Paljonko on 10hv koneen lbs?

bensakilowatti

Voisi verrata sähköperämoottoriin.

Hankala rasti sähkön ja nestepolttoaineen vertailu. Diesel ja bensa ja 4t ja 2t on myös vaikeaa saada työntövoima eri nopeuksilla vertailöukelpoiseksi samoilla tehoilla watteina.

Esim 2000w sähkö ja 2,5hp olisi suoraan vertailukelpoisia.

17

4581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      Sähköperämoottoreille ilmoitetaan yleensä paaluvetovoima ja huipputeho. Polttomoottoreille taas potkuriakseliteho (sisämoottoreille usein kampiakseliteho).

      Ensiksi kannattaa kokonaan unohtaaa paaluveto. Sillä ei ole juuri mitään käytännön merkitystä ja se ei kuvaa lainkaan hyvin työntövoimaa veneen liikkuessa. Sen sijaan se vääristää vertailua voimakkaasti sähkömoottorin eduksi ja tästä syystä sähkömoottoreita myydään paaluvedolla ja sen kautta hauteulla mukamas vastaavilla hevosvoimilla. Markkinoinnissa 1 kW = 2-2,5 hv.

      Helpointa on verrata huippunopeuksia. Tällöin käytännössä vaaditaan 1 kW = 1 hv sähkömoottori, jos verrataan sähkötehoa potkurakselitehoon.

    • Suomennaydinkiitos
      • Joakim1

        Miksi 10 kW sähkömoottori on ylivertainen 10 hv bensamoottoriin nähden, jos sillä ei saa suurempaa huippunopeutta eikä kiihtyvyyttä eli hyötytehoa ei ole enempää?

        1 hv = 736 W, mutta sähkömoottorin ottotehon vertaaminen bensiinimoottorin potkuriakselitehoon ei ole oikeudenmukaista. Vähän sama asia kuin bensiinimoottoreille ilmoitettaisiin polttoaineteho. 4T perämoottori kuluttaa n. 250g/hvh ja bensiinin lämpöarvo on n. 43 MJ/kg eli 1 hv perämoottorin polttoaineteho on n. 3 kW.

        Pienille dieslemoottoreille vastaavasti 1 hv vastaa hiukan yli 2 kW polttoainetehoa ja valtaville dieseleille n. 1,5 kW.

        Tehoja pitää verrata yhteismitallisesti. Veneen moottoreissa yleisin tapa on potkuriakseliteho. En ole nähnyt yhdestäkään sähkömoottorista mitattua potkuriakselitehoa, mutta sähkötehoja on mitattu paljonkin ja yleensä ne ovat hieman alhaisempia kuin ilmoitettu. Noin pienikokoisten sähkömoottoreiden hyötysuhteet ovat parhaimmiillankin n. 90%, mutta yleensä ehkä 80% paikkeilla.

        Tuossakin pitää olla tarkkana siitä, mistä kohtaa sähköteho mitataan, sillä kaapeleiden jännitehäviöit akun ja ohjausyksikön sekä ohjausyksikön ja moottorin välillä heikentävät hyötysuhdetta. Joissain sähkömoottoreissa on myös mekaaninen vaihteisto, joka myöskin heikentää hyötysuhdetta.

        Parasta olisi teitysti verrata propulsiotehoja omassa veneessä. Helpointa on silloin mitata huippunopeus. Suurimman huippunopeuden saavuttavalla on varmasti paras propulsioteho. Samalla nopeudella kahdella moottorilla on identtinen propulsioteho. Silloin taas voi verrata polttoaineen- tai sähkönkulutusta ja laskea kokonaishyötysuhteita.


      • bensakilowatti

        "Miksi 10 kW sähkömoottori on ylivertainen 10 hv bensamoottoriin nähden, jos sillä ei saa suurempaa huippunopeutta eikä kiihtyvyyttä eli hyötytehoa ei ole enempää?
        "
        Lue linkin toppfart esim siinä se on jokaiseen erheelliseen kirjoitukseesi todiste eikä suoli 24 tietoviisaiden mutuja vastaus . Vai eikö totuus olekkaan tärkeää?

        Omituisia perusteluita joakim1 ja kuten kirjoitin "Hankala rasti sähkön ja nestepolttoaineen vertailu."

        Pakko omiin kirjoituksiisi verrata ,lue ja naura itsellesi niin minäkin teen sinulle.
        "Tällöin käytännössä vaaditaan 1 kW = 1 hv" mitä se on: 5hp mercury häviää rutkasti 2hv torgeedo 2.0kw koneelle kiihtyvyydessä ja mitä kirjoititkaan :-) buahahaaa

        "Paljonko on 10hv koneen lbs?" paljonko siitä on kysymys nyt.

        Huippunopeus? no 2,5hp pystyy samaan kuin 2hp sähkö? onko ne samassa veneessä? ei ossoo ruotsiakaan. Jos joku viissampi lukisi taulukon minä en siihen kykene kun goole kääntäjä ei tarraa teksteihin ja muuten olen aivan liian tyhmä.


      • bensakilowatti

      • qpwoght
        Joakim1 kirjoitti:

        Miksi 10 kW sähkömoottori on ylivertainen 10 hv bensamoottoriin nähden, jos sillä ei saa suurempaa huippunopeutta eikä kiihtyvyyttä eli hyötytehoa ei ole enempää?

        1 hv = 736 W, mutta sähkömoottorin ottotehon vertaaminen bensiinimoottorin potkuriakselitehoon ei ole oikeudenmukaista. Vähän sama asia kuin bensiinimoottoreille ilmoitettaisiin polttoaineteho. 4T perämoottori kuluttaa n. 250g/hvh ja bensiinin lämpöarvo on n. 43 MJ/kg eli 1 hv perämoottorin polttoaineteho on n. 3 kW.

        Pienille dieslemoottoreille vastaavasti 1 hv vastaa hiukan yli 2 kW polttoainetehoa ja valtaville dieseleille n. 1,5 kW.

        Tehoja pitää verrata yhteismitallisesti. Veneen moottoreissa yleisin tapa on potkuriakseliteho. En ole nähnyt yhdestäkään sähkömoottorista mitattua potkuriakselitehoa, mutta sähkötehoja on mitattu paljonkin ja yleensä ne ovat hieman alhaisempia kuin ilmoitettu. Noin pienikokoisten sähkömoottoreiden hyötysuhteet ovat parhaimmiillankin n. 90%, mutta yleensä ehkä 80% paikkeilla.

        Tuossakin pitää olla tarkkana siitä, mistä kohtaa sähköteho mitataan, sillä kaapeleiden jännitehäviöit akun ja ohjausyksikön sekä ohjausyksikön ja moottorin välillä heikentävät hyötysuhdetta. Joissain sähkömoottoreissa on myös mekaaninen vaihteisto, joka myöskin heikentää hyötysuhdetta.

        Parasta olisi teitysti verrata propulsiotehoja omassa veneessä. Helpointa on silloin mitata huippunopeus. Suurimman huippunopeuden saavuttavalla on varmasti paras propulsioteho. Samalla nopeudella kahdella moottorilla on identtinen propulsioteho. Silloin taas voi verrata polttoaineen- tai sähkönkulutusta ja laskea kokonaishyötysuhteita.

        >>Parasta olisi teitysti verrata propulsiotehoja omassa veneessä. Helpointa on silloin mitata huippunopeus. Suurimman huippunopeuden saavuttavalla on varmasti paras propulsioteho.

        Propulsioteho on ainoa joka vie venettä eteenpäin, joten siinä suhteessa tärkein. Mutta onko huippunopeus itsestäänselvästi hyvä mittari?

        Propulsiotehoon vaikuttaa myös potkurin malli&koko sekä akselin kierrosluku. Perämoottoroissa nämä ovat yleensä fiksttuja.
        Jostain olen lukenut ja ymmärtänyt, että halkaisijaltaan suurella, suurinousuisella ja hitaasti pyörivällä potkurilla saadaan enemmän voimaa hitaassa ajossa, mutta se ei anna maksimaalista huippunopeutta.

        Siispä jos samassa veneessä moottori A on tyynessä huippunopeudeltaan parempi kuin moottori B, niin voiko B antaa paremman nopeuden (=enemmän voimaa) kun pusketaan kovaan vasta-aallokkoon ja vastatuuleen? Vai onko A kaikissa olosuhteissa nopeampi?

        Ja kuinka paljon yhden veneen mittaukset ovat siirrettävissä toisen tyyppiseen veneeseen? Eli jos venelehden testissä moottori A kuljettaa pientä kumivenettä nopeammin kuin moottori B, niin antaako A paremman vauhdin myös painavamman purjeveneen apumoottorina?


      • Joakim1
        bensakilowatti kirjoitti:

        "Miksi 10 kW sähkömoottori on ylivertainen 10 hv bensamoottoriin nähden, jos sillä ei saa suurempaa huippunopeutta eikä kiihtyvyyttä eli hyötytehoa ei ole enempää?
        "
        Lue linkin toppfart esim siinä se on jokaiseen erheelliseen kirjoitukseesi todiste eikä suoli 24 tietoviisaiden mutuja vastaus . Vai eikö totuus olekkaan tärkeää?

        Omituisia perusteluita joakim1 ja kuten kirjoitin "Hankala rasti sähkön ja nestepolttoaineen vertailu."

        Pakko omiin kirjoituksiisi verrata ,lue ja naura itsellesi niin minäkin teen sinulle.
        "Tällöin käytännössä vaaditaan 1 kW = 1 hv" mitä se on: 5hp mercury häviää rutkasti 2hv torgeedo 2.0kw koneelle kiihtyvyydessä ja mitä kirjoititkaan :-) buahahaaa

        "Paljonko on 10hv koneen lbs?" paljonko siitä on kysymys nyt.

        Huippunopeus? no 2,5hp pystyy samaan kuin 2hp sähkö? onko ne samassa veneessä? ei ossoo ruotsiakaan. Jos joku viissampi lukisi taulukon minä en siihen kykene kun goole kääntäjä ei tarraa teksteihin ja muuten olen aivan liian tyhmä.

        SIis tuossa Vi Båtägare vuodelta 2008 jutussa testattiin neljää moottoria samassa veneessä Linder 440 Fishing:
        Torqeedo 801 (800W) saavutti 4,5 solmun huippunopeuden
        Torqeedo Cruise 2.0 (2 kW) 5,3 solmua
        Mercury 2,5 hv 5,5 solmua
        Mercury 5 hv 6,1 solmua

        Bensiinimoottorit olivat siis kaksi nopeinta ja Mercury 2,5 hv nopeampi kuin Torqeedo 2 kW.

        Kiihtyvyydessä ei valitettavasti mitattu samaa nopeusaluetta, vaan 801 ja 2,5 hv kiihdytetiin 4,5 solmuun (Mercury 4,5 s, 801 reilut 9 s) ja Cruise 2.0 ja 5 hv 5,3 solmuun (Mercury 4,5 s, Torqeedo 6,5 s). Tuosta on mahdotonta sanoa olisiko Mercury 2,5 hv kiihtynyt nopeammin kuin Torqeedo Cruise 2,0, mutta melko todennäköistä se on (4,5-5,3 s alle kahdessa sekunnissa).

        Tässä 3/2009 Yachting Monthlyn mittaukset. Tuo oli aikanaan Torqeedon sivuilla PDF:nä, mutta ei ole enää. Tuon mukaan Cruise 2.0 on siin nopeampi kuin Honda BF2.3 ja Parsun (mikä malli?), mutta selvästi hitaampi kuin Suzuki 2.5.

        Gasoline Bollard Pull Top Speed
        Honda BF 2.3 13 4.5
        Suzuki 2.5 35 5.9
        Tohatsu S3.5 45 8.8
        Mercury 17 5.4
        Parsun 27 4.4

        Electric Bollard Pull Top Speed
        Minni Kota Riptide 55 17 2.5
        Flover 55TGS 13 2.5
        Torqeedo Cruise 2.0 54 4.9
        Torqeedo Travel 801 31 4


      • Bensakilowatti

        Jaha pylväät ei näyttäneet suoraa vertailua,oikeastaan turha testi sitten paremmuuden selvittämiseen. Mutta bensat oli voitolla.
        Ompa ne sähköt 4kw bensa ja 2 kw sähkö vähävoimaisempiakin. Onko noiden huippunopeus muutenkin turhaa jos tavoitellaan eri asioita? Miksihän tehdään vertailu jos niitä ei voi verrata? Tuo 2.5 hp pitäisi olla hitaampi kuin 2kw sähkö , alle 2 kw bensa ja häviää 2kw sähkö ,omituista. Jotenkin vaikea käsittää .Akkukuorma taitaa painaa enemmän kuin bensakoneen kuorma.


      • Joakim1
        Bensakilowatti kirjoitti:

        Jaha pylväät ei näyttäneet suoraa vertailua,oikeastaan turha testi sitten paremmuuden selvittämiseen. Mutta bensat oli voitolla.
        Ompa ne sähköt 4kw bensa ja 2 kw sähkö vähävoimaisempiakin. Onko noiden huippunopeus muutenkin turhaa jos tavoitellaan eri asioita? Miksihän tehdään vertailu jos niitä ei voi verrata? Tuo 2.5 hp pitäisi olla hitaampi kuin 2kw sähkö , alle 2 kw bensa ja häviää 2kw sähkö ,omituista. Jotenkin vaikea käsittää .Akkukuorma taitaa painaa enemmän kuin bensakoneen kuorma.

        Tuossa verrattiin niin kuin Torqeedo markkinoi. Sen mielestä 801 vastaa 2,5 hv perämoottoria ja Cruise 2.0 vastaa 4-5 hv perämoottoria. Tuossa siis verrattiin noita kahta paria, vaikka oikeampi vertailu olisi ollut Cruise 2.0 vs. 2,5 hv.


    • pitääkötehdäitsekaikki

      Jos paaluveto arvoja joskus myös mitattaisiin sekin antaa tiedon paaluvedossa.
      Paaluveto tieto aina puuttuu bensakonetesteistä.
      TIEDÄN se on vain paaluveto ei muuta mutta tieto puuttuu.

      En ole koskaan löytänyt kattavaa testiä pikku moottoreista bensa ja sähkö josta voisi mielenkiinnostakin verrata niiden erilaista voimantuottoa.

      • Joakim1

        Paaluveto ei ole veneissä mitenkään mielenkiintoinen tieto, siksi sitä ei yleensä mitata. Joissain purjeveneen potkuritesteissä on mitattu paaluvetoa pakilla ja eteen.

        Sähkömoottoreiden markkinointi paaluvedolla on sitten tuonut tähän kyseenalaista mielenkiintoa. Edelleenkään paaluveto ei ole tärkeä ominaisuus, vaan lähinnä harhaanjohtava. Se on kuitenkin yleensä sähkömoottoreiden (ainoa?) valtti.

        Tässä on mitattu 10 hv perämoottoreiden paaluvetoja: http://media.torqeedo.com/downloads/tests/sailing_today_072012.pdf

        Tulokset olivat 82-94 kg kun Torqeedon 4 kW sähköperämoottori saavutti 100 kg. Nuo kaikki olivat perusmalleja. Yamahalta löytyy T9.9, joka on tarkoitettu hitaisiin nopeuksiin. Sillä pääsee yli 100 kg:n. Valitettavasti tuossa on vain osa testiä ja huippunopeuksia ei mainita kuin Torqeedolle, joka saavutti pienellä kumiveneellä 12 solmun vauhdin kahden hengen kuormalla. Tyypillinen tulos myös 4 hv perämoottorilla. Aikanaan Vene-lehden testissä tuon kokoiset kumiveneet kulkivat yli 10 solmua 3 hv Maltalla, nopein 11,5 solmua.

        Omaa tuon kokoista kumivenettä olen kokeillut ikivanhalla 6 hv koneella. Kulki helposti 15 solmua ja kaasua ei uskaltanut edes pohjaan laittaa (pohja alkoi elää ja vene hytkyä).


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Paaluveto ei ole veneissä mitenkään mielenkiintoinen tieto, siksi sitä ei yleensä mitata. Joissain purjeveneen potkuritesteissä on mitattu paaluvetoa pakilla ja eteen.

        Sähkömoottoreiden markkinointi paaluvedolla on sitten tuonut tähän kyseenalaista mielenkiintoa. Edelleenkään paaluveto ei ole tärkeä ominaisuus, vaan lähinnä harhaanjohtava. Se on kuitenkin yleensä sähkömoottoreiden (ainoa?) valtti.

        Tässä on mitattu 10 hv perämoottoreiden paaluvetoja: http://media.torqeedo.com/downloads/tests/sailing_today_072012.pdf

        Tulokset olivat 82-94 kg kun Torqeedon 4 kW sähköperämoottori saavutti 100 kg. Nuo kaikki olivat perusmalleja. Yamahalta löytyy T9.9, joka on tarkoitettu hitaisiin nopeuksiin. Sillä pääsee yli 100 kg:n. Valitettavasti tuossa on vain osa testiä ja huippunopeuksia ei mainita kuin Torqeedolle, joka saavutti pienellä kumiveneellä 12 solmun vauhdin kahden hengen kuormalla. Tyypillinen tulos myös 4 hv perämoottorilla. Aikanaan Vene-lehden testissä tuon kokoiset kumiveneet kulkivat yli 10 solmua 3 hv Maltalla, nopein 11,5 solmua.

        Omaa tuon kokoista kumivenettä olen kokeillut ikivanhalla 6 hv koneella. Kulki helposti 15 solmua ja kaasua ei uskaltanut edes pohjaan laittaa (pohja alkoi elää ja vene hytkyä).

        Avataan vielä tuota paaluveto, teho ja nopeus asiaa. Polttomoottoreilla tyypillisesti tyontövoima kaasu pohjassa pysyy suurella nopeusalueella suurinpiirtein vakiona. Saattaa jopa olla vauhdissa suurempi kuin paaluvedossa, koska kone pääsee tehoalueelle ja potkuri ei kavitoi holtittomasti.

        Tuollainen 10 hv perämoottori työntää sen n. 900 N jonnekin 10 solmun vauhtiin saakka. Sitten työntövoima alkaa hiipumaan. Asia riippuu toki potkurin noususta.

        Torqeedo ja muut sähkömoottorit taas tuottavat parhaan työntövoimansa paaluvedossa ja hyytyvät nopeasti veneen liikkuessa. Torqeedo 4 kW mallille ilmoitetaan 2,2 kW propulsioteho. Siitä laskien tuo 100 kg eli 1000 N työntövoima voi onnistua enintään 2,2 m/s eli 4,3 solmun nopeuteen. Siis viimeistään tuon jälkeen se 10 hv perämoottori työntää enemmän. Käytännössä Torqeedo häviää jo aiemmin eli ei ole tuolle mielekästä venettä, jossa 4 kW Torqeedolla saavuttaisi suuremman huippunopeuden kuin 10 hv perämoottorilla, vaan 4 kW Torqeedon huippunopeus on samaa luokkaa kuin 4 hv perämoottorin.


    • SähköSeilori

      Tämä on vaikea asia pukea vertailukelpoisiksi numeroiksi. Itsellä kokemusta asiasta W. kW ja MW kokoluokassa. Laivoissa tuo ilmaistaan potkuria pyörittävien moottoreiden tehona MW ja testataan myös paalunvetona. Veneissä ollaankin sitten kilowateissa ja jenkkien paunoissa. Tuo jälkimmäinen on mielestäni markkinamiesten hömppää josta on todella vaikeaa johtaa vertailukelpoisia numeroita.

      qpwoght kirjoitti:
      "Ja kuinka paljon yhden veneen mittaukset ovat siirrettävissä toisen tyyppiseen veneeseen? Eli jos venelehden testissä moottori A kuljettaa pientä kumivenettä nopeammin kuin moottori B, niin antaako A paremman vauhdin myös painavamman purjeveneen apumoottorina? "
      Tästä keräsin kokemusta viime kesänä. Purkkarissani 2 kpl 1,2 kW sähkömoottoreita. Moottorit tehty mitä ilmeisemmin kevyttä pikkuvenettä varten. Täysin väärät potkurit massiivisen veneen liikuttamiseksi. Vene liikkuu nätisti noin 0,7 kW teholla 2,5 solmun nopeudella. Syöttötehon nostaminen tappiin nostaa nopeutta tilanteesta riippuen vain 0,5-1,5 solmua. Potkureista kuuluu pikkuteholla nätti suhina. Täydellä teholla ääni vielä hiljainen mutta jotenkin epämääräinen ja outo. Vedenalaisen kameran puutteessa minulla on perstuntuma, että potkurit kavitoivat isoilla kierroksilla.
      Talven aikana hommaan isommat ja jyrkemmät potkurit joiden avulla toivottavasti saan tehoa enemmän veneen siirtämiseksi. Ensi kesänä ollaan sitten viisaampia.

    • sähkököli

      Sähkömoottori riittää kun vauhtia ei tarvita kuin plani kynnyksen ylittävään nopeuteen saakka ja sen yläpuolella pysymiseen joten huippunopeus on merkityksetön. Ei sitä ajeta kaasu nurin polttomoottorillakaan. vaan juuri plaanauksen yläpuolella missä kevyesti kulkee.
      Eli 4kw riittää mutta saavuttaako se plaani nopeuden onkin toinen juttu.
      Pitäisi saada koettaa....

      • Joakim1

        No tuossa yhdessä testissähän päästin 4 kW Torqeedolla kahden hengen kuormalla pienellä kumiveneellä 12 solmun huippunopeuteen eli se plaanasi, mutta ei hirveän paljoa yli plaanikynnyksen kulkenut. Tuollainen plaanaa myös 4 hv perämoottorilla.

        Jos siis vene vaatii 10 hv perämoottorin noustakseen plaaniin, se ei taatusti plaanaa 4 kW sähkömoottorilla. Jos vene plaanaa jo 4 hv perämoottorilla, se saattaa plaanata myös 4 kW sähkömoottorilla.

        Varsin pieni ja kevytkulkuinen pitää veneen olla, jos haluaa plaanissa ajaa 4 kW sähkömoottorilla.


    • Kukatietää

      Mitenkäs akun kesto jos ajetaan ei plaanissa kun ei nouse esim 8 km /h 2kw moottorilla ns kaasu pohjassa ja ajetaan 4kw moottorilla jollain pienemmällä vajaa ” kaasulla” samaa 8km/h nopeutta niin onko sähkömottorilla osateholla pienempi sähkönkulutus ?
      Siinäpä kysymys! Onkohan mittauksia ?

      • Tietoaeilöydy

        Kysymys löi jauhot suuhun , ei ole tietoa tämmöisestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1896
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1718
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      968
    Aihe