SUV-kokemuksia

Cittariukko

Näkyi joku arvioivan tuossa crossovereita/SUV-luokan autojen ostamista naurettavaksi trendiksi. Puutunpa minäkin asiaan vähäisen SUV- kokemukseni turvin.

Olen omistanut maasturin v. -98 lähtien. Ensimmäinen oli diesel, viimeisin bensa. Maasturi alkoi tuntumaan vähän liian järeältä käyttööni ja kun sillä ikääkin alkoi olla vaihdoin sen vuosi sitten citymasturiin (bensa). Käytettyyn, kilometrejä on tullut vain n. 8.000 km vuodessa. Ykkösautoon, nelivetoiseen dieseliin kertyykin vuositasolla reilut 50 tkm eli kannattaa ne suuremmat rahat panostaa tämän vaihtoon aikanaan.

Mutta niihin kokemuksiin. Cittarissani on reilut 200 hp, se on normaaliajossa etuvetoinen ja takaveto tulee mukaan etupään pidon vähentyessä. Eli varsin perinteinen cittari. Polttoaineenkulutus on vähentynyt 3-4 litraa satasella verrattuna aitoon alennusvaihteella varustettuun ex-maasturiini. Siinä käytin nelivetoa vain tarvittaessa eli ajoin varmaan 90 % sitä takavetoisena. No tämä menee sitten vastaavasti etuvetoisena ja prosenttiluku on suurempi.
Auto on hyvä ajaa (kehuttu testeissäkin), mitään huojumista ei ole havaittavissa. Neliveto toimii hienosti, tosin lukkojahan tässä ei ole niinkuin maasturissa oli takana lukko. N. 15 cm lumessa olen päässyt kokeilemaan peräkärryn kanssa, ei tuota ongelmia. Vetokyky on hyvä.
Maasturista tuttu hyvä näkyvyys on etu kaupungissa. Auto on verrattain lyhyt, n. 4.5 m pitkä. Näppärä auto parkkeerata ja pujotella kaupungissa. Lyhyydessä on myös omat huonot puolensa eli kaikki tarvitsemani pitkät tavarat eivät oikein aina mahdu kyytiin. No peräkärry on niitä varten. Matka-ajo on sujunut mainiosti. Maasturin jälkeen suorastaan houkuttelee matka-ajoon.
Miinuksiakin löytyy ja se on polttoaineenkulutus verrattuna tavalliseen kaksivetoiseen henkilöautoon. Neliveto tuo lisäpainoa ja ilmanvastus on suuri. Näkyy sitten päästöjen muodossa käyttömaksuissa. Toki monia cittareita saa etuvetoisenakin jolloin kulutus putoaa hiukan.

Siinäpä pintapuoliset kokemukset cittarista. Varmasti jokaisessa eri cittarissa on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Niitä en nyt tässä lähde arvioimaan.
Tyytyväinen olen ollut valintaani. Oikeaa maasturia se ei toki korvaa täysin muuta on monessa suhteessa "normaalia" henkilöautoa parempi. Jääkööt merkki mainitsematta, Skoda se ei ole. Uskon kyllä uuden Skodiaqin olevan omaani parempi. Yeti on minulle hiukan pieni.
Kokemusteni perusteella ainakin minä uskallan suositella cittaria niistä kiinnostuneille.

12

647

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kodiaqia_odotellessa

En sanoisi että jokaisessa olisi etunsa", esimerkiksi Yetissä ei ole mitään etua. Yetiin on otettu katumaastureiden ja crossoverien huonot puolet eikä ainuttakaan hyvää puolta. Yeti toimitetaan käytännössä aina etuvetona, jolloin jäljelle jää vieno toive korkeasta maavarasta, vaan sekin jää alhaalla olevan moottorin pohjamuovin vuoksi luvatusta 180 millimetristä lähemmäksi 100 millimetriä.

Yetin saa myös pseudo-nelivetona, tai kuten Iltasanomat kirjoittaa "tekonelivetona".
      http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000766494.html

Suorituskyky on todella vaatimaton. On käsittämätöntä, ettei 1400 kg liikahda 122 hv 200 Nm koneen kanssa nopeampaa. Toisaalta voidaan ihmetellä miten 1.4 litrainen nykyaikainen turbo vääntää noin heikosti ja kierroksiakin vaaditaan 4000 rpm.

Huonon suorituskyvyn lisäksi Yeti tietenkin kuluttaa liikaa.

IS:n testilenkillä kaupunkikulutus oli nimittäin 11 litraa satasella, joka on käsittämätön määrä tämän kokoiselle pikkuturbo-autolle. Esimerkiksi Superb 3.6 FSI V6 nelivedolla ja DSG:llä kuluttaa kaupungissa VAIN n. 3 litraa enemmän kuin Yeti!

Yeti ei ole kompromissien auto vaan täyttä paskaa.

• menestystäTulossaLisää

Yeti valittiin ainakin kahtena vuotena perättäin vuoden vetoautoksi Britanniassa.
        Yeti voitti myös useita vertailuja ja sai poikkeuksetta kehuja testeissä.
        Nyt malli on jo vanha ja uusi malli tulossa ja ensi hätään voi hankkia Kodiaqin jos alkaa kuumottaa laatu ja toimivuus.

• MediaBias
        menestystäTulossaLisää kirjoitti:

Yeti valittiin ainakin kahtena vuotena perättäin vuoden vetoautoksi Britanniassa.
        Nyt malli on jo vanha ja uusi malli tulossa ja ensi hätään voi hankkia Kodiaqin jos alkaa kuumottaa laatu ja toimivuus.

Käsittääkseni Britannia ei valitse mitään "vuoden vetoautoa" vaan jonkun lehden toimituksessa on tehty jotain koeajoja ja sitten omalla mielipiteellä valittu jotain "voittajaksi".

Vai eikö ikinä kummastuta se, miksi eräänä vuonna vuoden vetoauto on VW Passat, seuraavana vuonna saman sukupolven Passat häviääkin sitten vanhan sukupolven Mazda kutoselle ja kolmantena taas joku Volvo voittaa?

Uskon, että eri autoista todellakin löytyy pieni joukko niitä todella ylivoimaisia vetoautoja.

Jostain syystä nämä "vuoden vetoauto" -palkinnot vain tuntuvat kiertävän sopivasti merkistä ja mallista toiseen.... joka ei käy yhtään järkeen, lahjuksiahan autovalmistajat ja lehdet eivät ikinä vaihda?

• Cittariukko

Mitä annettavaa sinulla on tähän keskusteluun? Ei mitään.

Minä tuskin olen Skoda-lahkolainen kun en omista Skodaa. Oliko tuo liian vaikea ymmärtää? Jos kokematon autoilija tulee kirjoittamaan sutta paskaa niin onhan noita virheellisiä käsityksiä oikaistava.

• Quatttro
        Cittariukko kirjoitti:

Mitä annettavaa sinulla on tähän keskusteluun? Ei mitään.

Minä tuskin olen Skoda-lahkolainen kun en omista Skodaa. Oliko tuo liian vaikea ymmärtää? Jos kokematon autoilija tulee kirjoittamaan sutta paskaa niin onhan noita virheellisiä käsityksiä oikaistava.

Olet lahkolainen, sen huomaa siitä ettei hermot kestä sitä faktaa että Yeti on todellakin aika surkea tekele. Olen aika varma että koko malli tipahtaa pois kuten vastaava turhake & rumilus Roomster.

• Yeti.on.hyvä
        menestystäTulossaLisää kirjoitti:

Hienostihan tuo Yeti on menestymyt eri testeissä ja käyttäjät ovat tyytyväisiä. Väärin ostettu?

• Cittariukko
        Quatttro kirjoitti:

Olet lahkolainen, sen huomaa siitä ettei hermot kestä sitä faktaa että Yeti on todellakin aika surkea tekele. Olen aika varma että koko malli tipahtaa pois kuten vastaava turhake & rumilus Roomster.

Kerro ihmeessä miten minä olisin "lahkolainen" kun en omista Skodaa? Ja miten se Yeti olisi surkea tekele kun käyttäjät ovat tyytyväisiä? Sinultahan nuo hermot menevät . Taidat olla melkoisen nuori ja kokematon.

• Kaksoisstandardit
        Yeti.on.hyvä kirjoitti:

Hienostihan tuo Yeti on menestymyt eri testeissä ja käyttäjät ovat tyytyväisiä. Väärin ostettu?

Ahaa, eli Yetistä ei saa esittää kritiikkiä.

Arvaan, että tuo lause ei enää sitten "yllättäen" kelpaa kun vaihdetaan Yetin tilalle sana "Toyota" ?

• palstaan.kyllästynyt
        Cittariukko kirjoitti:

Kerro ihmeessä miten minä olisin "lahkolainen" kun en omista Skodaa? Ja miten se Yeti olisi surkea tekele kun käyttäjät ovat tyytyväisiä? Sinultahan nuo hermot menevät . Taidat olla melkoisen nuori ja kokematon.

Suollat palstalle yötäpäivää (kenties isäsi?) Skodaa ylistäviä tekstejä ja painat jatkuvasti tuota "Ilmianna"-linkkiä kun viisaammat tarjoavat sinulle oikeita faktoja. Ilmeisesti joku on opettanut arvon mopokakaralle että "tojota on paska", "mersu on paska", "bmw on ihan paska" joita toistelet kiivaasti eri muodoissa ketjusta toiseen nostellen ikivanhoja, jopa yli 10 vuotta vanhoja keskusteluja etusivulle. Monologisi toistuvat päivästä toiseen öitä myöten.

Nimittelet, herjaat, kirjoitat fysiikkaa uudestaan, copy-pasteat autolehdistä Skoda-aiheisia "testivoittoja", lähetät ylläpidon jo monta kertaa poistamia samoja viestejä uudestaan ja uudestaan. Olet käytännössä tuhonnut koko palstan jatkuvalla sotkemisellasi. Eikö kukaan valvo tietokoneen käyttöäsi?

Toivottavasti olet yli 15-vuotias sillä toimintasi on jo sillä tasolla että sitä voidaan kutsua rikokseksi nimeltä tietoliikenteen häirintä.

• Cittariukko

Heh, johan olet poikanen perusteellisen pahasti väärässä. Minä ajoin ensimmäisen korttini v. 1976, kevarikortin. Eli noin 20 vuotta aikaisemmin kuin sinä olet edes syntynyt, lapsukainen. Tästä voidaan vaikka vähän keskustella.

Palstan ovat pilanneet Skodaa vastaan trollaavat työttömät sossun elätit jotka taukoamatta provoavat aamusta iltaan, kun kellonaikoja katsoo.

• käsittämätöntä

voi vittu mitä pellejä täällä horisee joutavia,ja jostain skodan laadusta ja ylistyksestä.

• vitun.idiootti

samaa mieltä.tää on se vitun seko joka kirjoittelee skeidaa aamusta iltaan.mitähän vittua audin omistaja tekis täällä skeidan sivuilla.
      AI NII,SILLÄHÄN OLI AKKA AUDI JA SKEIDA

larvonnoksikin nimetty hönö

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2769
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      18
      2587
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2278
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1592
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1555
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1483
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      29
      1215
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26