Olenko ainoa, jolla on vain näköharhoja

Miilo007

Ja todellisuuden tajun menettämistä? Mietin vain kun lähes kaikki puhuvat äänistä ja puheesta, mutta itselläni ei ole lainkaan kuuloharhoja, tai ainakaan mitään sen suurempia kuin 'terveellä' ihmisellä. (Nimensä kuuleminen, musiikki)

4

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DAGADS

      Skitsofreniadiagnoosin saaneilla on käsittääkseni enemmistöllä lähinnä kuuloharhoja, näköharhat usein viittaavat elimelliseen syyhyn kuten aivokasvaimeen. Mutta onhan niitä näköharhojakin varmasti joillakin. Itselläni ei ollut minkäänlaisia aistiharhoja, minä vain "kuulin" ajatuksia päässäni ja täten ilmeisesti psykiatrit kuvittelivat, että omasin kuuloharhoja ja täten minä nyt sitten ilmeisesti kärsin kuuloharhoista ja jos väittäisin vastaan, olisin sairaudentunnoton. En koskaan ole mielestäni kuullut mitään harhoja, saati sitten että olisin nähnyt "olemattomia". Sinänsä onhan ajatustensiirto kuvitelmana ymmmärrettävä harhaluuloksi, joka on yksi diagnostinen kriteeri myös. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka suuri osa skitsofreniadiagnoosin saaneista ei oikeasti kärsi minkäänlaisista aistiharhoista tai että aistiharhat ovat sivuosassa suhteessa muihin "oireisiin". Mielestäni skitsofrenia diagnoosina ei ole validi millään tavalla, koska se kattaa niin suuren joukon erilaisia kokemismaailmoja. Miten ihmeessä joku voi kuvitella, että esim. telepaattiset kokemukset ja näköharhat olisivat jotenkin saman "vahvasti perinnöllisen sairauden" aiheuttamia? Skitsofreniaa kuvataan monimuotoiseksi oireyhtymäksi, jonka oirekuva, etiologia ja ennuste vaihtelevat. En ole yhtään yllättynyt! Kun ei meidänkään kokemusmaailmassa ole varmaan mitään muuta yhteistä, kuin ehkä lääkityksen aiheuttamat sivuoireet, jos lääkitystä nyt sattuu käyttämään. Siitä saadaankin kriteeri "negatiiviset puutosoireet" täytettyä. Jos psykiatriassa haluttaisiin lähestyä tieteellisemmin kohteena olevaa ilmiöjoukkoa, niin pitäisi olla vähän analyyttisempi ja tarkempi siinä, mitä itse asiassa pyritään hoitamaan.
      Nyt vain pidetään itsepäisesti kiinni siitä, että laaja joukko "häiriöitä" tai poikkeavuuksia ajattelussa ja aistitoiminnassa on osa samaa oireyhtymää, jota pitää hoitaa samalla tavalla. Tämä heikentää hoitotuloksia varmasti aika radikaalisti, kun yritetään hoitaa olematonta yhtenäistä sairautta ottamatta huomioon hyvinkin huomattavaa potilaiden erilaisuutta oirekuvassa, etiologiassa ja ennusteessa.

      • OletArvokas

        Huono mielentila on huonojen tapojen seuraus. Tapoja voi muuttaa, mutta aluksi pitää tehdä kovasti töitä sen eteen. Se on työtä mikä kannattaa kuitenkin aloittaa.

        Joitakin tilanteita saattaa tulla mille ei ole mitään selitystä tai selkeää syytäkään. Ne on vain kestettävä, vaikka hammasta purren. Muista että olet silti turvassa, ja pimeys tulee väistymään, vaikket sitä voi nähdä etkä uskoa. Mikään ei ole loputonta. Kun kärsit sitä oloasi, se kuluu siinä pois, kuin musta maali. Sitten se yhtäkkiä loppuu ja huokaiset helpotuksesta. Takaan sen!

        Itse kuuntelen YouTubesta paljon buddhalaisten munkkien puheita englanniksi, niistä on tosi suuri hyöty moniin asioihin. Parhaat puheet löytyy hakemalla "ajahn (se ja se)". "Ajahn" tarkoittaa opettajaa, jonka jälkeen tulee nimi.


    • tuorediagnoosi

      Ei minullakaan ole kuuloharhoja, mutta ei kyllä noita mainitsemiasi näköharhojakaan. Itselläni diagnoosiin skitsofrenia paperilla perusteena "vainoharhaisuus", joten sekin pelkästään riittää ko. diagnoosiin ihan ilman näkö- ja kuuloharhojakin.

    • Anonyymi

      Homoja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe