http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-2000005061544.html?ref=rss
"Silmiini tarttui Vauva.fi:n kirjoitus, jossa äiti kertoi hankkineensa kahden vuoden aikana 10 000 euron velat ostamalla lastentarvikkeita. Hän halusi kirjoittaa asiasta, jotta muut välttyisivät samalta. Kirjoittaja kertoo, että heidän perheensä muutti toiselle paikkakunnalle hänen odottaessaan heidän toista lasta. Uudella paikkakunnalla hän tutustui ihmisiin, joiden arvot olivatkin hieman erilaiset. Ennen kirjoittaja osti lapsensa vaatteita kirpputorilta, mutta nyt hän alkoikin ostaa huomattavasti kalliimpia merkkivaatteita muiden mukana osamaksulla."
"Voi myös olla, että kaikki tai osa hänen lähellä olevistaan on käyttänyt velkarahaa ostoksiin. Paradoksaalista on, että he voivat olla veloissa toisistaan tietämättä. He siis pahentavat toistensa ja omaa taloudellista tilannetta vain luulemalla asioita, jotka eivät ole totta laisinkaan."
Hirveän surullista on tuo miten tämä maailma on mennyt semmoiseksi että kaikesta pitää kilpailla, jopa lasten vaatteista. Ja sekin on surullista että jos jonkun lapsella ei ole merkkikamoja niin se ihminen saattaa tuntea siitä hirveää huonommuutta muiden silmissä. Tai se lapsi joutua kiusatuksi. Ja se että saattaa olla tosiaan isokin rinki heikkoitsetuntoisia ihmisiä jotka ruokkii toistensa epävarmuutta tuolla tavalla kilpailemalla vaikkei kenelläkään olisi siihen varaa.
Vastaavaa ilmiötähän on kyllä sinkkumaailmassakin, paljon on varmaan semmoisia jotka harrastaa jotain vauhdikkaita juttuja, matkustelevat, hankkivat merkkituotteita jne. ihan vaan näyttääkseen muille että lujaa menee vaikkei oikeasti menisikään.
Materialistimaailma ajaa äippiä konkursseihin
19
317
Vastaukset 19
Sellaista varsinkin tämä NykyAjan YliAmpuva HuomioHuomio-, Vertailu- ja KilpailuKulttuuri teettää.. Ja pahemmaksi vain tuntuu menevän.. ;P
Sama ilmenee monissa asioissa.. Oikeastaan Lähes Kaikissa Asioissa, jos tarkkoja ollaan.. Todella monilla.. ;PTotta tuo että ilmenee vähän joka puolella. Sikäli ihmeellistä että kun eletään ikäänkuin lama-aikoja niin luulisi että varsinkin perheelliset pyrkisivät säästämään siellä missä pystyy mutta tuntuu että aina vaan enemmän on facessa reissukuvia sun muuta juttua. Kuinkahan suuri muuten onkaan facebookin vaikutus? veikkaan että aika suuri, kun kaverit esittelee ihania lomakohdekuvia niin pitäähän sitä nyt vähän paremmaksi pistää vaikkei olisi oikein varaakaan.
Harmaaritari kirjoitti:
Totta tuo että ilmenee vähän joka puolella. Sikäli ihmeellistä että kun eletään ikäänkuin lama-aikoja niin luulisi että varsinkin perheelliset pyrkisivät säästämään siellä missä pystyy mutta tuntuu että aina vaan enemmän on facessa reissukuvia sun muuta juttua. Kuinkahan suuri muuten onkaan facebookin vaikutus? veikkaan että aika suuri, kun kaverit esittelee ihania lomakohdekuvia niin pitäähän sitä nyt vähän paremmaksi pistää vaikkei olisi oikein varaakaan.
Somehan Räjäytti "pankin".. Ja samalla perinteinen mediakin on "pahentanut" osaltaan näitä kulttuureja kiihtyvällä tahdilla.. ;P
Saas kattooo miten tässä käy.. ;D
- Kiltti-ja-kunnollinen
Naisen kannattaisi kelpuuttaa joku varakas ätmi mutta eivät kelpuuta vaan ottavat velkaa mielummin.
Kuinkahan sitten kävisi jos varakkan ätmin löydettyään nainen ajautuisi ostovimmaan, ostelisi toiselle miehelle tehdylle lapselleen älyttömästi tavaraa ja vaatetta ja sitten loppupelissä se varakas ätmi joutuisi maksamaan laskut ettei mene ulosottoon. Olisikohan ätmi vähän katkera?
Naiset ovat hyvin kilpailuhekisiä. Läheskään aina he eivät itse kilpaile, vaan kilpailuttavat itselleen parhaimman mahdollisen miehen ja vertaavat sitä muiden naisten miehiin. Lapsistaan taas monet äidit jaksavat lässyttää päivästä toiseen miten se meinän Helmi-Niilo on oppinut puhumaan, soittamaan kitaraa ja voittanut urheilukilpailuja jo puolen vuoden ikäisenä.
Itseäni ei kilpailut kiinnosta, koska olen rento mies ja mgtow.
Jotkut ylpeilyllään haastavat ja testaavat miten reagoin. Hymyilyttää kun tiedän esimerkiksi pystyväni ostamaan vaikka heti paljon paremman auton kuin kilpailuhenkisellä ylpeilijällä on. Mutta en jaksa osallistua mihinkään kilpailuihin.- Xjlkodjldklskl
"olen rento mies ja mgtow"
Rento sulla on housuissa. Xjlkodjldklskl kirjoitti:
"olen rento mies ja mgtow"
Rento sulla on housuissa.Tottakai se toisinaan on rento. Muuten voisi olla vähän hankalaa.
Aika surullista.
Toisaalta ymmärrän, että haluaa lapselleen samat lähtökohdat kuin muillakin lapsilla on. Luokkaerot on niin valtavia koulumaailmassa, lapset ovat tarkkoja mm. vaatteistaan ja porukasta putoaa helposti jos ei ole kuin muut ja/tai omaa oikeanlaista persoonaa.
On kuitenkin se kultainen keskitie. Osan voi hankkia sellaisena kuin nuorison mukaan kuuluu, sitten halvempia siihen sivuun. Ja toisaalta taas esim. H&M:n vaatteet ovat edullisia, kestävät sen aikaa mitä kasvu ja kausi edellyttävät.
Luultavasti tuossa esimerkin tilanteessa äipällä on lähtenyt ihan omista lähtökohdistaan homma lapasesta, ei ehkä niinkään lapsen vuoksi. Vaikea sanoa, kun ei tuosta paheksuvasta sentinsäästäjän kirjoituksesta oikein päässyt sen asian ytimeen.Kilpailu ja pröystäily on muutenkin jokseenkin arvelluttavaa, koska se johtaa lähes aina jonkunlaiseen ahdinkoon. Suorituspaineeseen ja alituiseen kirittämiseen. Näyttämisen halun takia velkaantuminen on ehkä huonoista syistä huonoin syy.
Luulen, että kyseisellä naisella on ollut itsellä jokin tyhjiö, jota hän on yrittänyt paikata ja täyttää tuhailulla. Monilla ihmisillä on joku ongelma, jota koitetaan ostaa päiväjärjestyksestä pois. Lievittää jotain mikä ratkeaisi oikeasti jollain muulla, kuin ostelulla. Tavallaan ojasta allikkoon on lopullinen lopputulos, jos ja kun ei ajoissa tiedosta ongelman olevan jossain muualla, kuin siinä ettei omista kaikkea kivaa.
Puhun tästä, koska olen itse joskus nuorempana ollut taipuvainen ostamaan itseni iloiseksi, hetkeksi. Piristämään itseäni. Velkaantumiseen se ei ole onneksi koskaan johtanut, kun olen ajoissa ehtinyt tajuamaan että koitan ostelulla lievittää jotain "puutetta" "tyhjiötä"elämässäni. Näyttämisenhalusta ei ollut iselläni kyse, mutta kaikenlaisen haluamisesta...koska se olis kiva."Luulen, että kyseisellä naisella on ollut itsellä jokin tyhjiö, jota hän on yrittänyt paikata ja täyttää tuhailulla. "
Jotain tuommoista kai ja sitten se ryhmään kuulumisen tarve kun on tullut uudelle paikkakunnalle ja kaikki kaverit siellä "uusia". Sulla on kuitenkin siinä hommassa ollut joku tolkku mukanaja hyvä että itse olet sen sitten ajoissa tiedostanut niin tappiot jääneet kuitenkin kohtuullisiksi.
Kerrankin puhut asiaa. Köyhänä ei ole helppo olla. Ja saada lapselle turvattua ajan mukaiset kamppeet, ilman että joutuu kiusatuksi. Ongelmana on sekin kun on kiusattu ja tulee herkästi myös kiusaajaksi.
Miten selitän tämän kiusatusta kiusaaja.
kun uhrilla on kostot ja lapsilla se on vaikea ymmärtää,vaan ne muistelee mutta kun tuokin teki.valtakunta kirjoitti:
Miten selitän tämän kiusatusta kiusaaja.
kun uhrilla on kostot ja lapsilla se on vaikea ymmärtää,vaan ne muistelee mutta kun tuokin teki.Ei oo varmaan tosiaan helppoo lapsiperheessä, muksut kun haluaa tavaroita ja juttuja ja koettaa siinä sitten luovia mutta varmaan juurikin noin kun mitä Majasalmi jutussa sanoo "Pienelle lapselle tärkeintä ovat vanhemman huomio ja läheisyys. Jos veloista tulisi ongelmia, on sillä usein vaikutusta vanhemman hyvinvointiin. Merkkivaatteiden logo ei voi korvata hyvinvoivaa ja läsnä olevaa vanhempaa."
Harmaaritari kirjoitti:
Ei oo varmaan tosiaan helppoo lapsiperheessä, muksut kun haluaa tavaroita ja juttuja ja koettaa siinä sitten luovia mutta varmaan juurikin noin kun mitä Majasalmi jutussa sanoo "Pienelle lapselle tärkeintä ovat vanhemman huomio ja läheisyys. Jos veloista tulisi ongelmia, on sillä usein vaikutusta vanhemman hyvinvointiin. Merkkivaatteiden logo ei voi korvata hyvinvoivaa ja läsnä olevaa vanhempaa."
Noh niin kuin olemme huomanneet jaan lapselleni aikaa enemmän kuin normaalisti lapset saavat.
Minä en välitä logoista vaan nykypäivän vaatteista ja kestävyyttä ei takaa logo vaikka voisi olettaa.
Kestävyys on tänä päivänä minulle hitti ja lapseni vaatii sen hupparin nykyään kouluun kuin myös älypuhelimen.
Eikä ole rahaa siihen kengät on 60-70 euroa ja jalat on erinoten tärkeät jotka kantavat meidät läpielämän ja pitävät terveenä.
Pokemon go sai poika nyt lahjaksi kun sai älypuhelimen, kahden tunnin kävelyt yhdessä ja kiireessä järvien läpi juostu.
Käytetyt maksaa ja halvimpia vaatteitakin saa metsästää. Köyhällä on aina kiire😰
- vauhtituntuuhyvältä
"Vastaavaa ilmiötähän on kyllä sinkkumaailmassakin, paljon on varmaan semmoisia jotka harrastaa jotain vauhdikkaita juttuja, matkustelevat, hankkivat merkkituotteita jne. ihan vaan näyttääkseen muille että lujaa menee vaikkei oikeasti menisikään."
Mjeh. Mites jos tykkää vauhdikkaista jutuista ja matkustelusta? Mitä siinä muut määkimään, varsinkin jos sen tekee omalla rahalla, eikä velkarahalla. Tuo on kyllä outoa, että jos haluaa viettää lomansa jossain reissussa, ja tekee duunia sen eteen, että voi harrastaa esim. varjoliitoa tms. niin joku siitäkin mielensä pahoittaa. Ei oo pakko jos ei taho. Mutta jos tahtoo niin miksi ei saisi?Joo ei siinä vauhdissa ja vaarallisissa tilanteissa mitään olekaan jos siihen on varaa, ketjussahan nimenomaan siitä puhe että jotkut ylivelkaantuu tavoitellessaan juttuja.
- kumma.maailma
Tänään juuri puhuimme pojan kanssa vaatteista. Hän kertoi, että naisten huvina pidetty vaatteiden ja kenkien keräily on rantautunut jo poikienkin piiriin. Hänen kaverillaan on esim. useampi pari samanlaisia kenkiä, mutta eri värisinä.
Silloin kun itse joskus hamassa historiassa elin nuoruuttani, meillä nuorilla oli yhdet talvikengät, yhdet lenkkarit, yhdet kumisaappaat jne. Maailma on muuttunut kovasti niistä ajoista.
Poikani sanoi kavereilleen, että hänellä on yhdet kengät ja hyvin pärjää. Ei täällä pikkukaupungissa sentään vielä niin tarkkaa ole pukeutumisen suhteen, että kiusatuksi joutuisi jos ei ole kaikkia mahdollisia tavaroita mitä muilla. Erot ovat kuitenkin todella isoja. Monet lapsen kaverit ajavat vanhempien kustantamilla kalliilla bemareilla. Oma poikani ajaa vanhalla autonrämällä, mutta kuulemma hyvin se halpakin auto kulkee. Onneksi on terveellä järjellä ja hyvällä itsetunnolla varustettu poika.Joo, nuo varallisuuserot varmaan tulee helposti esiin koulussa kun tuloerot on vain kasvaneet kasvamistaan jo pitkään ja koululaitos on kuitenkin sama kaikille. Huono juttuhan se on vähävaraisten kannalta siksi että niiden lapsetkin väkisin sitten vertaa varakkaiden lasten juttuihin asioita mutta fiksuimmat varmaan niinkuin sun lapsi ymmärtää ettei omilla porukoilla ole varaa ihan kaikkeen välttämättä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haapaveden upea kurvikuningatar
No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga1091481Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää
WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️91827- 54716
Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin
Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.35711Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa
Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja142686Lidilikö Suomussalmelle
Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat37591Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä
Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔40571Upeaa Google!
Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö203551Ei makeat pimut sytytä
sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol32546- 61540