Ylikonstaapeli avautuu karmeista tilanteista Suomen teillä: Hanurietäisyyksiä, kiintiöohittajia, sata lasissa jalkakäytävälle...
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005066440.html
Ylikonstaapeli Palmumäen mukaan nykyisessä hektisessä liikennevirrassa ei pärjätä enää pelkällä suo kuokka ja Jussi-meiningillä, vaan paremminkin sillä, että hyvä tavat ja perusarvot huomioidaan liikenteessä.
– Valtaosa suomalaisista on parantanut ajotapojaan viime vuosina, joten siitä iso kiitos. Aina löytyy kuitenkin niitä, jotka eivät tahdo mieltää liikennepelin henkeä, Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen liikennesektorilla työskentelevä ylikonstaapeli Olavi Palmumäki aloittaa laitoksen Facebook-sivuilla.
Palmumäen mukaan suomalaisessa liikenteessä näkyy ”periksi ei anneta” -mentaliteetti – valitettavan usein minäminä-asenteella maustettun
Moottoritiellä sata mittarissa ja naapurin auto puskee hanurietäisyydellä. Painanko kaasua, vai mitä? Onneksi kaveri ymmärtää laittaa vilkun päälle ja kiiruhtaa ohi kuin tikkatuulispää. Radiossa soi Juha Tapion Ohikiitävää, Palmumäki kuvailee ja jatkaa:
– Kiireiset ensin, ajattelen - hyvällä musiikilla on ihmeellinen vaikutus.
Menee kuitenkin vain hetki ja tunnelma tiivistyy. Hetki sitten lentoon lähtenyt hanuristi on rauhoittunut ja kaasujalka tasaantunut siinä määrin, että nyt kökitään tientukkeena juuri ohitetun edessä ja takana ajava autoilija laitetaan tulikokeeseen. Ohittaisko vai eikö ohittais – kas siinä pulma?
Toinen suomalainen liikennepeluri on Palmumäen mukaan kiintiöohittaja, joka tulee hitaasti mutta varmasti ohitettavan viereen ja naama peruslukemilla suorittaa päivän ensimmäistä turhaa ohitustaan. Kiintiöohittaja jää köröttelemään ohituskaistalle maanomistajan oikeudella, ajaen ehkä kilometrin lujempaa kuin ohitettava.
Ylikonstaapeli avautuu karmeista tilanteista teilä
5
165
Vastaukset
Kiintiöohittaja = vakionopeudensäätimen käyttäjä. Pikemminkin pitäisi puhua kiintiöohitettavasta, jolla nopeus alkaa aina nousta, kun joku pääsee rinnalle...
Kyllä minäkin moottoritiellä olen joskus ajellut kilometritolkulla tällaisen ohitettavan rinnalla, kun ei takaa tule ketään. Useimmiten tämä loppuu joko siihen, että eteen tulee lisää autoja, jolloin ohitettava arpoo aika tarkkaan puoliksi, polkaiseeko jarrua vai kaasua ja siirtyy vasemmalle. Polkaisi kumpaa vaan, niin aika varmasti vasemmalle päästyään, on nopeus nopeasti paljon vähemmän kuin mitä se oli kun rinnakkain vielä ajeltiin...- rajoitus.voimassa
Ohitustilanteissakaan ei saa vauhti nousta yli rajoituksen. Ohitus kestää jos ohitettava nostaa omaa nopeuttaa, kuten yllättävän usein tapahtuu.
rajoitus.voimassa kirjoitti:
Ohitustilanteissakaan ei saa vauhti nousta yli rajoituksen. Ohitus kestää jos ohitettava nostaa omaa nopeuttaa, kuten yllättävän usein tapahtuu.
Kyllähän nopeus saa nousta yli suurimman sallitun. Poliisi on määritellyt nopeuden jota saa ajaa ilman seuraamuksia. Toista oli "ennen vanhaan". Luin taannoin erään linja-autoyhtiön historiikista erään kuljettajan saaneen neljänkympin rajoitusalueella Kokemäellä ylinopeussakon nopeudesta 42,6 km/h, 60-luvulla, sen aikaisilla laitteilla mitattuna.
- väärässä.olet
ich-bin kirjoitti:
Kyllähän nopeus saa nousta yli suurimman sallitun. Poliisi on määritellyt nopeuden jota saa ajaa ilman seuraamuksia. Toista oli "ennen vanhaan". Luin taannoin erään linja-autoyhtiön historiikista erään kuljettajan saaneen neljänkympin rajoitusalueella Kokemäellä ylinopeussakon nopeudesta 42,6 km/h, 60-luvulla, sen aikaisilla laitteilla mitattuna.
Se on vain poliisin hyvyyttä ja tapa toimia. Ei se kuitenkaan ole sallittua ylittää rajoitusnopeus.
- uusipoloilija
"Sellainenkin tilanne, jossa ohitettavan kaasujalka herää ohitettaessa henkiin, on Palmumäelle kovin tuttu.
– Kiihdyttämällä kiusanteko, kilpailusirkus, on valmis. Siinä eivät kimittelyt auta. Kiusanteko pois – olemmehan suomalaisia. Toivotaan, että tällaisiin tilanteisiin ei tarvitse mennä ja ettei poliisin tarvitse tulla selvitysmiehen rooliin."
Tästä osasta jäi sellainen kuva, että ylikonstaapeli ei ole mitenkään _puuttunut_ tähän mielettömyyteen, vaikka on sitä havainnut. Ohituksen onnistumista pitäisi ohitettavan edistää, ei koskaan estää. Ohituksen haittaaminen on paljon vakavampi asia kuin turvavälin noudattamattomuus etenkin silloin, kun ohitukseen käytetään vastaantulijoiden kaistaa.
"3 § Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä." http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L1P3
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2064235- 1862229
- 611410
Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?961151- 1221039
- 70985
Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?94960Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a127931- 102897
Kuvaile kaivattuasi
kolmella adjektiivilla ja kolmella emojilla. Pidetään ketju asiallisena kiitos. 😁54845