FSH arvon mittaus, missä vaiheessa kiertoa ?

saharan_autiomaa

Moikka.

Missä vaiheessa kiertoa tuo FSH arvo kannattaa mittauttaa, niin että se antaa kaikkein totuudenmukaisimman tuloksen?

2

1729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuivaa_ja_sadetta

      Huslabin mukaan tulokset tulkitaan hormonikierron mukaan, eli siellä on eri viitearvot hormonikierron vaiheen mukaan. Olen tosin käsittänyt, että yksi mittaus ei aina kerro kaikkea, pitäisi ottaa useampi koe.

      Itseltäni otettiin pari vuotta sitten, ja arvot olivat normaalit. Tosin olen käsittänyt, että naishormonipitoisuudet lähtevät laskuun jo 30 ikävuoden jälkeen. Eli kai toiset saavat oireita aiemmin, vaikka mitattavissa olevia vaihdevuosia ei vielä ole. Itsellänikin hikoilua kuukautiskierron loppu-alkuvaiheessa ollut vuosikausia, samoin limakalvot ovat kosteat vain osan kiertoa. Viime vuonna kierto alkoi lyhentyä, mutta nyt ollut taas normaalinpituisia kiertoja. En viitsi mittauttaa uudestaan FSH:ta niin kauan, kuin kuukautiskierto on siedettävä.

      Olen käsittänyt, että paikallisestrogeeniä voisi käyttää genitaalialueella, vaikka olisikin oman hormonikiertonsa varassa vielä muuten. Eli oireita voi hoitaa, vaikkei selkeät vaihtarit olisikaan. Limakalvothan voivat olla kuivat muissakin tiloissa, kuten synnytyksen jälkeen. Itselläni kuivuu myös silmät, ja uskon, että hormonitilanteen lasku pahentaa sitä.

      https://huslab.fi/ohjekirja/1422.html

    • sahara_autiomaa

      Moikka kuivaa_ja_sadetta

      Kiitti kun vastasit. Itellä tehtiin 4 vuotta sitten sterilisaatio ja lääkäri joka sen teki sanoi, että vaihdevuodet voivat alkaa aikaisemmin. Puolitoista vuotta sitten sain ahdistushäiriö ja masennus diagnoosi. Lisäksi kärsin unettomuudesta, mutta unettomuus eskaloituu aivan mahdottomaksi kuukautiskierron puolivälin jälkeen. Menkat tulee suht säännöllisesti, joskus on jotain 5 päivän heittoja sinne tänne. Tosin joskus vuodan kuin seula ja joskus tulee vain vuotoa vain vähän, outoa? 3 kk sitten jouduin menemään lääkäriin alapää kipujen ja pissavaivojen takia. Syynä olikin rutikuivat limakalvot johon sain paikallishoitoa. Mutta kun sekään ei meinaa auttaa. Viime yönäkin valvoin aamukuuteen. Oli kuuma ja sitten ei ollut kuuma ja sitten ahdisti ja pissatti ja oli kuuma. Eilen meinasin ottaa avioeron miehestäni, koska hän oli erimieltä kuoleman jälkeisestä elämästä. Niin kun alettiin puhua fiiliksistä ja mä sanoin, että valoa kohti vaan. Niin mies sano, ettei siellä mitään ole. Että ihminen kuollessaan putoaa tyhjyyteen. Siis just. No vittu mulla meni hermot. Kaiken tän maallisen kärsimyksen jälkeen, ei olisikaan enkeleitä ja harppuja. Saakutin mies! Mikään ei oikein tunnu miltään. Ja joo kärsin myös silmien kuivuudesta. Silmien kuivuus on niin pahana että se vie sarveiskalvon mukanaan kun aamulla avaan silmät. Nyt vaan tajusin, että mä ehkä ihan turhaan vedän rauhottavia ja nukahduslääkkeitä, jos mulla onkin vaihdevuodet ja näihin oireisiin vois olla ihan spesifi hormonihoito.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe