Rytmihäiriöistä kärsivä kyselee

huolestunutpoika

Hei! Minulla on ollut rytmihäiriöitä syyskuusta lähtien, mitään outoa ei ole löydetty EKG:stä tai Holterista joten diagnoosiksi on annettu Sinustakykardia. Mutta minua kuitenkin mietityttää kun sydämen syke on todella tiheetä sen erottaa kyllä, mutta on niin tiheetä että välillä joutuu painamaan oikein kunnolla värttinästä tai kaulavaltimosta että erottaisi. Minulla ei ole mitään oireita, mutta stressaan koko ajan tämän kanssa. Onko tämä normaalia, onko teillä muilla samankaltaisia tuntemuksia? Sydämen syke on pienemmälläkin sykkeellä tosi tiheetä ja jos pulssia yrittää nostaa niin se muuttuu koko ajan vaan vielä tiheämmäksi, melkein jopa niin tiheäksi ettei sitä ei meinaa erottaa. Syke on kuitenkin koko ajan säännöllinen/säännöllisen tiheä. Tähän tiheälyöntisyyskohtaukseen ei auta beetasalpaajat tai mistä minä tiedän onko tämä edes tiheälyöntisyyskohtaus vai vaan minun normaali sykkeeni, olen kuitenkin todella stressaantunut. :( Niin ja tosiaan vielä lisäyksenä olen 15vuotias verenpaineet vaihtelee niinkuin minun ikäiselläni yleensäkin joten mitään ns. ''oikeata'' painetta ei ole mitattu, sen tiedän että kohtaukseen vaikuttaa verenpaine siten että kun diastolinen verenpaine laskee niin myös sykekin alkaa hiljalleen laskea. Syke on kuitenkin terävää ja tiheetä ihan kuin jotain sähkösiä impulsseja menisi nopeaan tahtiin. Tykytystä ei ole ne on muuntunut tiheäksi.

3

169

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolestunutpoika

Lisäyksenä vielä että, ennen kuin sykkeestä muuttui tiheä sydän hakkasi hullunlailla rintaan nyt ei ole enään hakannut. Kaikki alkoi kun harrastin liikuntaa sydän alkasi hakkaamaan lisäsin vauhtia ja sydän ei enää hakannut vaan muuttui todella tiheäksi pulssi oli siis tässä vaiheessa vaan yli 100. Se kuin taikaiskusta vaihtui hirveestä hakkaamisesta rauhallisen tiheäksi, tätä on siis ollut koko viikon ajan ja mitään oireita ei ole ollut oloni on ollut oudon normaali. Mietin että muuttuiko tuo normaaliksi rytmiksi? En meinaan enään tunne jos sydän hyppää yli satasen vaan se tihenee.

• jakselemisiin

Kysymykseesi vastaaminen vaatisi lääketieteen tuntemusta.
      Itselläni on joskus päivän kesätviä rytmihäiriöitä. Ne tekee toimintakyvyttömäksi.
      Niille ei mahda mitään. En uskalla edes ottaa beetaslapaajaa, koska verenpaineeni on muutenkin alhainen.
      Oletko ollut oikein kardiologilla ?
      Mene toiselle, jos et ensimmäiseltä saanut apua !

• ablaatiox2

Olen nyt 60 v ja aloin kokea takykardiaa nuorena. Aluksi ne kesti hetken, mutta ikää myöten pitkittyivät. Sydänkäyrä normitilassa oli ihan ok. Vasta jotain 40 v ku ntilanne pitkittyi ja ehtisin srl:an polille, niin ehdittiin saamaan häiriö filmille. Eteises ylim johtorata.
      Ei mitenkään vaarallista, mutta jos toistuu ja jatkuu pitempään niin voidaan ablaatiossa yrittää poistaa mahd ylim johtorata, kaksi kertaa ollaan haettu muttei saatu rytmäriä niissä päälle joten polttoa ei voitu suorittaa.

Jos sykkeessi nousee normitilassa reippaasti yli sadan niin kannattaa yrittää hakeutua mahd nopeasti filmille. Vaarallisia nuo eivät ole, mutta helpottaa jos tietää mistä johtuvat. Itsellä syke oli yleensä 160-180 kun rytmäri iski päälle....yleensä alkoi äkkikummarruksesta tai jostain muusta asennosta.

Ja se itsehoito akuuttii ntilanteeseen on mm hieroa mm sekuntteja kaulavaltimoa, juoda kylmää, puhaltaa pulloon. Tärkein ja ensisijainen itsellä on kumartua eteenpäin ja puhaltaa niin pitkään ulos kuin vain voi.

Ole huoleti, en usko että on mistään vakavasta kyse, mutta jos vaan joskus ehdit tiheälyöntisyyden aikaan filmille niin silloin saadaan varmempi kuva syystä.

Tsemppiä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      163
      4153
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      37
      2473
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      155
      2141
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1699
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      80
      1292
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1250
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      31
      1139
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      144
      1102
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      100
      918
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      115
      840
    Aihe