Adventistit ovat oikeassa uskossa

kirkossakäynyt

Kävin viime sapattina paikkakuntani adventtikirkossa ja kyllä oli niin kirkasta evenkeliumia ja raitista Raamatun opetusta Pyhän Hengen jumaluudesta tajolla, että taidampa mennä tulevanakin sapattina kuulemaan lisää hyvää opetusta. Pyysin jo kaverinkin mukaan.

256

1743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi-usko

      Syvällinen ja monipuolinen Raamatun opetus ei kyllästytä koskaan. Sellaista on vaikea löytää missään muussa kirkkokunnassa.

    • Varo.vaaraa

      Alotus oli pastorin tekemä trolli.
      Älä lankea näiden valhepastoreiden viettelykseen. Adventismi ei ole sitä, miltä se alkuun saattaa vaikuttaa, koska pastorit osaavat naamioida paskankin kauniilta näyttävään pakettiin paketoimalla.

      • pyhpyhjapyh

        Kyllä se trolli olet sinä itse.


      • "Varo.vaaraa" on itse toisten solvaaja, joten hänen kaltaisiaan tulee varoa. Adventistit tuntee siitä, etteivät he solvaa ketään, vaan pysyvät Jumalan sanan opetuksessa ja Kristuksen lunastetuilleen antamassa lähimäisen rakkaudessa.


      • Sirkka..Iita kirjoitti:

        "Varo.vaaraa" on itse toisten solvaaja, joten hänen kaltaisiaan tulee varoa. Adventistit tuntee siitä, etteivät he solvaa ketään, vaan pysyvät Jumalan sanan opetuksessa ja Kristuksen lunastetuilleen antamassa lähimäisen rakkaudessa.

        No onko tällä palstalla esiintyvä "pyh" adventisti? Hän nimittäin kyllä solvaa minkä kerkiää.


      • Annu42
        TV666 kirjoitti:

        No onko tällä palstalla esiintyvä "pyh" adventisti? Hän nimittäin kyllä solvaa minkä kerkiää.

        Olen monesti jo ennemmin sanonut erään pastorin ajatuksin: Joiltakin pitäisi ottaa kone (kynä) pois, koska eivät sitä päässään hallitse. Näin se vain on... Pyhin asennetta ei vai kuin surra suuresti.


      • Annu42 kirjoitti:

        Olen monesti jo ennemmin sanonut erään pastorin ajatuksin: Joiltakin pitäisi ottaa kone (kynä) pois, koska eivät sitä päässään hallitse. Näin se vain on... Pyhin asennetta ei vai kuin surra suuresti.

        Asiaa puhut!


      • kysynpävaan

        Olen "pyh" nimimerkki kysynyt missä päin suomea on seurakuntasi ei ole vastannut mitään. Näitä tapauksia löytyy joka palstalta. Emme voi muuta kuin rukoilla.


      • kysynpävaan kirjoitti:

        Olen "pyh" nimimerkki kysynyt missä päin suomea on seurakuntasi ei ole vastannut mitään. Näitä tapauksia löytyy joka palstalta. Emme voi muuta kuin rukoilla.

        Eipä tuosta voi moittia sinänsä. AIka moni täällä haluaa pitää omana tietonaan sellaiset yksityiskohdat, jotka auttavat henkilöllisyyden selvittämisessä.

        Minusta te tiedätte, että olen mies, jolla on vähintään yksi lapsenlapsi ja että asustelen jossakin pääkaupunkiseudulla. Näillä tuntomerkeillä onneksi löytyy aika monta osumaa…


      • Meillä vaimoni kanssa niitä lapsen lapsia on jo ainakin kolme, eli myös vähintään yksi.
        Pääkaupunkiseudulla asustellaan vaimon kanssa, mutta lapset ja lasten lapset asuvat muualla. Ei tosin kovinkaan kaukana meistä, joten kyläileminen on aika tiivistä puolin ja toisin.


      • letmetellya

      • pyhpyhjapyh
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

        Kyllä se trolli olet sinä itse.

        Aito trolli on,Lapsellinen pyh,
        Pyhätrolli,on aito kolli.


      • peronmer
        TV666 kirjoitti:

        Asiaa puhut!

        777


    • epä-adventisto

      Jos uskoo, että Pyhä henki on persoona ja ihan Jumala-persoonakin, niin sitähän ne siellä opettaa.

    • omalehmä

      >> Adventistit ovat oikeassa uskossa>>

      Oikeassa uskossa? Miten usko voi olla oikeaa tai väärää?

      Jos uskot johonkin väitelauseeseen, lause kylläkin voi olla tosi tai epätosi mutta ei kai lauseen totuusarvo mitenkään vaikuta uskosi laatuun, sen oikeellisuuteen tai vääryyteen. Eikös uskosi ole samanlaista kummassakin tapauksessa?

    • kirkossakäynyt

      Varo vaaraa on nyt ihan suotta huolissaan, sillä en ole adventtikirkon pastori vaan juureni ovat syvällä luterilaisuudessa. Minulle on kuitenkin alkanut valjeta yhä kirkkaammin tämä adventistien Raamatusta esiintuoma oikea pyhäpäivä, joka kieltämättä on lauantai, ei siitä pääse mihinkään. Minulla on monia ystäviä luterilaisessa kirkossa, jotka ovat alkaneet myös pyhittää sapattia ja niin aion tehdä minäkin ja perheeni.

      • Uskonharhat.julki

        Aloit pyhittää sapattia?
        Siinä onkin sulle aika kova rasti. Mahdoton suorastaan.


      • ei.lihantekoina

        Varmaan sinulle, mutta Pyhässä Hengessä homma kyllä toimii.


      • ei-rasita
        Uskonharhat.julki kirjoitti:

        Aloit pyhittää sapattia?
        Siinä onkin sulle aika kova rasti. Mahdoton suorastaan.

        Lepopäivä ei ole rasite työtätekevälle.


      • Yksi-usko

        kirkossakäynyt kirjoitti: "Minulle on kuitenkin alkanut valjeta yhä kirkkaammin tämä adventistien Raamatusta esiintuoma oikea pyhäpäivä, joka kieltämättä on lauantai, ei siitä pääse mihinkään".

        Sapatin vuoksi minäkin vaihdoin seurakuntaa. Koko suku on niin luterilaista. Vaihdoin kertalaakista, kun sapatti selvisi. Ja olen nyt "luterilaisjuurinen adventisti". Edelleen suurin osa ystävistäni on luterilaisia (kaikki entiset ystävyydet säilyivät). Minua adventtikirkossa viehättää Raamatullisuus ja se, että aina tutkitaan Raamattua sapattikoulussa. Raamatusta keskustellaan ja tuodaan esille erilaisiakin kantoja. Voi myös kysellä, jos niin haluaa.


      • ei-rasita kirjoitti:

        Lepopäivä ei ole rasite työtätekevälle.

        Kirkossa käynyt, tunnut jotenkin tutulta, oletko Alexis ? Ei ole pakko vastata, jos haluat salata henkilöllisyytesi


      • Uskonharhat.julki kirjoitti:

        Aloit pyhittää sapattia?
        Siinä onkin sulle aika kova rasti. Mahdoton suorastaan.

        Lepopäiväkö rasite? Päinvastoin sen tulee olla juuri sitä mitä nimikin sanoo : L e p o p ä i v ä . Sillä Jeesuksen vapauttama ihminen ei ole sapatinkaan orja, vaan hän voi vapaasta tahdostaan pitää P y ä n ä sen päivän, jonka Jumala itse P y h i t t i ja ihmiselle lepopäiväksi siunasi.


      • Tässä (yksi-usko) ollaan ehkä lähes samalla linjalla .. Minullekin ovat juuri adventistit (tavallaan) osoittaneet sapatin tarkoituksen - se ei tosin taida olla (minulle) tarkalleen sama kuin heille - mutta minullekin "Herran Sapatti" on selvä Raamatun opetus , oli kyseessä sitten viikkosapatti tai se 1000 vuotinen sapatti josta Raamattu kertoo (ja jota viikkosapatti itse asiassa esikuvaa) - tämä ei kuitenkaan ole (yhä minulle) ihan sama asia kuin että Adventtikirkko olisi kaikessa oikeassa (ja kukapa olisi) .
        Yhä on pipo valitettavasti monen päässä aivan liian tiukalla - liian monta sääntöä ja ohjetta .. tee niin tee näin .. vaikka oikeastaan riittäisi opiksi että "Elä tänään niin oikeudenmukaisesti ja rakkaudellisesti kuin osaat ja luota Jumalan lupaukseen lunastuksesta ja iankaikkisesta elämästä". (Mikä muuten oli se mummoni viisas "elämän opetus" jonka todellinen merkitys selvisi minulle paljon myöhemmin ... ajan kanssa).

        Tai niinkuin Paavali kirjoitti :
        12 Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä. 13 Jumalan edessä, joka kaikki eläväksi tekee, ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka Pontius Pilatuksen edessä todisti, tunnustaen hyvän tunnustuksen, minä kehoitan sinua, 14 että tahrattomasti ja moitteettomasti pidät käskyn meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymiseen saakka, 15 jonka aikanansa on antava meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas ja herrain Herra, 16 jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta.
        Amen.

        alex


      • 1234567y

        Ettet vaan olisi vähän tulkinnut Raamattua väärin?


      • ensuositteleadventism
        Uskonharhat.julki kirjoitti:

        Aloit pyhittää sapattia?
        Siinä onkin sulle aika kova rasti. Mahdoton suorastaan.

        Mikään ei muutu pyhäksi ihmisen pyhittämisillä.
        Raamattu kertoo tarkasti miten sapattia tuli viettää eikä yksikään adventisti niitä neuvoja noudata.
        Siksi on ihan mahdotonta hyväksyä adventistien opettama tapa viettää sapattia.
        Siihen me emme löydä perusteita Raamatusta.
        Päinvastoin adventistien opit, käytös ja sanomiset ovat perin ristiriitaisia kun niihin perehtyy tutkijan tarkkuudella.
        http://www.isitso.org/guide/cwbible.html


    • Selaillut

      "Suomen Adventtikirkon" ---"..Seventh-day Adventist Church in Finland.." opillisia näkemyksiä löytyy heidän internet sivustoltaan ( Suomen Adventtikirkko -- piste fi ), etusivun valikosta kohdasta "Info" ja alasveto valikosta kohta "Perusopinkohdat".

      Mm. kohdassa "Perusopinkohdat - Oppi viimeisistä tapahtumista" on erilaisia näkemyksiä kuin esim. Vapaakirkon, Helluntalaisuuden, Bapstistien opetuksisssa.

      • niistä.näkemyksistä

        Onhan mitä helluntalaisena katsoin raamatunnäkemyksiä seurakuntani näkemyksiin on erilaisia näköaloja. Esim. ne viimeiset tapahtumat. Raamatussa on vanhurskaiden ylösotto yksi ja ainutkertainen ja helluntaissa se on monivaiheinen, jota sitten yritetään selittää yhdeksi ja samaksi.
        Hieman oudoksutti.
        Mikähän se adventisteilla sitten on, se varmaan on siellä näkemyksissä. Vapareiden ja Baptistein opetusta en niin tunne.


      • valheenapidin
        niistä.näkemyksistä kirjoitti:

        Onhan mitä helluntalaisena katsoin raamatunnäkemyksiä seurakuntani näkemyksiin on erilaisia näköaloja. Esim. ne viimeiset tapahtumat. Raamatussa on vanhurskaiden ylösotto yksi ja ainutkertainen ja helluntaissa se on monivaiheinen, jota sitten yritetään selittää yhdeksi ja samaksi.
        Hieman oudoksutti.
        Mikähän se adventisteilla sitten on, se varmaan on siellä näkemyksissä. Vapareiden ja Baptistein opetusta en niin tunne.

        Ellenin mukaanhan se meni jo!
        Tai sitten hän valehteli.


    • kirkossakäynyt

      Ei tuo ainakaan viime sapattina rasittanut, päinvastoin sieluni tuli ravituksi puhtaalla Raamatun sanalla ja opetuksella. Ei lepo ole rasite, päinvastoin. Haluako kokeilla sinäkin?

      • eipätarttetoiste

        Kävin minäkin kerran mutta hukkareissu.
        Raamatusta ei ollut mitään opetusta.


    • uteliasuskova

      No, voihan tuota kerran käydä adventtikirkonkin ovea narauttamassa ja jos ei imaise mukaan, niin ei sitten. Ensi sapattina ajattelin mennä katsomaan ja kuulemaan, mitä siellä puhutaan.

    • Petyin.kyllä

      Kävin Lohjan rukoushuoneella ja petyin. Niin masentava ilmapiiri ja ihmisissä ei ollut lainkaan iloisuutta. Oli kuin kaikki olisivat odottaneet, että koska taas joku möläyttää jotakin. Ei ainakaan näkynyt minkäänlaista luottamusta Jumalaan.

      • adventisti

        Toivottavasti alueellasi on muitakin adventtiseurakuntia. Seurakunnissa on eroa adventtikirkon sisälläkin.


      • Yksi-usko

        Petyin.kyllä kirjoitti: "Niin masentava ilmapiiri ja ihmisissä ei ollut lainkaan iloisuutta...".

        Lohjalla on oikein hyvä seurakunta. Ihmiset ovat siellä rauhallisia ja tuntevat toisensa. Riippuu aivan johtajasta, minkälainen tunnelma saliin tulee. Joskus rauhallinen ja hillitty meininki saattaa tuntua oudolta, jos siihen ei ole tottunut. Minä taas pidän rauhallisesta ympäristössä. Iloisuus on ihmisen sisällä ja sen näkyy rauhallisuutena. Taatusti ei ole kyse masentavasta ilmapiiristä, niin kuin vierailija kirjoitti. Taatusti kukaan ei odota toisen epäonnistumista, niin kuin vierailija kirjoitti. Mielestäni Lohja on yksi parhaista seurakunnista!


      • Yksi-usko
        Yksi-usko kirjoitti:

        Petyin.kyllä kirjoitti: "Niin masentava ilmapiiri ja ihmisissä ei ollut lainkaan iloisuutta...".

        Lohjalla on oikein hyvä seurakunta. Ihmiset ovat siellä rauhallisia ja tuntevat toisensa. Riippuu aivan johtajasta, minkälainen tunnelma saliin tulee. Joskus rauhallinen ja hillitty meininki saattaa tuntua oudolta, jos siihen ei ole tottunut. Minä taas pidän rauhallisesta ympäristössä. Iloisuus on ihmisen sisällä ja sen näkyy rauhallisuutena. Taatusti ei ole kyse masentavasta ilmapiiristä, niin kuin vierailija kirjoitti. Taatusti kukaan ei odota toisen epäonnistumista, niin kuin vierailija kirjoitti. Mielestäni Lohja on yksi parhaista seurakunnista!

        Luulen, että pettynyt ei oikeasti ole käynyt kirkossa lainkaan.


      • nuori-adventisti
        Yksi-usko kirjoitti:

        Petyin.kyllä kirjoitti: "Niin masentava ilmapiiri ja ihmisissä ei ollut lainkaan iloisuutta...".

        Lohjalla on oikein hyvä seurakunta. Ihmiset ovat siellä rauhallisia ja tuntevat toisensa. Riippuu aivan johtajasta, minkälainen tunnelma saliin tulee. Joskus rauhallinen ja hillitty meininki saattaa tuntua oudolta, jos siihen ei ole tottunut. Minä taas pidän rauhallisesta ympäristössä. Iloisuus on ihmisen sisällä ja sen näkyy rauhallisuutena. Taatusti ei ole kyse masentavasta ilmapiiristä, niin kuin vierailija kirjoitti. Taatusti kukaan ei odota toisen epäonnistumista, niin kuin vierailija kirjoitti. Mielestäni Lohja on yksi parhaista seurakunnista!

        Mielenkiintoista...minulla iloisuus taas ei meinaa pysyä sisällä. Se ei todellakaan tee minusta rauhallista. Nauran, kädet huitoo ja saatan jopa hypähdellä. Enkä voi olla hiljaa.

        Ymmärrän hyvin, että jos joku, joka kokeen iloisuuden niin kuin minä, menee tuonne Lohjalle, niin varmaankin kokee myös sen rauhallisen ja hillityn meiningin masentavaksi. Toinen juttu on esimerkiksi Helsingin kansainvälisessä ryhmässä tai Toivonlinnan seurakunnassa silloin kun koulut eivät ole lomalla. Siellä ei ole seesteistä eikä aina edes rauhallista.

        Tulepa "Petyin.kyllä" Tampereelle tai Turkuun ns. pitsakirkkoon. Siellä on ylistystä, riemua ja saa käyttäytyä juuri niin kuin Pyhä Henki sinua johtaa. Ei tarvitse sinunkaan jäykistellä.


      • Fniss

        Miksi sinä katsot ihmiseen? Ei kai se ole oikea kirkossakäynnin tavoite.

        Minä katson aina netiltä sekä Annankadun että Aitolahden jumalanpalvelukset. Suosittelen sinullekin, niin ei tarvitse häiriintyä seurakuntalaisten ilmeistä.


      • suunnnilleen
        adventisti kirjoitti:

        Toivottavasti alueellasi on muitakin adventtiseurakuntia. Seurakunnissa on eroa adventtikirkon sisälläkin.

        Lähimpään on kai 270 km.
        Pitääkö sitä mennä kauaskin korvasyyhyn takia?


      • kävinmyös
        Yksi-usko kirjoitti:

        Luulen, että pettynyt ei oikeasti ole käynyt kirkossa lainkaan.

        Uskon hänen pettyneen.
        Olen itsekin käynyt enkä kirjoittaisi siitä edes yhtä kauniisti kuin ylläoleva.
        Mutta eihän kirkkoon mennä ihmisiä arvostelemaan vaan sanomaa. Ja sekin oli niillä kerroilla kuin kävin yhtä tyhgjän kanssa.
        Evankeliumia ei edes mainittu. Kristinuskoa ei opetettu lainkaan.
        On kovin outoa jos opetus on opetusta omasta kirkkokunnasta.
        Nolla tähteä.


      • kirkkotaiseurakunta
        Fniss kirjoitti:

        Miksi sinä katsot ihmiseen? Ei kai se ole oikea kirkossakäynnin tavoite.

        Minä katson aina netiltä sekä Annankadun että Aitolahden jumalanpalvelukset. Suosittelen sinullekin, niin ei tarvitse häiriintyä seurakuntalaisten ilmeistä.

        Mietin,missä kirkossa Jeesus kävi ?


      • Fniss
        kirkkotaiseurakunta kirjoitti:

        Mietin,missä kirkossa Jeesus kävi ?

        Lue Raamatusta.
        Hän kävi synagoogassa.


    • vanhaadventisti

      Minä en mennyt katsomaan kirkkoon, millaisia ihmisiä siellä oli, vaan millaista sanomaa siellä julisettiin ja opetettiin. Ihmisiin voi helposti pettyä eivätkä ihmiset, hyvätkään, meitä pelasta, mutta Jeesus pelastaa ja häneen en ole vielä pettynyt. Ilokseni löysin adventtikirkosta myös vilpittämiä Jeesuksen seuraajia, joiden knssa on ollut hyvä tehdä yhteistä matkaa vuosikymmenet.

      • saiskostietoo

        Jeesus käveli tapansa mukaan Kapernaumiin.
        Niinkö sinäkin?


    • ulkomaanmatkaaja

      Ulkomaan matkoillani kävin minäkin monissa adventtikirkoissa ja hyvä oli vastaanotto kaikissa paikoissa.

      • muttensittenmuita

        Minäkin voisin käydä mandariininkiinankielistä saarnaa kuuntelemassa.
        En ymmärrä siitä sanaakaan mutta olisi kiva kuulla adventisminopista kiinaksi.


      • Yksi-usko
        muttensittenmuita kirjoitti:

        Minäkin voisin käydä mandariininkiinankielistä saarnaa kuuntelemassa.
        En ymmärrä siitä sanaakaan mutta olisi kiva kuulla adventisminopista kiinaksi.

        Helsingissä on aika paljon valinnanvaraa. On suomalaista, ruotsalaista, ukrainalaista, venäläistä, kansainvälistä ryhmää, filippiiniläisillä ym on omansa jne. Mutta yksi puuttuu HEPREANKIELINEN RYHMÄ! Tiedän, että moni tänä päivänä opettelee hebreaa, joten tuota ryhmää kaivataan!


      • AllahAgbarkyljykset

        Hebrealaisilla on yksi propleema,he eivät hyväksy muita rukouspaikkoja kuin synagoogansa,sekä Rabbinsa.Eivät
        he paljoakaan raamatusta välitä,ainakaan uudesta testa-
        mentista,koska se haukkuu heidät Jeesuksen kieltäjiksi.
        He sitoutuvat vieläkin Mooseksen lakiin,ja syövät
        porsaan kyljyksetkin salassa.


    • Adventistit uskovat pelastukseen Jumalan armosta Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen, meidän Vapahtajamme kautta, ilman laintekoja, hyljeksimättä silti Jumalankäskyjä, koska oikeamielisyys vain vahvistuu uskonkautta ja Jumalan käskyt ovat OIKEAMIELISYYS: Sehän on juuri sitä kristinoskoa.

      • perinnäissäännöstöä

        Mitäs ne alkoholittomuus-, kasvisruoka-a, pukeutumis- yms säännöt sitten ovat jos eivät adventistien oma lain alla olemista. Turhia perinnäissääntöjä ovat, joista Jeesuskin varoitti.


      • lain.alaisuuttako

        Onko Raamattu mitä mieltä?
        Ensin vaikka viiniin - alkoholihan on juovuttava - siis Kristuksen seuraamisessa on hyvä tietää tämä.

