Monta kanavaa auki -juttu Hesarissa

Diagnostisoitu_myöhään

Tänään 2.2.2017 oli ADHD:stä hyvä juttu Hesarissa. Lukekaa ja kommentoikaa!

Kyseinen nainen sai diagnoosin "vasta" 38-vuotiaana, itse olin useamman vuoden yli viidenkymmenen. Sama lääkäri, joka jutussa mainittiin. Itselläni on ollut koko eliniän kestänyt ahdistus, hyvin voimakas, ADHD-lääkkeet eivät minulla purreet, lääkäri arveli ahdistuksen vievän niistä tehon. Liitännäissairaus se ahdistus ja sitä yritettiin hoitaa vuosikymmeniä tuloksetta.

Kouluaikana kukaan ei kiinnittänyt huomiota oppimisvaikeuksiini ja minulta meni 20 vuotta hukkaan, jutun naiselta vain 10. Lisäksi hänellä oli kannustavia läheisiä ja ystäviä. Minulla ei ollut kumpiakaan, pakotettiin pysymään paikallaan, raahattiin kirkkoon, puhua ei saanut, itsensä esilletuominen oli kai jotain syntiä. No ei minulla mitään perhettä ollutkaan, isästä ei tietoa ja äiti oli mitä oli ja jätti minut omalle äidilleen, joka vain haukkui ja tyrkytti sitä uskontoa.

Oloni alkoi hieman helpottua, kun jätin kolmekymppisenä taloudellista syistä opinnot kesken ja menin pysyvämmin työelämään. Olen elämäni aikana toiminut useilla aloilla ja ammateissa, opetellut aina uutta ja uutta itse työssä, en minkään kirjojen tai papereiden kanssa. Paperit ovat minulle kauhistus. Viimeisimmässä työpaikassani käytin pelkkää kannettavaa tietokonetta, minulla ei ollut paperin paperia, ei mappeja joita muilla oli kaapit pullollaan.

Työelämässä olin vajaat pari vuotta yli alimman eläkeiän, olisin vieläkin, jos työ ei olisi ihan muista syistä kuin iästäni johtuen päättynyt. Työelämässä löysin vahvuuteni. Olen hyvä esiintyjä, rakastan esiintymistä. Olen hyvä tuottamaan suomen kielellä tekstiä. Lisäksi minulla on soveltuvuuskokeissa todettu erittäin hyvä looginen päättelykyky ja siitähän ei ole haittaa, jos on tietojärjestelmien kanssa tekemisissä.

ADHD:n kanssa elämä on töytäilyä, harha-askelia, ajoittain aivan kamalaa!!!! Ei ihmissuhteita, vain kohtaamisia ja ei minulle paikallaan pysyvä tylsä perhekeskeinen elämä sopinutkaan. Olen muuttanut kymmeniä kertoja. Työpaikkojen määrää en ole kyennyt laskemaan, koska aiemmin oli niin paljon tilapäistöitä eikä niitä näy työeläkeotteella, silloiset karttumarajat koskivat paitsi ikää, myös työsuhteen pituutta.

Hesarin juttu oli hyvä. Mutta miksi ei koskaan kirjoiteta, että sairauden kanssa voi joutua elämään niin että kaikki ei ole happy end kuten siinä jutussa ja vanhoissa saduissa? Ja että elämä voi mennä tavallaan hukkaan, kun se on alusta alkaen yhtä töytäilyä. En haluaisi elää kauhean vanhaksi, koska silloin ei enää ole mitään tulevaisuutta. Minä en vanhoja muistele, vaan suunnittelen koko ajan tulevaa, jota onneksi vielä on harrasteiden muodossa. Ja kun kunto on kohtalainen voi tehdä paljon mukavia asioita. Rahapuoli kyllä on persiistä ja se huolestuttaa.

1

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Räpäti

      Se juttu on vaan tilaajille. Onko sulla laittaa kuvakaappauksia niin pääsee muutkin lukemaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe