Itse olen nyt 3viikkoa ollut sairaslomalla ja mitään syytä ei löydetä muuta kuin lääkärin toteama jännitysniska. Oireet tuntuvat päivä päivältä jonkin verran helpottuvan mutta yöllä en saa unta.
Oireet:
syke nousee ihan yhtäkkiä levossa yli sataan.
Huimasi lähes viikon putkeen, sekä heräsin siihen yöllä pari kertaa
. Palan tunne kurkussa.
Mahassa jännityksen tunnetta ilman syytä.
Rinnan kohdasta välillä pistää pienesti.
Yöllä yritän nukkua niin säikähdän todella rajusti ja herään samantien kun nukahdan aina uudestaan ja uudestaan kunnes olen tarpeeksi väsynyt.
Näkö tuntuu sumealta välillä.
Lihasjännitystä rinnassa, hartioissa ja niskassa. Rinnassa tuntuu sellainen kunnon värisevä lihasjännitys jota en osaa edes rentouttaa.
Yleistä huonoa oloa
Automaatiolla tekemistä. Teen siis jonkun asian ja sekunnin päästä unohdan että tein sen. Ollut ennenkin mutta nyt paljon enemmän
Lääkkeet:
propral 10 mg auttaa sykkeeseen muttei muihin oireisiin.
Opamox bentso joten en käytä koska vaikuttaa lamaannuttavasti aivoihin ja koukuttaa helposti. Kyseinen lääke määrättiin siis nukahtamis lääkkeeksi ja toinen lääkäri kielsi sen käytön ja määräsi dormiplanttia, josta ei siitäkään tunnu olevan apua. Lisäksi syön nyt toista päivää mangnesiumia.
Pilatesrulla ja venyttely
Labratestit:
Kilpirauhas arvot ok
Ekg 7 kertaa ok
Holter ok
Sokeri ok
Verenpaine ok vaikka välillä kyllä korkea.
Pieniverenkuva ok
Lisäksi tulossa munuaistestit ja sydämen ultra.
Kolestroli vähän koholla sekä maksa arvot myös ollut mutta nyt normaalit.
Kysymys siis kuuluukin voiko nämä kaikki tosiaan johtua jännitysniskasta vai jostain ihan muusta? Oireethan siis viittasvat paniikkihäiriöön mutta paniikkihäiriön takana voi olla jos jonkinlaista sairautta. Masennus ei ole minun kohdalla mahdollinen. Ahdostuminen ja tokikin kiire stressi jää töistä vähän aina päälle. Työkseni teen tosi staattista ja fyysistä työtä. Nämä kaikki oireet alkanut siis kolme viikloa sitten ja niitä esiintyy vaihtevasti (aluksi paniikkikohtausmaisesti mutta nyt normaalisti.) Oireet myös alkoi yllättäen aamulla sydämen tykyttelyllä ilman ennakkovaroitusta. Näin lyhyesti siis: paniikkikohtaus oireet jotka ovat kokoajan päällä. Kiitos jo etukäteen tosi paljon asiallisista ja auttavista kommenteista, kuten joku saattoi huomata.kirjotin tämän kahdelta yöllä kun ei tule uni, :/
Jännitysniska oireet
12
8919
Vastaukset
- jotain.huomioita
Oireet kuulostavat jossain määrin tutuilta ja omalla kohdalla liittyivät pikemminkin unettomuuteen. Toki on mahdollista, että ne osaltaan lisäävät unensaantivaikeuksia. Noita oli kun aloitin uudessa työssä, joka oli fyysistä vuorotyötä. Kropalla meni aikansa totutella.
Korkea syke nostaa automaattisesti verenpainetta. Itsellä oli erään vaikean flunssan jälkeen jatkuvaa sydämentykytystä, johon sain propralia, beetasalpaajaa. Se lopetti tykytykset, mutta en pitänyt muista vaikutuksista. Verenpaine romahti ja siihen päälle tuli sormien puutumista ja kaikenlaista muuta oireitta. Sen sijaan huomasin, että kalkkia runsaasti sisältävän elintarvikkeen nauttiminen suurena määränä rauhoitti sydämen toimintaa; esim. reilu puoli litraa rasvatonta jugurttia kerralla, ja puolen tunnin päästä tykytys oli tiessään.
Magnesiumin väitetään auttavan hermostollisiin/lihaksiston vaivoihin. B-vitamiinit tehostavat magnesiumin vaikutusta ja ne ovat myös hermoston omia vitamiineja. Käytän kumpaakin.
Unensaantiin olen huomannut auttavan seuraavat asiat; nuku aina viileässä ja pimeässä huoneessa. Verhot vaikka kiinni. Kannattaa myös totutella tiettyyn rutiiniin nukkumaan mennessä sekä pitää kiinni nukkumaanmenoajoista, joten kroppa ymmärtää, että nyt pitää nukkua. Lisäksi maito tai jugurtti auttaa, kuten tuolla edellä jo listasinkin, eli rauhoittaa fyysisesti.
Joskus kun on ollut unettomia aikoja, olen käyttänyt melatoniinia. Se alkaa nukuttaa nopeasti ja antaa mielestäni syvän, rentouttavan ja virkistävän unen toisin kuin jotkut turruttavat lääkkeet. Melatoniinihan on kropan oma (pimeä)hormoni. En sitten tiedä sen käytöstä muiden lääkkeiden kanssa. Kannattaa kysyä lääkäriltä ennen kuin aloittaa. Ne pienempiannoksiset melatoniinit ovat reseptivapaita.
Kofeiinia kannattaa välttää useita tunteja ennen nukkumista (puoliintumisaika 6 tuntia). Kaffee kannattaa vaihtaa esim. vihreään teehen. Eräs sukulainen jätti kaffeen nauttimisen vähemmälle (vain kuppi aamulla ja pari päivällä) ja sydämentykytykset ja univaivat katosivat. Osa suomalaisista kittaa kaffeeta (ja kofeiinia) ihan järjettömiä määriä ja siihen päälle vielä energiajuomat, niin ihmekös tuo, jos on tykytystä, unettomuutta ja hermostunutta sähläämistä.
Muita suositeltavia unensaantiin auttavia tekijöitä ovat esim. youtuben tarjoamat rentouttavat videot. Löytyy esim. hakusanalla ASMR ja hypnosis. Ovat jossain määrin henkilöstä riippuvia, eli joillain jokin tietty juttu auttaa nukkumaan, ja toisilla jokin toinen. Monet väittävät auttaneen ahdistukseen ja stressiin. - homettako
Onko kodissasi tai työpaikallasi huono huoneilma?
- Ukko1979
Itsellä oli samanlaista oiretta . Alkoi lokakuussa 2015 ja tutkittiin laidesta laitaan. Aivojen magneettikuvat ja kaikenlaiset verikokeet ja lääkärit hierojat ym. Lopulta paljastui kotona homevaurio seinän sisällä. Sieltä tuli toksiineja sisäilmaan. Lähdimme evakkoon toukokuussa 2016 ja n. 4kk jälkeen olo alkoi olemaan ns. Normaali. Pääasiassa oireeni olivat huimaus ja lievät näkökenttä häiriöt. Lisäksi keskittyminen oli todella vaikeaa. Unihäiriöitä oli myös. Olen niin iloinen kun syy löytyi lopulta ja nyt olo on hyvä. Minullekin sitä jännitysniskaa tarjottiin mutta se oli vain yksi oire. Kaikenmaailman masennus pillereitä tarjottiin mutta mitään en huolinut koska olin aivan varma että en ole masentunut.
- Ukko1979
Lisäksi myös verenpaine oli lievästi koholla kun altistus oli ns. Päällä ja pulssi hieman koholla. Kaikki palautui takaisin kun lähdimme pois. Oli todella rasittavaa aikaa kun ei tiennyt mikä vaivaa.. en tietenkään väitä että sinulla olisi sama juttu, mutta kuulosti niin samalta pilatesrullaa myöden, että oli pakko kirjoittaa..
- Ukko1979
Ps. Myös maksa-arvot heittelivät. Välillä koholla ja välillä normaalit. Ja alkoholia en käytä..
- ukko1979
Ja vielä tuosta kuvaamastasi "automaatiolla" tekemisestä. Kävin lääkäri Ville Valtosen vastaanotolla silloin kun homevaurio oli löydetty ja hän kuvasi sitä homeen aiheuttamaksi ns. Aivosumuksi. Mikä oli mielestäni aika osuva nimi
- jännittäjä
Ensimm ajatukseni on, että elimistösi reagoi kuitenkin stressiin ja aiheuttaa lihasjännityksiä....sitä ei aina itse tiedosta. Oletko käynyt esim hierojalla tai kiropraktikolla? Rentoutusta, rentoutusta, tavalla tai toisella.
Nim kokemusta on :) - Rentoudu
Stressi tuli ensimmäisenä mieleen. Se aiheuttaa jännitysniskan, jota staattinen työ lisää.
Söisin kuurimaisesti esimerkiksi buranaa 5-7 päivää. Kävisin kiropraktikolla, kalevalaisella jäsenkorjaajalla, vyöhyketerapeutilla, aromaterapeutilla, akupunktiolääkärillä tai millä tahansa, joka laukaisee lihasjännitystä. - Niskahartiamies
Kiitos paljon kaikille asiallisista viesteistä! Itse olen tehnyt muutaman elämän muutoksen kuluvien viikkojen aikana:
Olen lisännyt liikuntaa/pihalla olemista,sekä lihaskunto harjotteita. Olen myös käynyt kerran fysioterapiassa avaamassa hartioita ja menen tällä viikolla uudestaan. Lisäksi olen ruvennut syömään monipuolisemmin ja tasaisemmin ja jättänyt kahvin ja oluen kokonaan pois (viikonloppuna pari saunakaljaa saa ottaa).
Oireet on vieläkin tasaisen hitaasti helpottaneet, joskin vieläkin on vähän hutera olo. Kun oireet yrittää kunnolla nousta pintaan silmissä sumenee ja olen alusta asti jännittänyt myös siloin oudosti mun rintalihaksia, enkä osaa rentouttaa niitä. Voisiko rinnassa siis olla jokin jumi? Aina kun oireet alkaa otan 20mg proprallia ja johan helpottaa mutta silti jää sellanen hutera olo ja yöunet on koiran unta. Välillä tuntuu rintaan läpi kun selkä jumittaa mutta se ei kauan kestä ja sen kanssa pärjää.
Tänään olisi edessä ensimmäinen työpäivä ja sielä on suhteellisen huono sisäilma (puupölyä maalipölyä kokoajan ilmassa) lisäksi omassa talossa saattaa olla piileviä homeongelmia, mutta itse uskoisin ehkä kuitenkin myös että kyseessä saattaa olla stressi, jonka syynä lähinnä liian hektinen elämä. Kokoajan pitää touhuta jotain, enkä osaa rauhoittua. kiirreellinen elämäntyyli johtuu ehkä eniten siitä, että töissä on urakkaluontoinen työ eli kiire kokoajan ja sitten kun pääsee töistä se jää ikäänkuin päälle ja keho käy levossakin kierroksilla.
Lääkärit kaupittelevat lähinnä opamoxia jota en ota sekä dormiplanttia, ja mangesiumia purkista joita olen nyt käyttänyt. Lääkärit sanoi myös että harrasta liikuntaa ja rentoutumista jota tässä opettelen. Tänään sydämen ultraan varmuudenvuoksi vaikka sieltä tuskin mitään löytyy kun sydämen tykytyksetkin ovat oikeastaan kadonneet. Olisi kiva jos joillakuilla olisi vielä jotain lisättävää kyseisten oireiden tiimoilta. :) toivottavasti kirjoituksestani olisi myös muille hyötyä. :) - Niskahartiamies
Niin ja lisäisin vielä että söin 500mg tulehduskipiöääkettä n7 päivää enkä huomannut vaikutusta. Lisäksi maksa arvot selittyvät ehkä vähän liiallisella oluen juonnilla jonka käytännössä nyt lopetin. :)
- aistivasielu
Heips,
Haluan vain kertoa, että känniyysniskaa voi hoitaaerittäin tehokkaasti akupunktiolla. Itse parannuin kasvohermohaövauksrn ja kilpirauhasen vajaatoiminnan akupunktiolla ja voin lämpimästi suositella ainakin tätä akupunktiolääkäri ja varmasti löytyy hyviä pitkin Suomea.
Minulla alkoi jopa kuukautiset uudelleen, vaikka olen jo 54v heh
www.xuefei.fi/main/ - jännitysniska
Hei.
Tässä minun tarinani jännitysniskasta. Olen 26 vuotias nainen, insinööri/päätetyö. En tupakoi/juo, normaalipainoinen.
Mulla on aina ollut surkea ergonomia töissä ja koulussa. Huono ryhti on vaivannut teini-iästä ja alaselän kanssa ollut aina ongelmia. Nyt n. 1,5 kk sitten alkoivat jännitysniskan oireet vähitellen, tässä listattuna yleisimmät
-päänsärky, pantamainen jomottava kipu
- kipu"sykähdykset" niskasta ohimoihin
- niskan jäykkyys
- niskan "naksuminen"
- kipu lapojen välissä
- korvien "suhina" makuuasennossa
- järkyttävän korkea leposyke
- näköhäiriöt, tuntuu että näkö välillä sumenee
- huimaus (kuin kävelisi laivan kannella)
- pahoinvointi
- rintarangan oireet, pistelevää kipua, jomotusta
- pistelevää kipua rinnassa (pelkäsin liittyvän sydämeen)
- pahat paniikkikohtaukset öisin
- palan tunne kurkussa
- sormien pistely/puutuminen
- jalkojen hetkellinen puutuminen
- epätodellinen olo
Oireet tuntuivat neurologisilta ja säikäyttivät. Lääkärissä ja neurologilla käyty useemman kerran ja hyvien testitulosten jälkeen sain diagnoosiksi jännitysniskan. Mulla on todettu pari vuotta sitten jännityspäänsärky, mikä tuli aina kun töissä oli enemmän stressiä ja/tai niska kuormittui enemmän. Jännitysniska ei ollut tuttu.
Aloitettiin ekaksi Sirdaludilla 1-2 x päivässä, ei apuja ja vahvoina sivuoireina oksentelu ja pahoinvointi, sekä "hallusinaatiot". Vaihdettiin Norflexiin 2 x päivässä, mikä muutaman pv aikana poisti joitakin oireista, kuten pahoinvoinnin ja huimauksen. Ajattelin, että lihasrelaxantti näköjään toimii ja lihakset alkaa hieman pehmenemään. Oireet silti jatkuivat, mutta ei niin vahvoina. Lopetin Norflexin 5 pv jälkeen ja menin ensimmäistä kertaa eläissäni osteopaatille ja kivut lievittyivät huomattavasti! Jotain niskan rentoutusta tehtiin ja hän myös "venytti" yläselän lihaksia ns. hieronnan kautta. Hän kertoi, miten niskan ja selän lihaksisto vaikuttaa myös rintarankaan ja oireilu on siten näin laajaa. Lisäksi aloin venyttelemään ja tekemään rentoutumisharjoituksia, 5 min päivässä rauhallista musiikkia ja makoilua sekä lapojen/niskan ja koko yläselän venyttelyä. Joka kerta jännitys laukeaa kropasta ja hartiat laskeutuu sentin pari alemmas. (Mainittakoon tässä vaiheessa, että olen vuosien ajan käynyt hieronnassa 2-3 vk välein, ennaltaehkäisevänä jännityspäänsärkyäkin varten. Hieronta ei kuitenkaan auttanut mitään kun jännitysniska oli kunnolla päällä.)
No, oireet kuitenkin palasivat seuraavana päivänä osittain. Nyt olen käynyt 2 x viikossa osteopaatilla, käyttänyt viikon ajan Voltaren kipugeeliä ja syönyt viikon kuurin 2 x päivässä Pronaxen- tulehduskipulääkettä. Olen aina ollut urheilullinen ja käynyt salilla, mutta nyt muutin treeniä niin, että käyn joka päivä kävelylenkeillä ja teen kuntosalilla selälle liikkeitä pienillä painoilla. Muuta treeniä esim jaloille teen normaalisti kovemmilla painoilla. Olen huomannut, että liikunta ja rentoutuminen oikeasti auttaa minun kohdallani. Oireet ovat helpottaneet todella paljon ja pystyn taas tekemään töitä suht normaalisti, kun saikullakin tuli oltua vähän väliä monta päivää kerrallaan. Ergonomiaan olen kiinnittänyt huomiota enemmän, vaikkakin se on vaikeata kun selkä on muutenkin huonossa jamassa ja fyssareilla on käyty 10 v ajan.
Jatkan edelleen venytyksiä ja rentoutumisharjoituksia, lenkkeilyä ja selän treenaamista mutta ajattelin kokeilla seuraavaksi myös akupunktiota mikäli oireet taas kunnolla palaavat. En ole käynyt koskaan, mutta kuullut kommentteja sekä puolesta että vastaan. Osteopatiaa suosittelen kaikille kokeiltavaksi. Nyrkkisääntönä pitäisin, että jos ei 3. kerralla huomaa mitään vaikutusta missään, niin säästä rahasi :)
Lääkkeillä sain hetkellistä helpotusta oireisiin, mutta eihän ne poista vaivan aiheuttajaa. Pitäisi elää täysin stressitöntä elämää, pitää huolta ergonomiasta, liikkua paljon, venytellä paljon, juoda vettä paljon. Lämpötyyny pari kertaa viikossa hartioille ja selkä/hartiahierontaa ehkäisevänä hoitona. Stressi ja "liika mietiskely" pahentaa vaan asioita ja mielikuvitus ruokkii oireita. Niinhän se menee, että kroppa tekee mitä aivot käskee.
Tsemppiä kaikille jännitysniskan kanssa kamppaileville!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 14957
- 86926
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186868Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi82775Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740