Moikka.
Missä vaiheessa kiertoa tuo FSH arvo kannattaa mittauttaa, niin että se antaa kaikkein totuudenmukaisimman tuloksen?
FSH arvon mittaus, missä vaiheessa kiertoa ?
2
1917
Vastaukset
- kuivaa_ja_sadetta
Huslabin mukaan tulokset tulkitaan hormonikierron mukaan, eli siellä on eri viitearvot hormonikierron vaiheen mukaan. Olen tosin käsittänyt, että yksi mittaus ei aina kerro kaikkea, pitäisi ottaa useampi koe.
Itseltäni otettiin pari vuotta sitten, ja arvot olivat normaalit. Tosin olen käsittänyt, että naishormonipitoisuudet lähtevät laskuun jo 30 ikävuoden jälkeen. Eli kai toiset saavat oireita aiemmin, vaikka mitattavissa olevia vaihdevuosia ei vielä ole. Itsellänikin hikoilua kuukautiskierron loppu-alkuvaiheessa ollut vuosikausia, samoin limakalvot ovat kosteat vain osan kiertoa. Viime vuonna kierto alkoi lyhentyä, mutta nyt ollut taas normaalinpituisia kiertoja. En viitsi mittauttaa uudestaan FSH:ta niin kauan, kuin kuukautiskierto on siedettävä.
Olen käsittänyt, että paikallisestrogeeniä voisi käyttää genitaalialueella, vaikka olisikin oman hormonikiertonsa varassa vielä muuten. Eli oireita voi hoitaa, vaikkei selkeät vaihtarit olisikaan. Limakalvothan voivat olla kuivat muissakin tiloissa, kuten synnytyksen jälkeen. Itselläni kuivuu myös silmät, ja uskon, että hormonitilanteen lasku pahentaa sitä.
https://huslab.fi/ohjekirja/1422.html - sahara_autiomaa
Moikka kuivaa_ja_sadetta
Kiitti kun vastasit. Itellä tehtiin 4 vuotta sitten sterilisaatio ja lääkäri joka sen teki sanoi, että vaihdevuodet voivat alkaa aikaisemmin. Puolitoista vuotta sitten sain ahdistushäiriö ja masennus diagnoosi. Lisäksi kärsin unettomuudesta, mutta unettomuus eskaloituu aivan mahdottomaksi kuukautiskierron puolivälin jälkeen. Menkat tulee suht säännöllisesti, joskus on jotain 5 päivän heittoja sinne tänne. Tosin joskus vuodan kuin seula ja joskus tulee vain vuotoa vain vähän, outoa? 3 kk sitten jouduin menemään lääkäriin alapää kipujen ja pissavaivojen takia. Syynä olikin rutikuivat limakalvot johon sain paikallishoitoa. Mutta kun sekään ei meinaa auttaa. Viime yönäkin valvoin aamukuuteen. Oli kuuma ja sitten ei ollut kuuma ja sitten ahdisti ja pissatti ja oli kuuma. Eilen meinasin ottaa avioeron miehestäni, koska hän oli erimieltä kuoleman jälkeisestä elämästä. Niin kun alettiin puhua fiiliksistä ja mä sanoin, että valoa kohti vaan. Niin mies sano, ettei siellä mitään ole. Että ihminen kuollessaan putoaa tyhjyyteen. Siis just. No vittu mulla meni hermot. Kaiken tän maallisen kärsimyksen jälkeen, ei olisikaan enkeleitä ja harppuja. Saakutin mies! Mikään ei oikein tunnu miltään. Ja joo kärsin myös silmien kuivuudesta. Silmien kuivuus on niin pahana että se vie sarveiskalvon mukanaan kun aamulla avaan silmät. Nyt vaan tajusin, että mä ehkä ihan turhaan vedän rauhottavia ja nukahduslääkkeitä, jos mulla onkin vaihdevuodet ja näihin oireisiin vois olla ihan spesifi hormonihoito.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo768672Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per593301- 382644
- 272201
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj182185Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto362169- 131927
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151733- 671698
- 181629