Hei. Äitini haluaisi nähdä toisinaan Ylen Areenasta (ja ehkä muualtakin) televisio-ohjelmia, joiden tallennuksessa digiboksi epäonnistui. Tietokone on kuitenkin vanha Windows XP-asennuksella hankittu kone, jossa on vain yhdysrakenteinen näytönohjain. Yritän auttaa, sillä hän ei 80-vuotiaana ja tekniikasta vähemmän tietävänä pysty tekemään asialle mitään. XP:n sijasta nettikäytössä on rinnakkaisasennuksena Xubuntu.
Rajoitteena on tietokoneen kotelon kapeus, jonka vuoksi mm. dvd-asema on asennettu pystyyn. Onkohan niin kapeita näytönohjaimia olemassa, jotka sekä mahtuisivat sisään että jaksaisivat pyörittää videota? Nykytilanteessa Areenan ohjelma näkyy, mutta kuva tulee monta sekuntia ääntä myöhemmin. Kuva hidastelee Xubuntulla jopa kirjoitettaessa tekstiä keskustelupalstalle Firefox-selaimella, vaikka muita sovelluksia ei ole käynnissä.
Koska näyttönä on kuvaputki, ei digitaalisilla liitännöillä taida tehdä mitään. Teräväpiirtoa ei tässä siis kaivata.
2-ytiminen prosessori yhden gigatavun muistilla varmaankin vielä riittää jonkin aikaa kevyessä käytössä? Toivoisin tähän erityisesti edullisia ratkaisuja, kuten käytettyä ohjainta, kun kone on muutenkin vanha.
Yhdysrakenteisen rinnalle kapeaan koteloon?
8
275
Vastaukset
- PienelläRahallaTaiIlman
Kotelon ulkoleveys on n. 10 cm. Emolevy tietenkin vielä kaventaa lukemaa tuosta.
- rottenpotatoes
https://www.google.fi/search?q=kierrätyskeskus&ie=utf-8&oe=utf-8&client=ubuntu&channel=fs&gfe_rd=cr&ei=reSUWMfFM7Kr8wfllJKoAQ
Lähimmästä kannattaisi ehkä katsoa muutamalla kympillä konetta.
Muistin lisäys 1 -->2 gigaa saattaisi auttaa.- PienelläRahallaTaiIlman
Lähimmästä?
- rottenpotatoes
PienelläRahallaTaiIlman kirjoitti:
Lähimmästä?
Olisin tietysti voinut hakea valmiksi mutta kun asuinpaikkasi ei ole tiedossa.
http://www.kirpputorihaku.com/kirpputori/rovaniemi/ekocenter-myymala
http://turunekotori.fi/ - PienelläRahallaTaiIlman
rottenpotatoes kirjoitti:
Olisin tietysti voinut hakea valmiksi mutta kun asuinpaikkasi ei ole tiedossa.
http://www.kirpputorihaku.com/kirpputori/rovaniemi/ekocenter-myymala
http://turunekotori.fi/Ai tarkoitit kirpputoreja, en ensin ymmärtänyt.
- rottenpotatoes
PienelläRahallaTaiIlman kirjoitti:
Ai tarkoitit kirpputoreja, en ensin ymmärtänyt.
Ainakin Turun ecocenterissä ennen tarkistivat koneet eivätkä suostuneet toimimattomia edes myymään.
Halpa Rasberry taitaa olla tehokkaampi. Näytönohjaimia löytyy myös mataliin koteloihin. Onhan niitä matalia htpc koteloita. Hyvä ratkaisu joku käytetty koteloon sopiva emo jossa Intelin prosu & integroitu näytönohjain ja vähintään 2 mieluiten 4 G muistia. Näytöksi kuvaputken sijaan vaikka TV tai kierrätyskeskuksesta littu. Vanhat romut kannattaa ainakin imuroida ihan palovaaran takia. Muropaketista voi kysellä vaikka nvidian piirillä näytönohjainta. Noissa oli vdpau tuki eli videon rautapurku onnistui jo melko vanhoissa malleissa.
- PienelläRahallaTaiIlman
Rasberry?
Kovin raskaita muutoksia ei olisi tarkoitus tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 392070
- 49846
- 85844
Kuka varasti Sisun rahat
Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!7721Miten sulla on niin kaunis
Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t35701- 66626
Ajattelen sinua
vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu27610- 43487
Porukkaa ku pipoa
Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel28479Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap78477