Miten eristää veneen oikeaoppisesti

Eristepuuhissa

Minulla tuo purjehduskausi on aina melko pitkä ollut, aikaisin jäiden lähdettyä aloitan ja hieman ennen jäiden tuloa lopetan. Viime kausi alkoi 02.04 ja loppui 22.12.
Veneenä on 1985 vuoden Omega 36. Itse rungon sisäpuolinen eristäminen olisi aika helppo homma kun vaan tietäisi mikä olisi oikea eristysmateriaali niitä kun nykyään on vaikka kuinka paljon eri sortteja. Löytyy yksi sellainen 30 mm paksuinen hieman taipuva levy (nyt en nimeä muista) jolla mainoksen mukaan saisi melkein 100 mm vuorivillaa vastaavan eristyksen. Kallis kuin mikä sen neliöhinta on mutta vaikuttaisi muuten olla kovin sovelias tarkoitukseensa, varsinkin kun on taipuisa.
Jos olisi jollakin tietoa /kokemusta niin ottaisin mielelläni opikseni. Tottakai voisi uhrata rahansa parin Eberiin mutta mieluummin ei koska asennuksineen päivineen aika kallis lysti ja sitten polttoaineet päälle. Pahimassa tapauksessa löpötankki tyhjä kun sitä moottoria haluaisi käyttää.

48

2165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eristäjä_Erkki

      Tuo taipuisa levy on pilkkihaalarit ja karvahattu läpillä. Voi laittaa seinään tai itsesi päälle vapaa valintaisesti. Eberin tilalle voit käyttää auton sisätilalämmitintä, kun veneessäsi on jo se tehokas invertteri.

      • Eristepuuhissa

        Kiitos asiallisesta kommentistasi. Juuri tällaista neuvoa tarvitsen.


      • seppomartti
        Eristepuuhissa kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta kommentistasi. Juuri tällaista neuvoa tarvitsen.

        Ainakin Etra myy 3 ja 5-6mm vaahtomuovia 1,5m levyisenä metritavarana. Liimasin telaamalla vesiliukoista kontaktiliimaa molemmille pinnoille. Jos pinta jää näkyville, eikä garneerauksen alle, niin tarvitaan kerros verhoilumuovia. 30mm levystä ei ole kokemusta mutta epäilen mahdottomaksi taivuttaa veneen rungon epäsäännöllisiin muotoihin. Kokeilemalla selviää.
        Eberi luultavasti on suurempi riski akkukapasiteetille kuin polttoainetankille. Syksyllä valoisaa aikaa ei ole montaa tuntia. Lämmitetty pakkasilma on epämiellyttävän kuivaa, kurkku oli aina karhea aamulla.


      • Talvipalelija

        Joo, eikös ollutkin asiallinen vastaus asialliseen kysymykseen. Seuraavaksi ehdotetaan tietysti sisäistä villapaitaa.
        Odottele, niin saat kohta hyvänkin vastauksen kenties. Itse olen veneen kokenut hankalaksi, koska lämmön ulosvirtaamakohdat ovat aina yläosissa, Esim Tuuletusluukku ja kulkuaukot. Lämpö menee harakoille. Joissain tapauksissa lattialämmitys olisi teutettavissa. Turkin levyjen alareunoihin sähkövastus tms. Kertokoot kokeneemmat tarkemmin.


    • 180

      Tuo supereriste mitä tapailit? on nimeltään aerogeeli, joka ei kestä kosteutta.
      Polyuretaani on myös hyvä eriste ja helposti työstettävä.
      En uskalla lausua paljoakaan veneen eristämisestä, koska se eroaa merkittävästi talonrakennuksesta, mutta konsenssin kanssa täytyy siinä ainakin olla tarkkana.
      Olin kerran vuosia sitten purkamassa lentokonetta, jolla pystyi lentämään jatkuvien pakkasten korkeuksilla.
      Siinä oli 10 cm paksu eriste ja ne eristeet oli pakattu eräänlaisiin muovipusseihin. Luultavasti tuon kondenssin takia ???
      Omassa brittiveneessäni on sanwichrunko ja lisäksi sisäseinän ja rungon välissä iso ilmarako (2 - 10 cm). Kondenssia en ole siellä nähnyt muualla kuin takatavaratilojen ja cockpitin alueella.
      Minä tosin liikun veneellä vain kesäaikaan, joten en tiedä miten siellä noilla sinun keleilläsi tarkenisi.
      Eiköhän täällä ole enemmän asiasta tietäviä mukana, jotka pystyvät antamaan ohjeita asiassa.

      • Eristyspuuhissa

        Kiitos tiedosta eli sitä aerogeeliä en ainakaan kokeile. Se 30 mm eriste oli kyllä ihan levymateriaalia mutta melko taipuisaa. Olen sitä 3 vuotta sitten Dusseldorfin venemessuilla käsin koskettanut ja todellakin oli suhteellisen taipuisaa. Suosittelivat että sitä käyttäisi vesilinjan yläpuolella jos päämääränä on eristää kylmän ulkoilman ulkopuolelle. Vesilinjan alapuolinen tila ei ole ollut ongelmallinen koska edellinen omistaja oli sen jo tosifiksusti eristänyt ja tuuletus oli jo silloin lisäventtilaattoreilla hoidettu eli kosteusongelmia ei ole ollut sillä alueella. hieman on "seinät" hikoillut kun lämmittää ja ulkona öisin jopa nollakeli. Tähän ongelmaan oikeastaan haen apuja ja samalla saada oikeasti vähän paksumpaa kylmää eristävä ainetta "seinniin"


    • Joakim1

      Veneessä ilmanvaihto, ikkunat, luukut ja turkkilevyt aiheuttavat merkittävän lämpöhukan. Aivan turha on kylkiä eristää noin hyvin ellei sitten laita myös tuplalaseja jne. Seinille kertyvään kosteuteen riittää jo muutaman millin paksuinen verhoilumateriaali.

      Mitä tuolla nyt on kyljissä?

      • Kauden_jatkaja

        Jaa. Minulla on alumiinivene ja kyllä on mukavaa että seinät on eritetty. Lattia on ihan lämmin, pilssisää 20-30 cm tyhjää eritävää ilmatilaa. Usein vesikin on lämpimämpi kuin ulkoilma, varsinkin sykyisin kun lunta sataa kannelle. Seinät kyllä hohkaisi kylmää ilman eristystä, tosin vaimo vilukissana (tai yleensäkin kissana) laittaa makuualustan seinää vasten, kun ulkona on alle 10 astetta. Pakkasellakin veneillään ja Reflex kamiina lämmittää patterit. Taas Joakim on tietävinään.

        Minulla oli yhtenä sykysä sisäkaton remonti menossa. Eli oli ei ollut eristeitä eikä sisäkaton levyä. Jo alkusyksytä oli pirun kylmä, vaikka Reflex oli täysillä. Remontin jälkeen eli eristyken (20 mm saunasatu finnfoam) jälkeen kamiinan säätöä ei voi pitää edes puoliteholla kun vene lämpenee liikaa. Että on sillä erityksellä merkitystä.


      • Joakim1
        Kauden_jatkaja kirjoitti:

        Jaa. Minulla on alumiinivene ja kyllä on mukavaa että seinät on eritetty. Lattia on ihan lämmin, pilssisää 20-30 cm tyhjää eritävää ilmatilaa. Usein vesikin on lämpimämpi kuin ulkoilma, varsinkin sykyisin kun lunta sataa kannelle. Seinät kyllä hohkaisi kylmää ilman eristystä, tosin vaimo vilukissana (tai yleensäkin kissana) laittaa makuualustan seinää vasten, kun ulkona on alle 10 astetta. Pakkasellakin veneillään ja Reflex kamiina lämmittää patterit. Taas Joakim on tietävinään.

        Minulla oli yhtenä sykysä sisäkaton remonti menossa. Eli oli ei ollut eristeitä eikä sisäkaton levyä. Jo alkusyksytä oli pirun kylmä, vaikka Reflex oli täysillä. Remontin jälkeen eli eristyken (20 mm saunasatu finnfoam) jälkeen kamiinan säätöä ei voi pitää edes puoliteholla kun vene lämpenee liikaa. Että on sillä erityksellä merkitystä.

        Alumiini johtaa lämpöä lähes 1000-kertaisesti lasikuitulaminaattiin verattuna ja on paksuudeltaan n. puolet.

        Lasikuitulaminaatin lämmönjohtavuus on n. 0,4 W/mK eli 10 mm paksu laminaatti johtaa 20 C lämpötilaerolla 800 W/m2. Alumiinilla vastaava luku on n. 200 W/mK eli 5 mm alumiini johtaa 20 C lämpötilaerolla 800 kW/m2. Käytännössä siis alumiiini pysyy kylmänä tai eri puolen lämmönsiirrosta riippuen jossain puolivälissä ulko- ja sisälämpötilaa.

        Jos laminaatti on kerrosrakenteinen, se on jo erinomainen eriste. Balsan lämmönjohtavuus on 0,048 W/mK. 10 mm balsakerroksen läpi siirtyy enää vajaat 100 W/m2 20 C lämpötilaerolla.

        Ensimmäisessä veneessäni oli kyljet paljasta umpilaminaattia. Liimaamalla seinään 3 mm PVC-verhoilu (Pelon Marina) loppui veden valuminen seinillä ja seinä ei enää tuntunut epämielyttävältä paljasta ihoa vasten. Tuon lämmonjohtavuus lienee n. 0,1 W/mk eli 3 mm tuota + 10 mm lasikuitua tarkoittaa n. 300 W/m2 lämmönsiirtoa 20 C lämpötilaerolla. Eli lämpöhukka tippui 60%.

        Jos haluaa parempaa, 5 mm vaahtomuovieriste (0,04 W/mK) tuon alle niin ollaan kerrosrakenteen 100 W/m2 20 C arvossa.

        100 W/m2 on tietysti vielä paljon vaikkapa taloihin verrattuna, mutta vapaata (ei kaappia, patjaa tms.) pintaa on aika vähän ja ikkunoista/luukuista menee kuitenkin ~1000 W/m2. Siksi ei ole merkittävää hyötyä eristää kylkiä 100 mm villlaa vastaaviksi (20 C lämpöhäviö alle 10 W/m2).


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Alumiini johtaa lämpöä lähes 1000-kertaisesti lasikuitulaminaattiin verattuna ja on paksuudeltaan n. puolet.

        Lasikuitulaminaatin lämmönjohtavuus on n. 0,4 W/mK eli 10 mm paksu laminaatti johtaa 20 C lämpötilaerolla 800 W/m2. Alumiinilla vastaava luku on n. 200 W/mK eli 5 mm alumiini johtaa 20 C lämpötilaerolla 800 kW/m2. Käytännössä siis alumiiini pysyy kylmänä tai eri puolen lämmönsiirrosta riippuen jossain puolivälissä ulko- ja sisälämpötilaa.

        Jos laminaatti on kerrosrakenteinen, se on jo erinomainen eriste. Balsan lämmönjohtavuus on 0,048 W/mK. 10 mm balsakerroksen läpi siirtyy enää vajaat 100 W/m2 20 C lämpötilaerolla.

        Ensimmäisessä veneessäni oli kyljet paljasta umpilaminaattia. Liimaamalla seinään 3 mm PVC-verhoilu (Pelon Marina) loppui veden valuminen seinillä ja seinä ei enää tuntunut epämielyttävältä paljasta ihoa vasten. Tuon lämmonjohtavuus lienee n. 0,1 W/mk eli 3 mm tuota + 10 mm lasikuitua tarkoittaa n. 300 W/m2 lämmönsiirtoa 20 C lämpötilaerolla. Eli lämpöhukka tippui 60%.

        Jos haluaa parempaa, 5 mm vaahtomuovieriste (0,04 W/mK) tuon alle niin ollaan kerrosrakenteen 100 W/m2 20 C arvossa.

        100 W/m2 on tietysti vielä paljon vaikkapa taloihin verrattuna, mutta vapaata (ei kaappia, patjaa tms.) pintaa on aika vähän ja ikkunoista/luukuista menee kuitenkin ~1000 W/m2. Siksi ei ole merkittävää hyötyä eristää kylkiä 100 mm villlaa vastaaviksi (20 C lämpöhäviö alle 10 W/m2).

        Jatketaan vielä, että ko. arvot olivat vain rakenteeen lämmönsiirtoja. Lisäksi molemmin puolin on vielä lämmönsiirto pinnasta ilmaan tai veteen. Ilmalle ne ovat suuruusluokkaa 100 W/m2.

        Nykyinen veneeni on 35-jalkainen kerrosrakenteinen. Kyljissä on verhoillut vanerilevyt ei muuta eristettä. 4 kW lämppärillä saa helposti 20 C lämpötilaeron ulkoilmaan ja veteen. Muutaman tunnin käy täysillä sitten pienentää tehoa.


    • seppomartti

      Sandwichkylkeä tai kantta ei minusta kannata lisäeristää. Umpilaminaatti kyljessä kannattaa. Kulkuaukkoon ja luukkuihinkin voi helposti virittää pyyhkeen tai huovan lisäeristeeksi. Kun nuorempana purjehdin pakkaskelissä niin en muista kylkien kondenssin olleen ongelmana. Metalliosia, kuten valoventtiilien ja luukkujen alumiinikehyksiä, ei pysty eristämään tai lämmittämään kuivaksi. Ei sisäilmaa kannata yrittää lämmittää mihinkään koti- ilman lämpötilaan lämpöhukan vuoksi vaan villapaita, pipo ja makuupussi on tarpeen.

      • surkeanlaadunmittari

        Entäs ja, kun sandwits kostuu ajan kanssa ja muodostaako sitten kylmösillan, mitäs sanno seppomarti.

        Paskempaa kylkirakennetta toivottavasti ei enää keksitä, uutena jäykkä ja kevyt, vanhana jotain muuta.


      • seppomartti
        surkeanlaadunmittari kirjoitti:

        Entäs ja, kun sandwits kostuu ajan kanssa ja muodostaako sitten kylmösillan, mitäs sanno seppomarti.

        Paskempaa kylkirakennetta toivottavasti ei enää keksitä, uutena jäykkä ja kevyt, vanhana jotain muuta.

        Ei ole ollut missään veneessä märkää sandwichia. Enkä purjehdi enää kylmässä ilmassa eli en osaa sanoa mitään. Asuntovaunuissa sanotaan myös olevan märkiä kerrosrakenteita. Luultavasti ovat kylmiä.
        Pilssin lämpöeristäminen luultavasti on turhaa. Lyhyttä aikaa Suomen syksyä lukuun ottamatta vesi on ilmaa kylmempää. Ottamalla sisää tuleva ilma tai lämmitettävä ilma pilssin kautta saisi kosteuden tiivistettyä sinne kylmän kammion peuiaatteella. Tästäkään ei minulla ole käytännön kokemusta.


      • Joakim1
        surkeanlaadunmittari kirjoitti:

        Entäs ja, kun sandwits kostuu ajan kanssa ja muodostaako sitten kylmösillan, mitäs sanno seppomarti.

        Paskempaa kylkirakennetta toivottavasti ei enää keksitä, uutena jäykkä ja kevyt, vanhana jotain muuta.

        Onko sinulla jotain tietoa sandwhichkylkien rakenne- ja kosteusongelmista? Erittäin harvinaisia väittäisin. Kansissa on hiukan enemmän ongelmia, mutta nekin pääosin ruuvattuihin tiikkikansiin liittyviä. Aika monessa veneessä on myös ollut paikallinen ongelma kannella seisovan maston jalassa, jossa vaneripala on mädäntynyt jalan alta.


    • Halpaajahelppoa

      Voisko se olla finnfoam-tyypistä matskua? Ite laitoin 5v sitten löpökamiinan vesikierukalla, ja vesipatterit etu- ja takapunkan alle. Veneenä mulla omega 34, kamiina dickinson newport, tilasin canadasta. Pidän keväällä ja syksyllä pidempiäkin jaksoja päällä, enimmäkseen minimiteholla, toimii ilman sähköä, ja ei ole ilmaantunut tarvetta lisäeristykselle. Saa polttaa löpöä, laitoin erillisen gravitaatiotankin, toimii kuin ennen vanhaan junan vessa!

    • Yllätysodottaa

      Oletko nyt ihan varma että veneen (omega 36) lisäeristäminen olisi ihan helppo homma??!

    • Erkinnimi123
    • plmplm

      Lasikuitulaminaatin lämmönjohtavuus on n. 0,4 W/mK eli 10 mm paksu laminaatti johtaa 20 C lämpötilaerolla 800 W/m2.

      Pitänee paikkansa mutta jos tähän laittaa päälle 30 mm uretaanilevyn niin samalla lämpötilaerolla lämpöä vuotaa noin 17 W/m2. 10 mm eriste tuottaisi noin 51 W/m2.

      Jos saat eristettyä veneestä 5 m2 niin lämmityksen tehontarve pienenee ~3900 W.
      Mitä ohuempia eristeet ovat niin työvirheiden merkitys kasvaa.

    • Eristepuuhissavielä

      Kiititos monesta arvokkaasta vihjeestä. Useampi niistä on harkitsemisen arvoisia.
      Myös Eristäjä_Erkin vikkiä pitänee harkita :=)

    • pu-kunniaan

      Polyuretaani ei ime kosteutta. Levyjä on vaikea taivuttaa ja vaahto sotkee.

      Sen saa kuitenkin niin tiiviisti, ettei rakoihin mahdu hirveästi kosteutta.

      • Anonyymi

        nii ne eristevalmistajat sanoo mut avaappa vaikka joku vanha terhi vene niin on se urtsu vaan aika märkää


    • Tarmo_Urho_Sisu

      Parasta olisi, jos alla olisi CA ja saalinkilippu sekä kaminan korsteeni katolla. Korsteeniin saisi vaikka pöytäliinan trimmiin apupurjeeksi.

      Silloin voisi murtaa nämä ohuet nykyjäät ja tehdä väylää muille kuttaperkka huvikuunareille.

    • AsiatTietävä

      Lämpöeristeeksi ainoa oikea ja toimiva on nykytiedoilla polyuretaani ruiskuttamalla suoraan runkoon ennen sisustamista n.5cm vahvuisena, kaikki muut levyt yms. on lähinnä "tekohengitystä" koska ne on lähes mahdotonta saada riittävän tiiviksi ja runkoon kiinni ettei tulisi kondensio ilmiötä ja sen takia kosteus ongelmia.

      Monet kirjoittajat neuvoivat lämmittimiä vaikka alkuperäinen kirjoittaja kysyi (lämpö) eristämisestä ??

      • Anonyymi

        Armaflex on kyllä parasta eristettä monellakin tapaa, helppo asentaa, kestää kosteutta, vaikka jossain kohtaa painuu, niin eristää silti ja pitää kondenssin poissa.

        Armaflexin alkuperäis tarkoitus on jäähdytys linjojen eristys vaativissa kohteissa ja jäähdytys linjat kondesoivat, niin on varmasti hyvää, mutta ei halpaa.


    • Anonyymi

      Mainittu Mads eristää nyt seuraavaa paattiaan, Armaflex vaahtokumilla. Valitsi laadun jossa liima valmiina.
      https://youtu.be/Ru6xqtb0BcI?t=133
      Etra myy umpisolukumia, tosin moni muukin, rullatavarana. Veneissä on kyllä herkästi kondenssiongelmia, mutta ne paljon kiini miten lämmittää venettään, ja paljonko kokkaillan. Ja tietysi myös siitä miten mnärkiä tamineita sisälle kannetaa ja miten paljon nuoriso viihtyy suihkussa. jne.
      Joka tapauksessa on inhaa jos punkan patjat kastu valuvasta kondenssista, mutta toisaalta, kylmä seinä myös kerää ilmasta liikaa kosteutta, ja jos sen kosteuden johtaminen pilssiin on tehty järkevästi, ilmankosteus vähenee mitä kylmemmät seinät.

    • Anonyymi

      Lähes ainoa ja paras eriste on ruiskutettava polyuretaani vaahto veneen sisäpintoihin
      ja se olisi pitänyt tehdä jo veneen rungon valmistusvaiheessa ennen sisätilojen töitä.

      Muut eristeet ja niiden asennus on lähes turhaan työtä ja kondensivesi ongelmat alkavat ilmetä ennen pitkää.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä, että ruisku-uretaani on ylivoimainen eriste.
        18m teräspurjeveneen eriste (n 50mm) toimii 30 vuoden käytön jälkeenkin erinomaisesti.
        9kW vesikiertolämmittimellä on pärjätty vielä uudenvuoden purjehduksillakin .
        Uretaaniruiskutus saattaa olla ehkä mahdotonta valmiissa veneessä, joten
        joku liimattu levy lienee ainoa ratkaisu jälkiasennukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että ruisku-uretaani on ylivoimainen eriste.
        18m teräspurjeveneen eriste (n 50mm) toimii 30 vuoden käytön jälkeenkin erinomaisesti.
        9kW vesikiertolämmittimellä on pärjätty vielä uudenvuoden purjehduksillakin .
        Uretaaniruiskutus saattaa olla ehkä mahdotonta valmiissa veneessä, joten
        joku liimattu levy lienee ainoa ratkaisu jälkiasennukseen.

        höyrynläpäisy on rakenteessa siten, että eriste kuivuu ulospäin koska sillä puolella vesihöyrynvastus on pienempi. Kosteuden siis pitäisi fysiikan lakien mukaan poistua eristeestä ulospäin. Kun uretaani ruiskutetaan suoraan runkoon kiinni se voi kuivua vain sisäänpäin ja tämä ei ole mahdollista kuin siinä tilanteessa että teräsrakenteen ulkopuolella on paljon lämpimämpi kuin sisäpuolella...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että ruisku-uretaani on ylivoimainen eriste.
        18m teräspurjeveneen eriste (n 50mm) toimii 30 vuoden käytön jälkeenkin erinomaisesti.
        9kW vesikiertolämmittimellä on pärjätty vielä uudenvuoden purjehduksillakin .
        Uretaaniruiskutus saattaa olla ehkä mahdotonta valmiissa veneessä, joten
        joku liimattu levy lienee ainoa ratkaisu jälkiasennukseen.

        no jaa rakennusvaiheessa tekee tuplarungon ja vetää alipaineen sinne niin 4cm ilmaraolla pääsee jo 20cm villaa vastaavaan eristykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        höyrynläpäisy on rakenteessa siten, että eriste kuivuu ulospäin koska sillä puolella vesihöyrynvastus on pienempi. Kosteuden siis pitäisi fysiikan lakien mukaan poistua eristeestä ulospäin. Kun uretaani ruiskutetaan suoraan runkoon kiinni se voi kuivua vain sisäänpäin ja tämä ei ole mahdollista kuin siinä tilanteessa että teräsrakenteen ulkopuolella on paljon lämpimämpi kuin sisäpuolella...

        riskirakenne siis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no jaa rakennusvaiheessa tekee tuplarungon ja vetää alipaineen sinne niin 4cm ilmaraolla pääsee jo 20cm villaa vastaavaan eristykseen.

        Ja meinaatko, että se alipaine pysyy kuin ikkunalaseissa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja meinaatko, että se alipaine pysyy kuin ikkunalaseissa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen?

        Ikkunalaseissa ei ole alipaine. Lasi on niin taipuisaa että alipaine vetäisi lasilevyt yhteen ja alipaineesta ei olisi mitään hyötyä. Ikkunatehtaat laittavat lasien väliin jalokaasun, pikkupajat käyttävät yleensä tavallista ilmaa ja välilistan sisällä raetta joka imee kosteuden itseensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikkunalaseissa ei ole alipaine. Lasi on niin taipuisaa että alipaine vetäisi lasilevyt yhteen ja alipaineesta ei olisi mitään hyötyä. Ikkunatehtaat laittavat lasien väliin jalokaasun, pikkupajat käyttävät yleensä tavallista ilmaa ja välilistan sisällä raetta joka imee kosteuden itseensä.

        Eikä ne kaasut siellä kuitenkawn pidemmän päälle pysy.


    • Anonyymi

      Jos veneestä mielii talviasuttavan niin runkomateriaaliksi valitsisin teräksen ja eristeeksi uretaani. Rakenne menisi näin runko/ vähintään 5cm tuuletusväli/10cm uretaanieriste/sisäpinta. Ja sitten tulisi huolehtia että rungon hikoilema kondenssivesi ensisijaisesti tuulettuu mutta ääritilanteessa pääsee valumaan pilssiin eikä kerrytä vesialtaita minnekkään muualle. Sitten talotekniikka kohalleen eli lähinnä pieni alipaine sisälle niin pienet ilmavuodon eivät aiheuta kosteushaittoja. Ilmanvaihto ja muut lvi hommat sitten oman maun mukaan

      • Anonyymi

        eli samaan tapaan kuin oikeaoppinen peltikaton alapuolinen rakenne


    • Anonyymi

      enemmänkin eristettä voi laittaa mutta 10cm uretaania vastaa 20cm villaa että kyllä sillä jo pärjää.

    • Anonyymi

      2cm tyhjiöeriste vastaa noin 10cm villaa

      2cm aerogel vastaa melkein 10cm villaa

      5cm uretaanieriste vastaa noin 10cm villaa

      10cm eps eli styroxi finfoam ym ym vastaa noin 10cm villaa

    • Anonyymi

      Ylempänä mainitaan eristeenä ruiskutettava polyuretaani. Kuka selvittäidi minulle tuntematonta tekniikkaa. Sekoitetaanko komponentit ruiskutusvaiheessa ja miten paisuessaab pysyvät veneen pystypinnoilla tai katossa?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      teräsveneen eristäminen ei eroa paljoakaan esimerkiksi peltikaton sisäpuolisesta eristämisestä. Kyllä sinne on suositeltavaa se tuuletusrako jättää sanokoon eristevalmistajat mitä hyvänsä. Kesäkäytössä ongelmia ei ilmene mutta suomen pakkasilla talvikäytössä rakenne on tuhoon tuomittu. Täytyy myös pitää huoli että se tuuletusrako todella tuulettuu.

      tässä tarinaa
      "
      Ostettiin vanha talo vuonna 1995. 1920 rakennettu mansardikattoinen villa.

      Edellinen isäntä oli semmoinen lahjakas tee-se-itse -mies.

      Hän oli laittanut kuistin lämpimäksi ruiskuttamalla katon jyrkempään osaan polyureteenia. Hän vuorasi rakenteen ensin sisältä kipsilevyllä, jätti noin 10cm raon, joka ruiskutettiin täyteen PU-vaahtoa. Tämä tapahtui 1994.

      Me tehtiin remonttia 1996. Samalla tutkin eteisen kattoa. Otin kipsilevyä pois ja kaivoin uretaanin sisältä kattotuolin näkyviin. Se oli märkä. Niin märkä kuin puu voi olla. Kun siihen painoi puukkoa, vesi tirisi vastaan.

      Kaivoin sitten kauttaaltaan näkyviin kattotuolit ja ruoteet, ja pellin. Kaikki puuaines oli yhtä märkää, ja pelti ruosteessa. Puu ei ollut kuitenkaan vielä mätää.

      Rakensin systeemit uusiksi mutta jätin tuuletusraon.

      Kokeile vaan sinäkin PU-vaahtoa, mutta katso muutaman vuoden päästä mitä on tapahtunut. Kerro sitten meille."

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      kyllähän näillä leveysasteilla veneiden pitäisi olla eristettyjä jo tehtaalta.

    • Anonyymi

      Harkitsin eristämistä mutta päädyin pikaratkaisuun.
      Syksyllä käytän veneen sisämattoina halpoja solumuovi makuualustoja.

      Pitää jalat mukavasti lämpiminä.

      Ei kylläkään saa mitään tyylipisteitä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Järkevämpää on kuin eristää kaikenmaailman kepulikonsteilla jälkikäteen, on ostaa lisää lämmitystehoa. Kaksi tehokasta diesel lämmitintä tai vesikiertokamina ja yksi tehokas diesel lämmitin yhdessä kyllä pitää veneen lämpimänä. Akkutehoa tietysti riittävästi vaaditaan. Mieluummin minä maksan dieselin ja lisäakut kuin alan lisäämään eristyslevyjä valmiiseen veneeseen.

    • Anonyymi

      Kokeneena retkeilijänä voin kertoa, että lämpötilan merkitys lämpimyyteen on pieni. Sen sijaan kosteus ja vetoisuus haittaavat.

      Kun mitoittaa veneeseen lämmitystehoa niin, että se pysyy kuivana, eristäminen on täysin turhaa. Kun ei vedä eikä ole kosteutta, loppu on helppo hoitaa vaatetuksella.

    • Anonyymi

      Jos venettä rakentamisen tai täysremontin yhteydessä eristetään, niin pitää tilata paikalle uretaanin ruiskuttaja, ammattilainen joka työkseen teollisuudelle säiliöitä ym eristää uretaanilla. Täyttä trollausta tässä ketjussa nämä ohjeet, että ruiskutetun uretaanin ja veneen rungon väliin pitäisi ilmarako jättää. Se kama on ruiskutettuna todella jytkyä ja tiivistä, kyllä sen alle ei kondensoidu yhtään mitään?? Eikä sen alta asianmukaisesti käsitelty teräsrunko ruostu. Eikös vaan?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ja miksi suomalaiset jännittää?

      Taas nähtiin osoitus siitä tuolla Tokiossa kun meidän ukko jännitti kisansa pipariksi. Eihän muut jännitä mitään. He vaan roiski haulikolla naama peru
      Maailman menoa
      129
      1484
    2. Olipa hyvä sarja Sofian salaisuudet

      Sofian ulosanti niin miellyttävää kuunneltavaa, toista kuin Maran öö, öö, tota, tota, mmmm, mmmmm. Ja Stefun äitikin oli mukana miesystävänsä kanssa,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      1436
    3. En kaipaa enää "kaivattuani"

      Tai siis kaipaan, mutta en voisi kuvitellakaan enää meitä mihinkään suhteeseen. En toivo häneltä yhteydenottoja, enkä myöskään mielellään haluaisi en
      Ikävä
      94
      1302
    4. Sofia naureskelee Nikolle avoimesti

      Ilkeä akka https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/23a3e901-b255-4986-acc4-287acedfded6
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1215
    5. Miksi Martina oli niin kamala Sofialle?

      Eron tullessa kuitenkin Martina oli kiitollinen, siunattu, onnellinen. Onhan tuo ihan tavanomaista että kaverin mieheen voi rakastua . Rakastuihan Mar
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      1110
    6. Kiitos Seiskalle Sofian nolaamisesta!

      Pitkän aikaa Seiska selkeästi mielisteli pellepariskuntaa. Ei pienintäkään juttua esimerkiksi pellepariskunnan vapun sekoilu- ja riitelybileistä Levi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      46
      994
    7. Mara Taas kiitollinen

      Mä en kestä😂.. Mara Taas kiitollisena istuu rannalla, eikö se vois keksiä jo jotain muuta tekstiä. Monta kuvaa taas missä MINÄ, MINÄ. Ja taas mennään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      928
    8. Analysoi teidän kohtaamisianne

      Mikä niissä vaikuttaa siltä että tunne on molemminpuolinen?
      Ikävä
      63
      898
    Aihe