Tiet rapautuu vaikka niillä ei ajettaisikaan

autoilu.ei.kuluta

Tuuli, sade, aurinko, jää, routa syö teidin pintoja, vaikka niillä ei ajettaisi pätkääkään.
Miten ministeriö aikoo verottaa routaa tai aurinkoa ???

18

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Delfin31

      Vielä e, että EU:n komissio on kieltänyt parempien sidosaineiden käytön asfaltin valmistuksessa.

      • Fataa_ko

        Kerro lisää, tuo on todella mielenkiintoista.


      • kiittäkää_jyrsijöitä

        Paremman asvaltin käytön estävät jyrsijät. Jyrsijätuhot ovat niin pahoja, että asvalttimassan ominaisuudet valitaan pelkästään sen perusteella, muusta viis. Pitää käyttää mahd. kovaa kiviainesta (esim. oktomurske) ja raekoon pitää olla iso (vaikka ny vähän meluta saattaakin ja asvaltin pinnasta irtoavat kivet rikkovat tuulilaseja).


    • kitkaguru

      Nastarenkaat kuluttaa teitä eniten, milloin ministeriö alkaa verottaan näitä?

      • Pysykääkotona

        Kitkaguru pysyy vain alta pois. Osta sellainen auto, ettei nastan ropina häiritse, niin minäkin tein.Pian varmaan ehdotat, että talvinopeudet pitäisi tiputtaa 60kmh, kun niin pelottaa ajaa "kovaa", nykyistä 80kmh.


      • Kyllä se on tuo yltiöpäinen suolan kylväminen, joka eninten murentaa asfalttia. Nykyajan nastat eivät juurikaan rasita asfalttia.


      • kitkaguru
        Pysykääkotona kirjoitti:

        Kitkaguru pysyy vain alta pois. Osta sellainen auto, ettei nastan ropina häiritse, niin minäkin tein.Pian varmaan ehdotat, että talvinopeudet pitäisi tiputtaa 60kmh, kun niin pelottaa ajaa "kovaa", nykyistä 80kmh.

        Luuletko sinä onneton nastapelle että se autossa istuva vajakki on se ainoa jolle nastojen ääni kuuluu?
        Mitä nopeurajoituksiin tulee niin päin vastoin niitä pitäisi nostaa ja mitä tuohon sinuun pelkoon tulee, niin ketähän tuolla liikenteessä mahtaa eniten pelottaa, kun pitää 7 kuukautta vuodesta ajella nastarenkailla.


      • kitkaguru
        delfin84 kirjoitti:

        Kyllä se on tuo yltiöpäinen suolan kylväminen, joka eninten murentaa asfalttia. Nykyajan nastat eivät juurikaan rasita asfalttia.

        On se vaan perkeleen kummallista ainetta tuo suola kun se tekee teihin 2 uraa henkilöauton raideleveydeltä. Asfaltti noissa urissa on jostain syystä myös äänekkäämpää, joten suola varmaan liuottaa bitumin kivien välistä.
        Mutta kerrotko minulle miksi tuo suola rapeutta tuon asfaltin kuvaamaallani tavalla, eikä "liuota" tuota bitumia kivien välistä koko tien leveydeltä?


      • SuolakoJyrsiiUrat
        kitkaguru kirjoitti:

        On se vaan perkeleen kummallista ainetta tuo suola kun se tekee teihin 2 uraa henkilöauton raideleveydeltä. Asfaltti noissa urissa on jostain syystä myös äänekkäämpää, joten suola varmaan liuottaa bitumin kivien välistä.
        Mutta kerrotko minulle miksi tuo suola rapeutta tuon asfaltin kuvaamaallani tavalla, eikä "liuota" tuota bitumia kivien välistä koko tien leveydeltä?

        Juuri näin. Miksei se suola rapauta asfalttia esim. tien reunasta vaan kahdesta kohtaa ajorataa joihin muodostuu syvät urat?


      • Kitkapelle
        kitkaguru kirjoitti:

        On se vaan perkeleen kummallista ainetta tuo suola kun se tekee teihin 2 uraa henkilöauton raideleveydeltä. Asfaltti noissa urissa on jostain syystä myös äänekkäämpää, joten suola varmaan liuottaa bitumin kivien välistä.
        Mutta kerrotko minulle miksi tuo suola rapeutta tuon asfaltin kuvaamaallani tavalla, eikä "liuota" tuota bitumia kivien välistä koko tien leveydeltä?

        Oletkos koskaan kuullut vesileikkurista?
        Mietipäs mitä se suolalitku tekee renkaan ja tien välissä, kun rengas painaa sitä edeltään pois.
        Ihan peruskoulutasoinen fysiikan tuntemus riittää.

        Oletkos koskaan katsellut paripyöräisen kuorma-auton, sisempien pyörien raideleveyttä?

        Kolmostiellä (välillä Hki-Tre) on useissa kohdissa aivan selvät paripyörien urat.


      • kitkaguru

        Vai vesileikkuri ne urat tiehen jyrsii. RUAHAHAHAHAHAHAHA!!!
        Saattahan se kuorma-autokin uria tiehen tehdä jos asfaltin ja pohjatyöt on jotku kädettömät tehnyt, mutta kerroppas nyt ihan oikeasti miten noissa liikennevaloissakin on tiessä helevetinmoiset urat ja raapimisjäljet, eikait tämä "vesileikkuri" jyrsi heti kun rengas liikahtaa???


      • SuuriNeroPäässytÄäneen
        Kitkapelle kirjoitti:

        Oletkos koskaan kuullut vesileikkurista?
        Mietipäs mitä se suolalitku tekee renkaan ja tien välissä, kun rengas painaa sitä edeltään pois.
        Ihan peruskoulutasoinen fysiikan tuntemus riittää.

        Oletkos koskaan katsellut paripyöräisen kuorma-auton, sisempien pyörien raideleveyttä?

        Kolmostiellä (välillä Hki-Tre) on useissa kohdissa aivan selvät paripyörien urat.

        Vesileikkurilla ja tiesuolalla on yhtäläisyyksiä vain se että molemmissa käytetään vettä. Ymmärrätkö lainkaan kuinka suurella paineella vesileikkurista veden ja hienonhiekan sekoitus tulee??? Ymmärrätkö oainkaan että se paine on jotain aivan muuta kuin renkaiden veteen ja suolaan tien päällä aiheuttaa?


      • Kitkapelle
        SuuriNeroPäässytÄäneen kirjoitti:

        Vesileikkurilla ja tiesuolalla on yhtäläisyyksiä vain se että molemmissa käytetään vettä. Ymmärrätkö lainkaan kuinka suurella paineella vesileikkurista veden ja hienonhiekan sekoitus tulee??? Ymmärrätkö oainkaan että se paine on jotain aivan muuta kuin renkaiden veteen ja suolaan tien päällä aiheuttaa?

        Tiedän toki vesileikkurin toiminnan ihan tarkkaan.
        Se olikin vain esimerkkinä siitä, mitä liikkuva vesi saa aikaan.
        Joet syövät suuria kanjoneita kallioon ja hiovat kivet sileiksi, pienellä paineella ja pienellä virtausnopeudella.

        Kitkagurulle: Täällä kaupungissa liikennevaloista mennään välillä ihan vauhdillakin läpi. Ei ne ihan aina punaisena pala.
        Mutta osaakos kitkaguru selittää bussipysäkeillä olevat paripyörien urat?

        Käykö nastarenkaita käyttävät henkilöautot bussipysäkeillä ruopimassa ne paripyörien urat?


      • kitkaguru

        Heh heh, alkoi kitkapellellä menemään jutut taas selittelyksi. Helppohan se on selittää jos bussipysäkillä on paripyörien urat, silloin asfaltoinnin pohjatyöt on tehty huonosti ja asfaltti painuu. Mutta tiedätkö että kun asfaltti painuu, niin ei se painu niin että asfaltin kiviaines jää korkeammalle kuin bitumi, kuten käy kun nastarenkaat repivät bitumin kivienvälistä. Juuri senpä takia asfaltti onkin äänekkäämpää noissa urissa, kun nastarenkaat on repineet bitumin kivien päältä ja pitemmän päälle myös ympäriltä.
        Keväisinhän sitten saamme taas nauttia myös tuosta pölystä, kun nastarenkaat ovat raapineet myös tuota kiviainesta pölyksi 7 kuukautta.
        Autotkin on jostain syystä heti mustan paskan peitossa, kun nastarenkaita alkaa syksyllä teillä liikkumaan vaikkei suolaa ole laitettu vielä muualle kuin savukalaan.


      • MitkähänNeUratTekeekään
        Kitkapelle kirjoitti:

        Tiedän toki vesileikkurin toiminnan ihan tarkkaan.
        Se olikin vain esimerkkinä siitä, mitä liikkuva vesi saa aikaan.
        Joet syövät suuria kanjoneita kallioon ja hiovat kivet sileiksi, pienellä paineella ja pienellä virtausnopeudella.

        Kitkagurulle: Täällä kaupungissa liikennevaloista mennään välillä ihan vauhdillakin läpi. Ei ne ihan aina punaisena pala.
        Mutta osaakos kitkaguru selittää bussipysäkeillä olevat paripyörien urat?

        Käykö nastarenkaita käyttävät henkilöautot bussipysäkeillä ruopimassa ne paripyörien urat?

        https://drive.google.com/file/d/0B5uLU2x4b9pGSjBDaTNNa3lsQ18tN2xIbWJJbXRCeUNwNExB/view?usp=sharing

        Siinä on kuva joka kertoo paljon. Lähes sokeankin pitäisi kuvasta voida päätellä miten raskaskalusto muka voisi teiden urat aiheuttaa. Tämä palsta on kyllä täynnä mitä ihmeellisimpiä kuvitelmia päässään keksiviä neroja. Järjen käyttö ei onnistu kaikilta millään.


      • kitkaguru kirjoitti:

        On se vaan perkeleen kummallista ainetta tuo suola kun se tekee teihin 2 uraa henkilöauton raideleveydeltä. Asfaltti noissa urissa on jostain syystä myös äänekkäämpää, joten suola varmaan liuottaa bitumin kivien välistä.
        Mutta kerrotko minulle miksi tuo suola rapeutta tuon asfaltin kuvaamaallani tavalla, eikä "liuota" tuota bitumia kivien välistä koko tien leveydeltä?

        Kyllä suola rapauttaa koko päällystealaa ja onhan se selvää, että kohdassa, jossa rasitus on suurempi kuluu nopaemmin. Toisekseen suola ei liuota bitumia vaan suolan vaikutuksesta vedeksi muuttunut jää jalumi imeytyy päällysteenn huokoiseen pintaa ja kun pakkanen uudestaa jäädyttää veden, niin laajetessaa se murentaa päällystettä. Mureutunut päällsyte irtoaa ensimmäisena kohdasta, jossa on kuuten mainitsin eniten rasitusta.


    • Fakta.homma

      Kitkanyhveröitä varten levitettävä suola se tiet tuhoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      156
      3976
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      375
      2919
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2239
    4. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      50
      2140
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      16
      1854
    6. No onneks ei tartte sit olla

      Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      11
      1735
    7. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      165
      1373
    8. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      93
      1263
    9. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      2
      1236
    10. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

      Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      93
      1110
    Aihe