Tiet rapautuu vaikka niillä ei ajettaisikaan

autoilu.ei.kuluta

Tuuli, sade, aurinko, jää, routa syö teidin pintoja, vaikka niillä ei ajettaisi pätkääkään.
Miten ministeriö aikoo verottaa routaa tai aurinkoa ???

18

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Delfin31

      Vielä e, että EU:n komissio on kieltänyt parempien sidosaineiden käytön asfaltin valmistuksessa.

      • Fataa_ko

        Kerro lisää, tuo on todella mielenkiintoista.


      • kiittäkää_jyrsijöitä

        Paremman asvaltin käytön estävät jyrsijät. Jyrsijätuhot ovat niin pahoja, että asvalttimassan ominaisuudet valitaan pelkästään sen perusteella, muusta viis. Pitää käyttää mahd. kovaa kiviainesta (esim. oktomurske) ja raekoon pitää olla iso (vaikka ny vähän meluta saattaakin ja asvaltin pinnasta irtoavat kivet rikkovat tuulilaseja).


    • kitkaguru

      Nastarenkaat kuluttaa teitä eniten, milloin ministeriö alkaa verottaan näitä?

      • Pysykääkotona

        Kitkaguru pysyy vain alta pois. Osta sellainen auto, ettei nastan ropina häiritse, niin minäkin tein.Pian varmaan ehdotat, että talvinopeudet pitäisi tiputtaa 60kmh, kun niin pelottaa ajaa "kovaa", nykyistä 80kmh.


      • Kyllä se on tuo yltiöpäinen suolan kylväminen, joka eninten murentaa asfalttia. Nykyajan nastat eivät juurikaan rasita asfalttia.


      • kitkaguru
        Pysykääkotona kirjoitti:

        Kitkaguru pysyy vain alta pois. Osta sellainen auto, ettei nastan ropina häiritse, niin minäkin tein.Pian varmaan ehdotat, että talvinopeudet pitäisi tiputtaa 60kmh, kun niin pelottaa ajaa "kovaa", nykyistä 80kmh.

        Luuletko sinä onneton nastapelle että se autossa istuva vajakki on se ainoa jolle nastojen ääni kuuluu?
        Mitä nopeurajoituksiin tulee niin päin vastoin niitä pitäisi nostaa ja mitä tuohon sinuun pelkoon tulee, niin ketähän tuolla liikenteessä mahtaa eniten pelottaa, kun pitää 7 kuukautta vuodesta ajella nastarenkailla.


      • kitkaguru
        delfin84 kirjoitti:

        Kyllä se on tuo yltiöpäinen suolan kylväminen, joka eninten murentaa asfalttia. Nykyajan nastat eivät juurikaan rasita asfalttia.

        On se vaan perkeleen kummallista ainetta tuo suola kun se tekee teihin 2 uraa henkilöauton raideleveydeltä. Asfaltti noissa urissa on jostain syystä myös äänekkäämpää, joten suola varmaan liuottaa bitumin kivien välistä.
        Mutta kerrotko minulle miksi tuo suola rapeutta tuon asfaltin kuvaamaallani tavalla, eikä "liuota" tuota bitumia kivien välistä koko tien leveydeltä?


      • SuolakoJyrsiiUrat
        kitkaguru kirjoitti:

        On se vaan perkeleen kummallista ainetta tuo suola kun se tekee teihin 2 uraa henkilöauton raideleveydeltä. Asfaltti noissa urissa on jostain syystä myös äänekkäämpää, joten suola varmaan liuottaa bitumin kivien välistä.
        Mutta kerrotko minulle miksi tuo suola rapeutta tuon asfaltin kuvaamaallani tavalla, eikä "liuota" tuota bitumia kivien välistä koko tien leveydeltä?

        Juuri näin. Miksei se suola rapauta asfalttia esim. tien reunasta vaan kahdesta kohtaa ajorataa joihin muodostuu syvät urat?


      • Kitkapelle
        kitkaguru kirjoitti:

        On se vaan perkeleen kummallista ainetta tuo suola kun se tekee teihin 2 uraa henkilöauton raideleveydeltä. Asfaltti noissa urissa on jostain syystä myös äänekkäämpää, joten suola varmaan liuottaa bitumin kivien välistä.
        Mutta kerrotko minulle miksi tuo suola rapeutta tuon asfaltin kuvaamaallani tavalla, eikä "liuota" tuota bitumia kivien välistä koko tien leveydeltä?

        Oletkos koskaan kuullut vesileikkurista?
        Mietipäs mitä se suolalitku tekee renkaan ja tien välissä, kun rengas painaa sitä edeltään pois.
        Ihan peruskoulutasoinen fysiikan tuntemus riittää.

        Oletkos koskaan katsellut paripyöräisen kuorma-auton, sisempien pyörien raideleveyttä?

        Kolmostiellä (välillä Hki-Tre) on useissa kohdissa aivan selvät paripyörien urat.


      • kitkaguru

        Vai vesileikkuri ne urat tiehen jyrsii. RUAHAHAHAHAHAHAHA!!!
        Saattahan se kuorma-autokin uria tiehen tehdä jos asfaltin ja pohjatyöt on jotku kädettömät tehnyt, mutta kerroppas nyt ihan oikeasti miten noissa liikennevaloissakin on tiessä helevetinmoiset urat ja raapimisjäljet, eikait tämä "vesileikkuri" jyrsi heti kun rengas liikahtaa???


      • SuuriNeroPäässytÄäneen
        Kitkapelle kirjoitti:

        Oletkos koskaan kuullut vesileikkurista?
        Mietipäs mitä se suolalitku tekee renkaan ja tien välissä, kun rengas painaa sitä edeltään pois.
        Ihan peruskoulutasoinen fysiikan tuntemus riittää.

        Oletkos koskaan katsellut paripyöräisen kuorma-auton, sisempien pyörien raideleveyttä?

        Kolmostiellä (välillä Hki-Tre) on useissa kohdissa aivan selvät paripyörien urat.

        Vesileikkurilla ja tiesuolalla on yhtäläisyyksiä vain se että molemmissa käytetään vettä. Ymmärrätkö lainkaan kuinka suurella paineella vesileikkurista veden ja hienonhiekan sekoitus tulee??? Ymmärrätkö oainkaan että se paine on jotain aivan muuta kuin renkaiden veteen ja suolaan tien päällä aiheuttaa?


      • Kitkapelle
        SuuriNeroPäässytÄäneen kirjoitti:

        Vesileikkurilla ja tiesuolalla on yhtäläisyyksiä vain se että molemmissa käytetään vettä. Ymmärrätkö lainkaan kuinka suurella paineella vesileikkurista veden ja hienonhiekan sekoitus tulee??? Ymmärrätkö oainkaan että se paine on jotain aivan muuta kuin renkaiden veteen ja suolaan tien päällä aiheuttaa?

        Tiedän toki vesileikkurin toiminnan ihan tarkkaan.
        Se olikin vain esimerkkinä siitä, mitä liikkuva vesi saa aikaan.
        Joet syövät suuria kanjoneita kallioon ja hiovat kivet sileiksi, pienellä paineella ja pienellä virtausnopeudella.

        Kitkagurulle: Täällä kaupungissa liikennevaloista mennään välillä ihan vauhdillakin läpi. Ei ne ihan aina punaisena pala.
        Mutta osaakos kitkaguru selittää bussipysäkeillä olevat paripyörien urat?

        Käykö nastarenkaita käyttävät henkilöautot bussipysäkeillä ruopimassa ne paripyörien urat?


      • kitkaguru

        Heh heh, alkoi kitkapellellä menemään jutut taas selittelyksi. Helppohan se on selittää jos bussipysäkillä on paripyörien urat, silloin asfaltoinnin pohjatyöt on tehty huonosti ja asfaltti painuu. Mutta tiedätkö että kun asfaltti painuu, niin ei se painu niin että asfaltin kiviaines jää korkeammalle kuin bitumi, kuten käy kun nastarenkaat repivät bitumin kivienvälistä. Juuri senpä takia asfaltti onkin äänekkäämpää noissa urissa, kun nastarenkaat on repineet bitumin kivien päältä ja pitemmän päälle myös ympäriltä.
        Keväisinhän sitten saamme taas nauttia myös tuosta pölystä, kun nastarenkaat ovat raapineet myös tuota kiviainesta pölyksi 7 kuukautta.
        Autotkin on jostain syystä heti mustan paskan peitossa, kun nastarenkaita alkaa syksyllä teillä liikkumaan vaikkei suolaa ole laitettu vielä muualle kuin savukalaan.


      • MitkähänNeUratTekeekään
        Kitkapelle kirjoitti:

        Tiedän toki vesileikkurin toiminnan ihan tarkkaan.
        Se olikin vain esimerkkinä siitä, mitä liikkuva vesi saa aikaan.
        Joet syövät suuria kanjoneita kallioon ja hiovat kivet sileiksi, pienellä paineella ja pienellä virtausnopeudella.

        Kitkagurulle: Täällä kaupungissa liikennevaloista mennään välillä ihan vauhdillakin läpi. Ei ne ihan aina punaisena pala.
        Mutta osaakos kitkaguru selittää bussipysäkeillä olevat paripyörien urat?

        Käykö nastarenkaita käyttävät henkilöautot bussipysäkeillä ruopimassa ne paripyörien urat?

        https://drive.google.com/file/d/0B5uLU2x4b9pGSjBDaTNNa3lsQ18tN2xIbWJJbXRCeUNwNExB/view?usp=sharing

        Siinä on kuva joka kertoo paljon. Lähes sokeankin pitäisi kuvasta voida päätellä miten raskaskalusto muka voisi teiden urat aiheuttaa. Tämä palsta on kyllä täynnä mitä ihmeellisimpiä kuvitelmia päässään keksiviä neroja. Järjen käyttö ei onnistu kaikilta millään.


      • kitkaguru kirjoitti:

        On se vaan perkeleen kummallista ainetta tuo suola kun se tekee teihin 2 uraa henkilöauton raideleveydeltä. Asfaltti noissa urissa on jostain syystä myös äänekkäämpää, joten suola varmaan liuottaa bitumin kivien välistä.
        Mutta kerrotko minulle miksi tuo suola rapeutta tuon asfaltin kuvaamaallani tavalla, eikä "liuota" tuota bitumia kivien välistä koko tien leveydeltä?

        Kyllä suola rapauttaa koko päällystealaa ja onhan se selvää, että kohdassa, jossa rasitus on suurempi kuluu nopaemmin. Toisekseen suola ei liuota bitumia vaan suolan vaikutuksesta vedeksi muuttunut jää jalumi imeytyy päällysteenn huokoiseen pintaa ja kun pakkanen uudestaa jäädyttää veden, niin laajetessaa se murentaa päällystettä. Mureutunut päällsyte irtoaa ensimmäisena kohdasta, jossa on kuuten mainitsin eniten rasitusta.


    • Fakta.homma

      Kitkanyhveröitä varten levitettävä suola se tiet tuhoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      77
      2727
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      281
      1559
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1497
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1351
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      399
      1321
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      394
      1260
    7. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1007
    8. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      929
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      321
      832
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      254
      822
    Aihe