Ahdistus vai paniikkihäiriö

17vvvvv

Hei!!!! Tarviin nyt tietoo ahdistus ja paniikkihäiriöstä. Olen tällä viikolla saanut 3krt ihme oireita. Esim: itku,tärinä,kylmä hikoilu, sekavuus,jalasta on mennyt tunto, olen miettinyt kuolemaa ja pelkään sitä. Kaikkee tollast. Mitä mä teen en Oo kertonut kenellekään siitä. Ja en Oo käyny missään juttelemassa. T. 17v tyttö

14

426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3235253

      Joltain ahdistavalta tuo voisi tuntua. Tai sitten manian tyylistä jostain syystä?

    • Artsi6512

      Puhu asiasta jollekin luotettavalle henkilölle tai terveyden hoitajalle. Sekin jo helpottaa. Näitä oireita on todella monella, eikä niitä tarvi ujostella.

      • Tsemppiä

        Mulla on ollut molempia diagnoseja jo pitkään.
        Mä tein aikoinaan ensin testit täällä netissä ja korkeiden pisteiden saatuani lähdin varaamaan lääkäriaikaa.
        Terveyskeskuksista muuten pystyy varaamaan ajan psykiatriselle sairaanhoitajalle. Hyvä vaihtoehto, jos ei oo kelleen puhua, lääkäriaika on hankala saada pian. Siellä käyminen on myöskin ilmaista. 😊
        Mulla on ollut myös masennus, niin mua auttoi mulle sopivat masennuslääkkeet(piti kokeilla useampia) ja terapia (kelan tukema kuntoutuspsykoterapia).
        Toivon,että saat apua! Kaikkea hyvää sulle!


    • soffadoktori

      Ensitöiksesi mene yksityiselle lääkärille kilpirauhaskokeisiin. Vältä terveyskeskusta! Niitä tapauksia on paljon, että paniikkihäiriötä yms. oireita hoidetaan mielenterveysseikkoina ja syötetään rauhottavia yms, vaikka vika onkin koko ajan ollut kilpirauhasessa. Kilpirauhaskoe poissulkevana on siis välttämätön ensimmäinen asia, koska kilpisrauhasen toimintahäiriö aiheuttaa samankaltaisia oireita, kuin paniikkihäiriö. Eli juuri nuokin, mitkä luettelit. Jos kilpir.koe näyttää negatiivista, niin sitten vasta aletaan miettimään mielenterveysseikkoja.

      Paniikkihäiriökohtaukset on sun ikäisellä myös normaalia. Jos sulla on tällainen meneillään, niin ne loppuu ajallaan. Kuolemanpelko on yksi oireista, mutta kun seuraavan kerran saat kohtauksen, muista, että paniikkihäiriökohtaus on vain tunne, eikä johda kuolemaan. Pysähdyt, rentoudut, hengität rauhallisesti ja ajattelet, että tämä on vain tuntemus, ei mitään fyysisen tappavan taudin aiheuttamaa, siitäkin huolimatta, että sydän hakkaa ja kroppa puutuu ja huippaa. Hengitystä muista tarkkailla, kun hyperventilointi on se yleisin panikoijan virhe, joka pahentaa kohtausta: liian korkea happisaturaatio aiheuttaa huimausta, silmissä mustuu ja kipinöi, kasvot ja raajat turtuu, puutuu ja pistelee, sydän hakkaa ja voi tulla rytmihäiriöitä, olo voi olla epätodellinen jne. Ja mitä tällainen olo tarkoittaa panikoijalle? Kuolema tulee! :D Tän takia neuvotaan hengittämään johonkin pieneen pussiin, että happisaturaatio pysyy normaalina, eikä nouse 100 %:iin.

      • kerrankuollaankumminkin

        Tuntuu, että nykyisin varsinkin nuoret ihmiset, joilla ei ole välttämättä mitään oikeaa hätää, panikoituvat ihan turhaan, miksi?

        Toi edellinen soffatohtori antoi erittäin asiallisia ohjeita!!!!

        Sairastan itse paniikkihäiriön lisäksi astmaa ja monia allergioita. Muutama kerta on ollut pahempi "kohtaus".
        Paniikkikohtaus ehkä tilanteena pahemman tuntuinen, kun mikään päässäkään ei enää toimi. Astma/allergiakohtauksessa, kun hengitys alkaa ahtautua/ happi loppuu/ ventolinet tms. kaukana, sekin ahdistaa.
        Mutta niistä voi jopa selvitä hengissä, rauhoittumalla (==> jonkinlaista meditointia, itsensä psyykkaamista)

        Ehkä on vain kuoleman tai elämän pelosta kysymys?


    • Peloissaan

      Ite oon just sellanen ihminen, että jos mulla on vähänkään pääkipua tms. nii aattelen, että mulla on syöpä, kasvain, yms. :D

      • tääeiestätyöntekoa

        Hei Peloissaan,
        mä olin nuorempana myös vähän hysteerinen sairauksieni takia.
        Mulla ehkä paniikkihäiriö ja kuvitellut allergiakohtaukset (?) oli pahinta (joskus keskellä ostoskeskusta putosin ja mummot tulivat auttamaan).

        Nyt olen jo aikuinen, tiedän ahdistuvani tuoksuista, tungoksesta.
        Välillä "siedätyshoitona" käyn ostareilla yms. ahdistavissa paikoissa kaverin kanssa.
        Keuhkot toimivat vielä, vähän vajaateholla, niinkuin pääkin.


    • Minullanäin

      Itseäni helpotti käydä lääkärissä ja todeta ettei mitään vakavaa ole ja lopulta huomasin miten herkästi reakoin esimerkiksi stressiin. Itselleni masennuslääkkeistä oli enemmän haittaa kuin hyötyä ja en heti olisi niitä popsimassa. (kannattaa muuten lukea haittavaikutuksetkin) Itse kärsin vuosia pahoista haittavaikutuksista ja olin työkyvytön kunnes lopetin lääkkeet. huom. lääkäri kehoitti jatkamaan.

    • samajuttutääl

      Kyllähän toi paniikkihäiriöltä / ahdistuskohtaukselta kuulostaa jos pelkäät itse kohtauksen uudelleen tulemista. Suosittelen lämpimästi lääkärin kautta psykologille ja sieltä terapiaan menemistä, itse koitin tapella ton saman ongelman kanssa 2v mutta ei se auttanut.

    • Elina_p

      Kuoleman pelko ja ahdistus on aika yleistä sun ikäsillä. Mulla sun ikäsenä oireet aina paheni, jos olin väsyny tai ottanu alkoholia. Mee ihmeessä lääkärille, ni saat mielenrauhan kun pois suljetaan vakavammat sairaudet. Kyl sä selviit, tsemppiä!

    • kohtalotoverit

      Hei 17v ! Miten sulla menee nyt ?
      Onko helpottanut ?

    • ei.hätää

      Minulla oli nuorena samanlaisia tuntemuksia,mutta ajan kanssa selvisi ,että oli liian alhainen verenpaine,paineet laski liikkuessa,kun normaalisti nousee.
      Olet vielä niin nuori ,että kannattaa otattaa ensin kaikki kokeet,ettei ole anemiaa jne.taustalla.verensokerin lasku myös tekee temppujaan,kai syöt terveellisesti?
      Älä aristele kertomista,näitä ihme tuntemuksia on meillä tosi monella,ei mitään outoa.
      Jos luulet ,että on paniikki oireista,otappa paperipussi mukaan kun lähdet liikenteeseen,silloin tiedät ,että sinulla on apu mukana jos alkaa tulla oireita.jo tieto siitä mikä siihen auttaa,vie pois paniikkikohtauksen synnyn.
      Jos on tarvetta,ota pussi esiin ja hengitä siihen rauhallisesti niin kauan ,että olo helpottuu.
      Jos oireet jatkuu,tilaa aika sairaanhoitajalle terveysasemalle,sieltä kyllä autetaan lääkärille tarvittaessa.

    • Circle-of-Fear

      Hei!

      Tässä sarjakuva, joka kertoo erään miespuolisen paniikkihäiriöisen tarinan sarjakuvan keinoin: https://www.facebook.com/hulluussarjakuvia/posts/1284195861628700

      Sarjakuvan päähenkilönä on fiktiivinen Otto Rajala, joka on saanut inspiraatiota tarinankertojan omista paniikkihäiriökokemuksista. Sarjakuvassa on mukana myös englanninkieliset käännökset.

      "Miten näyttäytyä vahvana, jämäkkänä ja arvovaltaisena kirjailijanalkuna, jos kärsii paniikkihäiriöstä? Suuruudenhulluus on jyväskyläläinen nettisarjis miehen riittämättömyyden tunteista ja epäonnistumisen pelosta. Miten voi päästä paniikin toiselle puolelle?

      Tarinankertoja Lasse Lindqvist & sarjistyö Viivi Rintanen/Hulluussarjakuvia 2017."

      Toivottavasti tarina toimii terapeuttisena paniikkihäiriöstä kärsiville.

      Tässä myös linkki Hulluusssarjakuvia-sivustolle, jolta löytyy myös lukuisia muita mielenterveyden ongelmia sarjakuvan keinoin käsitteleviä tarinoita.

    • Circle-of-Fear

      Toinen linkki unohtui eli täältä löytyy myös lisää mielenterveyden ongelmia sarjakuvan keinoin käsitteleviä tarinoita: http://hulluussarjakuvia.sarjakuvablogit.com/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe