Lyckat medborgarinitiativ för bevarande av

viktigtförösterbotten

fulljour på Vasa Centralsjukhus.På fyra dagar har det underskrivits 17 249 gånger.

33

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minåsikt

      Man undertecknar det som är seriöst och viktigt.

    • ingenpanik

      Här är ju gott om tid att få 50 000 namn.

      • överallt

        Hur många sku det bli i slutet?...intressant....


    • Intresset är annat bland folk, då man skall bygga eller bevara något. Människor som är så funtade är ofta också aktiva och positiva.
      Med fennonas medborgarinitiativ gick det som för ludiskuffargubbens offer och snart också Persuna. Vem orkar i all oändlighet med att riva, begränsa och beskatta?

      • föredömeförfennor

        Vår sittande fennoregering.


      • språkspråkspråk

        Isynnerhet persufennorna orkar.Tala & co. har varit mycket aktiva.


    • österbottning3

      Över 18 000 namn på så här kort tid är fint resultat.Tack till övriga Finland också.

    • Patrioten

      Ursäkta min fräckhet, men är ni så blåögda att ni tror att detta medborgarinitiativ har någon betydelse? Ja, regeringen måste behandla det, men dom ger aldrig vika, dom har bestämt sig för att förgöra allt som har med svenskan att göra, och det tänker de göra också, några underskrifter ändrar inte på det. Se bara hur Anna-Maja Henriksson behandlades i frågan om tingsnotarieplatserna i österbotten, helt bra diskussioner med justitieminister Jari Lindström, men han står där med fingrarna i kors bakom ryggen och ljuger henne rakt i ansiktet, när det kom till kritan visade sig att han hade gjort precis tvärtemot hur han hade sagt. Och likadant är det med alla dom andra. Vi kan inte lita på vår regering! Varför skulle detta medborgarinitiativ leda till något då det är regeringen som behandlar det?? Öppna ögonen!!

      • österb

        Du borde veta att det har redan hänt mycket pga. protesterier, i hösten Sipilä var tvungen att försäkra VCS:s säregenhet, och sa att nästan ingenting kommer att förändra just pga. det. Pres. Niinistö också säger sin mening när han försäkrade sotelagen...och sånt har inte ingen president nästan aldrig behöv göra. Detta har alltså hänt redan nu, och när inisiativet når riksdan med kanske hundratusen namn, dom måste göra nånting mera till VCS.
        Joo, i Österbotten man gör nånting, och inte bara hålla till godo.


      • Patrioten
        österb kirjoitti:

        Du borde veta att det har redan hänt mycket pga. protesterier, i hösten Sipilä var tvungen att försäkra VCS:s säregenhet, och sa att nästan ingenting kommer att förändra just pga. det. Pres. Niinistö också säger sin mening när han försäkrade sotelagen...och sånt har inte ingen president nästan aldrig behöv göra. Detta har alltså hänt redan nu, och när inisiativet når riksdan med kanske hundratusen namn, dom måste göra nånting mera till VCS.
        Joo, i Österbotten man gör nånting, och inte bara hålla till godo.

        Jag är imponerad över hur ni står på er i Österbotten, fast jag själv är född där. Här i södra finland tror jag många upplever tröskeln stor att börja stå på sig då man bara drunknar i mängden bland finnarna.

        Vad gäller presidentens ställningstagande, han är faktiskt den enda jag har respekt och förtroende för i regeringen efter allt detta, men tyvärr hade hans ställningstagande praktiskt taget noll juridisk betydelse, vår regering kan göra hur dom vill ändå, det har dom ju visat att dom gör om någon inte sätter koppel på dom och det kan nog inte ens presidenten göra.

        Dessutom är det nog något allvarligt fel någonstans om en stor del av befolkningen måste härja så här mycket för att inte bli förtryckta av regeringen!


      • tummenupp
        Patrioten kirjoitti:

        Jag är imponerad över hur ni står på er i Österbotten, fast jag själv är född där. Här i södra finland tror jag många upplever tröskeln stor att börja stå på sig då man bara drunknar i mängden bland finnarna.

        Vad gäller presidentens ställningstagande, han är faktiskt den enda jag har respekt och förtroende för i regeringen efter allt detta, men tyvärr hade hans ställningstagande praktiskt taget noll juridisk betydelse, vår regering kan göra hur dom vill ändå, det har dom ju visat att dom gör om någon inte sätter koppel på dom och det kan nog inte ens presidenten göra.

        Dessutom är det nog något allvarligt fel någonstans om en stor del av befolkningen måste härja så här mycket för att inte bli förtryckta av regeringen!

        Åtminstone gör österbottningarna något konkret istället för att sitta och gnälla på nätet.


      • detärbra

        Människorna har öppnat ögonen och sett vad regeringen håller på med,när de undertecknar initiativet visar de sin åsikt.


      • landepaukku9

        Hellre blåögd än blind som vår regering verkar att vara.


    • riktig

      Med denhär farten är 50.000 klart i februari.

    • allamee

      Hoppas att alla som är mot sote, skulle underskriver.

    • JopasJotakinNyt

      Tämähän päihitti kielialoitteen parissa päivässä?

      • bravooooooooooo

        Redan över 20 000 !


      • pässinpäät

        Nettifennot on hiljaa tästä hyvin valaisevasta tosiasiasta.


      • faktaärfakta
        pässinpäät kirjoitti:

        Nettifennot on hiljaa tästä hyvin valaisevasta tosiasiasta.

        Dom har inget att säga ?


      • pässinpäät
        faktaärfakta kirjoitti:

        Dom har inget att säga ?

        Totuuden kestäminen voi olla liian kova asia, joillekin.


      • Tärkeimmät

        Adresseista näkee sen, mitä kansa pitää oikeasti tärkeänä.


    • galvinisti

      varmaan allekirjoittajina on monta pikku-myytä, hemulia, muumipeikkoa ja nuuska-muikkusta

      • muikkune

        -ottaako pattiin?


      • egonur

        Har de inte rätt till sjukvård på samma villkor som offer för knivdragande fennon, supande gubbar och hustrumisshandlande fenno män


      • harmistusta

        Eihän kansalaisaloitteissa kysytä, KUKA allekirjoittaa, pääasia että allekirjoittaa. Jos muumipeikkokin allekirjoittaa, ei siitä kannata harmistua. Ja jos harmittaa, niin voisi kysyä, miksi? Olisiko esim. kannattanut panostaa pakkoruotsin poistoa vaativaan kansalaisaloitteeseen, ja miettiä SEN kohdalla, miksi kansa EI allekirjoita.


      • snorkfröken

        Jag har undertecknat.


      • snork-
        snorkfröken kirjoitti:

        Jag har undertecknat.

        Jag gör det också..lite senare, måste först prova på min nya apparat...


    • Nu ligger vi nära 28000 påskrifter.

      • aktivainsamlare

        Jätte många pappersunderskrifter också.


    • sotesuks

      Kyllä kieliaktiivia harmittaa, sillä kaikki näkevät että kansalaisaloite saa takuulla nimiä, jos asia on sen arvoinen. Kielialoite ei ollut.
      Nyt on oppimisen paikka kieliaktiivilla.

      • Kiintiöjuristi

        Sairaala-aloite toimii omalta osaltaan pakkoruotsin kyseenalaistajana! Miksi seinäjokisten puhuma ja vuosikausia opiskelema ruotsi ei kelpaa vaasalaisille ? Sitähän se Soininvaarakin kysyi..Eli aloite palvelee myös suomenkielisten vapauttamista pakkoruotsista!


      • osmopoliitti
        Kiintiöjuristi kirjoitti:

        Sairaala-aloite toimii omalta osaltaan pakkoruotsin kyseenalaistajana! Miksi seinäjokisten puhuma ja vuosikausia opiskelema ruotsi ei kelpaa vaasalaisille ? Sitähän se Soininvaarakin kysyi..Eli aloite palvelee myös suomenkielisten vapauttamista pakkoruotsista!

        Leikit tyhmää, ei suositella sellaista.


      • vettärantaa
        Kiintiöjuristi kirjoitti:

        Sairaala-aloite toimii omalta osaltaan pakkoruotsin kyseenalaistajana! Miksi seinäjokisten puhuma ja vuosikausia opiskelema ruotsi ei kelpaa vaasalaisille ? Sitähän se Soininvaarakin kysyi..Eli aloite palvelee myös suomenkielisten vapauttamista pakkoruotsista!

        Soininvaara oli uskottava vihr. puhj. ajaessaan fillarilla, eikä henkilöautolla, mutta nyt kyllä ikävästi lyö päänsä ruotsinkieliseen mäntyyn. Toivottavasti selviää täräyksestä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      428
      9347
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2446
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      44
      1855
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1659
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      89
      1428
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1349
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      366
      1240
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      141
      1179
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      19
      1139
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1042
    Aihe