Mä oon miettinyt jonkuaikaa itselle sopivaa lemmikkiä. Olen allerginen hyvin monelle karvaiselle eläimelle, joten vaihtoehdot on aika vähissä. Ja kilpparista ois pari kysymystä, mitä olen miettinyt ja jotka on tärkeetä siinä mitä mun lemmikiltä haen. Eli siis olen kuullut, että ainakin maakilpikonnat syövät heinää, entäs muut? Heinäallergikkona en varmaan ainakin maakilpparia voi ottaa, kun tarvitsevat ehdottomasti heinää. Toinen kysymys on se että kuinka paljon kilpparit ulostaa, onko kovin sotkusia? Mietin lähinnä sitä että jos pitää huoneessa paljon vapaana. Oon kyllä kuullut ettei niitä sais kovin paljon lattialla pitää kuulemma, on vissiin liian vetoisa paikka? Ääntelevätkö kilpparit mitenkään, vai ovatko suht hiljaisia?
Asun itse suht tilavassa vuokratussa kerrostaloyksiössä, niin sillä kyselen, etten pilaa sitä kämppää lemmikillä :D.
Ja vielä yks kysymys, onko kilpparit ollenkaan seurallisia? Uteliaita taitavat olla ainakin, mikä minusta on tosi kiva piirre ja mikä oikeestaa saikin minut kiinnostumaan kilppareista. Kivaa on myös se että kilpparit pääsee nopeempaa kun mitä moni tietääkään :D.
Haluun jo etukäteen kiittää kaikkia vastanneita!
Minulle kilppari?
2
478
Vastaukset
- Ellipoika
Meillä on ollut maakilppari 20 v. Sillä kokemuksella:
- pääruokavalio talvella on tummat salaatit, kesällä herkkua on voikukan lehdet salaattien lisäksi. Kurkkua, omenaa, tomaattia,... Kuiva heinä kuuluu ruokavalioon, jos kilpparin laittaa talviunille. Silloin ruokavaliolla tehdään "syksy". Kilpikonnan ruokavaliosat on netissä hyviä ohjeita.
- meillä on terraario, jossa pidämme kilpparin ruuat ja lämpölampun. Ulosteita tulee harvemmin kuin kerran päivässä. Ulosteiden jälkeen kilpparin voi laittaa vapaalle. Meillä se on saunatilat, jossa on lämpölamppu ja lattialämmitys.
- lattia on vetoinen paikka ja kilppari voi sairastua. Sitä kannattaa varoa, lääkitys annettiin pistoksina. Sen takia saunaosasto, missä on lattialämmitys ja ainavalmis kiuas, jonka alla kilppari viihtyy
- maakilppari on äänetön
- meidän kilppari on hyvin seurallinen ja utelias.
Kilppari on pitkäikäinen, joten hankinta kannattaa harkita huolella.
Jos päätät ottaa kilpparin, niin me olemme luovuttamassa omamme hyvään kotiin, koska muutamme pienempään asuntoon. - Klaudia98
Kiitos vastauksesta!
Olen tullut siihen tulokseen, ettei kilpikonna ole minulle sopivin lemmikki... Ei vastaa sitä mitä haen lemmikiltä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124180MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822121Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5511677Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991415Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671137Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331058Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216957Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3848