaan hermoja tuolla sun sisälläsi. puutuminen oli todella rassaavaa, mutta eipä sille ollut mitä tehdä. synnytyksen jälkeen puutui vielä pari viikkoa, sitten tilanne normalisoitui... - Hippula
Tuttavalla puutui sormenpäät niin että tunto meni moneksi kuukaudeksi. Ei sille lääkärit mitään osanneet tehdä. Joku parantaja tulkitsi, että taitaa olla odottajan sydän kovilla. Tunto palasi sormenpäihin vähitellen muutama kuukausi synnytyksen jälkeen.
- Niina
Mulla ja rv 22 menossa.Yhtenä aamuna mulla oli oikea käsi ihan puuduksissa.Nousin vuoteesta ylös ja sitten alkoi oikea puoli kasvoista puutumaan.Kävin lääkärissä ja kaikki ok.Nyt olen käynnyt muutamat kerrat hierojalla,niskat ihan jumissa jospa siinäkin olisi selitystä tälle??
- vika
Kolmatta muksua odottaessa mulla puutu kans oikeen käden sormet ja lopulta oli tunto pois sormenpäistä mut onneks tunto palas synnytyksen jälkeen. Ei siihen mitään selitystä saanu lääkäriltäkään. Jostain kyl luin et joku hermo on mahdollisesti puristuksissa ni siitä vois johtuu.
- ....
kutsuttiinn vierailla mailla nimellä carpal tunnel syndrome. Jos aamuisin esiintyy enemmän puutumista, kokeile nukkua lastat käsissä, ei rantaan taivutukset pääse hermoja painamaan. Päivällä paljon rantaan pyörityksiä yms jumppaa, lähtee nesteet liikkeelle ja ei tule turvotus hermoja jälleen painamaan.
- nina
juu ja muutenkin niska-hartiaseudun jumppaa lisäksi. turvotus ja lihasepätasapaino niskan seudussa (esim. suurentuneet rinnat, huono ryhti, jatkuvasti samat työasennot, väsymys, jännitys... kaikki vaikuttaa) aiheuttavat hermojen puutumista. Hermot kulkevat kaikki aivoista selkäytimeen ja selkäytimestä kaularangassa hartioiden tasalla ns. hartiapunoksessa käsivarsiin, käsiin ja sormiin. Tästä johtuen on tärkeää pitää huolta niskan lihasten kunnosta esim. jumpalla, venytyksillä, hieronnalla jne... hartioiden pyörittelyä, käsiä ylös alas, sormien availua ja sulkemista jne, niskan/hartioiden venyttelyä sivuille, kainaloita kohti ja alas - pitkiä venytyksiä.
Tässä hiukan apuja, toivottavasti auttaa... Nämä oli tällaisia fysioterapian opiskelijan juttuja, joista voit ottaa vaaria jos mielesi tekevi :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214