Mistä ihmeestä löytäisin sopivan alustan, jossa ei takuulla tulisi selkä kipeeks. Viime kesänä innostuin metässä rämpimisestä ja teltassa tuli nukuttua. Uni ei vaan tule kun joka kohtaa kivistää ja kolottaa. Kaverilla oli vielä mukana pari sellaista itsestään täyttyvää ja kuulemma superhyvää makuualustaa, mutta ei nekään häävit ollet. En siltikään pystynyt kunnolla nukkumaan. Selkä oli aamulla niin kipee että hyvä kun ylös pääsi kömpimään.
Pitäiskö vain pakosta totuttaa itsensä nukkumaan kovemmalla patjalla vai onko olemassa jotain superihania makuualustoja, jossa ei tarvitse kärsiä? Ja jotka ei painaisi tonnia.
Hyvä makuualusta?
10
28612
Vastaukset
- partiolainen
On syytä muistaa, että makuualusta ei ole patja. Sen tarkoitus on eristää maan kylmyydeltä ja kosteudelta. Nukkumismukavuuteen vaikutta eniten se millaisella maastolla makaa. Poista kaikki risut kannot yms. altasi ennen teltan pystytystä ja valitse telttapaikaksi tasainen ja pehmeä maa-alue. Jos haluat vielä enemmaän mukavuutta suosittelen puhallettavan ilmapatjan ostamista. Tosin sellainen ei eristä kylmyydeltä kovinkaan hyvin, joten on hyvä laittaa tavallinen makuualusta päälle.
- kaisho
Ilmeisesti tuo Expedin Down Airmattress on melkoisen hyvä ratkaisu. Tosin täyttö vaatii hieman duunia, mutta nukkumismukavuus on hyvä.
Valmistajan linkki:
http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset
Ainakin Partiovarusteesta löytyy:
https://www.ulkoilukauppa.com/index.php?sijainti_id=1887
Hinta tosin tuolla 159 euroa, Partioaitasta taas löytyy hintaan 139 euroa. Kallista, mutta elämä on...- kokemusta löytyy
Expedin untuvatäytteinen on lämpimin ja mukavin.Ehdottomasti. Ehkä kalleinkin. Itse en sitä pussia kuljeta mukana vaan puhkun sen täyteen luomumenetelmällä.
- Alli
Siis joko viimein tuli ilmapatjalle lyöjä!?
Olen tässä nelikymppisestä alkaen retkeillyt vain ja ainoastaan ilmapatjan kera. Olen ns. muodokas/lanteikas nainen ja ohuet patjat on karmeita, siis todella vihonviimeisiä alustoja, jos vielä pitäisi vaeltaa/liikahtaa yöunien jälkeenkin. Mutta että nyt on 9cm paksu puhkupatja ja vielä untuvaa eristeenä... :) Eikä ole edes ilmapatjaa painavampikaan, vaan vähän kevyempi.
Nyt se siis löytyi. Ja miehelle kans. Eipä luut paina ja retkeily maistuu taas.
Kiitos, kiitos tiedoista!
Alli ja mies - atal
kokemusta löytyy kirjoitti:
Expedin untuvatäytteinen on lämpimin ja mukavin.Ehdottomasti. Ehkä kalleinkin. Itse en sitä pussia kuljeta mukana vaan puhkun sen täyteen luomumenetelmällä.
Hyvä Kokemusta löytyy.Valitettavasti nimimerkkisi
kertoo muuta!Untuvatäytteiseen makuualustaan me-
nee Puhkumisesi myötä hengitysilmassa oleva kosteuskin,joten kohta ei alustasi ole enää mukava.Untuvat klimppissä ja kaveria palelee.Käytä vaan suosiolla sitä mukana tullutta pussia.itse kyllä leikkasin sen superlonijutun pois,keveni vähän mut toimii silti.sitäpaitsi,se pussi toimii leirissä vesipussina,on venttiilikin valmiina... t.atal
- komfortti
www.bearwater.fi
38mm its täyt makuualusta lämmin ja vielä alle viiskyt egeä!!
Omani vörkkiny jo 3 vuotta ilman probleemeja.
toki voihan sitä pulittaa 150 egee jos fyffeee on liikaa;-) - mike
Expediltä löytyy kesäkäyttöön huokeampikin vaihtoehto kesäkäyttöön ilman untuvia vähän päälle viidenkympin. Partioaitasta olen omani ostanut. Patja vaikuttaa kapealta mutta todellisuudessa siinä pysyy paremmin kuin tasaisella alustalla. Itse olen 180/80.
- Wagner
Investoin muinoin maltaita ns. itsetäyttyviin alustoihin, kunnes mukavuussyistä hiffasin, että 16 mm solumuovi sänkyliikkeen superpaksu untuvapeite painavat saman verran, mutta ovat k-,w- ja p-arvoiltaan aivan eri luokkaa.
K- ja w-arvot ovat rakentamisen ammattilaiselle tuttuja, rekenteiden lämmönjohtavuuteen ja eristävyyteen liittyviä arvoja.
P-arvo liittyy rakenteessa lämpöä tuottavin tekijöihin ja samalla mittaa lähirakenteiden soveltuvuutta miellyttävään lämmöntuottamiseen.
RÖH~- Make
Mulla on itsetäyttyvä makuualusta joka on pirun liukas makuupussin kanssa.Valun pois makuualustalta.Hankinnassa on expedin alusta,sen uimapatja muodot antavat tukea ja pitoa ja sitäkautta paremmat yöunet.ZZzzz Öitä!
- Nimetön
Hyvä alusta voi olla niin monenlainen. Itse olen kokeillut muutamaa ja todennut, että täällä kehuttu untuvailma patja ei sopinut omalle selälleni. Parhaiten olen nukkunut kun annan itsetäyttyvän Therm a rest patjan täyttyä hiljalleen itsekseen n. puoli tuntia ja sitten korkki kiinni. Ei lisää ilmaa eikä pois. Se on ihan selästä kiinni millaisesta selkä pitää. Itselleni muut versiot on tuottaneet tuskaa ja tämäkin patja liikaa täytettynä ei sovi. Mutta kokeilemalla eri alustoja ja eri täyttöasteilla löytynee pikkuhiljaa se oikea. Ei muuta kuin ekana lainaamaan alustoja sitten kokeilemaan eri täytöillä ja sitten se saattaa löytyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257047Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451315Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka291128- 75921
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49895Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62877Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96856Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38811Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43763