FSH arvon mittaus, missä vaiheessa kiertoa ?

saharan_autiomaa

Moikka.

Missä vaiheessa kiertoa tuo FSH arvo kannattaa mittauttaa, niin että se antaa kaikkein totuudenmukaisimman tuloksen?

2

2124

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuivaa_ja_sadetta

Huslabin mukaan tulokset tulkitaan hormonikierron mukaan, eli siellä on eri viitearvot hormonikierron vaiheen mukaan. Olen tosin käsittänyt, että yksi mittaus ei aina kerro kaikkea, pitäisi ottaa useampi koe.

Itseltäni otettiin pari vuotta sitten, ja arvot olivat normaalit. Tosin olen käsittänyt, että naishormonipitoisuudet lähtevät laskuun jo 30 ikävuoden jälkeen. Eli kai toiset saavat oireita aiemmin, vaikka mitattavissa olevia vaihdevuosia ei vielä ole. Itsellänikin hikoilua kuukautiskierron loppu-alkuvaiheessa ollut vuosikausia, samoin limakalvot ovat kosteat vain osan kiertoa. Viime vuonna kierto alkoi lyhentyä, mutta nyt ollut taas normaalinpituisia kiertoja. En viitsi mittauttaa uudestaan FSH:ta niin kauan, kuin kuukautiskierto on siedettävä.

Olen käsittänyt, että paikallisestrogeeniä voisi käyttää genitaalialueella, vaikka olisikin oman hormonikiertonsa varassa vielä muuten. Eli oireita voi hoitaa, vaikkei selkeät vaihtarit olisikaan. Limakalvothan voivat olla kuivat muissakin tiloissa, kuten synnytyksen jälkeen. Itselläni kuivuu myös silmät, ja uskon, että hormonitilanteen lasku pahentaa sitä.

https://huslab.fi/ohjekirja/1422.html

• sahara_autiomaa

Moikka kuivaa_ja_sadetta

Kiitti kun vastasit. Itellä tehtiin 4 vuotta sitten sterilisaatio ja lääkäri joka sen teki sanoi, että vaihdevuodet voivat alkaa aikaisemmin. Puolitoista vuotta sitten sain ahdistushäiriö ja masennus diagnoosi. Lisäksi kärsin unettomuudesta, mutta unettomuus eskaloituu aivan mahdottomaksi kuukautiskierron puolivälin jälkeen. Menkat tulee suht säännöllisesti, joskus on jotain 5 päivän heittoja sinne tänne. Tosin joskus vuodan kuin seula ja joskus tulee vain vuotoa vain vähän, outoa? 3 kk sitten jouduin menemään lääkäriin alapää kipujen ja pissavaivojen takia. Syynä olikin rutikuivat limakalvot johon sain paikallishoitoa. Mutta kun sekään ei meinaa auttaa. Viime yönäkin valvoin aamukuuteen. Oli kuuma ja sitten ei ollut kuuma ja sitten ahdisti ja pissatti ja oli kuuma. Eilen meinasin ottaa avioeron miehestäni, koska hän oli erimieltä kuoleman jälkeisestä elämästä. Niin kun alettiin puhua fiiliksistä ja mä sanoin, että valoa kohti vaan. Niin mies sano, ettei siellä mitään ole. Että ihminen kuollessaan putoaa tyhjyyteen. Siis just. No vittu mulla meni hermot. Kaiken tän maallisen kärsimyksen jälkeen, ei olisikaan enkeleitä ja harppuja. Saakutin mies! Mikään ei oikein tunnu miltään. Ja joo kärsin myös silmien kuivuudesta. Silmien kuivuus on niin pahana että se vie sarveiskalvon mukanaan kun aamulla avaan silmät. Nyt vaan tajusin, että mä ehkä ihan turhaan vedän rauhottavia ja nukahduslääkkeitä, jos mulla onkin vaihdevuodet ja näihin oireisiin vois olla ihan spesifi hormonihoito.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      197
      6841
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2026
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1678
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1380
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1228
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1098
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1055
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      977
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      934
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      919
    Aihe