Vielä jokin aika sitten vannoin etten koskaan osta ranskalaista autoa. Käydessäni tässä syksyllä koeajamassa uuden Meganen, en ole enää niin varma asiasta.
Mutta voi surkeus. Eikö uuteen Meganeen ole edes tulevaisuudessa saatavana isompaa bensakonetta kuin 1,2 litrainen ja sekin pelkästään manuaalilaatikolla? Ja nyt siis puhumme tavallisesta Meganesta eikä mistään nelipyöräohjatusta GT hirmusta.
Onhan siinä GT:ssä 1,6 moottori. Siitä nyt vaan pitäisi kesyttää muutama kymmenen heppaa pois ja laittaa tavallisen Meganen nokalle ja tarjota sitä sekä automaattina että manuaalina.
Ilman tällaista moottori-vaihteistovalikoiman parannusta Megane ei tule hätyyttelemään myyntitilastojen kärkeä eikä edes puoliväliä. Tämä on harmittavaa, koska auto on muuten oikein makea peli.
Meganen moottorit ja automaattivaihteistot
22
1317
Vastaukset
- 12343434
Näin se maailma muuttuu. Tuohon suuntaan on moni merkki menossa. Toyotakin siirtyi 1.2 turboihin. Autolaatikoista en osaa muuta sanoa, kuin että eivät taida olla Rellun vahvinta osaamista, joten ei ehkä kannata kaihoilla sen perään?
Itselleni tuo 1.2 Tce riittää vallan mainiosti. Eri asia on tietysti jos on tottunut muskelikoneisiin, silloin tuo voi tuntua aika vaisulta.
Hyvä auto, suosittelen. - VieläHondamies
Mutta onhan Renaultilla sekä kuusi että seitsemänvaihteiset automaatit. Mikä estäsi laittamasta sellaista tavallisen bensa-Meganen nokalle. Ja mikä estäisi tarjoamasta vaihtoehdoksi 1,6 litraista bensamoottoria tavalliseen Meganeen, kun sellainen moottori kerran on kehitetty.
Kyllä minä sen ymmärrän, että nykyään tarjotaan pieniä moottoreita, mutta sitä en ymmärrä, että halutessaan suorituskykyisemmän mallin, joutuisi ostamaan jonkun ylihintaisen ja erikoisviritetyn GT hirmun.
Vahvasti näyttää siltä että meikäläisestä tulee uuden Astran omistaja. Siellä löytyy bensamoottoreita 1,0 - 1,4 ja 1,6 litraisena. Tehoja löytyy välillä 105-200 hv. Siis 200 heppainen automaatti alle 30 000€ jos tyytyy karvalakkimalliin. Itselleni riittää tuo 1,4 150 hv.
Täytyy ihmetellä, miten Renaultilla on varaa tässä autoluokassa tällaiseen nuukailuun.- Meksukolome
Renault hinnastosta kopioitu:
Hatchback Energy TCe 130 EDC7-aut Zen* 7-v EDC aut Zen 25 690 €
* Tarkista TCe 130 EDC7-automaatin toimitusaika myyjältä
https://www.renault.fi/wp-content/uploads/2015/03/Hinnasto-Megane-Hatchback-27012017.pdf
Tätäkö kaipaat?
EDC-automaatti ei ole Renaultin valmistama, niinkuin ei ole juuri millään automerkillä omia automaatteja.
- RenAutisti
Voisiko olla vain kyse siitä, että maahantuoja ei ole ottanut tuontiohjelmaan kuin vain muutaman mallin, vaikka tehtailla muitakin tehtäisiin? Tällaista ainakin aiemmin on tapahtunut....
- Rönöö
Juuri näin, maahantuojalla ei kantti riitä edes yrittää myydä tosissaan Rellua Suomessa, siksi mallivalikoima pidetään suppeana. Tavaraa olisi tarjolla, mutta meillä ei vaan myydä. Aikaisemmin Virossakin oli parempi valikoima kuin meillä, ehkä vieläkin on niin.
- VieläHondamies
Juu sori, olihan siellä automaatti myös bensiinimalliin, mutta ei sitten valitettavasti isompia koneita. Kovin oli heikosti vääntöä hondan kaksilitraiseen vapaastihengittävään verrattuna. Noin pieni kone epäilyttää myös kestävyyden suhteen.
- Meksukolome
Missä Hondan 2 litraisessa bensamoottorissa on vääntöä yli 200Nm. Ei saa edes Civic malliin 2-litraista, joka on nyt lähinnä Meganen kokoluokkaa.
Civicin 1.8 moottorin enimmäisvääntömomentti (Nm/r/min) 174/4300, todella vaatimaton ja korkeilla kierroksilla. Eihän kukaan aja tuollaisilla kierroksilla.
CR-V:n lukemat, Iskutilavuus (cm3) 1997
Moottorin enimmäisteho (kW, k/min) 114 / 6500
Moottorin enimmäisvääntömomentti (Nm, k/min) 192 /4300
Meganen lukemat 1.2TCe, Sylinteritilavuus cm³ 1197
Suurin teho kW/hv (r/min) 97 (132) / 5500
Suurin vääntömomentti Nm 205 / 2000
Renaultilla 4 vuoden/100tkm takuu, rohkeasti vaan kokeilemaan. Turbomoottorilla ajo ihan eri kuin vaparilla ajo. Sinullakin näyttää olevan kovasti ennakkoasenteita ja heittelet noita "tietoja" ihan lonkalta, vaikka netistä nuo kaikki tiedot löytyisi helposti.
Itsellä on 1.2TCe Megane III ja olen ajanut myös 1.8 litraista Civiciä. On se vapari vaan aika hengetön ajettava. - vapari_ja_manuaali
Vapari on kyllä mukavampi ajaa, tehoa ei tule potkuna vaan tasaisesti. Renault näyttää uskovan turboihin, vaikka ilmeisesti moni valmistaja luopuu vähitellen pikkuturboista niiden heikkouksien vuoksi. Eli kulutusetua ei löydykään oikeissa olosuhteissa (laboratoriossa kyllä), turbot kuluvat ja koneet eivät kestä ahdettuina.
Nämä kaikki ongelmat ovat ainakin VW:n turboissa, onko samat vaivat Renaultilla? Ja kaksoiskytketävaihteistot eivät ilmeisesti millään valmistajalla ole toimineet luotettavasti, tuskin Renaultillakaan. - VieläHondamies
Meksukolome kirjoitti:
Missä Hondan 2 litraisessa bensamoottorissa on vääntöä yli 200Nm. Ei saa edes Civic malliin 2-litraista, joka on nyt lähinnä Meganen kokoluokkaa.
Civicin 1.8 moottorin enimmäisvääntömomentti (Nm/r/min) 174/4300, todella vaatimaton ja korkeilla kierroksilla. Eihän kukaan aja tuollaisilla kierroksilla.
CR-V:n lukemat, Iskutilavuus (cm3) 1997
Moottorin enimmäisteho (kW, k/min) 114 / 6500
Moottorin enimmäisvääntömomentti (Nm, k/min) 192 /4300
Meganen lukemat 1.2TCe, Sylinteritilavuus cm³ 1197
Suurin teho kW/hv (r/min) 97 (132) / 5500
Suurin vääntömomentti Nm 205 / 2000
Renaultilla 4 vuoden/100tkm takuu, rohkeasti vaan kokeilemaan. Turbomoottorilla ajo ihan eri kuin vaparilla ajo. Sinullakin näyttää olevan kovasti ennakkoasenteita ja heittelet noita "tietoja" ihan lonkalta, vaikka netistä nuo kaikki tiedot löytyisi helposti.
Itsellä on 1.2TCe Megane III ja olen ajanut myös 1.8 litraista Civiciä. On se vapari vaan aika hengetön ajettava.En nyt halua näistä paperilla olevista vääntömomenteista alkaa sen enempää vääntämään. Minun 2 litrainen Accord on automaattivaihteinen kun taas se koeajamani Megane oli manuaali 110 hv versio. Tottumattomuus manuaalivaihteistoon saattoi olla syynä siihen, että vääntö ei tuntunut kaksiselta. Sitten kun pääsee kokeilemaan 132 heppaista automaattia, osaa antaa parempia arvioita tästäkin asiasta.
Tosin kyllä myös Tekniikan Maailman koeajajat moitiskelivat Meganen vääntöä, vaikka heillä oli ajossa tehokkaampi versio.
https://tekniikanmaailma.fi/autot/tm-koeajovideo-renault-megane-sports-tourer-tyylipisteet-farmarille/ - RnoO
vapari_ja_manuaali kirjoitti:
Vapari on kyllä mukavampi ajaa, tehoa ei tule potkuna vaan tasaisesti. Renault näyttää uskovan turboihin, vaikka ilmeisesti moni valmistaja luopuu vähitellen pikkuturboista niiden heikkouksien vuoksi. Eli kulutusetua ei löydykään oikeissa olosuhteissa (laboratoriossa kyllä), turbot kuluvat ja koneet eivät kestä ahdettuina.
Nämä kaikki ongelmat ovat ainakin VW:n turboissa, onko samat vaivat Renaultilla? Ja kaksoiskytketävaihteistot eivät ilmeisesti millään valmistajalla ole toimineet luotettavasti, tuskin Renaultillakaan.En lähtisi vertailemaan Rellun konetta TSI:n kanssa. Kyseessä on eri tavoin toteutettu kone. TSI on tupla-ahdettu, kun taas Tce ei jne.
Turboa pitää osata käyttää oikein. Kylmällä koneella ei saisi huudattaa, vaan pitäisi antaa koneen lämmetä hetki ennen käyttöä. Myös lyhyt jälkikäynti on tarpeen ja juuri oikeat moottoriöljyt, oikeine vaihtoväleineen. Ilmanputsari kannattaa myös vaihtaa useammin kuin on huoltokirjaan merkitty.
Kuinka moni käyttäjistä noudattaa näitä ohjeita? Aivan, ei juuri kukaan. Osa vie autonsakin huoltoon vasta kun katsastusmies kehoittaa. Jo kohta vieläkin harvemmin, kun uusi katsastusasetus astuu voimaan.
Ainakin Meksu kolmonen on ollut kestävä. Hinta/laatusuhde on mainio.
Toki vapari on aina vapari. Mutta turbon/rellun hankkimatta jättäminen näiden em. syiden takia on mielestäni perusteetonta. Tai silloin vaakakupissa painaa muitakin syitä, uskoisin. - TurbottaParas
Kovasti toivon, että mahdollisimman moni valmistaja tekee tulevaisuudessakin perinteisiä turbottomia moottoreita. Niihin on totuttu ja vain niihin voi oikeasti luottaa. Turbojen vaihtoväli on kuulemma luokkaa 50 000 km ja jos vähääkään enemmän ajaa, niin parin vuoden jälkeen on tuo kallis vaihto edessä. Tällä hetkellä kyllä näyttää, että eurooppalaiset valmistajat Renault mukaan luettuna ovat päättäneet tarjota vain turboja, sääli.
- Meksukolome
TurbottaParas kirjoitti:
Kovasti toivon, että mahdollisimman moni valmistaja tekee tulevaisuudessakin perinteisiä turbottomia moottoreita. Niihin on totuttu ja vain niihin voi oikeasti luottaa. Turbojen vaihtoväli on kuulemma luokkaa 50 000 km ja jos vähääkään enemmän ajaa, niin parin vuoden jälkeen on tuo kallis vaihto edessä. Tällä hetkellä kyllä näyttää, että eurooppalaiset valmistajat Renault mukaan luettuna ovat päättäneet tarjota vain turboja, sääli.
Kyllä on taas kovasti kuultu kaikenlaista. Ei se turbo nyt sentään noin nopeasti kulu. Kaikenhan saa rikki jos haluaa tai ei ole ymmärrystä.
Eiköhän samat luulot ole aina esillä kun tekniikka uudistuu, moniventtilikoneet ei kestä, katalysaattorit ei kestä, elektroniikka vikaantuu jne.
Totuushan on että nykyautot vaativat vähemmän huoltoa kuin vanhat kaasarikoneet virranjakajineen. Uudet mallit ovat aina edeltäjiään parempia, vaikka kuinka haikailee vanhoja aikoja. - RnoO
TurbottaParas kirjoitti:
Kovasti toivon, että mahdollisimman moni valmistaja tekee tulevaisuudessakin perinteisiä turbottomia moottoreita. Niihin on totuttu ja vain niihin voi oikeasti luottaa. Turbojen vaihtoväli on kuulemma luokkaa 50 000 km ja jos vähääkään enemmän ajaa, niin parin vuoden jälkeen on tuo kallis vaihto edessä. Tällä hetkellä kyllä näyttää, että eurooppalaiset valmistajat Renault mukaan luettuna ovat päättäneet tarjota vain turboja, sääli.
Kyllähän sen koneen rikki saa jos oikein yrittää. Mahdollisimman paljon vaan kylmäkäynnistyksiä, moottorin rääkkäämistä ja huoltojen väliin jättämistä, niin silloin alkaa vikakoodia puskea. Silti tuo 50tkm kuulostaa aika hatusta vedetyltä..
Hyvin huollettu auto kestää, lähes merkistä ja kilsoista riippumatta. Mutta kun tämä nykyihminen haluaa "suunsa makeaksi" ilman minkään näköistä vaivaa, niin lopputuloksena on sitten näitä vaihtoauton rutjakkeita joita seuraava omistaja saa huoltaa sydämensä kyllyydestä.
Vapari on varmasti se varma peli, mutta itse luovuin niistä kun huomasin miten paljon muutakin nykytekniikalla ja ajomukavuudella on tarjottavanaan. - TurbottaParas
Sen ajomukavuuden saa kyllä ilman turboakin kahdella tapaa, joko sitten ostamalla auton, jossa on perinteinen automaatti tai sitten vain opettelemalla vaihtamaan ja tyytymään siihen. En oikein ymmärrä, mihin sitä turbon paljonpuhuttua alavääntöä voi kaivata tavallisessa ajossa eli työ- ja asiointimatkoilla, jolloin ajetaan muun liikenteen laiskassa rytmissä ja ihan millä tahansa autolla pysyy mukana.
Turbo on vähän sellainen villitys, jonka kyllä toivoisi menevän pois muodista, juuri tuon turbon ja moottorin nopean kulumisen vuoksi. - Näillä_mennään
RnoO kirjoitti:
En lähtisi vertailemaan Rellun konetta TSI:n kanssa. Kyseessä on eri tavoin toteutettu kone. TSI on tupla-ahdettu, kun taas Tce ei jne.
Turboa pitää osata käyttää oikein. Kylmällä koneella ei saisi huudattaa, vaan pitäisi antaa koneen lämmetä hetki ennen käyttöä. Myös lyhyt jälkikäynti on tarpeen ja juuri oikeat moottoriöljyt, oikeine vaihtoväleineen. Ilmanputsari kannattaa myös vaihtaa useammin kuin on huoltokirjaan merkitty.
Kuinka moni käyttäjistä noudattaa näitä ohjeita? Aivan, ei juuri kukaan. Osa vie autonsakin huoltoon vasta kun katsastusmies kehoittaa. Jo kohta vieläkin harvemmin, kun uusi katsastusasetus astuu voimaan.
Ainakin Meksu kolmonen on ollut kestävä. Hinta/laatusuhde on mainio.
Toki vapari on aina vapari. Mutta turbon/rellun hankkimatta jättäminen näiden em. syiden takia on mielestäni perusteetonta. Tai silloin vaakakupissa painaa muitakin syitä, uskoisin.Olisi ehkä aika päivittää tiedot VW:n TSI-moottoreista. Tupla-ahdettuja ei ole taidettu valmistaa enää vuoden 2012 jälkeen. Mekaaninen ahdin on jätetty kustannussyistä pois – kehittyneemmällä turbotekniikalla on saatu alavääntöä parannetuksi niin ettei mekaaniselle ahtimelle ole enää juuri tarvettakaan. Lyhenteen TSI selitettiin aikoinaan tulevan sanoista Twincharged Stratified Injection, mutta mekaanisen ahtimen jäätyä pois on selityskin muuttunut muotoon Turbocharged Stratified Injection.
Itselläni oli 1,4-litrainen tupla-ahdettu 118 kW:n (160 hv) vuoden 2008 farkku-Golfissa. Ajoin sillä vähän yli 100 tkm vajaan 7 vuoden aikana. Mitään kumpaankaan ahtimeen liittyvää vikaa tai toimintahäiriötä ei ehtinyt ilmetä.
Ennen tuota Golfia minulla oli pitkään 2-litrainen vapari. 1,4-litraisen TSI-moottorin paras vääntö oli siihen verrattuna 33 % rotevampi ja alkoi verrattomasti alempaa (240 Nm @ 1500-4500 rpm). Vapaastiläähättävää olisikin ollut aika vaikea myydä minulle enää sen kokemuksen jälkeen.
Tällä hetkellä minua kuljettaa eri konsernin 1,6-litrainen yhdellä turbolla turvotettu, jonka huipputeho on karvan verran pienempi (115 kW eli 156 hv), mutta vääntöä löytyy tasaiset 250 Nm vieläkin alempaa, alueella 1200-4200 rpm. Vaihteistona nyt 7-vaihteinen perinteinen (momentinmuuntimellinen) automaatti, kun Golfissa oli 7-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti. Manuaalivaihteistoihin haluan palata yhtä vähän kuin vapareihinkin – laatikon hämmentäminen kepakolla ei jaksa innostaa enää useamman vuosikymmenen jälkeen. - RnoO
Kiitos päivityksestä. Kyllähän nuo tupla-ahdetut oli syytäkin poistaa valmistuksesta. Hyvä että jotain on opittu, vaikken ole volsulla ajellutkaan enää vuosikausiin.
- heitur
Rellun automaatit Getragin valmistamia. Ne ovat aivan eri luokkaa kuin Volkkarin Borgwarnenit ja LUK:t.
- turbot.testiin
Löytyiskö joltain sen verran ylimääräistä "massia", että tekis jollekkin nykyajan pikkuturbolle tuollaisen kestotestin..?
https://www.youtube.com/watch?v=oNJ-WECb5OE
(rellun raato kestää melkosen pitkään huudatusta..) - Eienäävapareita
Todellakaan en haikaile vanhaa teknologiaa - en vapari sen enempää kuin kaksiventtiilisiä sivuventtiilikoneita tai puuvanteita. Tosi on että teknologia on monimutkaistunut mutta samalla koneiden teho JA kestoikä on noussut, paljon. Rellun kone vääntää mukavasti, olen ajanut edellistä Megane tuolla 1,2 litraisella. Ja jos eise riitä niin sitten se GT...Molempia ei voi saada.
- Olavikolavi
Se meganen moottori nimenomaan ei väännä alhaalta alkaen kuten pitäisi. Psa konsernin puretech 130 toimii kuten pitääkin, käyhän kokeileen.
- 234232355523
Ei se ihan joka alueella väännäkään, mutta ei sitä voi odottaakaan. Jos liikaa kiskotaan tehoja, on sillä omat seuraamuksensa. Sen minkä voimassa voittaa, sen matkassa häviää..
Itselläni ei ole valittamista. Ja jos Rellufoorumia on uskominen, ei noissa ole suuria ongelmia ollut, isommillakaan kilsamäärillä.
- Oikjgfxc
Kiva lukea välillä asiallisiakin kommentointia toisin kuin tojo ja va palstalla. Taitaa rellu ja Opel miehet olla vähän fiksumpia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1424615- 932189
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152081Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi801978Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1431566Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541542VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1081428- 1011337
- 751336
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201119