Työelämästä pois 61 vuotiaana.

VYY

Hei. Työelämän kiristyminen on tuonut ajatuksiin siitä irtaantumisen. Mahdollisuus olisi jäädä 61-vuotiaana varhennetulle vanhuuseläkkeelle valitsemalla 25 % tai 50 % jo kertyneen eläkkeen määrästä. Ilmeisesti olisi rahallisesti parempi ratkaisu irtisanoutua työstä 61,5-vuotiaana ja nostaa ansiosidonnaista päivärahaa alimpaan vanhuuseläkeikään, eli 63,5-vuotiaaksi saakka. 3 kk:n karenssihan tuosta tulee, mutta ilmeisesti ansiosidonnainen myös kerryttää eläkettä ?

82

3753

Vastaukset

• Kyllä sinulle karenssi tulee, jos irtisanoudut itse töistä. Ansiosidonnainen päiväraha kartuttaa eläkettä ikäluokkasi alimpaan eläkeikään saakka. Osittainen varhennettu vanhuuseläke ei estä työttömyyspäivärahan saamista, eikä se vähennä työttömyyspäivärahan määrää. Lykkäyskorotusta vanhuuseläkkeeseen ei saa yhtä aikaa minkään työttömyysetuuden kanssa.

• Hei... mitens jos yrittäjä lopettaa yritystoiminnan .. tuleeko siitä karenssi jos on aikeissa ansiosidonnaiselle.
      - Toiseksi, jos on ansiosidonnaisella 61 vuotiaana+varhennettu vanhuuseläke, onko mahdollista, että tulee komento töihin ? vai katsotaanko näitä tapauksia jo eläkkeelle siirtyviksi jo ?

• Ymmärränkö oikein, että olisin oikeutettu työttömänä sekä ansiosidonnaiseen päivärahaan että varhennettuun vanhuuseläkkeeseen ?

• Kyllä vaan. Osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen ikäraja on 61 vuotta. Osittainen varhennettu vanhuuseläke voidaan myöntää työttömyyspäivärahan rinnalla, eikä se vaikuta päivärahan suuruuteen.
    Lisätietoa omasta eläketurvastasi saat omasta työeläkelaitoksestasi, jossa työnantajasi on sinut eläkevakuuttanut.

• Miten tuo koskee yrittäjää, joka jäisi ansiosidonnaiselle 60.7 vuotiaana, kun täyttää 61 v..... saako sen lisäksi tuon vanhuuseläkkeen ja mikä on sen suuruus noin ?

• Voidaanko todellakin OVE ja ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha myöntää samanaikaisesti? Työttömyysturvalaki sanoo asiasta seuraavaa:

3 luku Etuuden saamisen yleiset rajoitukset
      4 § Estävät sosiaalietuudet

Työttömyysetuuteen ei ole oikeutta työnhakijalla:
      1) joka saa kansaneläkelain tai työeläkelakien mukaista vanhuuseläkettä tai varhennettua vanhuuseläkettä;

4 luku Soviteltu ja vähennetty työttömyysetuus
      7 § Sosiaalietuuksien vaikutus työttömyysetuuteen

Jos henkilö saa muuta kuin 3 luvun 4 §:ssä tarkoitettua lakisääteistä etuutta tai saa työkyvyttömyyseläkettä toisen valtion lainsäädännön mukaan taikka kansaneläkettä kansaneläkelain 12 §:n 4 momentin perusteella, hänen täysimääräisestä työttömyysetuudestaan vähennetään sosiaalietuus. Tällöin ei kuitenkaan seuraavia eläkkeitä ja sosiaalietuuksia oteta huomioon (etuoikeutetut tulot):
      12) työeläkelakien mukainen osittainen varhennettu vanhuuseläke.

Eivätkö nämä kaksi lukua ole ristiriidassa toisiinsa? Vai tarkoittaako tämä sitä että OVE:n suuruus otetaan huomioon jolloin ansiosidonnaisen päivärahan suuruutta vähennetään vaikka toisin väität?

• HUOM se, että alimpaan eläkeikään on sen 36kk! Tarkistakaa alin eläkeikänne itse omilta sivuiltanne!
      Itselläni se on 1.2.2026, ikää silloin 64v, 9kk ja siitä miinus 36kk on 1.2.2023!
      Järjettömän kaukana kun jo 40v duunia takana...
      Taidan sittenkin aikaistaa ihan itse ja vain lopettaa työntekemisen elossa ollessa ainoan elämä ollessa nyt.

• Nimimerkille "oishantuohyvä"
    Yrittäjää koskee samat säännöt. Voit siis hakea osittaisen varhennetun van-huuseläkkeen maksuun täytettyäsi 61 vuotta. Karttuneesta eläkkeestä voit hakea joko 50 tai 25 prosenttia.

Maksettavaa osaa pienennetään varhennusvähennyksellä, joka on 0,4 prosenttia jokaista kuukautta kohti, jotka on jäljellä ikäluokkasi alimpaan vanhuuseläkeikään. Vähennys on pysyvä, joten se vaikuttaa pienentävästi myös tulevaan vanhuuseläkkeeseesi.

Tiedon eläkkeesi määrästä saat omasta työeläkelaitoksestasi.

• Heikentääkö tuo tulevaa eläkettä sitten 63.9 ikäisenä kun alkaa saamaan oikeaa eläkettä tuo varhennettu elä jos valitsee 50 %.
      - toiseksi, jos saisikin ehkä tuon takuu eläkkeen määrän ,,,,, eli 740 euroa ... paljonkos se on tuo varhennettu osa tuolloin (kertymästäkö se lasketaan)?

• mmooii mitä kuuluu

• Sori laitoin vähä pitkän moi sanan mut joo piti vaa kysyy et mitä teille kaikille kuuluu mulle kuuluu hyvää!

• Jos 61 vuotiaana voi hakea eläkettä, 50 tai 25 prosenttisesti ja tuleva loppueläke tulee pienenemään näiden prosenttien myötä niin kuka sitä hakee siinähän häviää loppupeleissä koko eläkkeessä . Kyllä on työttöminen ja muidenkin tulevien eläkeläisten elämä tehty valtion taholta hankalaksi ei voi kuin ihmetellä.

• Mun mielestä toi varhennettu eläke on yritys keventää eläkemenoja. Kun eläkkeensaajalle tarjotaan porkkanana jonkun kuukauden aikaistusta omaan eläkkeeseen ja vastapainoksi eläke pienenee koko loppuelämäksi. Kun lasketaan vielä mukaan eläkkeen verotus, niin yhtälö huononee entisestään.

• Nimimerkille "oishanse" vastaus: Vain maksuun otettuun eläkkeeseen tulee tuo pysyvä varhennusvähennys.

Osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen pysyvää vähennystä ei korvata kansan- tai takuueläkkeessä. Tämä tarkoittaa sitä, että vähennys on mukana täysimääräisenä laskettaessa kansan- ja takuueläkkeen määrää.

• Kertyykö eläke edelleen siitä ansiosidonnaisesta minkä saa varhennetulla eläkkeellä alimpaan eläkeikään asti eli 63,5 vuotiaaksi.
    Mitenkähän verotuksen kanssa, kun ansisidonnaisesta menee vähintään 22% .Ja verotuksesta on samassa suuruusluokassa vähempi. Verolaskuri näytti ainakin että vaikka eläkkeen merkitsee ja ansiosidonnaisen niin pienenee veroprosentti en oikeen usko tätä.

• Mulla on ansiosidonnainen tällä hetkellä noin 1750/kk ja OVE 1115/kk ja veroa menee molemmista 25%. Eläkettä kertyy ansiosidonnaisella siihen alimpaan eläkeikään asti.

• Jäin 60 %:n osa-aikaeläkkeelle 1.1.2017, se on eläkemuoto joka lopetettiin nyt v. 2017.
    Harmittaa, että en kuitenkaan jäänyt varhennetulle vanhuuseläkkeelle, jota ei enää voi anoa. Nyt tuntuu, etten jaksa, mutta ilmeisesti minulla ei ole mitään mahdollisuuksia muuta kuin irtisanoutuminen? Tiedän, että osa-aikaisuuden voisi lopettaa, mutta voinko sitten tilalle vaihtaa osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen ja sitä kautta lopettaa työt?

Varsinaiselle eläkkeelle voisin jäädä 63 ja 3 kk ja nyt olen kohta 62

• Halutessasi voit lopettaa osa-aikaeläkkeen ja hakea tilalle osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen (OVE). Osa-aikaeläke päättyy OVE:n myöntämiseen. Työajassasi ei tarvitse tapahtua muutoksia, mutta voit halutessasi lopettaa työt. Hakiessaan OVE:a osa-aikaeläkkeensaajan pitää ilmoittaa eläkelaitokselle, että haluaa osa-aikaeläkkeen lakkautettavaksi OVE:lle siirtymisen vuoksi.

• Kiitos paljon tiedosta.

• eläke eläke eläke eläke

• Tuosta pienennys 0.4% ... tarkoittaako se, että jos saisi eläkettä esim. 900 euroa, pienenee eläke 3.6 eurolla/kk ..... miten jos näitä olisi 61-63.8 vuosien välillä kuukausia siis 32 kuukautta ...... miten tuo 900 euron eläke sitten???

• 0,4%*30kk=12%. Jos 900€ eläkkeen puolikas siis niin tuo eläkkeen pienennys on 108€ joka kuukausi kuolemaan asti jos olet eläkkeellä kuolemaan asti. Lisäksi siihen tulee elinaikakertoimen vaikutus joka on 1956 syntyneellä eläke kerrotaan elinaikakertoimella 0,957 vähentää eläkettäsi joka kuukausi n.40 euroa. Siis yhteensä eläke pienenee 148€ kuukaudessa kuolemaasi asti. Jos se koko eläkkeesi oli tuo 900 niin sitten se pienenee 54€+20€=74 euron pienennys joka kuukausi.

• Nimimerkile kiitos etukäteen; Jos nostettavan osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeesi määrä on 900 e/kk:ssa ja varhennuskuukausia olisi 32, tulisi varhennusvähennys olemaan 900 eurosta 12,8 % (0,4 % x 32 kk). Tämä varhennusvähennys on pysyvä. Arvion omasta osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen määrästä ja varhennusvähennyksen vaikutuksesta lopullisen eläkkeesi määrään saat omasta työeläkelaitoksestasi, jossa olet eläkevakuutettu.

• Laskutoimituksia katsella hirvittää miten paljon lopullinen eläke pienenee, kun noi eläkkeet on muutenkin jo ajettu niin alas, että suolarahoja enää jaellaan. Veroprosentti eläkkeelle jäädessä yleensä suurenee aika paljon siitä mitä oli kun kävi töissä. Pienituloisen eläkeläisen elämä ei ole mitään ruusuilla tanssimista tämä päivänä, kokemuksesta voin sanoa.

• EI kannata minkään laskukaavan mukaan ottaa varhennettua eläkettä vaan työtön pääsee 62 vuotiaana jos syntynyt-56 ja ei tule varhennusvähennystä(0,4%). Tulee vain elinaikakerroin vähennys joka noin 4%. Työssä käyvä pääsee 63,5vuotiaana varhennetulle.

• Niin ja henkiriepu saattaa irtautua ruumiista ihan minä tahansa päivänä jolloin et välttämättä ehdi saada ensimmäistäkään eläkettä. Eli kannattaa, mutta kannattaa myös hoitaa muutenkin asiat siihen malliin että sitten pärjää jos elääkin pitkään...

• 1.1.2017 karenssi 4,5 kk :(.

• Hinnat nousee eläke ei.

• Täytyy muistaa, että eläkkeen pienetessä kansaneläkkeen suuruus kasvaa ja asumistuki nousee pienillä eläkkeillä.
    Eli edelliset laskelmat olivat vain osittain oikeita ?

• Kansaneläke ei kompensoi työeläkkeeseen tehtävää varhennusvähennystä. Kela laskee mahdollisen kansaneläkkeen määrän varhentamattomasta työeläkkeestä niissäkin tapuksissa, joissa työeläkkeeseen tehdään varhennusvähennys.

• Vastaus nimimerkille "Pappa_Tunturi".
    Osittainen varhennettu vanhuuseläke ei estä työttömyyspäivärahan saamista, sillä työttömyysturvalakiin (4 luku 7 § kohta 12) on etuoikeutettujen tulojen joukkoon lisätty uusi kohta, joka mahdollistaa sen, että osittaista varhennettua vanhuuseläkettä saavalla henkilöllä on oikeus saada työttömyyden ajalta työttömyysetuutta täysimääräisenä.

Työttömyyskassojen yhteisjärjestön sivuilta löytyy luettelo sosiaalietuuksista, jotka eivät vähennä ansiopäivärahaa. Tässä linkki luetteloon https://www.tyj.fi/fin/ansiopaivaraha/paivarahan_suuruus/sosiaalietuuksien_vaikutus_ansiopaivarahaan/

• Täytän ensivuonna 2019 61 vuotta keväällä. Olen jo ilmoittanut työnantajalle että irtisanon itseni vuoden 2019 loppuun mennessä. 44 vuotta työelämässä riittää. Ei näillä vuosilla enää kovin korkealta putoa, olisi hyvä jos saa hieman nauttia elämän suolasta , kun vain terveyttä riittäisi . Raha on maallista, ja pienilläkin summilla tulee toimeen, niin on tultu ennenkin .

• Kannattaa sopia irtisanomisesta työnantajan toimesta jos vain mahdollista,silloin säästyy karenssitoimenpiteiltä.Suostut vaikka erillisellä kirjatulla sopimuksella olla riitauttamatta asiaa.

• Osittainen varhennettu vanhuuseläke saako ansiosidonnaista jos on ns.eläkeputkessa eli lisäpäivillä
    eli saako eläkettä ja lisäpäivärahaa

• Kyllä saa.

• Olen nyt 75v ja aloitin palkkatyöstä irtautumisen 52v ikäisenä ja täydensin sen 57v vaiheessa ilman mitään kikkailua koska mahdollisuutta ei ollut.Karu totuus on se, että voomeisen 10:n vuoden aikana kuukauden nettoeläkkeeni on noussut 1,5
    Siis vuosittain 0,15€/kk.
    Välillä oli pari vuotta jolloin se pieneni. Mitättömät korotukset ja veromuutokset.

• Ei voi pitää paikkaansa,jos kyseessä normi työeläke .

• Anonyymi kirjoitti:

Ei voi pitää paikkaansa,jos kyseessä normi työeläke .

Valitettavasti pitää paikkansa! Olen tarkistanut dokumenteista.
      Alkuvuodet olivat paljon parempia. Sieltä laskien ka. nettoeläkkeeni nousi 1,80€/kk mutta viimeiset 10 vuotta ovat olleet tuhoisia. Olemattomat, %:n muutaman kymmenesosan bruttokorotukset ja kunnallisveron muutokset.

Minulla ovat eläkevakuutusyhtiön dokumentit parhaillaan käsillä aina eläkepäätöksestä alkaen!
      Olen säilyttänyt jokaisen menneen vuoden joulukuun tiliotteen. Sieltähän minä ensin tarkistan.

• Osittainen varhennettu vanhuuseläke saako ansiosidonnaista jos on ns.eläkeputkessa eli lisäpäivillä
    eli saako eläkettä ja lisäpäivärahaa,mistä voi tarkistaa asian jos irtisanon itseni työstäni.
    onko tähän tulossa muutos muuttuuko eläkeputki

• Mää oli vähä yli 40.Psyyke-eläke.
    Kerrostaloyksiö.Yksinäistä erakkoelämää alkaen 2010.

• Voit saada vanhuuseläkettä lisäpäivien perusteella

62-vuotiaana, jos olet syntynyt vuonna 1957 tai sitä ennen
    64-vuotiaana, jos olet syntynyt vuosina 1958–1961
    Voit itse valita, haetko pitkäaikaistyöttömänä vanhuuseläkettä 62- tai 64-vuotiaana

Pääsekö jos ottanut Osittainen varhennettu vanhuuseläkettä 50% sekä ansiosidonnaista

• 28 v. töissä/opiskelemassa ja nyt "omalla" eläkkeellä.töitä teen omaan piikkiin osa-aikaisesti.

Tulot tulee;
    "Peruseläke"=Säästöjä, siis.
    "Muut tulot"
    Ja se säästäminen, ei kuluja ei veroja.Tax free tuloa.

Päiväbudjetin laadin joka pv. Siitä viikko budjetti ja kuukausi budjetti sekä vuosi.

Velaton, ei elätettäviä ja ei nalkuttajaa.

Tulipa tuo maailman turhuus nähtyä.

Nyt on aikaa muuhunkin ja oleminen on surving kulttuuria.

• Itse pyysin 55v irtisanomista ja hyvässä suuressa yrityksessä kun olin se järjestyi muutamassa kuukaudessa.

Tunsin pientä "sydämmen rytmihäiriötä", oli kolme kertaa johdoissa ja tutkimuksissa, mitään ei löytynyt. Omat tuntemukset loppuivat heti kun pääsi vapaalle. kun ei joutunut olemaan yötöissä ja sai nauttia jälkeläisten hoidosta yms.

Eläkettä tulee 400 e/kk vähemmän kuin vaimolla joka oli joskus aikoinaan kunnallisesti sovittuun täyteen eläkeikäänsä 61,5 v. Minulla oli koko elämän hieman korkeammat tulot ja eläke-ennustekin oli aina hieman korkeampi kun niitä tilailtiin, jos olisin ollut 65v asti.
    Sain ansiosidonnaista 55v, kai siihen 63vuotiaaseen.

Näin 18 vuotta terveenä eläkkeellä ollessa pienempi eläke harmittaa hyvin harvoin. Kumpa joskus tulisi sairaus joka vie hetkessä hautaan. olen nähnyt niin monta kauemmin työssä olevaa kaveria, jotka aloittivat melkein heti sairastumisen kun työnsä lopettivat.

eläkkeelle siirtymisessä kannattaa ajatella terveyttä , ettei tulisi ongelmajätteeksi jälkeläisilleen.

• Minä epäonnistuin. Kokeilin selkää mutta röntgen paljasti, ettei selässä ole mitään vikaa.
      Kokeilin ohjeen mukaan mielenterveyttä. 4 - 5:n käynnin jälkeen minulle osoitettiin ovea.
      Ainoa mahdollisuus oli omatoiminen lopettaminen. Käynnistin projektin 52 vuotisena määräaikaislla työsuhteilla ja niiden väleissä työttömyysjaksoja.
      Työrupeamat lyhenivät ja työttömyysjaksot pitenivät.
      Hyödynsin myös EU työnhakua tehden 3kk:n työnhakumatkoja Espanjaan. Kunnostelimme vaimoni kanssa asuntoamme.

57 ikäisenä täysjoutilaisuuteen. Nuo pätkätyövuodet olivat hyvää totuttelua joutilaisuuteen.
      Laskin etukäteen eläkkeeni joka alkoi kertymään vasta ollessani 27 vuotinen.

Kuntoilen. Matkustelemme vaimoni kanssa. Olemme syksyt ja keväät Espanjassa jossa on 33 vuotta sitten hankittu rannassa sijaitseva kaupungin keskustan ylimmän kerroksen asunto. 2 mh, oh, k, kh, parveke. 78m2.
      Hoitovastike 52€/kk sisältäen porteron palvelut.

Olimme jouluviikon Itävallassa ja Sloveniassa, Bledissä.
      Palasimme juuri espanjasta jonne varasin lennot syyskuulle. Jouluviikko Roomassa, varaus on maksettu.
      Täytyy pikaisesti ryhtyä katsomaan sydäntalvelle jotain lämpimän meren risteilyä.

18 vuotta tälläistä elämää emmekä vieläkään pitkästy.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä epäonnistuin. Kokeilin selkää mutta röntgen paljasti, ettei selässä ole mitään vikaa.
      Kokeilin ohjeen mukaan mielenterveyttä. 4 - 5:n käynnin jälkeen minulle osoitettiin ovea.
      Ainoa mahdollisuus oli omatoiminen lopettaminen. Käynnistin projektin 52 vuotisena määräaikaislla työsuhteilla ja niiden väleissä työttömyysjaksoja.
      Työrupeamat lyhenivät ja työttömyysjaksot pitenivät.
      Hyödynsin myös EU työnhakua tehden 3kk:n työnhakumatkoja Espanjaan. Kunnostelimme vaimoni kanssa asuntoamme.

57 ikäisenä täysjoutilaisuuteen. Nuo pätkätyövuodet olivat hyvää totuttelua joutilaisuuteen.
      Laskin etukäteen eläkkeeni joka alkoi kertymään vasta ollessani 27 vuotinen.

Kuntoilen. Matkustelemme vaimoni kanssa. Olemme syksyt ja keväät Espanjassa jossa on 33 vuotta sitten hankittu rannassa sijaitseva kaupungin keskustan ylimmän kerroksen asunto. 2 mh, oh, k, kh, parveke. 78m2.
      Hoitovastike 52€/kk sisältäen porteron palvelut.

Olimme jouluviikon Itävallassa ja Sloveniassa, Bledissä.
      Palasimme juuri espanjasta jonne varasin lennot syyskuulle. Jouluviikko Roomassa, varaus on maksettu.
      Täytyy pikaisesti ryhtyä katsomaan sydäntalvelle jotain lämpimän meren risteilyä.

18 vuotta tälläistä elämää emmekä vieläkään pitkästy.

vaikuttaa tyhjäpäiseltä elämältä tuo...

• Anonyymi kirjoitti:

vaikuttaa tyhjäpäiseltä elämältä tuo...

Muma nauttii mistäkin. Me nautimme tästä elämäntavasta emmekä ole vielä kyllästyneet 18 vuoden jälkeenkään!

• Jos mielsessä pyörii työn jatkuva paine ja kiristystunne eikä elämä tunnu oikeasti hyvälle on oikeasti tehtävä päätös lopettaa ikävän pitäminen ja elää kun on vielä elossa!
    Vuorotteluvapaakin on yksi vaihtoehto, mutta se päättyy aikanaan ja työn ikeeseen palattava...
    Varhaistettueläke ja ansiosidonnainen antaa hyvän siirtymän eläkkeeseen saakka ja karenssiaika menee nopeasti johon kannattaa toki varautua ettei tule ansiosidonnaista, mutta se aikaistettu tulee! Säästöistä pientä lisuketta ja hyvin pärjää...

Kannustan tuumasta toimeen ja et varmasti pety! Oma mutu (minusta tuntuu) on jo siitä sisäisesti vihjaillut kun asiaa ajatellut!!!

• irtisanoin itseni ja olen saanut lomakorvausta pitämättömistä lomapäivistä lopputilin yhteydessä 30 päivältä koska alan saada ansiosidonnaista
    eli onko se 90päivää +30 päivää

• Se pvm, jolloin irtisanomisilmoitus alkaa on pvm, josta työttömyys alkaa. 90 päivää karenssia plus 5 pv omavastuu. Sitten alkaa juosta ansiosidonnainen. Eli, jos lomapäivien takia pvm irtisanoutumiselle siirtyy muuttuu myös työttömyyden alkamispäivä. Katso, milloin irtisanoutuminen alkaa. 95 päivää sen jälkeen alkaa ansiosidonnainen. Ja aktiivinen työnhaku.

• Eikö maksetut lomarahat vaikuta mitenkään pidentävästi 90 päivän karenssiin

• Eikö maksetut lamakorvaukset 30päivältä vaikuta mitenkään siihen karenssiin onko se aina 90 päivää +5 pv omavastuu eli 95 päivää

• Koska lomakorvaus ja lomaraha ovat osa palkkaa, ei vaikuta. Jos et saa mitään ylimääräistä irtisanoutumispalkkiota alkaa karenssipäivät irtisanoutumispäivämäärän koittaessa.

• onko karenssi aina 90 päivää + 5 päivää jos sanoo itsensä irti

• Pääsääntöisesti kyllä. Karenssi 90 päivää. Plus sitten 5 omavastuupäivää, jotka tulisivat vaikka irtisanottaisiin. Teoriassa karenssipäiviä saa lyhyemmäksi vain, jos irtisanoutuminen johtuu työnantajan laiminlyönneistä tai rikoksista. Et saa esimerkiksi palkkaasi tai yrityksessä rankkaa syrjimistä tai kiusaamista. Todistustaakka irtisanoutujalla.

• Onko jollain kokemusta tarjooko Te-toimisto töitä vielä yli 61 vuotiaalle työttömälle sekatyö henkilölle nim.Ei oikein hotsita

• Jos ei hotsita jää osaeläkkeelle. Tuskin sen jälkeen kyselee kukaan.

• Nuoret ja iäkkäät sekä osittain työkykyiset ovat juurikin nykyisen vasemmistohallituksen silmätikkuna. Työhaluttomat eivät niinkään (mm. aktiivimallin poisto). Koska voit tehdä mitä tahansa pienipalkkaista kouluttamattoman työtä plus kuulut iäkkäiden ryhmään ja sinulla vielä kolmisen vuotta eläkeikään et välty TE-toimiston ahdistelulta.

• Mikä on osaeläke onko se oikea eläke jolloin ei tehdä töitä onko sairaseläke sama

• Osaeläkkeestä en ole kuullut. Osittainen vanhuuseläke taas on ennenaikainen eläke, joka alentaa lopullista eläkettä. Se on suurimmillaan vähennyksineen n. 40% kertyneestä eläkkeestä. Yleensä normituloinen ei sillä pärjää. Ansiosidonnainen sen kanssa yhdessä antaa hyvän toimeentulon. Mutta sitten TE-toimisto ahdistelee.

• Joo, lyhensin termiä, mutta oletin väärin, että pilkunnu..jat eivät vaivaudu, mutta niin kävi. Työkkäri ei ahdistele 61-vuotiasta 50% ottanutta mitenkään. Joitakin kymppejä menettää loppuelämänsä, eikä se "piina" jatku kuin kolme vuotta. Ansiosidonnaisesta maksat 25% ja kertyneestä työeläkkeestä lienee yleisesti 15-25% veroa. Tuossa on syytä muistaa, että anssi ei riitä vanhuuseläkkeelle saakka, joten putoat työmarkkinatuelle, ellei työtä löydy/ole.

• Jaa. Minua kyllä ahdistelee. TE-toimisto ei tiedä OVE:sta mitään, joten muuttujana se ei ole mukana kuin ansion kasvattajana. Ansiosidonnainen 61 vuotta täyttäneelle lisäpäivineen riittää aikaisimpaan eläkkeellesiirtymisikään. Työmarkkinatuelle ei tuon ikäinen tipahda, jos on ollut töissä vähintään viisi vuotta viimeisen 20 vuoden aikana.

• Anonyymi kirjoitti:

Jaa. Minua kyllä ahdistelee. TE-toimisto ei tiedä OVE:sta mitään, joten muuttujana se ei ole mukana kuin ansion kasvattajana. Ansiosidonnainen 61 vuotta täyttäneelle lisäpäivineen riittää aikaisimpaan eläkkeellesiirtymisikään. Työmarkkinatuelle ei tuon ikäinen tipahda, jos on ollut töissä vähintään viisi vuotta viimeisen 20 vuoden aikana.

Tipahtaa 500 päivän jälkeen työmarkkinatuelle, jos ei ota vastaan esim. kunnan tarjoamaa puolen vuoden jaksoa ennen kuin päivät täyttyy. Te-keskus tietää kyllä Oven ja liittyy juuri tuohon tippumiseen. 61 vuotiaasta 64-vuotiaaksi, riittääkö 500 päivää? Laskehan. On otettava Ove ennen 64v tai joudut uudelleen kunnan töihin.

• Anonyymi kirjoitti:

Tipahtaa 500 päivän jälkeen työmarkkinatuelle, jos ei ota vastaan esim. kunnan tarjoamaa puolen vuoden jaksoa ennen kuin päivät täyttyy. Te-keskus tietää kyllä Oven ja liittyy juuri tuohon tippumiseen. 61 vuotiaasta 64-vuotiaaksi, riittääkö 500 päivää? Laskehan. On otettava Ove ennen 64v tai joudut uudelleen kunnan töihin.

Kun täyttää 61v ja ansiosidonnaista on vielä jäljellä,niin silloin on oikeutettu lisäpäiville..Täytän itse 61v ensi kesänä ja olisin saanut lisäpäiväoikeuden,mutta sitä korttia ei tarvitse katsoa koska sain tk-eläkkeen.Kyllä tässä iässä kannattaa luikahtaa eläkkeelle heti kun se on mahdollista,hautakivistä päätellen kaikki ei ole kerennyt eläkepäiviä nähdä.

• Miten Te-toimisto ottaa yhteyttä jos ei ole sähköpostia eikä puhelinta postikin tulee miten sattuu kirjeitäkin häviää ,kutsuuko Te-toimisto heidän konttoriin puhetteluun kuinka usein yli 60 vuotiaan työttömän ja millä varoitus ajalla
    jos olen metsästys reissulla hankkimassa ruokaa.

• Ilman yhteystietoja ei voi olla työtön. Ansiosidonnaista tai työmarkkinatukea nauttivan työttömän on iästä riippumatta oltava työmarkkinoiden saatavilla. Keskustelu TE-toimistossa 3-6 kk välein 1-5 päivän varoitusajalla sekä TE-toimisto soittaa satunnaisesti ja kysyy, miten olet edesauttanut työllistymistäsi. Syytä on viikoittain myös kirjautua "Oma asiointiin" ja katsoa, onko TE-toimisto antanut tehtäviä. Ainahan voi tietenkin vältellä omia vastuitaan, mutta TE-toimistolla on ase tavoittamattomille: karenssi. Jos työtöntä ei tavoiteta ja rahavirta lakkaa, kääntyy tavoittamisen tuska työttömälle.

• Jos on koti osoite onhan silloin yhteystiedot

• Anonyymi kirjoitti:

Jos on koti osoite onhan silloin yhteystiedot

Juuri niin. TE-toimisto lähestyy kirjeellä. Kirjeen katoamiseen TE-toimisto ei usko. Ja muista pitää mobiililaite haastattelussa kiinni, koska on noloa, jos se plingaa keskeyttäen puheesi siitä, miten olet edesauttanut työllistymistäsi.

• Ajattelin lopettaa työt 62 vuotiaana kärsien karenssin ainoa mikä hiertää mitä sanoo te-toimistonväki laittavatko esim.kurssille tai ihan töihin onko yli 62 vuotiaalle vielä töitä tarjolla onko jollain kokemusta asiasta

• - olen 60v ja ei minua paljoa te vaivaa, 2019 pakotti kyllä karensilla uhaten typ palveluun, ja se typ oli samaa mitä te, että tehtiin ns. työllistymissuunnitelma !!
      Ja mitään ei ole nyt kuulunut helmikuun jälkeen, siis on nyt jo n. 7 kk...
      Näin mnee, Ilmeisesti kun vanhoille ei töitä ole, jne..
      - Mutta suuri vääryys on ollut, ettei sdp harakka tehnyt lex lindströmmiä, jolla vanhemmat ihmiset pääsi pois te pelleilystä suoraan eläkkeelle..!!

• Vaikuttaako Te-toimiston aktivisuuteen jos ottaa itse lopputilin yli 60 vuotiaana

• Onko paikkakunnalla merkitystä luulisi Pk-seudulla olevan töitä yli 60 vuotiaille

• Onko kukaan yli 60 vuotias työtön joutunut Typ-palvelunpiiriin

• Rupes asia minuakin kiinostamaan.
    Jos hyppään pois kelkasta ja töitä tarjotaan,
    menee haastatteluun "sennäköinen" pappa,
    jotta kauhistuvat.

• Työelämästä pois 61 vuotiaana otitko lopputilin mitä Te-toimisto tarjosiko töitä tai Typ-palvelua saitko/ saatko olla rauhassa jouduitko vielä kursseille

• Otin OVEn 61 vuotiaana. Irtisanouduin 62 täytettyäni. Alalta, jossa työvoimapula - hankalaa, koska tuttuni, joka teki saman tempun saa olla rauhassa, mutta minä en. 3 kk:n karenssin jälkeen Te-toimisto koko ajan kimpussa: haastatteluun, tarjoaa duunia, ihmettelee, kun työ "ei kelpaa". Taidan mennä seuraavalla kerralla hengityssuojan ja rollaattorin kanssa "keskusteluun" kuten se työhaluton Susanna Kosken kanssa. Kaikki eivät siis olla rauhassa. Ilmeisesti suurin osa saa.

• Anonyymi kirjoitti:

Otin OVEn 61 vuotiaana. Irtisanouduin 62 täytettyäni. Alalta, jossa työvoimapula - hankalaa, koska tuttuni, joka teki saman tempun saa olla rauhassa, mutta minä en. 3 kk:n karenssin jälkeen Te-toimisto koko ajan kimpussa: haastatteluun, tarjoaa duunia, ihmettelee, kun työ "ei kelpaa". Taidan mennä seuraavalla kerralla hengityssuojan ja rollaattorin kanssa "keskusteluun" kuten se työhaluton Susanna Kosken kanssa. Kaikki eivät siis olla rauhassa. Ilmeisesti suurin osa saa.

Tuohon vois auttaa jos olisi jotain terveydellistä haittaa mistä valittaa ja siihen tueksi lääkärintodistus te-toimistoon ja kopio siitä eläkeyhtiöön työkyvyttömyyseläke hakemuksen liitteeksi.Eivät patista töihin kun on hakemus vireillä ja muulloinkin vähemmän ohjailevat mihinkään kun toimisolla on paperi, joka osoittaa jonkulaista työkyvyttömyyttä.Kun ite olin te-toimiston asiakkaana,minulla oli B-todistus jossa työkyvyttömyysaika oli toistaiseksi,eli aloituspäivämäärä oli,mutta loppumisajankohdan päällä oli viiva.Ei tullut ainoatakaan kutsua mihinkään kotkotuksiin,suunnitelmassa oli ainoastaan tk-eläkkeen hakeminen.

• Johtuuko Te-toimiston toimet aktivisuuteen paikkakunnasta vai sukupuolesta vai mahdollisesti molemmista

• Jos nyt jään (61v.) varhennetulle eläkkeelle niin onko minun tuloina jatkossa työmarkkina tuki ja lisäksi ansaitusta työeläkkeestä .25% tai 50%, koska olen nyt työmarkkinatuella. Meneekö verot edelleen 20%. Ja saako muita kelan etuuksia?.

• Saakohan sitten eläkkeensaajan astukea?

• mie jäin elakkeelle, kun työkkäristä ehottivat, et ois mahollisuus jaaha 62 v. tiaana. Niinpa kelalle laskettamaan eläkettä, ja kas. vaik olisin päivärahalla ootellut par vuotta, niin pieni summa olis tullut eläkkeeseen lisää, et ei mitään juuri hyötyä. Olen tosi tavallinen jokapaikan duunari ollut. Mut kannatti jäädä. Ja pääsin kaikista pyörityksistä heti vapaaksi näis kyykyttämisistä. eläken on vähä vajaa 1100 euroo, mut ei valittamista , kun ei ole velkoja. Olen jopa onnellinen mies. Ja saahan sitä jos haluu viel vähä tienatakin. Kunto on ihan hyvä moniin hommiin. Ja olen itseni HERRA. kiitos työkkärin esityksen. Nyt joulukuun 1 päivä tulee 2 v. eläkkeellä. !!

• 👍👍👍

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.