Karttojen liittäminen retkikertomuksiin?

XM-Hannu

Tein joskus vuosituhannen vaihteessa pidempiä melontaretkiä, joita nyt haluaisin kirjoitella toisten luettavaksi (kunhan aikaa kirjoittamiseen riittäisi). Digikuvia ei noista luonnollisestikaan ole, eikä aina muitakaan kuvia. Vain muistikuvat , jotka nekin vähenevät...
Saako nettikirjoituksiin käytännössä liittää esim. Karttapaikasta otettuja karttäpohjia, joihin päälle piirtäisin matkareitin. Nuo karttakuvat elävöittäisivät vähän kertomusta. Käyttöehdoissahan kielletään karttojen julkinen levittäminen ilman (maksettua) lupaa. Miten on käytäntö? Syyllistyisinkö rikokseen, tulisiko sanktioita?

9

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KarttaToivo

      Karttapaikan sivuilta lainattua:

      "Maastotiedot avointa dataa

      Kaikki maastotiedot ovat avointa dataa. Niitä saa vapaasti kopioida, levittää ja julkaista. Niitä saa muokata ja hyödyntää myös kaupallisesti sekä käyttää osana sovellusta tai palvelua. Vain lähde, aineiston nimi  ja hankinta-ajankohta on mainittava."

      Olikohab se pari vuotta sitten, kun se linja höllentyi oikein reilusti.

    • XM-Hannu

      Ja minä kun sain lainattua karttapaikan sivuilta vain seuraavan:
      3. Immateriaalioikeudet

      Karttapaikkaan liittyvät oikeudet mukaan lukien tekijänoikeudet ja muut immateriaalioikeudet kuuluvat Maanmittauslaitokselle. Käyttäjällä ei ole oikeutta saattaa Karttapaikkaa tai sen karttaa tai muuta osaa yleisön saataville levittämällä, esittämällä tai näyttämällä se julkisesti eikä myöskään tallentaa tai valmistaa siitä kappaleita ilman Maanmittauslaitoksen etukäteen antamaa lupaa.

      Käyttäjällä on edellä todetusta huolimatta oikeus käyttää Karttapaikkaa julkisin varoin rahoitetun opetuksen yhteydessä. Käyttäjällä on lisäksi oikeus kopioida, tallentaa ja tulostaa Karttapaikalta tekijänoikeuslaissa (404/1961) tarkoitettua yksityistä käyttöä varten sekä opinnäytetyötä varten yksittäisiä karttoja. Käyttäjällä on oikeus sijoittaa omille verkkosivuilleen linkki Karttapaikan pää- tai alasivulle. Linkin yhteydessä pitää näkyä Karttapaikka-nimi. Linkin kautta Karttapaikan tulee aueta selaimen tyhjään ikkunaan ilman kehyksiä. Muunlainen linkittäminen on kielletty.

      Käyttäjä voi saada oikeuden käyttää Karttapaikalla hyödynnettyjä Maanmittauslaitoksen avoimia kartta-aineistoja hankkimalla Maanmittauslaitokselta avoimien aineistojen CC 4.0 -lisenssin (avoimien aineistojen lisenssi). Lisenssin perusteella käyttäjällä on oikeus kopioida ja julkaista avoimiin kartta-aineistoihin sisältyviä karttoja lisenssissä tarkemmin määrätyin ehdoin.

      Mistä löytyy tuo tieto maastokarttojen vapaasta käyttämisestä?

    • KarttaToivoo
    • XM-Hannu

      Hyvä, kiitos! Itse luin vain tuota käyttöoikeudet-kohtaa.

    • XM-Hannu

      Kokeillaan, miten onnistuu, minä en kuitenkaan ole mikään guru näissä kuvankäsittelyissä. Tässä on karttapaikasta kopioitu pohja kaakkoissuomesta, ja ympyröity alue v.2000 melontaretkeltä.
      [IMG]http://i65.tinypic.com/ouxwgg.jpg[/IMG]

    • XM-Hannu

      Toinen kokeilu:Tässä näkyy (jos kartta ylipäänsä näkyy) melontareittini vesistö Lahnaveteen saakka.
      blob:null/82d54b96-8c80-447c-8e85-eb33922a476f

    • XM-Hannu

      Tuon piti olla suora linkki karttapaikan tiedostoon, mutta...
      Kokeillaanpa IMG-tagien kanssa:
      [IMG]http://blob:null/82d54b96-8c80-447c-8e85-eb33922a476f[/IMG]

    • XM-Hannu

      Ei ole helppoa ei...

      Eli homma toimii minulla niin, että:
      1 avaa Karttapaikka
      2 siirrä karttaa niin, että haluamasi kohta on keskimerkin kohdalla
      3 suurenna karttaa hiiren rullalla tai sivupalkista, kohdista uudelleen
      4 tee kuvankaappaus "print screen" näppäimellä
      5. tallenna kuva tietokoneellesi
      6 avaa kuvanmuokkausohjelma ja opettele sen käyttöä
      7 avaa karttapohja tällä ohjelmalla
      8 tee haluamasi rajaus ja piirrä reitti
      9 vie muokattu kuvatiedosto jpg muotoon, ja tallenna se tietokoneellesi
      10 avaa joku kuvapalvelin
      11 etsi tallentamasi kuva miljoonan muun tiedoston joukosta, ja tallenna se kuvapalvelimelle
      12 kopio kuvan osoite keskusteusivustoille, tuolla edellä IMG-tageissa
      13 liitä osoite viestiisi.
      14 osoite pitäisi näkyä väritettynä keskustelussa, siitä hiirellä klikaten karttaKUVA aukeaa.

      Jos joku osaa neuvoa helpomman tavan, niin vinkkejä otetaan vastaan.

    • ToivooKarttaa

      Ei toimi ainakaan itselläni tuo [IMG]http://blob:null/82d54b96-8c80-447c-8e85-eb33922a476f[/IMG] ... Eli ei avaa. Itse junttina merkkaisin manuaalisesti asian karttaan ja laittaisin liikenteeseen vaikkapa pdf-muodossa. Mutta kuten sanoin olen juntti näissä kartta-asioissa. Vai tarviiko sen nuolen edetä, kuten Ohtamaan videoissa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe