Myrkyllisyydestä

dah

Mitkä ovat myrkyllisä huonekasveja?
Onko esim. palmuvehka tai rahapuu myrkyllinen? Kotieläinten kannalta?

22

8415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sari
    • Titi

      Meillä on rahapuu ikkunalaudalla ja palmuvehkakin löytyy. Koira ei oo vielä ainakaan kuollu, jos niitä on joskus vahingossa maistellu, joten en usko et noi ainakaan olis myrkyllisiä. Mutta jotkut maitomaista nestettä sisältävät (paksujalka) saattaa olla myrkyllisiä.

      • Titi

        Aha, paksujalka ei näköjään oo myrkyllinen, jostakin vaan on jääny sellanen mielikuva.


      • alceus
        Titi kirjoitti:

        Aha, paksujalka ei näköjään oo myrkyllinen, jostakin vaan on jääny sellanen mielikuva.

        Paksujalat ovat myrkyllisiä. Niiden maitiasneste on myrkyllistä. Mistä olet saanut tiedon, että paksujalka ei ole myrkyllinen?????. Jostain olen lukenut, että ne ovat erittäin myrkyllisiä.


      • syö
        alceus kirjoitti:

        Paksujalat ovat myrkyllisiä. Niiden maitiasneste on myrkyllistä. Mistä olet saanut tiedon, että paksujalka ei ole myrkyllinen?????. Jostain olen lukenut, että ne ovat erittäin myrkyllisiä.

        Mikä elukka nyt sitä 'piikkisikaa'söisi,lehdet eivät ole myrkyllisiä, mutta maitiaisneste on.


      • Titi
        alceus kirjoitti:

        Paksujalat ovat myrkyllisiä. Niiden maitiasneste on myrkyllistä. Mistä olet saanut tiedon, että paksujalka ei ole myrkyllinen?????. Jostain olen lukenut, että ne ovat erittäin myrkyllisiä.

        Mulla on aina ollu sellanen kuva, et just se neste on siinä myrkyllinen, mut tuolla http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,2613#P sivulla sanotaan, et paksujalka ei olisi myrkyllinen. Se tarkoittaa ilmeisesti vain niitä lehtiä. Periaatteessa eläimen olisi vaikea päästä käsiksi maitiaisnesteeseen, sitähän valuu vain jos terve lehti poistetaan ja sittenkin on vielä piikit esteenä.


    • Putte Puutarhuri

      Palmuvehka luokitellaan virallisesti tällä hetkellä lievästi myrkyllisiin. Sitä suuhunsa ottaneelle suositellaan suunhuuhtelua ja runsasta juomista jos nautittu määrä on vähäinen.
      Rahapuu luokitellaan virallisesti myrkyttömäksi samoin paksujalka on virallisessa myrkyttömien kasvien luettelossa.
      Kuitenkaan en kummastakaan menisi sanomaan, että ne on myrkyttömiä ainakaan koirille tai kissoille.
      Myrkyttömien kasvien luettelossa nimittäin pysyy sillä ettei ole raportoitu myrkytystapauksia (lääkärin toteamia).
      Kotieläimille tapahtuneita myrkytyksiä ei tässä listassa huomioida. Se on ikävä kyllä vallitseva tosiasia. Näitä listoja pitää Myrkytystietokeskus ja sairaanhoitopiirit. Tuolla Myrkytystietokeskuksessa on kyllä jotain tietoa, mutta se on toistaiseksi lähinnä ihmisiä varten

      • myrkytön

        Lapseni söi rahapuun lehtiä kaverinsa kanssa pienenä. Olin seota, mutta edes yrjö ei lentänyt ja lapset voivat aivan hyvin. Lääkärikään ei määrännyt muuta kuin tarkkailua ja pyysi tulemaan uudelleen, jos jotain muutosta tapahtuu. Kysymys oli melkein koko 20 cm.n mittaisesta kasvista, joka oli parivaljakon jäljiltä lähes kalju.


      • alceus

        Mistähän sitten johtuu, kun kaikki miun kasvieepokset toitottavat, että paksujalan maitiaisneste on erittäin myrkyllistä ja ei sovi esim. lapsiperheisiin. Vai onko myrkytyksen oireet samat kuin Euphorbia pulcherriman?
        Missä nyt sitten piilee äärimmäinen totuus? Se olisi kiva tietää.


      • Putte Puutarhuri
        alceus kirjoitti:

        Mistähän sitten johtuu, kun kaikki miun kasvieepokset toitottavat, että paksujalan maitiaisneste on erittäin myrkyllistä ja ei sovi esim. lapsiperheisiin. Vai onko myrkytyksen oireet samat kuin Euphorbia pulcherriman?
        Missä nyt sitten piilee äärimmäinen totuus? Se olisi kiva tietää.

        Kysyit missä piilee äärimmäinen totuus. Luitko ajatuksen kanssa mitä kirjoitin?
        Mainitsin Paksujalan luokiteltavan virallisesti myrkyttömiin ja myrkyttömänä virallisesti pidetään kasvia josta ei ole raportoitu yhtään LÄÄKÄRIN toeamaa myrkytystä.
        Myrkylliseksi ei julisteta kasvia vaikka jossain tutkimuksissa tai arvioissa (ei virallisissa) sanotaan sen sisältävän myrkkyä.
        Paksujalasta ei ole raportoitu yhtään LÄÄKÄRIN toteamaa myrkytystä eikä ole virallisia tutkimustuloksia. HUOMAA VIRALLISIA TUTKIMUSTULOKSIA. Kirjoituksessani mainitsin ettei niitä silti voi pitää myrkyttöminä. Itse henkilökohtaisesti pidän sitä vähintäinkin varottavana (todennäköisesti myrkyllisenä). En voi kuitenkaan julistaa julkisesti sitä myrkylliseksi omin päin koska olen, kuten mainitsin, selvittelemässä juuri näitä myrkyllisyys- ja allergiavaikutuksia eri kasveilta.
        Vielä yksi asia siitä ja muistakin kasveista. EU vaikuttaa myös jotain tähän virallisuuteen. Jos kasvi on todettu jossain muussa EU-maassa myrkyttömäksi ja me toteamma myöhemmin myrkylliseksi, niin viralliseen myrkyllisten luetteloon sitä ei niin vain lisätäkkään kaikissa tapauksissa. Erikoisesti niissä tapauksissa joissa kasvilla on jollekkin maalle kaupallista arvoa. Paksujalasta on.
        Huomaatko kuinka äärimmäinen totuus ei olekkaan niin vain yksinkertainen?


      • alc...
        Putte Puutarhuri kirjoitti:

        Kysyit missä piilee äärimmäinen totuus. Luitko ajatuksen kanssa mitä kirjoitin?
        Mainitsin Paksujalan luokiteltavan virallisesti myrkyttömiin ja myrkyttömänä virallisesti pidetään kasvia josta ei ole raportoitu yhtään LÄÄKÄRIN toeamaa myrkytystä.
        Myrkylliseksi ei julisteta kasvia vaikka jossain tutkimuksissa tai arvioissa (ei virallisissa) sanotaan sen sisältävän myrkkyä.
        Paksujalasta ei ole raportoitu yhtään LÄÄKÄRIN toteamaa myrkytystä eikä ole virallisia tutkimustuloksia. HUOMAA VIRALLISIA TUTKIMUSTULOKSIA. Kirjoituksessani mainitsin ettei niitä silti voi pitää myrkyttöminä. Itse henkilökohtaisesti pidän sitä vähintäinkin varottavana (todennäköisesti myrkyllisenä). En voi kuitenkaan julistaa julkisesti sitä myrkylliseksi omin päin koska olen, kuten mainitsin, selvittelemässä juuri näitä myrkyllisyys- ja allergiavaikutuksia eri kasveilta.
        Vielä yksi asia siitä ja muistakin kasveista. EU vaikuttaa myös jotain tähän virallisuuteen. Jos kasvi on todettu jossain muussa EU-maassa myrkyttömäksi ja me toteamma myöhemmin myrkylliseksi, niin viralliseen myrkyllisten luetteloon sitä ei niin vain lisätäkkään kaikissa tapauksissa. Erikoisesti niissä tapauksissa joissa kasvilla on jollekkin maalle kaupallista arvoa. Paksujalasta on.
        Huomaatko kuinka äärimmäinen totuus ei olekkaan niin vain yksinkertainen?

        Mielestäni on kuitenkin virhe julistaa myrkyllinen kasvi myrkyttömäksi hus:sin listalla. Sen vaikutus saattaa olla aika karmea esim. perheessä joka lukee hyvässä uskossa hus:sin kasvilistaa ja ei osaa tai edes ymmärrä ottaa asioista sen enempää selvää. Tässäkin keskustelulitaniassa on todistettu, että ihmiset luottavat siihen listaa(http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000010&conference=4500000000000262&posting=22000000006419493).
        Jos listassa lukee, että kasvi on myrkytön niin se on sitten myrkytön.
        Ja tarvitaanko aina jokin karsea esimerkki siitä, että myrkyllinen kasvi pääsee myrkkylistalle (vaikka on tiedossa kasvin myrkyllisyys)?
        Vai pitäisikö koko listaa edes julkaista, koska viisaammat ovat sanoneet, että vain nautittu määrä tekee jostakin aineesta myrkyn.
        No joka tapauksessa arvostan työtäsi, kun sen kerran toit esille. Taisit ottaa viestini henkilöhohtaisena solvauksena ja se ei missään nimessä ollut tarkoitukseni ja kukaan ei varmaankaan pistä sinuna tilille siitä, että sanot nimimerkillä putte puuta... jonkin kasvin myrkylliseksi.


      • Putte Puutarhuri
        alc... kirjoitti:

        Mielestäni on kuitenkin virhe julistaa myrkyllinen kasvi myrkyttömäksi hus:sin listalla. Sen vaikutus saattaa olla aika karmea esim. perheessä joka lukee hyvässä uskossa hus:sin kasvilistaa ja ei osaa tai edes ymmärrä ottaa asioista sen enempää selvää. Tässäkin keskustelulitaniassa on todistettu, että ihmiset luottavat siihen listaa(http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000010&conference=4500000000000262&posting=22000000006419493).
        Jos listassa lukee, että kasvi on myrkytön niin se on sitten myrkytön.
        Ja tarvitaanko aina jokin karsea esimerkki siitä, että myrkyllinen kasvi pääsee myrkkylistalle (vaikka on tiedossa kasvin myrkyllisyys)?
        Vai pitäisikö koko listaa edes julkaista, koska viisaammat ovat sanoneet, että vain nautittu määrä tekee jostakin aineesta myrkyn.
        No joka tapauksessa arvostan työtäsi, kun sen kerran toit esille. Taisit ottaa viestini henkilöhohtaisena solvauksena ja se ei missään nimessä ollut tarkoitukseni ja kukaan ei varmaankaan pistä sinuna tilille siitä, että sanot nimimerkillä putte puuta... jonkin kasvin myrkylliseksi.

        Voit olla aivan rauhassa. En ollenkaan ottanut henkilökohtaisena solvauksena kirjoitustasi. Ei edes välähtänyt mielessäni, että siinä olisi jotain tai jollain tavalla minua arvostelevaa tai mitään kielteistä.
        Minun esitystyylini on vain näköjään sellainen joka joskus tuottaa väärinkäsityksiä. Kai se on tuo minun arkityöni ja luonteeni joka pistää minut käyttämään voimakkaita ilmaisuja. Et ole ensimäinen joka on erehtynyt.
        Oikeastaan kiivauteni oli suunnattu niihin hölmöihin lakeihin ja säännöksiin. Byrokratia on joskus suorastaan hengenvaarallista.
        Juuri sitä hölmöyttä siinnä harmittelin ettei voi kasvia julistaa kovin helposti myrkylliseksi. Kyllä minäkin tiedän siitä luettelosta moniakin myrkyllisiä kasveja joiden kohdalla lukee myrkytön. Minut pystyy määrätyt piirit helposti tunnistamaan kirjoitusteni perusteella, koska myrkkyasioita tutkivat puutarha-alan ammattilaiset on Suomessa luettavissa yhdenkäden sormilla.
        Nyt jos nimeän jonkun kasvin myrkylliseksi (joka ei ole sitä virallisesti) ja sitä maahantuovat liikkeet katsovat myynnin siitä kärsivän niin he voivat pahimmassa tapauksessa esittää minulle jopa korvausvaatimuksen.
        Selvitäkseni oikeudessa minulla pitäisi olla jonkun virallisen riippumattoman laboratorion tutkimustulos tai lääkärintodistama myrkytystapaus. Ja se josta mainitsin jos kasvi on julistettu toisessa EU-maassa myrkyttömäksi niin sitten on vielä suurempi byrokratia, erikoisesti jos sillä kasvilla on jotain kaupallista arvoa.
        Jos olisin vain joku tavallinen harrastaja tai omaa tarhaa viljelevä niin voisin sanoa vapaasti mielipiteeni ilman jälkiseurausten pelkoa. Nyt käteni on sidotut.
        Hirmu pitkä selitys. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitan. Pistätkö jotain viestiä kun olet lukenut.
        Katso jos kerkiät tuolta Yleistä palstalta terveiseni kaikille.
        Varmasti en ole ollut enkä ole vihainen kenellekkään teistä näillä palstoilla.


      • Laku
        Putte Puutarhuri kirjoitti:

        Voit olla aivan rauhassa. En ollenkaan ottanut henkilökohtaisena solvauksena kirjoitustasi. Ei edes välähtänyt mielessäni, että siinä olisi jotain tai jollain tavalla minua arvostelevaa tai mitään kielteistä.
        Minun esitystyylini on vain näköjään sellainen joka joskus tuottaa väärinkäsityksiä. Kai se on tuo minun arkityöni ja luonteeni joka pistää minut käyttämään voimakkaita ilmaisuja. Et ole ensimäinen joka on erehtynyt.
        Oikeastaan kiivauteni oli suunnattu niihin hölmöihin lakeihin ja säännöksiin. Byrokratia on joskus suorastaan hengenvaarallista.
        Juuri sitä hölmöyttä siinnä harmittelin ettei voi kasvia julistaa kovin helposti myrkylliseksi. Kyllä minäkin tiedän siitä luettelosta moniakin myrkyllisiä kasveja joiden kohdalla lukee myrkytön. Minut pystyy määrätyt piirit helposti tunnistamaan kirjoitusteni perusteella, koska myrkkyasioita tutkivat puutarha-alan ammattilaiset on Suomessa luettavissa yhdenkäden sormilla.
        Nyt jos nimeän jonkun kasvin myrkylliseksi (joka ei ole sitä virallisesti) ja sitä maahantuovat liikkeet katsovat myynnin siitä kärsivän niin he voivat pahimmassa tapauksessa esittää minulle jopa korvausvaatimuksen.
        Selvitäkseni oikeudessa minulla pitäisi olla jonkun virallisen riippumattoman laboratorion tutkimustulos tai lääkärintodistama myrkytystapaus. Ja se josta mainitsin jos kasvi on julistettu toisessa EU-maassa myrkyttömäksi niin sitten on vielä suurempi byrokratia, erikoisesti jos sillä kasvilla on jotain kaupallista arvoa.
        Jos olisin vain joku tavallinen harrastaja tai omaa tarhaa viljelevä niin voisin sanoa vapaasti mielipiteeni ilman jälkiseurausten pelkoa. Nyt käteni on sidotut.
        Hirmu pitkä selitys. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitan. Pistätkö jotain viestiä kun olet lukenut.
        Katso jos kerkiät tuolta Yleistä palstalta terveiseni kaikille.
        Varmasti en ole ollut enkä ole vihainen kenellekkään teistä näillä palstoilla.

        On se sitten kamalaa jos sekin määrätään Brysselissä saako jonkun kasvin myrkystä kertoa.


      • alc...
        Putte Puutarhuri kirjoitti:

        Voit olla aivan rauhassa. En ollenkaan ottanut henkilökohtaisena solvauksena kirjoitustasi. Ei edes välähtänyt mielessäni, että siinä olisi jotain tai jollain tavalla minua arvostelevaa tai mitään kielteistä.
        Minun esitystyylini on vain näköjään sellainen joka joskus tuottaa väärinkäsityksiä. Kai se on tuo minun arkityöni ja luonteeni joka pistää minut käyttämään voimakkaita ilmaisuja. Et ole ensimäinen joka on erehtynyt.
        Oikeastaan kiivauteni oli suunnattu niihin hölmöihin lakeihin ja säännöksiin. Byrokratia on joskus suorastaan hengenvaarallista.
        Juuri sitä hölmöyttä siinnä harmittelin ettei voi kasvia julistaa kovin helposti myrkylliseksi. Kyllä minäkin tiedän siitä luettelosta moniakin myrkyllisiä kasveja joiden kohdalla lukee myrkytön. Minut pystyy määrätyt piirit helposti tunnistamaan kirjoitusteni perusteella, koska myrkkyasioita tutkivat puutarha-alan ammattilaiset on Suomessa luettavissa yhdenkäden sormilla.
        Nyt jos nimeän jonkun kasvin myrkylliseksi (joka ei ole sitä virallisesti) ja sitä maahantuovat liikkeet katsovat myynnin siitä kärsivän niin he voivat pahimmassa tapauksessa esittää minulle jopa korvausvaatimuksen.
        Selvitäkseni oikeudessa minulla pitäisi olla jonkun virallisen riippumattoman laboratorion tutkimustulos tai lääkärintodistama myrkytystapaus. Ja se josta mainitsin jos kasvi on julistettu toisessa EU-maassa myrkyttömäksi niin sitten on vielä suurempi byrokratia, erikoisesti jos sillä kasvilla on jotain kaupallista arvoa.
        Jos olisin vain joku tavallinen harrastaja tai omaa tarhaa viljelevä niin voisin sanoa vapaasti mielipiteeni ilman jälkiseurausten pelkoa. Nyt käteni on sidotut.
        Hirmu pitkä selitys. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitan. Pistätkö jotain viestiä kun olet lukenut.
        Katso jos kerkiät tuolta Yleistä palstalta terveiseni kaikille.
        Varmasti en ole ollut enkä ole vihainen kenellekkään teistä näillä palstoilla.

        Ei mitään pahoja fiiliksiä minullakaan. Olin vain ehkä käsittänyt tämän palstan luonteen väärin ja nimimerkin alla kun kirjoitellaan, niin en näe mitään väärää puhua asioiden oikeilla nimillä.
        Olen itse erittäin kiinnostunut myrkyllisistä kasveista, niiden myrkyllisyydestä ja myrkyn vaikutuksesta ihmiskehoon tai ylipäätänsä rohdoskasveista(niin kuin hyvin tiedät, vain nautittu määrä tekee jostakin aineesta myrkyn). Olen myös omaksi ilokseni kasaillut pikkuhiljaa myrkyllisten kasvien tietokantaa, koska aikoinaan tein juuri paksujalan myrkyllisyydestä pienimuotoisen arviointivirheen.
        No nyt kun olen opiskellut ylipäätänsä puutarha-alaa ja päättänyt opintoni, niin olen iloinen siitä että en luota sumeilematta mihinkään listaan tai sanaan, vaan yritän ottaa asioita selville useasta eri tahosta ja sitä suosittelen muillekin palstan lukioille.
        No, pirun hyvää ja työntäyteistä viherkesää sinulle puttepuut…
        Hämmästellään.


    • oma kokemus

      Meillä on aina ollut lemmikkinä kissa ja kasveja joka lähtöön. Kissa ei koskaan ole järsinyt myrkyllisiä kasveja. Kasvit, jota se voi järsiä, on jukat, saniaiset, carallumat ja rönsyliljat. Muista meidän pörröt ei ole piitanneet koskaan. Eläin tai ainakin kissa haistaa, mikä on syötäväksi kelpaavaa ja mikä ei.

      Jos kesällä tuon kukkakimpun sisälle, missä on myrkyllistä niittyleinikkiä (sitä ei muuten syö lehmätkään laitumella) ja lupiinia, niin varmasti saa kimppu olla rauhassa tai se mielenosoituksellisesti kaadetaan. Mielenosoituksellisesti siksi, että kimppu apiloita, joiden seassa on timoteiheinää on hetkessä aivan raadeltu, mutta astia pysyy kummasti pystyssä.

      Kanikin popsii samat kasvit kuin kissa ja kanille maistuu lisäksi kiinanruusun lehdet ja kukat erityisen hyvin. Sekin on myrkytön kasvi ja kiinanruususta voi valmistaa vaikka teetä, jos haluaa.

      Eläimillä on luonnolliset vaistot tallella ja ne kyllä tietää, mitä saa syödä ja mitä ei saa edes maistella.

    • Putte Puutarhuri

      Koska en viitsi kirjoittaa kaikkea uusiksi niin katso Yleistä puutarhasta- palstalta avaus Vieras (on aivan alussa).
      Siinä kerron jotain perusasiaa joka on hyvä tietää koiraväen. Esimerkkinä mainitsemaani Alppiruusuun lisäisin myös Tuijan. Sitä syöneelle koiralle tulee samoja oireita.
      Lisäksi on olemassa kasveja joille koira on allerginen (vehnä tunnetuin). Näitä on myös koriste- ja luonnonkasveissa. Lisäksi on vaarattomana pidettyjä kasveja joissa voi käydä pahoin. Esimerkkeinä vaikka tomaatin- ja perunan lehti, raparperin lehti, koristetupakka ja moni muu. Osa myrkyllisistä marjoista ei vaikuta mitään jos koira ei pure niitä rikki, mutta jos puree niin myrkytys uhkaa esimerkkinä äärimmäisen myrkyllinen Näsiä.
      Sitten vielä tärkeä asia. Vanha käsitys on että eläimet osaa erottaa myrkylliset kasvit. Se ei ikävä kyllä pidä paikkaansa. Muunmuassa Koiramme- lehti (luen joskus kirjastossa) kertoi kerran kuinka eläinlääkäreiltä saamiensa tietojen mukaan kymmenet koirat vuodessa saa erilaisia myrkytyksiä kasveista. Oma kultaiseni sairasti pari päivää repiessään pihastani kaikki narssissit, ja ilmeisesti meni osa niistä mahaan.
      Näissä asioissa on parempi varoa kuin katua. Moni on menettänyt lemmikkinsä kun ovat jättäneet harkinnan eläimelle.

    • Digitalis

      On niitä tärkeämpiäkin tutkimiskohteita kuin onko joku myrtti myrkyllinen.

      • Laku

        Kyllä noissa jutuissa voi olla joskus henki kysymyksessä. Mielestäni erittäin tarpeellisia tutkittavia.


      • Digitalis
        Laku kirjoitti:

        Kyllä noissa jutuissa voi olla joskus henki kysymyksessä. Mielestäni erittäin tarpeellisia tutkittavia.

        hullu niitä kukkia syö. Jos syö niin kärsiköön seuraukset


      • Laku
        Digitalis kirjoitti:

        hullu niitä kukkia syö. Jos syö niin kärsiköön seuraukset

        Ajattele vähän noita juttujasi. Jos pieni lapsi tai joku lemmikki syö niin ei ne ole vastuussa.


      • Digitalis
        Laku kirjoitti:

        Ajattele vähän noita juttujasi. Jos pieni lapsi tai joku lemmikki syö niin ei ne ole vastuussa.

        kai sen joka jästipää ymmärtää koirat kissat ja lapset sekä muut murmelit on eri asia.


    • Ronsku1233

      Petyin kun ei raha puun lehdet pienenä maistunut miltään😂

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe