Töissäkäynti opiskelun ohella?

licores

En ole vielä oikiksessa, mutta tarkoitus olisi hakea tänä vuonna. Olin tuossa juuri lueskelemassa kirjaa, jonka mukaan monet oikiksen opiskelijat käyvät töissä opintojen ohella alaan liitttvissä työpaikoissa, kuten asianajotoimistoissa. Kuinka moni tällaista itse asiassa harrastaa, käykö suurin osa tosiaankin töissä vai keskytytäänkö pelkästään opintoihin? Kuinka vaikeaa on löytää opiskelujen aikana paikka joka liittyisi oman alan hommiin? Veikkaisin että tällaisesta työkokemuksesta on aika paljon hyötyä sitten opintojen jälkeen työpaikka estiessä. Kuinka vaikeaa työllistyminen on, jos ei ole yhtään työkokemusta omilta opiskeluajoilta? Kuinka vaikeaa työn ja opintojen välillä tasapainottelu oikeastaan on?

Siinä taisi tulla aika monta kysymystä, mutta kiinnostaisi tietää kannattaako hakeutua työhön opintojen ohella.

13

2193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olinaa

      Töissäkäynti on erittäin tavallista kaikissa tiedekunnissa. Ensimmäisenä vuonna ehkä kuitenkin kannattaa keskittyä vain opiskeluun, jos suinkin voi. Siinä ne työssäkäyntimahdollisuudet vähitellen selviävät.

      Valmis maisteri vailla mitään työkokemusta on heikoilla, paitsi jos jää yliopistoon.

    • kirjamies69

      mitä kirjaa

    • oikislainen

      Kyllä ainakin Helsingissä suurin osa jo opinnoissa hieman edenneistä ovat töissä opintojen ohessa ja suosittelen ehdottomasti työntekoa edes jossakin vaiheessa opintoja. Helsingissä tarjolla on suht paljon eri pituisia harjoittelupaikkoja sekä asianajotoimistoissa kuin yrityksissäkin. Ensimmäisen oman alan harjoittelupaikan saaminen saattaa joillekin olla haastavaa, mutta kun työkokemusta, opintoja ja kontakteja alkaa olemaan enemmän, helpottuu myös harjoittelupaikkojen saanti. Työkokemus opintojen aikana on tärkeää, sillä se auttaa työllistymään valmistumisen jälkeen. Moni saattaa esim. jäädä toimistoon töihin, jossa ovat valmistumisen aikoihin olleet harjoittelussa. Antaisin semmoisen vinkin opintonsa aloittavalle, että aluksi kannattaa tosiaan panostaa arvosanoihin. Joissakin toimistoissa arvostetaan hyvää keskiarvoa, varsinkin jos työkokemusta ei ole vielä paljon. Toisaalta välivuotena saadusta työkokemuksesta voi myös olla hyötyä sen ensimmäisen harjoittelupaikan saamisessa esim jos on ollut asiakaspalvelutehtävissä, ulkomailla töissä tms. Stressiä keskiarvosta ei kuitenkaan kannata ottaa.. Kaikkia toimistoja ei kiinnosta kursseista saadut arvosanat, mutta joihinkin paikkoihin voi helpommin päästä jos on hyvä keskiarvo. Työskentely opintojen ohessa on hyvä kombinaatio oppia juristin ammattia varten. Monet työpaikat ovat myös hyvin joustavia työpäivien suhteen ja näin ollen opiskelijan on helppo käydä tenteissä jne..

      • OTM_Helsingistä

        Komppaan tätä. Itse tosin aloitin oman alan työt jo fuksivuoden keväällä ja pakko myöntää, että se hieman verotti opintomenestystäni. Jälkeen päin olen kuitenkin päässyt hyviin työpaikkoihin ja nyt valmistumisen jälkeen aloitan työt saman tien arvostetussa asianajotoimistossa. Työnteko opintojen ohella on erittäin suositeltavaa. En tunne oikkaria, joka ei olisi tehnyt oman alan töitä opiskeluaikanaan.


    • entinenpedakoomikko

      Oikeassa olet nykyisin ei toimita kuten enne itsekin tein töitä aina kun oli tilaisuus oli paljon hyötyä työn h aussa. Ennen ei ollut opintorahoja ja opinolainoja joten elääkkinpiti. Nykyisi kaikki pitäisi saada köyhtyvältä yhteikunnalta

    • kokoaikainen_

      Itse kävin melkein kokoaikaisesti opiskelujeni aikana iltapäivätöissä niin, että aamupäivisin oli mahdollista osallistua opetukseen ja lukea tentteihin. En saanut töitä alaltani. Yritin päästää aa-toimistoihin ja oikeuslaitoksiin sihteeriksi.

      Toimin nyt itsenäisesti ja hoidan juttuja. Aa-toimistoista en olisi saanut minkälaista hyötyä, koska he eivät hoida yksitysten riita- ja rikosjuttuja.

      Tällä hetkellä itsenäisesti lakimiehenä toimiminen on erittäin vaikeata, koska juttuja/asiakkaita on todella vaikeata saada. Itsenäiset lakimiehet/asianajajat kärsivät juttujenpulasta ja moni heistä on ulosotossa.

      Itsenäisenä lakimiehenä ansaitsee huomattavasti vähemmän kuin ansiotöissä käyvä henkilö.

      Opiskeluaikana kaikkien odotuksen ovat suuria, mutta valmistumisen jälkeen tilanne on toisin: töitä on mahdoton saada. Samalla yllättää myös muiden kollegoiden röyhkeä käytös. Töissä on myös paljon vaaroja, koska vanhempien lakimiesten/varatuomarien joukosta löytyy järjestäytynyttä rikollisuutta, jolla nuoria "sinisilmäisiä" valmistautuneita yritetään saada mukaan rikolliseen toimintaan, kiristää tai jopa tappaa.

      • OTM-2015

        Olitko töissä lakialalla ennen valmistumistasi?

        On totta, että töitä on tällä hetkellä vaikea saada, mutta muu viestissäsi on puppua.


    • kokoaikainen_

      En ollut. Ja muu ei ole puppua! Katso vaikka viimeistä Aarnion juttua, jossa myös eräs VT vaimoineen tuomittiin 2 vuodeksi ja 6 kuukaudeksi vankeuteen pahoinpitelystä ja kiristämisestä.

      • Volkaano

        Vulkaanista toimintaa ei hidastanut edes aikaisempi ehdoton tuomio talousrikoksista. Uusi nimi, samat kujeet.


    • entinenopiskelija

      Itse olen monivuotiset opinnot rahoittanut omalla työllä ilman opintolainoja ja edes kanskoulua en käynyt kuin 6 vuotta. Kun yli 20v olin kesätöissä 60 luvulla ostin uudehkon auton ratsiassa nuori poliisi tiukkasi kenen auto kaveri todisti kyllä on juuri ostanut mutta vliaikainen rekisteriote jäi kämpille. mikä sinun ammatti on kysyi poliisi , opiskelija, ei opiskelijalla voi tälläista autoa olla.
      Teki mieli sanoa onko sinulla niin huono palkka. onneksi pidin suuni kiinni. Toinen poliisi sanoi tule huomennna polisilaitokselle nättämään. Joten kyllä kesätöilläkin tienasi.

      • ei.ullamuuta

        Voi kun olisit oppinut kirjoittamaankin niiden monivuotisten opintojen parissa.


    • mikeross7

      Itse teen opintojen ohella töitä asianajotoimistossa kolmena päivänä viikossa ja loppuina keskityn opiskeluun.

    • omatoimisuuskannattaa

      Olen aina rahoittanut opiskeluni tekemällä työtä jouto aikana, koulutusta on kertyny vaikka muiile jakaa ja velkaa muodon vuoksi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4985
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe