Työelämästä pois 61 vuotiaana.

VYY

Hei. Työelämän kiristyminen on tuonut ajatuksiin siitä irtaantumisen. Mahdollisuus olisi jäädä 61-vuotiaana varhennetulle vanhuuseläkkeelle valitsemalla 25 % tai 50 % jo kertyneen eläkkeen määrästä. Ilmeisesti olisi rahallisesti parempi ratkaisu irtisanoutua työstä 61,5-vuotiaana ja nostaa ansiosidonnaista päivärahaa alimpaan vanhuuseläkeikään, eli 63,5-vuotiaaksi saakka. 3 kk:n karenssihan tuosta tulee, mutta ilmeisesti ansiosidonnainen myös kerryttää eläkettä ?

447

44821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä sinulle karenssi tulee, jos irtisanoudut itse töistä. Ansiosidonnainen päiväraha kartuttaa eläkettä ikäluokkasi alimpaan eläkeikään saakka. Osittainen varhennettu vanhuuseläke ei estä työttömyyspäivärahan saamista, eikä se vähennä työttömyyspäivärahan määrää. Lykkäyskorotusta vanhuuseläkkeeseen ei saa yhtä aikaa minkään työttömyysetuuden kanssa.

      • oishantuo

        Hei... mitens jos yrittäjä lopettaa yritystoiminnan .. tuleeko siitä karenssi jos on aikeissa ansiosidonnaiselle.
        - Toiseksi, jos on ansiosidonnaisella 61 vuotiaana varhennettu vanhuuseläke, onko mahdollista, että tulee komento töihin ? vai katsotaanko näitä tapauksia jo eläkkeelle siirtyviksi jo ?


      • Anonyymi
        oishantuo kirjoitti:

        Hei... mitens jos yrittäjä lopettaa yritystoiminnan .. tuleeko siitä karenssi jos on aikeissa ansiosidonnaiselle.
        - Toiseksi, jos on ansiosidonnaisella 61 vuotiaana varhennettu vanhuuseläke, onko mahdollista, että tulee komento töihin ? vai katsotaanko näitä tapauksia jo eläkkeelle siirtyviksi jo ?

        Ainakaan nuorilla eläkeläisillä ei ole pelkoa töihin joutumisesta.
        Ilmeisesti siksi vanhemmat yritetäänkin pitää töissä. Jonkunhan tämä touhu on maksettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakaan nuorilla eläkeläisillä ei ole pelkoa töihin joutumisesta.
        Ilmeisesti siksi vanhemmat yritetäänkin pitää töissä. Jonkunhan tämä touhu on maksettava.

        kunhan tekevät töitä 65 vuotiaaksi kuten minä silti leikataan eläkettä koko ajan


    • VYY

      Ymmärränkö oikein, että olisin oikeutettu työttömänä sekä ansiosidonnaiseen päivärahaan että varhennettuun vanhuuseläkkeeseen ?

    • Kyllä vaan. Osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen ikäraja on 61 vuotta. Osittainen varhennettu vanhuuseläke voidaan myöntää työttömyyspäivärahan rinnalla, eikä se vaikuta päivärahan suuruuteen.
      Lisätietoa omasta eläketurvastasi saat omasta työeläkelaitoksestasi, jossa työnantajasi on sinut eläkevakuuttanut.

      • oishantuohyvä

        Miten tuo koskee yrittäjää, joka jäisi ansiosidonnaiselle 60.7 vuotiaana, kun täyttää 61 v..... saako sen lisäksi tuon vanhuuseläkkeen ja mikä on sen suuruus noin ?


      • Pappa_Tunturi

        Voidaanko todellakin OVE ja ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha myöntää samanaikaisesti? Työttömyysturvalaki sanoo asiasta seuraavaa:

        3 luku Etuuden saamisen yleiset rajoitukset
        4 § Estävät sosiaalietuudet

        Työttömyysetuuteen ei ole oikeutta työnhakijalla:
        1) joka saa kansaneläkelain tai työeläkelakien mukaista vanhuuseläkettä tai varhennettua vanhuuseläkettä;

        4 luku Soviteltu ja vähennetty työttömyysetuus
        7 § Sosiaalietuuksien vaikutus työttömyysetuuteen

        Jos henkilö saa muuta kuin 3 luvun 4 §:ssä tarkoitettua lakisääteistä etuutta tai saa työkyvyttömyyseläkettä toisen valtion lainsäädännön mukaan taikka kansaneläkettä kansaneläkelain 12 §:n 4 momentin perusteella, hänen täysimääräisestä työttömyysetuudestaan vähennetään sosiaalietuus. Tällöin ei kuitenkaan seuraavia eläkkeitä ja sosiaalietuuksia oteta huomioon (etuoikeutetut tulot):
        12) työeläkelakien mukainen osittainen varhennettu vanhuuseläke.

        Eivätkö nämä kaksi lukua ole ristiriidassa toisiinsa? Vai tarkoittaako tämä sitä että OVE:n suuruus otetaan huomioon jolloin ansiosidonnaisen päivärahan suuruutta vähennetään vaikka toisin väität?


      • Anonyymi

        HUOM se, että alimpaan eläkeikään on sen 36kk! Tarkistakaa alin eläkeikänne itse omilta sivuiltanne!
        Itselläni se on 1.2.2026, ikää silloin 64v, 9kk ja siitä miinus 36kk on 1.2.2023!
        Järjettömän kaukana kun jo 40v duunia takana...
        Taidan sittenkin aikaistaa ihan itse ja vain lopettaa työntekemisen elossa ollessa ainoan elämä ollessa nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HUOM se, että alimpaan eläkeikään on sen 36kk! Tarkistakaa alin eläkeikänne itse omilta sivuiltanne!
        Itselläni se on 1.2.2026, ikää silloin 64v, 9kk ja siitä miinus 36kk on 1.2.2023!
        Järjettömän kaukana kun jo 40v duunia takana...
        Taidan sittenkin aikaistaa ihan itse ja vain lopettaa työntekemisen elossa ollessa ainoan elämä ollessa nyt.

        Kuin samasta suusta eli 100% sama näkemys!
        Itse jalostanut ideaa siten että jään pois työstä "putkeen" heti kun mahdollista eli laskennallisesti kuin työttömyyspäivät on alle 500 kun 61v.. Nostelen sitten sitä eläkettä aikaistetusti 50%.

        On ihmisiä jotka eivät kolikkoakaan saaneet eläkekertymistään....tilillä se on edes jälkeläisille jos aika itseltä loppuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HUOM se, että alimpaan eläkeikään on sen 36kk! Tarkistakaa alin eläkeikänne itse omilta sivuiltanne!
        Itselläni se on 1.2.2026, ikää silloin 64v, 9kk ja siitä miinus 36kk on 1.2.2023!
        Järjettömän kaukana kun jo 40v duunia takana...
        Taidan sittenkin aikaistaa ihan itse ja vain lopettaa työntekemisen elossa ollessa ainoan elämä ollessa nyt.

        Lopetitko työt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HUOM se, että alimpaan eläkeikään on sen 36kk! Tarkistakaa alin eläkeikänne itse omilta sivuiltanne!
        Itselläni se on 1.2.2026, ikää silloin 64v, 9kk ja siitä miinus 36kk on 1.2.2023!
        Järjettömän kaukana kun jo 40v duunia takana...
        Taidan sittenkin aikaistaa ihan itse ja vain lopettaa työntekemisen elossa ollessa ainoan elämä ollessa nyt.

        Kyllä työssä olo vuodet täytyisi huomioida eläke ikää määrittäessä. Työn rasittavuus myös mahdollisuuteen puolittaa työssä olo aikaa. Itse tehnyt 41 vuotta kolmevuoro työtä teollisuudessa.Kesäloma ainut yhtäjakoinen loma vuodessa (kolme viikkoa). Muut vapaat vain syystä, Pystytään tekemään uusi työ vuoro jakso.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä työssä olo vuodet täytyisi huomioida eläke ikää määrittäessä. Työn rasittavuus myös mahdollisuuteen puolittaa työssä olo aikaa. Itse tehnyt 41 vuotta kolmevuoro työtä teollisuudessa.Kesäloma ainut yhtäjakoinen loma vuodessa (kolme viikkoa). Muut vapaat vain syystä, Pystytään tekemään uusi työ vuoro jakso.

        Minulla on neljä viikkoa lomaa ja viikko talvilomaa, sekä pekkaset.


      • Anonyymi
        Pappa_Tunturi kirjoitti:

        Voidaanko todellakin OVE ja ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha myöntää samanaikaisesti? Työttömyysturvalaki sanoo asiasta seuraavaa:

        3 luku Etuuden saamisen yleiset rajoitukset
        4 § Estävät sosiaalietuudet

        Työttömyysetuuteen ei ole oikeutta työnhakijalla:
        1) joka saa kansaneläkelain tai työeläkelakien mukaista vanhuuseläkettä tai varhennettua vanhuuseläkettä;

        4 luku Soviteltu ja vähennetty työttömyysetuus
        7 § Sosiaalietuuksien vaikutus työttömyysetuuteen

        Jos henkilö saa muuta kuin 3 luvun 4 §:ssä tarkoitettua lakisääteistä etuutta tai saa työkyvyttömyyseläkettä toisen valtion lainsäädännön mukaan taikka kansaneläkettä kansaneläkelain 12 §:n 4 momentin perusteella, hänen täysimääräisestä työttömyysetuudestaan vähennetään sosiaalietuus. Tällöin ei kuitenkaan seuraavia eläkkeitä ja sosiaalietuuksia oteta huomioon (etuoikeutetut tulot):
        12) työeläkelakien mukainen osittainen varhennettu vanhuuseläke.

        Eivätkö nämä kaksi lukua ole ristiriidassa toisiinsa? Vai tarkoittaako tämä sitä että OVE:n suuruus otetaan huomioon jolloin ansiosidonnaisen päivärahan suuruutta vähennetään vaikka toisin väität?

        Kyse on osittaisesta varhennetusta vanhuuseläkkeestä, on eri asia kuin varhennettu vanhuuseläke. Kyllä niitä saa rinnakkain, eivät sulje pois toisiaan. Verotus kannattaa katsoa myös kohdilleen! Kokemusta tästä nyt 2 kk!


    • Nimimerkille "oishantuohyvä"
      Yrittäjää koskee samat säännöt. Voit siis hakea osittaisen varhennetun van-huuseläkkeen maksuun täytettyäsi 61 vuotta. Karttuneesta eläkkeestä voit hakea joko 50 tai 25 prosenttia.

      Maksettavaa osaa pienennetään varhennusvähennyksellä, joka on 0,4 prosenttia jokaista kuukautta kohti, jotka on jäljellä ikäluokkasi alimpaan vanhuuseläkeikään. Vähennys on pysyvä, joten se vaikuttaa pienentävästi myös tulevaan vanhuuseläkkeeseesi.

      Tiedon eläkkeesi määrästä saat omasta työeläkelaitoksestasi.

      • oishanse

        Heikentääkö tuo tulevaa eläkettä sitten 63.9 ikäisenä kun alkaa saamaan oikeaa eläkettä tuo varhennettu elä jos valitsee 50 %.
        - toiseksi, jos saisikin ehkä tuon takuu eläkkeen määrän ,,,,, eli 740 euroa ... paljonkos se on tuo varhennettu osa tuolloin (kertymästäkö se lasketaan)?


    • fjkgtkkfdr

      mmooii mitä kuuluu

    • jfkgtkkfrd

      Sori laitoin vähä pitkän moi sanan mut joo piti vaa kysyy et mitä teille kaikille kuuluu mulle kuuluu hyvää!

    • varhennettuvanhuus

      Jos 61 vuotiaana voi hakea eläkettä, 50 tai 25 prosenttisesti ja tuleva loppueläke tulee pienenemään näiden prosenttien myötä niin kuka sitä hakee siinähän häviää loppupeleissä koko eläkkeessä . Kyllä on työttöminen ja muidenkin tulevien eläkeläisten elämä tehty valtion taholta hankalaksi ei voi kuin ihmetellä.

      • Valtiokeräätakaisin

        Mun mielestä toi varhennettu eläke on yritys keventää eläkemenoja. Kun eläkkeensaajalle tarjotaan porkkanana jonkun kuukauden aikaistusta omaan eläkkeeseen ja vastapainoksi eläke pienenee koko loppuelämäksi. Kun lasketaan vielä mukaan eläkkeen verotus, niin yhtälö huononee entisestään.


      • Anonyymi

        Tuntenut monta henkilö jotka eivät koskaan saaneet eläkekertymistään centtiäkään vaikka 45v tekivät duunia.... Siihen valtio tähtää nostamalla eläkeikää jotta ei tarvitse maksaa eläkkeitä!!!
        Eläkevarannot ovat kertoimella valtion velka eli kyllä sitä on jemmassa melkoinen määrä, vaikka sitä vähätellään eikä anneta kertoa totuutta!

        Itselleen ulomittaamalla kertymää esim. säästötilille on se oikeaa rahaa vaikka puolisolle tai jälkeläisille jota muutoin ei saa kukaan...

        Eläkkeellä ollessa voi sitä tiliä hyödyntää tarvittaessa vaikka nostamalla sieltä setelin tai kaksi...

        Itse tulen valitsemaan 50% säästötilin omille kertymille kun aika on!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntenut monta henkilö jotka eivät koskaan saaneet eläkekertymistään centtiäkään vaikka 45v tekivät duunia.... Siihen valtio tähtää nostamalla eläkeikää jotta ei tarvitse maksaa eläkkeitä!!!
        Eläkevarannot ovat kertoimella valtion velka eli kyllä sitä on jemmassa melkoinen määrä, vaikka sitä vähätellään eikä anneta kertoa totuutta!

        Itselleen ulomittaamalla kertymää esim. säästötilille on se oikeaa rahaa vaikka puolisolle tai jälkeläisille jota muutoin ei saa kukaan...

        Eläkkeellä ollessa voi sitä tiliä hyödyntää tarvittaessa vaikka nostamalla sieltä setelin tai kaksi...

        Itse tulen valitsemaan 50% säästötilin omille kertymille kun aika on!

        ”Tuntenut monta henkilö jotka eivät koskaan saaneet eläkekertymistään centtiäkään vaikka 45v tekivät duunia..”

        Jos on työskennellyt normaali työsuhteissa 45 vuotta (tai vähemmänkin) vuoden 1961 jälkeen, niin tuo ei ole mahdollista. Edellyttäen tietysti, ettei kyse ole pimeistä töistä eikä muustakaan lainvastaisesta toiminnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntenut monta henkilö jotka eivät koskaan saaneet eläkekertymistään centtiäkään vaikka 45v tekivät duunia.... Siihen valtio tähtää nostamalla eläkeikää jotta ei tarvitse maksaa eläkkeitä!!!
        Eläkevarannot ovat kertoimella valtion velka eli kyllä sitä on jemmassa melkoinen määrä, vaikka sitä vähätellään eikä anneta kertoa totuutta!

        Itselleen ulomittaamalla kertymää esim. säästötilille on se oikeaa rahaa vaikka puolisolle tai jälkeläisille jota muutoin ei saa kukaan...

        Eläkkeellä ollessa voi sitä tiliä hyödyntää tarvittaessa vaikka nostamalla sieltä setelin tai kaksi...

        Itse tulen valitsemaan 50% säästötilin omille kertymille kun aika on!

        Kyllä ansaittu työeläke on Suomessa yksi parhaiten turvattu raha. Tarvitaan perustuslaintasoinen poliittinen päätösmenettely ennenkuin se voidaan sinulta ottaa pois.
        Omat säästöt ja sijoitukset ovat heikoilla joka tasolla ja tilanteessa, jos niitä verrataan kertyneeseen työeläkepääomaasi.


      • Anonyymi
        Valtiokeräätakaisin kirjoitti:

        Mun mielestä toi varhennettu eläke on yritys keventää eläkemenoja. Kun eläkkeensaajalle tarjotaan porkkanana jonkun kuukauden aikaistusta omaan eläkkeeseen ja vastapainoksi eläke pienenee koko loppuelämäksi. Kun lasketaan vielä mukaan eläkkeen verotus, niin yhtälö huononee entisestään.

        Olen tuntenut useita ihmisiä jotka koskaan saaneet eläkettä vaikka ikänsä töissä.....
        3v eläkekertymää tilille on mukava lisä vaikka olisi työssä saati ansiosidonnaisella.

        36kk ei ole "jokunen kuukausi"! 800€x 36 on tili jonka voin ulosmitata ennakkoon elämän aikana en kuolemisen jälkeen! 40v. työtä jo takana!

        Loppuelämä on loppuelämää joten ok ottaa siitä edes jotain omaan käyttöön ennen omaa eräpäivää. Loppuelämä on harvoin pitkä ja hyvä niin! Uutta vaippa-aikaa en kaipaa.

        Älä ole huolissasi toisten elämästä ja valinnoista, tee itse hyviä päätöksiä kuten parhaiten olet miettinyt ja naura kuolinvuoteella ollessasi miten typeriä toiset olivatkaan kun eläkettä ennakkoon ottivat!...
        Oma elämä ja valinnat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Tuntenut monta henkilö jotka eivät koskaan saaneet eläkekertymistään centtiäkään vaikka 45v tekivät duunia..”

        Jos on työskennellyt normaali työsuhteissa 45 vuotta (tai vähemmänkin) vuoden 1961 jälkeen, niin tuo ei ole mahdollista. Edellyttäen tietysti, ettei kyse ole pimeistä töistä eikä muustakaan lainvastaisesta toiminnasta.

        Kyllämonelta jää ne eläkerahat saamatta, Kuolo korjaa ennen sitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllämonelta jää ne eläkerahat saamatta, Kuolo korjaa ennen sitä

        Tuo tuskin on eläkejärjestelmän vika. Ei niistä rahoista tietyävästi olekaan mitään hyötyä kuolleelle. Ei Pietaria siellä portilla huhujen mukaan voi lahjoa rahalla.

        Jos edesmenneeltä jää leski ja/tai lapsia, niin he saavat edesmenneen työeläkkeen perusteella perhe-eläkettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tuskin on eläkejärjestelmän vika. Ei niistä rahoista tietyävästi olekaan mitään hyötyä kuolleelle. Ei Pietaria siellä portilla huhujen mukaan voi lahjoa rahalla.

        Jos edesmenneeltä jää leski ja/tai lapsia, niin he saavat edesmenneen työeläkkeen perusteella perhe-eläkettä.

        Eläkejärjestelmässä määritellään eläkkeelle lähtö ikä ja sitä vaan siirretään lähemmäksi kuolemaa.Kuoleman todennäköisyys kasvaa suuresti mitä myöhempään joutuu olemaan työelämässä. Onneksi pääsin pois jo ennen 60v,nyt voin sanoa että kerkesin nauttia eläkkeelläolosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tuskin on eläkejärjestelmän vika. Ei niistä rahoista tietyävästi olekaan mitään hyötyä kuolleelle. Ei Pietaria siellä portilla huhujen mukaan voi lahjoa rahalla.

        Jos edesmenneeltä jää leski ja/tai lapsia, niin he saavat edesmenneen työeläkkeen perusteella perhe-eläkettä.

        On se myös eläkejärjestelmän vika, jos eläkeikä nostetaan valheellisilla perusteilla niin korkeaksi (elinikä muka on pidentynyt), että on turha kartuttaa eläkettä. Se voi laskea jatkossa työmotivaatiotakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se myös eläkejärjestelmän vika, jos eläkeikä nostetaan valheellisilla perusteilla niin korkeaksi (elinikä muka on pidentynyt), että on turha kartuttaa eläkettä. Se voi laskea jatkossa työmotivaatiotakin.

        Eihän elinikä ole se syy, vaan alhainen syntyvyys. Yli 50% ihmisistä on oltava tuottavia ja maksettava veroa, jotta yhteiskunta pyörii plus poliittinen eliitti saa oikeutuksensa. Mitä alhaisempi syntyvyys ja korkeampi maahanmuuttajien osuus väestöstä, sitä pidempi työura-aikavaatimus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Tuntenut monta henkilö jotka eivät koskaan saaneet eläkekertymistään centtiäkään vaikka 45v tekivät duunia..”

        Jos on työskennellyt normaali työsuhteissa 45 vuotta (tai vähemmänkin) vuoden 1961 jälkeen, niin tuo ei ole mahdollista. Edellyttäen tietysti, ettei kyse ole pimeistä töistä eikä muustakaan lainvastaisesta toiminnasta.

        On se mahdollista, kun kuolee ennen eläkkeelle pääsyä.


      • Anonyymi

        Sitähän valtio toivookin että kupsahdettas ennenkuin nostetaan eläkettä pätkääkään varmaankin sen takia että päättäjien omat edut tulisi turvattua..ps työelämä on nykyään ihan paskaa kiireellä pilattu ja se tehostaminen kokoajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Tuntenut monta henkilö jotka eivät koskaan saaneet eläkekertymistään centtiäkään vaikka 45v tekivät duunia..”

        Jos on työskennellyt normaali työsuhteissa 45 vuotta (tai vähemmänkin) vuoden 1961 jälkeen, niin tuo ei ole mahdollista. Edellyttäen tietysti, ettei kyse ole pimeistä töistä eikä muustakaan lainvastaisesta toiminnasta.

        Se kuoli ennen, kun pääs eläkkeelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tuskin on eläkejärjestelmän vika. Ei niistä rahoista tietyävästi olekaan mitään hyötyä kuolleelle. Ei Pietaria siellä portilla huhujen mukaan voi lahjoa rahalla.

        Jos edesmenneeltä jää leski ja/tai lapsia, niin he saavat edesmenneen työeläkkeen perusteella perhe-eläkettä.

        Ei anneta kaikille


    • Nimimerkille "oishanse" vastaus: Vain maksuun otettuun eläkkeeseen tulee tuo pysyvä varhennusvähennys.

      Osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen pysyvää vähennystä ei korvata kansan- tai takuueläkkeessä. Tämä tarkoittaa sitä, että vähennys on mukana täysimääräisenä laskettaessa kansan- ja takuueläkkeen määrää.

    • Hukkaputki56

      Kertyykö eläke edelleen siitä ansiosidonnaisesta minkä saa varhennetulla eläkkeellä alimpaan eläkeikään asti eli 63,5 vuotiaaksi.
      Mitenkähän verotuksen kanssa, kun ansisidonnaisesta menee vähintään 22% .Ja verotuksesta on samassa suuruusluokassa vähempi. Verolaskuri näytti ainakin että vaikka eläkkeen merkitsee ja ansiosidonnaisen niin pienenee veroprosentti en oikeen usko tätä.

      • 61vduunari

        Mulla on ansiosidonnainen tällä hetkellä noin 1750/kk ja OVE 1115/kk ja veroa menee molemmista 25%. Eläkettä kertyy ansiosidonnaisella siihen alimpaan eläkeikään asti.


    • merkitön

      Jäin 60 %:n osa-aikaeläkkeelle 1.1.2017, se on eläkemuoto joka lopetettiin nyt v. 2017.
      Harmittaa, että en kuitenkaan jäänyt varhennetulle vanhuuseläkkeelle, jota ei enää voi anoa. Nyt tuntuu, etten jaksa, mutta ilmeisesti minulla ei ole mitään mahdollisuuksia muuta kuin irtisanoutuminen? Tiedän, että osa-aikaisuuden voisi lopettaa, mutta voinko sitten tilalle vaihtaa osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen ja sitä kautta lopettaa työt?

      Varsinaiselle eläkkeelle voisin jäädä 63 ja 3 kk ja nyt olen kohta 62

    • Halutessasi voit lopettaa osa-aikaeläkkeen ja hakea tilalle osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen (OVE). Osa-aikaeläke päättyy OVE:n myöntämiseen. Työajassasi ei tarvitse tapahtua muutoksia, mutta voit halutessasi lopettaa työt. Hakiessaan OVE:a osa-aikaeläkkeensaajan pitää ilmoittaa eläkelaitokselle, että haluaa osa-aikaeläkkeen lakkautettavaksi OVE:lle siirtymisen vuoksi.

      • Anonyymi

        Entä jos on osa-aika sairauseläkkeellä?


    • merkitön

      Kiitos paljon tiedosta.

      • onko-

        eläke eläke eläke eläke


    • kiitosetukäteen

      Tuosta pienennys 0.4% ... tarkoittaako se, että jos saisi eläkettä esim. 900 euroa, pienenee eläke 3.6 eurolla/kk ..... miten jos näitä olisi 61-63.8 vuosien välillä kuukausia siis 32 kuukautta ...... miten tuo 900 euron eläke sitten???

      • hukkaputki56

        0,4%*30kk=12%. Jos 900€ eläkkeen puolikas siis niin tuo eläkkeen pienennys on 108€ joka kuukausi kuolemaan asti jos olet eläkkeellä kuolemaan asti. Lisäksi siihen tulee elinaikakertoimen vaikutus joka on 1956 syntyneellä eläke kerrotaan elinaikakertoimella 0,957 vähentää eläkettäsi joka kuukausi n.40 euroa. Siis yhteensä eläke pienenee 148€ kuukaudessa kuolemaasi asti. Jos se koko eläkkeesi oli tuo 900 niin sitten se pienenee 54€ 20€=74 euron pienennys joka kuukausi.


    • Nimimerkile kiitos etukäteen; Jos nostettavan osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeesi määrä on 900 e/kk:ssa ja varhennuskuukausia olisi 32, tulisi varhennusvähennys olemaan 900 eurosta 12,8 % (0,4 % x 32 kk). Tämä varhennusvähennys on pysyvä. Arvion omasta osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen määrästä ja varhennusvähennyksen vaikutuksesta lopullisen eläkkeesi määrään saat omasta työeläkelaitoksestasi, jossa olet eläkevakuutettu.

    • kyykytetään

      Laskutoimituksia katsella hirvittää miten paljon lopullinen eläke pienenee, kun noi eläkkeet on muutenkin jo ajettu niin alas, että suolarahoja enää jaellaan. Veroprosentti eläkkeelle jäädessä yleensä suurenee aika paljon siitä mitä oli kun kävi töissä. Pienituloisen eläkeläisen elämä ei ole mitään ruusuilla tanssimista tämä päivänä, kokemuksesta voin sanoa.

    • hukkaputki56

      EI kannata minkään laskukaavan mukaan ottaa varhennettua eläkettä vaan työtön pääsee 62 vuotiaana jos syntynyt-56 ja ei tule varhennusvähennystä(0,4%). Tulee vain elinaikakerroin vähennys joka noin 4%. Työssä käyvä pääsee 63,5vuotiaana varhennetulle.

      • Dr.Doom

        Niin ja henkiriepu saattaa irtautua ruumiista ihan minä tahansa päivänä jolloin et välttämättä ehdi saada ensimmäistäkään eläkettä. Eli kannattaa, mutta kannattaa myös hoitaa muutenkin asiat siihen malliin että sitten pärjää jos elääkin pitkään...


    • lakesiden

      1.1.2017 karenssi 4,5 kk :(.

    • totuuson

      Hinnat nousee eläke ei.

    • Totuudentorvet

      Täytyy muistaa, että eläkkeen pienetessä kansaneläkkeen suuruus kasvaa ja asumistuki nousee pienillä eläkkeillä.
      Eli edelliset laskelmat olivat vain osittain oikeita ?

    • Kansaneläke ei kompensoi työeläkkeeseen tehtävää varhennusvähennystä. Kela laskee mahdollisen kansaneläkkeen määrän varhentamattomasta työeläkkeestä niissäkin tapuksissa, joissa työeläkkeeseen tehdään varhennusvähennys.

    • Vastaus nimimerkille "Pappa_Tunturi".
      Osittainen varhennettu vanhuuseläke ei estä työttömyyspäivärahan saamista, sillä työttömyysturvalakiin (4 luku 7 § kohta 12) on etuoikeutettujen tulojen joukkoon lisätty uusi kohta, joka mahdollistaa sen, että osittaista varhennettua vanhuuseläkettä saavalla henkilöllä on oikeus saada työttömyyden ajalta työttömyysetuutta täysimääräisenä.

      Työttömyyskassojen yhteisjärjestön sivuilta löytyy luettelo sosiaalietuuksista, jotka eivät vähennä ansiopäivärahaa. Tässä linkki luetteloon https://www.tyj.fi/fin/ansiopaivaraha/paivarahan_suuruus/sosiaalietuuksien_vaikutus_ansiopaivarahaan/

    • Kallepoika

      Täytän ensivuonna 2019 61 vuotta keväällä. Olen jo ilmoittanut työnantajalle että irtisanon itseni vuoden 2019 loppuun mennessä. 44 vuotta työelämässä riittää. Ei näillä vuosilla enää kovin korkealta putoa, olisi hyvä jos saa hieman nauttia elämän suolasta , kun vain terveyttä riittäisi . Raha on maallista, ja pienilläkin summilla tulee toimeen, niin on tultu ennenkin .

      • Anonyymi

        Kannattaa sopia irtisanomisesta työnantajan toimesta jos vain mahdollista,silloin säästyy karenssitoimenpiteiltä.Suostut vaikka erillisellä kirjatulla sopimuksella olla riitauttamatta asiaa.


      • Anonyymi

        Lopetitko Kallepoika työt ja otitko puolikasta eläkettä ja ansiosidonnaista onko töitä tarjottu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa sopia irtisanomisesta työnantajan toimesta jos vain mahdollista,silloin säästyy karenssitoimenpiteiltä.Suostut vaikka erillisellä kirjatulla sopimuksella olla riitauttamatta asiaa.

        Ei sitä itse kannata ottaa lopputiliä. Silloin joutuu karenssiin. Sopii, että työnantaja irtisanoi. Silloin ei joudu karenssiin.


    • Anonyymi

      Osittainen varhennettu vanhuuseläke saako ansiosidonnaista jos on ns.eläkeputkessa eli lisäpäivillä
      eli saako eläkettä ja lisäpäivärahaa

      • Anonyymi

        Kyllä saa.


    • Anonyymi

      Olen nyt 75v ja aloitin palkkatyöstä irtautumisen 52v ikäisenä ja täydensin sen 57v vaiheessa ilman mitään kikkailua koska mahdollisuutta ei ollut.Karu totuus on se, että voomeisen 10:n vuoden aikana kuukauden nettoeläkkeeni on noussut 1,5
      Siis vuosittain 0,15€/kk.
      Välillä oli pari vuotta jolloin se pieneni. Mitättömät korotukset ja veromuutokset.

      • Anonyymi

        Ei voi pitää paikkaansa,jos kyseessä normi työeläke .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi pitää paikkaansa,jos kyseessä normi työeläke .

        Valitettavasti pitää paikkansa! Olen tarkistanut dokumenteista.
        Alkuvuodet olivat paljon parempia. Sieltä laskien ka. nettoeläkkeeni nousi 1,80€/kk mutta viimeiset 10 vuotta ovat olleet tuhoisia. Olemattomat, %:n muutaman kymmenesosan bruttokorotukset ja kunnallisveron muutokset.

        Minulla ovat eläkevakuutusyhtiön dokumentit parhaillaan käsillä aina eläkepäätöksestä alkaen!
        Olen säilyttänyt jokaisen menneen vuoden joulukuun tiliotteen. Sieltähän minä ensin tarkistan.


    • Anonyymi

      Osittainen varhennettu vanhuuseläke saako ansiosidonnaista jos on ns.eläkeputkessa eli lisäpäivillä
      eli saako eläkettä ja lisäpäivärahaa,mistä voi tarkistaa asian jos irtisanon itseni työstäni.
      onko tähän tulossa muutos muuttuuko eläkeputki

    • Anonyymi

      Mää oli vähä yli 40.Psyyke-eläke.
      Kerrostaloyksiö.Yksinäistä erakkoelämää alkaen 2010.

    • Anonyymi

      Voit saada vanhuuseläkettä lisäpäivien perusteella

      62-vuotiaana, jos olet syntynyt vuonna 1957 tai sitä ennen
      64-vuotiaana, jos olet syntynyt vuosina 1958–1961
      Voit itse valita, haetko pitkäaikaistyöttömänä vanhuuseläkettä 62- tai 64-vuotiaana

      Pääsekö jos ottanut Osittainen varhennettu vanhuuseläkettä 50% sekä ansiosidonnaista

    • Anonyymi

      28 v. töissä/opiskelemassa ja nyt "omalla" eläkkeellä.töitä teen omaan piikkiin osa-aikaisesti.

      Tulot tulee;
      "Peruseläke"=Säästöjä, siis.
      "Muut tulot"
      Ja se säästäminen, ei kuluja ei veroja.Tax free tuloa.

      Päiväbudjetin laadin joka pv. Siitä viikko budjetti ja kuukausi budjetti sekä vuosi.

      Velaton, ei elätettäviä ja ei nalkuttajaa.

      Tulipa tuo maailman turhuus nähtyä.

      Nyt on aikaa muuhunkin ja oleminen on surving kulttuuria.

    • Anonyymi

      Itse pyysin 55v irtisanomista ja hyvässä suuressa yrityksessä kun olin se järjestyi muutamassa kuukaudessa.

      Tunsin pientä "sydämmen rytmihäiriötä", oli kolme kertaa johdoissa ja tutkimuksissa, mitään ei löytynyt. Omat tuntemukset loppuivat heti kun pääsi vapaalle. kun ei joutunut olemaan yötöissä ja sai nauttia jälkeläisten hoidosta yms.

      Eläkettä tulee 400 e/kk vähemmän kuin vaimolla joka oli joskus aikoinaan kunnallisesti sovittuun täyteen eläkeikäänsä 61,5 v. Minulla oli koko elämän hieman korkeammat tulot ja eläke-ennustekin oli aina hieman korkeampi kun niitä tilailtiin, jos olisin ollut 65v asti.
      Sain ansiosidonnaista 55v, kai siihen 63vuotiaaseen.

      Näin 18 vuotta terveenä eläkkeellä ollessa pienempi eläke harmittaa hyvin harvoin. Kumpa joskus tulisi sairaus joka vie hetkessä hautaan. olen nähnyt niin monta kauemmin työssä olevaa kaveria, jotka aloittivat melkein heti sairastumisen kun työnsä lopettivat.

      eläkkeelle siirtymisessä kannattaa ajatella terveyttä , ettei tulisi ongelmajätteeksi jälkeläisilleen.

      • Anonyymi

        Minä epäonnistuin. Kokeilin selkää mutta röntgen paljasti, ettei selässä ole mitään vikaa.
        Kokeilin ohjeen mukaan mielenterveyttä. 4 - 5:n käynnin jälkeen minulle osoitettiin ovea.
        Ainoa mahdollisuus oli omatoiminen lopettaminen. Käynnistin projektin 52 vuotisena määräaikaislla työsuhteilla ja niiden väleissä työttömyysjaksoja.
        Työrupeamat lyhenivät ja työttömyysjaksot pitenivät.
        Hyödynsin myös EU työnhakua tehden 3kk:n työnhakumatkoja Espanjaan. Kunnostelimme vaimoni kanssa asuntoamme.

        57 ikäisenä täysjoutilaisuuteen. Nuo pätkätyövuodet olivat hyvää totuttelua joutilaisuuteen.
        Laskin etukäteen eläkkeeni joka alkoi kertymään vasta ollessani 27 vuotinen.

        Kuntoilen. Matkustelemme vaimoni kanssa. Olemme syksyt ja keväät Espanjassa jossa on 33 vuotta sitten hankittu rannassa sijaitseva kaupungin keskustan ylimmän kerroksen asunto. 2 mh, oh, k, kh, parveke. 78m2.
        Hoitovastike 52€/kk sisältäen porteron palvelut.

        Olimme jouluviikon Itävallassa ja Sloveniassa, Bledissä.
        Palasimme juuri espanjasta jonne varasin lennot syyskuulle. Jouluviikko Roomassa, varaus on maksettu.
        Täytyy pikaisesti ryhtyä katsomaan sydäntalvelle jotain lämpimän meren risteilyä.

        18 vuotta tälläistä elämää emmekä vieläkään pitkästy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä epäonnistuin. Kokeilin selkää mutta röntgen paljasti, ettei selässä ole mitään vikaa.
        Kokeilin ohjeen mukaan mielenterveyttä. 4 - 5:n käynnin jälkeen minulle osoitettiin ovea.
        Ainoa mahdollisuus oli omatoiminen lopettaminen. Käynnistin projektin 52 vuotisena määräaikaislla työsuhteilla ja niiden väleissä työttömyysjaksoja.
        Työrupeamat lyhenivät ja työttömyysjaksot pitenivät.
        Hyödynsin myös EU työnhakua tehden 3kk:n työnhakumatkoja Espanjaan. Kunnostelimme vaimoni kanssa asuntoamme.

        57 ikäisenä täysjoutilaisuuteen. Nuo pätkätyövuodet olivat hyvää totuttelua joutilaisuuteen.
        Laskin etukäteen eläkkeeni joka alkoi kertymään vasta ollessani 27 vuotinen.

        Kuntoilen. Matkustelemme vaimoni kanssa. Olemme syksyt ja keväät Espanjassa jossa on 33 vuotta sitten hankittu rannassa sijaitseva kaupungin keskustan ylimmän kerroksen asunto. 2 mh, oh, k, kh, parveke. 78m2.
        Hoitovastike 52€/kk sisältäen porteron palvelut.

        Olimme jouluviikon Itävallassa ja Sloveniassa, Bledissä.
        Palasimme juuri espanjasta jonne varasin lennot syyskuulle. Jouluviikko Roomassa, varaus on maksettu.
        Täytyy pikaisesti ryhtyä katsomaan sydäntalvelle jotain lämpimän meren risteilyä.

        18 vuotta tälläistä elämää emmekä vieläkään pitkästy.

        vaikuttaa tyhjäpäiseltä elämältä tuo...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vaikuttaa tyhjäpäiseltä elämältä tuo...

        Muma nauttii mistäkin. Me nautimme tästä elämäntavasta emmekä ole vielä kyllästyneet 18 vuoden jälkeenkään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muma nauttii mistäkin. Me nautimme tästä elämäntavasta emmekä ole vielä kyllästyneet 18 vuoden jälkeenkään!

        Ihan mielenkiinnosta (en kateuksissani)kysäisen miten korona-aika vaikuttaa suunnitelmiinne? Suomessa vai Espanjassa vietätte "karanteenia"?


      • Anonyymi

        Eläkkeelle jäätäessä pitää olla kova potku päällä töitä kasaantuu iso läjä. Harva ehtii tehdä sen kaiken eläkkeelle jäädessään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkkeelle jäätäessä pitää olla kova potku päällä töitä kasaantuu iso läjä. Harva ehtii tehdä sen kaiken eläkkeelle jäädessään.

        Minkä takia oikeestaan pitäiskään tehdä töitä? Ei kai tänne ole synnytty vain töitä tekemään.Kaikki on loppujen lopuksi ihan turhaa...niin kuin sekin että pitäisi kuolla rikkaana.
        Pohditaan eläkkeitä..saako kympin tai pari enemmän jos painaa hommia vaikka ei jaksaiskaan..mitä järkee..ei mene kuin sata vuotta ja lapsenlapsetkin on kuolleet.Life is now!!!
        Eli kannattaa alkaa elämään omaa elämää heti kun vaan suinkin pystyy..Ei voi mitenkään ymmärtää kun melkein 70 vuotiaitakin on vielä työelämässä..eiks oikeesti muuta ole..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta (en kateuksissani)kysäisen miten korona-aika vaikuttaa suunnitelmiinne? Suomessa vai Espanjassa vietätte "karanteenia"?

        Epäonnessa oli hiukkanen onnea.
        Roomassa vieteyn joulun jälkeen olisimme varanneet Espanjan lennot mutta vaimoni ulostenäyte aiheutti paksusuolen tähystyksen joten jäimme kotiin hoitamaan sitä valmiiksi. Tähystys viipyi sen verran, että korona ehti päälle tiedetyin vaikutuksin.
        Olemme siis Suomessa. Täytyy katsoa ja toivoa syksyn tilannetta.

        Espanjasa olisimme täydellisessä hapatissa. Siellä valvotaan ja sakotetaan rutkasti. Espanjan kaupunkimme ulosmenotiet, 3kpl, on suljettu ja valvottu.
        Kotona sentään liikumme ulkona ja hoidamme päivittäiset tarpeemme vaikkakin vastoin ohjeita.
        Ps. Vaimoni suoli oli pudas. Syövästä ei merkkiäkään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minkä takia oikeestaan pitäiskään tehdä töitä? Ei kai tänne ole synnytty vain töitä tekemään.Kaikki on loppujen lopuksi ihan turhaa...niin kuin sekin että pitäisi kuolla rikkaana.
        Pohditaan eläkkeitä..saako kympin tai pari enemmän jos painaa hommia vaikka ei jaksaiskaan..mitä järkee..ei mene kuin sata vuotta ja lapsenlapsetkin on kuolleet.Life is now!!!
        Eli kannattaa alkaa elämään omaa elämää heti kun vaan suinkin pystyy..Ei voi mitenkään ymmärtää kun melkein 70 vuotiaitakin on vielä työelämässä..eiks oikeesti muuta ole..?

        Samaa mieltä..Tekee kotitöitä sen mikä hyvältä tuntuu ja nauttii elämästä..Itse olen nyt 61v ja reilun vuoden ollut eläkkeellä,eipä ole ollut ikävä töihin.Päivät täyttyy yhtä vaudilla kuin työläisiäkin,en ole tylsistynyt kertaakaan.Näin syksyllä kun päivät lyhenee ,voi käyttää sen lyhyen valoisan ajan omiin touhuihinsa,ennen oli pimeää kun lähti töihin ja pimeä oli kun tuli töistä,ei siinä enään mitään voinu touhuilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muma nauttii mistäkin. Me nautimme tästä elämäntavasta emmekä ole vielä kyllästyneet 18 vuoden jälkeenkään!

        Ammatin valinta kysymys milloin jää eläkkeelle ja kuinka kauan nauttii eläkeläispäivistä. Pari tuttuani jäi eläkkeelle armeijasta 45-vuotiaina 70-luvulla. He olivat työelämässä 25-vuotta. Toinen heistä oli eläkkeellä 35-vuotta. Toinen elää vieläkin ja on täysissä sielun voimissa eli hän on ollut eläkkeellä jo 47-vuotta. Eläkepäivät alkoivat vuonna 1974. Heitä nuoremmat jäivät eläkkeelle 48-vuotiaina, kun heillä eläkekertymää alkoi tulla vasta 23-vuotiaana. Itseni ikäiset jäivät eläkkeelle opistoupseerin viroista 51-vuotiaina. Armeijassakin palvelusaika jatketaan.


    • Anonyymi

      Jos mielsessä pyörii työn jatkuva paine ja kiristystunne eikä elämä tunnu oikeasti hyvälle on oikeasti tehtävä päätös lopettaa ikävän pitäminen ja elää kun on vielä elossa!
      Vuorotteluvapaakin on yksi vaihtoehto, mutta se päättyy aikanaan ja työn ikeeseen palattava...
      Varhaistettueläke ja ansiosidonnainen antaa hyvän siirtymän eläkkeeseen saakka ja karenssiaika menee nopeasti johon kannattaa toki varautua ettei tule ansiosidonnaista, mutta se aikaistettu tulee! Säästöistä pientä lisuketta ja hyvin pärjää...

      Kannustan tuumasta toimeen ja et varmasti pety! Oma mutu (minusta tuntuu) on jo siitä sisäisesti vihjaillut kun asiaa ajatellut!!!

      • Anonyymi

        Toteutitko itse varhennetun eläkkeen ja ansiosidonnaisen päivärahan ja oletko ns.vapaahenkilö


    • Anonyymi

      irtisanoin itseni ja olen saanut lomakorvausta pitämättömistä lomapäivistä lopputilin yhteydessä 30 päivältä koska alan saada ansiosidonnaista
      eli onko se 90päivää 30 päivää

      • Anonyymi

        Se pvm, jolloin irtisanomisilmoitus alkaa on pvm, josta työttömyys alkaa. 90 päivää karenssia plus 5 pv omavastuu. Sitten alkaa juosta ansiosidonnainen. Eli, jos lomapäivien takia pvm irtisanoutumiselle siirtyy muuttuu myös työttömyyden alkamispäivä. Katso, milloin irtisanoutuminen alkaa. 95 päivää sen jälkeen alkaa ansiosidonnainen. Ja aktiivinen työnhaku.


      • Anonyymi

        Eikö maksetut lomarahat vaikuta mitenkään pidentävästi 90 päivän karenssiin


    • Anonyymi

      Eikö maksetut lamakorvaukset 30päivältä vaikuta mitenkään siihen karenssiin onko se aina 90 päivää 5 pv omavastuu eli 95 päivää

    • Anonyymi

      Koska lomakorvaus ja lomaraha ovat osa palkkaa, ei vaikuta. Jos et saa mitään ylimääräistä irtisanoutumispalkkiota alkaa karenssipäivät irtisanoutumispäivämäärän koittaessa.

    • Anonyymi

      onko karenssi aina 90 päivää 5 päivää jos sanoo itsensä irti

      • Anonyymi

        Pääsääntöisesti kyllä. Karenssi 90 päivää. Plus sitten 5 omavastuupäivää, jotka tulisivat vaikka irtisanottaisiin. Teoriassa karenssipäiviä saa lyhyemmäksi vain, jos irtisanoutuminen johtuu työnantajan laiminlyönneistä tai rikoksista. Et saa esimerkiksi palkkaasi tai yrityksessä rankkaa syrjimistä tai kiusaamista. Todistustaakka irtisanoutujalla.


    • Anonyymi

      Onko jollain kokemusta tarjooko Te-toimisto töitä vielä yli 61 vuotiaalle työttömälle sekatyö henkilölle nim.Ei oikein hotsita

      • Anonyymi

        Jos ei hotsita jää osaeläkkeelle. Tuskin sen jälkeen kyselee kukaan.


    • Anonyymi

      Nuoret ja iäkkäät sekä osittain työkykyiset ovat juurikin nykyisen vasemmistohallituksen silmätikkuna. Työhaluttomat eivät niinkään (mm. aktiivimallin poisto). Koska voit tehdä mitä tahansa pienipalkkaista kouluttamattoman työtä plus kuulut iäkkäiden ryhmään ja sinulla vielä kolmisen vuotta eläkeikään et välty TE-toimiston ahdistelulta.

    • Anonyymi

      Mikä on osaeläke onko se oikea eläke jolloin ei tehdä töitä onko sairaseläke sama

      • Anonyymi

        Osaeläkkeestä en ole kuullut. Osittainen vanhuuseläke taas on ennenaikainen eläke, joka alentaa lopullista eläkettä. Se on suurimmillaan vähennyksineen n. 40% kertyneestä eläkkeestä. Yleensä normituloinen ei sillä pärjää. Ansiosidonnainen sen kanssa yhdessä antaa hyvän toimeentulon. Mutta sitten TE-toimisto ahdistelee.


      • Anonyymi

        Joo, lyhensin termiä, mutta oletin väärin, että pilkunnu..jat eivät vaivaudu, mutta niin kävi. Työkkäri ei ahdistele 61-vuotiasta 50% ottanutta mitenkään. Joitakin kymppejä menettää loppuelämänsä, eikä se "piina" jatku kuin kolme vuotta. Ansiosidonnaisesta maksat 25% ja kertyneestä työeläkkeestä lienee yleisesti 15-25% veroa. Tuossa on syytä muistaa, että anssi ei riitä vanhuuseläkkeelle saakka, joten putoat työmarkkinatuelle, ellei työtä löydy/ole.


      • Anonyymi

        Jaa. Minua kyllä ahdistelee. TE-toimisto ei tiedä OVE:sta mitään, joten muuttujana se ei ole mukana kuin ansion kasvattajana. Ansiosidonnainen 61 vuotta täyttäneelle lisäpäivineen riittää aikaisimpaan eläkkeellesiirtymisikään. Työmarkkinatuelle ei tuon ikäinen tipahda, jos on ollut töissä vähintään viisi vuotta viimeisen 20 vuoden aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa. Minua kyllä ahdistelee. TE-toimisto ei tiedä OVE:sta mitään, joten muuttujana se ei ole mukana kuin ansion kasvattajana. Ansiosidonnainen 61 vuotta täyttäneelle lisäpäivineen riittää aikaisimpaan eläkkeellesiirtymisikään. Työmarkkinatuelle ei tuon ikäinen tipahda, jos on ollut töissä vähintään viisi vuotta viimeisen 20 vuoden aikana.

        Tipahtaa 500 päivän jälkeen työmarkkinatuelle, jos ei ota vastaan esim. kunnan tarjoamaa puolen vuoden jaksoa ennen kuin päivät täyttyy. Te-keskus tietää kyllä Oven ja liittyy juuri tuohon tippumiseen. 61 vuotiaasta 64-vuotiaaksi, riittääkö 500 päivää? Laskehan. On otettava Ove ennen 64v tai joudut uudelleen kunnan töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tipahtaa 500 päivän jälkeen työmarkkinatuelle, jos ei ota vastaan esim. kunnan tarjoamaa puolen vuoden jaksoa ennen kuin päivät täyttyy. Te-keskus tietää kyllä Oven ja liittyy juuri tuohon tippumiseen. 61 vuotiaasta 64-vuotiaaksi, riittääkö 500 päivää? Laskehan. On otettava Ove ennen 64v tai joudut uudelleen kunnan töihin.

        Kun täyttää 61v ja ansiosidonnaista on vielä jäljellä,niin silloin on oikeutettu lisäpäiville..Täytän itse 61v ensi kesänä ja olisin saanut lisäpäiväoikeuden,mutta sitä korttia ei tarvitse katsoa koska sain tk-eläkkeen.Kyllä tässä iässä kannattaa luikahtaa eläkkeelle heti kun se on mahdollista,hautakivistä päätellen kaikki ei ole kerennyt eläkepäiviä nähdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaeläkkeestä en ole kuullut. Osittainen vanhuuseläke taas on ennenaikainen eläke, joka alentaa lopullista eläkettä. Se on suurimmillaan vähennyksineen n. 40% kertyneestä eläkkeestä. Yleensä normituloinen ei sillä pärjää. Ansiosidonnainen sen kanssa yhdessä antaa hyvän toimeentulon. Mutta sitten TE-toimisto ahdistelee.

        Kahdelle tutulle kävi tuon osaeläkkeen kanssa vähän hassusti. He jäivät määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle, siis koko eläkkeelle, 80-luvulla. Kumpikin sai viettää eläkepäiviä 2 vuotta, kun kelalta tuli kutsu työkyvyn uudelleen arviointiin. Työkykyä arvioitiin olevan sen verran, että eläke muuttui osaeläkkeeksi ja kaverit joutuivat erilaisiin työkokeiluihin. Niistä seurasi kumpaisellekkin osa-aikaiset työt valtionlaitoksella 1986. Tuli 1994 se kuuluisa lama. Ihmisiä alettiin siirtää julkiselta puolen eläkeputkiin jo 55-vuotiaina ja lakkautuspalkalle pääsi myös väkeä. Nuorin Suomessa lakkautuspalkalle päässyt oli 36-vuotias metsänhoitaja Metsähallituksesta. Kaverit myös olettivat pääsevänsä putkeen, kun olivat jo 56-vuotiaita. Vaan toisin kävi. Eläkeputki ei koskenutkaan osa-aikaisia työntekijöitä, jotka olivat jo osaeläkkeellä. Kaverit olivat töissä 63-vuotiaiksi.


    • Anonyymi

      Miten Te-toimisto ottaa yhteyttä jos ei ole sähköpostia eikä puhelinta postikin tulee miten sattuu kirjeitäkin häviää ,kutsuuko Te-toimisto heidän konttoriin puhetteluun kuinka usein yli 60 vuotiaan työttömän ja millä varoitus ajalla
      jos olen metsästys reissulla hankkimassa ruokaa.

      • Anonyymi

        Ilman yhteystietoja ei voi olla työtön. Ansiosidonnaista tai työmarkkinatukea nauttivan työttömän on iästä riippumatta oltava työmarkkinoiden saatavilla. Keskustelu TE-toimistossa 3-6 kk välein 1-5 päivän varoitusajalla sekä TE-toimisto soittaa satunnaisesti ja kysyy, miten olet edesauttanut työllistymistäsi. Syytä on viikoittain myös kirjautua "Oma asiointiin" ja katsoa, onko TE-toimisto antanut tehtäviä. Ainahan voi tietenkin vältellä omia vastuitaan, mutta TE-toimistolla on ase tavoittamattomille: karenssi. Jos työtöntä ei tavoiteta ja rahavirta lakkaa, kääntyy tavoittamisen tuska työttömälle.


      • Anonyymi

        Jos on koti osoite onhan silloin yhteystiedot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on koti osoite onhan silloin yhteystiedot

        Juuri niin. TE-toimisto lähestyy kirjeellä. Kirjeen katoamiseen TE-toimisto ei usko. Ja muista pitää mobiililaite haastattelussa kiinni, koska on noloa, jos se plingaa keskeyttäen puheesi siitä, miten olet edesauttanut työllistymistäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman yhteystietoja ei voi olla työtön. Ansiosidonnaista tai työmarkkinatukea nauttivan työttömän on iästä riippumatta oltava työmarkkinoiden saatavilla. Keskustelu TE-toimistossa 3-6 kk välein 1-5 päivän varoitusajalla sekä TE-toimisto soittaa satunnaisesti ja kysyy, miten olet edesauttanut työllistymistäsi. Syytä on viikoittain myös kirjautua "Oma asiointiin" ja katsoa, onko TE-toimisto antanut tehtäviä. Ainahan voi tietenkin vältellä omia vastuitaan, mutta TE-toimistolla on ase tavoittamattomille: karenssi. Jos työtöntä ei tavoiteta ja rahavirta lakkaa, kääntyy tavoittamisen tuska työttömälle.

        Jos ei ole internetyhteyttä, eikä puhelinta, te-toimisto lähettää kirjeen. Työttömän pitää olla tavoitettavissa siitä osoitteesta, jonka hän on antanut te-toimistolle. Metsästys- tai kalastusmatkat ja muutkin matkustelut tulee ilmoittaa te-toimistolle, jotta työttömään saadaan yhteys myös niiden aikana. Jos ei ole puhelinta eikä internetyhteyttä, työnhakusuunnitelmat ja muut tilanteen tarkistukset tehdään te-toimistolla, jonne kutsutaan silloin kirjeellä. Moni onkin pudonnut kokonaan perustoimeentulon varaan, kun ei ole kulkuneuvoa kulkea kuntakeskuksissa hoitamassa asioitaan. Käytännössä perustoimeentulon tarkoittaa, että Kela ja kunnan sosiaalitoimi hoitavat kaikki työttömän asiat, myös pankkitilin. Et sitten itse päätä mistään, etkä ostele mitään ilman virkailijoiden suostumusta. Etkä myöskään pääse työkkärin asiakkaaksi. Helppoa elämää. Kukka vain napinläpeen ja antaa yhteiskunnan hoitaa hommat.👍😀


    • Anonyymi

      Ajattelin lopettaa työt 62 vuotiaana kärsien karenssin ainoa mikä hiertää mitä sanoo te-toimistonväki laittavatko esim.kurssille tai ihan töihin onko yli 62 vuotiaalle vielä töitä tarjolla onko jollain kokemusta asiasta

      • Anonyymi

        - olen 60v ja ei minua paljoa te vaivaa, 2019 pakotti kyllä karensilla uhaten typ palveluun, ja se typ oli samaa mitä te, että tehtiin ns. työllistymissuunnitelma !!
        Ja mitään ei ole nyt kuulunut helmikuun jälkeen, siis on nyt jo n. 7 kk...
        Näin mnee, Ilmeisesti kun vanhoille ei töitä ole, jne..
        - Mutta suuri vääryys on ollut, ettei sdp harakka tehnyt lex lindströmmiä, jolla vanhemmat ihmiset pääsi pois te pelleilystä suoraan eläkkeelle..!!


    • Anonyymi

      Vaikuttaako Te-toimiston aktivisuuteen jos ottaa itse lopputilin yli 60 vuotiaana

    • Anonyymi

      Onko paikkakunnalla merkitystä luulisi Pk-seudulla olevan töitä yli 60 vuotiaille

    • Anonyymi

      Onko kukaan yli 60 vuotias työtön joutunut Typ-palvelunpiiriin

    • Anonyymi

      Rupes asia minuakin kiinostamaan.
      Jos hyppään pois kelkasta ja töitä tarjotaan,
      menee haastatteluun "sennäköinen" pappa,
      jotta kauhistuvat.

    • Anonyymi

      Työelämästä pois 61 vuotiaana otitko lopputilin mitä Te-toimisto tarjosiko töitä tai Typ-palvelua saitko/ saatko olla rauhassa jouduitko vielä kursseille

      • Anonyymi

        Otin OVEn 61 vuotiaana. Irtisanouduin 62 täytettyäni. Alalta, jossa työvoimapula - hankalaa, koska tuttuni, joka teki saman tempun saa olla rauhassa, mutta minä en. 3 kk:n karenssin jälkeen Te-toimisto koko ajan kimpussa: haastatteluun, tarjoaa duunia, ihmettelee, kun työ "ei kelpaa". Taidan mennä seuraavalla kerralla hengityssuojan ja rollaattorin kanssa "keskusteluun" kuten se työhaluton Susanna Kosken kanssa. Kaikki eivät siis olla rauhassa. Ilmeisesti suurin osa saa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Otin OVEn 61 vuotiaana. Irtisanouduin 62 täytettyäni. Alalta, jossa työvoimapula - hankalaa, koska tuttuni, joka teki saman tempun saa olla rauhassa, mutta minä en. 3 kk:n karenssin jälkeen Te-toimisto koko ajan kimpussa: haastatteluun, tarjoaa duunia, ihmettelee, kun työ "ei kelpaa". Taidan mennä seuraavalla kerralla hengityssuojan ja rollaattorin kanssa "keskusteluun" kuten se työhaluton Susanna Kosken kanssa. Kaikki eivät siis olla rauhassa. Ilmeisesti suurin osa saa.

        Tuohon vois auttaa jos olisi jotain terveydellistä haittaa mistä valittaa ja siihen tueksi lääkärintodistus te-toimistoon ja kopio siitä eläkeyhtiöön työkyvyttömyyseläke hakemuksen liitteeksi.Eivät patista töihin kun on hakemus vireillä ja muulloinkin vähemmän ohjailevat mihinkään kun toimisolla on paperi, joka osoittaa jonkulaista työkyvyttömyyttä.Kun ite olin te-toimiston asiakkaana,minulla oli B-todistus jossa työkyvyttömyysaika oli toistaiseksi,eli aloituspäivämäärä oli,mutta loppumisajankohdan päällä oli viiva.Ei tullut ainoatakaan kutsua mihinkään kotkotuksiin,suunnitelmassa oli ainoastaan tk-eläkkeen hakeminen.


    • Anonyymi

      Johtuuko Te-toimiston toimet aktivisuuteen paikkakunnasta vai sukupuolesta vai mahdollisesti molemmista

    • Anonyymi

      Jos nyt jään (61v.) varhennetulle eläkkeelle niin onko minun tuloina jatkossa työmarkkina tuki ja lisäksi ansaitusta työeläkkeestä .25% tai 50%, koska olen nyt työmarkkinatuella. Meneekö verot edelleen 20%. Ja saako muita kelan etuuksia?.

    • Anonyymi

      Saakohan sitten eläkkeensaajan astukea?

    • Anonyymi

      mie jäin elakkeelle, kun työkkäristä ehottivat, et ois mahollisuus jaaha 62 v. tiaana. Niinpa kelalle laskettamaan eläkettä, ja kas. vaik olisin päivärahalla ootellut par vuotta, niin pieni summa olis tullut eläkkeeseen lisää, et ei mitään juuri hyötyä. Olen tosi tavallinen jokapaikan duunari ollut. Mut kannatti jäädä. Ja pääsin kaikista pyörityksistä heti vapaaksi näis kyykyttämisistä. eläken on vähä vajaa 1100 euroo, mut ei valittamista , kun ei ole velkoja. Olen jopa onnellinen mies. Ja saahan sitä jos haluu viel vähä tienatakin. Kunto on ihan hyvä moniin hommiin. Ja olen itseni HERRA. kiitos työkkärin esityksen. Nyt joulukuun 1 päivä tulee 2 v. eläkkeellä. !!

      • Anonyymi

        👍👍👍


      • Anonyymi

        Oikean ratkaisun teit,elimistö rappeutuu kokoajan ja eläkkeelläoloajasta pitäisi keretä nauttimaanki.Pian tulee kuitenki se trollaattori aika,jonka jälkeen marjastukset ja muutoinki luonnossa liikkuminen loppuu.Hyvää senioriaika pitää itse lunastaa, nyt kun viralliset eläkkeelle pääsyajat vaan pakenee edellä kohti iänkaikkisuutta!


      • Anonyymi

        Ihmettelen noita eläkekertymiä, siis niiden pienuutta. Yli 60v. ihminen on ehtinyt olla töissä jo 40 vuotta x 1,5 % tarkoittaisi noin 60 %:n eläkettä. Kun valtiolla ihan tavallinen rivityöntekijä saa jo reilun 30 vuoden työrupeamasta eläkkeen, mikä on pitkälti yli kahden tonnin ja nettoakin tulee vajaat 2 donaa. Esimies asemassa olevat saa meillä 3000 eläkettä ja netto on n. 2100 €.


    • Anonyymi

      Hei onko joku irtisanonut itsensä yli 61 vuotiaana ja ottanut 50% eläkettä mitä töitä Te-toimisto tarjonnut vai onko joutuuko käymään kursseja tai onko Te-toimisto ns.mustalistalla jolloin ollaan jatkuvasti yhteydessä työttömään vai saako olla niin sanotusti "rauhassa".

    • Anonyymi

      Suosittelen ajatusta ja mitään väliä jollain 3kk karenssilla kun elämän mitta jo 61v. ja siinä mittanauhassa tuo 3kk aika on mitätön aika!

      Itse irtaannun viimeistään 1.5v työn jälkeen ns. "putkeen" jossa ei kelan rahoille koskaan joudu! Nostan heti sen 50% kun se mahdollista!

      Yksi elämä vain ja omat maksetut kertymät tilille! Ikuisesti kukaan täällä elä joten hellitän ajoissa. Nyt työtä takana 40v. ilman työttömyyden aikaa.

      • Anonyymi

        Hei: Etlalta kovat eväät hallitusohjelmaan: Eläkeputki ja vuorotteluvapaa pois, myös työvoiman tarveharkinnasta luovuttava eli miten käy eläkeputkelle nousi jo 1961 syntyneille 62 vuoteen voiko loppua kokonaan eikö Hallitus aio tehdä myös asialle että loppuu saadaan työttömät yli 61 vuotiaat töihin voidaanko saada töitä lähellä eläkeikää oleville ?


      • Anonyymi

        Jos puolikkaalle eläkkeelle jää irtisanoutumalla ei selviä 3 kk/lla karenssilla, eikös se tarkoita puoli vuotta ja käsittely ja uusi hakemusaika pääälle. Muutamalla satasellako toimeen vajaa vuosi? Aika harvalla siihen varaa. Ihan en ymmärrä miten "kertymät" tilille? 61 vuotiaana voi heti jäädä työeläkkeelle osittain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos puolikkaalle eläkkeelle jää irtisanoutumalla ei selviä 3 kk/lla karenssilla, eikös se tarkoita puoli vuotta ja käsittely ja uusi hakemusaika pääälle. Muutamalla satasellako toimeen vajaa vuosi? Aika harvalla siihen varaa. Ihan en ymmärrä miten "kertymät" tilille? 61 vuotiaana voi heti jäädä työeläkkeelle osittain.

        Jos sanoo irtisanoo itsensä on karenssi 90 päivää 5 päivää eli n. 3 kuukautta ei puolta vuotta mistä olet saanut tiedon


      • Anonyymi

        Samoja ajatuksia..tekisi vaan mieli irtaantua jo nyt,mutta kun ei yllä vielä "ns.putkeen".
        Onnistuskohan ,jos ottas lopputilin,karenssin ja sitten kun ans,sidoinnainen olisi määritelty ja kerran pari nostettu,niin pitäisi pitempiä lomia ,eikä hakisi päivärahaa..?
        Eli yrittäs "keplotella" niin ,että saisi ne lisäpäivät.
        Tietenkin pitää olla sukan varressa säästöjä...:)


    • Anonyymi

      Ei mitään järkeä keppuroida enään missään työhommissa jos ikä alkaa kuutosella,siellä jää vaan nuorempien jalkoihin.Se on jollainlailla nöyryyttävä kun huomaa että kaikenlainen toimintakyky vaan heikkenee,ei ole hyvä mieli kun illalla lähtee töistä..Silloin on aika lähtiä muitten jaloista pyörimästä eläkepäiville ja työkavereillekkin jää parempi mieli.Tämä on tosi asia eikä se miksikään muutu,kuuskymppisestä raihnaisesta jätkästä on imastu kaikki mikä vähänkään on arvokasta pois,pelkkä ruttunen kuori jäljellä.

    • Anonyymi

      Paras tulos on, jos te-toimistolta saa potkut. Kiristämisellä kun ei heti tule mieleen olla eläkkeelläkään.

      • Anonyymi

        Miten Te-toimistolta saa potkut jos en ole töissä siellä


    • Anonyymi

      Ovat varmaan eläneet hyvän elämän,alkoipa se luku millä hyvänsä.

    • Anonyymi

      Minulle sanottiin sinun pitää hakea eläkettä kun olin jo64.5 ikäinen ja virallinen läkeikäni oli 63. nyt maksan verosa itseni kipeäksi ja eläke leikkautuu.

      • Anonyymi

        Jos hait eläkkeen ja olet töissä,niin tottakai maksat veroa molemmista.Semmosta se on täällä veronmaksajien luvatussa maassa.


      • Anonyymi

        Ei eläke niin paljon leikkaudu tuon OVEn takia. Olen laskenut joka suuntaan ja siltikin aion nostaa puolet eläkkeestä etukäteen heti kun mahdollista. Jatkan silti täyttä päivää töissä henkilökohtaiseen eläkeikään asti. Toki veroprosentti nousee.

        Eläkkeeni pienenee, sitten kun jään eläkkeelle, loppuiäkseni 164,26 e/kk brutto siitä mitä se olisi ellen nostaisi OVEa. Kun siihen mennessä olen kuitenkin nostanut tuota osaeläkettä jo useamman vuoden, olen saanut sitä n. 28 000 bruttona. Kun siitä lasken koska alan mennä tappiolle, siihen menee n. 14 vuotta eli olen lähes 79 -vuotias ennen kuin tuo vähennys alkaa vaikuttaa tappioksi.

        Kun ottaa huomioon, että sekä äitini, että äidinäitini kuolivat 75-vuotiaana, olen ehdottomasti sitä mieltä että minun kannattaa nostaa kaikki mahdollinen. Jokainen voi laskea omalla kohdallaan mitä tuo tekee ja miettiä. Ei kannata pelotella ennen kuin on laskenut todelliset vaikutukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei eläke niin paljon leikkaudu tuon OVEn takia. Olen laskenut joka suuntaan ja siltikin aion nostaa puolet eläkkeestä etukäteen heti kun mahdollista. Jatkan silti täyttä päivää töissä henkilökohtaiseen eläkeikään asti. Toki veroprosentti nousee.

        Eläkkeeni pienenee, sitten kun jään eläkkeelle, loppuiäkseni 164,26 e/kk brutto siitä mitä se olisi ellen nostaisi OVEa. Kun siihen mennessä olen kuitenkin nostanut tuota osaeläkettä jo useamman vuoden, olen saanut sitä n. 28 000 bruttona. Kun siitä lasken koska alan mennä tappiolle, siihen menee n. 14 vuotta eli olen lähes 79 -vuotias ennen kuin tuo vähennys alkaa vaikuttaa tappioksi.

        Kun ottaa huomioon, että sekä äitini, että äidinäitini kuolivat 75-vuotiaana, olen ehdottomasti sitä mieltä että minun kannattaa nostaa kaikki mahdollinen. Jokainen voi laskea omalla kohdallaan mitä tuo tekee ja miettiä. Ei kannata pelotella ennen kuin on laskenut todelliset vaikutukset.

        Otithan huomioon myös elinaikakertoimen vaikutus, mikä ilmoitetaan 62-vuotiaana. Itselleni (vm. 1958) tämän vaikutus oli 4,6 % eläkkeeseen.

        Mainitsemasi pienennös vaikuttaa aika pieneltä, ansiosi lienee siis pienet

        Itselläni 37 vuotta eläkkeeseen laskettavaa työtä, kertynyt (Keva) eläke 1600 ja laskelman mukaan eläkkeen menetys melkein 200 euroa, jos olisin ottanut 50 prossan oven heti 61-vuotiaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otithan huomioon myös elinaikakertoimen vaikutus, mikä ilmoitetaan 62-vuotiaana. Itselleni (vm. 1958) tämän vaikutus oli 4,6 % eläkkeeseen.

        Mainitsemasi pienennös vaikuttaa aika pieneltä, ansiosi lienee siis pienet

        Itselläni 37 vuotta eläkkeeseen laskettavaa työtä, kertynyt (Keva) eläke 1600 ja laskelman mukaan eläkkeen menetys melkein 200 euroa, jos olisin ottanut 50 prossan oven heti 61-vuotiaana.

        Lasketin Kevan laskurilla eri vaihtoehtoja, oletan että se ottaa huomioon kaiken mahdollisen. 200 € vähennys bruttona ei sekään minusta ole paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otithan huomioon myös elinaikakertoimen vaikutus, mikä ilmoitetaan 62-vuotiaana. Itselleni (vm. 1958) tämän vaikutus oli 4,6 % eläkkeeseen.

        Mainitsemasi pienennös vaikuttaa aika pieneltä, ansiosi lienee siis pienet

        Itselläni 37 vuotta eläkkeeseen laskettavaa työtä, kertynyt (Keva) eläke 1600 ja laskelman mukaan eläkkeen menetys melkein 200 euroa, jos olisin ottanut 50 prossan oven heti 61-vuotiaana.

        Jos eläke pienenee bruttona n200 euroa nettona n 120 euroa


    • Anonyymi

      Minä olen ajatellut oven nostamisen näin.. Olen 61v ja sain äskettäin liiton päivärahat nollattua, eli olen eläke vai työttömyysputkessa, miten se sanotaankin. Ja turha on mielestäni luulla, että tässä iässä töihin enää pääsee. Vaikka olen ihan hyvässä kunnossa oleva mies. Pyysin laskelman jo eläkeyhtiöltä, ja sain vastauksen muutamassa päivässä. Meinaan ruveta nostamaan 50% eläkettä, liiton päivärahojen lisäksi. Toiselle puolelle kertyy lisää eläkettä päivärahoista, kunnes täytän eläkeiän.. Turha niitä eläkerahoja on pihistellä, kun ei voi koskaan tietää, pääseekö edes eläkeikään...

      • Anonyymi

        Mä 1958 syntynyt ja odotan vuotta 2022 jolloin olen 64-vuotias ja toivottavasti eläkkeelle pääsen? Varhaiseläkkeelle ja se voi olla pieni kun työttömänä ollut paljolti. Nyt koronan takia ei ole vaan tällä alalla hommia.
        Ansiosidonnaista saan ja kohta tuo 400 pvää on toisen kerran kulutettua. Töissä olin paljonkin 2018 vuonna.
        Saan varhaiseläkkeen mikä oli aiemmin kansaneläke ja työeläkettä loput.
        Takuueläkettä varmaankin jos työeläke jää pieneksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä 1958 syntynyt ja odotan vuotta 2022 jolloin olen 64-vuotias ja toivottavasti eläkkeelle pääsen? Varhaiseläkkeelle ja se voi olla pieni kun työttömänä ollut paljolti. Nyt koronan takia ei ole vaan tällä alalla hommia.
        Ansiosidonnaista saan ja kohta tuo 400 pvää on toisen kerran kulutettua. Töissä olin paljonkin 2018 vuonna.
        Saan varhaiseläkkeen mikä oli aiemmin kansaneläke ja työeläkettä loput.
        Takuueläkettä varmaankin jos työeläke jää pieneksi?

        400 päivää?? Eikö sun ikäisillä ole 500pv anssi, ainaki mulla oli vaikka oon - 59 syntyny. Viime kesänä jäin tk-eläkkeelle, joten en kerenny kuin 4kk olla anssilla, mutta 500pv olis ollu käytössä ja sitte 61v olisin päässyt putkeen (lisäpäiville) ja niin pitäis sunki olla nyt.


    • Anonyymi

      Kansaneläkelaitokselta löytyy monta etäasiantuntijaa sopeutustöihin sitä ennen. Valittaa ei kannata, kun siihen on omat sopeutukset kiviin hakattuina. Ne on kivityöntekijöitä sen tien varrella.

    • Anonyymi

      Ei ole ongelma 50v ja yli heitetään ulos eikä uutta työtä saa jos ei ole politikko tai muuten silmaaä tekevä. SE on nähty jo 90 luvulta lähtien. Samaan aikaan nuoriso ei lähde töihin jossa voi vaikka kädet likaantua

      • Anonyymi

        Miten käy jos ottaa lopari 60 vuotiaana pääsenkö eläkeputkeen jos se lopetaan saanko anssia 500 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatukea uskaltaako ottaa loparit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten käy jos ottaa lopari 60 vuotiaana pääsenkö eläkeputkeen jos se lopetaan saanko anssia 500 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatukea uskaltaako ottaa loparit

        58v saa 500 pv anssia.

        Lisäpäiväoikeus riippuu syntymävuodestasi ja siitä, milloin enimmäismaksuaikasi täyttyy. Sinulla voi olla oikeus ansiosidonnaisen työttömyysturvan lisäpäiviin, josolet syntynyt vuosina 1957–1960 ja olet täyttänyt 61 vuotta ennen enimmäisajan päättymistä
        Tai olet syntynyt vuonna 1961 tai sen jälkeen ja olet täyttänyt 62 vuotta ennen enimmäisajan päättymistä
        https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/ansiosidonnainen-paivaraha/ansiosidonnaisen-lisapaivat
        Mielestäni uudet leikkaukset ei kerkiä vaikuttamaan sinun päätöksiin.
        Eiku potkuja hommaamaan. :-) Kannattaa selvitellä työnantajan kanssa jos voitte sopia irtisanomisesta yhdessä,mutta kuitenki niin,että siitä ei leviä tietoa te-toimistolle,muutoin tulee karenssi.Tuotannolliset ja taloudelliset syyt tai työntekijän sairaus,ei suoriudu enään tehtävistä.Onnea yritykselle,tee kattavat suunnitelmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        58v saa 500 pv anssia.

        Lisäpäiväoikeus riippuu syntymävuodestasi ja siitä, milloin enimmäismaksuaikasi täyttyy. Sinulla voi olla oikeus ansiosidonnaisen työttömyysturvan lisäpäiviin, josolet syntynyt vuosina 1957–1960 ja olet täyttänyt 61 vuotta ennen enimmäisajan päättymistä
        Tai olet syntynyt vuonna 1961 tai sen jälkeen ja olet täyttänyt 62 vuotta ennen enimmäisajan päättymistä
        https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/ansiosidonnainen-paivaraha/ansiosidonnaisen-lisapaivat
        Mielestäni uudet leikkaukset ei kerkiä vaikuttamaan sinun päätöksiin.
        Eiku potkuja hommaamaan. :-) Kannattaa selvitellä työnantajan kanssa jos voitte sopia irtisanomisesta yhdessä,mutta kuitenki niin,että siitä ei leviä tietoa te-toimistolle,muutoin tulee karenssi.Tuotannolliset ja taloudelliset syyt tai työntekijän sairaus,ei suoriudu enään tehtävistä.Onnea yritykselle,tee kattavat suunnitelmat.

        Eikö Hallitus ole poistamassa eläkeputkea joka tulisi voimaan 2022 alkaen voimaan jos nyt lopettaa työt ei ansiosidonnainen ehdi loppua vasta kuin. elokuussa vuonna 2022 eihän silloin ole oikeutta eläkeputkeen koska se on lopetettu vuoden 2022 alussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö Hallitus ole poistamassa eläkeputkea joka tulisi voimaan 2022 alkaen voimaan jos nyt lopettaa työt ei ansiosidonnainen ehdi loppua vasta kuin. elokuussa vuonna 2022 eihän silloin ole oikeutta eläkeputkeen koska se on lopetettu vuoden 2022 alussa.

        Heti kun työtön täyttää 61,on putkessa automatic.Ainoa ehto on,että jotain pitää olla jäljellä 500pv:n anssista kun täyttää 61,muutoin pitää saada työssäoloehto suoritettua uudelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heti kun työtön täyttää 61,on putkessa automatic.Ainoa ehto on,että jotain pitää olla jäljellä 500pv:n anssista kun täyttää 61,muutoin pitää saada työssäoloehto suoritettua uudelleen.

        Hei
        Alkoi minuakin kiinnostaa onko tosiaankin näin en ymmärrä jos olen anssilla ollut kuukauden ja olen täyttänyt äskettäin 61 vuotta ja anssia jäljellä reilut 400 päivää ja laki olisi tullut voimaan eihän silloin voi päästä eläkeputkeen jos se olis poistettu
        Koska ei olisi enää eläkeputkea ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei
        Alkoi minuakin kiinnostaa onko tosiaankin näin en ymmärrä jos olen anssilla ollut kuukauden ja olen täyttänyt äskettäin 61 vuotta ja anssia jäljellä reilut 400 päivää ja laki olisi tullut voimaan eihän silloin voi päästä eläkeputkeen jos se olis poistettu
        Koska ei olisi enää eläkeputkea ?

        Vuonna 2022 tammikuussa täytän 61 vuotta jos irtisanon itseni tammikuussa ja anssi alkaisi huhtikuussa/ 22 . 2022 alkaen eläkeputki on poistettu pääsenkö eläkeputkeen kun olen täyttänyt 61 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei
        Alkoi minuakin kiinnostaa onko tosiaankin näin en ymmärrä jos olen anssilla ollut kuukauden ja olen täyttänyt äskettäin 61 vuotta ja anssia jäljellä reilut 400 päivää ja laki olisi tullut voimaan eihän silloin voi päästä eläkeputkeen jos se olis poistettu
        Koska ei olisi enää eläkeputkea ?

        Jos sulla on toi tilanne,niin putkessahan sinä oot ja lujasti.Ei ne tee lakeja jotka tulisi voimaan takautuvasti,muutenhan siitä tulisi melkoinen kaaos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sulla on toi tilanne,niin putkessahan sinä oot ja lujasti.Ei ne tee lakeja jotka tulisi voimaan takautuvasti,muutenhan siitä tulisi melkoinen kaaos.

        Onko ansiosidonnaiseen tulossa muutoksia vuonna 2022 esim. porrastusta onko hallituksella tarkoitus ottaa ns.aktiivimalli 2 käyttöön oliko niin että ollaan n kerran kuukaudessa te-toimiston puheilla. vai mitä on tulossa
        olihan puhetta osittainen varhennettueläke lopetetaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko ansiosidonnaiseen tulossa muutoksia vuonna 2022 esim. porrastusta onko hallituksella tarkoitus ottaa ns.aktiivimalli 2 käyttöön oliko niin että ollaan n kerran kuukaudessa te-toimiston puheilla. vai mitä on tulossa
        olihan puhetta osittainen varhennettueläke lopetetaan

        Joo eihän tuo putki mikään autuaaksi tekevä asia ole,te-toimisto pyörittelee varmasti niin nuoria kuin iäkkäitäki .Putki takaa tasaisen toimeentulon kun ei tipahda työmarkkinatuelle, eikä muuta.Kannattaa hakea työkyvyttömyyseläkettä kokoajan ja se merkitään myös työnhakusuunnitelmaan,silloin saa olla rauhassa sen hakuajan 3kk.Valittaa ei kannata kielteisistä päätöksistä,koska ne kestää kauan ja sinä aikana on te-toimiston pyörityksessä niinkuin muutkin.Aina uutta hakua putkeen,se on ihan sallittua.Olin itse aktiivimallin kynsissä 2019 ja näillä opeilla minä niistä selvisin.2 kertaa soittivat ja kyselivät mikä on tilanne,sanoin että eläkettä haen ja toimitin B-lausuntoja lääkäreiltä.Samana vuonna eläke myönnettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo eihän tuo putki mikään autuaaksi tekevä asia ole,te-toimisto pyörittelee varmasti niin nuoria kuin iäkkäitäki .Putki takaa tasaisen toimeentulon kun ei tipahda työmarkkinatuelle, eikä muuta.Kannattaa hakea työkyvyttömyyseläkettä kokoajan ja se merkitään myös työnhakusuunnitelmaan,silloin saa olla rauhassa sen hakuajan 3kk.Valittaa ei kannata kielteisistä päätöksistä,koska ne kestää kauan ja sinä aikana on te-toimiston pyörityksessä niinkuin muutkin.Aina uutta hakua putkeen,se on ihan sallittua.Olin itse aktiivimallin kynsissä 2019 ja näillä opeilla minä niistä selvisin.2 kertaa soittivat ja kyselivät mikä on tilanne,sanoin että eläkettä haen ja toimitin B-lausuntoja lääkäreiltä.Samana vuonna eläke myönnettiin.

        Miten on jos mm.nivelrikkoa ,selkävaivoja ei varmaan terveysasema lääkäri kirjoita b-lausuntoa ja jos kirjoittaa voiko saman lausunnon laittaa eläke hakemukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten on jos mm.nivelrikkoa ,selkävaivoja ei varmaan terveysasema lääkäri kirjoita b-lausuntoa ja jos kirjoittaa voiko saman lausunnon laittaa eläke hakemukseen.

        Onko kellään omakohtaista kokemusta kun on sanonut itsensä irti 60 vuotiaana tuleeko 3 kuukauden karenssi miten te-toimisto suhtautuu ns. itsensä irtisanojiin löytyykö ymmärrystä ja ottavatko yhteyttä vasta 3 kuukauden kuluttua kun alkaa saamaan ansiosidonnaista vai miten on käynyt .onko aina varmaa että saa ansiosidonnaista jos täyttää työssäoloehdot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten on jos mm.nivelrikkoa ,selkävaivoja ei varmaan terveysasema lääkäri kirjoita b-lausuntoa ja jos kirjoittaa voiko saman lausunnon laittaa eläke hakemukseen.

        Sinähän ostat sen B-lausunnon, sen saa aina pyydettäessä. Työterveyslääkärille sanoin että tarvin B-lausunnon ja hän sen kirjoitti ja postitti minulle ja se meni työnantajan piikkiin. Kyllä kaikki lausunnot kelpaavat eläkehakemuksen liitteinä. Eläkehakemuksen voi täyttää myös netissä kun skannaa ensin sen B-lausunnon. Onnea hakuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän ostat sen B-lausunnon, sen saa aina pyydettäessä. Työterveyslääkärille sanoin että tarvin B-lausunnon ja hän sen kirjoitti ja postitti minulle ja se meni työnantajan piikkiin. Kyllä kaikki lausunnot kelpaavat eläkehakemuksen liitteinä. Eläkehakemuksen voi täyttää myös netissä kun skannaa ensin sen B-lausunnon. Onnea hakuun.

        Onko tieoa kuinka kauan b-lausunto on voimassa .voiko samalla b-lausunnolla hakea useammin eläkkeelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tieoa kuinka kauan b-lausunto on voimassa .voiko samalla b-lausunnolla hakea useammin eläkkeelle.

        Lainaus Ilmarisen sivulta josta kysymykseesi vastataan: "Hae työkyvyttömyyseläkettä noin 3 kuukautta ennen kuin sairauspäivärahakausi päättyy. Helpoiten haet eläkettä verkkopalvelussamme. Liitä mukaan enintään 6 kuukautta vanha lääkärin B-lausunto. Jos haluat nopeuttaa hakemuksesi käsittelyä, lähetä sen mukana viimeisimmän työnantajasi selvitys työtehtävistäsi ja työssä selviytymisestäsi. Muussa tapauksessa pyydämme sen työnantajaltasi hakemuksesi saavuttua.

        Jos haet myös Kelan eläkettä, lähetämme hakemuksen puolestasi Kelaan."


    • Anonyymi

      Kosa nämä uudet tulisivat voimaan..2023... Kunhan ei koskaan, sen verran pöhköjä suunnitelmia vanhenevalle työntekijälle.

    • Anonyymi

      Vanhuuseläke tulee 65 vuotiaana Varhennettu työeläke

    • Anonyymi

      Uskaltaako irtisanoa itsensä vuonna 2021 ja täyttää 61 vuotta ja antaa "nuorisolle" työpaikkansa ansiosidonnainen loppuu aikanaan joudunko työmarkkinatuelle jos eläkeputki katkaistaan vuonna 2022 tai 2023
      Miten Te-toimisto suhtautuu kun sanoo itsensä irti vakityöstä.

      • Anonyymi

        Uskallus on tietenkin itsestäsi kiinni. Joudut työmarkkinatuelle, jos lisäpäivät poistetaan ja olet edelleen työtön. Lisäpäivien poistaminen tosin saattaa jäädä tekemättä tai poistamiseen tulla esimerkiksi joku siirtymäaika. TE-toimisto toimii tietyn kaavan mukaan: jos itse irtisanoudut, on sinun tehtävä itsellesi työllistymissuunnitelma, joka vaatii TE-toimiston hyväksynnän. Lisäksi joudut tekemään selvityksen irtisanoutumisen syistä. Ja sen jälkeen sitten 90 karenssipäivää plus viisi omavastuupäivää ilman korvauksia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskallus on tietenkin itsestäsi kiinni. Joudut työmarkkinatuelle, jos lisäpäivät poistetaan ja olet edelleen työtön. Lisäpäivien poistaminen tosin saattaa jäädä tekemättä tai poistamiseen tulla esimerkiksi joku siirtymäaika. TE-toimisto toimii tietyn kaavan mukaan: jos itse irtisanoudut, on sinun tehtävä itsellesi työllistymissuunnitelma, joka vaatii TE-toimiston hyväksynnän. Lisäksi joudut tekemään selvityksen irtisanoutumisen syistä. Ja sen jälkeen sitten 90 karenssipäivää plus viisi omavastuupäivää ilman korvauksia.

        Jos luottaa tuuriin ja että mikään ei muutu 2021 loppuun mennessä (ja että olit syntynyt -60) niin jää työttömäksi vaan. Ansiosidonnainen riittää ensi vuoden puolelle jolloin täytät 61 vuotta ja olet oikeutettu ansiosidonnaisen lisäpäiviin.

        Jos hallitus kumoaa ansiosidonnaisen lisäpäivät sen jälkeen kun se on sinulle kerran myönnetty, eivät ne sinun saamaasi etuuteen kajoa.

        Joten rauhallisia eläkepäiviä vaan ... tuuriin luottaen ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskallus on tietenkin itsestäsi kiinni. Joudut työmarkkinatuelle, jos lisäpäivät poistetaan ja olet edelleen työtön. Lisäpäivien poistaminen tosin saattaa jäädä tekemättä tai poistamiseen tulla esimerkiksi joku siirtymäaika. TE-toimisto toimii tietyn kaavan mukaan: jos itse irtisanoudut, on sinun tehtävä itsellesi työllistymissuunnitelma, joka vaatii TE-toimiston hyväksynnän. Lisäksi joudut tekemään selvityksen irtisanoutumisen syistä. Ja sen jälkeen sitten 90 karenssipäivää plus viisi omavastuupäivää ilman korvauksia.

        Hei
        Mikä on työllissuunnitelma onko esim.haen töitä ahkerasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei
        Mikä on työllissuunnitelma onko esim.haen töitä ahkerasti.

        Työllistymissuunnitelmassa kannattaa korostaa omaehtoista hakua kokopäivätyöhön ja omaa tietotaitoa, joka liittyy työnhakuun välttääksesi tyhjänpäiväiset CV-kurssit ja työllistymistä "edesauttavat" kurssit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työllistymissuunnitelmassa kannattaa korostaa omaehtoista hakua kokopäivätyöhön ja omaa tietotaitoa, joka liittyy työnhakuun välttääksesi tyhjänpäiväiset CV-kurssit ja työllistymistä "edesauttavat" kurssit.

        Hei
        Eli haetaan kokopäivätyötä ongelma on ei ole tietotaitoa en osaa kuin lukea,kirjoittaa ja laskea.Onko cv:n teko pakollinen jos hakee te-toimiston kautta työpaikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työllistymissuunnitelmassa kannattaa korostaa omaehtoista hakua kokopäivätyöhön ja omaa tietotaitoa, joka liittyy työnhakuun välttääksesi tyhjänpäiväiset CV-kurssit ja työllistymistä "edesauttavat" kurssit.

        Vanhaa asiaa mutta saattanee soveltua vielä nykyäänkin.
        Ilmoittautuessani en rajoittanut työnhakualuetta muuten kuin pohjoiselle pallonpuoliskolle.
        Etsin itse hakukohteita ja sovittuani haastattelun, hain työkkäristä matkakorvaukset jotka sain haastattelijan kuittausta vastaan.
        Olin aktiivinen ja höpöhöpö ehdotukset loppuivat alkuunsa.
        Niin, töitäkin löytyi!


    • Anonyymi

      Jos on syntynyt v.1959 ja tuleva eläke 64v 3 kk = 2000 euroa . Vuonna 2022 saa Elinaikakertoimen prosentin tietää vuonna 1959 syntyneet jos se on esim,4.6% niin onko tuleva eläkkeeni 64v 3 kk . 2000e-4.6 % eli se olisi 1908euroa
      Vai mitä tarkoittaa elinaikakerroin?

      • Anonyymi

        Elinaikakerroin 1959 syntyneelle on 0,949. Tällä kertoimella kerrotaan eläkkeesi 2000 € ja simppeli laskutoimitus antaa tulokseksi 1898 €.


    • Anonyymi

      Mä olen osatyökyinen nyt 50v ihminen ja monta kertaa käynyt mielessä mitä varten tekee duunia 9e rahalla kun tekee kuitenkin työtä enemmän kuin sen mitä sopimuksessa on., Olen ajatellut, että jos henki kulkee vuoteen 2030, niin sitten se loppuu! Eläkettä en tule saamaan. Ne vähätkin työt on luokkaa 2/3 ja niiden kestot paria vuotta, niin ei niistä mitään eläkettä tule.

      Mutta jos terveys on esim. 60% normaalista ja se normaali on parhaimillaankin 90, niin turhaan kukaan vaivainen tai iäkäs miettii eläkettä. Itselläni työkyky voi olla sovitettuna 50 ja ei kukaan mieti muuta ratkaisua!

      No, jostain arpajaisista voi saada ratkaisun!

    • Anonyymi

      varhennettu eläke 50% 61 vuotiaana sen jälkeen irtisanominen töistä ansiosidonnainen 500 päivää eli n.23 kuukautta jos lisäpäivät lopetetaan saanko työmarkkinatukea ja 50% eläkettä vai ansiosidonnaista miten tää oikein menee
      Pääsenkö eläkeputkeen vai kelaan minne?

      • Anonyymi

        Jos lisäpäivät poistuvat heti kaikilta, saat 500 ansiorahapäivän jälkeen työmarkkinatukea edellyttäen, että olet työmarkkinoiden käytettävissä ja työhaluinen. Osittaiseen varhennettuun vanhuuseläkkeeseen ei vaikutusta. Jos kieltäydyt töistä ja saat "karenssia", lasketaan kelatuet erikseen, mutta uskoisin, että OVE on riittävän iso nollaamaan ne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lisäpäivät poistuvat heti kaikilta, saat 500 ansiorahapäivän jälkeen työmarkkinatukea edellyttäen, että olet työmarkkinoiden käytettävissä ja työhaluinen. Osittaiseen varhennettuun vanhuuseläkkeeseen ei vaikutusta. Jos kieltäydyt töistä ja saat "karenssia", lasketaan kelatuet erikseen, mutta uskoisin, että OVE on riittävän iso nollaamaan ne.

        Ei ne heti poistu kaikilta, ne jotka ovat jo pääsemässä vanhan järjestelmän mukaan lisäpäiville pääsevät he myös. Se poistuu sitten tietystä syntymävuodesta lähtien. Mutta kaikenkaikkiaan paska homma. Lisäpäivät on tavallaan toimeentulotuki iäkkäille jos eivät töihin pääse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne heti poistu kaikilta, ne jotka ovat jo pääsemässä vanhan järjestelmän mukaan lisäpäiville pääsevät he myös. Se poistuu sitten tietystä syntymävuodesta lähtien. Mutta kaikenkaikkiaan paska homma. Lisäpäivät on tavallaan toimeentulotuki iäkkäille jos eivät töihin pääse.

        Hei
        Mistä olet saanut tietää ettei ne poistu kaikilta onko päätökset tehty Hallituksen vai minkä toimesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei
        Mistä olet saanut tietää ettei ne poistu kaikilta onko päätökset tehty Hallituksen vai minkä toimesta.

        Mitään päätöstä ei ole tehty ja senpä takia kaikki lait on ennallaan.Työeläke.fi sivulla on edelleen sama ikäraja "Vuonna 1957–1960 syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 61-vuotiaana.
        Vuonna 1961 ja sen jälkeen syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 62-vuotiaana."..Mitään lakia ei laiteta käytäntöön takautuvasti,eli ne jotka on voimassa olevan lain piirissä saavat putkensa.Kyllähän ne varmasti ronkkivat tuotakin lakia vielä,mutta tietyssä siirtymäajassa.Ei kannata nähdä näistä painajaisia,ne pässinpäät kyllä tuhoavat iäkkäiden toimeentulon (putken),mutta ei vielä huomenna. :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään päätöstä ei ole tehty ja senpä takia kaikki lait on ennallaan.Työeläke.fi sivulla on edelleen sama ikäraja "Vuonna 1957–1960 syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 61-vuotiaana.
        Vuonna 1961 ja sen jälkeen syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 62-vuotiaana."..Mitään lakia ei laiteta käytäntöön takautuvasti,eli ne jotka on voimassa olevan lain piirissä saavat putkensa.Kyllähän ne varmasti ronkkivat tuotakin lakia vielä,mutta tietyssä siirtymäajassa.Ei kannata nähdä näistä painajaisia,ne pässinpäät kyllä tuhoavat iäkkäiden toimeentulon (putken),mutta ei vielä huomenna. :-)

        Tämä Hallitus pystyy lopettamaan eläkeputken vuonna 2022 tämä koskee myös eläkeputkessa olevia joille alkaa ankeat ajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä Hallitus pystyy lopettamaan eläkeputken vuonna 2022 tämä koskee myös eläkeputkessa olevia joille alkaa ankeat ajat.

        Höpöhöpö! Kun pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle anssilta, soitin te-toimiston virkailijalle että minun työnhaun saa lopettaa, sanoi virkailija että olisin päässyt putkeen 61v iässä. Sanoin että mitä jos ne lopettaa koko putken, kertoi hän että se ei koskisi minua, koska ehtisin hyvin ennen lakipäätöksiä ja niissäkin on siirtymäaikansa. Eli jo putkessa olevilla ei ole mitään hätää, kaikki muu spekulaatio on katkerien ihmisten turhanpäiväistä jorinaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö! Kun pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle anssilta, soitin te-toimiston virkailijalle että minun työnhaun saa lopettaa, sanoi virkailija että olisin päässyt putkeen 61v iässä. Sanoin että mitä jos ne lopettaa koko putken, kertoi hän että se ei koskisi minua, koska ehtisin hyvin ennen lakipäätöksiä ja niissäkin on siirtymäaikansa. Eli jo putkessa olevilla ei ole mitään hätää, kaikki muu spekulaatio on katkerien ihmisten turhanpäiväistä jorinaa..

        Onko tietoa siirtymäaikojen pituudesta jos päätös tulee 2021 keväällä ja tulisi voimaan 2022 tammikuusta ja täyttää kesällä 2022 61 vuotta pääsenkö vielä ns.läkeputkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tietoa siirtymäaikojen pituudesta jos päätös tulee 2021 keväällä ja tulisi voimaan 2022 tammikuusta ja täyttää kesällä 2022 61 vuotta pääsenkö vielä ns.läkeputkeen.

        Kerryttääkö lisäpäivät eläkettä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerryttääkö lisäpäivät eläkettä

        Aivan samaan tyyliin kuin yleensäkin ansiosidonnainenpäiväraha,työssäoloehto säilyy vaan eläkkeelle asti.Mielenkiintoista seurata nyt poliittisia päätöksiä mitä tekevät tulevaisuudessa tuon lisäpäiväedun kanssa.


    • Anonyymi

      Onko tietoa siirtymäaikojen pituudesta jos päätös tulee 2021 keväällä ja tulisi voimaan 2022 tammikuusta ja täyttää kesällä 2022 61 vuotta pääsenkö vielä eläkeputkeen. Olen ansiosidonnaisella päivärahalla

    • Anonyymi

      Jos on työkykyinen, niin ei ole mitään mahdollisuutta jäädä pois töistä ellet halua tyhjän päälle jäädä.

      Osatyökykyisetkin saa olla kuntouttavassa hamaan tappion.

      Tietenkin jos saa jollain tapaa kultaisen oksan, niin asia on eri

      • Anonyymi

        Voi työkykyinen lopettaa työnteon 90 5 päivää karenssin jälkeen saa ansiosidonnaista mahdollinen eläkeputki eli ansiosidonnainen jatkuu tai työmarkkinatuki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi työkykyinen lopettaa työnteon 90 5 päivää karenssin jälkeen saa ansiosidonnaista mahdollinen eläkeputki eli ansiosidonnainen jatkuu tai työmarkkinatuki

        Näin toistaiseksi. Toki työmarkkinoiden käytettävissä. Mutta jotakin on tehtävä, jotta kikkailu OVE plus ansiosidonnainen loppuisi. Uskoisin, että aika pian loppuu yli 60 vuotiaiden ansiosidonnainen tai sitä leikataan, mutta ainakin OVE päättyy vuonna 2021. Nuoria ei saada töihin, joten meidän ikääntyneiden sitten pitää rehkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin toistaiseksi. Toki työmarkkinoiden käytettävissä. Mutta jotakin on tehtävä, jotta kikkailu OVE plus ansiosidonnainen loppuisi. Uskoisin, että aika pian loppuu yli 60 vuotiaiden ansiosidonnainen tai sitä leikataan, mutta ainakin OVE päättyy vuonna 2021. Nuoria ei saada töihin, joten meidän ikääntyneiden sitten pitää rehkiä.

        Onko tästä tullut päätös settä yli 60 vuotiaiden ansiosidonnainen loppuu tai sitä leikataan, ja OVE päättyy vuonna 2021. Miksi Nuoria ei saada töihin, joten miksi ikääntyneiden sitten pitäisi rehkiä kun ovat rehkineet yli 45 vuotta mtä tekee Hallitus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tästä tullut päätös settä yli 60 vuotiaiden ansiosidonnainen loppuu tai sitä leikataan, ja OVE päättyy vuonna 2021. Miksi Nuoria ei saada töihin, joten miksi ikääntyneiden sitten pitäisi rehkiä kun ovat rehkineet yli 45 vuotta mtä tekee Hallitus?

        OVEa ei ole vielä päätetty 2020, mutta 2021 punahallitus päättää sen lopettamisen. Jännittää vain, millainen siirtymäaika loppumiseen tulee. Loppuuko kertaheitolla vai asteittain? Ansiosidonnaisiin yli 60 vuotiaille tulee varmasti muutoksia heidän työssä pitämisekseen, mutta päätöstä ei ole vielä tehty. Mutta tehdään kyllä. Leikkaus todennäköisin. Nuoria ei saada töihin, koska tuet, koska välivuosi, koska 4 vuoden lukio, koska ei huvita, koska palkalla ei elä jne. Vika ei nuorissa vaan päättäjissä ja tuissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OVEa ei ole vielä päätetty 2020, mutta 2021 punahallitus päättää sen lopettamisen. Jännittää vain, millainen siirtymäaika loppumiseen tulee. Loppuuko kertaheitolla vai asteittain? Ansiosidonnaisiin yli 60 vuotiaille tulee varmasti muutoksia heidän työssä pitämisekseen, mutta päätöstä ei ole vielä tehty. Mutta tehdään kyllä. Leikkaus todennäköisin. Nuoria ei saada töihin, koska tuet, koska välivuosi, koska 4 vuoden lukio, koska ei huvita, koska palkalla ei elä jne. Vika ei nuorissa vaan päättäjissä ja tuissa.

        Ansiosidonnaisiin yli 60 vuotiaille tulee varmasti muutoksia heidän työssä pitämisekseen, mutta päätöstä ei ole vielä
        Tuleeko nuorille ansiosidonnaisiin muutos jotta hakevat /pääsevät työn syrjään kiinni


    • Anonyymi

      Eikö moni ole sanonut itsensä irti tai aikoo sanoa jäänyt anssille ja eläkeputkeen

    • Anonyymi

      Missä nuo on jo päätetty?

    • Anonyymi

      Uskoisin, että aika pian loppuu yli 60 vuotiaiden ansiosidonnainen tai sitä leikataan, Leikataanko ainoastaan yli 60 vuotiaiden tai peräti lopetaan anssit entä alle 30 vuotiaat heille voisi korottaa anssia

      • Anonyymi

        Se loppuu sitte kun loppuu yli 60 vuotiaat,eihän se ennen voi loppua koska heidänki on elettävä vaikka eivät töihin kelpaisikaan.Tosin jos pääsisivät silloin eläkkeelle,niin sittenhän ei tarvi anssiakaan.Aikoinaan putkeen pääsi 57v täyttäneet,eivät hekään silloin työllistyneet ja aivan oikein että pääsivät pois työelämästä.Nyt luulevat että että kun etuudet poistetaan niin ihan taikaiskusta työnantajat alkavat vanhoja työllistään,ihan naurattaa tuo sisnisilmäisyys.Se on selvää että ilman ruokaa ja asuntoa kukaan ei pärjää.


    • Anonyymi

      Vanhat raakit on jo työnsä tehneet. Annettais heidän olla jo.

    • Anonyymi

      Mitenkäs sitten tällainen tammi-helmikuun 2021 vaihteessa 61 v -täyttävä? (vuonna 1960 syntynyt).

      Tein osa-aikatyötäni, ja sain pinnistettyä itseni tilanteeseen, jossa helmikuussa 2021 olisi todellakin 61 v, ja lisäpäivät koittaisivat (ei silti aikonut osa-aikatyötäni lopettaa).

      Vaan sittenpä tuli korona, ja nuo siirrot ja ansiosidonnaisen suojaosan korotukset. Nytpä eivät minulla kerrykään nuo 500 päivää, jotka olisin tosiaan saanut maaliin helmikuun 2021 alussa. Nyt jo aiempien päätösten vuoksi menee puoli vuotta eteenpäin elokuulle 2021, ja juuri oli uutista, että Marin aikoo jatkoa ainakin tuon suojaosan nostamisen suhteen.

    • Anonyymi

      Jos Pekonen päätyy valmistelemaan hallituksen esitystä eläkeputken poistamisesta – kuten varsin todennäköistä on – hän tekee sen vastentahtoisesti. Vastentahtoisesti hän toimi myös viime vuonna, kun hän vei eduskuntaan esityksen eläkeputken alaikärajan nostamisesta vuodella.
      Voi Voi näin tässä käy

    • Anonyymi

      Täytän ensi maaliskuussa 61 v, jään OVE-eläkkeelle 1.4.-21 , siis pois töistä. Tarkoitus eläkeputkeen.
      Milloin kannattaa mun irtisanoutua?

      • Anonyymi

        Eikö sitä saa irtisanomista saa sovittua työnantajan kanssa? Kuitenki niin, että se ei näy missään että työntekijä on ollut sopimassa asiasta. Työnantaja voi allekirjoituttaa paperin, että työntekijä lupautuu olla riitauttamatta asiaa. Näin selvittäisiin karensseista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sitä saa irtisanomista saa sovittua työnantajan kanssa? Kuitenki niin, että se ei näy missään että työntekijä on ollut sopimassa asiasta. Työnantaja voi allekirjoituttaa paperin, että työntekijä lupautuu olla riitauttamatta asiaa. Näin selvittäisiin karensseista.

        Ei työnantajat sano normaalisti työntekijää pois ja jos sanoo tulee karenssia 60 päivää jos johtuu ns.työntekijästä johtuen ainoastaan taloudelliset syyt ja tuotannolliset ei tule karenssia.silloin ei työnantaja voi palkata työntekijää heti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sitä saa irtisanomista saa sovittua työnantajan kanssa? Kuitenki niin, että se ei näy missään että työntekijä on ollut sopimassa asiasta. Työnantaja voi allekirjoituttaa paperin, että työntekijä lupautuu olla riitauttamatta asiaa. Näin selvittäisiin karensseista.

        Saa "sovittua" vain, jos työnantajalla oikeat YT:t ja työntekijä ilmoittaa halukkuutensa tulla irtisanotuksi. Tästäkään ei tietenkään saa olla mitään mainintaa työtodistuksessa. Aikaisemmin ei myöskään irtisanottua saanut korvata muilla kuin irtisanotulla itsellään yhdeksään kuukauteen, jos joku tarvitaan tilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei työnantajat sano normaalisti työntekijää pois ja jos sanoo tulee karenssia 60 päivää jos johtuu ns.työntekijästä johtuen ainoastaan taloudelliset syyt ja tuotannolliset ei tule karenssia.silloin ei työnantaja voi palkata työntekijää heti.

        Poikkeuksen tekee pitkät saikut. Minun tapauksessa työnantaja irtisanoi minut kun olin lähes vuoden sairausomalla. Tästä ei koitunut karensseja ei muitakaan harmeja kummallekkaan osapuolelle.


    • Anonyymi

      Olisiko hyvä jos lopettaisi 31.3.21 jos on ollut vakityössä viimeisen vuoden ja on täydet ansaitut lomapäivät saisi rahat niistä niin 90 päivän karenssi menisi paremmin kun rahaa tullut tilille ja vielä huhtikuun alusta alkaen tulisi tilille ove rahat

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hei jos lopetan työt sanon itseni irti tuleeko karenssi ja kun täytän 61 vuotta otan ove eläkkeen saanko ansiosidonnaista ja ovea kun on mennyt 500 päivää saanko ovea ja työmarkkinatukea vai ansiosidonnaista

    • Anonyymi

      Onko joku sanonut irti vakityöstä jäänyt työttömäksi yli 60 vuotiaana miten työvoimatoimisto suhtautunut tarjotaanko töitä kursseja yms. vai miten on

      • Anonyymi

        Jos sanot itsesi irti ilman painavaa syytä,niin karenssi iskee 100% varmuudella.Terveelle yli 60v tarjotaan samoja palveluita kuin nuoremmillekki.Kaikki oli toisin silloin ku pääsi siihen oikeaan eläkeputkeen 57v iässä.Heillähän ei ollut mitään velvoitteita,kävivät ilmoittautumassa vaan työkkäriin 3kk välein ja 63v sitte eläkkeelle.Nyt samassa liemessä pyörivät iästä huolimatta.


    • Anonyymi

      Kiinnostaisi tietää mitä palveluita Te-toimisto tarjoaa yli 60 vuotiaille itsensä irtisanoville työttömille .

    • Anonyymi

      Tämän minäkin haluaisin tietää . -s

    • Anonyymi

      Keppiä ja porkkanaa?

    • Anonyymi

      onko kukaan laskenut kumpi kannattaa ottaa ove 25% vai 50% jos on ansiosidonnaisella ja ei pääse töihin ja leäkeputkesta eläkkeelle

    • Anonyymi

      Eläkeputken kohtalosta ei luvassa ratkaisua tällä viikolla

    • Anonyymi

      Jos se pakotetaan tulemaan, on kiva ahdistus monille, mutta saisi olla pitkä monen vuoden siirtymäaika!

      • Anonyymi

        Omituisen kuuma peruna on tää ns eläkeputki,eihän se ratkaisie millään tavalla työllisten määrää.Firmat yrittävät muutoinki pitää työporukkansa nuorekkaana,no sehän ei toteudu jos palkattaisiin yli 60v.


    • Anonyymi

      Siis kova ahdistus!

    • Anonyymi

      Työmarkkinajärjestöjen niin sanottujen eläkeputki-neuvottelujen määräaika päättyy tänään.

      • Anonyymi

        Toivottavasti eivät pääse sopuun,koska sopu tarkoittaa eläkeputken lopettamista.Onpahan hyvä syy olla äänestämättä seuraavissa vaaleissä ketään nykyisistä vallassaolevista puolueista.Huono asia on se,jos työnantaja irtisanoo 60v,mutta vielä huonompi asia on kun pois potkittu joutuu taloudelliseen ahdinkoon eläkeikäänsä asti.


      • Anonyymi

        Työeläkeputken lopettaminen ei onnistunut työmarkkinajärjestöjen neuvotteluissa 30.11.2020 mennessä. Hyvä niin. Sanna Marinin hallituksen on lopetettava se, kuten kuuluukin eikä mitkäät järjestöt. Kova pala tulonsiirtopuolueille. Vihreille läpihuutojuttu, koska eläkeputkeen haluajissa vähän vihreiden kannattajia.


    • Anonyymi

      Työskentelystä 65-vuotiaaksi pitää tehdä normi” – Vääntö työllisyystoimista lähestyy ratkaisua

    • Anonyymi

      POLITIIKKA
      Nouseeko bensavero, poistetaanko työttömyysputki, julistetaanko poikkeusolot? Nämä ovat hallituksen hankkeet loppuvuodeksi

    • Anonyymi

      Keskustan puheenjohtajan Annika Saarikon mukaan hallituksen tavoite yli 55-vuotiaiden työllistämisestä on niin iso, että se edellyttää eläkeputken poistamista.

      • Anonyymi

        No silloin pitää sitte oikeasti työllistää, eikä saattaa vaan ahdinkoon ko porukkaa.On tämä outoa sakkia,ensin annetaan mennä asioiden kuralle ja sitten kuvitellaan että viemällä iäkkäältä etuus pois asiat vaan ratkeaa itsestään.Jos 55 ihmisille olisi koko ajan ollut tarjolla töitä,niin te-toimisto olisi pitänyt kyllä huolen siitä, että karensseja paukkuu jos töitä ei ota vastaan.Vajaakuntoiset olisi joutaneet putkeen ihan oikeutetusti huonon työllistymisensä takia.Mutta ei...Nyt vallitsee vaan "raaka peli Ranualla" ja kaikilta iäkkäiltä etuudet pois ja katsotaan miten käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No silloin pitää sitte oikeasti työllistää, eikä saattaa vaan ahdinkoon ko porukkaa.On tämä outoa sakkia,ensin annetaan mennä asioiden kuralle ja sitten kuvitellaan että viemällä iäkkäältä etuus pois asiat vaan ratkeaa itsestään.Jos 55 ihmisille olisi koko ajan ollut tarjolla töitä,niin te-toimisto olisi pitänyt kyllä huolen siitä, että karensseja paukkuu jos töitä ei ota vastaan.Vajaakuntoiset olisi joutaneet putkeen ihan oikeutetusti huonon työllistymisensä takia.Mutta ei...Nyt vallitsee vaan "raaka peli Ranualla" ja kaikilta iäkkäiltä etuudet pois ja katsotaan miten käy.

        No voihan sitä itsekin hakea työpaikkaa eikä odottaa, että joku muu hoitaa asian. Putken poistossa kyse on enemmänkin siitä, että poistetaan houkute jäädä pois työelämästä liian aikaisin lisäpäivien turvin. Lisäkeinona ehdotan vasemmistohallinnolle, että yli 60-vuotiaan oma irtisanoutuminen aiheuttaa 12 kuukauden karenssin. Mikään salaisuus ei ole, että tukien alentaminen parantaa työllisyyttä. Ja päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voihan sitä itsekin hakea työpaikkaa eikä odottaa, että joku muu hoitaa asian. Putken poistossa kyse on enemmänkin siitä, että poistetaan houkute jäädä pois työelämästä liian aikaisin lisäpäivien turvin. Lisäkeinona ehdotan vasemmistohallinnolle, että yli 60-vuotiaan oma irtisanoutuminen aiheuttaa 12 kuukauden karenssin. Mikään salaisuus ei ole, että tukien alentaminen parantaa työllisyyttä. Ja päinvastoin.

        Miksi yli 60 vuotiaalle pitäisi omasta irtisanoutumisesta 12 kuukauden karenssi jos on esim.terveysongelmia ei saa sairauslomaa ei pääse eläkkeelle töitä tehty yli 45 vuotta olisi aika kummallista touhua niinhän tämä on .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi yli 60 vuotiaalle pitäisi omasta irtisanoutumisesta 12 kuukauden karenssi jos on esim.terveysongelmia ei saa sairauslomaa ei pääse eläkkeelle töitä tehty yli 45 vuotta olisi aika kummallista touhua niinhän tämä on .

        No tietenkin oma päätös poistua työelämästä on täyden tuen este ja oikeutus 12 kk karenssille. Mutta toinen asia on tuo 45 vuoden työura. Mielestäni noin pitkä ura pitäisi palkita alemmalla eläkeiällä. Oikeudenmukaista olisi vaikkapa 43 vuoden uran jälkeen päästä täydelle eläkkeelle. Onhan silloin keskimääräistä huomattavasti enemmän osallistuttu yhteiskunnan palveluiden kustantamiseen. Mm. muiden takuueläkkeiden maksamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tietenkin oma päätös poistua työelämästä on täyden tuen este ja oikeutus 12 kk karenssille. Mutta toinen asia on tuo 45 vuoden työura. Mielestäni noin pitkä ura pitäisi palkita alemmalla eläkeiällä. Oikeudenmukaista olisi vaikkapa 43 vuoden uran jälkeen päästä täydelle eläkkeelle. Onhan silloin keskimääräistä huomattavasti enemmän osallistuttu yhteiskunnan palveluiden kustantamiseen. Mm. muiden takuueläkkeiden maksamiseen.

        Jo 40v jälkeen eläkkeelle! Täytyy huomata, että esim 1961 syntyneillä eläke alkoi kertyä vasta 23 vuotiaana. Moni jo sitä ennen useamman vuoden ollut työssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo 40v jälkeen eläkkeelle! Täytyy huomata, että esim 1961 syntyneillä eläke alkoi kertyä vasta 23 vuotiaana. Moni jo sitä ennen useamman vuoden ollut työssä.

        Kyse oli työuran kestosta, ei mistään teknisestä syystä.


    • Anonyymi

      Miten käy lue alla oleva teksti:
      Keskustan puheenjohtaja Saarikko: On reilua sanoa, että eläkeputki poistuu – "Toivottavasti ei tarvitse jouluaattona olla tästä sopimassa"

    • Anonyymi

      Ilmeisesti olet keihään heittäjä, tai moukarin heittäjä, voit olla nyrkkeilijäkin, jos päässä on vikaa. Huuten terve ja työkykyinen, ikähän ei vielä paina, sitähän on nykyään jatkettukin jo kymmenillä vuosilla. Kyllähän sitä työtä tekevälle on, kun vain kehtaa itsensä elättää ja haluja on, mutta jos saisi ilmaista rahaa, niin hölmähän se olisi, jos ei ottaisi, harvahan se on jolle ei kelpaisi.

    • Anonyymi

      Kuinka vain. Vanha alat jo olemaan.

    • Anonyymi

      Työmarkkinaosapuolten neuvotteluissa molemmat osapuolet ehdottivat
      eläkeputkeen puuttumista, mutta reunaehdoista ei päästy sopuun. Työnantajien EK olisi luopunut työttömyysturvan lisäpäivistä ja 58 vuotta täyttäneiden erityisoikeudesta työttömyysturvan 500 päivän enimmäiskestoon. Työntekijäpuoli puolestaan esitti työttömyysturvan lisäpäivien ikärajan nostamista 65 vuoteen 1965 syntyneistä lähtien, erityissäännökset olisivat säilyneet entisellään.

      • Anonyymi

        Mitä ihmettä 65v tekee lisäpäivillä??Onko tuo joku tekosyys sanoa että ei me lopetettu lisäpäiviä,mutta käytännössähän tuo tarkoittaa että lisäpäiville ei pääse enään kukaan.Saapas nähdä kuinka pirunmoinen kurjimus tästä tulee ikäihmisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä 65v tekee lisäpäivillä??Onko tuo joku tekosyys sanoa että ei me lopetettu lisäpäiviä,mutta käytännössähän tuo tarkoittaa että lisäpäiville ei pääse enään kukaan.Saapas nähdä kuinka pirunmoinen kurjimus tästä tulee ikäihmisille.

        Ei mitään , 65v on 1965 synt alin eläkeikä.


    • Anonyymi

      Poistuuko eläkeputki kokonaan, vai nostetaanko putken ikärajaa 65 vuoteen, kuten työntekijäliitot ovat ehdottaneet, riippuu hallituksen neuvottelujen eläkeputkesta ollaan käytännössä luopumassa, mutta nyt väännetään kättä siitä, milloin putki poistuu ja millaisia pehmentäviä toimenpiteitä tuodaan tilalle, jotta Suomeen ei syntyisi kasvavaa joukkoa yli 60-vuotiaita köyhiä pitkäaikaistyöttömiä..Vaikka hallituksella on aikaa vääntää eläkeputkesta joulukuun loppuun, tavoitteena on, että paketti saataisiin kasaan ennen joulua.

      Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk) ehti jo ilmoittaa Ylellä (3.12.) ettei hän ainakaan aio olla joulun ja uudenvuoden pyhien välissä Helsingissä neuvottelemassa.

      • Anonyymi

        Ensi vuoden alusta lähtien eläkeputki ikä on 62 v ja alin eläkeikä 63v ja 9 kk, siis 1957 syntyneille, he voivat jäädä eläkkeelle , jos haluavat , meikäläinen meinaa jäädä, koska olen tehnyt töitä yhtäjaksoisesti 43v , ikinä en ole työtön ollut.


    • Anonyymi

      Siirtymäaikoja tarvitaan. Kuinka pitkiä. Ei tätä ahdistusta kestä Erkkikään.

      • Anonyymi

        Varmaan on siirtymäajat muutamia vuosia.Oishan se pirunmoinen vääryys heitä kohtaan, jotka ovat iältään siinä kynnyksellä ja se vietäisiin nenän alta pois.Nämä kiinnostaa itseäniki,vaikka toimenpiteet eivät koske minua enään (sairaseläkkeellä 60v),mutta taistelin aikoinani noista eläkeasioista ihan tarpeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan on siirtymäajat muutamia vuosia.Oishan se pirunmoinen vääryys heitä kohtaan, jotka ovat iältään siinä kynnyksellä ja se vietäisiin nenän alta pois.Nämä kiinnostaa itseäniki,vaikka toimenpiteet eivät koske minua enään (sairaseläkkeellä 60v),mutta taistelin aikoinani noista eläkeasioista ihan tarpeeksi.

        Vuonna 1962 syntyneissä on ihmisiä, joitten eläkeikä nostettiin 5 vuotta kertarysäyksellä. Samat ihmiset alkoi tehdä hommia jo alle parikymppisinä mutta eläkkeen maksu alkaa vasta 23-vuotiaasta. Sitten vielä elinaikakerroin laskee eläkkeitä koko ajan juuri tältä ja myös -63 ja -64 syntyneiltä. Nuoremmilla on kyllä toivoa, että eläkeiät taas laskee, kunhan ensin suuret ikäluokat alkaa kuolla. -63 syntyneet taitaa olla tällä hetkellä jopa suurempi ikäluokka kuin nykyiset seitsemänkymppiset, jotka tehtiiin sotien jälkeisinä nousuvuosina.
        Eläkeputki on pikkuputki tähän kaikkeen verrrattuna. Plus sitten vielä valtava nuorisotyöttömyys jolle pitäisi tehdä heti jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 1962 syntyneissä on ihmisiä, joitten eläkeikä nostettiin 5 vuotta kertarysäyksellä. Samat ihmiset alkoi tehdä hommia jo alle parikymppisinä mutta eläkkeen maksu alkaa vasta 23-vuotiaasta. Sitten vielä elinaikakerroin laskee eläkkeitä koko ajan juuri tältä ja myös -63 ja -64 syntyneiltä. Nuoremmilla on kyllä toivoa, että eläkeiät taas laskee, kunhan ensin suuret ikäluokat alkaa kuolla. -63 syntyneet taitaa olla tällä hetkellä jopa suurempi ikäluokka kuin nykyiset seitsemänkymppiset, jotka tehtiiin sotien jälkeisinä nousuvuosina.
        Eläkeputki on pikkuputki tähän kaikkeen verrrattuna. Plus sitten vielä valtava nuorisotyöttömyys jolle pitäisi tehdä heti jotain.

