Harmittaa, kun yksi nainen on kiinnostava, mutta lähestyminen ei oikein onnistu. Luulin, että pääsin lähemmaksi. Vaan nyt sitten on etäinen ja välttelevä. Olen idiootti.
Vetäytyvä nainen
51
4478
Vastaukset
- vetäytyvänainen
Milloin näitte viimeksi?
- Hymytjakatseet2
Voisiko tähän vetäytymiseen olla jokin syy, vaikkapa saanut selville toisen olevan varattu??
- Kepponenn
Mulla on ikävä mutta pelkään monenlaisia asioita.
- Tutultakuulostaa
oliko tämä sama aloitus täällä jo aikaisemmin vai oonko nähnyt unta?
- Etoleidiootti
Ehkäpä hän haluaa olla rauhassa.
Varmasti näet itse jos olet itsellesi rehellinen antaako hän pienintäkään merkkiä lähestymisluvasta. Jos olet ollut pitkään kiinnostunut hän on luultavasti huomannut sen kyllä ja kenties koittaa viestiä ettei halua lähestymistä. Jos et usko niin kysy suoraan. Jos hän ajaa sinut luotaan pois ennen kuin saat kysyttyä niin anna hänen olla ja etsi joku muu. - Mielessäjotainmuuta
Tässä tapauksessa vain toisinpäin. Ymmärrän kylläkin hänen toimintansa.
Kaunista on ja ihanat tunteet, mielessäni. Vertailu todellisuuteen on myrkkyä. Ei saa tehdä. - Minävetäydyn
Olen varattu nainen.
Mietin omaa kiintymystäni erääseen.
Minulla oli paljon voimakkaita tunteita.
On vain luovuttava tunteista ja elettävä
tätä elämää reaalissa.
Hyväksyn elämäni.
Aika on auttanut paljon vaikka tunnistan tunteeni häneen joka päivä.- Älykästä
Siis käänteisesti! Olet varattu mies pettämässä, anna vapaan tehdä mitä haluaa!
Ei se asiasi ole - Minävetäydyn
Äläpä vääristele tilannetta kun kirjoitan oikeesti tänne vessan seinälle!
Tämä viesti on shyboylle.
Ymmärräthän etten jaksa enää.
Säilyt aina rakkaana.Sulla on oma
elämä.Palstalla enimmäkseen.
Ymmärrän kun olen lukenut palstaa.
Sun elämä on täällä ja se vuorovaikutus jota kaipaat näyttää
pysyvän täällä.
Meillä oli oma yhteytemme.
Se herätti tosi paljon molemmissa.
Olen vitun väsynyt palstaan ja kaikkeen.
Koitan lopetella lukemisen ja kirjoittamisen tänne.
On tullut vain paha olo ja itku.
Voi hyvin<3 - palstaharhailija
Minävetäydyn kirjoitti:
Äläpä vääristele tilannetta kun kirjoitan oikeesti tänne vessan seinälle!
Tämä viesti on shyboylle.
Ymmärräthän etten jaksa enää.
Säilyt aina rakkaana.Sulla on oma
elämä.Palstalla enimmäkseen.
Ymmärrän kun olen lukenut palstaa.
Sun elämä on täällä ja se vuorovaikutus jota kaipaat näyttää
pysyvän täällä.
Meillä oli oma yhteytemme.
Se herätti tosi paljon molemmissa.
Olen vitun väsynyt palstaan ja kaikkeen.
Koitan lopetella lukemisen ja kirjoittamisen tänne.
On tullut vain paha olo ja itku.
Voi hyvin<3Onko tämä shyboy nimimerkki nyt varmasti se jota sä etsit?
Sanonpahan vain täysin sivusta että ei nyt ehkä kannata olettaa että tyyppi tänne kirjoittelee. - Perseestä
Miten se sinun elämääsi vaikuttaa?
Kirjoitin mitä olen kokenut ja tuntenut omassa elämässäni.
Anonyymipalsta..Voin kirjoittaa mitä haluan!Kuuluuko sulle? - palstaharhailija
Perseestä kirjoitti:
Miten se sinun elämääsi vaikuttaa?
Kirjoitin mitä olen kokenut ja tuntenut omassa elämässäni.
Anonyymipalsta..Voin kirjoittaa mitä haluan!Kuuluuko sulle?Kirjoitat että olet väsynyt palstaan ja hän viettää palstalla aikaa, ristiriittaista.
- jotainniintärkeää
Minusta tässä ei ole mitään ristiriitaista.
Oma väsymykseni on ymmärrettävää.
Hän on ja saa viettää aikaansa täällä.
Hyvää yötä kaivatulle. - palstaharhailija
jotainniintärkeää kirjoitti:
Minusta tässä ei ole mitään ristiriitaista.
Oma väsymykseni on ymmärrettävää.
Hän on ja saa viettää aikaansa täällä.
Hyvää yötä kaivatulle.Yritän vain kertoa että mistä ihmeestä tunnistat jonkun täältä?
- sivusta-humanoidi
palstaharhailija kirjoitti:
Yritän vain kertoa että mistä ihmeestä tunnistat jonkun täältä?
Anna olla. Tietää tai ei oma on asiansa.
- Se.Nainen.Just
olet tosiaankin idiootti aloittaja !!
- tumma_nainen_
Mä vaikutan varmasti vetäytyvältä vaikka toisaalta saatan ja yritän kyllä näyttää hänelle miehelle että oon kiinnostunut hänestä.Mulla on syyni olla ns.vetäytyvä...Jos saisimme jossakin paikassa kahdestaan rauhassa ihan ensin jutella niin sit tietäisi enemmän johtaako tämä mihinkään..Muitakin syitä on mun käytökselle mut suurin on varmaan pelko että jos hän leikkiikin vain mun tunteilla.
- Kukauskaltaa
Tunteilla leikkiminen on käsittämätöntä. En usko, että sellainen yleensä on mahdollista. Aina on molemminpuolisia tunteita, se toinen ei ole vain löytänyt tarpeeksi tahdikasta tapaa sanoa , että tunteet ovat muuttuneet. Omasta hienotunteisuudesta se on kiinni, miten asian loppuun hoitaa. Törppöjä tietenkin on, jotka eivät tilanteessa osaa toimia. Suoraan puhuminen on aina se helpoin, tuskaton ja hienoin tapa toimia.
- tuotai
En leikkisi tunteillasi ikinä, unteeni sinua kohtaan ovat aidot
- EräsM-nainen
aloittaja sais ainakin jättää mut rauhaan. Viesti taisi kuin taisikin mennä perille. Pysy vaan siellä ,missä olet istunut ennekin. Mua ei tarvitse tulla liehittelemään. Ihmettelen, jos ei ole jo mennyt viesti aiemman toimintani (mm. eleet ja kasvojeni ilmeet, kun näen hänet - en ilahdu, päinvastoin) ja perusteella perille.
En ole täällä aikoihin ollut, mut nyt tulin kertomaan tänne tämän. Ei tänne muuta asiaa.
Olen tumma.
- aapeelle_mietittävää
Voisiko olla niin, että hän on epävarma sinun tunteistasi. Oletko millä tavalla osoittanut hänelle, että olet kiinnostunut muutoinkin hänestä? Ei vetäytyminen aina merkitse jotain negatiivista. Viisasta osin olla varovainen ihmissuhteissa nykypäivänä!!
- Se.Nainen.Just
kyllä mä neuvoisin aloittajaa unohtamaan.
- Eronkyllähuomaa
Se.Nainen.Just kirjoitti:
kyllä mä neuvoisin aloittajaa unohtamaan.
Samoin.
Kiinnostut jostain ja hän vetäytyy -> älä anna syytä vetäytyä lisää vaan peräänny.
On hankalaa suhtautua kovin sinnikkäästi itseään tykö tekevään/jatkuvasti katsekontaktia hakevaan ja tuijottelevaan ihailijaan. Se on suorastaan raskasta jos on päivittäin samoissa ympyröissä. Miten viestittää että ei kiinnosta, jos toinen vain hakee ja hakee kontaktia eikä ota vastaan hienovaraista ei kiitos/pysytään asialinjalla -viestintää? - Naiseterittäinhankalia
Eronkyllähuomaa kirjoitti:
Samoin.
Kiinnostut jostain ja hän vetäytyy -> älä anna syytä vetäytyä lisää vaan peräänny.
On hankalaa suhtautua kovin sinnikkäästi itseään tykö tekevään/jatkuvasti katsekontaktia hakevaan ja tuijottelevaan ihailijaan. Se on suorastaan raskasta jos on päivittäin samoissa ympyröissä. Miten viestittää että ei kiinnosta, jos toinen vain hakee ja hakee kontaktia eikä ota vastaan hienovaraista ei kiitos/pysytään asialinjalla -viestintää?Se luulee että pelaat vaikeasti tavoiteltavaa, kuten suurin osa naisista tekeekin.
- hienotunteisuus.kunniaan
Naiseterittäinhankalia kirjoitti:
Se luulee että pelaat vaikeasti tavoiteltavaa, kuten suurin osa naisista tekeekin.
Kerropa sitten miten muutenkaan ilmaista että haluaa pysyä asialinjalla kun joku tekee kaikkensa saadakseen kontaktia?
Yksinkertainen vinkki miehille: että älkää olko tungettelevia. Jos ei tule vastakaikua niin usko hyvällä. - opetelkaaitse
Yksinkertainen vinkki naisille: jos olette kiinnostuneita, älkää paetko.
Tällöin miehetkään eivät oleta että pakeneva nainen haluaa todellisuudessa että mies sinnikkäästi yrittää.
Ette uskoisi niitä tarinoita joita kertoisin että olen lähestynyt naista ja hän on antanut suurin piirtein selvimmät pakit ikinä kunnes myöhemmin selviää että olis silti kiinnostunut.
Valitettavasti vaikka uskon hienotunteisuuteen niin naisilta olen oppinut että osa teistä odottaa suorastaan tungettelua. Mikä ainakin lisää minun ahdistustani miten toimia naisten kanssa noin yleisesti koska alan pelätä että tungettelen mutta en hlaua olla pelkurikaan. - Hohhotihoijaa
opetelkaaitse kirjoitti:
Yksinkertainen vinkki naisille: jos olette kiinnostuneita, älkää paetko.
Tällöin miehetkään eivät oleta että pakeneva nainen haluaa todellisuudessa että mies sinnikkäästi yrittää.
Ette uskoisi niitä tarinoita joita kertoisin että olen lähestynyt naista ja hän on antanut suurin piirtein selvimmät pakit ikinä kunnes myöhemmin selviää että olis silti kiinnostunut.
Valitettavasti vaikka uskon hienotunteisuuteen niin naisilta olen oppinut että osa teistä odottaa suorastaan tungettelua. Mikä ainakin lisää minun ahdistustani miten toimia naisten kanssa noin yleisesti koska alan pelätä että tungettelen mutta en hlaua olla pelkurikaan.Anna niiden vaikeiden tapausten olla. Keskity niihin Jotka antaa selkeästi vihreää valoa. Siinä hyvä elämänohje.
Onko rystysten kuva naamassa vai kuuluvalla äänellä ilmaistu: voitko pakittaa? - kommentti sitten se mihin on mentävä liian sinnikkäiden sanattomien ihailuviestijöiden kanssa? - opetelkaaitse
Hohhotihoijaa kirjoitti:
Anna niiden vaikeiden tapausten olla. Keskity niihin Jotka antaa selkeästi vihreää valoa. Siinä hyvä elämänohje.
Onko rystysten kuva naamassa vai kuuluvalla äänellä ilmaistu: voitko pakittaa? - kommentti sitten se mihin on mentävä liian sinnikkäiden sanattomien ihailuviestijöiden kanssa?Olen toiminut juuri noin mitä kuvailet.
Ymmärrän kyllä yskän vähemmästäkin. Kerroin vain sen mitä olen oppinut naisista.
Ei, voi merkitä että "en nyt jaksa tätä", "ehkä joskus toiste", "ehkä jos x" jne.
Valitettavasti molemmat osapuolet häviävät jos eivät ole avoimia.
Kestän kyllä sen jos nainen ei huomioi tai ei ole kiinnostunut, mutta kerron vain että miten sulkeutuneita naiset voivat olla sekä mitä odottavat.
- SurkimusNainen
Minäkin käänsin katseeni tänään toisaalle, vaikka ensin katsoin silmiin. Olen tottunut ajattelemaan, ettei kukaan minusta kuitenkaan koskaan... Käyttäydyn aivan automaattisesti torjuvasti, vaikka en sitä todellakaan haluaisi. Olen kykenemätön käyttäytymään kuin vapaa nainen, vaikka tarvitsisin rakkautta paljon. Älä siis unohda, vaan ehkä joudut tekemään selvemmät eleet. Mene vaikka juttelemaan ja saa hänet hymyilemään ja kysy se puhelinnumero. :)
- Peilaajaa
Hän saattaa peilata sinua. Tarkkaile omaa käytöstäsi, oletko itse käyttäytynyt häntä kohtaan samalla tavalla? Itse olen samanlaisessa tilanteessa, mutta naisena, jossa vuoroin lähestymme ja vetäydymme, mutta mitään kunnon aloitusta ei tapahdu ympäristöstä johtuen. Ehkä kumpikin meistä ajattelee, että ei tuo välitä minusta ja vetäytyy, jotta ei menettäisi kasvojaan.
Neuvoksi annan, että ainakin omassa tilanteessani lukon avaisi se, että mies ei itse vetäydy vähän väliä. Toisaalta tuskin siitäkään mitään apua on, jos kumpikaan ei aloita keskustelua paikan päällä tai ota yhteyttä jollain keinolla tai pyytämällä suoraan toista vaikka treffeille.- Iridium-
Voisin olla tilanteesi mies. Olen samaa mieltä lukon aukaisusta. Miksi en kuitenkaan ole pyytänyt häntä treffeille? Tiedän, että hän on ainakin aikaisemmin ollut varattu, ja varatut testaavat markkina-arvoaan niin jatkuvasti, ettei mulla ole minkäänlaista halua nostaa heidän itsetuntoaan treffipyynnöillä. Luotan kyllä molemminpuoliseen kiinnostukseen, mutta pakittelu näyttää silmissäni niin pahasti katumapäälle tulemiselta. Toivoisin ennen kaikkea hänen jotenkin osoittavan olevansa vapaa nainen!
- Nytnytnytnyt
Naimisissahan se K-nainen on!
Herran pieksut, etkös ole huomannut sormusta?????
Asuin muotokin jo kertoo - Peilaajaa
Iridium- kirjoitti:
Voisin olla tilanteesi mies. Olen samaa mieltä lukon aukaisusta. Miksi en kuitenkaan ole pyytänyt häntä treffeille? Tiedän, että hän on ainakin aikaisemmin ollut varattu, ja varatut testaavat markkina-arvoaan niin jatkuvasti, ettei mulla ole minkäänlaista halua nostaa heidän itsetuntoaan treffipyynnöillä. Luotan kyllä molemminpuoliseen kiinnostukseen, mutta pakittelu näyttää silmissäni niin pahasti katumapäälle tulemiselta. Toivoisin ennen kaikkea hänen jotenkin osoittavan olevansa vapaa nainen!
En ole varattu, ei ole sormusta enkä liiku miehen seurassa. Eli minun tapauksessa mies voi kyllä päätellä siitä, että olen vapaa.
Oma ongelmani on se, että en vain usko hänen olevan minusta tarpeeksi kiinnostunut, joten on tosi vaikea osoittaa omaa kiinnostusta, koska olen niin pidättyvä ihminen. En osaa myöskään vähääkään flirttailla tai testailla markkina-arvoani, koska sellaista en mielestäni omaa. Siinäpä ongelman ydin juuri onkin omalla kohdallani.
- Vaiennuteivetäytyvä
Kirjoitinko juuri sinulle taannoin? Jos, kerron että kaikki kirjoittamani pitää edelkeen paikkansa. Odotan, että puhuisit minulle.
- Pitääsiis
Edelleen :)
- Sitäsaa_mitätilaa
Jotain pahasti väärin sä olet häntä kohtaan toiminut, kun sua välttelee. Kyseessä lienee herkkä nainen. voin sanoa, ettei sellaisen ole helppo enää luottaa siihen ihmiseen, joka on loukannut tai muutoin kohdellut huonosti.
- kannattaamiettii
Jotkut aloittavat täällä tähtäilyn ja huitovat miten sattuu ja sitten kun sattuu esitetään uhria ja naisilta ja torakoilta se käy helposti.. vastuu on helppo siirtää toisten niskaan kun porukalla otetaan yksittäisiä ihmisiä kohteeksi..
- Harhatneharhat
Psykoosi on aika vakava jos palstoilla omii. Kelaa arkistoja vuosiin menneisiin ennen kuin tunsitte niin alkaa kaduttamaan viimeistään!
Väärän puun syyttely on paha virhe palstoilla jossa arkistoja selaamalla löytyy kylmäävä totuus omijoillekin
Itsesäälin sijaan viettäjä antoisa yö kaivaen palstan arkistoja vuosilta ennen tutustumisenne! - Harhaavainharhaa
kannattaamiettii kirjoitti:
Jotkut aloittavat täällä tähtäilyn ja huitovat miten sattuu ja sitten kun sattuu esitetään uhria ja naisilta ja torakoilta se käy helposti.. vastuu on helppo siirtää toisten niskaan kun porukalla otetaan yksittäisiä ihmisiä kohteeksi..
Mutta varaudu sinäkin nitroilla. Totuus voi aiheuttaa tykytyksiä kun tajuat mikä hirvittävä virhe on käynyt. Saatat olla lähellä sydänkohtausta mikäli olet luullut ja itse tehnyt pahojasi luulojen takia
- sairaaksitäällätulee
Harhaavainharhaa kirjoitti:
Mutta varaudu sinäkin nitroilla. Totuus voi aiheuttaa tykytyksiä kun tajuat mikä hirvittävä virhe on käynyt. Saatat olla lähellä sydänkohtausta mikäli olet luullut ja itse tehnyt pahojasi luulojen takia
Oliko tuo uhkaus? myrkytätkö? Tiedän että täällä tulee helposti virheitä mutta myös tahallaan annetaan täkyjä ja sitten johdetaan tarkoituksellisesti harhaan ja on myös sattumia ja sitten on myös sotkijoita jotka yrittävät sotkea toisten välejä täällä on hyvien ihmisten seassa erittäin pahoja ihmisiä ja aikansa kun täällä viettää aikaansa alkaa netti urkkimiset ja pian huomaa että esim koneella olevia tekstitiedostojakin voi löytyä täältä.
- tukehtukoonnitroihin
Harhaavainharhaa kirjoitti:
Paha saa palkkansa!
Ja miten aikoo korjata aiheuttamansa pahan - parin sanan sorit siitä nettipalstalle? - Muuan_M-nainen_ei_Mia
sairaaksitäällätulee kirjoitti:
Oliko tuo uhkaus? myrkytätkö? Tiedän että täällä tulee helposti virheitä mutta myös tahallaan annetaan täkyjä ja sitten johdetaan tarkoituksellisesti harhaan ja on myös sattumia ja sitten on myös sotkijoita jotka yrittävät sotkea toisten välejä täällä on hyvien ihmisten seassa erittäin pahoja ihmisiä ja aikansa kun täällä viettää aikaansa alkaa netti urkkimiset ja pian huomaa että esim koneella olevia tekstitiedostojakin voi löytyä täältä.
Ensimmäinen kommenttini tähän ketjuun:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi tahallaan sotkijoista ja vedättäjistä. Siksi onkin parempi viedä keskustelut IRL, heti kun se on mahdollista.
Vaatimus rekisteröityjen nimerkkien käytöstä auttaisi asiaa.
- ilmanjännitettä
Eikö voi olla ystävällinen ja toimia vapautuneen avoimesti, kuten
aikuiset
ilman että siinä pitää olla jotain virittelyä?
se virittely on kypsää....
onko se niin, että heti kun on ystävällinen ja "normaali" niin
toinen tulkitsee sen "luvaksi" tai vikittelyksi
se on raskasta, että ei voi loistaa ja olla normaali,
koska aina joku innostuu - nytkestänjotenkin
Itse vetäydyin, kun mies on naimisissa.
- MieIipide
Et ole idiootti. Ehkä nainen pitää sinua tuttavana/ystävänä ja hänellä on vaan omia syitä vältellä ehkä moniakin ihmisiä, eikä vain sinua. Esimerkiksi stressi tai ahdistus. Se voi johtua myös arjen kiireistä tai muista omista huolista. Jos nainen on vetäytyvä niin ei se pura huoliaan kelle tahansa, ihansama millainen olo oikeasti niin kysyttäessä kuuluu aina hyvää.
- harmaatsävyt
Pakko komppaa tätä. Tilanteet ei o aina niin mustavalkoisia. Joskus voi olla päällä oma huono hetki. Vetäytyminen yksittäisessä tilanteessa ei ole sama asia kuin ehdoton torjunta. Mutta kyllähän sellaisen tilanteen jälkeen seuraavassa kohtaamisessa pitäisi sitten tulla hymyä...
- Muuan_M-nainen_ei_Mia
Minusta kaikille voi jutella myös VARATUILLE, kunhan ei tee mitään törkeitä ehdotuksia. Mitä paremmin ihmisen, ja hänen tilanteensa tuntee, sitä paremmin voi arvioida, mitä hän kulloinkin tarkoittaa.
Jos esimerkiksi lähestyy niitä näitä jutellen jotakuta naista/miestä, ja keskustelu kääntyykin pian siihen, että tämä henkilö ylistää ihanaa puolisoaan ja lapsiaan, asia on kai aika selvä. Samapa se onko KIINNOSTUKSEN KOHTEELLA sormuksia vai ei, puolisostaan ja lapsistaan ylevästi kertovalla NAISELLA/MIEHELLÄ, tuskin on kiinnostusta keskustelun avaajaan.
Tällä palstalla asiat eivät etene aloitusta pidemmälle eli henkilökohtaiseen keskusteluun asti, koska ihmiset EIVÄT LAITA riittävästi/liikaa TUNNISTEITA, etteivät tutut tunnista.
Palstan perusteella näyttäisi, että on liikaa (hyvin) nuoria ihmisiä, joilla on niin tiukka itsesensuuri, etteivät he uskalla oikein lähestyä KETÄÄN vastakkaisen sukupuolen edustajaa. Sen vaikutelman tältä palstalta saa. Ehkei se ole totta.- killingboy
perkele, mitä skeidaa, vittu, seli, seli, seli., tappakaa ittenne.,..,.,
- Lapseton_M-nain_ei_Mia
Mikäs tuossa kommentissa nyt oli vikana.
Olen edelleen samaa mieltä asioista:
1.) Kaikille voi jutella, kunhan ei tee törkeitä ehdotuksia.
2.) Kiinnostuksen kohde ei ole teistä kiinnostunut, jos alkaa puhua ylevästi puolisostaan ja/tai lapsistaan. (Se ettei ihmisellä ole sormuksia, ei tarkoita, etteikö hänellä voisi olla rakasta avopuolisoa ja lapsia.)
3.) Pasltan perusteella liikkeellä on (paljon) nuoria, vapaita ihmisiä, joilla kontaktinoton estää vain kova itsesensuuri. - Selevää
Varattu jakaa pyllyään ja selittelee sitä täällä
- Muttu1
Onkohan 24keskustelu oikea paikka jutella. Vai feikkinä vetäsit tämän jutun jotta saat edes keskustella. On tapoja olla rehellinen ja tapoja selittää kaikenlaista. Ei 24keskustelu tuo sinulle mitään kuin samanlaisia kuin itse olet. Sory
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302295
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu292188Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121559Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett131464Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701241- 1001131
- 171067
- 88923
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon18828Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks122798