kuulutan aitoa suomalaista kirjallisuusmakua

lukukirja

Meille tuodaan vuosittain käännöskirjallisuutta valtavia määriä.
Meillä on kuitenkin omaa kirjallisuutta kirjoitettuna jo niin paljon kuin normaali ihminen edes jaksaa eläessään lukea.
On romaaneja, raamattu on kaikien kielien yhteinen, se kuuluu suomalaiseen kirjallisuuteen, meillä on oppikirjat, runoteokset, puutarhakirjat, keittokirjat, hengelliset kirjat, meillä on kaikki mitä olla voi.
Miksi tänne tuputetaan meille vieraita kulttuureja jotka aiheuttavat vain sekasortoa?

38

401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heikunkeikku

      Minä tykkään lukea eri kulttuureista. Ja eri aikakausista.
      Tokko olit aloituksinesi ihan tosissas:)
      Kirjoissa on se vika, että niitä on aivan liikaa siinä mielessä, ettei mitenkään kykene kaikkia lukemaan elämänsä aikana.

    • Totta.
      Minustakin kirjallisuus-keskustelu-jankutukset, sekä tsätit kuuluvat muualle kuin tähän palstaan.
      Tänne sopii korkeintaan pieni, satunnainen viittaus keskustelussa.

      H.

      • Heikunkeikku

        "hunksz"
        Ihan täs tulin satunnaisesti kysymään sinulta, että mikä on viimeisin kirja, jonka sivuja oot silmiisi imenyt?
        Minkä kirjan voisit ohimennen suositella ja sen sitten satunnaisesti perustella.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "hunksz"
        Ihan täs tulin satunnaisesti kysymään sinulta, että mikä on viimeisin kirja, jonka sivuja oot silmiisi imenyt?
        Minkä kirjan voisit ohimennen suositella ja sen sitten satunnaisesti perustella.

        "Heikunkeikku"

        Tuolta tiedolta on aika viennyt merkityksen.
        Tässä iässä osaa jo kaiken tarpeellisen.
        Mieli-kuvitusta osaan kirjoittaa itsekin.
        -
        Mutta.
        Tieto löytyy palstalta.
        Alahan etsiä, tai kilauta kaverille.
        Palstalla minut tunnetaan.

        H.


    • sensuuriaheti

      Hunksille pitäisi antaa ennakkosensurointioikeus . Olemme yhtä mieltä siitä että kaikki muu kuin hunksin kirjoittama on jankutusta tai vaihtoehtoisesti lällätystä voisi samaan tulokseen päästä poistamalla kirjoitusoikeudet kaikilta muilta.
      Me voisimme lukea hunksin tiiviitä ja viisaita mietelauseita. Se olisi meille ihan oikein, kun kerran olemme niin tyhmiä etttemme mistään mitään ymmärrä.

      • "sensuuriaheti"

        Vai niin.
        "Sinuunkin" ovat miete-lauseeni tehneet vaikutuksen :)
        Luettelostasi puuttuu kansa-koulu- ja muu kökkö-huumori.

        H.


    • Sisäpiirissä

      Yleisellä palstalla ei voi joku määrätä keskusteluista, ymm onko tämä yleinen palsta,,ei vaikuta.

      • ent.siivoojaparka

        Ei se ole tyhmä, joka määräilee, vaan se, joka tottelee kaikkia määräyksiä.

        Miksi ahdistua siitä, jos tuntee jonkun määräilevän itseään vaikka jokaisella on (pitäisi ainakin olla) kuitenkin oma vapaa tahto joko totella tai ei.


    • Minulla on just kesken Fred Vargasin "Hyisiä aikoja". Lukemiseni on sellaista kausiluontoista, ainahan tuossa jotain kirjoja on kesken, mutta nyt on mennyt hetki kevyemmin, dekkarien parissa. Fred Vargasin tyylistä pidän kyllä kovasti.
      Suomalaisista dekkareista en niin tiedä... on siellä joku hyväkin joukossa, mutta pohjoismaiset kokonaisuutena ovat kyllä tasokkaita.

    • eppu2

      Minä luen talvisin, kesäisin ei kerkiä.
      Kirjastosta ammennan, en ole juuttunut mihinkään tiettyyn aiheeseen, vaikka lempiaiheitakin on, otan, jos vaikuttaa mielenkiintoiselta. Paljon riippuu kirjoitustyylistä.

    • Minusta kirjallisuudelle ei voi asettaa rajoja. Ainakaan kaunokirjallisuudelle. Kovin ahtaalta tuntuisi, jos saatavilla olisi vain kotimaista kirjallisuutta, kotimaisin voimin tuotettua.
      Jos lähdetään rajoittamaan kaunokirjallisuutta, saatetaan olla Fahrenheit 451 - tiellä.
      Siinä kirjassahan hallitsijat määräsivät kaunokirjat poltettaviksi , jotta pysyisivät täyttämään ihmisten mielet roskaviihteellä.
      Ehkä meillä ei tarvitse polttaa kirjoja, kun niitä ei lueta. Ja roskaviihteen parissa viihdytään ihan vapaaehtoisesti...

      • eppu2

        Tulipa heti mieleeni, että onkohan yle saanut ohjeen täyttää roskaviihteellä ihmisten mielet.
        Suomi Express lopetettiin, samoin ajankohtainen kakkonen. Kohta varmaan A-studiokin lopetetaan.
        Muistan, kuinka mainostettiin sitä 10 min pätkää, suora linja, jonka piti korva s-express.
        Aloin katsoa, näytettiin kymmentä tietokoneruutua ja oltiin niin haltioissaan paljonko amerikassa oli jotain kännykkäuutuutta myyty.


      • eppu2 kirjoitti:

        Tulipa heti mieleeni, että onkohan yle saanut ohjeen täyttää roskaviihteellä ihmisten mielet.
        Suomi Express lopetettiin, samoin ajankohtainen kakkonen. Kohta varmaan A-studiokin lopetetaan.
        Muistan, kuinka mainostettiin sitä 10 min pätkää, suora linja, jonka piti korva s-express.
        Aloin katsoa, näytettiin kymmentä tietokoneruutua ja oltiin niin haltioissaan paljonko amerikassa oli jotain kännykkäuutuutta myyty.

        Jaa, eppu2. Ken tietää. Nyt kun maksamme mediaveroa, tulot ovat turvatut YLE:llä, ei siis tarvitse ainakaan katsojia palvella.
        Ja tuo on totta, mitä sanot: Ajankohtaisohjelmia on karsittu raskaalla kädellä, eivätkä ne aina pelkästään informatiivisiä. arvovapaita, ole.

        Hyvin vähän olen niitä kyllä enää seurannut, mutta en kyllä ole
        viihteelläkään päätäni täytä, Tyhjennän kyllä joskus..))

        Tuo Fahrenheit 451 julkaistiin jo 1953 ja toinen tulevaisuusskenaario
        Uusi, uljas maailma vuonna 1932. Molempien voisi hyvin katsoa jo toteutuneen joiltakin osin meidän ajassa.

        En kyllä itse osaa ihannoida tekniikan huimaa kehitystä, vaikka sen varaan kai tulevaisuus rakennetaan. Kylmää, haavoittuvaa, ihmisyyttä köyhdyttävää. Ei hyvä.


    • hazel1

      Innostun satunnaisesti lukemaan, nyt sain kimmakkeen 101 kirjaa jotka joku on poiminut joka vuodelta yhden Suomen 100 v.- historiasta. Sen verran skeptinen olin valitsioita kohtaan että hekö muka tietäisivät kunkin vuoden kirjan, tulkitsin niin et he vain antoivat vinkin, hyvä. Suomen kansalliskirjaston dosentilta kysyttiin hänen nostoaan tähän gategoriaan ja hän mainitsi 40 -luvulta kirjan Inkeri palasi Ruotsista. Mä bongasin ton ja juosten kirjastoon lainaamaan sitä. Tiätteks et on sen verran harvinaiseks käynyt teos et löytyi vain yksi 1 kpl varastosta (ei siis hyllystä) ja sain sen lainaksi. Sitä mä oon ny lukenu. Siinä kerrotaan sotalapsen (6 v.) paluusta Ruotsista takaisin kotiinsa Suomeen eli kuvaava aihe varmaan tuohon aikaan ja mielenkiintoisesti kirjoitettu. Sit mä luen sen toisen kirjan jota suositteli.
      Muistaks missä kirjassa oli eräs päähenkilö nimeltään Hazel, jonka nimeä käytin nimimerkissä.

    • Miksi ihmeessä rajoittaisin omaa kulttuurillista sfääriäni vain Suomeen ja suomalaiseen tuotantoon? Mistä syystä? (Aikaa kun luin suomenkielisenkirjan, taisi olla Paasilinnaa)?
      Aloituksen on pakko olla provo tai trollaus. Ei KUKAAN voi olla noin henkisesti rajoittunut.

    • Te "kirjallisuus"- ihmiset.
      Lopettakaa jos-sanan käyttö.
      Alkakaa käyttää hyvää Suomen-kieltä.
      Lapsille kuuluvat jos, sitku, niinku, ainaki, mutku...

      H.

      • Heikunkeikku

        "hunksz"
        Mutku on niin kivaa sillee joskus niinku kirjottaa erimoisesti noin niinku tehostekielenä tai huumoripläjäyksenä. Vähäkö vois verrata musiikillisiin dynamiikoihin. Joku aksenttikin oikealla paikalla tuottaa niinku suurenmoisen ahaa-elämyksen, tai niinku-kolauksen.
        Sitku kirjotan jotain virallista niinku jossa tarttee olla pikkusen jyvällä, niin onnistuu se Oikeakin suomen vääntäminen minulta. Sit ainaki pitää olla inessiivit, elatiivit ja illatiivit kohillaan. Muista kieliopeista puhumattakaan.
        Niiku tällee aattelen. Aattelisin enemmänki, mutku mulla on pää kipee. Paska juttu jos ei veks mee. Tää tyyppi ei sit töihin kykene menemään. Mut luulen, että ehtii pipi paranemaan.


    • Suomessa on kyllä ollut paljonkin hyviä kirjailijoita.
      Sellaisiakin, joiden kirjoja mielelläni luen muutaman vuoden välein uudelleen.

      Ihan sieltä alusta asti, kyllä Aleksis Kiven teksteissä on maukkaita kohtia tämän päivän ihmisenkin luettavaksi.
      Väinö linna, joka teki mahtavaa taustatutkimusta keräöillen muistitietoa, käytössä ollutta sanavarastoa ja sanontoja ja tunsi myös maamme historia, pohjantähti-trilogia on edelleen suurteos ja suomen historian kuvaaja

      Novellistina Haanpää oli huippulokkaa.
      No, Päätalolla nyt taisi määrä korvata laadun mutta kyllä nekin olen lukenut...
      Sillanpää, hmm.. se oli taas kerran niitä tapauksia joissa Nobelin palkinto annettiin enemmänjollekin valtiolle jonka pyrkimyksiä haluttiin siinä poliittisessa tilanteessa euroopassa tukea, eivät ne kirjat niin erikoisia olleet.

      Kianto, juu, Maiju Lassila, Waltari, väkilukuun nähden suomessa on kirjoitettu aika paljon ja aika hyvin.

      Näistä uudemmista sitten, antaa nyt ajan näyttäöä kenen kirjoista muodostuu klassikoita. Joistakin varmasti.

      • Pulp-fictio

        Jep. Kotimaisia mainitsemiasi olen lukenut, paitsi Päätaloa.
        Olen uudestaan tykästynyt Waltariin.
        Paasilinnat, sekä Erno että Arto on luettu.
        Jörn Donner, jotain Olli Jaloselta ja Hannu Mäkelältä.
        Nyt nämä nuoret Sofi Oksasen, Kristiina Vuoren ja Milja Kauniston sekä Leena Lehtolaisen kirjat on tullut luettua.
        Ja runoja. Sirkka Turkka jne.
        Mutta ulkolaisia olen lukenut vinon pinon.
        Baudelairet ja Nerudat.
        Täytyy tunnustaa, että rakkaus kirjoihin on lukion äidinkielenopettajan ansiota. Tämä on kuin virus, koska aina pitää olla jotain meneillä.
        Sitten se, että meidän äidinkieltä arvostan. On paljon monimerkityksellisiä sanoja, kuten suitsuttaminen jne. Että sillä on hauska leikkiä ja "päästää lapsi irti" - kuten piimäkeskustelu: mitä jokin sana assosioi ja mihin heitoilla ja kysymyksillä joudutaan.
        Lapsellista - joo vähän tai enemmänkin.
        Onhan riimittelykin sitä...Idea, ajatus tunne what ever.
        Toisaalta täällähän voi kokeilla, treenata kaikenlaista.
        Ei vallan huonoa jumppaa aivoille.


      • melkein.nauroin
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Jep. Kotimaisia mainitsemiasi olen lukenut, paitsi Päätaloa.
        Olen uudestaan tykästynyt Waltariin.
        Paasilinnat, sekä Erno että Arto on luettu.
        Jörn Donner, jotain Olli Jaloselta ja Hannu Mäkelältä.
        Nyt nämä nuoret Sofi Oksasen, Kristiina Vuoren ja Milja Kauniston sekä Leena Lehtolaisen kirjat on tullut luettua.
        Ja runoja. Sirkka Turkka jne.
        Mutta ulkolaisia olen lukenut vinon pinon.
        Baudelairet ja Nerudat.
        Täytyy tunnustaa, että rakkaus kirjoihin on lukion äidinkielenopettajan ansiota. Tämä on kuin virus, koska aina pitää olla jotain meneillä.
        Sitten se, että meidän äidinkieltä arvostan. On paljon monimerkityksellisiä sanoja, kuten suitsuttaminen jne. Että sillä on hauska leikkiä ja "päästää lapsi irti" - kuten piimäkeskustelu: mitä jokin sana assosioi ja mihin heitoilla ja kysymyksillä joudutaan.
        Lapsellista - joo vähän tai enemmänkin.
        Onhan riimittelykin sitä...Idea, ajatus tunne what ever.
        Toisaalta täällähän voi kokeilla, treenata kaikenlaista.
        Ei vallan huonoa jumppaa aivoille.

        Piimäkeskustelun pieru ja kakkahuumori olikin hauskaa.


      • vähänpä.luen
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Jep. Kotimaisia mainitsemiasi olen lukenut, paitsi Päätaloa.
        Olen uudestaan tykästynyt Waltariin.
        Paasilinnat, sekä Erno että Arto on luettu.
        Jörn Donner, jotain Olli Jaloselta ja Hannu Mäkelältä.
        Nyt nämä nuoret Sofi Oksasen, Kristiina Vuoren ja Milja Kauniston sekä Leena Lehtolaisen kirjat on tullut luettua.
        Ja runoja. Sirkka Turkka jne.
        Mutta ulkolaisia olen lukenut vinon pinon.
        Baudelairet ja Nerudat.
        Täytyy tunnustaa, että rakkaus kirjoihin on lukion äidinkielenopettajan ansiota. Tämä on kuin virus, koska aina pitää olla jotain meneillä.
        Sitten se, että meidän äidinkieltä arvostan. On paljon monimerkityksellisiä sanoja, kuten suitsuttaminen jne. Että sillä on hauska leikkiä ja "päästää lapsi irti" - kuten piimäkeskustelu: mitä jokin sana assosioi ja mihin heitoilla ja kysymyksillä joudutaan.
        Lapsellista - joo vähän tai enemmänkin.
        Onhan riimittelykin sitä...Idea, ajatus tunne what ever.
        Toisaalta täällähän voi kokeilla, treenata kaikenlaista.
        Ei vallan huonoa jumppaa aivoille.

        Ennen kuin isit väri telkkarin osti, maaseudulla oli tapana lukea Oksainen Soffa takapuolituntumalla, montako tikkua jäi kannikoihin siltä istumalta.
        Asiaa ajatellen tarkemmin, maalla oli melko harvinaista että kukaan luki paljon mitään. Oli vain radio ja sanomalehdet ennen televisiovallankumousta.


      • vähänpä.luen kirjoitti:

        Ennen kuin isit väri telkkarin osti, maaseudulla oli tapana lukea Oksainen Soffa takapuolituntumalla, montako tikkua jäi kannikoihin siltä istumalta.
        Asiaa ajatellen tarkemmin, maalla oli melko harvinaista että kukaan luki paljon mitään. Oli vain radio ja sanomalehdet ennen televisiovallankumousta.

        Maaseudulta olen kotoisin, pienestä kylästä. No, oltiinko varsinaisia maalaisia kun ei maata omistettu, se on toinen juttu. Työläisyhteisöä se mäenrinne oli, pieniä omakotitaloja liki toisiaan. Mutta kyllä siellä luettiin, joka huushollissa.
        Ei niissä työläisperheen kirjahyllyissä pitkiä rivejä kirjoja ollut, mutta ne oli kyllä luettuja. Alle kouluikä'isenä osasin Isä camillon kylän melkein ulkoa, se oli sitä kevyempää luettavaa. Ja ei, meillä ei ollut hengenahdistuskirjallisuutta, ei se niin synkkää ollut. en muista edes raamattua olleen, ja muistaisin kyllä jos se olisi siinä hyllyssä ollut.

        Ja ihan samoin lukivat naapurien kakarat. Kaiken mitä käsiinsä saivat, eikä niitä kirjoja paljon saanutkaan.

        Kun koulu alkoi, päästiin myös kylän kirjastoon. Yhtenä iltana viikossa auki, mutta silloin siellä sitten joka kerta oltiinkin. Seuraava vaihe oli kun sai mennä sinne aikuisten puolelle. Poikien seikkailukirjat oli vähiin päin jo kahlattu läpi.

        Tottakai muutakin tehtiin, mutta mitä esimerkiksi olisi sadepäivinä muuta halunnutkaan tehdä kuin lukea? Silloinen radion ohjelmatarjonta oli kakaroiden makuun aika tylsää tavaraa.


      • Pulp-fictio
        vähänpä.luen kirjoitti:

        Ennen kuin isit väri telkkarin osti, maaseudulla oli tapana lukea Oksainen Soffa takapuolituntumalla, montako tikkua jäi kannikoihin siltä istumalta.
        Asiaa ajatellen tarkemmin, maalla oli melko harvinaista että kukaan luki paljon mitään. Oli vain radio ja sanomalehdet ennen televisiovallankumousta.

        Olette leikkineet tosi jännällä tavalla "kymmenen tikkua laudalla"...


    • Lyhyen-lukija

      Minä luen vain plokeja, blogeja, blogeja...
      Etenkin Hunksin blögerit saavat tukan pyörimään päässäni ja sormeni raapimaan päänahkaani että eihän niissä ole päätä ei pahkaa.

      • Lyhyen-lukija

        Vimppa oli blögejä


    • sivumerkki

      Onko mitään aihetta josta asiallista keskustelua ei tulis tappamaan hunksit ja muut paskanheittäjät ploki ja jankutus ka plöki ja muine häirintäheittoineen?

      • asiaa-sitten-ei

        rehellisesti sanoen
        ei ole
        ja tarvitseeko edes olla?
        asioista poikkeaminen on elämän etikka
        mahtavassa mausteliemessä.


      • asiaa-sitten-ei kirjoitti:

        rehellisesti sanoen
        ei ole
        ja tarvitseeko edes olla?
        asioista poikkeaminen on elämän etikka
        mahtavassa mausteliemessä.

        "asiaa-sitten-ei"

        "melkein.nauroin" kirjoitti lauseen:
        "Piimäkeskustelun pieru ja kakkahuumori olikin hauskaa"
        -
        Lause on kohtuu-hyvä kuvaus joistakin keskustelijoista.
        Minä olen toisinaan vaikea, mutta en koskaan tuon-lainen.
        -
        Olen aina kirjoittanut että minusta ei ole hymistelijäksi.
        jes-mieheksi.
        Minun tapani on aina katsoa asiaa kaikin-puolin.
        Ja aloittaa kommenttini sieltä kauenpaa.
        -
        Asiallisestikin, tosin hankalasti kommentoidessani saan harvoin ymmärrystä osakseni.
        Innokkaasti kuitenkin minua aletaan kopioida "omana ajatuksena".
        Niin fiksusti minä aina kirjoitan :)
        -
        Kiitos kannustuksesta

        H.


    • jarmoheikintalo

      Ei. Ei ole. Kun ihmisellä on päässä sellainen vika että ainoa harrastus on paskanheitto niin ei sille voi mitään. Mutta sitäkään trollia ei ole pakko ruokkia. Siedetään ja ohitetaan.

      • h.heikinheimo.haamu

        kritiikkiä tarvitaan


      • Pulp-fictio
        h.heikinheimo.haamu kirjoitti:

        kritiikkiä tarvitaan

        Eikös se ollut Seppo Heikiheimo.
        Eläpä kummittele.
        Oli aika häijy kriitikko.
        Muistaakseni Ilari Lampinen lyttäsi Loirin Leino-tulkinnat.
        Saa oikaista, jos muisteluhammas pettää


      • h.heikinheimo.aave

        Minulla oli kunnia tuntea tekijä tiimi kun Loiri alkoi Leinoa laulamaan eli tulkitsemaan. Vaan enpä muista kuka oli lyttääjä? Kehujia huomattavasti enemmän. Tosin Leino upposi huonosti normaaleihin musa diggareihin, he kuuntelivat mieluumin vaikka Hullujussia tai Jamppa Tuomista.
        Seppo sepon sepon seppohan se Heikinheimo häijyineen oli.


      • Pulp-fictio
        h.heikinheimo.aave kirjoitti:

        Minulla oli kunnia tuntea tekijä tiimi kun Loiri alkoi Leinoa laulamaan eli tulkitsemaan. Vaan enpä muista kuka oli lyttääjä? Kehujia huomattavasti enemmän. Tosin Leino upposi huonosti normaaleihin musa diggareihin, he kuuntelivat mieluumin vaikka Hullujussia tai Jamppa Tuomista.
        Seppo sepon sepon seppohan se Heikinheimo häijyineen oli.

        Hesarissa I.L. lyttäsi. Ja tämähän tässä hyvä onkin, että musiikista pitävät voivat kävellä omia polkuja. Pidän todella paljon Loirin tulkinnoista. Niissä on t u n n e t t a.
        Nämä levyt ovat olleet tee-se-itse-terapiaa -levyjä.
        Jossain vaiheessa laitoin levyn soimaan ja porasin niin paljon kun kyynelkanavista lähti. Sitten levyn loputtua ajattelin, että kuivaa kyyneleet, kuvaa kyyneleet. Pomppasin ylös ja tartuin taas tositoimiin, että mitäs mää nyt olin tekemässä.
        Nykyisin nämä laulut ovat lauluja ja nyt mielestäni näitä voisi ottaa yhteislaulutilaisuuksiin mukaan esim. ensi kesän vihkoihin, kun on tämä juhlavuosikin.
        Sävelsikö musiikin Liisa Tavin ex. Olen monta kertaa yrittänyt muistella säveltäjää. LP:Ovat muuttaneet Etelä-Eurooppaan, enkä voi tarkistaa. Jos keskeytän ja guuglaan, tämä tekstinpätkä katoaa.


      • Pulp-fictio
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Hesarissa I.L. lyttäsi. Ja tämähän tässä hyvä onkin, että musiikista pitävät voivat kävellä omia polkuja. Pidän todella paljon Loirin tulkinnoista. Niissä on t u n n e t t a.
        Nämä levyt ovat olleet tee-se-itse-terapiaa -levyjä.
        Jossain vaiheessa laitoin levyn soimaan ja porasin niin paljon kun kyynelkanavista lähti. Sitten levyn loputtua ajattelin, että kuivaa kyyneleet, kuvaa kyyneleet. Pomppasin ylös ja tartuin taas tositoimiin, että mitäs mää nyt olin tekemässä.
        Nykyisin nämä laulut ovat lauluja ja nyt mielestäni näitä voisi ottaa yhteislaulutilaisuuksiin mukaan esim. ensi kesän vihkoihin, kun on tämä juhlavuosikin.
        Sävelsikö musiikin Liisa Tavin ex. Olen monta kertaa yrittänyt muistella säveltäjää. LP:Ovat muuttaneet Etelä-Eurooppaan, enkä voi tarkistaa. Jos keskeytän ja guuglaan, tämä tekstinpätkä katoaa.

        Myös Hesseä Loiri lauloi. Siitä on jokin aika jo, kun olen kuunnellut. Muistikuva on, että aika rajuja jotkut laulut.


    • väinö.waltarinen

      Etsintäkuulutan karvahattumiestä lukemaan ääneen elämäänsä, ennen kuin suomalainen sekunda.elokuva.teollisuus alkaa väsätä kökköelokuvaa hänen historiastaan, pääosissa jasper mikko samuli ja muut kuluneet näyttelijän elkeitä matkivat tapaukset.
      Olisihan se kirjanakin mielenkiintoinen, ehkä, näin minusta tuli karvahattumies vaikka ei ollut talvikaan eikä järvi jäässä.

      • enmeneuimaan

        Ei tämä kirjallisuuskeskusteluun kuulu, mutta kuulin että kuntosaleilla katu-uskottavuutta rakentavat leijonariipusmiehet ovat jo alkaneet käyttämään karvalakkia. On julman näköistä, kuulemma.


      • oi.kallis.karvalakkimme

        hip hei, heitetään karvahattu maailman kartalle, joulupukki on out, japskilaiset tulevat katsomaan karvalakkejamme, entä karvalaukut?
        karvahattuteollisuus kunniaan ja kukoistukseen.


    • kuokkija55v

      Kuinkas sattuikaan? Luin juuri "Juha"n ja "Papin rouva"n. Oli ihan kiva lukea jotain eikä alakertajutut korostuneet, vaikka niilläkin osansa oli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      365
      12339
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2522
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      60
      2482
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      37
      2037
    5. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      169
      1970
    6. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      80
      1927
    7. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      132
      1847
    8. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      42
      1475
    9. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      22
      1440
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      58
      1414
    Aihe