        Efe 5:1 Olkaa siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset,
        Efe 5:2 ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi".
        Efe 5:3 Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne - niinkuin pyhien sopii -
        Efe 5:4 älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta.
        Efe 5:5 Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella - sillä hän on epäjumalanpalvelija - ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa.
        Efe 5:6 Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla, sillä semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuuden lapsia;
        Efe 5:7 älkää siis olko niihin osallisia heidän kanssaan.
        Efe 5:8 Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina
        Efe 5:9 - sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä -
        Efe 5:10 ja tutkikaa, mikä on otollista Herralle;
        Efe 5:11 älköönkä teillä olko mitään osallisuutta pimeyden hedelmättömiin tekoihin, vaan päinvastoin nuhdelkaakin niistä.
        Efe 5:12 Sillä häpeällistä on jo sanoakin, mitä he salassa tekevät;
        Efe 5:13 mutta tämä kaikki tulee ilmi, kun valkeus sen paljastaa, sillä kaikki, mikä tulee ilmi, on valkeutta.
        Efe 5:14 Sentähden sanotaan: "Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee!"
        Efe 5:15 Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat,
        Efe 5:16 ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha.

        Efe 5:17 Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on.
        Efe 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,

        Efe 5:19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
        Efe 5:20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

        Alkoholia tärkeämpi on Hengellä täyttyminen.
        Eihän se ole lainalla olemista.

        Lain alla on ihminen, joka "-rikkoo-" Jumalan tahdon - eli syyllisyys on lain alaisuutta - jopa yhteiskunnassakin.
        Jos rikot nopeusrajoituksen - niin olet lainalla- siitä seuraa sanktiot - lain mukaisesti.

        Ihmeellinen on tulkinta, että jos rikkominen onkin vapautta!


      • omatunnon.tehtävä

        Siksi on tärkeää, että omaatuntoa ei paaduteta, sillä se on muistuttaja siihen, tehdäänkö jotain - mitä pitäisi tehdä.
        Jos ei tehdä - omallatunnolla on tehtävä - eli muistuttaa siitä, että rikkomuksen tähden on mentävä Jumalan eteen ja parannus on mielenmuutos - ja armoistuin jakaa sitä armoa - tai tuomiota.


      • kasvisten.hyvyys
        perinnäissäännöstöä kirjoitti:

        Mitäs ne alkoholittomuus-, kasvisruoka-a, pukeutumis- yms säännöt sitten ovat jos eivät adventistien oma lain alla olemista. Turhia perinnäissääntöjä ovat, joista Jeesuskin varoitti.

        Kasvisruoka - Jari ilmeisesti on kirjoittanut, että eväistä ei vahdita, eli muistamme tuon.
        Mutta, kasvisruoka on terveellinen suoliston ja jopa elinympäristön takia. Muistaakseni adventistit opettavat "liharuuasta" sen, että puhtaat eläimet käy ravinnoksi - siis liha - ok.
        Epäpyhä - mitä ravinnosta katsellen ja sanaa tutkien on yhtälö, että mitä syötävä syö - jakaa puhtaat ja epäpuhtaat.
        Raadonsyöjä - so. epäpuhdas. Eikös adventistit tämä ole näköala - minkä olen käsittänyt teidän näkemyksistä.?

        Kun tuo Tšernobylin voimala osaltaan suli taivaalle ja saastutti meidän luonnon, niin kala - hauki - sai säteilyä niin, että sen syötävyyttä rajoitettiin. Siis se söi saastunutta ja siksi siihen -tarttui- tuo ongelma - joka olisi syöjäänsä vahingoittanut. Oltaisiin kumpikin "säteilty".

        Okei. Tunnustetaan se, että syöjä saastuu - ja jos saastuneen syöjän syömme- niin meidän ruumiimme siitä kärsii.
        Eikös vain? Varmaan jokainen sen tunnustamme.

        Meidän ruumiimme on mitä? Siis puhun nyt uskovaisuudesta yleensä, Jumalan edessä, ei kirkkokunnan edessä.

        So. Pyhän Hengen temppeli - siis olemme pappeja - Hengessä ,, kun Pyhä Henki tulee teihin.

        Miten sitä temppeliä hoidetaan. ??? Terveellä tavalla - eikös vain?

        Näin ollen, myös se - mitä syömme - pitäisi vaikuttaa valintoihimme niin, että temppeli pysyisi terveenä - olemalla valmis Jumalan antamiin tehtäviin.

        Näin ymmärtäen liika punainen liha - vaikuttaa suolistoon, onhan vaimoltani paksusuoli pois ja avanne. Siis puhun kokemuksesta.

        Terveyskirjaa - mitä olen lukenut - hankkimalla sen kuntoutuskeskus Rokua- nimisestä paikasta - ravintoterapeutti viestii suoliston bakteerikannasta - mädättäjäbakteereista - lihasta - kasviksista jne.

        Eli sitäkin lukien, voin ymmärtää, että terveellinen kasvisruoka on terveellinen, niin ihmiselle, kuin luonnolle, eikä saastuta ympäristöäkään, kun meidän kuuluu raamatullisesti viljellä ja varjellakin tätä ympäristöä.

        Siis annan adventisteille tuon 10- pistettä kasvispainotteisesta elämäntavasta. Uskovaisten kuuluukin olla hoitamassa Pyhän Hengen temppeliä ja myös ympäristöä.

        Oletteko samaa mieltä. ??? Maailma tietenkin elää tavallaan ja siksi nämä ongelmat ovatkin ympärillä - niin vyötärössä, suolistossa- sydämessä jne. myös luomakunnassa.


      • otin.tähän.sanaa

        1Ko 6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
        1Ko 6:10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
        1Ko 6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.
        1Ko 6:12 Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.
        1Ko 6:13 Ruoka on vatsaa varten ja vatsa ruokaa varten; ja Jumala on tekevä lopun niin toisesta kuin toisestakin. Mutta ruumis ei ole haureutta varten, vaan Herraa varten, ja Herra ruumista varten;
        1Ko 6:14 ja Jumala, joka herätti kuolleista Herran, on herättävä meidätkin voimallansa.
        1Ko 6:15 Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne ovat Kristuksen jäseniä? Ottaisinko siis Kristuksen jäsenet ja tekisin ne porton jäseniksi? Pois se!
        1Ko 6:16 Vai ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, tulee yhdeksi ruumiiksi hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi".
        1Ko 6:17 Mutta joka yhtyy Herraan, on yksi henki hänen kanssaan.
        1Ko 6:18 Paetkaa haureutta. Kaikki muu synti, mitä ikinä ihminen tekee, on ruumiin ulkopuolella; mutta haureuden harjoittaja tekee syntiä omaa ruumistansa vastaan.
        1Ko 6:19 Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?
        1Ko 6:20 Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.


      • pukeutumis.pohdintaa
        perinnäissäännöstöä kirjoitti:

        Mitäs ne alkoholittomuus-, kasvisruoka-a, pukeutumis- yms säännöt sitten ovat jos eivät adventistien oma lain alla olemista. Turhia perinnäissääntöjä ovat, joista Jeesuskin varoitti.

        Mennäänkö pukeutumiseen. Helluntalaispalstalla nyt paljon parjataan naisten epäsopuisaa pukeutumista. Ehkä tämänpäivän mallin mukaan, joka voi ehkä viedä jonkun mielen pois itse Sanan pyhyydestä ja mieli askartelee väärissä kohdissa.

        Sana viittaa meille opetuksen.

        ”Minä tahdon siis, että kaikkialla miehet rukoilevat kohottaen pyhät kätensä ilman vihaa ja epäilystä ja että naiset ovat säädyllisessä asussa ja kaunistavat itseään vaatimattomasti ja siveästi, ei tukkalaitteilla, kullalla, helmillä eikä kalliilla vaatteilla vaan hyvillä teoilla, niin kuin sopii naisille, jotka tunnustautuvat jumalaapelkääviksi.” (1.Tim. 2:8-10)

        Timoteus puuttuu aikanaan, mikä on muistiinmerkittynä, että sisäinen kauneus - sekä säädyllisyys on tärkeämpi kuin ulkoinen - joka käsitti tukkalaitteet, kultaa - helmiä - sekä korostavan kalliit vaatteet.

        Eihän me tulla edustamaan itseä kokouksiin, tai pitäisi tulla.
        Siksi raamattukin antaa ohjeistuksen, niin "opettakaa pitämään kaikki" on seurakunnassakin tärkeä huomioon otettava seikka - tänäänkin.

        Kun tämä eräs - kiinnitti huomiota, että adventistit ovat "lainalla" tässä, niin väittäisin, etteivät ole, vaan opettavat sen, ettei he joudu lain alle, eli Jumalan tuomittavaksi - lihantähden.

        Mitä mieltä olette? Onko terveellinen -siveä pukeutuminen sitä, että kunnioittaa Jumalan tahtoa, vai liha - siis oma minäkö pitää peilinedessä tällätä siksi, että se itsekorostus tulisi enemmän esiin.

        Siis onko mielestänne Sana perinnäissääntöä - kuin tuo kirjoittaja väittää vai onko se kuuliaisuutta.

        Kun mietin sitä Uudenliiton opetusta, että vanhanliiton puolella tottelemattomuus on varoittava esimerkki meille, jotka elämme lopun aikaa, niin pitääkö meidän sitten tutkia tätä "tottelemattomuutta" ettemme kävelisi armon ohi!

        Varmaankin, koska tottelemattomuus aiheutti synnin tähden kuoleman ja pääsemättömyyden luvattuun maahan.

        Jumalankansan kuuluu kirkastaa Kristus ruumiissaan, eli olla Kristuksen seuraaja - kaikessa. Siis kuuliaisuudesta Sanaanhan on kyse.

        Siksi oikea pukeutuminen, niin miehen ja naisen kohdalla edustaa sitä, mitä Herraa tai herraa he kumartavat

        Asiallinen pukeutuminen, sen mukaan, mitä on. Sydän ratkaisee.


      • Yksi-usko
        perinnäissäännöstöä kirjoitti:

        Mitäs ne alkoholittomuus-, kasvisruoka-a, pukeutumis- yms säännöt sitten ovat jos eivät adventistien oma lain alla olemista. Turhia perinnäissääntöjä ovat, joista Jeesuskin varoitti.

        perinnäissäännöistä kirjoiti: "Mitäs ne alkoholittomuus-, kasvisruoka-a, pukeutumis- yms säännöt sitten ovat jos eivät adventistien oma lain alla olemista. Turhia perinnäissääntöjä ovat, joista Jeesuskin varoitti."

        Jeesus varoitti niistä fariseusten säännöistä, joilla he rasittivat kansaa. Heillä oli n. 600 sapattiin liittyvää omaa säädöstä, mitä sai tehdä ja mitä ei. Näin he tekivät sapatista ihmisille raskaan, kun piti aina miettiä, mitä saa tehdä ja mitä ei. Esim. puimista oli kun söi muutaman jyvän pellolta yms.

        Adventisteilla ei ole Raamatun ulkopuolista sääntökokoelmaa, jota pitäisi pakosti noudattaa. Raamatun mukaan eletään. Mitä noihin mainitsemiisi tapoihin tulee, niin jokainen noudattaa sitä linjaa niin kuin parhaaksi katsoo. Esim. minä en syö kasvisruokaa (vaikka mielelläni noudatankin Raamatun ruokavaliota), pukeudun niin kuin hyväksi katson (vaikka pukeutumisellani en halua loukata Jumalaa enkä ketään kirkossa kävijää), alkoholista en erityisesti pidä.

        Perinnäissääntöjä ovat esim. joulun vietto, joka ei perustu Raamattuun. Kuitenkin ihmiset viettävät joulua perinteen mukaan. Sunnuntain vietto ei myöskään perustu Raamattuun, vaan ihmiset viettävät sitä perinteen mukaan.


      • yheks
        lain.alaisuuttako kirjoitti:

        Onko Raamattu mitä mieltä?
        Ensin vaikka viiniin - alkoholihan on juovuttava - siis Kristuksen seuraamisessa on hyvä tietää tämä.

        Efe 5:1 Olkaa siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset,
        Efe 5:2 ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi".
        Efe 5:3 Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne - niinkuin pyhien sopii -
        Efe 5:4 älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta.
        Efe 5:5 Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella - sillä hän on epäjumalanpalvelija - ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa.
        Efe 5:6 Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla, sillä semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuuden lapsia;
        Efe 5:7 älkää siis olko niihin osallisia heidän kanssaan.
        Efe 5:8 Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina
        Efe 5:9 - sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä -
        Efe 5:10 ja tutkikaa, mikä on otollista Herralle;
        Efe 5:11 älköönkä teillä olko mitään osallisuutta pimeyden hedelmättömiin tekoihin, vaan päinvastoin nuhdelkaakin niistä.
        Efe 5:12 Sillä häpeällistä on jo sanoakin, mitä he salassa tekevät;
        Efe 5:13 mutta tämä kaikki tulee ilmi, kun valkeus sen paljastaa, sillä kaikki, mikä tulee ilmi, on valkeutta.
        Efe 5:14 Sentähden sanotaan: "Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee!"
        Efe 5:15 Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat,
        Efe 5:16 ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha.

        Efe 5:17 Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on.
        Efe 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,

        Efe 5:19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
        Efe 5:20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

        Alkoholia tärkeämpi on Hengellä täyttyminen.
        Eihän se ole lainalla olemista.

        Lain alla on ihminen, joka "-rikkoo-" Jumalan tahdon - eli syyllisyys on lain alaisuutta - jopa yhteiskunnassakin.
        Jos rikot nopeusrajoituksen - niin olet lainalla- siitä seuraa sanktiot - lain mukaisesti.

        Ihmeellinen on tulkinta, että jos rikkominen onkin vapautta!

        Oliko viini alkoholipitoista?

        1.Korinttolaiskirje:
        11:21 sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.

        Varma todiste että adventistit opettavat paljon palturia.


      • AKalevi

        Oliko kaanaanhäissä Jeesuksen
        Luomassa viinissä alkoholia,
        Raamattuhan ei muistaakseni
        Kerro että siinä olisi ollut %:tia
        Vaan että se oli hyvää. Tänään
        On myynnissä viiniä jossa ei ole alkoholia,ja sekin on hyvää.
        Jos sinulla on ystävä, joka on alkoholisti,voit tehdä kokeen,kun hän on juopunut,pane viinipulloon hapanta mustaviinimarjamehua,kaada
        Hänelle juotavaa, ei hän huomaa hauskaa jekkua,vaan hän juopuu ja kiittää isäntää.


      • AKalevi kirjoitti:

        Oliko kaanaanhäissä Jeesuksen
        Luomassa viinissä alkoholia,
        Raamattuhan ei muistaakseni
        Kerro että siinä olisi ollut %:tia
        Vaan että se oli hyvää. Tänään
        On myynnissä viiniä jossa ei ole alkoholia,ja sekin on hyvää.
        Jos sinulla on ystävä, joka on alkoholisti,voit tehdä kokeen,kun hän on juopunut,pane viinipulloon hapanta mustaviinimarjamehua,kaada
        Hänelle juotavaa, ei hän huomaa hauskaa jekkua,vaan hän juopuu ja kiittää isäntää.

        Siinä tekstissä "edeskäypä" eli "pitojen valvoja" hämmästeli sitä, että hyvä viini oli säästetty viimeiseksi. Yleensä kun oli tapana tarjota ensin hyvä viini ja huonompi vasta sitten, kun vieraat ovat juopuneet.

        Tuossa esiintyvä sana μεθύω (methyo) tarkoittaa ihan selvästi kännäämistä. Hyvä viini oli siis sellaista, josta tulee humalaan.


      • PROFEETTA

        Raamattu ei kerro,että Jeesuksen luomassa viinissä olisi ollut %:ttia, vaan että se oli hyvää. Näinhän siinä tapahtui että Jeesuksen viiniä ei juotu ensin,vaan kun muu viini oli loppunut häissä,varmaan osa vieraista oli jo päissä. Edeskäypä varmaan hämmästeli häissä, kun hyvä viini tarjottiin senjälkeen kun huonompi viini oli loppunut.


      • porsaitaäidinkaikki
        lain.alaisuuttako kirjoitti:

        Onko Raamattu mitä mieltä?
        Ensin vaikka viiniin - alkoholihan on juovuttava - siis Kristuksen seuraamisessa on hyvä tietää tämä.

        Efe 5:1 Olkaa siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset,
        Efe 5:2 ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi".
        Efe 5:3 Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne - niinkuin pyhien sopii -
        Efe 5:4 älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta.
        Efe 5:5 Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella - sillä hän on epäjumalanpalvelija - ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa.
        Efe 5:6 Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla, sillä semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuuden lapsia;
        Efe 5:7 älkää siis olko niihin osallisia heidän kanssaan.
        Efe 5:8 Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina
        Efe 5:9 - sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä -
        Efe 5:10 ja tutkikaa, mikä on otollista Herralle;
        Efe 5:11 älköönkä teillä olko mitään osallisuutta pimeyden hedelmättömiin tekoihin, vaan päinvastoin nuhdelkaakin niistä.
        Efe 5:12 Sillä häpeällistä on jo sanoakin, mitä he salassa tekevät;
        Efe 5:13 mutta tämä kaikki tulee ilmi, kun valkeus sen paljastaa, sillä kaikki, mikä tulee ilmi, on valkeutta.
        Efe 5:14 Sentähden sanotaan: "Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee!"
        Efe 5:15 Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat,
        Efe 5:16 ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha.

        Efe 5:17 Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on.
        Efe 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,

        Efe 5:19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
        Efe 5:20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

        Alkoholia tärkeämpi on Hengellä täyttyminen.
        Eihän se ole lainalla olemista.

        Lain alla on ihminen, joka "-rikkoo-" Jumalan tahdon - eli syyllisyys on lain alaisuutta - jopa yhteiskunnassakin.
        Jos rikot nopeusrajoituksen - niin olet lainalla- siitä seuraa sanktiot - lain mukaisesti.

        Ihmeellinen on tulkinta, että jos rikkominen onkin vapautta!

        Viinin nauttiminen ei ole kristityltä kiellettyä,mutta humaltumista on
        vältettävä.Viini on ihmiselle terveellistä kohtuudella nautittuna.
        Kristityt nauttivat viinistä,ja sen aiheuttamasta iloisuudesta,tanssien
        ja laulaen,mutta ei sitä viety kännäämiseen ja huorailuun,niinkuin
        nykypäivinä,jopa kirkollisten keskuudessa.Luterilaiset joutuvat useasti
        putkaan ,eikä siitä sen enempää jorista.


    • emmepalvoaurinkoa

      Sirkka on ihan oikeassa. Pelastumme Jumalan armosta ja siitä kiitollisina pyhitämme sapatin, niin kuin Jeesuskin teki.

      • Jeesusparansi

        Missä niin sanotaan? Jeesushan paransi sapattina.


      • Fniss
        Jeesusparansi kirjoitti:

        Missä niin sanotaan? Jeesushan paransi sapattina.

        Kieltääkö Raamattusi parantamisen sapattina? Missä kohtaa?


      • sapatin.idea
        Jeesusparansi kirjoitti:

        Missä niin sanotaan? Jeesushan paransi sapattina.

        Katso raamatun alkulehtiä, kun Jumalan työ oli valmis. Kaikki oli sangen hyvää - niin siellä Jumala Pyhitti ja erotti päivän, joka merkitsee lepoa. - sapattia.

        Siten sairaus - ei ollut Jumalantyötä, vaan hän paransi - että sairas saisi levon ruumiilleen. Sapattina on lupa tehdä hyvää.

        Siksi yhteiskunnassa on lupa tehdä hyvää, tarvitsemme myös sähköä- tarpeellista liikkumista jne. Mutta tarpeeton kaupankäynti - vie ihmisen pois sapattina siitä - missä hän saa jakaa Jumalan levon.
        Siitähän sapatin kielteinen työnteko johtuu.

        Kieltäisimmekö siunauksen - levon ihmiseltä - vai jaammeko Egyptin orjuuden tiilityön lähimmäiselle.
        - ettei hän pääse palvelemaan Herraa- tai että Herra pääsisi häntä palvelemaan.

        Idea - sapatti - lepo - on Jumalan työssä meitä kohtaan. Siksi sapatti on adamia varten.


      • Yksi-usko
        Fniss kirjoitti:

        Kieltääkö Raamattusi parantamisen sapattina? Missä kohtaa?

        Sapattina on lupa tehdä hyvää. Jeesuskin paransi sairaita sapattina.


      • äläpuhujoutavia
        sapatin.idea kirjoitti:

        Katso raamatun alkulehtiä, kun Jumalan työ oli valmis. Kaikki oli sangen hyvää - niin siellä Jumala Pyhitti ja erotti päivän, joka merkitsee lepoa. - sapattia.

        Siten sairaus - ei ollut Jumalantyötä, vaan hän paransi - että sairas saisi levon ruumiilleen. Sapattina on lupa tehdä hyvää.

        Siksi yhteiskunnassa on lupa tehdä hyvää, tarvitsemme myös sähköä- tarpeellista liikkumista jne. Mutta tarpeeton kaupankäynti - vie ihmisen pois sapattina siitä - missä hän saa jakaa Jumalan levon.
        Siitähän sapatin kielteinen työnteko johtuu.

        Kieltäisimmekö siunauksen - levon ihmiseltä - vai jaammeko Egyptin orjuuden tiilityön lähimmäiselle.
        - ettei hän pääse palvelemaan Herraa- tai että Herra pääsisi häntä palvelemaan.

        Idea - sapatti - lepo - on Jumalan työssä meitä kohtaan. Siksi sapatti on adamia varten.

        Jesaja:
        58:13 Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia,
        15. Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.

        Israelin käskettiin pitää lepopäivä muistona Egyptin orjuudesta pääsystä
        eikä niinkuin te opetatte!
        Muutatte sen muuksi minkä itse Jumala on säätänyt? Miksi te ette kerro asiasta oikeilla merkityksillä on ollut eillä hellarikirkossa ihmettelyn aiheena? Onko siihen joku henkilökohtaisempi syy? Tehdä asiasta vaikkapa oman kirkon tunnus?
        Paavali kielsi pakanuudesta kääntyneitä ympärileikkauttamasta itseään ettei otettaisi toisten tunnusta itselle.
        Galatalaiskirje:
        5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
        3. Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
        4. Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
        5. Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
        6. Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

        Jos otatte sapatin itsellenne käykö samoin?
        Galatalaiskirje:
        6:13 Eiväthän nekään, jotka ympärileikkauttavat itsensä, itse noudata lakia, vaan he tahtovat teitä ympärileikkauttamaan itsenne saadakseen kerskata teidän lihastanne.


      • kutensirkkatotes

        Pelastumme armosta.
        Siihen emme tarvitse adventtikirkkoa.


      • AKalevi

        Tohtori'Stanley opettaa pyhä iltasin raamatun sanomaa kosketuskota ohjelmassaan,ja
        Se on mielestäni hyvää opetusta. Onko hän adventisti,
        En tiedä mutta kannattako kinastella asiasta,mikä on hänen seurakunta jos sanoma on Jumalasta ja raamatun mukaista,


      • Akalevi

        Ei uskoon pelastukseen tarvita mitään kirkkorakennusta,ei edes adventistikirkkoa,vaan usko HERRAAMME JUMALAAMME JEESUKSEEN JA ARMOON.


      • sarvipäätäälläkin
        Akalevi kirjoitti:

        Ei uskoon pelastukseen tarvita mitään kirkkorakennusta,ei edes adventistikirkkoa,vaan usko HERRAAMME JUMALAAMME JEESUKSEEN JA ARMOON.

        Adoni ja Adonai,siinä on se syvällinen eroavaisuus,isän ja pojan kesken.
        Raivostuttavaa vänkäämistä,kyse muka samasta persoonasta.Onhan heillä molemmilla omakohtainen nimensäkin,kuin jokaisella ihmis-
        luomuksellakin.Näissä blogeissa pyörii saatana väärin opetuksin.
        "Se on kauhistus Jumalan silmissä".


      • kukkamultaan
        AKalevi kirjoitti:

        Tohtori'Stanley opettaa pyhä iltasin raamatun sanomaa kosketuskota ohjelmassaan,ja
        Se on mielestäni hyvää opetusta. Onko hän adventisti,
        En tiedä mutta kannattako kinastella asiasta,mikä on hänen seurakunta jos sanoma on Jumalasta ja raamatun mukaista,

        Tosi-kristitty ei kaipaa mitään tohtorin arvoa.Joka itsensä ylentää,
        hänet luoja alentaa............mullan alle pysyvästi.


    • kirkossakäynyt

      Tulipa käytyä taas adventistien kirkossa ja oli ystäväkin mukana. Taas oli ihan Raamatun mukaista opetusta Pyhän Hengen persoonallisuudesta ja saarnakin oli selkeä ja Jeesusta korostava. Parempi opetus oli kuin muualla kuulemani. Sinne menen ensi sapattinakin.

    • Cycl0ne

      Hyvä, muista antaa kunnolla kolehtia niin papit saavat kahvia ja makkaraa syödäkseen. Raha aina kelpaa. Mutta jos et anna kolehtia, et ole tervetullut.

      • makkarata.poskeen

        Oletko sinä sitten siellä pappina kiristelemässä hampaita.
        HK.n lenkillä saa tämän aikaiseksi.
        http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-2000005063435.html
        Se tulee aivan hiljaa ja hivuttamalla.
        HK.n mainoskin oli lenkissä, että tie miehen sydämeen menee vatsan kautta. Kysyin nettikysymyksen aikoinaan, kun sai kysyä, iloiten lupasivat vastata - mutteivät vastanneet. Muuttivat vain tuon mainoslauseen toiseksi.


      • PROFEETTA

        Kaikki kelpaa lyömä aseeksi,kun seurantia mollataan,jopa makkarat ja kahvi,arvoisa "cyclone"tarinasi paljasti mihin seurakuntaan kuulut,Rukoilen puolestasi!♡♡


    • kirkossakäynyt

      Kyllä muistin panna kumpaakin kolehtiin ja ihan paperirahaa työnsin haavin melkein täyteen ja vielä kolikoita perään, niin että haavin varsi notkahti, kun on nääs mistä antaa.

      • Haavi.auki

        Mulla oli säkillinen 50 euron seteleitä mukana. Siinä oli ihmettelemistä, kun kolehtihaavi oli niin pieni. Oli ilmeisesti haavin suunnittelijalla usko kortilla?
        Tungin sieltä säkistä niitä seteleitä sinne haaviin ja vieressä olijat olivat haavi auki. Lopulta se haavin pohja repesi myös auki ja silloin vieressä istuneet ryntäsivät polvilleen lattialla noukkimaan seteleitä taskuihinsa. Pastorikin tuli sieltä etupenkistä rauhoittamaan ja sullomaan hänkin setelinippuja taskuunsa. Lopulta säkki oli tyhjä ja niin olivat setelit kadonneet.


      • Cycl0ne

        Hehe, aika hauska juttu.


    • iloantaa

      Joku sanoi aikoinaan rahasta, että "taivaassa ei niitä tarvita ja helvetissä ne palavat, mutta täällä niitä voi käyttää Jumalan valtakunnan työhän."

      • Cycl0ne

        Näinhän se asia on. Pidän taukoa jonkin aikaa palstalta joten toivotan kaikille hyvää talven jatkoa ja kevää odottelua.


    • onpaherätystä

      Wau!!!Katselin netistä, että adventistit kastoivat yli miljoona kaksisataatuhatta uutta kristittyä seurakuntiinsa eri puolilla maailmaa ja jäsenmäärä on jo ponnahtanut yli 20 miljoonan ja kokouksissa käy yli 35 miljoonaa ihmistä. Sehän on jo enemmän kuin luterilaisilla.

      • Kysyn.uteliaisuudesta

        Paljonkos niitä kasteita oli täällä Suomessa adventtikirkossa v.2016?

        Kuka muuten pystyy todentamaan, että kastettuja adventisteiksi on maailmassa ollut yli miljoona viime vuonna?
        Missä maassa kastettiin adventismin ja adventtikirkon jäseniksi väkeä eniten?


      • Hallinnon.terveiset

        Adventtikirkkoon Suomessa kastettiin v. 2016 12 henkilöä. Suurin osa heistä ei valitettavasti kuitenkaan enää osallistu Jumalanpalveluksiin. Jälkityö on pettänyt ja emme saa pidettyä kasteelle tulleita kirkossamme.

        Adventtikirkosta eronneita oli v.2016 32 ja kuolleita 45 henkilöä.

        Pahasti mennään siis pakkasella ja pakkanen sen kuin vain näyttäisi kiristyvän.

        Seurakunnissa enemmistö jäsenistä on "nukkuvia", eli he ovat maallistuneet ja loitonneet pois adventismin piiristä. He käyvät hyvin epäsäännöllisesti tilaisuuksissamme.


      • Hallinnon.terveiset kirjoitti:

        Adventtikirkkoon Suomessa kastettiin v. 2016 12 henkilöä. Suurin osa heistä ei valitettavasti kuitenkaan enää osallistu Jumalanpalveluksiin. Jälkityö on pettänyt ja emme saa pidettyä kasteelle tulleita kirkossamme.

        Adventtikirkosta eronneita oli v.2016 32 ja kuolleita 45 henkilöä.

        Pahasti mennään siis pakkasella ja pakkanen sen kuin vain näyttäisi kiristyvän.

        Seurakunnissa enemmistö jäsenistä on "nukkuvia", eli he ovat maallistuneet ja loitonneet pois adventismin piiristä. He käyvät hyvin epäsäännöllisesti tilaisuuksissamme.

        Sille päätelmälle, että jälkityö on pettänyt on muitakin vaihtoehtoja.

        Ehkä kannattaisi suunnata huomiota vaikkapa opin sisältöön ja seurakuntalaisten käyttäytymiseen. Varmaan on muitakin selittäviä tekijöitä, mutta nuo nyt tulivat ensimmäisenä mieleen.


      • Hallinnon.terveiset kirjoitti:

        Adventtikirkkoon Suomessa kastettiin v. 2016 12 henkilöä. Suurin osa heistä ei valitettavasti kuitenkaan enää osallistu Jumalanpalveluksiin. Jälkityö on pettänyt ja emme saa pidettyä kasteelle tulleita kirkossamme.

        Adventtikirkosta eronneita oli v.2016 32 ja kuolleita 45 henkilöä.

        Pahasti mennään siis pakkasella ja pakkanen sen kuin vain näyttäisi kiristyvän.

        Seurakunnissa enemmistö jäsenistä on "nukkuvia", eli he ovat maallistuneet ja loitonneet pois adventismin piiristä. He käyvät hyvin epäsäännöllisesti tilaisuuksissamme.

        Mikä mahtaa olla tämän hetken kastettujen jäsenten määrä Adventtikirkon oman kirjanpidon mukaan?

        Julkisuudessa esitetyt luvut ovat melko vanhoja. Näyttää siltä, kuin asia haluttaisiin pitää piilossa.


      • PROFEETTA

        Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu, Mutta joka ei usko,joutuu kadotukseen.Mielipiteenne,kirjoituksenne on käsitykseni mukaan tarkoitettu mollaukseksi,mistä seurakunnasta ette pidä. Ei ole olemassa väärää seurakuntaa,joka uskoo raamattuun Jeesuksen pelastussanomaan,rakastakaa toinen toistanne'älkää kaivako turhaa vihaa se sairastuttaa mielen ja sielun.


    • --"Jälkityö on pettänyt ja emme saa pidettyä kasteelle tulleita kirkossamme."--

      Tuossa jälkityön pettämisessä on kyllä totuuden siemen.

      Aika usein nimittäin se illuusio sen käännytystyön ja kokoussarjan jälkeen katoaa ja paluu arkeen ja todellisuuteen on iso muutos.

      Mahdollisesti kokoussarjan vetäjä ja pääpuhuja on saatu henkittua USA:sta ja kun sitten sarja loppuu ja ulkomaan kaveri pakkaa laukkunsa ja palaa kotimaahansa, niin samalla myös se mahdollisesti kasteellekin tullut uusi jäsen aika pian illuusion kadottua pakkaa tavaransa ja jättää uuden seurakuntansa.

      Näin käy siis, kun se jälkityö ja uusi tulokas jätetään ns. herran haltuun ja niiden muiden sosiaalisilta kyvyiltään heikkojen ihmisten armoille siinä viileähkössä ja penseässä seurakuntailmapiirissä.

    • herätystäon

      Kyllä Suomessa hallinnon provo-terveisistä huolimatta menee ihan lujaa, kiinnostus Jeesusta ja sapattia kohtaan on yhä lisääntyvää ja parhaat päivät ovat vielä edessämme. Vilpittömät Jumalan lapset näkevät totuuden sellaisena kuin sen on Raamatussa, Jeesuksen elämässä ja opetuksessa. He katkaisevat heitä pidättäneet siteet Babyloniin ja liittyvät Jeesuksen seuraan, ja alkavt pyhittää sapattia, niin kuin Jeesuskin teki.

    • maailmanuskonto

      Juutalaiset, adventistit ja muut sapatinpyhittäjät muodostavat suuren maailmanuskonnon, joka imaisee yhä kasvavan joukon mukaansa joka päivä, kiitos Herran.

    • Aaton-aattolaiset

      Aatto uskovaiset ovat samanlaisia hihhuleita, kuin muutkin. Koko huu-haa perustuu lapselliseen mielikuvitus skeidaan.

      Adventistinen teologia on yhdistelmä kaikista kolmesta protestiantismin pääsuunnasta: luterilaisuudesta (lähinnä maltillisesta pessimismistä), kalvinismin aarniolaisesta haarasta (metadonismi) ja radikaalireformaatiosta (analbaptismi), jonka vaikutus on huomattavin istumaosastossa.

    • valokirkastuu

      Adventismi on saanut hengellisen perintönsä monilta aikaisemmilta herätysliikkeiltä, sikäli kun ne ovat olllet Raamatun mukaisia. Esimerkiksi sapatti-asian toi adventismiin Baptisti, samoin kaste-asia oli heillä käytössä ennen kuin adventistit sen omaksuivat.
      Luhterin löytämä vanhuskauttaminen uskon kautta ja antikristuskäsitys olivat olemassa jo ennen kuin adventistit ne omaksuivat. Adventistit ovat noudattaneet Paavalin opetusta: "Koetekaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvä on."(1Tess.5:21

      • kerettiläinen-

        Unohdit "ainoan oikeaoppisuuden", jonka Adventtikirkko peri Äitikirkoltaan.


    • mitenontämä

      Uskovatko adventistit todella uskon kautta saatavaan vanhurskauteen vai tekojen kautta pelastumiseen?

    • silläsipulit

      Tekoja vaan ja tukevasti kuten sapatin pyhittäminen ja heinien syöminen.

      • Kiitollinen

        Kun menet kauppaan niin huomaat että vege tuotteet ovat valtaamassa suomalaiset ja varsinkin nuoret.


    • Jeesuspyhittisapatin

      Kyllä me adventistit uskomme pelastuvamme Jumalan armosta uskon kautta, koska Jeesus on kuollut meidän jokaisen puolesta ja uskomme häneen. Emme pyhitä sapattia siksi, että sen kautta pelastuisimme vaan pyhitämme sapattia siksi, koska meidät on armosta pelastettu ja haluamme seurata Jeesusta emmekä aurinkoa.

    • terveellisyyskysely

      Pitääkö saamani tieto paikkansa, että adventistit elävät lähes kymmenen vuotta muita kauemmin? Miksi näin?

      • kysynpävaan

        Onko vatsa jumalanne! hyvä kysymys myös meille advareille.


      • näin.se.menneepi

        Tieteellisen tutkimuksen tulos, että Kaliforniassa adventistit elävät keskimäärin 10 vuotta kauemmin kun muu väestö. Newsweekistä luettu.


    • etra

      Kyllä adventistit elävät pajon muita pidenpään ja ovat terveempiä kuin monet muut, koska eivät syö possuja eivätkä verilettuja.

      • en_minä

        Kuka tässä paskassa maailmassa halua elää 10 vuotta kauemmin?


      • pyhpyhjapyh
        en_minä kirjoitti:

        Kuka tässä paskassa maailmassa halua elää 10 vuotta kauemmin?

        No noivan sitä elää TERVEEMPÄNÄ sen ajan minkä elää.


      • Pyhpyhjapyh

        Pyhhyhhypyhhyh lapsellista on
        Pyh!


    • parannuksenpaikka

      Tuo taitaa olla totta. Miksi muut uskovat syövät sianlihaa ja verilettuja?

    • elämäntavatraittiiksi

      Jos ei elämääsi lisää vuosia niin ainakin vuosiisi lisää elämää adventistien terveet ja raittiit terveysperiaatteet ja oikea raamatullinen usko antaa. Jumalan siunaama sapatin lepo on suuri siunaus kaikille ihmisille, jotka Jumalaa rakastavat ja hänen tahtoaan seuraavat.

    • opetuslapseuttaminen

      Tänä sapattina raamattutunnin aihe adventtikirkossa on Pyhällä Hengellä täyttyminen. Sitä mennään oikein joukolla kuulemaan. Toivottavasti tulevat kaikki helluntalaisetkin ja karismaatikot mukaan saamaan oppia lisää.

    • Hengessämukana

      Kyllä on hyvä kuulla, että adventtikirkossakin puhutaan Pyhästä Hengestä, joka kirkastaa Jeesusta syntisten Vapahtajana. Siunausta kaikille adventisteille, vaikka itse en aina pääse tulemaan sinne teidän kirkkoonne.

    • Helppo.tunnistaa

      Miten tunnistaa kiero omahyväinen kusettaja.

      Se on helppoa. Hän on nimittäin sellainen, joka lauantaiaamuna klo 10 - 12 välillä astelee kirkkoon tai seurakuntasaliin puku päällä ja kravatti kaulassa ja menee puhujakorokkeelle puhujapöntön taakse puhumaan.

      • kysynpävaan

        Mitä sanot niille joilla ei ole pukua ja jotka ovat entisiä alkoholisteja ?


      • pyhpyhjapyh

        Sinulle tuntuu olevan paha fiksaatio omiin valheisiisi. Mitäs jos hakisit ammattiapua?


      • pyhpyhjapyh-kusettaja
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

        Sinulle tuntuu olevan paha fiksaatio omiin valheisiisi. Mitäs jos hakisit ammattiapua?

        Siinä yksi kusettaja lisää.


      • kirkossakäynyt

        Tulipa taaskin käytyä adventtikirkossa kuulemassa erinomaista opetusta Pyhän Hengen kasteesta. Esiin tuli uutta tietoa, jota en monen kymmenen vuoden uskossaoloaikanana ole ennen tiennyt. Tilaisuus oli hyvin rauhallinen mutta syvästi hengellinen polvirukouksineen ja lauluineen. Tulin siunatuksi ja tekee mieli mennä uudestaan. (Enkä unohtanut sitä jonkun hätäilemää kolehtiakaan tälläkään kertaa). Romautin ihan kahteen haaviin kahisevaa ja kilisevää uhria Herran työhön, johon ne minunkin rahani joutavat. Nyt taisin tosin sanoa sellaista, mitä oikea käsi ei olisi saanut tietää, mitä vasen tekee.


      • pyhpyhjapyh
        pyhpyhjapyh-kusettaja kirjoitti:

        Siinä yksi kusettaja lisää.

        Suosittelen edelleen hoitoon menemistä.


      • pyhpyhjapyh kirjoitti:

        Suosittelen edelleen hoitoon menemistä.

        Onko sinulla siitä omia hyviä kokemuksia, kun niin vakuuttavasti suosittelet?


      • Näin.se.on

        Ettekö tiedä, että pyhpyhjapyh on ollut Eskon kanssa Niuvanniemen mielisairaalassa?


      • Exap
        kirkossakäynyt kirjoitti:

        Tulipa taaskin käytyä adventtikirkossa kuulemassa erinomaista opetusta Pyhän Hengen kasteesta. Esiin tuli uutta tietoa, jota en monen kymmenen vuoden uskossaoloaikanana ole ennen tiennyt. Tilaisuus oli hyvin rauhallinen mutta syvästi hengellinen polvirukouksineen ja lauluineen. Tulin siunatuksi ja tekee mieli mennä uudestaan. (Enkä unohtanut sitä jonkun hätäilemää kolehtiakaan tälläkään kertaa). Romautin ihan kahteen haaviin kahisevaa ja kilisevää uhria Herran työhön, johon ne minunkin rahani joutavat. Nyt taisin tosin sanoa sellaista, mitä oikea käsi ei olisi saanut tietää, mitä vasen tekee.

        No kerropa mitä sellaista opit jota et ole kymmenien vuosien aikana oppinut.

        Ja kerro myös rehellisesti, oletko jäsen, ja kauanko olet A-kirkossa käynyt.

        Minä muuten olin myös tänään A-kirkossa, pääsin siellä lukemaan tutkiskeluvihon tekstiäkin, ja voin heti sanoa että tutkiskeluvihon teksti oli ainakin eräässä kohdassa täysin lakihenkistä - tai voisi oikeastaan suoraan sanoa - täysin harhaoppista.


      • "pääsin siellä lukemaan tutkiskeluvihon tekstiäkin". Tämän päivän aiheena oli "Kaste ja Pyhällä Hengellä täyttyminen".
        Tuohon, että minkä verran Raamattutunnilla käydään tutkisteluvihkon tekstejä läpi, on kyllä kiinni Raamattutunnin pitäjästä, yleensä maallikot luetuttaa niitä enemmän, kuin papit. Mutta varmaan Raamatuntekstejäkin käytiin läpi?

        Tämän kertaiset avaintekstit olivat seuraavat, joita varmaan on käyty läpi Raamattutunneilla. Itse en aina ehdi kahlata tutkisteluvihkoa läpi, mutta nuo Raamatunkohdat, ainakin avaintekstit pyrin lukemaan.

        Markus 1:8: "Minä olen kastanut teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."

        Ef. 5:18: "Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä."

        Apt. 13:52: "Mutta opetuslapset olivat täynnä iloa ja Pyhää Henkeä."

        Luukas 11: 8.Mutta minä sanon teille: vaikka hän ei nousisikaan antamaan toiselle leipää pelkkää ystävyyttään, hän kuitenkin tekee sen, kun tämä hellittämättä pyytää, ja hän antaa niin paljon kuin toinen tarvitsee.
        9 "Niinpä sanon teille: Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. 10 Sillä pyytävä saa, etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan. 11 Ei kai kukaan teistä ole sellainen isä, että antaa pojalleen käärmeen, kun poika pyytää kalaa? 12 Tai skorpionin, kun hän pyytää munaa? 13 Jos kerran te pahat ihmiset osaatte antaa lapsillenne kaikenlaista hyvää, niin totta kai teidän Isänne paljon ennemmin antaa taivaasta Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä pyytävät."

        Apt. 5:32 "Me olemme kaiken tämän todistajat -- samoin Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille jotka häntä tottelevat."

        Galattalaiskirje 5:16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä. 17Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte. 18Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla. 19Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, 20epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, 21kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa. 22Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. 23Sellaista vastaan ei ole laki. 24Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen. 25Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme. 26Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.


      • kysynpävaan
        Exap kirjoitti:

        No kerropa mitä sellaista opit jota et ole kymmenien vuosien aikana oppinut.

        Ja kerro myös rehellisesti, oletko jäsen, ja kauanko olet A-kirkossa käynyt.

        Minä muuten olin myös tänään A-kirkossa, pääsin siellä lukemaan tutkiskeluvihon tekstiäkin, ja voin heti sanoa että tutkiskeluvihon teksti oli ainakin eräässä kohdassa täysin lakihenkistä - tai voisi oikeastaan suoraan sanoa - täysin harhaoppista.

        Varmaan sieltä vihkosesta löysit myös positiivisia tekstejä.


      • lukuhetki
        Stork7 kirjoitti:

        "pääsin siellä lukemaan tutkiskeluvihon tekstiäkin". Tämän päivän aiheena oli "Kaste ja Pyhällä Hengellä täyttyminen".
        Tuohon, että minkä verran Raamattutunnilla käydään tutkisteluvihkon tekstejä läpi, on kyllä kiinni Raamattutunnin pitäjästä, yleensä maallikot luetuttaa niitä enemmän, kuin papit. Mutta varmaan Raamatuntekstejäkin käytiin läpi?

        Tämän kertaiset avaintekstit olivat seuraavat, joita varmaan on käyty läpi Raamattutunneilla. Itse en aina ehdi kahlata tutkisteluvihkoa läpi, mutta nuo Raamatunkohdat, ainakin avaintekstit pyrin lukemaan.

        Markus 1:8: "Minä olen kastanut teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."

        Ef. 5:18: "Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä."

        Apt. 13:52: "Mutta opetuslapset olivat täynnä iloa ja Pyhää Henkeä."

        Luukas 11: 8.Mutta minä sanon teille: vaikka hän ei nousisikaan antamaan toiselle leipää pelkkää ystävyyttään, hän kuitenkin tekee sen, kun tämä hellittämättä pyytää, ja hän antaa niin paljon kuin toinen tarvitsee.
        9 "Niinpä sanon teille: Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. 10 Sillä pyytävä saa, etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan. 11 Ei kai kukaan teistä ole sellainen isä, että antaa pojalleen käärmeen, kun poika pyytää kalaa? 12 Tai skorpionin, kun hän pyytää munaa? 13 Jos kerran te pahat ihmiset osaatte antaa lapsillenne kaikenlaista hyvää, niin totta kai teidän Isänne paljon ennemmin antaa taivaasta Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä pyytävät."

        Apt. 5:32 "Me olemme kaiken tämän todistajat -- samoin Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille jotka häntä tottelevat."

        Galattalaiskirje 5:16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä. 17Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte. 18Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla. 19Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, 20epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, 21kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa. 22Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. 23Sellaista vastaan ei ole laki. 24Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen. 25Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme. 26Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.

        Miten voi kaksi ihmistä ymmärtää lukemansa eritavalla Stork7 ja Exap ? Voitteko perustella asiaa ?


      • Exap tarkoitti, että on lukenut (joko itsekseen tai ääneen?) Raamatun Sanoman viime sapatin aihetta, joka tässä neljänneksessä on " Pyhä Henki ja hengellisyys" ja eilinen aihe oli "kaste ja Pyhällä Hengellä täyttyminen". Raamatun Sanoman käsikirjoituksen on laatinut Frank M. Hasel. Ja joka viikko on 7 sivun verran aineistoa Raamattutuntia varten. Mainitsin, että en aina ehdi lukea noita 7 sivua, mutta pyrin lukemaan Raamatuntekstit, ainakin avaintekstit, ilman muiden "tulkintoja". Eli minä toin eiliset avaintekstit näkyviin ja exap puhui Raamatun Sanoman aineistosta.


      • Exap
        Stork7 kirjoitti:

        Exap tarkoitti, että on lukenut (joko itsekseen tai ääneen?) Raamatun Sanoman viime sapatin aihetta, joka tässä neljänneksessä on " Pyhä Henki ja hengellisyys" ja eilinen aihe oli "kaste ja Pyhällä Hengellä täyttyminen". Raamatun Sanoman käsikirjoituksen on laatinut Frank M. Hasel. Ja joka viikko on 7 sivun verran aineistoa Raamattutuntia varten. Mainitsin, että en aina ehdi lukea noita 7 sivua, mutta pyrin lukemaan Raamatuntekstit, ainakin avaintekstit, ilman muiden "tulkintoja". Eli minä toin eiliset avaintekstit näkyviin ja exap puhui Raamatun Sanoman aineistosta.

        Stork, puhuin juuri viime sapatin aiheesta, enkä vihkosta yleensä. Koska sinulla se varmaan taitaa olla ja minulla ei, voisitko ystävällisesti kopioida sieltä tähän nähtäville ne kohdat jossa puhutaan siitä millainen ihmisen pitää olla jotta Pyhä Henki voisi tulla häneen (PH:n kaste).

        Näissä kohdissa nimittäin lakihenkisyys mitataan. Ja tutkiskeluvihkossa sitä ei puutu.


      • Exap
        lukuhetki kirjoitti:

        Miten voi kaksi ihmistä ymmärtää lukemansa eritavalla Stork7 ja Exap ? Voitteko perustella asiaa ?

        On kaksi aivan eri asiaa, mitä tutkiskeluvihkonen sanoo ja mitä tutkiskelun johtaja tai keskustelijat tuovat esiin. Näin toki samasta aiheesta voi olla joko hieno keskustelu tai sitten Elleniä, lakihenkisyyttä ja kaikkea muuta ala-arvoista tyhjänpäiväisyyttä sisältävä hetki.

        Kun A-kirkossa poikkean, on se yleensä ollut oikein mukavaa, koska seurakunnissa joissa käyn on usein varsin hyvä tutkistelu, ja seurakuntalaisethan ovat ihmisinä toki aivan mukavia. Enhän minä nyt niin tyhmä ole että sinne menisin jos en lainkaan pitäisi siitä.


      • Exap kirjoitti:

        Stork, puhuin juuri viime sapatin aiheesta, enkä vihkosta yleensä. Koska sinulla se varmaan taitaa olla ja minulla ei, voisitko ystävällisesti kopioida sieltä tähän nähtäville ne kohdat jossa puhutaan siitä millainen ihmisen pitää olla jotta Pyhä Henki voisi tulla häneen (PH:n kaste).

        Näissä kohdissa nimittäin lakihenkisyys mitataan. Ja tutkiskeluvihkossa sitä ei puutu.

        Edellytykset osa I ja II (liittyen Pyhän Hengen saamiseen)

        Jumalan Sana osoittaa, että on tiettyjä edellytyksiä, joiden on täytyttävä, jotta Pyhä Henki voi asua meissä. Lue Apt. 2:37,38. Mikä on ensimmäinen edellytys Pyhän Hengen vastaanottamiselle?
        Yksi Pyhän Hengen vastaanottamisen edellytys on katumus. Jumalan Sanan kuuleminen herättää omantuntomme ja tekee meidät tietoisiksi omasta syntisyydestämme. Todellinen katumus on enemmän kuin syntiemme seurausten sureminen. Se on perusteellinen muutos sydämessämme ja mielessämme niin, että näemme synnin sellaisena kuin se todella on: rumana pahuutena ja kapinana Jumalaa vastaan. Ainoa tapa tulla todelliseen kääntymykseen on kokea Jumalan rakkauden kosketus: "Halveksitko sinä Jumalan suurta hyvyyttä, kärsivällisyyttä ja pitkämielisyyttä? Etkö ymmärrä, että Jumalan hyvyys johtaa sinut kääntymiseen? (Room.2:4)
        Lue Gal.3:14 ja Jaak.1:6-8. Miksi emme voi saada Pyhää Henkeä ilman, että luotamme Jumalan Sanaan?
        Jeesus on luvannut lähettää Pyhän Hengen edustajakseen. Uskossa vastaanotamme luvatun lahjan. Jos epäilemme Jumalan lupausta emmekä luota hänen sanaansa, olemme kuin kahtaalle horjuva ihminen. Silloin emme voi odottaa saavamme mitään. Usko on enemmän kuin asioiden älyllistä myöntämistä. Se on elämämme alttiiksi asettamista luottaen siihen, että Jumala tulee pitämään sanansa tapahtuipa mitä tahansa.
        Lue Luuk. 11:8-10, 13. Miksi sinnikkäällä rukouksella on väliä?
        Jumala on hyvä ja hyväntahtoinen, paljon suuremmassa määrin kuin me pystymme olemaan edes omia lapsiamme kohtaan. Jatkuvat rukouksemme eivät muuta hänen mieltään, vaan ne muuttavat meitä itseämme ja tuovat meidät lähelle Jumalaa. Rukous ei alenna Jumalaa meidän tasollemme, vaan se nostaa meitä hänen tasolleen. Rukouksemme valmistavat meitä vastaanottamaan lahjan.
        Lue Apt. 5:32. Miksi kuuliaisuus Jumalan Sanalle on tärkeä edellytys Pyhän Hengen saamiselle?
        Pyhä Henki annetaan Jumalaa totteleville. Rakkaus ja tottelevaisuus kulkevat käsi kädessä, ja todellinen usko ilmenee kuuliaisuutena. Jos luotamme Jumalaan koko sydämestämme, noudatamme hänen käskyjään (vrt. Joh.14:23). Kuuliaisuus on valinta, joka johtaa elämäntapaan, jossa seurataan Jumalan tahtoa sellaisena kuin se on ilmaistu hänen laissaan. Meidän tulee jatkaa kuuliaisina, jos haluamme tunnustaa Jeesuksen Herranamme (Luuk. 6:46). 1 Joh. 2:4,5 sanotaan: "Joka sanoo tuntevansa hänet mutta ei pidä hänen käskyjään, on valehtelija, eikä totuus ole hänessä. Mutta joka noudattaa hänen sanaansa, hänessä Jumalan rakkaus on todella saavuttanut päämääränsä". Miten vahvaa tekstiä! Johanneksen kautta opimme myös tämän"Joka pitää hänen käskynsä, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Ja sen, että hän pysyy meissä, me tiedämme Hengestä, jonka hän on meille antanut" ( 1 Joh. 3:24) Kun teemme mitä Jumala on käskenyt, meillä on mielenrauha.
        Lue Juud. 18-21. Miksi meidän tulee karttaa kaikkea epäpuhtautta, jos haluamme tulla Pyhällä Hengellä täytetyksi?
        Pyhän Hengen tuli ei voi palaa meissä, jos olemme ajatuksiltamme maallisia. Hän reagoi herkästi syntiin ja maallisuuteen elämässämme. Sen tähden meidän tulee pitää itsemme Jumalan rakkaudessa ja yhteydessä häneen rukouksen kautta niin, että vieroksumme kaikkea epäpuhtautta ja annamme voiman, rakkauden ja terveen harkinnan hengen näkyä elämässämme (2 Tim. 1:6,7). Vain käymällä rajun lähitaistelun itsemme kanssa, meistä voi tulla ihmisiä, joiksi meidät on tarkoitettu. Emme kykene tähän omassa voimassamme, taistelu käydään valinnastamme joko luovuttaa tahtomme Pyhän Hengen ohjaukseen tai antaa se lihan hallittavaksi. Valinta on meidän. "Ei ole mitään rajoja sellaisen henkilön käyttökelpoisuudelle, joka oman minänsä syrjäyttäen antaa sijaa Pyhän Hengen työlle sydämessään ja elää kokonaan Jumalalle pyhitettyä elämää". (4AO 207)


      • Exap
        Stork7 kirjoitti:

        Edellytykset osa I ja II (liittyen Pyhän Hengen saamiseen)

        Jumalan Sana osoittaa, että on tiettyjä edellytyksiä, joiden on täytyttävä, jotta Pyhä Henki voi asua meissä. Lue Apt. 2:37,38. Mikä on ensimmäinen edellytys Pyhän Hengen vastaanottamiselle?
        Yksi Pyhän Hengen vastaanottamisen edellytys on katumus. Jumalan Sanan kuuleminen herättää omantuntomme ja tekee meidät tietoisiksi omasta syntisyydestämme. Todellinen katumus on enemmän kuin syntiemme seurausten sureminen. Se on perusteellinen muutos sydämessämme ja mielessämme niin, että näemme synnin sellaisena kuin se todella on: rumana pahuutena ja kapinana Jumalaa vastaan. Ainoa tapa tulla todelliseen kääntymykseen on kokea Jumalan rakkauden kosketus: "Halveksitko sinä Jumalan suurta hyvyyttä, kärsivällisyyttä ja pitkämielisyyttä? Etkö ymmärrä, että Jumalan hyvyys johtaa sinut kääntymiseen? (Room.2:4)
        Lue Gal.3:14 ja Jaak.1:6-8. Miksi emme voi saada Pyhää Henkeä ilman, että luotamme Jumalan Sanaan?
        Jeesus on luvannut lähettää Pyhän Hengen edustajakseen. Uskossa vastaanotamme luvatun lahjan. Jos epäilemme Jumalan lupausta emmekä luota hänen sanaansa, olemme kuin kahtaalle horjuva ihminen. Silloin emme voi odottaa saavamme mitään. Usko on enemmän kuin asioiden älyllistä myöntämistä. Se on elämämme alttiiksi asettamista luottaen siihen, että Jumala tulee pitämään sanansa tapahtuipa mitä tahansa.
        Lue Luuk. 11:8-10, 13. Miksi sinnikkäällä rukouksella on väliä?
        Jumala on hyvä ja hyväntahtoinen, paljon suuremmassa määrin kuin me pystymme olemaan edes omia lapsiamme kohtaan. Jatkuvat rukouksemme eivät muuta hänen mieltään, vaan ne muuttavat meitä itseämme ja tuovat meidät lähelle Jumalaa. Rukous ei alenna Jumalaa meidän tasollemme, vaan se nostaa meitä hänen tasolleen. Rukouksemme valmistavat meitä vastaanottamaan lahjan.
        Lue Apt. 5:32. Miksi kuuliaisuus Jumalan Sanalle on tärkeä edellytys Pyhän Hengen saamiselle?
        Pyhä Henki annetaan Jumalaa totteleville. Rakkaus ja tottelevaisuus kulkevat käsi kädessä, ja todellinen usko ilmenee kuuliaisuutena. Jos luotamme Jumalaan koko sydämestämme, noudatamme hänen käskyjään (vrt. Joh.14:23). Kuuliaisuus on valinta, joka johtaa elämäntapaan, jossa seurataan Jumalan tahtoa sellaisena kuin se on ilmaistu hänen laissaan. Meidän tulee jatkaa kuuliaisina, jos haluamme tunnustaa Jeesuksen Herranamme (Luuk. 6:46). 1 Joh. 2:4,5 sanotaan: "Joka sanoo tuntevansa hänet mutta ei pidä hänen käskyjään, on valehtelija, eikä totuus ole hänessä. Mutta joka noudattaa hänen sanaansa, hänessä Jumalan rakkaus on todella saavuttanut päämääränsä". Miten vahvaa tekstiä! Johanneksen kautta opimme myös tämän"Joka pitää hänen käskynsä, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Ja sen, että hän pysyy meissä, me tiedämme Hengestä, jonka hän on meille antanut" ( 1 Joh. 3:24) Kun teemme mitä Jumala on käskenyt, meillä on mielenrauha.
        Lue Juud. 18-21. Miksi meidän tulee karttaa kaikkea epäpuhtautta, jos haluamme tulla Pyhällä Hengellä täytetyksi?
        Pyhän Hengen tuli ei voi palaa meissä, jos olemme ajatuksiltamme maallisia. Hän reagoi herkästi syntiin ja maallisuuteen elämässämme. Sen tähden meidän tulee pitää itsemme Jumalan rakkaudessa ja yhteydessä häneen rukouksen kautta niin, että vieroksumme kaikkea epäpuhtautta ja annamme voiman, rakkauden ja terveen harkinnan hengen näkyä elämässämme (2 Tim. 1:6,7). Vain käymällä rajun lähitaistelun itsemme kanssa, meistä voi tulla ihmisiä, joiksi meidät on tarkoitettu. Emme kykene tähän omassa voimassamme, taistelu käydään valinnastamme joko luovuttaa tahtomme Pyhän Hengen ohjaukseen tai antaa se lihan hallittavaksi. Valinta on meidän. "Ei ole mitään rajoja sellaisen henkilön käyttökelpoisuudelle, joka oman minänsä syrjäyttäen antaa sijaa Pyhän Hengen työlle sydämessään ja elää kokonaan Jumalalle pyhitettyä elämää". (4AO 207)

        Kiitokset, Stork7.

        Pyhän Hengen vastaanottaminen tapahtuu pelastumisen yhteydessä; kun ihminen pelastuu, hän vastaanottaa Pyhän Hengen sinetin.

        Toisaalta; "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Nyt voi tietysti kysyä, voiko ihminen pelastua ilman kastetta ? No, totta kai voi. Aivan kuten ryöväri ristillä. Ihminen joka ottaa kuolinvuoteella Jeesuksen vastaan, pelastuu, ihan ilman kastettakin, eikä asiaan liity mitenkään se ollaanko uimahallissa vai Saharassa.

        Jäljelle jää siis ainoastaan tämä: Joka uskoo. Jeesus jatkoi tuota lausetta useasti, vahvistaen samalla asian. Tässä otteita Johanneksen evankeliumista:
        11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
        11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
        12:44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt.
        12:46 Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.

        Lisäksi meillä on vahva todistus siitä ettei kaste ole pelastuksen ehto - Joh 3:16-18.

        Kaste on julkinen tunnustautuminen Jumalan omaksi, joka on aika luonnollinen osa kristityn uutta elämää. Mutta se ei ratkaise pelastusta. Kaste ei pelasta, eikä kasteen puuttuminen johda kadotukseen. Se nyt vaan on justiinsa näin.

        On siis vain yksi ehto pelastukselle == Pyhän Hengen vastaanottamiselle, ja se on... USKO.

        Kun tutkiskeluvihossa käsitellään Pyhän Hengen vastaanottamisen "edellytyksiä", puhutaan siis itse asiassa pelastumisen edellytyksistä... ja tämä asia pitää tehdä aivan selväksi. Jumala ei aseta TEKOJA ehdoksi pelastukselle, kuten tutkiskeluvihko yrittää väittää (mm. "kuuliaisuus") !

        Kun Pietari saarnasi ja ihmisiä kääntyi ja kastettiin tuhansia, siinä ei paljon kuuliaisuustestejä tehty eikä kyselty pitkien sinnikkäiden rukousten perään. Mutta lieneekö vihkon kirjoittaja edes lukenut tuota lainaamaansa Apt 2 kohtaa tarkemmin ? Siinä kun nimittäin Pietari toistaa Jeesuksen sanoja ja kertoo pelastuksen EHDOT:
        " jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."

        Eikä ole pienellä präntättynä perässä että pitää ensin tehdä sitä tai tätä.

        Näin ollen, kun Pyhän Hengen vastaanottamisen ehtoja tuossa käsitellään ja tuodaan esille mm. kuuliaisuutta tai sinnikästä rukoilemista, mennään metsään. Ne kuuluvat kristityn elämään lahjan vastaanottamisen jälkeen, mutta Jumala ei edellytä meiltä kahden vuoden katumusharjoituksia tai kuuden tunnin rukouksia ennen kuin voimme vastaanottaa pelastuksen ja Pyhän Hengen sinetin.

        Tutkiskeluvihon tekstiä voidaan toki pitää monessa kohdin hyvänä; on selvää että Pyhän Hengen vastaanottamisen jälkeen moni noista luetelluista asioista kuuluu pelastetun elämään. Mutta nimenomaan tässä korostuu lakihenkisyys - kun puhuttiin siis juuri edellytyksistä:

        "Edellytykset osa I ja II (liittyen Pyhän Hengen SAAMISEEN)"

        A-kirkolla on paljon edellytyksiä ennen kuin ihminen voidaan edes kastaa, mikä tulee taas tässäkin yhteydessä ilmi mm. tästä: "Miksi kuuliaisuus Jumalan Sanalle on tärkeä edellytys Pyhän Hengen saamiselle?
        Pyhä Henki annetaan Jumalaa totteleville. Rakkaus ja tottelevaisuus kulkevat käsi kädessä, ja todellinen usko ilmenee kuuliaisuutena."

        Tuossahan sanotaan ihan suoraan että Jumala muka mittaisi uskoa kuuliaisuuden kautta. Luuleeko kirjoittaja että Jumala ei muuten tietäisi kenen usko on aitoa ?Höpöhöpö. Jumala näkee sydämen, ja on nähnyt ihmisen elämän alusta loppuun ennen kuin ihminen on edes syntynyt.

        Onneksi, Jumalalla ei ole kuin yksi ainoa edellytys pelastukseen ja Pyhän Hengen vastaanottamiseen: usko Jeesukseen omana vapahtajana ja tahto/ratkaisu tulla Hänen omakseen. Siitä alkaa uusi elämä, pelastettuna.


      • Exap
        Exap kirjoitti:

        Stork, puhuin juuri viime sapatin aiheesta, enkä vihkosta yleensä. Koska sinulla se varmaan taitaa olla ja minulla ei, voisitko ystävällisesti kopioida sieltä tähän nähtäville ne kohdat jossa puhutaan siitä millainen ihmisen pitää olla jotta Pyhä Henki voisi tulla häneen (PH:n kaste).

        Näissä kohdissa nimittäin lakihenkisyys mitataan. Ja tutkiskeluvihkossa sitä ei puutu.

        Jos kommenttini loukkaa jotakuta,pyydän noyrästi anteeksi☆☆☆☆ sorry vaan (Exap)


    • Seijakaija

      Kenelle meistä on annettu tuomarinviisaus raamatunvalos,Kun Jeesus kertoi,älkää juopuko viinistä,vaan täyttykää hengellä,raamattuhan ei kerro että Jeesuksen luomassa
      Viinissä olisi ollut alkoholia,vaan että se oli hyvää.

      • Viinin.asiantuntija

        Raamatun aikana ei ollut mitään alkoholitonta viiniä edes olemassa.
        Alkoholi takasi sen, että viini säilyi. Ilman alkoholia viini olisi pilaantunut lämpimässä ilmanalassa hetkessä.

        Joka väittää, että Raamatun aikaan juotiin alkoholista vapaata rypälemehua/viiniä, hän valehtelee niin, että korvatkin heiluvat.

        Viinikuurnan polkeminen oli tärkeä vaihe viinin valmistuksessa ja siinä, että saatiin käyminen alkamaan. Lämpötila oli myöskin tärkeä ja sen vuoksi polkeminen tapahtui auringon paisteessa. Ihanteellinen lämpötila oli n. 28 celsiusta.


      • Exap

        Jos luet tuon kyseisen kertomuksen ajatuksella, ei ole kuin tasan yksi ja ainoa vaihtoehto, Joh 2:
        "9 Mutta kun edeskäypä maistoi vettä, joka oli muuttunut viiniksi, eikä tiennyt, mistä se oli tullut-mutta palvelijat, jotka veden olivat ammentaneet, tiesivät sen-kutsui edeskäypä yljän
        10 ja sanoi hänelle: "Jokainen panee ENSIN ESILLE HYVÄN VIININ JA SITTEN, KUN JUOPUVAT, HUONOMMAN. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti.""

        No kerropa nyt mitä se "HYVÄSTÄ VIINISTÄ JUOPUMINEN" sinusta tarkoittaa ? Sitäkö että tulee pisuhätä ? Vai sitäkö että vaatteet tahriintuvat kun lipittää rypälemehua ja vähän roiskuu ? Ja kun on käynut pisulla tai pyyhkinyt rinnuksensa, niin senkä jälkeen ihminen ei enää huomaa sitä että tarjoillaankin jotakin huonomman makuista viiniä ???

        No ei todellakaan. Juopuminen tarkoittaa... juopumista. Männeekö jakeluun ?

        Älkää nyt hyvät ihmiset esittäkö tyhmää ! Ei tuo kohta voi tarkoittaa muuta kuin sitä, että sellainen HYVÄ viini jonka Jeesus teki, on sellaista josta ihmiset tulevat sen verran tuiteriin etteivät enää erota mitä kuravettä heidän eteensä sen jälkeen kannetaan. Promilleja siihen vaaditaan, eikä mikään muu auta.

        Minä en voi ymmärtää kuinka joku voi olla edes itselleen niin epärehellinen ettei usko mitä tuossa kohdassa aivan suoraan sanotaan, vaan väittää Jeesuksen tehneen alkoholitonta viiniä. Herätkää jo !

        Ai niin, sorry. Unohdin taas että jos joku muka-profeetta on joskus jotakin sanonut, niin jotkut eivät siitä periksi anna vaikka se on kuinka typerää niin uskoa.


      • Viinin.asiantuntija kirjoitti:

        Raamatun aikana ei ollut mitään alkoholitonta viiniä edes olemassa.
        Alkoholi takasi sen, että viini säilyi. Ilman alkoholia viini olisi pilaantunut lämpimässä ilmanalassa hetkessä.

        Joka väittää, että Raamatun aikaan juotiin alkoholista vapaata rypälemehua/viiniä, hän valehtelee niin, että korvatkin heiluvat.

        Viinikuurnan polkeminen oli tärkeä vaihe viinin valmistuksessa ja siinä, että saatiin käyminen alkamaan. Lämpötila oli myöskin tärkeä ja sen vuoksi polkeminen tapahtui auringon paisteessa. Ihanteellinen lämpötila oli n. 28 celsiusta.

        Niinpä niin. Parhaasta päästä tämän Raamatun alkoholittoman viinin selittäjien joukossa oli Samuele Bacchiocchi. Ensin heiluivat korvat niin, että tukka lähti ja lopulta lähti myös henki.

        http://www.cogwriter.com/news/cog-news/sda-samuele-bacchiochi-dies/

        Sukunimestä Bacchiocchi ei tiedetä varmuudella syntyhistoriaa ja merkitystä. Loppuosa "occhi" on suomeksi "silmät". Alkuosa muistuttaa kovasti roomalaisen viinin jumalan Bacchuksen nimeä, mikä olisi tässä tapauksessa hauska yhteensattuma.

        Mutta se voi myös olla samaa kantaa kuin "bacca", joka tarkoittaa yleisesti marjaa tai pientä hedelmää ja metaforisessa yhteydessä paras käännös on usein "helmi".



      • Viinin.asiantuntija

        Valitettavasti se A. Greggaksen maininta siitä, että Raamatun aikaan olisi käytössä ollut alkoholitonta rypälemehua/viiniä on täysi valhe, eikä perustu mihinkään todellisuuteen, vaan puhtaasti Greggaksen omiin olettamuksiin ja hänen edustamansa uskonkahkon satuiluihin, koska lahkon säännöt kieltävät viinien juonnin. Valion rypälemehu on anoa sallittu juoma adventtikirkon ehtoollisella.

        Raamatun aikaan oli useita viinilaatuja, jotka erosivat toisistaan mm. mausteisuutensa vuoksi. Viinejä maustettiin erilaisilla yrteillä ja kasveilla.

        Roomalaiset laajensivat osaltaan Palestiinan viinikulttuuria. Erilaisten viinien tarjonta Palestiinan alueella siis lisääntyi huomattavasti roomalaisten toimesta.


      • Seijakaija

        Jokainen panee esille ensin hyvän viinin, ja kun vieraat ovat
        Juopuneet, senjälkeen huonomman. Mutta kaanaan häissä Jeesuksen viiniä ei laitettu esille ensin, vaan kun muu viini oli loppunut, JA SE OLI KAIKKIEN MIELESTÄ HYVÄÄ. Raamattu ei kerro,että siitä juovuttiin,vaan kerrottiin että se oli hyvää.KUN TE LUETTE RAAMATTUA LUKEKAA NIINKUIN SE ON KIRJOITETTU.


      • Exap
        Seijakaija kirjoitti:

        Jokainen panee esille ensin hyvän viinin, ja kun vieraat ovat
        Juopuneet, senjälkeen huonomman. Mutta kaanaan häissä Jeesuksen viiniä ei laitettu esille ensin, vaan kun muu viini oli loppunut, JA SE OLI KAIKKIEN MIELESTÄ HYVÄÄ. Raamattu ei kerro,että siitä juovuttiin,vaan kerrottiin että se oli hyvää.KUN TE LUETTE RAAMATTUA LUKEKAA NIINKUIN SE ON KIRJOITETTU.

        "JA SE OLI KAIKKIEN MIELESTÄ HYVÄÄ. "

        Älä höpötä. Ei Raamatussa näin sanota. Tuo on ihan oma käsityksesi. Itse asiassa, Raamattu ei mainitse kenenkään muun kuin edeskäyvän edes maistaneen viiniä.

        Jos oikein tarkkoja ollaan, niin tuota viiniä ei kertomuksessa edes käsketty vietävän kenellekään muulle - eikä mihinkään muualle - kuin edeskäyvälle.

        Eipä tuohon kommenttiisi voi paljon muuta todeta kuin takaisin vaan omat sanasi:
        "KUN TE LUETTE RAAMATTUA LUKEKAA NIINKUIN SE ON KIRJOITETTU."

        Toisin sanoen, ainoa henkilö joka viiniä maistoi, oli edeskäypä. Ja jos viitsisit lukea kertomuksen uudelleen, edeskäypä ei siis tosiaankaan tiennyt mistä tuo viini oli tullut. Näinollen, edeskäypä "otaksui" tuon viinin olleen yljän varastoissa koko hääjuhlan ajan.

        Joten tarkastelkaamme hänen sanojaan, koska ne ovat tämän villakoiran ydin:
        "... kutsui edeskäypä yljän ja sanoi hänelle: "Jokainen panee ensin esille hyvän viinin ja sitten, kun juopuvat, huonomman. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."

        Koska edeskäypä otaksui viinin olevan sitä normaalia juovuttavaa juhlajuomaa, josta se paremman makuinen (lue: kalliimpi) versio tarjoillaan ensin ja huonompi (lue: halvempi) tarjoillaan sitten kun siitä paremman makuisesta "hyvästä viinistä" (lue: alkoholipitoisesta) ovat vieraat jo juopuneet, hänen sanansa ovat ymmärrettävät, kirjaimellisesti !

        Huomaa erityisesti se, että edeskäypä ei tiennyt viinin alkuperää, mutta oletti sellaista HYVÄÄ viiniä tarjoiltavan ensin KUNNES vieraat juopuvat... joten asiasta ei terveellä logiikalla ole yhtään mitään epäselvyyttä.

        Jos nyt lisäksi vielä muistuttaisin, että eihän juotava neste pidoista loppunut; Jeesushan muutti VEDEN viiniksi, joten ei ole kyse siitä että ei olisi ollut mitään juotavaa - vaan juuri siitä etteivät vieraat olleet saaneet viiniä kyllikseen...


      • Nykyajan_lukija
        Stork7 kirjoitti:

        Hyvä, että tämä Aune Greggaksen kokoama "Viini Raamatussa" löytyy nykyisin myös nettiversiona.

        https://etra.adventist.fi/ekologia-yhteisollisyys-ja-eettisyys

        Muutama vuosi ennen Grekkasta julkaistiin Nykyajassa artikkeli samasta aiheesta. Siinä taas osoitettiin teologisen tarkastelun kautta, että Raamattu ei ota selkeästi kantaa siihen onko alkoholin juominen kielletty vai ei. Loppupäätelmä sanoi, että siitä huolimatta adventistit suosittelevat päihteettömyyttä. Ilmeisesti se, miten tämä asia halutaan esittää, riippuu Nykyajan päätoimittajan intresseistä.


      • Exap
        Viinin.asiantuntija kirjoitti:

        Raamatun aikana ei ollut mitään alkoholitonta viiniä edes olemassa.
        Alkoholi takasi sen, että viini säilyi. Ilman alkoholia viini olisi pilaantunut lämpimässä ilmanalassa hetkessä.

        Joka väittää, että Raamatun aikaan juotiin alkoholista vapaata rypälemehua/viiniä, hän valehtelee niin, että korvatkin heiluvat.

        Viinikuurnan polkeminen oli tärkeä vaihe viinin valmistuksessa ja siinä, että saatiin käyminen alkamaan. Lämpötila oli myöskin tärkeä ja sen vuoksi polkeminen tapahtui auringon paisteessa. Ihanteellinen lämpötila oli n. 28 celsiusta.

        Hyvät viiniasiantuntijat kun, Jeesus muutti veten viiniksi, ei
        hän suinkaan polkenut viinikuurnaa,ei astioita,hänellä ei ollut siihen aikaa eikä mahdollisuutta,koska häät oli
        Menossa ja vierailla oli kaamea jano.hän ei käyttänyt rypäleitä eikä hiivoja,hän muutti veten viiniksi luomalla prosessin."Ja se oli hyvää" Jeesushan sanoi' älkää juopuko viinistä vaan täyttykää hengellä, Jeesuksen viinistä ei luovuttu, vaan täytyttiin hengellä.( Exap)


    • PROFEETTA

      LÄHI-IDÄN ALUEELLA,KUN VALMISTETTIIN VIINIÄ, SIINÄ VARMASTI OLI PROSENTTIA,JOTTA SE SÄILYISI HYVIN. MUTTA KUN JEESUS LOI VIINIÄ KAANAAN HÄISSÄ, SITÄ EI
      LUOTU SENTAKIA ETTÄ SITÄ SÄILÖTÄÄN, VAAN SE JUOTIIN HÄISSÄ,JA SE OLI HYVÄÄ.

    • Seinäjoenlikka

      Raamattu ei todellakaan kerro valion rypälemehuista mitään, ei myöskään alkoholittomasta rypälemehusta, Minunkin mielestä se on valhe'Vaan raamattu kertoo viinistä kaanaan häissä jonka jeesus loi,että se oli hyvää. Nyt kaksituhatta vuotta jälkeenpäin monet yrittää maustaa sitä alkoholilla, Ei onnistu.Jumalalle ei mikään ole
      Mahdotonta' Jeesushan oli Jumala' hän loi sanan voimalla."alussa oli sana,sana oli Jumalan luona, ja sana oli Jumala"
      Nyt minäkin ymmärrän nämä raamatun kohdat.

      • Exap

        "Nyt kaksituhatta vuotta jälkeenpäin monet yrittää maustaa sitä alkoholilla, Ei onnistu."

        "Sekaisin kuin seinäjoen likka" tulikin sitten määriteltyä. Seuraava.


      • Seinäjoenlikka

        Ei saa exsap suuttua.


      • Exap
        Seinäjoenlikka kirjoitti:

        Ei saa exsap suuttua.

        Ei tässä suuttuneita olla. Enemmänkin huvittuneita. Viinin säilyminen alkoholin avulla on aina ollut se yksinkertaisin ja helpoin tapa. Hauskaa että jollakin riittää mielikuvitusta ajatella että se olisi joku nykyajan trendi: "Nyt kaksituhatta vuotta jälkeenpäin monet yrittää maustaa sitä alkoholilla".

        ;)


      • Seinäjoenlikka
        Exap kirjoitti:

        Ei tässä suuttuneita olla. Enemmänkin huvittuneita. Viinin säilyminen alkoholin avulla on aina ollut se yksinkertaisin ja helpoin tapa. Hauskaa että jollakin riittää mielikuvitusta ajatella että se olisi joku nykyajan trendi: "Nyt kaksituhatta vuotta jälkeenpäin monet yrittää maustaa sitä alkoholilla".

        ;)

        Jeesuksen luomassa viinissä ei
        Tarvinnut olla alkoholia,koska
        Sitä ei luotu säilytettäväksi,
        Vaan juotavaksi häissä.Jumalalle ei mikään ole mahdotonta. Olet todellakin
        Huvittava'miksei vähän ymmärtämätön,mutta se ei
        Ole syntiä.


      • Exap
        Seinäjoenlikka kirjoitti:

        Jeesuksen luomassa viinissä ei
        Tarvinnut olla alkoholia,koska
        Sitä ei luotu säilytettäväksi,
        Vaan juotavaksi häissä.Jumalalle ei mikään ole mahdotonta. Olet todellakin
        Huvittava'miksei vähän ymmärtämätön,mutta se ei
        Ole syntiä.

        Jeesus teki Raamatun mukaan juuri sellaista viiniä, jota juotetaan häissä ensiksi ihmisille siihen asti että tulevat humalaan. Olipa siinä alkoholia tai ei, sitä ei toki sanota (sen toki sanoo terve järki humallutaanko alkoholipitoisesta vai alkoholittomasta viinistä). Tässä kohtaa tulkintamme sitten eroavat.


      • Arvonmekinansaitsemme191

        On muistettava myös sellainen
        tosiasia,että kun Jeesus loi'muutti veten viiniksi,siinä ei tapahtunut mitään käymisprosessia,eikä Jeesus käyttänyt viinirypäleitä ei mitään hedelmiä,vaan ihmeteon kautta raamatun mukaan valmisti veten viininiksi,ei siihen
        olisi voinut silloin tulla %ttiakaan.


      • Exap
        Arvonmekinansaitsemme191 kirjoitti:

        On muistettava myös sellainen
        tosiasia,että kun Jeesus loi'muutti veten viiniksi,siinä ei tapahtunut mitään käymisprosessia,eikä Jeesus käyttänyt viinirypäleitä ei mitään hedelmiä,vaan ihmeteon kautta raamatun mukaan valmisti veten viininiksi,ei siihen
        olisi voinut silloin tulla %ttiakaan.

        Jaahas, logiikka sen kun vaan paranee. Että siis jos veteen lisätään vaikkapa 1000 kemikaalia, ei siis mitenkään ole mahdollista että siihen olisi tullut yksi lisää ???

        Tuossa päättelyssäsi on vain se pikkiriikkinen ongelma, ettei se perustu yhtään mihinkään - paitsi omaan kuvitelmaasi, joka on Raamatun sanan vastainen.


      • PROFEETTA

        EXAP HYVÄ, KUN JEESUS MUUTTI
        VETEN VIINIKSI, EI HÄN KÄYTTÄNYT MINKÄÄNLAISIA
        VIINIRYPÄLEITÄ,EI MEIDÄN
        VIININTEKO OHJETTA,HÄN
        LOI SANAN VOIMALLA, USKON
        ETTÄ TIEDÄT NÄMÄ ASIAT. PERINTEISESTI KUN VIINIÄ
        VALMISTETAAN SITÄ KÄYTETÄÄN JOLLOINKA MUODOSTUU ALKOHOLIA. JEESUSHAN SANOI ÄLKÄÄ JUOPUKO VIINISTÄ, VAAN TÄYTTYKÄÄ HENGELLÄ. KUN KAANAANHÄISSÄ JUOTIIN JEESUKSEN LUOMAA VIINIÄ,EI
        JUOVUTTU, VAAN TÄYTYTTIIN
        HENGELLÄ. VETESTÄ JEESUS SANOI,JOKA JUO MINUN VETTÄ,EI KOSKAAN JANOA. EXAP HYVÄ,TÄYTY SINÄKIN HENGELLÄ. RUKOILEN PUOLESTASI. JEESUKSEN VIINI
        JUOTIIN RAAMATUNMUKAAN
        KUN MUU VIINI OLI LOPPUNUT, JA SE OLI HYVÄÄ.


      • Bertsa
        Exap kirjoitti:

        Jaahas, logiikka sen kun vaan paranee. Että siis jos veteen lisätään vaikkapa 1000 kemikaalia, ei siis mitenkään ole mahdollista että siihen olisi tullut yksi lisää ???

        Tuossa päättelyssäsi on vain se pikkiriikkinen ongelma, ettei se perustu yhtään mihinkään - paitsi omaan kuvitelmaasi, joka on Raamatun sanan vastainen.

        Veteen ei lisätty mitään kemikaleja,JOS VETEEN LISÄTÄÄN 1000 JA YKISI KEMIKAALI PÄÄLLE. Mielestäni tämä seos on hyvä Exap, TUHANNEN JA YHDEN YÖN SATUJA, jotka kuuluu Grimin veljesten satukirjoihin.


      • Bertsa
        Exap kirjoitti:

        Jaahas, logiikka sen kun vaan paranee. Että siis jos veteen lisätään vaikkapa 1000 kemikaalia, ei siis mitenkään ole mahdollista että siihen olisi tullut yksi lisää ???

        Tuossa päättelyssäsi on vain se pikkiriikkinen ongelma, ettei se perustu yhtään mihinkään - paitsi omaan kuvitelmaasi, joka on Raamatun sanan vastainen.

        Exap kertoi että viinin säilyminen pystyttiin takaamaan alkoholilla,juuri näin on jos viini valmistetaan perinteisesti viinirypäleistä, kun Jeesus loi viinin siihen ei
        Käytetty rypäleitä eikä sitä käytetty vaan se luotiin.exap kertoi myös että häissä juotii
        Juuri aluksi aina sellaista viiniä
        Mitä jeesus loi, MUTTA SE ON VALHE JA ISO, EIHÄN KUKAAN MUU PYSTY LUOMALLA VALMISTAMAAN VIINIÄ. EXAPILTA PUUTUU YMMÄRRYS.


      • Exap
        Bertsa kirjoitti:

        Exap kertoi että viinin säilyminen pystyttiin takaamaan alkoholilla,juuri näin on jos viini valmistetaan perinteisesti viinirypäleistä, kun Jeesus loi viinin siihen ei
        Käytetty rypäleitä eikä sitä käytetty vaan se luotiin.exap kertoi myös että häissä juotii
        Juuri aluksi aina sellaista viiniä
        Mitä jeesus loi, MUTTA SE ON VALHE JA ISO, EIHÄN KUKAAN MUU PYSTY LUOMALLA VALMISTAMAAN VIINIÄ. EXAPILTA PUUTUU YMMÄRRYS.

        "Exap kertoi että viinin säilyminen pystyttiin takaamaan alkoholilla"

        En ole kertonut enkä näin väittänyt. Viinissä nyt vaan on aina ollut alkoholia, koska se valmistetaan käyttämällä.

        Ainoa lausunto asiasta, ainoalta viiniä maistaneelta henkilöltä eli edeskäyvältä oli se, että sellaista hyvää ja vieraat humalluttavaa viiniä nimenomaan yleensä ensin tarjoillaan häissä. Se on ihan yksi ja sama mitä asiasta kuvittelet.


      • Arvonmekinansaitsemme191
        Exap kirjoitti:

        Jeesus teki Raamatun mukaan juuri sellaista viiniä, jota juotetaan häissä ensiksi ihmisille siihen asti että tulevat humalaan. Olipa siinä alkoholia tai ei, sitä ei toki sanota (sen toki sanoo terve järki humallutaanko alkoholipitoisesta vai alkoholittomasta viinistä). Tässä kohtaa tulkintamme sitten eroavat.

        Exap kirjoitti että Jeesus teki raamatun mukaan juuri sellaista viiniä, jota juotiin häissä ensin siihen asti kun humalluttiin humalaan,olipa viinissä prosenttia tai ei.Tämä ei voi pitää paikkaanssa, koska kukaan muu ei pystynyt luomalla valmistamaan viiniä. Jeesus kun loi viinin, sitä ei valmistettu viinirypäleistä, vaan hän muutti veten viiniksi. Raamatunmukaan kukaan muu ei tähän pystynyt, tämä oli minulle uutta, mitä Herra Exap kirjoitti. Uskoisin että "Jeesusviinistä" täytyttiin hengellä niinkuin Jeesus sanoi.ÄLKÄÄ JUOPUKO VIINISTÄ VAAN TÄYTTYKÄÄ HENGELLÄ.


      • Exap
        Arvonmekinansaitsemme191 kirjoitti:

        Exap kirjoitti että Jeesus teki raamatun mukaan juuri sellaista viiniä, jota juotiin häissä ensin siihen asti kun humalluttiin humalaan,olipa viinissä prosenttia tai ei.Tämä ei voi pitää paikkaanssa, koska kukaan muu ei pystynyt luomalla valmistamaan viiniä. Jeesus kun loi viinin, sitä ei valmistettu viinirypäleistä, vaan hän muutti veten viiniksi. Raamatunmukaan kukaan muu ei tähän pystynyt, tämä oli minulle uutta, mitä Herra Exap kirjoitti. Uskoisin että "Jeesusviinistä" täytyttiin hengellä niinkuin Jeesus sanoi.ÄLKÄÄ JUOPUKO VIINISTÄ VAAN TÄYTTYKÄÄ HENGELLÄ.

        "... koska kukaan muu ei pystynyt luomalla valmistamaan viiniä"

        Niin sanotaanko siinä että Hän muutti veden mehuksi ? Vai sanotaanko että muutti sen kotikaljaksi ? Sanottiinko siinä teeksi ? Ei, vaan Hän muutti veden viiniksi, joka oli juurikin sitä mitä viiniksi kutsuttiin ja juurikin sitä mitä häissä tarjoitiin. Eli alkoholipitoista juomaa.

        Tässä tuo logiikkasi menee karille. Kuvittelet että Jeesus ei olisi osannut muuttaa vettä viiniksi, vaan joksikin mehuksi. Olet kuvitelmiesi kanssa täysin hakoteillä ja Ellun harhojen uhri.


      • kysynpävaan

        Uuden testamentin kreikkalaisessa alkutekstissä käytetty sana viini ei suinkaan aina tarkoita käynyttä alkoholipitoista juomaa. Sielä on kohtia joissa viiniksi nimitetään tuoretta rypälemehua Matt. 9:17; Mark. 2:22; Luuk. 5:37) Kreikkalaisessa Vanhan testamentin käännöksessä Septuagintassa sama sana tarkoittaa useissa kohdissa niinikään käymätöntä viiniä Sananl. 3:10; Joel 2:24)
        Alkutekstin juopumista tarkoittava sana on merkitykseltään varsin laaja-alainen.


      • Exap
        kysynpävaan kirjoitti:

        Uuden testamentin kreikkalaisessa alkutekstissä käytetty sana viini ei suinkaan aina tarkoita käynyttä alkoholipitoista juomaa. Sielä on kohtia joissa viiniksi nimitetään tuoretta rypälemehua Matt. 9:17; Mark. 2:22; Luuk. 5:37) Kreikkalaisessa Vanhan testamentin käännöksessä Septuagintassa sama sana tarkoittaa useissa kohdissa niinikään käymätöntä viiniä Sananl. 3:10; Joel 2:24)
        Alkutekstin juopumista tarkoittava sana on merkitykseltään varsin laaja-alainen.

        No niin, kiva saada ihan järkevää kommentointiakin taas.

        Lauseyhteydestä ei ole mitenkään mahdollista päätellä että edeskäyvän maistama viini ei olisi "sillä tavalla" juovuttavaa, etteikö se muka saisi juojansa hyväksymään huonompitasoisen viinin ihan siinä kuin sen paremmankin.

        Otapa mikä tahansa normaali ruoka tai juoma - PAITSI jokin "huumaava" - ja syö tai juo sitä pari tuntia putkeen, niin havaitset varmasti että siinä käy ihan päinvastoin, eli se ruoka tai juoma alkaa menettää "herkullisuuttaan" suussasi, ja sen ruuan tai juoman laadun pitää parantua jotta kokisit sen olevan edes "yhtä hyvää" kuin se ensimmäinen suupala tai kulaus.

        Todellakin, ainoa asia joka saa ihmisen menettämään arvostelukykyään "viinin" laadun suhteen on alkoholipitoisuus ja siitä johtuva humalatila. Vaikka ei itse asiaa olisi koskaan kokeillut, tämä asia lienee niin kertakaikkinen fakta ettei sitä käy kiistäminen.

        Nyt päästäänkin asiaan. Vaikka laittaisit tuon "viini" - ja "humaltua" -sanojen tilalle XXX ja YYY, ei ole loogisesti muuta pääteltävissä kuin että kyseessä oli alkoholipitoinen juoma, ja ihmiset tulivat humalaan... koska millään muulla tavalla tuosta lauseesta ei saa loogisesti järkevää.

        Tuo sanojen käännöksiin perustuva arvailu on siksi vain pelleilyä ja tosiasioiden kiertämistä - vaikka käytettäisiin jotakin noista ehdotetuista muista käännöksistä. Sitäpaitsi nuo käännökset ovat täysin haettuja; et voi nimittäin tehdä mitään OPPIA tai vakaumusta sen perusteella että teoriassa on olemassa häviävän pieni mahdollisuus että tällä sanalla olisi voitu tarkoittaakin sitä eikä tätä.

        Tarkoitan edellisellä että vaikka uskoisit sellaiseen höpinään itse, älä missään tapauksessa julista sitä joksikin "totuudeksi".

        Raamatussa on monia sanoja joille on vaihtoehtoisia käännöksiä jotka muuttavat lauseita järjettömäksi. Ei ole päätä eikä häntää sellaisten vaihtoehtoisten käännösten tutkimisessa, joiden lopputuloksena lauseista tulee järjen vastaisia. Siitä tässä on pohjimmaltaan kysymys.

        Tutkijat ovat väen vänkään halunneet todistaa että eihän se Jeesus nyt ole voinut oikeaa viiniä tehdä, mutta ei ole yhtään järkevää tapaa millä tuon lauseen saisi parsittua loogiseksi ja järkeväksi noilla vaihtoehtoisilla käännöksillä.

        Näin ollen, sanojen luonnollinen (yleisin) merkitys on juuri alkoholipitoinen viini ja humaltua, ja sitä puoltaa erittäin vahvasti ilmaisun loogisuusvaatimus, eli se että kyllä siinä lauseessa pitää olla jokin järki.

        Raamattu selkeästi ja monessa kohtaa vahvistaa jopa kehottaa alkoholipitoisen juoman nauttimiseen. Turha on taistella tuulimyllyjä vastaan.


      • Seijakaija
        kysynpävaan kirjoitti:

        Uuden testamentin kreikkalaisessa alkutekstissä käytetty sana viini ei suinkaan aina tarkoita käynyttä alkoholipitoista juomaa. Sielä on kohtia joissa viiniksi nimitetään tuoretta rypälemehua Matt. 9:17; Mark. 2:22; Luuk. 5:37) Kreikkalaisessa Vanhan testamentin käännöksessä Septuagintassa sama sana tarkoittaa useissa kohdissa niinikään käymätöntä viiniä Sananl. 3:10; Joel 2:24)
        Alkutekstin juopumista tarkoittava sana on merkitykseltään varsin laaja-alainen.

        Hyvä kun exap:kin alkaa ymmärtämään että raamatun viinit ei aina tarkoita käynyttä alkoholijuomaa,Jeesuksen luoma viini oli varmasti oikeaa,
        Jonka hän muutti vetestä kaanaan häissä viiniksi,Muista nyt Herra Exap että Jeesus ei valmistanut viiniä rypäleistä, jota juotiin kaanaanhäissä Eikä tarjoamastasi valion tuoremehusta, vaan hän loi sen vetestä,Jeesushan oli Jumala.Herra exap raamatussa ei ole järjettömiä vastauksia kirjoituksia,mutta jos lukija on
        Järjetön tai ymmärtämätön,kuten olet itsestäsi huomannut. Olen huomannut että exapin kirjoituksissa ei ole päätä eikä sitä häntää, mutta totuudenkin siemen alkaa hiljaa häneltä tulla, tunnustamalla että alkoholittomiakin viiniä raamatunmukaan on ollut olemassa,exap tarjosi kaanaanhäihin valion rypälemehuakin ja Atrian makkaroita, MUISTA NYT EXAP KUN JUOT VIINIÄ ÄLÄ JUOVU VAAN TÄYTY PYHÄLLÄ HENGELLÄ. Olen rukoillut puolestasi monesti että ymmärtäisit raamattua oikein' se on alkanut tuottamaan tulosta.Onnittelen Exapia!

        .


      • Kerttujaseija
        Exap kirjoitti:

        "... koska kukaan muu ei pystynyt luomalla valmistamaan viiniä"

        Niin sanotaanko siinä että Hän muutti veden mehuksi ? Vai sanotaanko että muutti sen kotikaljaksi ? Sanottiinko siinä teeksi ? Ei, vaan Hän muutti veden viiniksi, joka oli juurikin sitä mitä viiniksi kutsuttiin ja juurikin sitä mitä häissä tarjoitiin. Eli alkoholipitoista juomaa.

        Tässä tuo logiikkasi menee karille. Kuvittelet että Jeesus ei olisi osannut muuttaa vettä viiniksi, vaan joksikin mehuksi. Olet kuvitelmiesi kanssa täysin hakoteillä ja Ellun harhojen uhri.

        Koska kukaan muu ei pystynyt
        Luomalla valmistamaan viiniä,
        Niin sanotaanko siinä että hän muutti veden mehuksi kotikaljaksi sanottiinko sitä teeksi.
        Hän muutti veden viiniksi.Jeesus oli Jumala, juuri näin. Saattoi kaanaanhäissä juoda teetäkin jota tarjosit,enpä tiedä. Mutta kun olet jo tunnustanut että alkoholitonta viiniäkin löytyy raamatusta, onnittelen sinua tästä löydöstäsi.
        En ole koskaan kuvitellut että jeesus ei olisi osannut muuttaa vettä viiniksi vaan joksikin mehuksi, Herra exap on tuonut mehut kirjoituksiinsa jopa valion mehut ja atrian makkarat kotikaljat teet ynnämuut asiaankuulumattomat jutut
        ÄLKÄÄ JUOPUKO VIINISTÄ VAAN TÄYTTYKÄÄ HENGELLÄ.
        Jeesuksen viinistä ei juovuttu vaan täytyttiin hengellä.(Rukoilemme puolestasi exap vilpittömästi)


      • Exap
        Kerttujaseija kirjoitti:

        Koska kukaan muu ei pystynyt
        Luomalla valmistamaan viiniä,
        Niin sanotaanko siinä että hän muutti veden mehuksi kotikaljaksi sanottiinko sitä teeksi.
        Hän muutti veden viiniksi.Jeesus oli Jumala, juuri näin. Saattoi kaanaanhäissä juoda teetäkin jota tarjosit,enpä tiedä. Mutta kun olet jo tunnustanut että alkoholitonta viiniäkin löytyy raamatusta, onnittelen sinua tästä löydöstäsi.
        En ole koskaan kuvitellut että jeesus ei olisi osannut muuttaa vettä viiniksi vaan joksikin mehuksi, Herra exap on tuonut mehut kirjoituksiinsa jopa valion mehut ja atrian makkarat kotikaljat teet ynnämuut asiaankuulumattomat jutut
        ÄLKÄÄ JUOPUKO VIINISTÄ VAAN TÄYTTYKÄÄ HENGELLÄ.
        Jeesuksen viinistä ei juovuttu vaan täytyttiin hengellä.(Rukoilemme puolestasi exap vilpittömästi)

        Niin, kaikkina aikoina useat sanat ovat tarkoittaneet monia eri asioita.

        Jos ruokaohjeessa sanotaan että lisää pannulle öljyä, jokainen meistä tietää mistä on kysymys - vaikka joku voisi joskus 2000 vuotta myöhemmin väittääkin kivenkovaan, että kyseinen ohje tarkoitti ruokaöljyn sijaan vaikkapa moottoriöljyä tai teräketjuöljyä, koska ne olivat ohjeen kirjoittamisen aikaan mahdollisia tulkintoja sanalle "öljy".

        Jeesus joi viiniä, sitä ihan alkoholipitoista, ja teki vedestä viiniä, sitä ihan alkoholipitoista. Se, että samaa sanaa on voitu jossakin käyttää jostakin toisesta aineesta, on ihan yksi ja sama kun asiayhteys paljastaa mistä on varmasti kyse.

        Sitten terminologiaa. Jeesus ei tuossa "luonut" viiniä, vaan nimenomaan MUUTTI veden viiniksi. Viinissä oli luokkaa 90% vettä, H2O, jota Jeesus ei tuolloin luonut. Myöskään emme tiedä miten hän tuon "muuttamisen" teki. Hän käski täyttää astiat vedellä - luominenhan olisi tarkoittanut viinin ilmestymistä astioihin luomistyön kautta ("tyhjästä"), mutta nyt vesi nimenomaan muuttui viiniksi.

        Vastaavasti parantamisihmeethän eivät myöskään olleet "luomista" vaan sairaan kudoksen muuttamista terveeksi. Siinä on vissi ero.

        Jätetään siis se "luominen" siihen yhteyteen johon se kuuluukin - eli ei veden viiniksi muuttamisen vaan "luomisen" yhteyteen.

        Raamattu ei kiellä (alkoholipitoisen) viinin juomista kuin joissakin erityistilanteissa, ja Raamatun yleissanoma viiniin nähden on salliva jollei jossakin kohdin peräti myönteinen, joskin nimenomaan varoitetaan sen liikakäytöstä.

        Jumala antoi viinin ihmisten iloksi, ja Ps 104 peräti erottaa viinin muusta ravinnosta joten kyse ei tässäkään ole rypälemehusta: "Sinä kasvatat viinin ihmisen iloksi, öljyn hänen kasvojansa kaunistamaan ja leivän hänen ruumiinsa voimaksi.", eli jako tässä on selkeästi 1:ilo, 2: kauneus, 3:ravinto.

        Alkoholista kokonaan pidättäytyminen on kuitenkin jokaiselle kristitylle oma henkilökohtainen valinta, ja jokainen tehköön päätöksen itse, toisten asiasta moralisoimatta.

        "Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia." - Viini kuuluu ihan samaan kategoriaan.


      • kysynpävaan
        Exap kirjoitti:

        No niin, kiva saada ihan järkevää kommentointiakin taas.

        Lauseyhteydestä ei ole mitenkään mahdollista päätellä että edeskäyvän maistama viini ei olisi "sillä tavalla" juovuttavaa, etteikö se muka saisi juojansa hyväksymään huonompitasoisen viinin ihan siinä kuin sen paremmankin.

        Otapa mikä tahansa normaali ruoka tai juoma - PAITSI jokin "huumaava" - ja syö tai juo sitä pari tuntia putkeen, niin havaitset varmasti että siinä käy ihan päinvastoin, eli se ruoka tai juoma alkaa menettää "herkullisuuttaan" suussasi, ja sen ruuan tai juoman laadun pitää parantua jotta kokisit sen olevan edes "yhtä hyvää" kuin se ensimmäinen suupala tai kulaus.

        Todellakin, ainoa asia joka saa ihmisen menettämään arvostelukykyään "viinin" laadun suhteen on alkoholipitoisuus ja siitä johtuva humalatila. Vaikka ei itse asiaa olisi koskaan kokeillut, tämä asia lienee niin kertakaikkinen fakta ettei sitä käy kiistäminen.

        Nyt päästäänkin asiaan. Vaikka laittaisit tuon "viini" - ja "humaltua" -sanojen tilalle XXX ja YYY, ei ole loogisesti muuta pääteltävissä kuin että kyseessä oli alkoholipitoinen juoma, ja ihmiset tulivat humalaan... koska millään muulla tavalla tuosta lauseesta ei saa loogisesti järkevää.

        Tuo sanojen käännöksiin perustuva arvailu on siksi vain pelleilyä ja tosiasioiden kiertämistä - vaikka käytettäisiin jotakin noista ehdotetuista muista käännöksistä. Sitäpaitsi nuo käännökset ovat täysin haettuja; et voi nimittäin tehdä mitään OPPIA tai vakaumusta sen perusteella että teoriassa on olemassa häviävän pieni mahdollisuus että tällä sanalla olisi voitu tarkoittaakin sitä eikä tätä.

        Tarkoitan edellisellä että vaikka uskoisit sellaiseen höpinään itse, älä missään tapauksessa julista sitä joksikin "totuudeksi".

        Raamatussa on monia sanoja joille on vaihtoehtoisia käännöksiä jotka muuttavat lauseita järjettömäksi. Ei ole päätä eikä häntää sellaisten vaihtoehtoisten käännösten tutkimisessa, joiden lopputuloksena lauseista tulee järjen vastaisia. Siitä tässä on pohjimmaltaan kysymys.

        Tutkijat ovat väen vänkään halunneet todistaa että eihän se Jeesus nyt ole voinut oikeaa viiniä tehdä, mutta ei ole yhtään järkevää tapaa millä tuon lauseen saisi parsittua loogiseksi ja järkeväksi noilla vaihtoehtoisilla käännöksillä.

        Näin ollen, sanojen luonnollinen (yleisin) merkitys on juuri alkoholipitoinen viini ja humaltua, ja sitä puoltaa erittäin vahvasti ilmaisun loogisuusvaatimus, eli se että kyllä siinä lauseessa pitää olla jokin järki.

        Raamattu selkeästi ja monessa kohtaa vahvistaa jopa kehottaa alkoholipitoisen juoman nauttimiseen. Turha on taistella tuulimyllyjä vastaan.

        Palataan tuohon alkutekstiin, juopumista tarkoittava sana. Sitä käytetään myös kylläiseksi tulemisesta tai täyttymisesta. Jokainen saa sitten valita mihin uskoo.
        Hyvässä viinissä on tuoreuden maku. Ystäväni oli Saksassa viini tilalla töissä. Kun hän tuli takaisin suomeen toi hän mukanaan alkoholitonta viiniä jota myös tehtiin tuolla paikassa. Täytyy sanoa,että olen paljon juonut elämäni aikana kaikenlaisija viinejä mutta minun mielestäni alkoholittomat viinit voittavat käyneet viinit maultaan. Tästä voi tietysti olla montaa mieltä niin kuin kaikista asioista.


      • Exap
        kysynpävaan kirjoitti:

        Palataan tuohon alkutekstiin, juopumista tarkoittava sana. Sitä käytetään myös kylläiseksi tulemisesta tai täyttymisesta. Jokainen saa sitten valita mihin uskoo.
        Hyvässä viinissä on tuoreuden maku. Ystäväni oli Saksassa viini tilalla töissä. Kun hän tuli takaisin suomeen toi hän mukanaan alkoholitonta viiniä jota myös tehtiin tuolla paikassa. Täytyy sanoa,että olen paljon juonut elämäni aikana kaikenlaisija viinejä mutta minun mielestäni alkoholittomat viinit voittavat käyneet viinit maultaan. Tästä voi tietysti olla montaa mieltä niin kuin kaikista asioista.

        Makuasioista ei sovi kiistellä. Alkoholiton viinihän valmistetaan poistamalla alkoholi sitten viinin valmistumisen jälkeen, ja toki tuosta prosessista jokin uusi maku saattaa litkuun tulla, vaikka siinä pyritään poistamaan ainoastaan se itsessään täysin mauton ainesosa, eli alkoholi.

        Mutta kun olet tuota alkoholitonta viiniä sitten nauttinut koko pullollisen, niin sen jälkeen olet niin "kylläinen" että onnellisena jatkat lipittämistä kun eteesi tuodaan jotakin aivan kuravettä ? ;)


      • kysynpävaan

        Nykyään saa vähän joka kaupasta alkoholitonta kuohujuomaa ,siideriä viinejä,on punaista ja valkoviiniä,olutta. Alkoholiton olut on ihan hyvän makuista.
        Joskus kun on häissä tai muissa juhlissa niin kyllä sitä alkoholitonta juomaa menee useimpia laseja illan mittaan.


      • Exap
        kysynpävaan kirjoitti:

        Nykyään saa vähän joka kaupasta alkoholitonta kuohujuomaa ,siideriä viinejä,on punaista ja valkoviiniä,olutta. Alkoholiton olut on ihan hyvän makuista.
        Joskus kun on häissä tai muissa juhlissa niin kyllä sitä alkoholitonta juomaa menee useimpia laseja illan mittaan.

        Se täytyy sanoa eduksesi, että olet niitä harvoja adventistisen katsomuksen edustajia jotka myöntävät että olut tai viini voisi maistua hyvältä, eivätkä väitä että sitä vain humaltumisen vuoksi jotkut litkisivät.

        Siis: yllättävän harvoja. Koska onhan se aivan totta että hyvä viini maistuu hyvältä, senhän sanoo Saarnaajakin - varoitellessaan siitä miten se niin helposti johtaa turmioon. Eikä muuten hänkään puhu rypälemehusta ;)


      • Exap
        Exap kirjoitti:

        Se täytyy sanoa eduksesi, että olet niitä harvoja adventistisen katsomuksen edustajia jotka myöntävät että olut tai viini voisi maistua hyvältä, eivätkä väitä että sitä vain humaltumisen vuoksi jotkut litkisivät.

        Siis: yllättävän harvoja. Koska onhan se aivan totta että hyvä viini maistuu hyvältä, senhän sanoo Saarnaajakin - varoitellessaan siitä miten se niin helposti johtaa turmioon. Eikä muuten hänkään puhu rypälemehusta ;)

        Eiei, sorry, taisi muuten olla sananlaskujen puolella...


      • kerettiläinen-
        Exap kirjoitti:

        No niin, kiva saada ihan järkevää kommentointiakin taas.

        Lauseyhteydestä ei ole mitenkään mahdollista päätellä että edeskäyvän maistama viini ei olisi "sillä tavalla" juovuttavaa, etteikö se muka saisi juojansa hyväksymään huonompitasoisen viinin ihan siinä kuin sen paremmankin.

        Otapa mikä tahansa normaali ruoka tai juoma - PAITSI jokin "huumaava" - ja syö tai juo sitä pari tuntia putkeen, niin havaitset varmasti että siinä käy ihan päinvastoin, eli se ruoka tai juoma alkaa menettää "herkullisuuttaan" suussasi, ja sen ruuan tai juoman laadun pitää parantua jotta kokisit sen olevan edes "yhtä hyvää" kuin se ensimmäinen suupala tai kulaus.

        Todellakin, ainoa asia joka saa ihmisen menettämään arvostelukykyään "viinin" laadun suhteen on alkoholipitoisuus ja siitä johtuva humalatila. Vaikka ei itse asiaa olisi koskaan kokeillut, tämä asia lienee niin kertakaikkinen fakta ettei sitä käy kiistäminen.

        Nyt päästäänkin asiaan. Vaikka laittaisit tuon "viini" - ja "humaltua" -sanojen tilalle XXX ja YYY, ei ole loogisesti muuta pääteltävissä kuin että kyseessä oli alkoholipitoinen juoma, ja ihmiset tulivat humalaan... koska millään muulla tavalla tuosta lauseesta ei saa loogisesti järkevää.

        Tuo sanojen käännöksiin perustuva arvailu on siksi vain pelleilyä ja tosiasioiden kiertämistä - vaikka käytettäisiin jotakin noista ehdotetuista muista käännöksistä. Sitäpaitsi nuo käännökset ovat täysin haettuja; et voi nimittäin tehdä mitään OPPIA tai vakaumusta sen perusteella että teoriassa on olemassa häviävän pieni mahdollisuus että tällä sanalla olisi voitu tarkoittaakin sitä eikä tätä.

        Tarkoitan edellisellä että vaikka uskoisit sellaiseen höpinään itse, älä missään tapauksessa julista sitä joksikin "totuudeksi".

        Raamatussa on monia sanoja joille on vaihtoehtoisia käännöksiä jotka muuttavat lauseita järjettömäksi. Ei ole päätä eikä häntää sellaisten vaihtoehtoisten käännösten tutkimisessa, joiden lopputuloksena lauseista tulee järjen vastaisia. Siitä tässä on pohjimmaltaan kysymys.

        Tutkijat ovat väen vänkään halunneet todistaa että eihän se Jeesus nyt ole voinut oikeaa viiniä tehdä, mutta ei ole yhtään järkevää tapaa millä tuon lauseen saisi parsittua loogiseksi ja järkeväksi noilla vaihtoehtoisilla käännöksillä.

        Näin ollen, sanojen luonnollinen (yleisin) merkitys on juuri alkoholipitoinen viini ja humaltua, ja sitä puoltaa erittäin vahvasti ilmaisun loogisuusvaatimus, eli se että kyllä siinä lauseessa pitää olla jokin järki.

        Raamattu selkeästi ja monessa kohtaa vahvistaa jopa kehottaa alkoholipitoisen juoman nauttimiseen. Turha on taistella tuulimyllyjä vastaan.

        >> Tarkoitan edellisellä että vaikka uskoisit sellaiseen höpinään itse, älä missään tapauksessa julista sitä joksikin "totuudeksi". <<

        Taitaa olla liikaa vaadittu "ainoan oikeaoppisen" Äitikirkon "apinoiden oikeaoppisten" Tytärkirkkojen/lahkojen lapsilta, etteivät he pyrkisi tekemään kaikesta mahdollisesta yhtä ainoaa totuutta eli opinkappaletta.

        Niiden tekeminenhän on sisäänrakennettu näihin eriseuroihin ja se periytyy "geeneissä" Äitikirkolta tyttärille.

        Näiden eriseurojen olemassaolohan on suorastaan rakennettu nimenomaan tälle "ainoan oikeaoppisuuden" perustukselle.

        Kirkot/lahkot kastavat jopa jäsenensäkin eli omat lapsensa oman eriseuransa nimeen, jotta kävisi ilmi, minkä "ainoan oikeaoppisen" eriseuran lapsia he ovat erotuksena "muista harhaoppisista".


      • Exap
        Exap kirjoitti:

        Makuasioista ei sovi kiistellä. Alkoholiton viinihän valmistetaan poistamalla alkoholi sitten viinin valmistumisen jälkeen, ja toki tuosta prosessista jokin uusi maku saattaa litkuun tulla, vaikka siinä pyritään poistamaan ainoastaan se itsessään täysin mauton ainesosa, eli alkoholi.

        Mutta kun olet tuota alkoholitonta viiniä sitten nauttinut koko pullollisen, niin sen jälkeen olet niin "kylläinen" että onnellisena jatkat lipittämistä kun eteesi tuodaan jotakin aivan kuravettä ? ;)

        Ei saa exap suuttua, saanoit viiniä litkuksi ja kuraveteksi.


      • EXAP

        Juuri näin me viiniä juomme
        Emme kuravettä emme litkua.
        Olisi hyvä kun exap pysyisi asialinjalla! Seijakaija ja ystävät Profeetta.


      • Exap
        Exap kirjoitti:

        "Nyt kaksituhatta vuotta jälkeenpäin monet yrittää maustaa sitä alkoholilla, Ei onnistu."

        "Sekaisin kuin seinäjoen likka" tulikin sitten määriteltyä. Seuraava.

        Nyt kaksituhatta vuotta jälkeen
        Exap maustaa viininlitkut ja kuravetet Alkoholilla, ja onnistun.


    • Hyvääyötäjeesusmyötä

      Ei saa Exsap hermostua,asia on niin kuin raamattu sen meille kertoo.raamattu puhuu totta. Rukoilen puolestasi!

    • Juo.viinisi.ilolla

      Raamatussa puhutaan paljon alkoholin käytöstä (3. Moos. 10:9; 4. Moos. 6:3; 5. Moos. 29:6; Tuom. 13:4,7,14; Snl. 20:1; 31:4; Jes. 5:11,22; 24:9; 28:7; 29:9; 56:12). Raamattu ei kuitenkaan kiellä uskovaa juomasta olutta, viiniä tai mitään muutakaan alkoholia sisältävää juomaa. Itse asiassa eräät raamatunkohdat viittaavat alkoholiin myönteisessä mielessä. Saarnaajan kirja 9:7 neuvoo: ”Juo viinisi hyvillä mielin.” Psalmi 104:14 - 15 kertoo Jumalan antaneen viinin ”... ihmisen iloksi”. Aamos 9:14 kuvaa viinin juonnin omasta viinitarhasta olevan Jumalan siunauksen merkki.

      Jeesus muutti veden viiniksi. Jeesus joi myös itse viiniä (Joh. 2:1 - 11; Matt. 26:29).

      Uuden testamentin aikaan vesi ei ollut erityisen puhdasta. Ilman nykyaikaisia puhdistustoimenpiteitä vesi oli täynnä bakteereja, viruksia ja kaikenlaisia saasteita. Tilanne on nykyään sama monissa kehitysmaissa. Tästä syystä ihmiset joivat usein viiniä (tai rypälemehua), koska oli paljon epätodennäköisempää, että se oli saastunutta.

      Paavali neuvoo Timoteusta (1. Tim. 5:23) lopettamaan veden juomisen (joka mahdollisesti aiheutti Timoteuksen vatsavaivat) ja juomaan sen sijaan viiniä. Tuohon aikaan viini oli käynyttä ja sisälsi alkoholia, vaikkakaan ei välttämättä yhtä paljon kuin nykyään. On väärin sanoa, että viini olisi ollut rypälemehua, mutta on myös väärin sanoa että se oli samaa kuin nykyisin käytettävät vahvat viinit.

      Viini ilahduttaa sydämen, koska nousuhumalassa sydän ja mieli ovat iloisimmillaan. Alkoholittomalla rypälemehulla ei ole sellaista vaikutusta ollut koskaan.

      Älä kuitenkaan hoipertele viinin vaikutuksesta, koska se ei ole viisasta. Voit jopa satuttaa itsesi. Silloin on vain parempi mennä makaamaan, jos on tullut otettua hivenen liikaa.

      • Exap

        Olen aina juonut viinini ilolla, ja sitten olen ollut hiprakassa ja vähän kalpeena hiljaa ja sitten olen juonut hilpeenä kaljaa,


    • juoppo_on_juoppo

      Joihan se Joosefkin kunnon kännit kun vihdoin sai isänsä ja veljensä luokseen Egyptiin. Lisäksi Israelilaisia, jotka asuivat kaukana temppelistä, kehotettiin myymään kymmenystavaransa ja viemään rahan temppeliin silloin harvoin kun sinne sitten pääsivät. Niillä kymmenysrahoilla heidän käskettiin ostaa kaikenlaisia ruokia ja viiniä ja olutta ja syödä ja juoda ne pois temppelissä. Jumalan sanaa kaikki tyynni. Miksi adventistien pitää taistella Jumalan sanaa vastaan tässä asiassa?

    • PROFEETTA

      "JUO VIINISI ILOLLA EXAP" ASIASI LÄHTI PAHASTI RÖNSYÄMÄÄN, "JUO VIINISI ILOLLA"NIMIMERKIN TAAKSE EI KANNATA PIILOUTUA,
      KIRJOITUKSESTASI PALJASTUI AITO EXAP. LUE RAAMATTUASI OIKEIN, YMMÄRRÄT ENENPI.

      • Exap

        Jaa, nyt vasta huomasin tämän kirjoituksen. Pitääpä sen verran kommentoida, ettet näemmä tunne ajatteluani, tapojani etkä varsinkaan kirjoituksiani näköjään sitten hitusenkaan vertaa. Jätäpä se vertailu niille jotka sen osaavat - luulenpa ettei monikaan tekstejäni lukeva edes kuvittele minun kirjoittaneen tuota.

        Mutta kieltämättä kirjoituksen ensimmäiset kaksi kappaletta ovat ihan totista totta.


      • EXAP

        Hölöpön pölöpön pöt pöt pöt.
        Hölöpön pölöpön pötpötpöt Exappi


    • kirkossakäynyt

      Tänä ilatana alkaa taas kuuden työpäivän jälkeen Herran sapatti, ja suunnittelin tällä kertaa mennä naapurikaupungin adventtikirkkoon kuulemaan Jumalan sanan opetusta ja tutustumaan uusiin ihmisiin. Pyysin sinne jo monta ystävääni mukaan, koska isossa autossani on tilaa muillekin kiinnostuneille. Odotan innolla huomista sapatinpäivää ja siunauksia sapattikirkossa. PS. Työnsin jo taskut täyteen kahisevaa kolehtia varten, mutta voi sinne mennä tyhjätaskunakin, jos ei ole, mistä antaa.

      • Toimin.näin

        Valehtelet niin, että korvat lepattaa.
        Olet provo ja se kyllä näkyy.
        Et ole edes adventisti.
        Työnsit taskut täyteen kahisevaa? Miten sulla reppanalla on rahaa, kun ei ole edes lompakkoa varaa ostaa?
        Itselläni on tapana pitää mukanani aina käteistä vähintään 5000€ 50€ seteleinä, siltä varalta, että joku rahapulassaan myy jotain henkilökohtaista omaisuuttaan kuittia ja henkilötietojaan vastaan, jotakin hänelle kuuluvaa. En osta koskaan varastettua tavaraa ja teen ja sovin kaupat aina myyjän kotona, en kadulla ja otan myyjän henkilötiedot tarkoin ylös.
        Koskaan en kuitenkaan tunge rahoja taskuuni.
        En myöskään säilytä suuria summia lompakossa, vaan olen kehitellyt ihan oman keinon mahdollisia taskuvarkaita varten.


      • Pohojoosenostaja

        Olet kuin lehemänostaja, heillä
        Oli kaikki rahat aina mukana pompan Foorin sisälle lymytettynä,Heidän pomppa haisi niin tanan pahalle jotta kukaan ei olisi koskaan uskonu mitä on pompan sisällä.


    • rukouskokous

      Onko adventtikirkossa perjantai-illan kokousta sapatin alkaessa? Haluaisin alkaa sapatin rukoilemalla toisten kanssa.

      • Yksi-usko

        Uskoisin, että toisissa seurakunnissa on toisissa ei. Omassa kodissakin voi järjestää pienen rukouskokouksen, jos niin haluaa. Meillä aloitetaan sapatti (perjantai-iltana) sapattiaterialla yleensä oman perheen kesken. Joskus voin kutsua ystäviä mukaan.


    • Arvonmekinansaitsemme191

      VIINIMESTARIT ASIANTUNTIJAT
      TIETÄJÄT,OVAT KÄYNEET ISON
      KESKUSTELUN,VIININ PROSENTEISTA ALKOHOLIPITOISUUDESTA,OLIKO
      SITÄ,VAIKO EIKÖ OLLUT.USKOISIN
      NIIN MIELELLÄNI ETTÄ JEESUKSEN LUOMA VIINIJUOMA
      LOI PYHÄÄ VIINIÄ, KOSKA SE PUHUTTAA MEITÄ NIIN PALJON.

      • Exap

        Oletko muuten sattunut huomaamaan, että ottamalla caps lock:in pois päältä, näppäimistösi saattaa tuottaa myös näitä pienempiä kirjaimia ?


      • Arvonmekinansaitsemme191

        MINULLA ON PALJON MUITAKIN LOCKKEJA KUIN VAIN SE CAPS LOCK. PÄÄSSÄNI ON LAHKOLOCKKI JA IKKUNALUDALLA VALKOINEN LOCKKI.
        PÄÄSSÄNI ON MYÖS PYHÄÄ VIINIÄ JOKA PISTÄÄ LAHKEET VÄPÄTTÄMÄÄN.
        OLIHAN SITÄ. PROSENTTEJA MEINAAN PÄÄSSÄNI MEINAAN VERESSÄNI MEINAAN JEESUKSEN VERESSÄ MYÖS JA NIMESSÄ MYÖS.


      • Exap
        Exap kirjoitti:

        Oletko muuten sattunut huomaamaan, että ottamalla caps lock:in pois päältä, näppäimistösi saattaa tuottaa myös näitä pienempiä kirjaimia ?

        Oletko muuten sattunut huomaamaan Exap,ottamalla Caps lokin pois päältä,olen löytänyt puh:no'sikin.


    • kirkossakäynyt

      Kyllä minun setelit, suuret ja pienet, ovat säilyneet ihan povitaskussa rosvoilta piilossa ja sapattina tiputun kahisevaa naapuriseurakunnan (siis adventtisrk:n) kolehtiin, kun vierailin heidän kirkossaan. Myös mukani olleet neljä ei adventistiystävää tykkäsivät kovasti sapattijumalanpalveluksen annista lauluineen ja puheineen. Tutustuin myös uusiin erittäin ihaniin ihmisiin kirkossa. Kannatti vierailla.

      • kerettiläinen-

        Raamatusta löytyy kaksi "äitiseurakuntaa", joista jomman kumman jälkeläisiä seurakunnat ja uskovat ovat.

        1) hedelmällinen portto eli "suuri äitibabylon" tyttärineen Ilm.17:5,6; Jes.47:8-10

        2) hedelmätön ja vapaa, taivaallinen Jerusalem Gal.4:26-31; Jes.54

        Tuntomerkkejä vertailemalla voi välttää eksytykset.


    • löytääköetsivä

      Pitäsiköhän itsekin vierailla naapurikaupungin adventtikirkossa, koska omalla kylälläni ei sellaista ole. Monelta ihmiseltä olen kuullut posiitiivisia kommentteja adventistien uskosta, joka perustuu kuulema joka asiassa Raamattuun. Sellaista olen kaivannut jo pitkään.

      • kerettiläinen-

        >> Monelta ihmiseltä olen kuullut posiitiivisia kommentteja adventistien uskosta, joka perustuu kuulema joka asiassa Raamattuun. <<

        No siinä tapauksessa Adventtikirkon ja adventistien täytyy olla näitä taivaallisen Jerusalemin hedelmättömiä jälkeläisiä, vai...?

        >>> 2) hedelmätön ja vapaa, taivaallinen Jerusalem Gal.4:26-31; Jes.54


    • PROFEETTA

      Adventistien sana on Pyhää,sanomaa kannattaa tutustua,Kaikki joiden sanoma on raamatusta,Jumalasta Jeesuksesta,on Pyhää.Toivotan kaikille hyvää kevään jatkoa ja siunausta.

    • erkinpoika

      >>>kyllä oli niin kirkasta evenkeliumia ja raitista Raamatun opetusta Pyhän Hengen jumaluudesta tajolla, >>>

      Evankeliumin sanomaan ei pidä sotkea lakia ja sapattia. Adventistit puhuu puhtaasta evankeliumista, mutta tosiasiassa sapattiasia nousee pääasiaksi. Sapattia täyttääkseen on noudatettava lakimääräyksiä. Jos ei sapattikäskyä täytä ei voi olla Jumalan oma sanoo adventistit. Se siitä puhtaasta evankeliumista.

      • Josefinveli

        Erkki esimerkin antaa kuinka sukset pitää kantaa.


      • Yksi-usko

        eerikinpojalle: Mitä sinä tiedät puhtaasta evankeliumista? Onko se sitä, että ei saisi pitää sapattia? Yritäpäs vähän vaivata vähäisiä aivonystyjäsi.


    • SiddharthaGautama

      TÄYTTÄ TOTTA!

      ÄLÄ EDES VAIVAUDU VÄITTÄMÄÄN MUUTA ENNENKUIN OLET KATSONUT SEURAAVAN DOKUMENTIN (40MIN)

      https://www.youtube.com/watch?v=K27ndNfVKP4

      JA YLLÄOLEVAN DOKUMENTIN KATSOTTUASI, SINUN TULEE LUKEA TÄMÄ:

      http://www.apokryfikirjat.com/eenok1.htm

      TOISIN KUIN YLEENSÄ, NÄIDEN LINKKIEN SISÄLLÖT EIVÄT JOHDATTELE SINUA ''TOTUUTEEN'' VAAN ANTAVAT KYSYMYKSILLÄÄN PÄÄTÄNTÄVALLAN SINULLE.

      JOS OMAAT VÄHÄÄKÄÄN PÄÄTTELYKYKYÄ, NIIN TULET SAMAAN JOHTOPÄÄTÖKSEEN KUIN MINÄKIN.

      • Katimarin

        Kunpa olisi osannut kielen,
        Mutta kun ei,varmaan mielenkiintoista!


      • Yksi-usko

        >>JOS OMAAT VÄHÄÄKÄÄN PÄÄTTELYKYKYÄ, NIIN TULET SAMAAN JOHTOPÄÄTÖKSEEN KUIN MINÄKIN. >>

        Mikähän tuo sinun johtopäätös on? Eenokin kirja ei kuulu vanhaan eikä uuteen testamenttiin eikä sitä ollut vanhan Perheraamatun Apokryfissä kirjoissakaan. Suomi24 palstan Mormonien keskustelupalstalta löytyi linkki

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/10996133/eenokin-kirja

        Olen tehnyt omat johtopäätökseni. Kirja ei kiinnosta, vielä vähemmän tuo YouTuben videolinkki.


    • kasvaakokirkkonne

      Pitääkö paikkansa erään ystäväni väite, että adventtikirkko on tällä hetkellä maailman nopeimmin kasvava kristillinen kirkko? Millä perustelette sen?

    • MissäonExap

      Ota Exap asioihin kantaa,Joko viinisi on käynyt juotavaksi?

    • Arvonmekinansaitsemme191

      Adventistit on hyvä seurakunta,Jos mahdollista käykää kokouksissa,

      • kerettiläinen-

        Raamatun todistus siitä on toinen >>> Ilm.3:14-22

        Pitäisikö siis luottaa ennemmin ihmisten kuin Raamatun arvioon seurakunnan tilasta?


      • vierailijat

        Ilm.14:12 ketkä kuuluvat tuohon joukkoon?


      • kerettiläinen-
        vierailijat kirjoitti:

        Ilm.14:12 ketkä kuuluvat tuohon joukkoon?

        Tuossa Ilm.14:12 kohdassa puhutaan yksilöistä, ei seurakunnasta.

        Raamatun ja Jeesuksen todistus lopunajan seurakunnasta on se, että se on penseässä tilassa sekä köyhä, sokea ja alaston, mutta kuvittelee kuitenkin olevansa rikas.

        Kaikki ne, jotka korottavat oman seurakuntansa jollekin jalustalle puhuvat tässä Raamatun ja Jeesuksen todistusta vastaan ja todistavat ainoastaan olevansa sokeita laodikealaisia.

        Siihen "jaloon Öljypuuhun" ei oksasteta yhtään ainoata seurakuntaa, ainoastaan yksilöitä, eikä yksikään seurakunta voi pitää käskyjä, vaan ainoastaan ihmiset eli jotkut yksilöt voivat ne pitää.

        Jos Adventtikirkko on se "ainoa oikea" Jumalan seurakunta, niin silloin se on hedelmätön "uusi/taivaallinen Jerusalem"... vai onko se sittenkin hedelmällinen Äitikirkon tytär...?

        Mistä Adventtikirkko itse todistaa eli riemuitseeko se hedelmättömyydestään vai ylpeileekö se lapsillaan?


    • näinminäymmärrän

      Tuo joukko (Ilm.14:12) manitaan heti kolmen enkelin sanoman jälkeen, joten kysymys lienee niistä kristityistä, jotka ovat ottaneet kolmen enkelin julistaman iankaikkisen evenkeliumin vastaan, hylänneet Babylonin väärät epäkristilliset opit, kuten lapsikaste, ikuinen helvetti, sunnuntain pyhyys, Marin ja pyhimysten palvonta ym harhaopit, ja palanneet palvelemaan Jumalaa Raamatun ja Jeesuksen opetuksen mukaan.

      • 1234567---

        Tulee hylätä myöskin naispastorit viroistaan. On se vaan niin häpeällistä tämä naispastorius.


    • vierailijat

      Ymmärsit ihan oikein.

      • kirkossakäynyt

        Jahaas, näin pian viikko hurahti ja taas on sapatin valmistuspäivä ja huomenna oikea pyhäpäivä. Ajattelin ajella naapurikaupungin adventtikirkkoon kuulemaan opetusta Pyhän Hengen hedelmistä, joka näyttää olevan aiheena ainakin tuossa kirkossa. Lupasin taas ottaa muutaman ystävänkin mukaani ja mielellään lupasivat tulla. Tuleepahan samalla parempi kolehtikin, kun on useampia mukana.


    • peukalokyytiläinen

      Mihin päin Suomea ajelet? Pääsisinkö minäkin mukaan kirkkoon tutustumaan?

    • kirkossakäynyt

      Heips peukalokyytiläinen. Näin viestisi vasta kun tulin takaisin kirkosta. Autoni oli täynnä kiinnostuneita ystäviäni, että et olisi enää kyytiin mahtunut. Kyllä oli taas hyvä raamattutunti Hengen hedelmistä ja saarna kosketti meitä kaikkia. Tutustuin taas uusiin ihmisiin ja oli positiivinen kokemus. Rahaakin annoin taas iloisin mielin kahteenkin kolehtiin, niin että evankeliumi leviäisi nopeasti meidänkin maassamme ja lähetyskentillä.

      • Adventistit ovat pysyneet raamatun totuudessa, lähtemättä muuttelemaan korvasyyhyynsä mitään. Jeesus piti Jumalan kaikki käskyt, hän ei ole poistanut lepopäivänkään osalta muuta kuin kirjanoppineiden ja fariseusten sinne itse laatimat lisäykset, niin että Jumalan antama ja Pyhittämä lepopäivä oli muuttunut niiden ansiosta rasituksen päiväksi. Jeesus ei siirtänyt lepopäivää viikon 7.neltä päivältä viikon 1. selle päivälle. Vaan se tehtiin Paavin valtasuuruudella Roomalaiskatollisen kirkon toimesta. Jokainen joka tietoisesti sanoo sununtaita pyhäksi, häpäisee Jumalaa.


    • JumalaonLuoja

      Tässä asiassa se totuuden ja valheen, Kristuksen ja saatanan, valkeuden ja pimeyden, viimeinen suuri taistelu käydäänkin. Suurin osa ottaa ihmisen asettaman pedon merkin, mutta Jumalan omat valitsevat kumartaa Luojaa ja pyhittävät Luojan oman pyhäpäivän, joka on sapatti (lauantai).

    • hömpääkö

      Olen kuullut, että Amerikan protestantit tulevat ensimmäisinä luopumaan Lutherin uskosta ja palaavan takaisin paavin uskoon. Onko tästä mitään näyttöä vai onko se pelkkää hömppää?

      • Yksi-usko

        Eiköhän tuo luopumus ole yleismaailmallinen. Onhan Suomessakin luterilainen kirkko menossa täyttä päätä äitikirkon helmoihin. Entä adventtikirkko?


    • Tarinatorilaiset

      Tietääkö kukaa Exapista mitää, on
      Ollut pois listoilta, onko hän juopunu valmistamistaan viineistä.

      • Exap

        Minä tiedän. Sinä et tiedä. Hyvä näin.


      • Uskonlahkojen.orjuus

        "Minä tiedän. Sinä et tiedä. Hyvä näin."

        Tyypillisen omahyväisen uskovaisen kommentti, joka uskonharhoissaan vain luulee tietävänsä, mutta todellisuudessa ei tiedä yhtään mitään.


      • Seijakaija

        Tosi on näin Exap .
        "Kiitos uskonlahkojen orjuus"


    • nähtyon

      Kyllä Suuressa taistelussa asia ilmaistaan hyvin selkeästi ja näin näyttää todella tapahtuvan. Amerikan luterilaiset rientävät ekana paavin syliin ja sitten monet muut perässä.

    • mikäsivu

      Kyllä minä olen kuullut, että Raamatussa näin on ennustettu, mutta millä sivulla Suuressa taistelussa niin sanotaan?

    • kirkossakäynyt

      Kävin tänään adventtikirkossa ehtoollisella, kun heillä on avoin ehtoollinen, johon kaikki voivat ottaa osaa kirkkokuntaan katsomatta. Ihan oli rauhallinen ja siunattu tilaisuus. Jeesusta korotettiin syntisten Vapahtajana ja hänen sovintoverestään puhuttiin saarnassa. Sain antaa myös lahjani kahteenkin kolehtiin ja tarjosin autokyydin myös muille kirkossa kävijöille. Tutustuin jälleen uusiin uskonystäviin.

    • joskusnähnyt

      Oliko kirkossa myös jalkainpesu ennen ehtoollista?

    • kirkossakäynyt

      Juu, kyllä oli ja se olikin siunattu kokemus. Muistelinmme siinä oikein konkreettisesti sitä, mitä Jeesus teki opetuslapsilleen ja mitä hän käski seuraajiensakin tehdä ehtoollisella.

    • raamatullinenehtoollinen

      Luin hiljattain Joh.13 kokonaan ja kyllä siellä Jeesus todella sanoi, että "olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat." Vain adventtikirkossa näin tehdään ehtoollisen yhteysessä, joten olisi hyvä, jos muutkin kristityt ottaisivat Jumalan sanan todesta ja seuraisivat sitä.

    • eivainadventistit

      Kyllä helluntalaisuudessakin jalat pestään ennen ehtoollista Jeesuksen esimerkin ja opetuksen mukaan, ainakin Wiljam Brahamin seuraajat näin tekevät, koska se on oikein ja täysin raamatullista

    • katolinenusko

      Minä olen puolestani nähnyt itse paavinkin pesevän pääsiäismessussa kardinaalien ja jopa vankienkin jalat.

      • kerettiläinen-

        Jos niin röyhkeä ihminen kuin paavi, joka väittää olevansa Kristuksen sijainen, kykenee "nöyrtymään" niin paljon, että pesee toisten jalkoja, osoittaa se vain sen, ettei jalkojen pesu itsessään ole merkki mistään nöyryydestä.

        Se voi olla vain pelkkä nöyryysrituaali, jolla pyritään osoittamaan muille, että "katsokaa nyt, näin nöyrä minä olen".

        Näyttelijätkin ovat harjaantunut vetämään erilaisia rooleja.


    • Ruottalaasen-paavo

      Jos meillä on uskonasioissa erimielisyyttä meidän tulee lukea yhdessä Herran sanaa raamattua
      Niinkuin Lestadiolaisetkin tekevät
      eikä ole eripuraa!

      • kerettiläinen-

        Eikö ole eripuraa silloinkaan, jos luettuaan päätyy erilaisiin tulkintoihin kuin seurakunnan johto ja enemmistö?

        Ei esim. ymmärrä, että lähetyskäskyn toteuttaminen naisen kohdalla käytännössä tarkoittaa sitä, että pitäisi alkaa synnytyskoneeksi...

        Ja jos jotain muutakin lähetystyötä haluaa tehdä, niin se on kertoa sitten "ilosanomaa" tästä synnytyskoneena toimimisesta...

        Tämä on tietenkin mahdollisimman helppo tapa seurakunnan johdolle ylläpitää seurakunnan jäsenmäärää ja hyvin suosittu "lähetystyön" muoto sekä katolisten, mormonien että muslimien parissa.


    • kuisonkerettiläinen

      Jos Raamattua luetaan ja seurataan Jeesuksen esimerkkiä ja opetusta, niin kyllä adventistit ovat ihan oikeassa siinä, että pesevät jalat ennen ehtoollista, niin kuin Joh.13 - luku opettaa. Näinhän kerettiläinenkin on tehnyt, vai kuinka?

      • kerettiläinen-

        Kerettiläinen ei ole lainkaan kiinnostunut tarpeettomista rituaaleista.

        Jos joku on ihan oikeasti jalkojen pesun tarpeessa ja toimitus on luonteva olosuhteisiin nähden, niin silloin kerettiläinenkin voi pestä jalkoja...ja on pessytkin...

        Sen sijaan puhtaiden jalkojen peseminen tuntuu hölmöltä ja vielä hölmömmältä, jos pestävällä on sukkahousut jalassaan.

        Eikä kirkon ehtoollisrituaalikaan viehätä. Luontevaa tässäkin yhteydessä olisi, jos seurakuntalaiset aterioisivat yhdessä Jeesuksen esimerkin mukaan.


    • adventtisanomaleviää

      Luin juuri hyvän uutisen Austraaliasta. Siellä ihmiset ottavat innolla vastaan seurakuntamme saaraaman evankeliumin, niin että jäsenmäärä on kasvanut edellisestä vuodesta 14% ja joillakin seuduilla jopa 25%. Kiitos Jumalan!

    • kiitosHerralle

      Wau, olipa hyvä uutinen. Näin meidänkin uhrilahjojemme välityksellä lähetystyö etenee maapallon toisellakin puolella ja meren saarilla.

    • isänmaanpuolesta

      Mites täällä Suomessa adventistien työ etenee?

      • pois.poikenneet

        Ei etene mitenkään niin kauan kuin naiset ovat pastoreina.


      • kerettiläinen-
        pois.poikenneet kirjoitti:

        Ei etene mitenkään niin kauan kuin naiset ovat pastoreina.

        Eipä tietenkään, kun on poikettu tuosta raamatullisesta mallista, että seurakunta koostuu "elävistä kivistä" eli kaikki uskovat ovat "pappeja" ja keskenään samanarvoisia.

        Nyt ollaan "edistytty" tässä hierarkisessa kirkkomallissa niin pitkälle, että jotkut harvat naisetkin on korotettu seurakunnan johtoon viihdyttämään "kuolleiden kivien" kirkkoseurakuntaa...


    • tutkitaan

      Onko adventisteillä mitään helppotajuista Danielin kirjan selitysteosta saatavilla?

    • helppolukuinen

      Tilaa Seppo Johansonin Danielin kirjan selitysteos, saat samalla Ilmestyskirjan selitysteoksen samojen kansin sisällä.

    • valoakansallemme

      Toinen hyvä Danielin kirjan selitysteos on Kai Arasolan isän, Arvon, kirjoittama kirja nimeltä "Maailman kohtalon tie." Kirjassa on selitetty myös Ilmestyskirjaa ja selitetty pedon merkki. Kirjaa voi kysyä lähimmästä adventtikirkosta.

    • tutkitaan

      Kiitos kirjavinkeistä. Tutkitaan, mitä adventistit opettavat Danielin kirjasta.

    • tutkitaan

      Sain käsiini Arasolan kirjan Maailman kohtalon tie. Kirjoittaa tosi rohkeasti monista asioista kuten pedon merkistä.

    • mikäonpedonmerkki

      Kiitos kirjavinkistä Täytyypä tilata, kun tuo pedonmerkkiasia kiinnostaa.

    • Kristusvoittaa

      Etkö vielä tiedä, mikä pedon merkki tulee olemaan lopun aikana? Ei se ole mikrosiru vaan jotain muuta, joka löytyy Raamatusta. Tutki ystävä hyvä tarkkaan tuo Arasolan kirja, niin pedon merkki kirkastuu sinullekin ja Kristuksen voitto tuo voiton sinullekin.

    • Finne2

      Jos Adventistit viettävät Sapattia, niin miten he suhtautuvat Jeesuksen, enkelien ja Neitsyt Marian kuviin? Ajattelin asiaa 10- käskyn valossa.

    • adventisti

      Emme kumartele kuvia, vaan palvomme elävää Jumalaa.

    • enoojumala

      En jaksanut lukea,oikeastaan mitään kommenteina,mutta uskoisin ,että täälläkin päästään taivaspaikaan pienellä rahasuorituksella (hei haloo sinne pääsee ilmateksi).

    • tutkitaan

      Olen lueskellut Arasolan Maailman kohtalon tie - kirjaa ja sen sivuilta ovat monet asiat jo selvinneet kuten tämä pedon merkki asia. Mutta nyt kysyn: Vieläkö adventistit uskovat, niin kuin Arasola kirjassaan opettaa vai onko tullut uutta valoa asioihin?

    • tosionmerkki

      Kyllä ainakin pedon merkki asia on ihan jämpti asia tuossa kirjassa.

    • tutkitaan

      Kyllä Arasola tuo kirjassaan esiin useita laskutapoja, joilla pedon luku 666 voidaan laskea ja ne kaikki osoittavat vain yhteen suuntaan.

    • Suuritaistelu

      Kirja Suuri taistelu piirtää eteemme Raamatun kuvauksen viimeisistä tapahtumista. Lepopäiväkysymys tulee muodostamaan viimeisen yhteenoton totuuden ja valheen, Kristuksen ja antikristuksen välisessä suuressa taistelussa. Pian ihmiskunta joutuu valinnan paikalle kumpaa kumartaa, petoa vai Jumalaa.

    • mikämerkki

      Tarkoitatko, että sunnuntaista olsi tulossa pedon merkki lopun aikana?

    • kirkossakäynyt

      Olen nyt kierellyt monissa adventtikirkoissa eri puolilla Suomea ja tutustunut seurakunnan monipuoliseen toimintaan myös netin välityksellä. Olen löytänyt erinomaisen hyviä televisio-ohjelmia eri kielillä Hope kanavalta. Tuli nääs aikoinaan opittua muitakin kieliä, niin voi kuunnella ja katsella ulkomaalaisiakin ohjelmia. Hyviä ja ajankohtaisia ovat olleet.

      Huomenna taas auto täyteen kuulijoita ja matka tällä kertaa naapurikaupungin adventtikirkkoon sanan ääreen ja kolehtia antamaan Herran työhön.

      • saasteistasapattia

        <<Huomenna taas auto täyteen kuulijoita ja matka tällä kertaa naapurikaupungin adventtikirkkoon<<

        Aiot sitten seitsemäntenä päivänä saastuttaa sen minkä Jumala kuudessa päivän loi ja jonka muistoksi hän seitsemännen päivän pyhitti.


    • KAHISEVAAVAIKILISEVÄÄ

      Paljonka aijot tällä kertaa kolehtihaaviin tiputtaa?

    • kirkossakäynyt

      Näin pian se viikko jälleen hurahti ja huomenna on jälleen sapatti, joka alkaa oikeastaan jo tänä iltana. Sain adventtikirkosta Raamatun sanoma- nimiesen Raamatun tutkisteluoppaan. Huomenna näkyy olevan viimeinen osa tutkistelua Pyhästä Hengestä. Auto jälleen täyteen ihmisiä ja sitten sanan kuuloon adventtirkkoon.

    • siunausta

      Hyvää matkaa. Toivottavasti opit taas jotain uutta Jumalan sanasta ja saat siunauksia Jumalalta hänen pyhäpäivänään.

    • tämäkesöon

      Onko tässä uskonnossa oleminen kallista ja minne tai kenelle rahat menee?

    • kirkossakäynyt

      Hei. Joku lähetti minulle Vapaakirkon pastorin pitämän videopuheen sapatista, joka vahvisti jo syntynyttä omaa vakaumustani. Huomenna suuntaan taas kirkkomatkalle kuulemaan Jumalan sanan opetusta. Kiitos Jumalalle, kaiken hyvän antajalle, Jeesuksesta ja sapatista.

      • Exap

        "Kiitos Jumalalle, kaiken hyvän antajalle, Jeesuksesta ja sapatista."

        Tarkoittaako tuo lauseesi, ettet usko että Jeesus on Jumala, vaan että Hän on Isän lähettämä Poika ?


    • kirkossakäynyt

      Uskon, että Jeesus on Jumalan Poika ja ja myös Jumala, sillä hän sanoi, että "Isä ja minä olemme yhtä." Lisäksi Jeesus käyttää itsestään lukuisissa yhteyksissä Jumalasta käytettyä nimitystä "Minä olen", jonka tähden juutalaiset tahtoivat kivittää hänet.

      Ps. Sain sapattina hyvää opetusta Pietarin kirjeestä.

      • Exap

        "Uskon, että Jeesus on Jumalan Poika ja ja myös Jumala, sillä hän sanoi, että "Isä ja minä olemme yhtä."

        Jos tuolla perusteella sitten pitäisi päätellä kuka on Jumala ja kuka ei, niin kyllä sinun pitäisi kutsua Jumalaksi ihan jokaista kristittyä:

        Joh:
        "17:11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että HE OLISIVAT YHTÄ NIINKUIN MEKIN.
        17:21 että HE KAIKKI OLISIVAT YHTÄ, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        17:22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että HE OLISIVAT YHTÄ, NIINKUIN ME OLEMME YHTÄ -
        17:23 minä heissä, ja sinä minussa - että HE OLISIVAT TÄYDELLISESTI YHTÄ, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut. "

        Joten jospa otettaisiin lusikka kauniiseen käteen ja ymmärrettäisiin mitä Jeesus tuolla ilmaisulla tarkoittaa ? Eli aivan jotakin muuta kuin sitä että Hän olisi Jumala.

        "Lisäksi Jeesus käyttää itsestään lukuisissa yhteyksissä Jumalasta käytettyä nimitystä "Minä olen", jonka tähden juutalaiset tahtoivat kivittää hänet."

        No mulla hellanlettas sentään, etkä sinä osaa lukea mitä Raamatussa sanotaan ? Katsotaanpa tarkemmin:

        "30 Minä ja Isä olemme yhtä."
        31 Niin juutalaiset ottivat taas kiviä maasta kivittääksensä hänet.
        32 Jeesus vastasi heille: "Minä olen näyttänyt teille monta hyvää tekoa, jotka ovat Isästä; mikä niistä on se, jonka tähden te tahdotte minut kivittää?"
        33 Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".
        34 Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?
        35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli-ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin-
        36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?
        37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
        38 Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä.""

        Eli tässä Jeesus aivan selkeästi jakeessa 36 ilmaisee, että kyse ei ole sanoista "minä olen", vaan siitä että Jeesus julistautui Jumalan Pojaksi.


      • Yksi-usko
        Exap kirjoitti:

        "Uskon, että Jeesus on Jumalan Poika ja ja myös Jumala, sillä hän sanoi, että "Isä ja minä olemme yhtä."

        Jos tuolla perusteella sitten pitäisi päätellä kuka on Jumala ja kuka ei, niin kyllä sinun pitäisi kutsua Jumalaksi ihan jokaista kristittyä:

        Joh:
        "17:11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että HE OLISIVAT YHTÄ NIINKUIN MEKIN.
        17:21 että HE KAIKKI OLISIVAT YHTÄ, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        17:22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että HE OLISIVAT YHTÄ, NIINKUIN ME OLEMME YHTÄ -
        17:23 minä heissä, ja sinä minussa - että HE OLISIVAT TÄYDELLISESTI YHTÄ, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut. "

        Joten jospa otettaisiin lusikka kauniiseen käteen ja ymmärrettäisiin mitä Jeesus tuolla ilmaisulla tarkoittaa ? Eli aivan jotakin muuta kuin sitä että Hän olisi Jumala.

        "Lisäksi Jeesus käyttää itsestään lukuisissa yhteyksissä Jumalasta käytettyä nimitystä "Minä olen", jonka tähden juutalaiset tahtoivat kivittää hänet."

        No mulla hellanlettas sentään, etkä sinä osaa lukea mitä Raamatussa sanotaan ? Katsotaanpa tarkemmin:

        "30 Minä ja Isä olemme yhtä."
        31 Niin juutalaiset ottivat taas kiviä maasta kivittääksensä hänet.
        32 Jeesus vastasi heille: "Minä olen näyttänyt teille monta hyvää tekoa, jotka ovat Isästä; mikä niistä on se, jonka tähden te tahdotte minut kivittää?"
        33 Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".
        34 Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?
        35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli-ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin-
        36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?
        37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
        38 Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä.""

        Eli tässä Jeesus aivan selkeästi jakeessa 36 ilmaisee, että kyse ei ole sanoista "minä olen", vaan siitä että Jeesus julistautui Jumalan Pojaksi.

        >>No mulla hellanlettas sentään, etkä sinä osaa lukea mitä Raamatussa sanotaan ? Katsotaanpa tarkemmin:>>

        Niin Exap, katsotaanpas tarkemmin. Katso oikein tarkkaan jakeita 1 ja 18:

        Joh. 1:1-18 Johannes kertoo siitä, kuinka Sana tuli ihmiseksi.

        1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja SANA OLI JUMALA.

        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
        3 Kaikki syntyi Sanan voimalla.
        Mikään, mikä on syntynyt,
        ei ole syntynyt ilman häntä.
        4 Hänessä oli elämä,
        ja elämä oli ihmisten valo.
        5 Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.

        6 Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. 7 Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. 8 Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli.

        9 Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen,
        oli tulossa maailmaan.
        10 Maailmassa hän oli,
        ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä,
        mutta se ei tuntenut häntä.
        11 Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

        12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan,
        hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi,
        kaikille, jotka uskovat häneen.
        13 He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

        14 Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta.

        15 Johannes todisti hänestä ja huusi: "Hän on se, josta sanoin: Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua."

        16 Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet,
        armoa armon lisäksi.
        17 Lain välitti Mooses,
        armon ja totuuden toi Jeesus Kristus.
        18 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. AINOA POIKA, JOKA ITSE ON JUMALA ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet."

        http://raamattu.fi/1992/Joh.1.html#o1


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      244
      2150
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1836
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1545
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      110
      1260
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1125
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1054
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe