Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

miten oikeastaan bulimia määritellään?

tyttö85

eli miten nyt sitten bulimia määritellää?
iten en kai ole bulimikko, viime vuonna muutaman kerran herkuutelun jälkeen kävin vessassa oksentamassa lähinnä sen takii että tli huono omatunto herkuista. tätä tapahtuin vuoden aikana ehkä kymmenen - viisitoista kertaa, nyt tänä vuonna olen käynyt kerran oksentamssa herkutteleun jälkeen. en ahmi mutta syyllisyys tulee melkein aina kun olen käynyt hesellä/syönyt jotain namia. pelkään ihan hirveesti että lihon ja. olen ihan happy happy jos olen laihtunut kilon ja jos taas lihonut niin häpeän itseäni ja elämääni. Nyt pitäisi jaksaa keskittyö ylp'ri kirjoituksiin mutta mitään motivaatiota ei ole kaikki pyörii kaloreiden ympärillä. tosi hauskaa :(

5

1191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heisi

      Mulla oli aluksi samantapainen ongelma kuin sulla nyt.En ajatellut olevani syömishäiriöinen kun en oksennellut jatkuvasti.Asiat johti kuitenkin siihen, että oksentelu vain lisääntyi ja samalla myös ahmimiskohtaukset tulivat kuvioihin. Menin lääkäriin ja bulimikon paperit sain...kyllä sinulla selvästi on jo jonkilainen ongelma syömisensuhteen.IKINÄ ei ole normaalia oksentaa, jos siihen liittyy syyllisyydentunteet syömisestä ym. Itse olen nyt ollut parantuneena pari vuotta...kannattaa ehdottomasti hankkia apua jo nyt vaikka se tuntuisi turhalta...tällä taudilla on nimittäin taipumusta muuttua vaan pahemmaksi...

    • Bulimikko

      Vaikket vielä olisikaan sukeltanut bulimian syövereihin täysillä, sinulla on selvästikin ongelma. Siitä se pikku hiljaa alkaa kehittyä pahemmaksi, omasta kokemuksesta voin sanoa... Aluksi minäkin oksensin vain kerran ja lupasin itselleni, ettei ikinä enää, mutta lopulta oksentelu alkoi lisääntyä. Nyt saan koko ajan olla tarkkana, ettei tilanne riistäydy käsistä ihan täysin. Lopeta hyvän sään aikana! Pieni herkuttelu ei haittaa mitään, jos sitä tapahtuu kerran-pari kuussa tai vaikka viikossa, jos harrastaa liikuntaa.

    • Poison Ivy

      Samaa mieltä kuin edellinen. Oma syömishäiriöni (mikä lie bulimareksia, ednos...) alkoi myös satunnaisella oksentamisella. Nykyään syömiseni vaihtelevat täydestä syömättömyydestä (en siis aiemmin ollut laihduttanut) pelkään ahmimiseen ilman oksentamista sekä ahmimiseen ja oksentamiseen 1-5 krt päivässä... Siis ei normaalia. Jo se, että tuntee kovaa syyllisyyttä herkuttelut tai ainoastaan normaalin syömisen jälkeen (itse tunnen aina, vaikka söisin kurkunsiivun) ei ole "normaalia". Oksentaminen ruoan jälkeen, vaikka se tapahtuisi vain kerran kk:ssa tai vastaavasti, ei sekään ole täysin tervettä.

      Tässä vielä bulimian määritelmä:

      "Bulimialla eli ahmimishäiriöllä tarkoitetaan jaksoittain esiintyvää hallitsematonta ylensyömistä.
      Bulimiaa sairastavalla on toistuvia, muilta salattuja, hallinnasta riistäytyviä ahmimiskohtauksia, jonka jälkeen he ryhtyvät toimenpiteisiin välttääkseen ruoan lihottavaa vaikutusta. Ahmimiskohtaukset päätyvät usein fyysiseen pahoinvointiin, ja yrityksiin tyhjentyä ahmitusta ruuasta joko oksentamalla tai ulostus- tai nesteenpoistolääkkeiden avulla.

      Syytekijät

      Ahmimishäiriötä sairastavalla oma ruumiinkuva on vääristynyt, nälän ja kylläisyyden tuntemukset ovat häiriintyneet. Oireiden taustalla ovat psyykkiset ristiriidat.

      Bulimia alkaa tavallisesti vanhemmalla iällä kuin anoreksia. Riippuvuus vanhemmista ja perheen sisäiset ongelmat ovat tavallisimpia syitä alle 20-vuotiailla, avioliittoon tai muuhun suhteeseen liittyvät syyt vanhemmilla. Opiskelupaineet, sairaus, työpaikan vaihdos ja avioero voivat laukaista sairauden.

      Nykyinen länsimainen elämäntapa ja vääristynyt hoikkuusihanne myötävaikkutavat psyykkisten ongelmien ilmenemiseen syömishäiriöiden muodossa. Ulkoista olemusta ja viehättävyyttä pidetään mallina yleisestä pärjäävyydestä ja sukupuoliroolissa selviytymisestä.

      Taudin esiintyvyys

      Bulimiaan sairastuneiden määrää on vaikea arvioida, mutta se on lisääntynyt - myös miesten keskuudessa. Arvioidaan, että joka 5. bulimiaa sairastavista on mies. Se on kuitenkin yleisempää naisilla.

      Bulimia alkaa yleensä murrosiän loppuvaiheessa tai varhaisessa aikuisiässä. Toisin kuin anoreksiaa, bulimiaa esiintyy myös vanhemmilla naisilla. Osalla bulimia ja anoreksia vuorottelevat.

      Ahmimishäiriöitä esiintyy myös normaalipainoisten keskuudessa. Heillä paino pysyy normaalin rajoissa. Tämä bulimian laji onkin salaisin, sillä se ei näy ulospäin.

      Taudin kuvaus

      Bulimia alkaa usein siitä, että henkilö uskoo olevansa liian lihava ja ryhtyy laihduttamaan, vaikka paino on normaali tai vain hiukan normaalin yläpuolella. Laihduttamisyritykset epäonnistuvat ja näläntunne johtaa hallitsemattomaan ahmimiseen. Lihomisen pelossa hän oksentaa kaiken syömänsä.

      Monet bulimikot syövät ahdistukseen ja masentuneisuuteen, mutta samalla he pelkäävät lihovansa ylensyömisestä. Ahmiminen ja oksentelu aiheuttavat voimakasta syyllisyydentunnetta ja itseinhoa. Bulimiasta kärsivä pyrkii yleensä kaikin keinoin salaamaan oireensa.

      Bulimiaa sairastavalla on jatkuva huoli omasta vartalostaan ja painostaan. Hän pitää painoaan kurissa joko ulostuslääkkeillä, ruokavaliolla, liikunnalla tai oksentamalla. Paino pysyykin yleensä lähellä normaalia.

      Vähitellen ahmiminen tulee yhä pakonomaisemmaksi. Ahmimishimo on polttava, pakottava tarve, joka saattaa vallata yhtäkkiä, mutta se voi olla myös pitkään kestäneen suunnittelun tulos. Bulimiaa sairastava voi alkaa eristäytymään, muuttua passiiviseksi ja masentuneeksi."

    • Anonyymi

      Kyllä toi mun mielestä jo bulimiaksi luokiteltais

    • Anonyymi

      Googlaa "ICD-10 Bulimia nervosa" niin huomaat, ettet täytä kriteereitä. Ahmimisen ja kompensaation pitäisi olla viikoittaista ja session aikana pitää syödä suuri määrä ruokaa.
      Keskity niihin ylppäreihin ja lopeta sairaushakuisus. Et hyödy siitä mitenkään muuten kuin ajantappona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 60
      1396
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe