Mistä on peräisin sitikan huono maine? Nykyään ovat hyviä autoja mutta ovatko ennen olleet paskoja jo valmiiksi?
Mistä sitikan huono maine?
34
562
Vastaukset
- samoilijajohn
Vientikielto amerikkaan kertoo paljon laadusta. Aikoinaan sitikan pellin toiselle puolelle ruiskutettiin maali ja toiselle puolelle massa. Sitten otettiin pelti pois välistä. Siitä huolimatta oli kauhee ruostepesä.
- 100A
Tuo temppu oli japanilaisten keksimä, ja laajalti käytössä 70-luvun japanilaismalleissa.
- toyota.huonoin
Kyllä ja mitään vientikieltoa ei ole koskaan ollut.
- järkevääolikin
toyota.huonoin kirjoitti:
Kyllä ja mitään vientikieltoa ei ole koskaan ollut.
Oli citikan itselleen asettama vientikielto. Tuotevastuut ja tuotevastuulait USAssa pelottivat ihan syystä.
- Höpsis_kestotrollillesi
järkevääolikin kirjoitti:
Oli citikan itselleen asettama vientikielto. Tuotevastuut ja tuotevastuulait USAssa pelottivat ihan syystä.
Ei ole edes tuollaisia ollut.
Nuo säännöllisin väliajoin suoltamasi kestoväitteesi noista vientikielloista on täysin typerää perustrolliasi. - PSA.oli.oikeassa
järkevääolikin kirjoitti:
Oli citikan itselleen asettama vientikielto. Tuotevastuut ja tuotevastuulait USAssa pelottivat ihan syystä.
Joo, varmasti oli fiksua olla myymättä Jenkkilään. Katsokaa vaan mihin suohoN VW on joutunut tuotevastuulakien ja joukkokanteiden kanssa. Olis varmaan citikka mennyt nurin, jos olisi uskaltanut mydä Jenkkeihin.
- nojopasolikokemus
no siis ostakaa hyvät ihmiset sitikka ja kokekaa mitä kummallisemmat ja yllättävimmät viat joita kukaan insinööri ei voi ennakkoida! sähkölaitteet, moottorinosat, pakoputkisto, pyörienripustus jne jne voi voi. Never again. Ehkä tänään jo haluavat tehdä parempia mutta aiemmin ne tehtiin niin halvalla kuin ikinä voi ja tehtiin sittenkin vielä halvemmalla.
- Kukamitäkin
Helpompi nuo on korjata, kuin kompostia nopeammin maatuva Toyota.
- nojopasolikokemus
korjata, joo korjata sai, merkittävä osa vapaa-aikaa meni siihen auton alla ryömimiseen ja nyrkit rasvassa ruuvaamiseen. koko ajan piti jotain varaosaa pyydystää ja autohan oli uutena hankittu! Takuuseen yritin vedota mutta ei vaikutusta. Sitten vaihdoin Opeliin ja siihen loppui minulta korjaushommat, aika helpolla pääsi. Sen jälkeen Hynkelin getzi ja sitten selvisi pelkillä vähäisillä huolloilla. Dramaattinen ero voi autoissa olla!
- TiikeriVeliArpoi
Niin ja ne vanhat vitutkin niissä ovat käyneet "Kalmanhajuisiksi", Tosin niissä on hyvä nussia laiskaa naista kun auto hoitaa vastaiskun....... )
- Pierre_
Huono maine on kotoisin Esson baarista.
- francelmour
Citikan huono maine perustuu hevosrattaisiin. Jos vastaavat osat kestivätkin kevyttä laukkavauhtia hevosen perässä, niin citikka siirsi niiden mallin suoraan autoihin. Tätä konstruktiota alettiin myöhemmin vitsimielessä kutsumaan ranskalaiseksi mukavuudeksi. Kännissähän ajaen kaikki autot tuntuu mukavilta.
Kun hevonen pieraisi, ja kusta losotti päälle, syttyi herra citroenilla lamppu päässä. Tätähän voisi käyttä hyväksi auton jousitusratkaisussa... näin sai alkunsa kaasunestejousitus. Eikä hevosten hyväksikäyttö jäänyt ranskalais herralta siihen.
Meni vuosia että sitikkaan opittiin edes moottori laittamaan oikeinpäin. Ja kun purki puolet moottorista pystyi vaihtamaan sytytystulpat. Tai ainakin osan niistä.
Yksi mielenkiintinen citikan osa on ns.koiranluut. Kunnon sitikan omistaja pitää niitä aina varalla taskuissaan. Ja jakoavainta että pussihousuissa, että se, näyttäisi isolta.
Lopuksi kysymys. Mikä on pienempi kuin citin omistajan pää? No aivot tietenkin. Heh heh. - tohjollaeikoskaan
No huhhuhu! Olipa kirjoitus. Ilmeisesti tohjolootan omistaja, joilla ei tunnetusti ole siellä päässä mitään, kun ovat sellaisen rohjakkeen ja liikenteen estäjän menneet hankkimaan. Uudemmat citikat laatupelejä, joista esim. sähköistä löytyy samoja osia kuin japanilaisista itäautoista tai germaanian kulkineista. Kun velipoikakin pitkän miettimisen jälkeen joku vuosi uskalsi siirtyä citikkaan totesi ettei siinä ole kuin yksi vika: -ei tarvitse vaihtaa kun ei tule autokuumetta!
- hungarorman
Toivottavasti joku hyvä kirurgi pystyy irroittamaan sinut päästä kiinni kasvaneesta veljestäsi. Siamilaiset kaksoset laitettiin ennen sirkukseen. No, sinä tiedät...
Ei ranskalainen auto siitä parane vaikka siihen laitettaisiin samoja osia kun japsipeleihin.
Citikat kun on silkkoa sisältä. - Jack_Daniels_-
Citikan laatu heikkenee, jos siihen laitetaan samoja osia kuin japsipeleihin.
Turkkilaisen Toyotan osilla laatu suorastaan romahtaa. - jeanpierre.kusela
Huono maine on kovalla työllä ansaittua. Paha siitä on yrittää eroon päästä kun periaatteessa samat moniongelmaiset nelipyöräpurkit on yhä myytävänä.
- kintakunte
joo katselin tossa suomen automyynti tilastoja. Korkein sijoitus jollakin citikan mallilla oli joku 70. sija. Ostajat ovet sen tällä härmässäkin hylänneet.
- Rikkevon
Mie ostin Citroen C5 farkun 3 v. sitten. Sillä oli silloin ajettu 210 000 km. Halvalla sain ja renkaatkin olivat hyvät. 280t. on nyt mittarissa. Öljyt olen vaihtanu 2 kertaa vuodessa ja jarrulevyt-, ja palat vaihdoin viime kesänä. Eipä tuossa tosiaankaan ole ollut valittamista. Siinäpä tuo toimii, kuin jonkun muunmaalainenkin. Niitäkin on ollut 60v elämäntaipaleella. Tilava kärry. Näytti olevan ranskalaislehden vikatilastojen toiseksi vähiten vikoja omaava auto. Miulle on yks vi-tun sama millä ajan ja tämä yksilö toimii.
- notohjo
Mie oon kokeillu niin japskia, italiaanoa kuin germaaniakin gallialaisten lisäksi. Parhaiten ovat toimineet italot ja ranskikset. Ainoa, jolla olen tielle jäänyt 2 x on Tohjo. Muilla olen aina perille päässyt omin voimin. Mikä lie, että mulle on sattunut toimivat kamppeet ja siksi olen kokeilujen jälkeen palannut ranskanpullaan. Jos nyt arvo vähän nopeammin laskee, so what, pikkasen käytettynä tosi hyvä kauppa eikä arvonalennuskaan enää vaivaa. Ja hyvin ovat vaihdossakin kelvanneet. Sen verran pitkää työmatkasiivua vedän, että ei jouda kulkinetta korjaamolla seisottamaan. Kumpikin perheemme auto on toiminut ilman ainoakaan ylimääräistä häiriötä, vaikka ovat from France and Italy. Työpaikan Anjovista joutuu joka kerran ennen katsastusta käyttämään pajalla, muuten ei mene läpi, yrityksistä on viisastuttu. En muuten puolustaisi muita, mutta kun varsinkin tohjopäät ovat sen sortin uskovaisia, että mollaavat muita, vaikka itsellä ei niistä kokemusta olekaan, vaan luotetaan essonbaarin tarinoihin.
- hungarorman
Mikä näitä mie sie ihmisiä vaivaa? Puhekin kuulostaa sukurutsaukselta. Suomalaisten, Saksalaisten autolehtien tilastot on kylmivää luettaavaa. Osaako mie siet edes lukea. Kumma että japskit ja sakemannit pärjää aina testeissä. Ja ranskalaiset on hyviä niiden mielestä jotka menee serkkujensa kanssa naimisiin.
- Eisinullaolekykyä
Mitkä tilastot muka? Siis nekö katsastustilastot, jossa citikan tulokset ovat muutaman prosentin kymmenyksen heikompi kuin parhaat?
Kumma juttu, kun minulla on ollut niin hyvä tuuri, ettei ole koskaan sattunut vuosien saatossa yhtään vikaherkkää citikkaa. Tosin olen ne vaihtanut aina ennen hieman alle 200.000 km ajomäärää uuteen. Eli vanhoista ja paljon ajetuista minulla ei ole kokemusta. Noihin kilomtreihin mennessä ei normaalihuoltojen lisäksi ole mitään muuta tarvinnut tehdä. No joskus jokunen lamppu vaihtaa huoltojen välissäkin, samoin pyyhkijän sulkaa joskus ja muita normaalisti kuluvia juttuja.
No tätähän et tietenkään usko, mutta sehän on kokonaan sinun ongelmasi. Lue toki vastakin valikoidut juttusi lehdistä, tokihan ne oikeat käyttäkokemukset voittaa.
Miksi on niin tärkeää tulla nimenomaan citikkapalstalle jauhamaan zontaa? Taitaapa kuitenkin mielessä olla kiinnostus citikkaa ja sen ylivoimaista mukavuutta ja upeaa muotoilua kohtaan, mutta kun on vuosia kirjoittanut puutaheinää täällä citikkapalstalla, niin pikkuiset ja puolityhjät pestyt aivosi ei millään kykene hyväksymään tuota kiinnostustasi.
Koita jaksaa ja pärjäillä bulkkiskodasi tai bulkkitohjosi kanssa...
- nojooli
kyllä se vaan on raaka fakta että cittarit on pahvista tehtyjä. Ehkä ne on vähän kohentuneet mutta kun omani ostin uutena, alkoi sellainen vikojen sarjatuli jota olen nähnyt vain eräässä itäautossa. Ehjää päivää ei ehkä ollut sen jälkeen kun kaupan ovesta ulos ajoin. Hyvin pian piti vaihtaa raidetangon nivelet, takajarrujen säätösylinteri, laturi, kannen tiiviste, vetoakselit, etupyörän laakerit, pakoputkisto kokonaan ja vielä pari kertaa perään. Kaikki mätäni ja hajosi, etenkin sähkölaitteet ja öljyä vuoti. Kummallisin vika oli bensapumpun akseli joka ei ollut millään kiinni pumpussa, se oli vaan tökätty siihen. Arvaahan sen miten siinä käy. Sitikka oli aivan käsittämätön kaara sen 160 000 km jonka kerkesin ajaa. Ajo-ominaisuudet? Ylimainostettuja. Seuraava ns. tavallinen auto pesi sen kirkkaasti mennen tullen ja siihen olinkin hyvin tytyväinen. Nyt ajan japskilla ja aina vaan paranee suzukilla.
Ranskalaiset osaavat aika hyvin muotoilla autot ja tekniikkakin on hallussa. Mutta sitten kuvaan astuu ns. huononnusosasto joka käytännössä tuhoaa auton sarjatuotannossa tekemällä sen liian halvalla ja käyttäen kaikkein halvimpia alihankkijoita (Lucasin sähkölaitteet!). Koettakaas ranskalaiset kohentaa mainettanne tekemällä asiat kunnolla! Jopa Koreassa ja Japanissa osaavat. - Neljäpyörääjaloota
Pitkään skodallakin loota-maine roikkui mukana, mutta eikös se nykyisin ole ihan ok auto? Ainakin niitä ostetaan paljon, tais olla 1. ja 2. sija toyotalla ja skodalla vuorotellen vuosina 2016 ja 2017..?
- Näinhänsemenee
No olihan Ladakin Suomen ostetuin auto 70-80 -luvuilla. Skoda tuli tilalle.
Tojo oli kyllä yksi myydyimpiä tuolloinkin ja sai vielä osansa Ladan poistuman yhteydessä.
- dollaremann
Citikoissa käytetään ilmeisesti sekunda harakiriosia että saadaan tehdas edes jotenkin kannattamaan. Kun ostetaan osat aina halvimmalta alihankkijalta ja vielä kootaan auto ranskassa on katastrofin aiheet valmiina.
Ja sen katastrofin nimi on citroen. - Captivated
Itsellä oli 8000km ajettuna ostettu C4 vm 2007. Takajarrulevyt ruostuivat 30tkm ajon jälkeen. Eimennyt takuuseen, vaikka auto oli alle 2v vanha. Takuukirjassa lukee isolla, että 2v täystakuu. Sitäpä ei tiedä, kuin Citroen - mies, että sitten onkin lueteltu pitkä rivi osia ( lähes kaikki), joilla onkin rajattu 30tkm:n takuu.
2,5v ja 35tkn ajettuna irtosi laturi. Oli jäänyt tehtaalla kaksi pulttia neljästä laittamatta paikoilleen. Veholla sanoivat, kysyvänsä Ranskasta, josko takuuseen...
Sitten meni hyvin pitkään, paitsi venttilikoneisto kolisi välillä käynnistäessä ihan hirveesti. Raidetangon sisempi pää meni 70tkm ja sitten vaihdoinkin auton pois. En tosin vikojen vuolksi, vaan liian pienen penkin. Citroenin ongelmana on Suomessa selvästikin huono takuu ja jälkimarkkinointi. Viat pitäisi korjata ilman muuta, niin autkin saisi hyvän maineen.
Huonoin omistaman auto oli kuitenkin Ford Mondeo II korinen ja uutena ostettu.
0-100tkm n aikana hajosi niin paljon osia, että ei jaksa edes luetella. Lisäksi vaivasi ruoste.
Vaihdoin Volvoihin ja yksi 15v sitten hankittu on tallissa vieläkin. Kesäkäytössä kylläkin. - SamaSyy
Samasta kuin Skodan ja Tojotankin vielä huonommat maineet.
- Ei_ikinä_Toyotaa
Kertoohan sekin, jotain kuinka Citroen on haluttu taksikäyttöön. Miellyttävä auto ja ergonominen kuljettajalle. Pieni polttoaineen kulutus, halvat huollot, hiljainen liikenteessä, innovatiivinen, sivistynyt, hyvät tilat, lämmin ja vaikka mitä asioita, joissa yhdessäkään japanilaisessa autossa ei ole.
Siksi Citroen on taksien ykkösmerkki. Ennen kaikkea kestävä auto ja hyvä vaihtohyvitys uuteen vaihdettaessa, vaikka ei 300 - 500 tkm ajetuista autoista niin hirveitä makseta. Hyvän kakkosauton siitä saa vielä noillakin kilometreillä.- EiCitroenia
En tiedä yhtään Citroenia , joka olisi taksi-käytössä ,kun sitä ei saa
talvipakkasilla käyntiin .
Muutenkin tuo edellinen kirjoitus vaikuttaa tahalliselta provokaatiolta .
- C5_Tourer
Missähän johtuu se fakta, että Citroenia myydään Toyotan, mutta ei toisin päin. Aygo ja ProAce, jos ei joku satu sitä tietämään.
PS. Tässä meidän kynällä on jo pari vuotta ollut DS5 ja C5 takseina. Toki, onhan täällä myös useampi MB, Volvo, Ford, VW, Opel ja jopa yksi Toyota takseina. Eniten taitaa olla Folkkareita, joten mitähän se tarkoittaa? - PysytäänVolvoissa
Se tarkoittaa sitä , että kaikilla ranskalaisilla on huono vaihtoarvo .
Mikäli ammattiautoilija niihin retkahtaa ei hän pysty enää kohtuu-
hinnalla kunnon autoa vaihtamaan . - C5_naapurissa
Tämä merkki ei vaan ole suunniteltu pohjoisen olosuhteisiin ja toimintavarmuus päättyy n.3 vuoden päästä.
Ja en ymmärrä miksi näitä huonoja autoja ostetaan, kyllähän hintataso muihin merkkeihin verrattuna kertoo paljon. Koska olette saaneet halvalla hyvää ?? ( Ja kateus muihin automerkkeihin vaan kasvaa, kyllä sen näkee taloyhtiön parkkipaikalla.)
Mutta kyllä moni Sitikan omistaja tietää sen , ei ihme että hävettää ajaa jollain 10 vuotta vanhalla Sitikalla.- Autokunauto
Taloyhtiön parkkipaikalla...Eikö me asutakaan omassa isossa talossa omalla isolla tontilla, niin minä ainakin teen. Eikä tarvitse automerkeillä elvistellä, ihan se ja sama onko pihassa kymppitonnin tai seitsemänkymmenentuhannen menopeli, kiinteistön kokonaisarvoa se ei paljon hetkauta!
- gebarditensaatio
Vikatilastoissa ranskalaiset ovat kärkijoukossa sitten Mesen ja Voortin jälkeen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40851