Aloitin pari tuntia sitten jutun jossa viittasin parin viikkoa sitten tapahtuneeseen peräsinvaurioon. Siinä noin 10 vuotias 53 jalkainen Hanse menetti peräsimen lasikuidin irrottua alumiinikehyksestä ja vene menetti ohjattavuutensa. Kolmeen päivän taistelun jälkeen noin 15 m/s tuulessa ja 4 metrin aallokossa johti lopulta yli 300 000 euron veneen hylkäykseen. vene jäi ajelehtimaan Atlantille eikä sitä oel vielä löydetty. Laitoin linkin tapahtumasta ja veneen etsinnästä kertovaan juttuun.
Ylläpito on poistanut tämän säikeen. Sensurointiako? Kaupallisia intressejä?
Eli onko ylläpidolla jotain kytköksiä Hanseen vai voiko iso venemerkki mainettaan suojellakseen poistattaa tälläiset ikävät kertomusket? Faktahan on, että mm. tuo Hansen peräsinratkasu on erittäin huono ja jopa vaarallinen.
Onko ylläpidolla kytköksiä Hanseen?
30
706
Vastaukset
- Nimi444Merkki
Minäkin ehdin vastata tuohon viestiin. Mainitsin, että tapaus osoittaa, kuinka vaikeaa pelastautuminen on avovesillä.
Viestin löytää Cruisersforumilta.- Sensurointia
Suora linkki juttuun:
http://www.cruisersforum.com/forums/f129/urgent-help-needed-to-recover-abandoned-yacht-nw-barbados-177561.html
Kauankohan tämä pysyy täällä.
- totuudentorvi53
Tähän sopii kyllä odottaa / vaatia vastausta ylläpidolta!
- Joojooh
Niin se selittäis esim. miksi täällä on koko ajan siis säännöllisesti vanhoja "antiBava" juttuja.
- TaiSittenIhanAsiasta
Voi olla ylläpidon kytköksistä kiinni, mutta kyllä kirjoittajien asenteellakin voi olla osuutta.
Kun Swan hylätään ongelmien vuoksi Atlantille, täällä valmistajan nimi mainitaan korkeintaan kehuvasti, "mahtoi olla hirveä myrsky, kun vene jouduttiin hylkäämään vaikka oli Swan".
Jos taas jokin ranskassa tai saksassa tehty vene joudutaan hylkäämään, vastaustyyli on "Faktahan on, että mm. tuo Hansen peräsinratkasu on erittäin huono ja jopa vaarallinen".
Onkohan näin? Sama tanskalainen Jefa tekee niin Hansen, Bavarian, HR:n, X:n kuin FinnGulfinkin peräsimet. Ja hyvin samanlaisilta rakenteet näyttävät. Voihan olla, että ylläpidossa on sen verran asiantuntemusta, että osaavat katsoa tuon "Fakta homman" totuutta vääristeleväksi tai panetteluksi. Ja poistavat viestin, hyvä niin. - Rudder_
Noin on. Kaikissa missä on tuo lapioperäsin on ongelmia. Toki ongelmat poikeavat hiukan toistaan, mutta konstruktioon liittyy kyllä ongelmia. Its eolen Jenneaun yli 40 jalkaisen veneen lapioperäsimen kanssa taistellut.
Erään Hansen tarinaa: http://www.myhanse.com/mmbw-nicole-outside_topic2895.html
Aiheesta on sen verran paljon faktaa saatavissa esim. googlella etten viitsi siihen sen enempää puuttua.
http://www.hydrovane.com/wp-content/uploads/2011/11/How-Save-is-Your-Rudder.jpg
- nettipurjehtija
Täältä poistuu asiallisia viestejä täysin sattumanvaraisesti. Epäilen, että sensurointia hoitaa tietokoneohjelma eikä ihminen. Algoritmi tekee päätöksen viestin teknisten seikkojen perusteella sekä mahdollisesti myös koneoppimisen avulla, mutta ei missään tapauksessa arvioimalla kirjoituksen sisältöä laadullisesti. Kone ei siihen pysty.
Mikään muu kuin automatisoitu moderointi ei voi selittää järjenvastaisilta tuntuvia viestien poistoja, vaikka moni poistettavaksi joutava häiriköinti ja turhanpäiväisyys saa jäädä näkyviin.
Automatiikka selittää myös sen minkä takia kovasti kaivattuja vapaaehtoisia moderaattoreita ei ole saatu takaisin viimeisimmän uudistuksen jälkeen. - Nimi444Merkki
"Täältä poistuu asiallisia viestejä täysin sattumanvaraisesti. Epäilen, että sensurointia hoitaa tietokoneohjelma eikä ihminen."
Nyt kun tarkemmin mietin, niin tuossa syy todennäköisesti on. Viesti oli aloitus ja siitä taisi suurin osa olla englanninkielistä. Se taisi riittää automaattisensuroinnille merkiksi siitä, että viesti on spammia.
Voi olla, että myös useampi linkki aloitusviestissä johtaa samaan tulokseen.- uteliasseattlessa
No nyt kun viestiketju on auki niin mikä oli alkuperäinen asiasi? Sinulla on "fakatatietoa" Hansen peräsinratkaisusta, poikkeaako se jotenkin muiden vastaavien veneiden peräsimistä? Mitä halusit alunperin kertoa tai kysyä?
- Kerkesinlukee
Siinä kerrottiin Hanselle sattuneesta peräsin haverista.
- Venttiilinhattu
Linkitys taitaa olla kielletty? Ainakin mulla on lähtenyt molemmat viestit johon lisäsin päivälehden linkin.
Minäkin laitoin eilen viestin, jossa oli linkki ja melkein pelkästään englanninkielistä lainausta linkin takaa, ja se poistettiin. Viesti liittyi Vendée globe-kilpailuun, joten ilmeisesti joko myös IMOCA60-veneet on pannassa tai sitten poistetaan englanninkieliset viestit, joissa on linkkejä.
- Soittakaa-vainoharhainen
Säännöissä kielletään viestit, joissa on pelkkä linkki, mutta ei linkkaamista sinänsä. Samoin kiellettyjä ovat viestit, joissa on vain lainaus jostain muualta olevasta tekstistä. Suomeksi (kaiketi myös ruotsiksi) tulisi kommunikoida.
Tarkoituksena lienee, että täällä keskustellaan, eikä vain leikellä ja liimailla ilman omaa panosta.
Tyhmää sellaisten linkkiviestien poisto toki on, jotka syventävät aihetta ja antavat siitä lisätietoa, mutta ratksisuna on kai nasevasti kertoa, mitä linkistä löytyy ja miten se liittyy aiheeseen.
Itse asiasta voisi todeta, että yhdeltä toiselta veneeltä irtosi peräsin muutama kuukausi sitten, mutta he onnistuivat ylittämään suuren osan atlanttia rakentamalla sadoista metreistä köyttä, fendareista ja ankkurista laahusankkurin veneen perään. Tämä piti veneen keulan myötätuulessa ja venettä pystyi ohjaamaankin ohjausnaruilla. Karibian päässä tilattiin satamasta vene hinaushommiin. Siinä tapauksessa peräsimen katkeaminen oli ilmeisesti seurausta fiksusta suunnittelusta, peräsimessä oli suunniteltu katkeamiskohta, kun siihen tuli niin kova isku, että se olisi voinut aiheuttaa pahan vuodon veneeseen.
- 4plus16
Koitapa päättää irtosiko peräsin vai katkesiko se. Molemmat tuskin samaan aikaan onnistuivat ainakaan siten että näyttöä asista jäi.
4plus16 kirjoitti:
Koitapa päättää irtosiko peräsin vai katkesiko se. Molemmat tuskin samaan aikaan onnistuivat ainakaan siten että näyttöä asista jäi.
Peräsin tarkoittaa sitä leveää osaa alhaalla. Se on kiinnittynyt peräsinakseliin. Peräsin katkesi ja irtosi.
- sattunutnäkemään
Olen seurannut välimerellä erästä mainittua Saksalaismerkkiä joka on n.50 jalkainen ja aivan käsittämätön susi. Eräs mekaanikko esitteli telakalla sen ongelmia joita oli ollut uudestata lähtien mm. moottorin vetolaitteessa perä - ja keulapotkureissa ym. Vene oli yksityisomistuksessa mutta vuokrattuna charterkäyttöön. Viime kesänä parhaaseen veneilyaikaan seisoi liki 3 viikkoa odottamassa osia alaslaskettavaan keulapotkuriin. Jo yksin luukun sovitus oli tehty kuin kirveellä ja sopivuus oli ihan luokaton niin edessä kuin takanakin. Varustuksesta päätellen ei mikään kansanvene tai karvalakkimalli. Voip olla tienaaminen lujassa noilla opeilla.
- Rudder_ja_Sensurointia
Joo, alla olevassa linkissä on myös tälläinen tarina. Peräsin hajosi Sweddish Yact:ista (taas lapioperäsin) ja rakensivat köysistä, ketjuista ja fendareista systeemin jolla purjehtivat perille Karibialle. Hyvä kuva ohjausjärjestelystä.
http://www.yachtingworld.com/features/rudder-failure-1500-miles-to-sail-69460
En ole, enkä aluksi edes ollut, mitenkään Hansea vastaan. Ja sattuu näitä peräsinongelmia muillekin merkeille kuten tässä. Tuntuu vain, että aihe on hyvin arka monelle valmistajalle. Tosiaan Jenneaun kanssa olen myös tapellut, että kaikissa lapioperäsimissä on ongelmia. Osasssa on myös laminointiongelmia. Hansessa niitä on ollut netin mukaan yllätävän usein. Hansen mielestä ne ovat liittyneet aina purjehtian vikaan (esim. on osuttu pohjaan) Eräässä Norjalaisessa tapauksessa vene oli jätetty talveksi veteen (yleistä esim. Oslossa) ja jäät olisivat aiheuttaneet peräsimen delaminaation. Mikä sitten on totuus?
Aloituksessa oli tosiaan Suomea joku 10 riviä, sitten linkki juttun ja jutusta kopio englanniksi, varmaan joku 30 riviä. Englannin kieli näköjään täällä pannassa? Maahanmuuttovastaisuuttako? Vai onko ruotsinkeilellä sama pannassaolon asema? - Ei_luottoa
Suomi 24:ssä useat keskusteluviestitkin ovat ilmeisesti robotin kirjoittamia. Lapioperäsimellä on turhan riskaabelia lähteä pitkälle, sehän on akselissaan kiinni veneessä vain yhdestä kulmastansa ja lapioperäsimen kiinnitys siihen akseliinsakin on ihan heiveröinen.
- seppomartti
Lapioperäsin on tehokkain mutta tietenkin myös Akilleen kantapää. Tuoreita tapauksia oli mm. ARC2015 uudet More 55 veneet. 5 venettä ja ainakin kahdesta hajosi peräsin, toisesta lavan kärjestä ja toisesta läheltä tyveä. Jos avomerelle lähtee, niin kannattaa etukäteen miettiä menettelytapoja peräsinvaurion varalta. Aloituksessa mainittu Hanse 53 ei ollut näin tehnyt ja toiminta peräsimen menettämisen jälkeen oli heikkoa tai surkeaa. Ymmärrettävää tietenkin oli kiirehtiminen lasten saamiseksi pois epämukavasta ympäristöstä.
Erikoinen anekdootti kun juuri tilaan Jefalta tuplaperäsimiä. Heillä ei kuulemma ole koskaan ollut rakenteen kanssa ongelmia. - Kohtalähteetämäkin
Luulin jo, että omien asiaviestieni poisto oli kiusaa. Mutta eipä ollutkaan, kun näin on tehty muillekkin. Muutenhan mode olisi kiusaaja.
Ei täällä taida olla muita modeja kuin robotti tai algoritmi. Vapaaehtoisilta ihmismodeilta poistettiin työkalut viimeisimmän uudistuksen myötä. Elämä on siitä lähtien ollut helpompaa :)
- nettipurjehtija
Valitettavasti palstan lukijoiden elämä ei ole siitä helpottunut :)
- Masaesbosta
Terve bollox, me olemme täällä kaivanneet sinua jo monta kertaa.
Etenkin kun ne kaikenmaailman kauppiaat laittoivat jokaiseen ketjuun niitä viestejään,
Kun sitten illalla tulit netin ääreen ja näit, että sillä oli tuore kommentti, joka sitten osoittautuikin roskaksi.
Ilmeisesti nämä robotit ovat oppineet niitä poistamaan kun nykyisin on ollut siltä osin paremmin.
Toivottavasti vielä palaat :D . Masaesbosta kirjoitti:
Terve bollox, me olemme täällä kaivanneet sinua jo monta kertaa.
Etenkin kun ne kaikenmaailman kauppiaat laittoivat jokaiseen ketjuun niitä viestejään,
Kun sitten illalla tulit netin ääreen ja näit, että sillä oli tuore kommentti, joka sitten osoittautuikin roskaksi.
Ilmeisesti nämä robotit ovat oppineet niitä poistamaan kun nykyisin on ollut siltä osin paremmin.
Toivottavasti vielä palaat :D .Mukava kuulla että muistetaan hyvällä :)
Palaisin toki, mutta moderaattorina en voisi tehdä muuta kuin paheksua ja torua, koska modeilta vietiin mahdollisuudet poistaa viestejä.
- Videota
Oliko kyseessä tämä tapahtuma?
https://www.youtube.com/watch?v=e8bfj2Mx65k - Sensurointia
Kyllä, juuri tuo sama keissi.
Ei ole näköjään vieläkään löytynyt. Ja ihme kyllä olisi ollut, jos olis löytynyt. Löytyy aikoinaan hylkynä jostain rannalla makamaasta. Ja vakuutus ei korvannut keissiä. Olisi mielenkiintoista tietää miksei.
http://www.cruisersforum.com/forums/f129/urgent-help-needed-to-recover-abandoned-yacht-nw-barbados-177561.html - teräksestä
Entä jos isoille merille lähdettäessä laittais peräsimen teräksestä?
Kun riskit ovat näemmä melkoiset ei kustannus liene ylivoimainen.
Ihan vaan rakentava ehdotus :) "Entä jos isoille merille lähdettäessä laittais peräsimen teräksestä? "
Meillä Savossa kaikkea on vähintään kaksin kappalein. Toista vaimoa ei kylläkään saa virallisiin kansiin.
Koska kaikkea on kaksi, on myös kieliä. Siksi meille opetetaan jo pienenä englanninkielistä perussanastoa, johon kuuluu mm. SOS rudder.- varsinvainsuomalainen
Saako teillä päin sitten katsastaja vaatia moista? Kun se katsastus on niin monelle kiukun paikka...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1286978Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624284Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen523426Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903054Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2892038Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361703Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201601- 911543
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751451Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151406