Onko kellään kokemuksia lainan ohella säästämisestä rahastoon? Nordeassa ehdotettiin sellaista, että otamme pidemmän laina-ajan (ja pienemmät lainanlyhennyksen kuukausierät) ja maksamme rahastoon rahaa samaan aikaan. Lopulta rahastossäästöillä voi maksaa lainan lopun pois. Kuulosti järkeenkäyvältä, mutta onko se sitä?
lainan ohella rahastosäästäminen
11
2076
Vastaukset
- ja korot
Pitempi laina-aika ---> pankille enemmän korkoja. Jos tuolla rahastosäästöllä saa suuremmat tuotot, kuin nuo asuntolainasta maksettavat korot tulevat olemaan, voipi asiaa harkita.
- Sampo
Sampossa ehdottivat myös rahastoja. Rahastosijoituksella sinne sijoitettu raha tuottaa, kun taas säästötilillä raha ei kasva kuin pienen koron verran. Turvallinen ja maltillinen rahasto on esim. kompassi 25
- Erikoisasiantuntija
Vähän monimutkainen juttu, muutama näkemys:
Pankin näkökulmasta pitkä laina-aika ja rahastosäästäminen on hyvä juttu - eipä ne muuten sitä tarjoisikaan.
1. Pidempi laina-aika kasvattaa pankin marginaalia eli voittoa kun saman marginaaliprosentin verran katetta saadaan esimerkiksi 15 vuoden sijasta 30 vuotta.
2. Samalla asiakas pistää rahaa rahastoihin, joista kertyy pankille merkintäpalkkioita ja sitä tärkeintä eli rahastonhoitopalkkiota esim. 2% vuodessa rahastopääomasta.
3. Asiakkaalla on pankin hallinnassa omaisuutta, jota voi käyttää lisävakuutena. Pankinjohtaja nukkuu yönsä rauhallisemmin.
Lainanottajan kannattaa huomioida ainakin seuraavat seikat:
1. Lyhentämällä lainaa nopeampaan tahtiin saat rahoillesi aina hyvän riskittömän tuoton eli ohjauskorko pankin ottama marginaali.
2. Pystyykö sijoitusrahasto tuottamaan merkittävästi enemmän kuin mitä saat riskittömästi. Sijoitusrahaston voitoista maksat myös veron 28%. Jos riskitön tuottosi on 4% rahastoista pitää saada riski huomioiden yli 11% vuosituotto (brutto 11%, netto 7,92) jolloin olet saanut 3,92% palkan ottamastasi riskistä.
3. Pitkä laina-aika on jo riski sinänsä kun emme tiedä millainen on verotuskohtelu 5 vuoden päästä puhumattakaan 30 vuodesta.
Toivottavasti tästä on apua- lainat pois
ei rahastosäästämisen tuotto ole varmaa.lainat pois vain ensisijaisesti,niin nopeasti kuin pystyy,eli mieluiten ennen lainaajan päättymistä.
- porvariSto
Rahastoissa kulut ja Nordean rahastot markkinoiden huonoimmat. Vedä siitä omat johtopäätökset.
- kysyn vaan
kiitos viesteistä, jotenkin itselläkin alkoi arveluttaa tuo homma. Ehkäpä otan vain mahd. lyhyen laina-ajan, ilman rahastohommia.
- Etu-Töölö
kysyn vaan kirjoitti:
kiitos viesteistä, jotenkin itselläkin alkoi arveluttaa tuo homma. Ehkäpä otan vain mahd. lyhyen laina-ajan, ilman rahastohommia.
Minä en kyllä olisi ihan noin jyrkkä tässä asiassa. Olen itse säästänyt rahastoihin (ei lainapankkini omiin rahastoihin, vaan itse valitsemiini) ja saanut lainanmaksun ohella kertymään ihan sievoisen summan rahaa parissa vuodessa. Meidän perheemme ostaa näillä säästörahoilla auton, koska sellainen tarvitaan, mutta muutenhan noilla rahoilla voisi hyvin tehdä lisälyhennyksiä asuntolainaankin.
Tarkoitan tällä nyt sitä, ettei asuntolainan kuukausierää kannata vetää ihan maksukyvyn tappiin asti. Jos ei ole yhtään pelivaraa, ei kerry vararahastoa eli puskuria yllätysten varalle. Silloin joutuu heti vinkumaan pankilta lyhennysvapaata tai muuta joustoa, jos tulee yllättäviä menoja. Helpompi/mukavampi on minusta maksaa välillä ylimääräistä kuin koko ajan mahdollisimman kireää kk-erää. - Siege
Etu-Töölö kirjoitti:
Minä en kyllä olisi ihan noin jyrkkä tässä asiassa. Olen itse säästänyt rahastoihin (ei lainapankkini omiin rahastoihin, vaan itse valitsemiini) ja saanut lainanmaksun ohella kertymään ihan sievoisen summan rahaa parissa vuodessa. Meidän perheemme ostaa näillä säästörahoilla auton, koska sellainen tarvitaan, mutta muutenhan noilla rahoilla voisi hyvin tehdä lisälyhennyksiä asuntolainaankin.
Tarkoitan tällä nyt sitä, ettei asuntolainan kuukausierää kannata vetää ihan maksukyvyn tappiin asti. Jos ei ole yhtään pelivaraa, ei kerry vararahastoa eli puskuria yllätysten varalle. Silloin joutuu heti vinkumaan pankilta lyhennysvapaata tai muuta joustoa, jos tulee yllättäviä menoja. Helpompi/mukavampi on minusta maksaa välillä ylimääräistä kuin koko ajan mahdollisimman kireää kk-erää.Tismalleen samaa mieltä.
Nyt on ollut hyvä noste pörssissä
ja sijoituksille on ollut helppo saada
lainakorkoa parempi tuotto. Vaikka näin ei
olisi ja tulisi -vähän- persnettoakin niin
puskurisäästöillä on merkitystä esim.
yö- ja varsinkin päiväunille. - Serafiina
Siege kirjoitti:
Tismalleen samaa mieltä.
Nyt on ollut hyvä noste pörssissä
ja sijoituksille on ollut helppo saada
lainakorkoa parempi tuotto. Vaikka näin ei
olisi ja tulisi -vähän- persnettoakin niin
puskurisäästöillä on merkitystä esim.
yö- ja varsinkin päiväunille.Vai hyvä noste... Alkuvuosi mennyt pakkaselle.
Osakemarkkinoilla on siitä kummallinen tunnelma, että kukaan ei koskaan myönnä hävinneensä. Kun arvot laskee roimasti, selitetään että tämä onkin pitkän aikavälin sijoitus.
NHL-pelaajat kun ostivat Nokiaa yli 25 euron hintaan, sanoivat he että oli hyvä aika ostaa. Just joo.
Mun faija ei koskaan sortunut osakesijoittajaksi, vaan keräili pankkitalletuksilla huolettomat eläkepäivät itselleen. Pankinjohtajat tyrkytti alvariinsa sijoitusvinkkejä. Onneksi ei kuunnellut. - porvariSto
Etu-Töölö kirjoitti:
Tarkoitan tällä nyt sitä, ettei asuntolainan kuukausierää kannata vetää ihan maksukyvyn tappiin asti. Jos ei ole yhtään pelivaraa, ei kerry vararahastoa eli puskuria yllätysten varalle. Silloin joutuu heti vinkumaan pankilta lyhennysvapaata tai muuta joustoa, jos tulee yllättäviä menoja. Helpompi/mukavampi on minusta maksaa välillä ylimääräistä kuin koko ajan mahdollisimman kireää kk-erää.Itsekin sijoittelen, mutta on hyvä perehtyä asiaan hieman ennen kuin ryhtyy rahojaan laittamaan likoon. Tuo pankkien rahastojen kauppaaminen lainojen yhteydessä vähän haiskahtaa.
Ja todellakin kannattaa perehtyä rahastojen tuottoihin. Tiedän, historiallinen tuotto ei takaa mitään, mutta kyllä se kertoo jos jonkin firman rahastojen tuotot on heikommat kuin muilla.
Btw. OMX:n indeksirahasto on kanssa olemassa, siinä on jo jonkinverran hajautusta ja jos ajattelee Suomen jatkavan kasvu-uralla.
- Näin meillä...
Meidän perheessä on ainakin huomattu, että rahat häviää johonkin viimeistä penniä myöten. Käyttötilille säästäminen ei siis ainakaan meidän pereessä kannata. Itse olen siis aloittanut rahastosäästämisen, ihan pienin sijoituksin (30 €/kk), mut kertyypä sitä jotakin "ylimääräistä" pikkuhiljaa.
Meidän perheessä laina-aika otettiin asuntohankintojen yhteydessä aika pitkäksi ja näin ollen kuukausittaiset maksuerät ovat olleet suht. pieniä. Perheen rahat eivät ole menneet pelkästään asumiseen, vaan on pystynyt ostelemaan kaikenlaista mukavaa, matkustelemaan Ym.. Vuodet vierii, ja saadaan sentään asunto jossain vaiheessa maksettuakin. Tämä tyyli on siis sopinut meille.=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779