        Näin on 15 vuotiaasta 23 vuoteen töitä tehty ei eläkekertymiä ja siitä asti tehty töitä 65 vuotiaana eläkkeelle työuraa 50 vuotta eläkeputki poistetaan nuorisotyöttömyydestä ei puhuta näillä keinoin Suomi nousuun kun vaan saadaan eläkeputki poistettua.


    • Anonyymi

      OECD patistaa Suomea poistamaan eläkeputken
      Loppuuko vuonna 2021 tai 2022 ?

      • Anonyymi

        Pähkähullua, jos noin nopeasti! Kyllä tulee surullisia ihmisiä.


    • Anonyymi

      Siittä elämästtä päässee kyllä konsttila, jos tokkiisa keinnoillakkii. Elämiä monta, kuolemia vähemmän.

    • Anonyymi

      Etlan Kangasharju: Eläkeputkea ei kannata katkaista vielä – ”Tätä ei ole varaa tyriä”

      Kangasharju: Työllisyyttä ei kannata lisätä julkisen sektorin kustannuksella.

      • Anonyymi

        Kangasharjulla hyvä ajatus, kunhan siirtymäaika on vuosien päässä. Nyt on surkeaa aika vielä kuinka kauan lie.


    • Anonyymi

      Ylen uuti en 12.12. Työministeri Haatainen tukkisi eläkeputken vasta elvytysvuosien jälkeen – ministeri TV 1:n Ykkösaamussa lauantaina.
      Tämä kuulostaa paremmalta. Nyt on sellaiset vuodet että ei vielä ole syytä sysätä ikäihmisiä työisiä tai kuuskymppisiä nurkkaan.

      • Anonyymi

        Kuuskymppiset joutaa eläkkeelle, nuoremmat ideologisesti työttömät töihin.


    • Anonyymi

      Ylen tiedot: Päätös eläkeputken poistamisesta saattaa syntyä tänään – Hallituksen johtoviisikko pyrkii sopuun yksityiskohdista
      Hallitus lupasi ratkaisun yli 55-vuotiaiden työllisyyden parantamiseen joulukuussa. Neuvottelut ovat "aika loppusuoralla".

      Eläkelait
      17.12. 11:25

    • Anonyymi

      On se kumma juttu kun nimenomaan työnantajat hyödynsivät tuota eläkeputkea aikoinaan kun halusivat päästä irti iäkkäistä työntekijöistä.Nyt huutavat kurkku suorana että eläkeputket itäisi poistaa,no sitten ku siihen myönnyttäisiin korvausta vastaan,niin sepä ei käykkään.On se niin kaksinaamaista porukkaa.Tämähän oli molempia ospuolia hyödyttävä käytäntö.Tarpeeseen kait tämäkin laki taottiin sisään aikoinaan ja hyödynnettiin,nyt hirveä parku asiasta.

    • Anonyymi

      Ehdotus: Eläkeputkea ei poisteta alkaa 65 vuotiaana .eläke alkaisi 65 vuotiaana näin työllisyys lisääntyy 10 000 henkilövuodella 2080 luvulla

    • Anonyymi

      Ylen tiedot: Hallitus poistaa eläkeputken asteittain vuoteen 2025 mennessä – Vasemmistoliitto hyväksyi sovun, tiedotustilaisuus kello 18.00, Yle seuraa
      Eläkeputken poistamisen vastapainoksi työttömäksi jäävien ikääntyneiden etuja parannetaan.

      Eläkelait

    • Anonyymi

      Hei
      Pääseekö vuonna 1961 putkeen sanoo itsensä irti vuonna 2022 ja saa ansiosidonnaista vai sakoo mitään jos sanoo itsensä iri vakitöistä

      • Anonyymi

        2023 alkaa purra tämä uusi lakimuutos,joten jos 62v päsee vielä putkeen niin sullahan on vielä mahiksia.Karenssi tulee päivärahaan 3kk,siitä ei pääse mihinkään jos purat työsopparin ja pistät ovet kiinni.Nyt äytyy kyllä ottaa huomioon, että hallituksen kaavailemat senioreitten työllisyyttä edistävät toimenpiteet kohdistuvat kaikkiin ikäihmisiin,myös lakimuutosta aiemmin putkeen menneitä.2023 vuoden jälkeen mikään ei ole niinkuin ennen hyvinä aikoina.


    • Anonyymi

      miten kiky 2 tullessaan vaikuttaa ansiosidonnaiseen päivärahaan yli 60 vuotiaille
      Mitä tapahtuu onko kiky-marssi tulossa torille? Viimeksi tuli kiky 1 jälkeen pahaa mieltä yms.

    • Anonyymi

      . Nykyiset eläkeputket säilyvät
      Eläkeputken leikkaus ei koske heitä, jotka ovat nyt eläkeputkessa eli työttömyyspäivärahan lisäpäivillä. Se ei koske myöskään heitä, jotka siirtyvät eläkeputkeen ennen vuonna 2023 voimaan tulevaa muutosta.

      Tarkoittaako tämä jos vuonna 1962 syntynyt irtisanoo itsensä irti ennen vuotta 2023 pääsekö silloin ns.eläkeputkeen jos ansiosidonnainen jatkuu 62 vuotiaaksi
      vai joutuuko työmarkkinatuelle

    • Anonyymi

      Ymmärrän niin, että uudistus koskee vuodesta 1963 syntyneitä ja siitä eteenpäin ja 1965 syntyneet ei pääse enää putkeen. Jos on syntynyt esim 1961 tai 1962 tämä uudistus ei heitä koske ja he pääsevät putkeen 62 vuotiaana 2023 vuonna. Korjatkaa, jos kirjoitin väärin.

    • Anonyymi

      Koskeeko eläkeputken lopetus myös 1961 syntyneitä jos ns.lopettaa työt vuonna 2022 ja on anssilla vuonna 2023 ja ansseja jäljellä n 150 päivää.

    • Anonyymi

      Pääseekö 1962 syntynyt eläkeputkeen jos sanoo itsensä irti vuonna 2022 ja ansiosidonnainen päättyy helmikuussa 2024 ja on täyttänyt 62 vuotta ennen kuin on ansiosidonnainen loppunut
      Vai onko vain tulona työmarkkinatuki

      • Anonyymi

        Heitä uudistus koskee

        "Eläkeputken poistaminen tulee voimaan asteittain vuodesta 2023 alkaen.

        Tuolloin työttömyysturvan lisäpäivien alaikäraja nousee vuodella vuonna 1963 syntyneillä eli he ovat oikeutettuja lisäpäiviin aikaisintaan 63-vuotiaina.

        Vuonna 1964 syntyneillä lisäpäivien alaikäraja nousee 64 vuoteen. Nykyisin vuonna 1961 ja sen jälkeen syntyneillä oikeus lisäpäiviin alkaa 62-vuotiaana.

        Vuonna 1965 syntyneet eli tällä hetkellä 55-vuotiaat ovat ensimmäinen ikäluokka, joka ei voi päästä eläkeputkeen lainkaan."
        Tuostahan käy ilmi että raja tulee vastaan 1963 syntyneillä, joilla lisäpäivät lykkääntyy vuodella verrattuna 1962 syntyneisiin..Tuonhan voi ja kannattaa tarkastaa liitosta tai kassalta.Nyt eletään viimeisiä hetkiä tämän edun suhteen..


    • Anonyymi

      Eläkeputken poistamisen vaikutus
      Hallituksen linjauksen mukaan eläkeputken poistaminen alkaisi vaiheittain vuonna 2023.
      Muutos ei vaikuta jo myönnettyihin lisäpäiviin.
      Muutos lyhentää vuonna 1963 ja 1964 syntyneiden lisäpäiväoikeutta.
      Vuonna 1965 ja sen jälkeen syntyneet eivät enää pääse perus- tai ansiopäivärahan lisäpäiville.
      Tarkoittaa tämä myös 1960-1962 syntyneitä jotka eivät ole lisäpäivillä
      vai miten on?

    • Anonyymi

      Onko lisäpäivillä jos on täyttänyt 62 vuotta ja ansiosidonnainen jatkuu kun tulee muutos lisäpäiviin vuonna 2023 on sanonut itsensä irti töistä
      Onko kenelläkään factaa? Kiitos

      • Anonyymi

        62v on jo lisäpäivillä
        "olet syntynyt vuonna 1961 tai sen jälkeen ja olet täyttänyt 62 vuotta ennen enimmäisajan päättymistä".2023 ei enää jälkikäteen vaikuta mitään.


    • Anonyymi

      Eläkeputken poistamisen vaikutus
      Hallituksen linjauksen mukaan eläkeputken poistaminen alkaisi vaiheittain vuonna 2023.
      Muutos ei vaikuta jo myönnettyihin lisäpäiviin.
      Muutos ei vaikuta ennen vuotta 1963 syntyneisiin.
      Muutos lyhentää vuonna 1963 ja 1964 syntyneiden lisäpäiväoikeutta.
      Vuonna 1965 ja sen jälkeen syntyneet eivät enää pääse perus- tai ansiopäivärahan lisäpäiville.

    • Anonyymi

      Työttömyysturvan lisäpäivien poistaminen voimaan asteittain 2023 alkaen
      Tarkoittaako tämä myös 1962 syntyneitä jos on ansiosidonnaisella vuonna 2023 eli ei ole vielä ns.lisäpäivillä

    • Anonyymi

      Onko kenelläkään tuoretta tietoa jos sanonut itsensä irti 60 vuotiaana tarjotaanko töitä vai kursseja

    • Anonyymi

      Miten minun tulee toimia jos pyrin ns.putkeen ansiosidonnaiselle ja siitä eläkkeelle Täytän 25.8 2021 61 v. Työnantaja ei suostu minua irtisanomaan. Minun täytyy olla ilmeisesti työtön ennen kun täytän 61.v . Karenssi 90 pv tulee. irtisanomisaika 1 kk. kysymys kuuluu milloin minun täytyy irtisanoutua että pöösen ns.putkeen ansiosidonaiselle.

    • Miten toimin oikein. Tarkoitus olisi irtautua työelämästä ja päästä nauttimaan ansiosidonnaista ja sen jälkeistä eläkettä. Työnantaja ei suostu irtisanomaan joten sanon itseni irti. Täytän 61 vuotta 25.8 2021. Mikä on se ajankohta jolloin minun tarvii irtisanoutua. Irtisanomisaika on ilmeisesti 1 kk. sit se 90 pv karenssi. Lomarahat ilmeisesti maksetaan. miten toimin etten mokaa ansiosidonaisuudelle pääsyä.

      • Anonyymi

        Voiko siinä jotenki mokata?Irtisanoutumisen jälkeen on ilmoittauduttava työnhakijaksi ja siitä eteenpäin alkaa karenssi kulumaan.500pv anssia jonka laskuri nollautuu sinä päivänä kun täytät 61,eli sillon oot lisäpäivillä eikä anssipäiviä enään lasketa,niitä riittää 65v asti.Eihän sulla kerkiä kulua anssia elokuun loppuun mennessä paljon mitään,koska sitä ennen on lusittava se pitkä karenssi. "Jos työsuhteen päättyminen aiheuttaa myös 90 päivän karenssin, kuluvat karenssi ja taloudellisen etuuden jaksotus rinnakkain"Eli tässä lainauksessa kerrotaan että karenssin jälkee ei ole enään mitään jaksotuksia jäljellä.Toivotan onnea rohkealle päätökselle,minä olen jo täällä satamassa :-)


    • Anonyymi

      Eikö vuonna 2023 alusta eläkeputki poisteta

      • Anonyymi

        Ei vaikuta niihin jotka ovat jo putkessa!


    • Anonyymi

      Onko siis vuonna 1960 syntynyt automaattisesti lisäpäivillä jos työt loppuu kesällä 21 eikä saa enää töitä vaikka vuonna 2023 eläkeputki lopetetaan .

      • Anonyymi

        "Sinulla voi olla oikeus ansiosidonnaisen työttömyysturvan lisäpäiviin, jos olet syntynyt vuosina 1957–1960 ja olet täyttänyt 61 vuotta ennen enimmäisajan päättymistä"
        "Hallituksen linjauksen mukaan eläkeputken poistaminen alkaisi vaiheittain vuonna 2023."
        "Muutos ei vaikuta jo myönnettyihin lisäpäiviin."
        "Muutos ei vaikuta ennen vuotta 1963 syntyneisiin"
        "Muutos lyhentää vuonna 1963 ja 1964 syntyneiden lisäpäiväoikeutta."
        "Vuonna 1965 ja sen jälkeen syntyneet eivät enää pääse perus- tai ansiopäivärahan lisäpäiville."
        Tästä varmaan jo selviää asia että olet putkessa samantien kun täytät 61v, riippumatta siitä kuinka paljon olet käyttäny 500pv:n anssia.Pääasia on että synttäripäivänä on edes yksi anssipäivä jäljellä... https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/ansiosidonnainen-paivaraha/ansiosidonnaisen-lisapaivat


    • Anonyymi

      Miten tuleva aktiivimalli 2 vaikuttaa yli 60 vuotiaisiin joutuuko kursseille vai Te-toimiston hampaisiin kun ei ole työpaikkoja mitä hakea

      • Anonyymi

        Onko se sitte tulossa,eikö niistä jo luovuttu?Jotain tukimalleja varmaan suunnittelevat että ikäihmiset roikkus mahdollisimman kauan työelämässä.


    • Anonyymi

      Miten sellaisen ihmisen käy, jonka työnantaja ei suostu häntä irtisanomaan, kun alalla on työvoimapula ja hänet halutaan pitää töissä, vaikka hän ei jaksa? Aikoo irtisanoutua itse eikä aio ottaa edes selvää mistään tukimuodoista tai putkimahdollisuuksista. Huolestuttaa, että toimiiko täysin tyhmästi kun ei vaan jaksa enää.

      • Anonyymi

        Jos on niin böönaut, että hätiköi eikä selvitä asioita, on myös kypsä sairauslomaan jonka saa asian tuntevalta lääkäriltä. Sairauslomia saadaan loppuunpalamisen perusteella nykyään tosi paljon. Työnantajan etu on pistää loppuunpalanut ulos tatu-perustein, eli ihan ensin kannattaa selvittää eläkeetuudet, karenssit ym jutut, ja sitten jutella työnantajan kanssa. Eli ensin kannatta pitää sairauslomia, ja sen jälkeen hakea varhennettua eläkettä. Työkyvyttömyyseläkettähän ei juuri kukaan nykyään saa, ellei ole tajuttomana mykkänä pyörätuolissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on niin böönaut, että hätiköi eikä selvitä asioita, on myös kypsä sairauslomaan jonka saa asian tuntevalta lääkäriltä. Sairauslomia saadaan loppuunpalamisen perusteella nykyään tosi paljon. Työnantajan etu on pistää loppuunpalanut ulos tatu-perustein, eli ihan ensin kannattaa selvittää eläkeetuudet, karenssit ym jutut, ja sitten jutella työnantajan kanssa. Eli ensin kannatta pitää sairauslomia, ja sen jälkeen hakea varhennettua eläkettä. Työkyvyttömyyseläkettähän ei juuri kukaan nykyään saa, ellei ole tajuttomana mykkänä pyörätuolissa.

        Työpaikka lääkärit ovat nihkeitä antamaan sairauslomia 2-3 päivää max ja buranaa päälle.
        Työnantajan määräyksestä kelpaa ainoastaan työpaikkalääkärin sairauslomatodistus,
        Vaikeaksi on tehty ei kun loparit ottamaan pääsee oravanpyörästä Te-toimistoon työnhakijaksi ja karenssin jälkeen ansiosidonnaista ja joskus eläkkeelle ehkä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on niin böönaut, että hätiköi eikä selvitä asioita, on myös kypsä sairauslomaan jonka saa asian tuntevalta lääkäriltä. Sairauslomia saadaan loppuunpalamisen perusteella nykyään tosi paljon. Työnantajan etu on pistää loppuunpalanut ulos tatu-perustein, eli ihan ensin kannattaa selvittää eläkeetuudet, karenssit ym jutut, ja sitten jutella työnantajan kanssa. Eli ensin kannatta pitää sairauslomia, ja sen jälkeen hakea varhennettua eläkettä. Työkyvyttömyyseläkettähän ei juuri kukaan nykyään saa, ellei ole tajuttomana mykkänä pyörätuolissa.

        Saa sen tk-eläkkeen jos aihetta on,ainaki minä sain ja en oo mykkä ja kävelen omilla jaloillani:-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työpaikka lääkärit ovat nihkeitä antamaan sairauslomia 2-3 päivää max ja buranaa päälle.
        Työnantajan määräyksestä kelpaa ainoastaan työpaikkalääkärin sairauslomatodistus,
        Vaikeaksi on tehty ei kun loparit ottamaan pääsee oravanpyörästä Te-toimistoon työnhakijaksi ja karenssin jälkeen ansiosidonnaista ja joskus eläkkeelle ehkä?

        Tähänkin voin kertoa omalta kohdaltani että jos on tarvis saada saikkua,niin sitä saa vaikka sen täydet määrät mitä yleensä korvataan,eli 300 päivää.Otin saikut mitä annettiin ja menin samantien uudestaan lääkäriin ja sanoin etten pärjää töissä mitenkään.Ensin muutamasta päivästä pariin viikkoon ja sitte 1kk, ja sitten mentiin jo kahden ja kolmen kuukauden määrissä kunnes kelan kaikki päivät oli pidetty.Kerran kela oli vailla b-todistusta,mutta eihän siinä ollut muutakuin haki,seki työnantajan piikkiin.Tehtiin kyllä lähetteitä yliopistollisiin ym,mutta lähetteet tuli takaisin lähettäneelle lääkärille maininnalla että kaikki voitava on jo tehty.En edes kuntoutukseen enään päässy,nyt olenkin sitten eläkkeellä....Eli saikkua saa niin paljo kun vaan niille maksaja löytyy.


    • Anonyymi

      Työtön voi menettää ison osan tuesta, jos ei hae työpaikkoja – Näin hallitus uudistaa työnhaun
      Niin sanotun yksilöllisen työnhaun mallin ajatuksena on sekä patistella että auttaa työttömiä työllistymään. Te-toimistoihin palkataan lisää virkailijoita, ja työtön tavataan työttömyyden alussa kerran kahdessa viikossa.
      Eläkeputki poistuu vuonna 2023 eli tulevaisuus työttömällä työmarkkinatuki.

    • Anonyymi

      Siis ikäloput 60 myös kuritetaan vaikka pääsis putkeen?

      • Anonyymi

        Aktiivinen pitää työttömän olla. Lisäpäivät eivät oikeuta makoiluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aktiivinen pitää työttömän olla. Lisäpäivät eivät oikeuta makoiluun.

        Samanlaisia työnhakupäiviähän ne on,oli sitten lisäpäiviä tai ei.Mutta eihän sitä mitenkään kovin innokas yli 60v enää ole kyseleen ikähaarukassa omilta pojiltaan töitä :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aktiivinen pitää työttömän olla. Lisäpäivät eivät oikeuta makoiluun.

        En tarkoita makoilua. Tympii tuo kyykytys kun pitkät työvuosikymmenet takana.


    • Anonyymi

      Eikö työttömän tehtävä ole hakea töitä yli 60 vuotias ei saa töitä voi myös hakea töitä myös ulkomailta jos vaikka saisi puhelinmyyntiä Espanjasta kielitaidottoman unelma työtä.

    • Anonyymi

      Saako yli 60 vuotias töitä vai onko eläkeputkessa vai työmarkkinatuella

      • Anonyymi

        Kaikki kolme annettua vaihtoehtoa mahdollisia. Arvioisin prosenttiosuuksiksi 10, 30 ja 50 %.


    • Anonyymi

      Missä loput 10%

    • Anonyymi

      Pääseekö vuonna 1962 kesäkuussa syntynyt eläkeputkeen vuonna 2022 jos irtisanoutuu

      • Anonyymi

        Oot 60v 2022 ja 500pv:n anssi kestää 1v11kk,joten tarkkana laskujen kanssa että kerkiät täyttää 62v ennenkuin anssi loppuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oot 60v 2022 ja 500pv:n anssi kestää 1v11kk,joten tarkkana laskujen kanssa että kerkiät täyttää 62v ennenkuin anssi loppuu.

        Eli jos kerkiää täyttää 62 vuotta ennen kuin anssi loppuu pääsee eläkeputkeen
        Vaikuttaako oma irtisanoutuminen siihen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos kerkiää täyttää 62 vuotta ennen kuin anssi loppuu pääsee eläkeputkeen
        Vaikuttaako oma irtisanoutuminen siihen

        Irtisanoutuminen vaikuttaa ainoastaan korvauksettomaan aikaan,eli karenssiin 90pv.Laittaa vähän jemmaan rahaa kuukausittain että selviää siitä ajasta.Kannattaa huomioida myös se,että te-toimiston työttömiin kohdistettavat toimenpiteet koskevat myös putkessa olevia työttömiä ja niistä kieltäytyminen johtaa seuraamuksiin,lyhyemistä karenssesista aina työssäolovelvoitteeseen asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Irtisanoutuminen vaikuttaa ainoastaan korvauksettomaan aikaan,eli karenssiin 90pv.Laittaa vähän jemmaan rahaa kuukausittain että selviää siitä ajasta.Kannattaa huomioida myös se,että te-toimiston työttömiin kohdistettavat toimenpiteet koskevat myös putkessa olevia työttömiä ja niistä kieltäytyminen johtaa seuraamuksiin,lyhyemistä karenssesista aina työssäolovelvoitteeseen asti.

        Työssäolovelvoitteeseen... Vaikka olisi vähän vaille eläkeiässä. On nämä hullut pakotteet.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eli jos kerkiää täyttää 62 vuotta ennen kuin anssi loppuu pääsee eläkeputkeen
      Vaikuttaako oma irtisanoutuminen siihen

    • Anonyymi

      Jos irtisanoo itsensä toukokuun alusta on työtön alkaako anssi elokuussa ja sen alkaa kulumaan 500 päivän anssi vai miten menee

      • Anonyymi

        Anssin kulumiseen vaikuttaa ainoastaan maksetut päivät,ei karenssit sitä kuluta!Pieni karenssi voi olla jopa hyväksi,jos on uhka täyttää 62v vasta anssin loputtua.Toki sitä voi säätää pienellä sairauslomallaki jonkuverran.


    • Anonyymi

      Miten on onko osittaista varhennettua eläkettä eli Ovea lopettamassa hallituksen puoliväliriiheen yhteydessä kuten Vm:n virkamiehet ovat ehdottaneet

    • Anonyymi

      Onko tietoa pitääkö te-toimiston palveluihin työttömän laittaa kurssit mitkä on käynyt kun hakee töitä tai CV:n täyttöön
      On nimittäin käyty kurssi/koulutus alalla jolla on töitä enkä halua palata siihen enään koskaan

    • Anonyymi

      Saako työtön aina ansiosidonnaista jos irtisanoo itsensä karenssin jälkeen ja kuinka kauan .

      • Anonyymi

        Jos työtön on kuulunut työttömyyskassaan ennen irtisanoutumistaan riittävän kauan (olikohan 6 kk) 90 päivän karenssi ja viisi omavastuupäivää. Ansiopäivärahan kesto on 300 päivää, jos työhistoriaa alle kolme vuotta - muuten 400 päivää. Jos työtön 58 vuotias tai yli ja lisäksi viisi vuotta työhistoriaa viimeisen 20 vuoden aikana, niin kesto 500 päivää ja vielä jopa jos työtön on täyttänyt 62 vuotta 500 päivän täytyttyä saa ns. lisäpäivät eläkkeelle asti (nämä tässä lähivuosina tosin pikkuhiljaaloppuvat). Tietysti pitää olla työhaluinen ja työmarkkinoiden käytettävissä.


      • Anonyymi

        Jos kuulut johonki kassaan.Esim ytk tai ammattiliitton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos työtön on kuulunut työttömyyskassaan ennen irtisanoutumistaan riittävän kauan (olikohan 6 kk) 90 päivän karenssi ja viisi omavastuupäivää. Ansiopäivärahan kesto on 300 päivää, jos työhistoriaa alle kolme vuotta - muuten 400 päivää. Jos työtön 58 vuotias tai yli ja lisäksi viisi vuotta työhistoriaa viimeisen 20 vuoden aikana, niin kesto 500 päivää ja vielä jopa jos työtön on täyttänyt 62 vuotta 500 päivän täytyttyä saa ns. lisäpäivät eläkkeelle asti (nämä tässä lähivuosina tosin pikkuhiljaaloppuvat). Tietysti pitää olla työhaluinen ja työmarkkinoiden käytettävissä.

        "pitää olla työhaluinen ja työmarkkinoiden käytettävissä" Eikös tämä ole aika erilainen tilanne riippuen siitä millä alalla ihminen sattuu olemaan? Toiset saa rahaa, kun toiset kutsutaan työvoimapuutealoille hommiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pitää olla työhaluinen ja työmarkkinoiden käytettävissä" Eikös tämä ole aika erilainen tilanne riippuen siitä millä alalla ihminen sattuu olemaan? Toiset saa rahaa, kun toiset kutsutaan työvoimapuutealoille hommiin.

        Ei merkitystä alasta. Ansiosidonnaisen ehtona on aktiivinen työnhaku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei merkitystä alasta. Ansiosidonnaisen ehtona on aktiivinen työnhaku.

        Siis eikö ole merkitystä? Mitä tapahtuu jos kieltäytyy tarjotusta työpaikasta? toiselle tarjotaan, kun on työvoimapulaa, toiselle, ei kun on ylitarjontaa. onko tämä muka tasapuolista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos työtön on kuulunut työttömyyskassaan ennen irtisanoutumistaan riittävän kauan (olikohan 6 kk) 90 päivän karenssi ja viisi omavastuupäivää. Ansiopäivärahan kesto on 300 päivää, jos työhistoriaa alle kolme vuotta - muuten 400 päivää. Jos työtön 58 vuotias tai yli ja lisäksi viisi vuotta työhistoriaa viimeisen 20 vuoden aikana, niin kesto 500 päivää ja vielä jopa jos työtön on täyttänyt 62 vuotta 500 päivän täytyttyä saa ns. lisäpäivät eläkkeelle asti (nämä tässä lähivuosina tosin pikkuhiljaaloppuvat). Tietysti pitää olla työhaluinen ja työmarkkinoiden käytettävissä.

        Karenssin aikana kuluu myös omavastuupäivät,ei niitä erikseen lasketa.


    • Anonyymi

      Työelämä on vain kaukainen muisto viime vuosikymmenen alusta.
      Nyt Keva pitää ansioista huolen ja rahat ropisee taas tilille 20 pnä.

    • Anonyymi

      ”Aktiivimalli kakkosen” uusi versio tulossa voimaan ensi vuonna – tällainen se on
      Tänään klo 7:00
      Pääsekö eläkeputkeen vielä

    • Anonyymi

      Onko kenelläkään tuoretta tietoa jos sanonut itsensä irti 60 vuotiaana tarjotaanko töitä vai kursseja miten Aktiivimalli vaikuttaa jos yli 60 vuotias työtön

      • Anonyymi

        Uusi aktiivimalli tulee voimaan työ ja elinkeinoministeriön mukaan aikaisintaan 2022.Parempi vaan varautua siihen, että toimenpiteet koskevat kaikkia työttömiä.Kannattaa jokainen liikku suunnitella tarkoin, jos niinku halajaa päästä eläkeläisen asemaan etuajassa.


    • Anonyymi

      Olisiko parempi irtisanoa itensä vuonna 2021 jos 60 vuotta täyttänyt onko vaikutusta aktiivimalliin ta muuhun ns.höykötykseen te toimiston touhotukseen kuin vuonna 2022

    • Anonyymi

      Aktiivimalli 2 vuonna 2022 mitä tapahtuu

    • Anonyymi

      onko eläkeputki poistettu

      • Anonyymi

        Mitenkähän tähän lyhyeen kysymykseen saa saa vastata,kun 2 kertaa jo poistettu "sääntöjen vastaisena??Vastaus edelliseen kysymkseen oli "Ei ole",mikä tässä nyt oikeen mättää???


    • Anonyymi

      Kuinkahan moni on toteuttanut tämän neljän vuoden aikana suunnitelmansa?Itse lähdin siitä,että eläkkeelle on lähdettävä eläessään ja toteutin unelmani.

      • Anonyymi

        Lähipiirissäni ainakin viisi yli kuusikymppistä itseni lisäksi. Sosiaalisessa mediassa ja mediassa ollaan vähän hakoteillä, kun puhutaan, mistä syntyy ne työpaikat ikääntyneille. Tämähän ei ole se syy, vaan miten saadaan tai pakotetaan ikääntynyt pysymään töissä. Nyt on liikaa työelämästä poistumisen helpottavia taloudellisia kiihokkeita: 500 pv ansiosidonnainen, lisäpäivät, OVE, lyhyt karenssi, eläkkeen kertyminen ansiosidonnaisenkin aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähipiirissäni ainakin viisi yli kuusikymppistä itseni lisäksi. Sosiaalisessa mediassa ja mediassa ollaan vähän hakoteillä, kun puhutaan, mistä syntyy ne työpaikat ikääntyneille. Tämähän ei ole se syy, vaan miten saadaan tai pakotetaan ikääntynyt pysymään töissä. Nyt on liikaa työelämästä poistumisen helpottavia taloudellisia kiihokkeita: 500 pv ansiosidonnainen, lisäpäivät, OVE, lyhyt karenssi, eläkkeen kertyminen ansiosidonnaisenkin aikana.

        Tuttu lopetti työt ilman mitään noista. Myi asuntonsa. Toimii sellaisella alalla, että heti tarjottaisiin töitä, eikä jaksa jatkuvaa te-toimisto sääntöä. Elää kituliaasti mutta yhteiskunta ei rasita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähipiirissäni ainakin viisi yli kuusikymppistä itseni lisäksi. Sosiaalisessa mediassa ja mediassa ollaan vähän hakoteillä, kun puhutaan, mistä syntyy ne työpaikat ikääntyneille. Tämähän ei ole se syy, vaan miten saadaan tai pakotetaan ikääntynyt pysymään töissä. Nyt on liikaa työelämästä poistumisen helpottavia taloudellisia kiihokkeita: 500 pv ansiosidonnainen, lisäpäivät, OVE, lyhyt karenssi, eläkkeen kertyminen ansiosidonnaisenkin aikana.

        Ei ikääntyneet ole ongelma, vaan nimenomaan nuoret, joita ei ole saatu alkuunkaan töihin. Nyt palkattaisiin jo eläkeläisiäkin kun on tajuttu ettei nuorista ole mihinkään. Tai siis osa nuorista vaan makaa ja näpyttelee kännykkää ja tarttee tukia.


    • Anonyymi

      Unohdetaan, ettei vain jaksa tai ole enää korkeaa motivaatiota, jos on vaikkapa 60v ja haluaa antaa tilaa nuoremmille, jos tehnyt jo 40 vuotta töitä. Jotku tehokkaat lyömättömät jaksaa vaikka 70 vuotiaiksi. Ihmiset on yksilöitä.

    • Anonyymi

      Jos yli 60 vuotias irtisanoo itsensä ja mahdollisesti pääsee ansiosidonnaiselle ja sen jälkeen mahdollisesti lisäpäiville ja sitten eläkkeelle reilusti yli 40 vuotisen työrupean jälkeen eläkkeelle onko oiein vai pitääkö olla huolissaan

      • Anonyymi

        On ihan oikein.
        Itsekkin jäin eläkkeelle 60v ja ollut nyt kolme vuotta vapaaherrana.Elämän parasta aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ihan oikein.
        Itsekkin jäin eläkkeelle 60v ja ollut nyt kolme vuotta vapaaherrana.Elämän parasta aikaa.

        Sama täällä, 2018 tammikuusta vuodeksi saikulle,sitte jokunen kuukausi työttömänä,2019 kesäkuussa eläke vajaat 60vuotiaana.En kerennyt putkessa käydä.No..Terveenä olisi kyllä vielä kivempaa.


    • Anonyymi

      Eläkeputken leikkaus ei koske heitä, jotka ovat nyt eläkeputkessa eli työttömyyspäivärahan lisäpäivillä. Se ei koske myöskään heitä, jotka siirtyvät eläkeputkeen ennen vuonna 2023 voimaan tulevaa muutosta.
      Koskeeko vuonna 1961 syntynyttä jos on ansiosidonnaisella päivärahalla vuonna 2023 eikä vielä ole lisäpäivillä niin tippuuko työmarkkinatuelle

      • Anonyymi

        Joutuuko sitten velvoitetyöllistämisen piiriin kunnan tai kaupungin piikkiin että saa taas anssipäivät taas täyteen? "Tempputyöllistämimen".


    • Anonyymi

      Voisiko joku kertoa onko vuonna 1960 syntynyt automaattisesti ns.lisäpäivillä jos täyttänyt 61 vuotta ja on ansiosidonnaisella vielä yli vuoden.

      • Anonyymi

        Lisäpäivät tulee nimensä mukaan lisäpäivinä 500pv:n päälle kun kaikki anssipäivät on lusittu,mutta käytännössähän se rajoittamaton aika alkaa heti.Kannattaa kuitenki muistaa , että tämä porukka on muiden tapaan työmarkkinoiden käytettävissä ja heitä sitoo samat velvoitteet.Se että miten putkiporukkaa sitten kohdellaan työnhakijoina ei ole minun tiedossani,siitä voisi joku ystävällisesti kertoa.


    • Anonyymi

      Niin miten yli 60 vuotiasta kohdellaan Te-toimistossa

      • Anonyymi

        Jos on ansiosidonnaisella niin miten? En osaa vastata. Onko yleistä tietoa?


      • Anonyymi

        Jos olet sos.ja terv.hoitoalalla, takuulla joudut töihin vaikka kuinka sairaana, jos ei ole hyvät lääkäri kirjoittamat paperit. Toisaalta vajaakuntoisena ei voi olla tuönhakijana, muttei pääse työkyvyttömyyseläkkeellekään...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet sos.ja terv.hoitoalalla, takuulla joudut töihin vaikka kuinka sairaana, jos ei ole hyvät lääkäri kirjoittamat paperit. Toisaalta vajaakuntoisena ei voi olla tuönhakijana, muttei pääse työkyvyttömyyseläkkeellekään...

        Minä olin vajaakuntoisena työnhakijana,oli pakko kun kaikki sairauslomat oli pidetty,niin minua ohjeistettiin.Puoli vuotta meni te-toimiston anssilla ja sitten pääsin kaipaamalleni tk-eläkkeelle.


    • Anonyymi

      onko joku laskenut jos ottaa 25% ovea tai 50% 61 vuotiaana ja eläkeikä 64,5vuotta ja lopettaa työt ja saa anssia eläkeikään asti kuinka paljon tulee ns.takkiin ...
      eli suomeksi onko järkeä ottaa ovea

    • Anonyymi

      Nyt se vielä kannattaa lähteä seuraamaan Jeesusta.

    • Anonyymi

      Taloudellinen kiristäminen olisikin lähinnä varastamista. Sananvapauden päivä 3.5.
      Sananvapauden päivänä 2021 uutismedia muistuttaa sanojen voimasta. Sinulla on vastuu sanoistasi, ja sanojesi synnyttämistä teoista. Aina.

      • Anonyymi

        Mites tämä liittyy eläleasioihin?


    • Anonyymi

      onko joku laskenut jos ottaa 25% ovea tai 50% 61 vuotiaana ja eläkeikä 64,5vuotta ja lopettaa työt ja saa anssia eläkeikään asti kuinka paljon tulee ns.takkiin ...
      eli suomeksi onko järkeä ottaa ovea

    • Anonyymi

      Ollaanko osittaista varhennettu eläkettä lopettamassa ja onko ansiosidonnaiseen tulossa porrastus ilmeisesti näistä päätetään syksyllä hallituksen toimesta Keskustan tulevan valtiovarainministerin A .Saarikon puheiden mukaan tuleekohan voimaan vuoden 2022 alusta .Vaikuttaako ansiosidonnaisella ja osittaista varhennettu eläkettä oleviin jos ovat vuonna 2021 ansiosidonnaisella ja osittaista varhennettu eläkettä voidaanko niitä muutella kun tuleva laki tulee voimaan.

    • Anonyymi

      Kuka pääsee eläkeputkeen jos irtisanoo itsensä pääsekö myös silloin

      • Anonyymi

        Se joka on työtön tietysti. Ei sillä ole merkitystä piten päädyit työttömäksi. Työnhaku pitää olla voimassa te-toimistossa.


    • Anonyymi

      Viime joulukuun puoliväliriihessä, jossa eläkeputkesta päätettiin ja päätettiin poistaa se 1965 syntyneiltä, ei koskettu osittaisen varhennettu eläkkeeseen.

      • Anonyymi

        Tämä on totta. On raihnaisia ja väsähtäneitä pitkiä työuria tehneitä, on ikiliikkujia jotka jaksaa. Meikä ei enää jaksa vaikka ookoo kunnossa onkin. Nuorempien vuoro tehdä 40 vuotta yhtä menoa.


    • Anonyymi

      Onko niin että yli 60 vuotias pääsee vielä töihin

      • Anonyymi

        Tuskin ottavat vakitöihin enään..Jos sulla on linja-auto tai kuorma-autokortti ja ammattipätevyys voimassa,niin voi tilapäiskeikkoja saada.Työvuodet oli ja meni,kaikenlaista vaivaa ja väsymystä tuli tilalle.


    • Anonyymi

      Pääseköhän yli 60 vuotias turvallisuusalalle töihin esim.vartija tai järjestyksenvalvoja
      Pitääkö olla ns.kuosissa

    • Anonyymi

      onko joku laskenut jos ottaa 25% ovea tai 50% 61 vuotiaana ja eläkeikä 64,5vuotta ja lopettaa työt ja saa anssia eläkeikään asti kuinka paljon tulee ns.takkiin ...
      eli suomeksi onko järkeä ottaa ovea

      • Anonyymi

        Toistat kysymyksesi tasaisin välein. Järki ja kannattavuus on monen asian summa: paljonko on kertymä, mikä on anssin määrä, miten verotus vaikuttaa kokonaisuuteen, paljonko eläke laskee, oma halu. Käytä laskureita, niin asia selviää.


    • Anonyymi

      Onko jollain tietoa jos on ansiosidonnaisella päivärahalla vuonna 2021 ja
      jos vuonna 2022 eli ansiosidonnaisen porrastus tulisi voimaan miten käy niille jotka ovat olleet ansiosidonnaisella ennen ns.lakimuutosta

    • Anonyymi

      Onko ansiosidonnaiseen päivärahaan tulossa muutoksia syksyn aikana hallituksen toimesta

    • Anonyymi

      Sitähän ei tiedä. Mutta ei kai ne heti voi tulla voimaan ja viedä ihmisten nokan alta. Sehän vasta alentavaa olisi.

    • Anonyymi

      Jäntin tutkijaryhmä ehdottaa hallitukselle, että työttömyysturvan kestosta tehdään suhdanneperusteinen
      Työllisyystavoite syytä asettaa 20-69-vuotiaille

      • Anonyymi

        69v on ollut jo monta vuotta eläkkeellä,niille enää mitään tavoitteita tarvi asettaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        69v on ollut jo monta vuotta eläkkeellä,niille enää mitään tavoitteita tarvi asettaa.

        Kyllä tutkijaryhmät tietää


    • Anonyymi

      Tekis itte vaikka 38 v putkeen töitä niin tietää onko kroppa kunnossa ja valtava innostus. Minä en ainakaan jaksa.

    • Anonyymi

      Työelämästä vetäytymisen muoto?
      Ottaa lopputili?
      Saada loparit? Millä perusteella? Tekniset ja taloudelliset jne.? Vain ilman muodollisesti päteviä perusteita?
      Kokemukseni on viimeisestä, ja mielestäni parhaasta vaihtoehdosta. Saattaapi saada evääksi kipurahaa.

      Työmarkkinoiden käytettävissä?
      Olen suositellut EU-alueen avoimia työmarkkinoita.
      Kerrallaan voi olla hakijana 3kk jonka jälkeen on Suomessa hankittava vähintään yhden kuukauden työjakso työ- ja palkkatodistuksia varten. Sitten hakemaan uudelleen.

      Itse suosin Espanjaa enkä saanut siellä yhtään työtarjousta.
      Tähän on aikaa useampia vuosia enkä tiedä ovatko säännöt muuttuneet. Markkinat ovat kuitenkin avoimet ja EU-haun aikana EI OLE SUOMEN TYÖMARKKINOIDEN KÄYTETTÄVISSÄ. Anssi juoksee meikäläisin ehdoin hakumaahan.

    • Anonyymi

      pääseekö yii 60 vuotias taksinkuljettajasi jos ei omista ajokorttia onko mahdollista saada ajokortti ja taksikortti Te-toimiston kautta esim. kursseilla
      Tässä mielestäni pääsisin työnsyrjään kiinni

    • Anonyymi

      Uusi aktiivimalli 2 tulee joskus toukokuussa 2022 voimaan. Laittaisivat nyt jotain helpotuksia 60 vuotiaille, jotka jotkut ovat raihnaisia - kaikki eivät ole, osa hyvinkin ikiliikkujia.

    • Anonyymi

      Mitä tuo tullessaan Uusi aktiivimalli 2 onko tietoa pieneköö ansiosidonnainen vai kurssitusta vai mitä
      Mistä tieto on että tulee toukokuussa 22 voimaan.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mitä tekee Sak tämän asian suhteen

    • Anonyymi

      Onko kenelläkään mitä tapahtuu syksyllä 2021 kun hallitus tekee päätöksiä sopeutumistoimista varmaankin ansiosidonnainen tulee porrastettuna vuonna 2022 uudet ansiosidonnaiset päivärahat pienenee

    • Anonyymi

      Ei ne heti voi tulla voimaan, se vasta olisi hullu teko, kun ihmisillä jo suunnitelmia ensi vuodelle, osa voi suunnitella esim. ove:a ja elämää sen turvin.

      • Anonyymi

        Näyttää siltä että pikkuhiljaa luisutaan työttömän kannalta hankalampaan suuntaan.Auvoisia olivat ne ajat vielä 2000 luvun alussa,kun minutkin unohdettiin ilman mitään toimenpiteitä.3kk välein ilmoittautuminen ja kyseltiin miten on mennyt,no vastaus tietenki että lehtiä ja mollia olen seuraillut. Nyt eläkkeellä voi turvallisesti vaan seurailla tilannetta mitä ne Arkaadian mäellä keksii ihmisten kiusaksi.


    • Anonyymi

      Miten on jos 60 vuotias ja irtisanoo itsensä niin pitääkö Te-toimistolle ilmoittaa kaikki mahdolliset työsuhteet vai riittääkö esim.10 vuoden sisällä olevat työsuhteet ja entä koulutukset
      onko mahdollista päästä ns.eläkeputkeen jos ikä on sellainen joka vaaditaan siihen

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai pääsee putkeen jos täyttää ikävaatimukset,ei siihen vaikuta miten on tullut työttömäksi.Te-toimisto lähettää kaavakkeet missä ilmenee mitä ne vaatii selvitettäväksi.Minä aikoinaan selvitin kaikki työsuhteet ja koulutuksen -70 luvulta lähtien.
        https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/ansiosidonnainen-paivaraha/elakeputki.Jos on aikaisemmin ollut työttömänä,niin siellähän ne näkyy kymmeniä vuosia te-toimiston arkistoissa.

        https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/ansiosidonnainen-paivaraha/elakeputki


        Linkki rikkoontui..Tässä toimiva lellainen :-)


    • Anonyymi

      Mitä jos ei ole työtodistuksia tai koulutodistuksia miten näyttää Te-toimistolle missä ollut töissä tai koulutukset jos ei ole tallella
      Työnantajalla ei ole ehdotonta velvollisuutta antaa työtodistusta silloin, jos työsuhteen päättymisestä on kulunut yli kymmenen vuotta.
      Jääkö vastuu kuulijalle ?

      • Anonyymi

        No onpas surkea tilanne,vähä niinku ois tulipalossa tuhoutunut kaikki dokumentit.Tuntuis että nyt jotain löytyy kymmenien vuosien varrelta.Minulta löytyy ihan aukototomasti kaikki koko elämän varrelta olevat koulutukset ja työsuhteet.Tosin oli jopa 20v yhdessä valtion toimessa ja siihen päälle muutamia vuosia yksityisillä.


      • Anonyymi

        Ei te-toimisto kysele enää mitään todistuksia. Itsekin lähdin työelämästä anssille 43 työvuoden jälkeen, yhtään todistusta ei ole pyydetty. Kirjaat vain oma-asiointiin tiedot. Yksi keino toki on, ota todistus eläkeyhtiöstäsi, siellähän kaiken pitää näkyä.


    • Anonyymi

      Kyseleekö Te-toimisto miksi on irtisanonut itsensä ja alkaako ansiosidonnainen aina karenssin jälkeen vai voivatko jättää maksamatta ansiosidonnaista jonkun lakipykälän vuoksi.

      • Anonyymi

        Kyllä lomakkeessa on kohta, missä täytyy selittää irtisanoutumisen peruste. Esim. jos on lääkärintodistus puoltamassa, voi yrittää sen varjolla lyhentää karenssia. Hankalat työajat, työmatkat ym. voi laittaa perusteluihin.
        Karenssi tulee itse irtisanoutuessa eli max 3 kk.
        Te-toimisto antaa lausunnon työttömyyskassallesi, minkä mukaan työttömyyskassa maksaa ansiosidonnaisen. Kassa siis päättää te-toimiston lausunnon perusteella. Tulot he saavat nykyään suoraan tulorekisteristä, mutta varmaankin palkkatodistuksen vaativat, mistä näkee lomarahat ym.
        Työttömäksi voi ilmoittautua etukäteenkin, mutta ei jälkikäteen, ei makseta takautuvasti.

        Mielestäni ei siis voi kieltäytyä, jos nämä toteutuvat:
        Ansiopäivärahaa maksetaan yleensä enintään 300 tai 400 päivältä. 400 päivän enimmäisaika edellyttää, että olet ollut työssä vähintään 3 vuotta ennen työttömyyden alkamista. Jos olet täyttänyt 58 vuotta ja ollut työssä 5 vuotta viimeisen 20 vuoden aikana, voit saada ansiopäivärahaa enintään 500 päivältä.


    • Anonyymi

      Jos saa 3 kuukauden karenssin koska saa ansiosidonnaista esim. kesä,heinä ja elokuu
      on karenssia saako ensimmäisen ansiosidonnaisen syyskuun alussa vai koska

      • Anonyymi

        Anotaan jälkikäteen, maksu kerran kuukaudessa. Jos oletetusti jäät ansiosidonnaiselle 1.9., saat ensimmäisen tuen syyskuun lopussa. Itse täytät aina määriteltynä päivänä ilmoituksen ja siitä ilmoituksesta kahden pankkipäivän päästä on tililläsi.

        Muista tarkistaa myös oikeutesi asumistukeen, varsinkin, jos olet täysin ilman tuloja kesä-elokuu.


      • Anonyymi

        Jos jäit ansiosidonnaiselle 1.6: karenssi on 90 pv ja omavastuu 5 pv. Alat saada päivärahaa 4.9 alkaen. Koska kannattaa hakea korvausta aina kuun viimeisenä päivänä, pumpsahtaa ensimmäinen raha ma 4.10 ja on 19 päivärahaa.


    • Anonyymi

      Jos tulee vuoden 2022 alusta voimaan Saarikon suunnitellut ansiosidonnaisen muutokset vaikuttaako jo ansiosidonnaisella oleviin työttömiin

      • Anonyymi

        Vuonna 1965 ja sen jälkeen syntyneet eivät enää pääse perus- tai ansiopäivärahan lisäpäiville.

        Tässä YTK:n sivuilta:

        Eläkeputken poistamisen vaikutus

        Hallituksen linjauksen mukaan eläkeputken poistaminen alkaisi vaiheittain vuonna 2023.
        Muutos ei vaikuta jo myönnettyihin lisäpäiviin.
        Muutos ei vaikuta ennen vuotta 1963 syntyneisiin.
        Muutos lyhentää vuonna 1963 ja 1964 syntyneiden lisäpäiväoikeutta.
        Vuonna 1965 ja sen jälkeen syntyneet eivät enää pääse perus- tai ansiopäivärahan lisäpäiville.


    • Anonyymi

      Tuossa Kysyjä kysyy: Tuleeko todella 2022 alusta voimaan Saarikon suunnitellut ansiosidonnaisen muutokset? Ei kai hän siitä päätä.

    • Anonyymi

      Onko tulossa muutos ansiosidonaiseen ja koska

    • Anonyymi

      Moukan tuuria?
      Olin 52v kun työsopimukseni purettiin ilman pätevää perustetta.
      Sain loppuvuoden palkan ilman työvelvollisuutta ja lisäksi 6kk:n palkan kivusta ja särystä.
      Tietenkin olisin saanut liittoni kassan karenssin oletettavasti tuon 6 kk:n ajalle.
      Välttyäkseni siltä hämmästelin kotona pari viikkoa ja lähdin ahertamaan minulle tarjottuun tehtävään. Kyse oli määräajasta joka kesti 7kk. Asuin viikot ko. paikkakunnalla ja olin kotona viikonloput.

      Tuon jälkeen pätkiä sillä jakaumalla, että työrupeamat lyhenivät ja työttömyysjaksot pitenivät. Pakenin Espanjaankin työttömäksi työnhakijaksi.

      57v ikäisenä lopullisesti pensselit santaan. Olin kai tehnyt pehmeää laskeutumista eläkkeelle tuon pätkimisajan?

      Vielä 62 vuotisena minulle ehdoteltiin parin viikon puuhastelua mutta ilmeeni riitti kertomaan kiinnostumattomuuteni asteen.

      Tuo oli minun tapani eläköityä. 5 vuotta nuorempi vaimoni lopetti osa-aikaisen matalapalkka-alan työnsä samaan aikaan. 57v / 52v.
      Tuo oli suunniteltu emmekä missään vaiheessa ole ees anoneet mitään tukia.

      • Anonyymi

        Täsmennätkö: sinulle tarjottiin 62 veenä puuhastelua, mutta mitään tukia et ole anonut?
        Miksi sitten kuuluit kassaan?
        Eikö tuossa ole ristiriita - tarjoaja lienee kuitenkin te-toimisto...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täsmennätkö: sinulle tarjottiin 62 veenä puuhastelua, mutta mitään tukia et ole anonut?
        Miksi sitten kuuluit kassaan?
        Eikö tuossa ole ristiriita - tarjoaja lienee kuitenkin te-toimisto...

        Minusta oman alan liittoon kuuluminen on moraalikysymys. En halunnut laskea mäkeä toisten perseellä.
        Nostin liiton kassan jäsenelle kuuluvat anssit. En katso sitä tukien hakemiseksi. Mitään muuta en hakenutkaan.
        62v ikäisenä minulle tarjosi työtä eräs entinen työnantajani.
        Ollessani Espanjassa "työn hakijana" soitti eräs toinen aikaisempi työnantajani ehdotellen projektiluontoista puuhastelua. Siinä ei ollut määritetty ajallista kestoa. Vain tavoite. Hieman myöhemmin kävin hoitamassa asian.

        Olen nyt 77v ikäinen ja minun vapaavuosinani ovat "eläköitymisen" ehdot ilmeisesti tiukentuneet.


      • Anonyymi

        Millä sitten elitte, koska työeläkettä ei voi nostaa ennenkö on virallisessa eläkeiässä?


    • Anonyymi

      Saitko töitä

    • Anonyymi

      Jos lopettaa työt yli 60 vuotiaana eikä ilmottaudu työttömäksi tarjotaanko töitä esim
      Te-toimisto

      • Anonyymi

        Ei ainakaan TE-toimisto ahdista. Toki ei sitten tukiakaan tule mistään tuutista.


    • Anonyymi

      Näissä maissa on pisimmät eläkkeet – käykö kateeksi ranskalaisia?
      Ranskalaiset nauttivat eläkkeestä keskimäärin pisimpään.
      Eläkkeellä on aikaa nauttia elämästä, mutta aika vaihtelee maittain.Eläkkeellä on aikaa nauttia elämästä, mutta aika vaihtelee maittain.
      Eläkkeellä on aikaa nauttia elämästä, mutta aika vaihtelee maittain.
      Eläkkeellä pääsee parhaimmillaan nauttimaan pitkän työuran hedelmistä. Mutta eläkeaika vaihtelee huomattavastikin sen mukaan, missä maassa asuu.

      Ranskalaiset työntekijä pääsevät nauttimaan eläkkeestä keskimäärin lähes 25 vuotta.

      Näin kertoo brittiläinen hintavertailusivusto comparethemarket.com, joka on käyttänyt lähteenä OECD:n tilastoja.

      Niiden mukaan toiseksi pisimpään eläkevuosia kertyy espanjalaisille.

      Kreikassa virallista eläkeikään on nostettu reippaasti, mutta eläkevuosia kreikkalaisille kertyy siitä huolimatta keskimäärin kolmanneksi eniten.


      Pohjoismaat eivät kärkipäähän yllä eläkevuosien pituudessa. Suomessa työntekijä pääsee nauttimaan eläkettä keskimäärin 21,3 vuotta,

    • Anonyymi

      irtisanoin itseni vakityöstä heinäkuussa hakeuduin Te-toimistoon työttömäksi elokuun 1 päivänä tuli karenssi 3 kuukautta eli 90 päivää 5 päivää miten anisosidonnainen päiväraha lasketaan
      näinkö touko-elokuun ansiot sekä elo-lokakuun nolla tulot
      esim.3x2500 euroa ja 3x0 euroa yht.7500/6 = 1250euroa kuukausiansiot
      Onko kokemusta miten lasketaan kassassa

      • Anonyymi

        Tulot 1.1 - 30.6. Tästä vähennetään mahdolliset bonukset ja lomarahat. Eli käytännössä voit laskea kk-palkan mukaan. 1475€/kk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulot 1.1 - 30.6. Tästä vähennetään mahdolliset bonukset ja lomarahat. Eli käytännössä voit laskea kk-palkan mukaan. 1475€/kk.

        Eli tuo 1475€/kk on se maksettava ansiosidonnainen.


    • Anonyymi

      Jos irtisanoo itsensä vakityöstä ja ottaa kuukauden määräaikaisen työn tuleeko karenssi
      miten Te-toimisto suhtautuu onko 3kuukauden karenssi?

      • Anonyymi

        Tulee. On ollut kahta käytäntöä. 3kk vakityöstä irtisanoutumisesta sekä 3kk määräaikaisen loppumisesta. TE-toimiston näkövinkkelistä määräaikainen otettu kikkailun takia.


      • Anonyymi

        Joo tuota itsekkin aikoinaan tuumailin,mutta pikaisella googletamisella selvisi, että pitää olla vähintään 3kk määräaikainen mihin vakkarin vaihtaa.


    • Anonyymi

      Onko kenelläkään kokemuksia Te-toimiston käytännöstä jos irtisanot itsesi ovatko yhteydessä esim.puhelimella kyselemässä miksi lopetit työt

      • Anonyymi

        TE-toimisto kysyy syytä irtisanoutumiseen, mutta riittää netissä annettu selvitys. Se, onko pakollista antaa selvitys, on asia, jota en tiedä. Varmaan riittää, että ilmoittaa vaan esim. päättäneensä vaihtaa alaa.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Itse olen vuonna 1970 syntynyt ja elämä ollut yhtä helvettiä! Ainoa vaihtoehto kansaneläkkeen, takuueläkkeen ja asumistuen sijaan on voittaa lotossa! En yksinolevana tarvitse kuin X määrän kuukaudelle ja X kertaa X määrän muuta. Ei tarvi edes miljoonaa. Sinä päivänä kun tuo raha napsahtaa lyön hanskat tiskiin heti kun siinä hetkessä voimassa oleva sopimus on saatettu loppuun!

      Ei mulla muuta, kunhan kirjoitin!

      • Anonyymi

        Samaan tapaan ajattelin nuorempana kun sapetti työnteko ja vapaa-ajan puute. Mutta vuodet valuu pikkuhiljaa väillä masentaen enempi ja vähempi.Mutta tämä on elämää, ei se ole kellekkään kivaa jatkuvasti. Voin sanoa nyt työelämästä poistuneena, että tähänki tottuu enkä ilosta hyppele, kunhan kahlaan päivästä toiseen.


    • Anonyymi

      Onko niin jos itsensä irtisanoo työstä v.1961 syntynyt täyttää 62 vuotta ennen kuin anssit loppuu on ns.eläkeputkessa jolloin saa 65 vuotiaaksi asti sitten eläkkeelle vaikuttaako paikkakunta jos tarjoavat töitä Te-toimistosta vai tarjotaanko edes.

      • Anonyymi

        Eiköhän se nuin mene niinkuin kuvailit.Työssäkäynti alue on mikä on,mutta riippuu ihan viranomaisista miten suhtautuvat ikääntyviin putkilaisiin,joku vos kertoa kokemuksiaan.Itse en kerennyt putkeen kun tuli vastaan toinen päätös.


    • Anonyymi

      Sais tietenkin he olla jo rauhassa, jotka vielä putken pääsevät. Pianhan sekin on historiaa.

    • Anonyymi

      Kun ilmoittaudut Te-toimistoon työnhakijaksi pitääkö merkitä kaikki mahdolliset kurssit ja opinahjot jos ei halua laittaa.Voi päästä töihin muuten.

      • Anonyymi

        Kymmeniä vuosia vanhat opinnot ei merkitse mitään jos niihin ei ole täydennyskoulutusta.Mulla oli -76 vuoden 3v autonasentajakoulutus ja jokainen voi ymmärtää että niillä opeilla ei korjata kuin korkeintaan jarruja nykyautoista.Enempi vaikuttaa työkokemukset.


    • Anonyymi

      No miten kun on taksilupa ja olen lopettamassa kuljetus hommat en laita hakemukseen taksikurssia voiko Te-toimisto ehdottaa taksinkuljettajan työtä ja pitää hakea taksitöitä miten kannanttaa toimia ettei karenssia synny

      • Anonyymi

        Jos et jää eläkkeelle, vaan "lopetat" hommat, karenssi seuraa heti. Jos TE-toimisto tietää, että sinulla on taksilupa ja et hae tarjolla olevia lähiseudullasi olevia taksihommia, seuraa taas karenssia. Voisin arvata, että myös muut haussa olevat kuljetushommat pitäisi hyväksyä. Mm. ruokajakelut,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et jää eläkkeelle, vaan "lopetat" hommat, karenssi seuraa heti. Jos TE-toimisto tietää, että sinulla on taksilupa ja et hae tarjolla olevia lähiseudullasi olevia taksihommia, seuraa taas karenssia. Voisin arvata, että myös muut haussa olevat kuljetushommat pitäisi hyväksyä. Mm. ruokajakelut,

        Monasti miettiny miten käy tk-eläkeläisen eläkkeen,jos käy tenttimässä kuljetuspuolen ammatipätevyyden direktiivikurssit ja aikeissa ajaa pistokeikkoja tai esim soranajoa sen verran mitä saa eläkkeen päälle tienata?Katsotaanko silloin että tässä on nyt uusi ammatti johon ei ole työkyvyttömyyttä ja eläke lakkautetan tai pulitetaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monasti miettiny miten käy tk-eläkeläisen eläkkeen,jos käy tenttimässä kuljetuspuolen ammatipätevyyden direktiivikurssit ja aikeissa ajaa pistokeikkoja tai esim soranajoa sen verran mitä saa eläkkeen päälle tienata?Katsotaanko silloin että tässä on nyt uusi ammatti johon ei ole työkyvyttömyyttä ja eläke lakkautetan tai pulitetaan?

        ajokortti viedään, ja ammattiajoon on ikä este!!! c kortti viedään kun ikää tulee!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et jää eläkkeelle, vaan "lopetat" hommat, karenssi seuraa heti. Jos TE-toimisto tietää, että sinulla on taksilupa ja et hae tarjolla olevia lähiseudullasi olevia taksihommia, seuraa taas karenssia. Voisin arvata, että myös muut haussa olevat kuljetushommat pitäisi hyväksyä. Mm. ruokajakelut,

        Ei taxiajokortti ole iänkaiken voimassa, taxilupa tarkoittaa taxiyrittäjyyttä.


    • Anonyymi

      Voihan sitä hakea töitä vaikka taksilupa laittaa palkkatoiveen esim. 55% provikat tai 5000 euroa kuussa.

    • Anonyymi

      Onko kenelläkään kokemusta saako yli 60 vuotias kokopäivätöitä ja jos saa niin miltä alalta.

      • Anonyymi

        Kysymyksestä voisi päätellä, ettei kysyjä ole esimerkiksi sairaanhoitaja tai rakennusmies vaan työllistymistä halutaan alalle, jonne ei tarvita koulutusta. Kyllä saa ja monelta alalta. Ravintolan ja kaupan alat haluavat sinut heti. Hoiva- ja kuljetusalalta saa myös yli kuusikymppinen helposti hommia. Ei muuta kuin hakemaan! Vai oliko enemmän pelko joutua töihin?


    • Anonyymi

      Hyvä jos pääsee vielä yli 60 vuotias kokopäivätyöhön vaikka ei kokemusta mistään edellä mainitusta esimerkeistä

    • Anonyymi

      Hesarista: Evan analyysi ehdottaa eläkeuudistusta: ”Suurten ikäluokkien päästäminen eläkkeelle noin 60-vuotiaina oli virhe”
      Maksammehan mekin verot eläkkeistämme, varmaan enemmän kuin halpatyövoima maksaa, ja kaikesta ostamastamme sen jälkeen alvit. Ei käteen jää mitään. Ei olla ikinä oltu vapaamatkustajia.

      • Anonyymi

        Koskeeko kansanedustajia


    • Anonyymi

      Ytk:n ansiosidonnaisen päiväraha hakemuksessa kohta sosiaalietu/eläke
      pitääkö merkitä jos saa osittaista eläkettä . Ytk:n mukaan pitää merkitä saavat tiedon muualta paljonko vaikuttaa ansiosidonnaiseen päivärahaan

    • Anonyymi

      Jos ottaa loparit saa ovea merkkaa hakemukseen saavansa eläkettä eikö vaikuta anssiin?

      • Anonyymi

        Minulla olisi vuosi aikaa eläkkeeseen. Nyt alkaa kuitenkin riittää. Säästöjä sen verran, että mahdollisuus on. Liittoon en enää kuulu, koska siitä en halua hyötyä, jos itse irtisanoudun. Mietityttää kuitenkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla olisi vuosi aikaa eläkkeeseen. Nyt alkaa kuitenkin riittää. Säästöjä sen verran, että mahdollisuus on. Liittoon en enää kuulu, koska siitä en halua hyötyä, jos itse irtisanoudun. Mietityttää kuitenkin

        Saathan sinä kuitenki peruspäivärahan 9kk jos irtisanoudut.Kaikki pois vaan mitä mahdollista.Tiedän sen tunteen kun alkaa olemaan mitta täysi :-)


    • Anonyymi

      Vuonna 2022 alkaa työnhaku suma kun tulee hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa
      minne voin hakea kun ei ole koulutusta ei ammattitaitoa miten minun käy tuleeko karenssi vai löytääkö Te-toimisto työtä minulle ,minne kurssille hakisin kun koulua käyty 70 luvulla .Kirjoittaa osaan lukea osaan vaan en ymmärrä luettua tekstiä .
      Mitä tekee ammattiliitot asian eteen .Nostavat varmaan liiton maksuja.

      • Anonyymi

        Te-toimisto ei todennäköisesti työllistä ihmistä, joka ei ymmärrä luettua. Paljon on kuitenkin muita: Hesburger, Wolt, McDonalds, ravintolat, Posti, Niemi jne. Paljon on mahdollisuuksia, joten epätoivoon ei ole syytä. Voithan jo nytkin hakea noihin vapaina oleviin hommiin. EI tarvitse odottaa, että se on pakollista.


    • Anonyymi

      Onko Aktiivimalli 2 voimassa?

      • Anonyymi

        Ei tarvitse huolestua. Voit hakea työpaikkaa, oli malli voimassa tai.


    • Anonyymi

      Onko kukaan yli 60 vuotias palkkatyöhön vuonna 2022 toukokuussa tulee aktiivimalli 2 voimaan miten hakea töitä kun aei ole ns.amattitaito

      • Anonyymi

        Miten hakea töitä? Olethan ollut TE:n CV-kursseilla. Kerrot hakemuksessa, mitä olet tehnyt työurasi aikana ja miten innostunut olet oppimaan uutta. On paljon aloja, jossa työhön perehdytys on ainoa koulutus.


    • Anonyymi

      En ole olut Te-tomiston cv-kurseilla sakoo siten tötä ikää yli 60 vuota

      • Anonyymi

        No oko sitä ikää kuinka paljo yli 60v?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No oko sitä ikää kuinka paljo yli 60v?

        63v


      • Anonyymi

        Muka osaamattomuus työnhakuun ei ole tekosyy olla menemättä töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        63v

        Elikkä ensi vuoden puolella eläkepäiville,onnittelut jo etukäteen..Vuotta nuorempi,mutta sairauden takia 60v jäin oloneuvokseksi.


    • Anonyymi

      Pari vuota

      • Anonyymi

        Eläkeikäikä kolkuttelee kohta sullekki. :-)


    • Anonyymi

      Miten meidänkäy jos ei pääse töihin 60 vuotiaana

      • Anonyymi

        Älä huoli,kyllä nuoremmat tekee mitä on tarjolla.Miten siinä nyt voisi muutenkaan käydä?..Sehän on onnenpotku ku pääsee huiliin jo noilla kympeillä.60v ja kuoleman väli saattaa olla yllättävän lyhyt, kun vertaa siihen kuinka äkkiä meni elinvuodet tähän päivään ja kuinka paljo niistä on terveitä.


    • Anonyymi

      onko eläkeputki lopetettu tai ove

      • Anonyymi

        Mistä päättelet, että eläkeputki tai ove olisivat lopetettuja? Eivät nimittäin ole.


    • Anonyymi

      Osittain työkykyisille annetaan toki helpotusta. Kun muuten olisi eläkeikä 64 v 6 kk, niin 50% eläkkeellä olevalle se ikä onkin vain 63 v. Se on jo suuri helpotus.
      Ja yli 40 vuotta töissä olleille eläkekertymä on jo varmasti riittävä .

    • Anonyymi

      Onko toukokuussa 22 tulossa ns.aktiivimalli 2 jolloin pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa onko eläkeputki lopetettu

      • Anonyymi

        On tulossa. Ei lopetettu, mutta loppuu.


    • Anonyymi

      Koska eläkeputki loppuu olen 60 vuotias olenko eläkeputki ikäinen

      • Anonyymi

        1962 syntyneet viimeinen ikäluokka joka pääsee eläkeputkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1962 syntyneet viimeinen ikäluokka joka pääsee eläkeputkee.

        Höpö höpö


    • Anonyymi

      1.5.2022 aktiivimallli 2 tulee voimaan koskeeko se eläkeputkessa olevia ei koulutusta ei ajokorttia ei ammattitaitoa ei kielitaitoa eli mitä töitä haen 4 kuukaudessa
      Antaako Te-toimisto minulle töitä.Loppuuko minulta eläkeputki miten minun käy.

      • Anonyymi

        Ei koske


      • Anonyymi

        Oma arvioni, että pysyt omana tyhmänä itsenäsi jatkossakin!


    • Anonyymi

      Eläkeputki koskee kai vielä v. 1964 syntyneitä, osittain ainakin.

      • Anonyymi

        Kyllä. Putki alkaa 80v. ikäisenä...


    • Anonyymi

      Onko Te-toimisto ottanut yhteyttä aktiivimalli 2 vuoksi

    • Anonyymi

      pitääkö hakea töitä 1.5.2022 alkaen aktiivimalli 2 vuoksi
      Onko Te-toimisto yhteydessä asian vuoksi miten toimitaan jos ei löydy sellaista työpaikkaa johon koulutus ja rahkeet riittävät
      Eikö riitä että käy eri firmoissa kyselemässä töitä
      Onko iällä väliä hakemus määriin eihän tässä ole järjen häivää

    • Anonyymi

      Paljonko saan eläkettä kun olen ollut 3kk työtön ja otan OVE:tä 50%? kertokaa jo kaikki se minulle koska olisi hyvä tietää tämä asia...ikää on 30v. miksi ettew kerro kun mitä sattuu onko kanava tukossa vai tyhmaa tietajaa

      • Anonyymi

        Katsopa ensin eläkertymäsi työeläkeotteesta. Siitä lasket 50 %.
        Harmi, että oven voi ottaa vasta, kun täytät 63.
        Ai niin, ove varmaan loppuu siihen mennessä.


    • Anonyymi

      Oven voi ottaa 61-vuotiaana.

    • Anonyymi

      olen yli 60 vuotias aktiivimallin mukaan pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa mihin kannattaa hakea kun ei ole ns. sopivia paikkoja

      • Anonyymi

        Lukeeko tämä sinun suunnitelmassasi? Olen samassa tilanteessa, enkä hae mitään ennen kuin asia on kirjattu suunnitelmaan.


    • Anonyymi

      Lukee

    • Anonyymi

      Aina ajankohtista mietettä! Ajat ovat muuttuneet aloituksen päivämääräästä.

      Se varmaan aikoinaan houkuttanut heittäytymään työstä ansiosidonnaiselle kun ei ollut uuttamallia.

      Pelkällä OVE 50% ei oikein riitä elämiseen ellei ole jemmatilillä mistä paiakata puuttuvaa osiota. Se vapauttaisi heti työnhakupakolta ja almujen luukuilta annelut.

      No itse irtisanouduin ja nyt nautiskelen ansiosinnaita eläkkeelle saakka jonne on vielä pitkä matka... Työnhakuvelvoite on ihan helppoa eli kertoo vain ikänsä ja terveystilanteensa ja hakee paikkaa. Kun ikää yli 60v. ja terveydessä monenlaista niin eivät ota työnhaastatteluunkaan, mutta velvoite täyttyy.
      Nykyisen mallin mukaan ei rangasta jos ei saa työtä, aiemmin kuulemma piti olla 18 tuntia työssä tietyn jakson sisällä.

      Itse otan OVE 50% 30kk ennen eläkeikääni, eli 2v. 6kk aiemmin. Arvioitu eläkkeen pudotus on 90€/kk

    • Anonyymi

      Loppuuko eläkeputki vuonna 2023 kaikilta vaikka ikä on 61 vuotta ja on ansiosidonnaisella päivärahalla

      • Anonyymi

        Vaikuttaa vasta 1965 syntyneisiin, joilta se jää kokonaan pois.

        Mutta, asiasta toiseen. Päiväsi eivät kyllä riitä lisäpäiviin, ellet tee välillä töitä.

        Alin eläkeikäsi taitaa olla 65 vuotta ja ansiosidonnaisen kesto on 1 vuoden 11 kk, josta vähintään yksi päivä täytyy olla alimman eläkeiän (65) täyttämisen jälkeen, jotta pääsee suoraan lisäpäiville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa vasta 1965 syntyneisiin, joilta se jää kokonaan pois.

        Mutta, asiasta toiseen. Päiväsi eivät kyllä riitä lisäpäiviin, ellet tee välillä töitä.

        Alin eläkeikäsi taitaa olla 65 vuotta ja ansiosidonnaisen kesto on 1 vuoden 11 kk, josta vähintään yksi päivä täytyy olla alimman eläkeiän (65) täyttämisen jälkeen, jotta pääsee suoraan lisäpäiville.

        Se on 64v ja kuusi kuukautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on 64v ja kuusi kuukautta.

        Ensi viikolla 62v


    • Anonyymi

      Silti on pakkohaea yhtä työpaikkaa kuukaudessa tai senpäättää te- toimisto montako paikkaa pitää hakea.

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe