Vesiväylät verolle

Unosailor

Bernerin mallissa on toisessa vaiheessa menossa myös vesiväylät
verolliseksi. Jos siis käytät merkittyjä väyliä, myös maksat.

33

759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merivartijat kiittävät. Sitten vesillä riudellään, oltiinko väylällä vai ei.

    • Jos väylänkäyttöön tulee matkaperusteinen laskutus, niin täytyy tarkkaan harkita, tuleeko luoviminen liian kalliiksi vai kannattaako ajaa koneella. Lisäksi täytyy pyytää Meritaidon kavereilta, että ne siirtää reimareita lähemmäs väylän keskikohtaa, että voi kiertää ne ulkopuolelta turvallisesti.

      • ole_skiglare

        Ongelmaa ei ole kun kukaan luovi enää. Mennyttä maailmaa.

        Laiturilla Henri Loideissa on silti ihan purjehtijan näköinen.


      • Palle_Burner

        Minun on pakko ajaa väylää noin merimailin verran, jotta pääsen satamasta ulos. Reitti kun on sellainen ränni. Sen jälkeen en väyliä tarvitse.

        Mielenkiintoiseksi asian tosiaan tekee se, että jos väylämaksu tulee, niin kuinka erotellaan se, että ajoitko väylää pitkin vain juuri sen ulkopuolella. Tai välittömässä läheisyydessä. Verosta pitäisi siis tehdä, ei nyt väylämaksu, vaan vesistössä liikkumismaksu. Eli veneveron päälle vielä kaikille 500 euron maksu. Jos pistät veneen veteen, joudut saman tien sen maksamaan. Muuten on aika haasteellista tuo väylämaksun keräys, kontrollointi jne.

        On se hienoa että meillä on tuolla päättämässä typeryksiä, jotka ei asioista tiedä yhtään mitään. Ottaisivat asioista selvää ennen kun tekevät päätöksiä. Melkoista räpiköintiä ja Suomen tuhoamista ovat Sipilä ja SOini ja nut Berne tehneet Suomen taloudelle.


      • AnneKuseePäällemme
        Palle_Burner kirjoitti:

        Minun on pakko ajaa väylää noin merimailin verran, jotta pääsen satamasta ulos. Reitti kun on sellainen ränni. Sen jälkeen en väyliä tarvitse.

        Mielenkiintoiseksi asian tosiaan tekee se, että jos väylämaksu tulee, niin kuinka erotellaan se, että ajoitko väylää pitkin vain juuri sen ulkopuolella. Tai välittömässä läheisyydessä. Verosta pitäisi siis tehdä, ei nyt väylämaksu, vaan vesistössä liikkumismaksu. Eli veneveron päälle vielä kaikille 500 euron maksu. Jos pistät veneen veteen, joudut saman tien sen maksamaan. Muuten on aika haasteellista tuo väylämaksun keräys, kontrollointi jne.

        On se hienoa että meillä on tuolla päättämässä typeryksiä, jotka ei asioista tiedä yhtään mitään. Ottaisivat asioista selvää ennen kun tekevät päätöksiä. Melkoista räpiköintiä ja Suomen tuhoamista ovat Sipilä ja SOini ja nut Berne tehneet Suomen taloudelle.

        Kyllä he tietävät tarkkaan mitä tavoittelevat! Sinä se et osaa nähdä asioiden taakse. Yhdellä virkkeellä kerron sen sinulle.

        Kaikkien aikojen suurin poliittinen KUSETUS!!!


    • Maailmakutsuu

      Kylläpä lämmittää hiljan tehty päätös jättää tämä tunkio - pysyvästi!

      • Soronooo0

        Perässä tullaan...

        Luulin hallituskauden alussa, että nyt aletaan tosissaan säästämään valtion menoissa, mutta tosiasiassa kulupuolella ei ole saatu aikaiseksi juuri mitään. Yksi hyvä esimerkki on tämä tuulivoimatuki, jonka on annettu paisua jättimäisiin mittasuhteisiin.

        Veroja sitävastoin kyllä osataan keksiä lisää ja ja kansaa kyykyttää. Tällä pelillä emme tule pärjäämään kansainvälisessä kilpailussa. Turhat tukiaiset vain rapauttavat yritysten kilpailukyvyn ja virkamieskuntaa vain kasvatetaan.

        Edessä on tuntuva elintason lasku ja omaisuuden arvon aleneminen. - Ja kaikki vain siitä syystä, ettei Hyvältä Veljeltä voi leikata tukiaisia pois.


      • kepulipeliä

      • KenenOnSyy
        Soronooo0 kirjoitti:

        Perässä tullaan...

        Luulin hallituskauden alussa, että nyt aletaan tosissaan säästämään valtion menoissa, mutta tosiasiassa kulupuolella ei ole saatu aikaiseksi juuri mitään. Yksi hyvä esimerkki on tämä tuulivoimatuki, jonka on annettu paisua jättimäisiin mittasuhteisiin.

        Veroja sitävastoin kyllä osataan keksiä lisää ja ja kansaa kyykyttää. Tällä pelillä emme tule pärjäämään kansainvälisessä kilpailussa. Turhat tukiaiset vain rapauttavat yritysten kilpailukyvyn ja virkamieskuntaa vain kasvatetaan.

        Edessä on tuntuva elintason lasku ja omaisuuden arvon aleneminen. - Ja kaikki vain siitä syystä, ettei Hyvältä Veljeltä voi leikata tukiaisia pois.

        Viime vuonna maksoimme yhteisestä pussista tuulivoimayhtiöille 140 milj €. Mitä saimme vastineeksi? - Paljon melua tyhjästä, eli meluavia myllyjä monen mökin lähialueelle ja pikkuisen shköä aina silloin kun sattuu tuulemaan.


    • ssbs

      Kuinka leveä se väylä on. Täällä päin veneväylät ovat vain viivoja kartalla.

      • ErikoisSeilori1

        ole hiljaa, jos ei ole mitään sanottavaa!


      • ssbs

        Täysin relevantti kysymys. Jos väylälle ei ole määritelty leveyttä tarkoittaa se sitä että kaikki liikenne joka ei runkoleveyden puitteissa ole väyläviivan päällä on väylän ulkopuolella.
        Asiaan liittyy muitakin kysymyksiä. Jos väylän käytöstä maksetaan onko väylän ylläpitäjä silloin vastuussa väylällä väylän ylläpidon puutteista johtuneista vahingoista. täälläpäin on esimerkiksi monet väylät madaltuneet alle nimelliskulkusyvyyden. Yleensä on ajateltu että omaa tyhmyyttä jos ajaa täysin purjein kölinsä pohjaan mutta onko vastaisuudessa valtio korvausvelvollinen vahingoista.


      • väyläsuunnitelma
        ssbs kirjoitti:

        Täysin relevantti kysymys. Jos väylälle ei ole määritelty leveyttä tarkoittaa se sitä että kaikki liikenne joka ei runkoleveyden puitteissa ole väyläviivan päällä on väylän ulkopuolella.
        Asiaan liittyy muitakin kysymyksiä. Jos väylän käytöstä maksetaan onko väylän ylläpitäjä silloin vastuussa väylällä väylän ylläpidon puutteista johtuneista vahingoista. täälläpäin on esimerkiksi monet väylät madaltuneet alle nimelliskulkusyvyyden. Yleensä on ajateltu että omaa tyhmyyttä jos ajaa täysin purjein kölinsä pohjaan mutta onko vastaisuudessa valtio korvausvelvollinen vahingoista.

        Väylille on määritelty leveys. Jokaisest aväylästä on viranomaisella sellainen väyläkortti, jossa on myös väylän suunnitelmat. kaikki merimerkit, väylän syvyys, leveys yms. Väyläalueet on niissä papruissa piiretty merikortille. Moni noista oli ennen netissä MKL:n sivuilla, nyt en tiedä onko enää missään, kun MKL lopetti ja sivuto muuttui.

        C6/2004M Kaljaasi VALBORG, karilleajo Porvoon saaristossa 4.8.2004 (04.08.2004)

        Esim. sivu 11, Kartan perusteella päätelty Merenkulkulaitoksen väyläsuunnitelma.:

        http://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2004/c62004m_tutkintaselostus/c62004m_tutkintaselostus.pdf


      • kiville

        Hydrokopterilla pääsee läpi kivikoistakin, ihan kauhea meteli siitä vaan lähtee. Kaupunkimaastureille sentäs löytyisi fantasia bernerinsuomessa viimein ihan oikeata käyttöäkin.


    • VääräTulkinta

      Jäitä hattuun, autoille maksu tulee riippumatta siitä onko valtion tiellä vai ei. Valtion polkuja on lukemani mukaan vain 17% ja loput kuntien ym. väyliä.

      Jos metsäautotiellä ajelusta maksetaan valtiolle käsittelymaksua, nii samalla periaatteella maksetaan vedenkäytömaksua oli väylällä tai ei.

      • Vaan entä jos ei maksa? Kuka valvoo, jos joku soutelee pikkujärvellä.


      • Valvonta_työllistää
        Bossu kirjoitti:

        Vaan entä jos ei maksa? Kuka valvoo, jos joku soutelee pikkujärvellä.

        Posti ja taksit alkavat valvoamaan. Valtio ostaa nopeita RIB tyyppisiä valvontaveneita merille. Järvien valvontaan ostetaan vielä kuorma-auto nostilmella, jolla veneen saa kätevästi siirrettyä järvialueelta toiselle. Lisäksi osteaan asuntoautoja, jossa valvojat voivat viettää vapaa-aikansa ja nukkua yöt valvontatehtäviissään. Työvuor menee kuten merivartiostolla eli viiko töitä putkeen. Tuhansien järvien maassa valvontaan valjastetaan 5000 psotin työntekijää jajoka taksikuskille annetaan valvontakortti ja viranomaisoikeudet päästä lukituille laiturialueile yleisavaimellaan. Taksikuskit käyvät siis ratsaamassa kaikki venesatamat. Kaikkien venesatamien porttien lukot tulee vaihtaa valtion lukkoon, johon tämä yksi yleisavain käy. Valtio myy valtion lukkoja 587 euroa / lukko ja avain maksaa 189 euroa / kpl. Ensi kesänä pitä olla uudet lukot kaikissa SUomen porteissa. Jos ei ole, nin porttivartijat (uusi perustettava AVI:n virkamieskunta) poistaa koko portin laittomana.


        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005051550.html

        Ministeriön paperissa erikoinen valvontakeino: Postiautot ja taksit vahtimaan kansalaisten tienkäyttömaksuja!


      • Valvonta_työllistää kirjoitti:

        Posti ja taksit alkavat valvoamaan. Valtio ostaa nopeita RIB tyyppisiä valvontaveneita merille. Järvien valvontaan ostetaan vielä kuorma-auto nostilmella, jolla veneen saa kätevästi siirrettyä järvialueelta toiselle. Lisäksi osteaan asuntoautoja, jossa valvojat voivat viettää vapaa-aikansa ja nukkua yöt valvontatehtäviissään. Työvuor menee kuten merivartiostolla eli viiko töitä putkeen. Tuhansien järvien maassa valvontaan valjastetaan 5000 psotin työntekijää jajoka taksikuskille annetaan valvontakortti ja viranomaisoikeudet päästä lukituille laiturialueile yleisavaimellaan. Taksikuskit käyvät siis ratsaamassa kaikki venesatamat. Kaikkien venesatamien porttien lukot tulee vaihtaa valtion lukkoon, johon tämä yksi yleisavain käy. Valtio myy valtion lukkoja 587 euroa / lukko ja avain maksaa 189 euroa / kpl. Ensi kesänä pitä olla uudet lukot kaikissa SUomen porteissa. Jos ei ole, nin porttivartijat (uusi perustettava AVI:n virkamieskunta) poistaa koko portin laittomana.


        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005051550.html

        Ministeriön paperissa erikoinen valvontakeino: Postiautot ja taksit vahtimaan kansalaisten tienkäyttömaksuja!

        Mikäpä siinä, kyllähän mielelläni tuollaisen valvonnan kustantaisin. Ja Berner laskeskelee niin hyvin kuin osaa, ettei veneilijöiden kustannukset nouse. Saksassa muuten on käytössä järjestelmä rekkojen liikkumisen valvomiseen maksujen keräämistä varten. Sen pelkän valvontajärjestelmän kustannukset on Talouselämän mukaan 600 miljoonaa euroa vuodessa. Suomen veneliikenteen valvomiseen riittäisi varmaan 300 miljoonaa vuodessa.


      • ssbs
        Valvonta_työllistää kirjoitti:

        Posti ja taksit alkavat valvoamaan. Valtio ostaa nopeita RIB tyyppisiä valvontaveneita merille. Järvien valvontaan ostetaan vielä kuorma-auto nostilmella, jolla veneen saa kätevästi siirrettyä järvialueelta toiselle. Lisäksi osteaan asuntoautoja, jossa valvojat voivat viettää vapaa-aikansa ja nukkua yöt valvontatehtäviissään. Työvuor menee kuten merivartiostolla eli viiko töitä putkeen. Tuhansien järvien maassa valvontaan valjastetaan 5000 psotin työntekijää jajoka taksikuskille annetaan valvontakortti ja viranomaisoikeudet päästä lukituille laiturialueile yleisavaimellaan. Taksikuskit käyvät siis ratsaamassa kaikki venesatamat. Kaikkien venesatamien porttien lukot tulee vaihtaa valtion lukkoon, johon tämä yksi yleisavain käy. Valtio myy valtion lukkoja 587 euroa / lukko ja avain maksaa 189 euroa / kpl. Ensi kesänä pitä olla uudet lukot kaikissa SUomen porteissa. Jos ei ole, nin porttivartijat (uusi perustettava AVI:n virkamieskunta) poistaa koko portin laittomana.


        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005051550.html

        Ministeriön paperissa erikoinen valvontakeino: Postiautot ja taksit vahtimaan kansalaisten tienkäyttömaksuja!

        Aikamoinen RIB laivasto tulee olemaan väyläverovalvontavirastolla. Siinä saa rannikkovartiosto ja merivoimat kadehtien katsella ylivoimaisia resursseja joilla taataan koko rannikon valvonta tehokkaasti.


      • pumpattavaks

        Laitetaan pakkoliivi valvomaan ympärysmittaa ja Postin rasvaimuasema tuottaa biodieseliä


    • Kiitos_PS_Kiitos

      Kohta Halla-aho on persujen puheenjohtaja.

      Sitten maantie- ja vesistönkäyttövero koskee vain suvakkeja. Maksan ihan hymyssä suin :)...

    • liksavaltiolle

      Eiköhän helpoin vaihtoehto näille uusille veroille ja maksuille olisi:
      Kaikki palkat maksetaan suoraan valtion tilille. Sitten KELAsta saisi anoa käyttörahaa.
      Voisi koko käyttömaksu /vero kuviot poistaa kokonaan.

      • SKP_is_best

        Kannatan lämpimästi tätä mallia. Tämä on se ainoa oikea tulonjako johon on pyrittävä.Alkaa varmaan esni hallituskaudella, kun noista kolmesta puolueesta päästään eroon.


      • suurinkeksintö

        Liksa menisi yhtiöitetylle valtiolle. Saadakseen hiukka enemmän käyttörahaa, täytyy olla mahdollisuus kulkea valtion teiden ja vesiväylien ulkopuolella, pitää olla hoitamattomia kinttupolkuja vartavasten, ja plotterikarttojakin joilla pysyy sivussa väyliltä.
        Kauanko tätä liikennekaariuudistusta kuten veneverohankettakin täytyy vielä katsella, ja tekeeköhän ministeri johtopäätökset koska


    • Tiukille_menee

      Eikös ne päätökset uusista veroista (auto, vene, MP)tehdä kevään budjettiriihessä huhtikuussa? Jos siellä päätetään veneverosta kyllä, niinei kovin montaa viikkoa ole aikaa säätää uutta veneveroa ja tehdä tarvittaviin lakeihin (mm. venereksieri) muutokset. Ja sitten vielä pitäisi hankkia Trafille tietojärjestlemä verotusta varten. Myös niitä veroilmoituksia Ahvenanmaan veneistä, jotka ei ole reksiterissä.

      - kauanko yleensä julkisen hankinnan kilpailutus (se tietojärjestelmä) yleensä menee?
      - kauanko tietojärjestelmän tekoon menee aikaa testauksineen?
      - kauanko eduskunnalta menee aikaa lain säätämiseen ja muiden muutamiseen?

      Ööö, varmasti enemmän kuin pari viikkoa.

      • Kuulemma trafilla on softat valmiina veneverolappusten lähettämistä varten.


      • motiivit_missä

        Luulis Sipilällekin päivänselvää olevan että Bernerin "paras keksintö sitten auton keksimisen", eli liikennekaari ei mene nyt autokaupan pysäyttänestä ehdotuksesta valmiiksi päätökseksi pikaisesti kuten on esitetty. Autokaupan alaa ei voi tappaa, joten mitä muuta vaihtoehtoa on muuta kuin haudata hanke nopeasti? Ihan hölmöä tämä tyhjänpäiväisen valmistelu on ollut.


      • motiivit_missä kirjoitti:

        Luulis Sipilällekin päivänselvää olevan että Bernerin "paras keksintö sitten auton keksimisen", eli liikennekaari ei mene nyt autokaupan pysäyttänestä ehdotuksesta valmiiksi päätökseksi pikaisesti kuten on esitetty. Autokaupan alaa ei voi tappaa, joten mitä muuta vaihtoehtoa on muuta kuin haudata hanke nopeasti? Ihan hölmöä tämä tyhjänpäiväisen valmistelu on ollut.

        Bernerin mahdollisuudet jatkaa liikenneministerinä häipyivät eilen, kun hallituskumppanit hylkäsivät hänen suunnitelmansa suoralta kädeltä. Kohta hänestä tulee Sipilällekin jo iso rasite. Näyttää siltä, että ainoaksi yritysten rahastuskohteeksi, minkä hän pystyi viemään läpi, jää yhteysalusmaksut. Monta yritystä oli, nauvon silta, yhteysalukset, autot.


    • veroja_ja_veroja

      Liikenneminosteriön taustamuistiosta kopioitua:

      "3. Miten liikenneverkkoyhtiö toimisi?
      Yhtiö tarjoaisi valtion liikenneverkon hoidon,
      kunnossapidon ja huolehtisi verkon riittävästä
      kehittämisestä.

      Hankkeessa ehdotetaan vaiheittaista etenemistä niin,
      että vuoden 2018 alusta lähtien yhtiö huolehtisi
      valtion tieverkosta.

      Vesiväylien ja rataverkon mukaan ottamisesta
      yhtiöön tehdään lisäselvityksiä. Tavoitteena on, että
      ne tulisivat mukaan yhtiöön vuoden 2019 alusta.

      Yhtiö rahoittaisi toimintansa tienkäyttäjiltä kerättävällä
      asiakasmaksulla ja maltillisella lainanotolla.
      Asiakasmaksulla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman
      liikenneverkon ylläpitoa ja kehittämistä."


      Eli vene vero saa jatkoa 2019 tämän väylämaksun muodossa. Ja kun veneissä ei ole edes hankintaveroa, niin tämä on yksi verokulu lisää, koska siihen ei saa kompensaatiota mistään.

      On tää Suomi kyllä sellainen, että sen unelmamatkan teko aikaistuu minun osaltani. Lähden enkä takaisin tule. Täällä ei osata kuin verottaa. Kasvua ei haeta. Pistän firman myyntiin ja rahoitan lähdön sen avulla. Toivottavasti henkilökunta ostaa AAA-luottoluokitetun firman ja toivottavsti osaavat sitä jatkaa, jotta työpaikat pysyy.

      Tai sitten vaan lopetan, varasto tyhjennysmyyntiin ja niillä rahoilla lähden.

      • PoisKauasTÄÄLTÄ

        saman päätöksen tein, alkoi vituttamaan tosissaan! Omaisuuden realisoinnin jälkeen lähden vene pakolaiseksi, kun täällä ei ole enää omaisuus turvassa, kun hallitus pelleille kansalaisten omaisuudella ja mielenterveydellä keksimällä uusia tapoja kurittaa kansalaisiaan.

        Tsemmpiä unelman toteutukseen!

        TÄLLÄ PASKA YHTEISKUNNALLA EI OLE ENÄÄ MITÄÄN TOLKKUA


    • Juu_se_Annne

      Uudelle väyläyhtiölle on muuten kaavailtu kannnustimet johtajille. Selviää LM:n selvityksestä, luku 7.

      Lisäksi maakunnat tulevat omistamaan siitä 35% ja saaman yhtiön osingoista oman hallinnon pyöritykseen siis tuon 35%. Jos yhtiö maksaa osinkoja vaikka 200 miljoonaa, niin kepu:n maakuntajohtajat saa siitä 50 miljoonaa. Näin tuo Kepun maakuntahimmellikin löytää rahoituksen. Esim. 2020 yhtiön on tarkoitus tuottaa voittoa 240 miljonaa euroa (liikevoitto% 38). Tästä voi jo tulouttaa Keskustan maajusseille 50 miljoonaa pyörittämään omaa hallintoaan maakunnissa.

      Anne Berner sai selkeän toimeksiannon Sipilältä eli keskustan pomoilta. Ei ole kertonut täysin toimeksiannon sisältöä, mutta alkaa tuntumaan että se on se, että maakuntiin saadaan rahoitu sille keskustan hallintohimmelille.

    • KaatakaaHallitus

      Olen varma siitä, että veneilijä maksaa "väylä maksua" käytit sitä tai et, tämä vene veroitus on pikkurahaa mitä tällä aletaan kerätä.

      Toden näköistä Trafin rekisteri tulee palvelemaan tässäkin, lasku tulee kotia ja jos et maksa, menee perintään.

      Tämä hallitus on, kuin lauma Psykopaatteja hajottamassa yhteiskunta rauhaa, miettimällä miten tavallisella ihmisellä olis mieliala vielä paskempi, kait persukepuleilla yhteyksiä lääkäritaloihin ja lääkefirmoihin?

      Millä tuon hallituksen saisi kaadettua, missä OPPOSITIO on?

    • Iloinen_veronmaksaja

      Voisikohan pään ympärille lukita gps pannan jotta nähdään kuinka paljon olet kävellyt valtion teitä??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      138
      1401
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe