Lunastus tai kertakorvaus

Voivottelija

Ottaa päähän.

Olin syyttömänä kolarissa (kolmion takaa tultiin minun eteeni ja autojen etukulmat osuivat yhteen) ja tänään vakuutusyhtiöstä soitettiin että korjaus ei tule kysymykseenkään (n. 2000€ maksisi merkkiliikkeen arvion mukaan) joten vaihtoehdot on lunastus 800€ tai kertakorvaus 700€ jolloin auto jäisi minulle.

Auto on Renault Laguna '98, uudet talvirenkaat (280€) alla ja remontteihin mennyt vuoden sisään n. 800€. Kahtena vuonna peräkkäin on kyllä mennyt katsastuksesta läpi moitteetta.

Tiedän että auto on vanha, mutta se on myös minun ensimmäinen oma autoni ja myönnän kiintyneeni siihen aika lailla. Tuttu ja turvallinen.

Ärsyttää, koska en ollut syyllinen tilanteeseen millään lailla ja nyt minua rangaistaan, koska autoni on vanha ja arvoton. En usko saavani samanlaista yksilöä 700-800 eurolla.

Mitähän tässä tilanteessa kannattaisi tehdä?

8

2261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ota kertakorvaus ja korjauta auto jollain pikkupajalla. Voi onnistua 700 eurolla, tai voi olla onnistumatta, riippuu vahinkojen määrästä...

    • uusipoloilija

      Jos täytyy oikoa peltejä, vaihtaa ajovaloumpio, korjata etuakselistoa ja vaihtaa lauennut turvatyyny noin niin kuin esimerkiksi, voi tehdä tiukkaa saada korjatuksi tuolla rahalla.
      Kannattaa miettiä myös sitä, millaista remonttia Lagunaan olisi tulossa lähivuosina. Nettiauto.comissa on jokunen saman ikäinen myynnissä pääasiassa juuri tuolla 700-800 euron kokonaishinnalla; Jakohihnaa, syyläriä, jarruletkuja mainitaan vaihdetuiksi.
      Tuulilasi lienee jo aika kulunut ja valoumpiot himmenneet, eikä ajonvakautusta tai sivutyynyjä ole turvavarusteina? Jos ovat talvirenkaat uudet, mutta kesäkumit lopuillaan, on rengastus kokonaisuutena vain tavanomainen.

      Vaikket luopumiseen ehtinyt valmistautua, se tullee kuitenkin eteen melko pian. 18-19-vuotias on palvellut aikansa, ja uudempaan tottuu myös. Uusien autojen kauppa on piristynyt jo viime vuonna, joten käytettyjäkin lienee aiempaa paremmin markkinoilla. Ehkei nyt niin kovin huonosti käynyt, jos itse olet selviytynyt liikenneonnettomuudesta ehjin nahoin?

    • VanhaOnJo

      Kaikki riippuu nyt siitä, että mitkä ovat vaurioiden laajuudet. Eli, onko auto ajokuntoinen enää ollenkaan? Onko kaikki nesteet pysyneet sisällä, airbag lauennut tai runkopalkit vääntyneet? Jos ei, niin eihän tilanne ole silloin lähellekään niin paha, ainakaan kolarin seurauksena. Pikkuisen vääntyneillä pelleillä ei ole niin väliä ja purkaamoilta saa varmasti osia tuollaiseen kapineeseen. Arvata saattaa, että ajovalo on ainakin tuusan nuuskana.

      Ja esimerkiksi täältä näet osien hintoja, joiden perusteella voit miettiä mitä teet.
      https://www.motonet.fi/fi/varaosat/477/858404/autot/renault/laguna-i-1994-2000?vuosimalli=1998

      Joku nyrkkipaja laittaa autoa 700 eurolla jo paljon. Kannattaa siis katsella paikallisten puljujen perään myös. Mutta totuus on tietysti se, että auto on jo niin vanha, että kannattaisi varmaan ottaa se 800€ jotta pääset romusta eroon. Muu taloudellinen tilanne ja auton tarve määrää taas sen.

    • Rauno125
    • harkitse

      Jos siinä on hyvä tekniikka, niin kyllä 100€ takia ei kannata sitä lunastukseen laittaa vaan ottaa se 700€ ja myydä auto sitten vielä itse, jos ei kuntoon laita! Sitten kannattaa vielä kyllä neuvotella sitä hintaa ylöspäin, kun ne nuo vak.yhtiöt tekee bisnestä ja tarjottu korvaus on olematon

    • ohuestiharmittaa

      Minulla itselläni samainen tilanne Ylermi Vennian kanssa, olen syytön täysin ja vanha äijänkäkkänä tuli Stop-merkin takaa kylkeen. Otin olemattoman kertakorvauksen 1800€ ja rutukka jäi minulle 100€ arvosta. En saannut tuolla rahalla lainkaan vastaavaa autoa tilalle, vaan lähelle sitä ja sekin maksoi 2000€, lisäksi tulee vielä siihenkin 1000€ korjauskuluja. Eli hävisin suoraan n. 1200€ jo auton hinnassa.
      Lisäksi tuli muutakin kulua sen kolarin myötä n. 300€, kuten tavaroiden hakua, vakuutusyhtiössä asiointia ym. ym. Näitäkään kuluja ei Ylermi Vennia halua maksaa minulle. Omasta lompakosta meni siis rahaa 1500€, en ole lainkaan tyytyväinen. Lisäksi vaimoni kuntoutuksenkin joutuu Valtiokonttori maksamaan, siihenkään ei Ylermin rahat riitä...

    • eipahojavikoja

      Jos merkkiliikkeen arvio on 2000€, se tarkoittaa lähes ehjää autoa, eli lommo lokasuojassa/puskurissa, ehkä lamppu, ja siihen päälle maalaus, muuta ei kahella tonnilla saa.

      • Parintonninmuovit

        Uudemmassa pelkkä "etupuskuri" eli muovi ja jokin teräskiinnike ja maalaus tekee melkein sen pari tonnia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4953
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4495
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2891
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1696
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe