Ikuinen väsymys - kilppariko vaivaa?

Eisulaa

Haluaisin tietää,millaisilla kilpirauhasarvoilla olette saaneet hoitoa ja millaisia oireita siihen vaaditaan? Olen nyt ehkä vuoden verran kärsinyt enenevissä määrin aivan hirveästä väsymyksestä. Viimeiset puoli vuotta on jo jäänyt koulut käymättä ja rästiin,kun aamuisin vaan ei jaksa nousta sängystä, vaikka olisi 10h unet takana. Päivisin nukahtelen sohvalle enkä saa mitään aikaan, kun kokoajan väsyttää. Muutenkin tuntuu, kuin eläisi jossain sumussa kokoajan. Labrakokeissa tsekattiin kilppariarvot, joista TSH oli vähän koholla (norm 0,4-4 ja oma arvoni 4,7). Lääkäri ei tämän perusteella uskonut kilpirauhasen vaivaavan, vaan laittoi kuukaudeksi kotiin ja käski tilata uuden labra-ajan. Minkälaisia noiden arvojen siis pitäisi olla, että vajaatoiminta voitaisiin todeta?

4

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huonosti_tutkittu

      Pelkkä TSH ei juuri mitään kerro.
      Tieteellisessä tutkimuksessa todistetusti terveillä TSH oli nollasta 19,6:een.

      Ennen sentään mitattiin edes T4v.
      Myös TPOab ja TyglAB pitäisi mitata. Yleensä on Hashimoto ja tarvitaan vastatoimet.
      (Gluteeniton ruokavalio ja seleeniä 300µg ja TSH hyvin alas)

      Ferritiinin vajausta on alettu väittää yleisemmäksi kuin varsinaista vajaatoimintaa.
      B12-vajaus on myöskin hirveän yleinen

      • seleenikohtuus

        > Gluteeniton ruokavalio ja seleeniä 300µg ja TSH hyvin alas

        Seleenisuositus on 200ug/vrk. TSH:n alentaminen vaatisi riittävää lääkitystä, jota Suomessa yleensä ei saa. Täällä jossain kerrottiin tuoreesta japanilaisesta tutkimuksesta jonka mukaan vasta "suppressed" TSH antaisi oikeat T3v-tasot.


    • TSH_8

      Lääkityksen saaneet eivät ilmeisesti juurikaan käy palstalla joten palstan tieto on aika teoreettista.
      Löysin nyt omat laboratoriotulokset viimeisen vuoden ajalta ja niistä näkyy että ensimmäinen S-TSH oli noin 7 ja tämän jälkeen kehoitettiin varaamaan uusi aika laboratorioon ja seuraavassa mittauksessa S-TSH oli lähes tasan 10
      Riippuu tuloksesta ja lääkäristä että suositteleeko lääkäri lääkitystä.
      Oireita en muista yhdenkään lääkärin kysyneen mutta olen kuitenkin maininnut väsymyksen syynä ja viime vuonna ensimmäistä kertaa pyysin itse Thyroxin lääkitystä kun aikaisemmin en ollut lääkityksestä kiinnostunut.

      En kiinnitä itse huomiota TSH arvon vaihteluun.Kilpirauhasarvoni mitataan aina muiden verikokeiden yhteydessä mutta en ole koskaan nähnyt mitään yhteyttä oireiden ja TSH arvojen välillä.
      En myöskään ole koskaan huomannut yhteyttä väsymyksen ja TSH arvon välillä ja huomioin yleensä vain T4v arvon joka omalla kohdallani pysyy yleensä vakaana.

      Ymmärrän hyvin ensimmäisen vastauksen koska minun tapauksessani TSH ei kerro mitään.
      Ei kannata lukkiutua siihen ajatukseen että väsymyksen syy on kilpirauhasen vajaatoiminnassa vaan kannattaa avoimesti etsiä syytä myös yllämainituista raudan puutteesta yms.

    • Vastahavaittu

      Minulla TSH oli yli 150, joten lääkitys aloitettiin saman tien. Kuukauden päästä arvo oli vielä 109 joten matkaa Vielä alle 4 on paljon. Aloitin puolikkaalla tabletilla, joka ei selvästi riitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6570
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3928
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1969
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1528
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1505
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe