Ammattimerenkulkijoiden status laivatyypeittäin

Utelias.oon.mä

Onko merimiesten keskuudessa oikeasti jonkinlainen kastijako sen mukaan, millaisella laivalla seilaatte? Näistä keskusteluista on harrastusmerenkulkija sellaista välillä aistivinaan, etenkin siihen suuntaan, että matkustajalaivojen miehistöä mollattaisiin.

Harrastajan ajatus olisi helposti se, että jos jokin nokkimajärjestys on olemassa, niin juuri matkustajalaivojen porukka olisi sen huipulla, koska heillä on vastuullaan satoja tai tuhansia ihmishenkiä. Seuraavana ehkä säiliölaivaporukka, koska heidän mokansa voi aiheuttaa massiiviset ympäristötuhot.

Miten on? Vai onko merimies aina merimies riippumatta siitä, seilaako mukavuuslipun alla bulkkirahtilaivassa tai Suomen lipun alla matkustalaivassa?

14

470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On_ja_ei_enää

      Matkustaja-alukset on kun busseja. Ne ajaa säännöllistä lyhyttä reittiliikennettä. Tosimerenkyntäjä on töissä monitoimimurtajalla. Vaatii enempi tieto-taitoa.

      Mutta kai toi kastijako on vähän niinkun menneen kesän juttu.

    • tällaisia

      Arvostan eniten pitkän matkan merenkulkijoita, sillä siellä ollaan kohtuulisen omavaraisena päätösten ja kunnossapidon suhteen.

      Matkustaja laivoissa arvostan kaikkia laivan kansi päällystöä ja miehiä sekä konepuolen henkilöitä, muut on vain siellä "vaan töissä" kuten maissakin hotelleissa ravintoloissa yms.

      Työvuorojen pituudet tietysti erit. Jotenkin se, että luotsi on ohjeistamassa lähes kokoajan laskee hieman arvostusta, tiedän kyllä, että vastuu on kuitenkin laivan päälliköllä ja osavastuut alenevasti. Lisäksi apu on kohtuullisen lähellä joten ei vaadita aivan niin suurta "mcgyver" heittäytymistä.

      • Linjaviitta

        EI vuoroja ajavissa lautoissa käytetä luotsia, kapteenilla ja förstillä pitää olla luotsipätevyys ajattavalle reitille. Oletko nähnyt Ruotsin ja Viron lauttojen ottavan luotseja kyytiinsä Harmajan edustalla?


      • tällaisia
        Linjaviitta kirjoitti:

        EI vuoroja ajavissa lautoissa käytetä luotsia, kapteenilla ja förstillä pitää olla luotsipätevyys ajattavalle reitille. Oletko nähnyt Ruotsin ja Viron lauttojen ottavan luotseja kyytiinsä Harmajan edustalla?

        En, en ole siellä koskaan käynytkään, enkä tule käymään(Harmaja).

        Olen kuvitellut, että siellä on vakkari linjaluotsi kapu ja siitä alaspäin puikoissa.

        Ja joka tapauksessa noi valtameri seilorit ovat asteikoissa minun silmissä kunnioitettavampia. Muilla muut ajatukset, ehkä?


      • vainunelmissa
        tällaisia kirjoitti:

        En, en ole siellä koskaan käynytkään, enkä tule käymään(Harmaja).

        Olen kuvitellut, että siellä on vakkari linjaluotsi kapu ja siitä alaspäin puikoissa.

        Ja joka tapauksessa noi valtameri seilorit ovat asteikoissa minun silmissä kunnioitettavampia. Muilla muut ajatukset, ehkä?

        Olet kuvitellut kaikenlaista:))))))))))))


    • Pallas_Ariel_Rhea

      Monitoimimurtajien porukka ei tiedä merenkulusta hevon veetä. Olin siellä vikaeeraamassa, eikä täkkärit osanneet edes vaijeria spleissata. Ylpeänä sanoivat että kaikki tulee maista valmiina. Siellä vaan finnejään puristelivat. Byssaosasto toimi kyllä.
      Hyvä niin, tuleehan sitä nälkä makoillessa.

      • joomutsäootseilannuhei

        Ja sitten heräsit,kävit kusella,laskit kissan ulos ja menit takaisin nukkumaan:))))))


    • Ilmari_Tuuli

      Oliko sillä flunssa ketä olit vikaeeraamassa, kun ei päässyt risteilemään?

    • wwwqas

      Sukellusvenemiehet ovat kaikkein arvostetuimpia.
      Ja ennenkuin joku kiljaisee ettei niitä Suomessa ole, niin vastaan että siksi juuri.

      • vähiinkäyneet

        Tiedossani on yksi,toinen siirtyi ajastaikuisuuteen pari vuotta sitten.Aluskin telakoituna Suomenlinnaan.


    • skmtte

      Ammattimerimies pystyy työskentelemään kaiken tyyppisissä aluksissa.

    • Temmistö

      Pönttö pöpit tais olla aikoinaan vielä huonompia ja aliarvostetumpia kun pasiseeri porukka.

      • Monessamukana

        Tuskinpa henkilöiden hyvyys tai pätevyys määräytyy lippuvaltion tai laivatyypin mukaan. Useimmat merimiehet ovat seilanneet erilaisissa aluksissa tulematta paremmiksi tai huonommiksi.
        Kumpi on parempi, suutari vai maalari? Meinaa mennä tuohon sarjaan.

        ''


    • esasawet

      Taitaa olla vanhaa mailmaa tollaset erot

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      129
      2138
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      23
      1573
    3. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1201
    4. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      10
      1167
    5. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1117
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      88
      982
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      82
      852
    8. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      847
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      16
      751
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      107
      691
    Aihe