Kiertovesipumpun kulutus

Sähkönkulutus

Kiertovesipumpussa lukee P1=0,45 kw ja P2=0,25 kw. Paljonko se kuluttaa sähköä vuorokaudessa kun on koko ajan päällä?

25

17060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajattelun_paikka

      Tyypillisen tyhmä Suomi24:lle kirjoittajan aloitus jolta ei ole apukoulukaan mennyt läpi!

      • Opiton

        Niinpä, olenkin käynyt vain supistetun kansakoulun, joka todella oli supistettu. Ensimmäiset kolme luokkaa käytiin vain lauantaisin koulussa jne. Neljätoistavuotiaana töihin, toki alkuun vain 6-tuntisia päiviä. Näin ikäkuokkani on mahdollistanut teille nuoremmille ihan toiset koulunkäyntimahdollisuudet.


      • Opiton

        Suututtaa tuo kommettisi niin, että lisään vielä edelliseen. Supistetussa kansakoulussa ei wateista eikä kilowateista opetettu mitään, ei siihen aikaan joka talossa ollut edes sähköä. Lisäksi kun olin vielä tyttö niin kaikenlainen tekniikkaan liittyvä katsottiin silloin olevan poikien juttuja.


      • Anonyymi
        Opiton kirjoitti:

        Suututtaa tuo kommettisi niin, että lisään vielä edelliseen. Supistetussa kansakoulussa ei wateista eikä kilowateista opetettu mitään, ei siihen aikaan joka talossa ollut edes sähköä. Lisäksi kun olin vielä tyttö niin kaikenlainen tekniikkaan liittyvä katsottiin silloin olevan poikien juttuja.

        ❤️


    • älyhoinytsinne

      kyseesä siis kertolasku. P1 teholla 24x0,45kw= kulutus, jos pumppu asennossa P1, toisella laskulla 24x0.25kw= kulutus, pumpun ollessa pienemmällä P2 teholla, ( pumpussa valintakytkin, P1-P2)

    • pumppumaakari

      Mikäli kyseessä on yksivaiheinen moottori niin se ottaa verkosta sen 0,45kW (P1) eli vuorokaudessa kuluttaa 10,8 kWh. Tuo P2 on akseliteho.

      • sähkömaakari

        Juuri näin, eli 0,45kW kiertovesipumppu kuluttaa jatkuvasti päällä ollessaan vuodessa 0,45kW x 24h x 365 = 3942 kWh

        Jos sähkön hinta on esim. 0,15e/kWh tarkoittaa se sähkölaskussa 591,30 euroa.


      • Ohopsista
        sähkömaakari kirjoitti:

        Juuri näin, eli 0,45kW kiertovesipumppu kuluttaa jatkuvasti päällä ollessaan vuodessa 0,45kW x 24h x 365 = 3942 kWh

        Jos sähkön hinta on esim. 0,15e/kWh tarkoittaa se sähkölaskussa 591,30 euroa.

        Mutta tuollainen vesikierron sähkönkulutushan romuttaa tavallisen kokoisissa taloissa esim. MLP:n kannattavuuden kokonaan, verrattuna suorasähköön??!!!


      • säästetään.säästetään

        Näinhän se on mutta maassa oleva lämpö on ilmaista, joudut vaan maksamaan sen siirtämisestä huone-ilmaan saman verran kuin suora sähkölämmitys kuluttaa.


      • isoja_syöppöjä_ovat_juuu

        Kannattaa laittaa n.1000Wp aurinkovoimala niin sillä saa aurinkoisena päivänä ainakin osan siitä kulutuksesta joka syntyy esim. käyttöveden, ja pesutilojen lattialämmityksen kiertovesipumppujen kulutuksesta


      • säästetään.säästetään
        isoja_syöppöjä_ovat_juuu kirjoitti:

        Kannattaa laittaa n.1000Wp aurinkovoimala niin sillä saa aurinkoisena päivänä ainakin osan siitä kulutuksesta joka syntyy esim. käyttöveden, ja pesutilojen lattialämmityksen kiertovesipumppujen kulutuksesta

        Ja paljonko se aurinkosysteemi tulee maksamaan ja montako vuotta menisi että se on säästänyt hintansa?


      • Anonyymi
        Ohopsista kirjoitti:

        Mutta tuollainen vesikierron sähkönkulutushan romuttaa tavallisen kokoisissa taloissa esim. MLP:n kannattavuuden kokonaan, verrattuna suorasähköön??!!!

        Meillä 184 neliöinen okt. Kaksi kiertovesipumppua jatkuvasti pyörimässä ja sähkön kulutus koko talossa yhteensä 160ke kuukaudessa... 😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä 184 neliöinen okt. Kaksi kiertovesipumppua jatkuvasti pyörimässä ja sähkön kulutus koko talossa yhteensä 160ke kuukaudessa... 😄

        "Meillä 184 neliöinen okt. Kaksi kiertovesipumppua jatkuvasti pyörimässä ja sähkön kulutus koko talossa yhteensä 160ke kuukaudessa... 😄"

        Oho, 160.000 €/kuukausi on jo aika kova kulutus. Pitää jo olla todella hyvässä työssä sen maksaakseen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä 184 neliöinen okt. Kaksi kiertovesipumppua jatkuvasti pyörimässä ja sähkön kulutus koko talossa yhteensä 160ke kuukaudessa... 😄

        Vai on kulutus 160 000 euroa kuukaudessa. Aika paljon!


    • Opiton

      Kiitos asiallisen vastauksen antaneille. Noin sen laskeskelinkin olevan. Tuo P1 ja P2 olivat vähän epäselviä, mutta vastauksenne selkiinnytti asian. Hämmästyin kulutuksen suuruutta siksi kyselin vielä täältä. Kyse on uima-altaan pumpusta ja vielä tarkemmin siitä kannattaako sitä pitää koko ajan päällä vai rajoitanko ajastimen avulla pumpun toimintaa, taidanpa rajoittaa. Kiitos vielä kerran.

      • sähköheppu

        Ei noista P1 ja P2 tehoista voi sanoa vielä mitään varmaa, pitäisi tietää kaikki teksti mitä siina kilvessä lukee. Tehot ovat yleensä pumpun enimmäistehoja, ei se välttämättä täyttä tehoa tarvitse. Kulutusmittarilla näkisi todellisen kulutuksen.


      • sähköheppu kirjoitti:

        Ei noista P1 ja P2 tehoista voi sanoa vielä mitään varmaa, pitäisi tietää kaikki teksti mitä siina kilvessä lukee. Tehot ovat yleensä pumpun enimmäistehoja, ei se välttämättä täyttä tehoa tarvitse. Kulutusmittarilla näkisi todellisen kulutuksen.

        Miksei voi sanoa mitään varmaa, kyllä voi, P1 on sähköteho, P2 mekaaninen teho.


      • sähköheppu
        no.mikä.ettei kirjoitti:

        Miksei voi sanoa mitään varmaa, kyllä voi, P1 on sähköteho, P2 mekaaninen teho.

        En muista nähneeni sellaista moottorin arvokilpeä jossa olisi erikseen ilmoitettu ottoteho. Ilmoitettu teho on aina antoteho, ottotehon voi laskea V, A ja cos -arvoista jos se kiinnostaa.


    • ihan_mahdotonta

      Juuri noin Ohopsista, varmaankaan maalämpöpumpun ostaneet eivät ole tainneet tajuta miten kannattamatonta sillä lämmittäminen oikein onkaan!

      • Ohopsista

        Niin, jos tuollaisen 120-150 m2 ok-talon kokonaisenergiatarve olisi 16.000 kWh niin se voisi muodostua vaikka seuraavasti:

        - Valoista ja laitteista ("käyttösähkö"): 4.000 kWh
        - Kiertovesipumpusta: 4.000 kWh
        - IV-koneesta: 2.000 kWh

        Eli nämä yhteensä 10.000 kWh. MLP:lle jäisi tuotettavaksi vain 6.000 kWh lämpöenergiaa kuluttaen sähköä 2.000 kWh. Eli MLP-talon koko sähkön kulutus olisi 12.000 kWh.

        Vastava talo suorasähköllä kuluttaisi sähköä tuon 16.000 kWh. Eli MLP säästäisi vain 4.000 kWh = noin 500 €/v.

        Vai onko laskelmani jotenkin pielessä?


      • Eiriitä
        Ohopsista kirjoitti:

        Niin, jos tuollaisen 120-150 m2 ok-talon kokonaisenergiatarve olisi 16.000 kWh niin se voisi muodostua vaikka seuraavasti:

        - Valoista ja laitteista ("käyttösähkö"): 4.000 kWh
        - Kiertovesipumpusta: 4.000 kWh
        - IV-koneesta: 2.000 kWh

        Eli nämä yhteensä 10.000 kWh. MLP:lle jäisi tuotettavaksi vain 6.000 kWh lämpöenergiaa kuluttaen sähköä 2.000 kWh. Eli MLP-talon koko sähkön kulutus olisi 12.000 kWh.

        Vastava talo suorasähköllä kuluttaisi sähköä tuon 16.000 kWh. Eli MLP säästäisi vain 4.000 kWh = noin 500 €/v.

        Vai onko laskelmani jotenkin pielessä?

        Muuten oikein mutta yleensä kiertovesipumppuja on enemmän kuin yksi. Esim käyttöveden kiertopumppu, patterilämmitykselle omansa ja ehkä vielä pesutilojen lattialämmitykselle kolmas


      • Anonyymi
        Eiriitä kirjoitti:

        Muuten oikein mutta yleensä kiertovesipumppuja on enemmän kuin yksi. Esim käyttöveden kiertopumppu, patterilämmitykselle omansa ja ehkä vielä pesutilojen lattialämmitykselle kolmas

        Ja pumppujen kulutus on noin 20w/ kpl. Tunnissa hehkulampun verrsn yht


      • Anonyymi
        Eiriitä kirjoitti:

        Muuten oikein mutta yleensä kiertovesipumppuja on enemmän kuin yksi. Esim käyttöveden kiertopumppu, patterilämmitykselle omansa ja ehkä vielä pesutilojen lattialämmitykselle kolmas

        Harvassa omakotitalossa käyttövettä kierrätetään pumpulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja pumppujen kulutus on noin 20w/ kpl. Tunnissa hehkulampun verrsn yht

        Watti on tehon yksikkö. Energian yksikkö on wattitunti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Watti on tehon yksikkö. Energian yksikkö on wattitunti.

        Kulutus on 20w teholla 20w tunnissa vaiko 20wh tunnissa.
        Hehkulamppuun verraten saman verran, jokainen älyää että poltetaan tunti hehkulamppua niin sama kulutus molemmisss tunnissa, ja vielä sinäkin tajusit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe