Hei, kenellä teistä on diagnosoitu epävakaa persoonallisuushäiriö? Miten se ilmenee elämässänne? Mä vahvasti epäilen itselleni tuota, pitää tehdä testit! Itselläni ongelmia tunteiden ilmaisussa, varsinkin negatiivisten, tunteiden erottamisessa, häpeä jos joku suhtautuu "torjuvasti", heikko minä-käsitys... Käyttäydyn epäjohdonmukaisesti ja kummallisesti. Olen kärsinyt tästä jo todella pitkään, ainakin nuoruudestani ja täytän tänä vuonna 25.. Kokemuksia tänne, kiitos! :)
Epävakaa persoonallisuushäiriö-keskustelu
15
718
Vastaukset
- jhkkho
Mä en osaa sanoa, mutta mikä on oikea tunne torjutuksi tulemisessa?
- 3245
Sinulla on suomeksi sanottuna huono itsetunto.Se ei ole sairaus paitsi psykiatrien mielestä.
- tyttö199992
kyllä, minulla on huono itsetunto, mutta myös muuttuva ja epävakaa minäkuva. se on ongelmieni ydin. tämä on psykiatrisesti epävakaa persoonallisuushäiriö.
- haahuilija-89
Mulla on kans epävakaa persoonallisuus. Se on diagnosoitu 22v mut löytyy tyhjyyden tunnetta, raivareita, viiltelyä, syömishäröilyä, hylkäämis pelkoja, kotona ollut kaiken laisia riskitekijöitä ja aikuisiällä mm. Nyt olen 27v, Oon kyl kouluja käynyt kun pystyn olee ihmisten ilmoilla normaali. Kotona enemmin kaikki purkaantuu. Oon siis nainen.
Viitelyä ei ole usein, raivareita joskus et huudan tai joskus oon heittänyt jonkun tavaran lattialle, hakannut tietokoneen näppäimiä, myös masennusta ja tarkkaavaisuus häiriön piirteitä on. Ikäviä tunteita patoaa ja ei osaa järkevästi käsitellä. En aina tiedä kuka oon, yksinäisyys, vähän ystäviä, voimakkaat mielialat, huono itsetunto, ehkä tää joskus meillä helpottaa.- tyttö199992
Oletko käynyt terapiassa? Onko se auttanut?
- Haahuilija89
tyttö199992 kirjoitti:
Oletko käynyt terapiassa? Onko se auttanut?
Oon käyny ryhmä ja yksilö terapia, on ne auttaneet.
- tuhannetkasvot
Minulla on diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö v.2014, mutta nyt viime vuosina olen enemmän perehtynyt asiaan ja alkanut kyseenalaistamaan diagnoosiani. Mun mielialat heittelee päivittäin voimakkaasti ja joskus menee ihan hypomanian puolelle. Mutta miten ihmeessä ne hypomaniat loppuvat yhteen tai kahteen päivään? Kaksisuuntaisen diagnoosilla mulla olisi ollut sekamuotoinen jakso päällä kolme vuotta.
Olen kallistunut epävakaaseen persoonallisuushäiriöön. Myös psykiatrini ja psykologini ovat alkaneet miettiä sitä vaihtoehtoa, vaikken olesitä heille kertonutkaan.
Kyllä musta vähän tuntuu, etten tule ikinä olemaan terve, riittävän hyvä itselleni.- kutenvanhasananlaskusano
Nobody's perfect!
- NäinTampereel
Jos mahkut niin en kyllä suosittele diagnoosin vaihtamista epävakaaseen.. Se leimaa valitettavasti huonompaan suuntaan helposti ja apua voi olla vaikeampi saada/sua ei silloin oteta tosissaan. Tosi veemäinen diagnoosi, lääkärit leimaavat huomionhakuiseksi ja viittaavat kintaalla esim. Pahaan henkiseen oloosi , kun eri diagnoosissa sua kuunneltas helpommin.
- Ihateupleasedontleaveme
Mulla on diagnosoitu tuo. On parempia ja huonompia aikoja. Aina on se yksi tärkein ihminen johon takertuu niin tiukasti, että on valmis tappamaan itsensä jos se sut jättää. Samalla vihaat sitä ihmistä tosi paljon, käyttäydyt sitä kohtaan kaikista huonoiten, ja samalla rukoilet, ettei se jätä sua, jos sei usko niin uhkaat sitten tappaa ittes. Paras aika koittaa sen jälkeen, kun pakon edessä tää ihmissuhde menee sirpaleiksi, kun toisella on vihdoin rohkeutta hylätä sut, ja joudut elämään ittes kanssa ja "löytämään" itsesi uudelleen. Elämä vaikeutuu uudestaan jos ajaudut jonkun ihmisen kanssa läheiseen suhteeseen. Aina pitää kuitenkin olla joku, jos sei oo oikea ystävä niin se on joku elokuvahahmo. Hämmennyt peiliin katsoessa että miksi näytät tältä jne. Yrität aina mahdollisimman paljon olla se sun ihminen mistä otat mallia ja jonka piirteitä omaksut ittees.
Konfliktit ihmissuhteessa ilmenee riitatilanteina, jotka johtuu siitä, että oot havainnut jonkun merkin siitä, että tää toinen nyt aikoo hylätä sut (vaikka oikeesti sitä merkkiä ei aina ole) ja alat sitten raivoamaan joko sanallisesti tai heittelemällä tavaroita taikka vahingoittamalla itseäs. Tavallaan vaikka se toinen yrittäs vakuuttaa sulle ettei se hylkä sua, niin et koskaan usko sitä ja teet siitä sitten lopulta totta. Toisen ihmisen on pakko pelastaa itsensä koska se tajuaa ettei voi pelastaa sua eikä sitä ihmissuhdetta.
Kaikki tunteet tuntuu voimakkaana. Jonkun (sen sun lähimmän) joku ihan viaton lause voi saada sut kokemaan hengitysvaikeuksia, tai ihan oikeesti itkemään tunteja, tärisemään raivosta tjs. Myös positiiviset tunteet on voimakkaita, ei pysty oleen liikkumatta tai hengittään tasasesti kun on niin innoissan. Ei oo minkäänlaista puskuria millekään tunteille, ja yleensä ei myöskään sit tarpeeksi hyvää hallintaa niille, minkä takia ilmenee näitä raivokohtauksia.
Täähän ei oo mikään absoluuttinen juttu, vaan ihmisen keksimä nimi täntyyppiselle oireistolle. Diagnoosi on siitä hyvä, että lääkärit suoraan tietää millasia oireita sulla on eikä sun tarvi selittää niille koko elämäntarinaas siinä vaiheessa kun sun poikaystävä hylkää sut ja joudut osastolle kun oot yrittäny tappaa ittes : D- psss
Ps. tosiaan nää tunteet voi vaihdella niinkun siis sekunneissa laidasta laitaan ihan päivästä riippuen.
- hyhyt
Minkälaisiin miehiin ihastut? Teidänlaisia särkyneitä sieluja on lähikuppilat pullollaan. Pitäskö tästä käydä hakeen vähän pesää...
- Jojote
hyhyt kirjoitti:
Minkälaisiin miehiin ihastut? Teidänlaisia särkyneitä sieluja on lähikuppilat pullollaan. Pitäskö tästä käydä hakeen vähän pesää...
Oot tyhymä
- Ikuisetarvet
Minulla todettiin epävakaa persoonallisuushäiriö 25 vuotta sitten. Oireistoon kuului tuolloin vahva impulsiivisuus, itsetuhoisuus ja ahdistus joka purkautui viiltelynä ja kaikenlaisena riskikäyttäytymisenä. Elämän varrella se on näyttäytynyt niin että mielialat heittelee päivän aikana todella voimakkaasti ja ihmissuhteissa olen ollut hyvin mustavalkoinen. Yleensäkin epävakaa ihminen on melko lailla joko-tai, ei ole välimuotoa.
Kaikki tämä johtuu sitä että aivan pienenä lapsena olen joutunut jatkuvan hylkäämisen kohteeksi eli omat vanhempani ovat olleet ns.neglect vanhempia jotka eivät ole osanneet vastata minun tunteisiini. Tämä aiheuttaa sen että myöhemmin en ole osannut käsitellä enkä ilmaista omia tunteitani ja suhteita varjostaa jatkuva hylkäämisen pelko.
Olen itse nyt 40 mies ja olen ollut laitoshoidossa ja terapioissa tämän takia ja tälläkin hetkellä lääkitys päällä mutta voin sanoa myös että epävakaalla persoonallisuushäiriöllä on taipumus lievittyä hieman ihan luonnostaankin kun ikää tulee. - ylialioho
Voisiko lääkärille vihjaista että epäilet joskus mielenterveyttäsi? Saisit työkaluja ja apua mielen hallintaan. Itsekin tunnistin joitain oireita itsessäni. Kuten hän sanoo jonkun lauseen, joka jää mieleeni elämään. Sellaiset asiat pitää oppia käsittelemään terveellä tavalla. Muuten ne kalvavat sisältä sinua rikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1862690Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482407Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061122- 84954
- 64921
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait239819Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20810Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka285775Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies89774Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22708