1. Kaksikielisyys on rikkaus
2. Sota on rauhaa
3. Vapaus on orjuutta
4. Tietämättömyys on voimaa
Kuuluisia sloganeita, olkaa hyvä!
25
1103
Vastaukset
- pakkoonoikeus
5. Pakko on oikeus
- pakkoonoikeus
5. Pakko on oikeus
- RosentitkinSekaisin
6. 5% = 95%
5. Lerppa on Jorma
- kiitos_rehellisyydestä
Hehheh!? Svekohomo ei tarvitse etupäätä kun saa takapäästänsä nautinnon... ;-)
- KakkuPille
Rasisti on nykypäivän realisti.
- kieltenrikkaus
Kaksikielisyys ei voi luonnollisesti olla rikkaus sellaiselle henkilölle, jonka mielestä ruotsista ei ole mitään hyötyä ja jonka mielestä ruotsi estää muiden kielten oppimisen.
Mutta on todennäköistä, että tällaiselle henkilölle mitkään muutkaan kielet eivät ole rikkaus, ei edes välttämättä oma äidinkieli.- 5onvain5
Millä tavalla ruotsin kieli on rikkaus viidelle miljoonalle suomenkieliselle?
- kieltemmerikkaus
5onvain5 kirjoitti:
Millä tavalla ruotsin kieli on rikkaus viidelle miljoonalle suomenkieliselle?
Kielten rikkaus on kielten ja variaatioiden moninaisuutta ja kielten puhujien yhteiseloa. Suomi on rikas maa, koska meillä on 2 kansalliskieltä, 3 vähemmistökieltä ja näiden lisäksi lukemattomat murteemme sekä suomeksi että ruotsiksi. Ajatelkaapa, jos meiltä puuttuisi kaikki tämä, ja meillä oli vain yksi kieli, suomi, jota kaikki puhuisivat tismalleen samalla tavalla.
- 5onvain5
Mutta millä tavalla koulussa opetettu ruotsi on rikkaus viidelle miljoonalle suomenkieliselle?
- QRXS00
5onvain5 kirjoitti:
Mutta millä tavalla koulussa opetettu ruotsi on rikkaus viidelle miljoonalle suomenkieliselle?
"kaksikielisyys on rikkaus"
Tämä luki otsikossa. Koulussa opetetusta ruotsista ei kukaan ole puhunut mitään. - 5onvain5
QRXS00 kirjoitti:
"kaksikielisyys on rikkaus"
Tämä luki otsikossa. Koulussa opetetusta ruotsista ei kukaan ole puhunut mitään.Kerro nyt millä tavalla ruotsin kieli on rikkaus viidelle miljoonalle suomenkieliselle?
- Humanisti22
kieltemmerikkaus kirjoitti:
Kielten rikkaus on kielten ja variaatioiden moninaisuutta ja kielten puhujien yhteiseloa. Suomi on rikas maa, koska meillä on 2 kansalliskieltä, 3 vähemmistökieltä ja näiden lisäksi lukemattomat murteemme sekä suomeksi että ruotsiksi. Ajatelkaapa, jos meiltä puuttuisi kaikki tämä, ja meillä oli vain yksi kieli, suomi, jota kaikki puhuisivat tismalleen samalla tavalla.
Se että toinen puhuu toista kieltä ei ole minulle rikkaus. Olen käyttänyt 16 vuotta ruotsalaisessa firmassa englantia ja rikkautta olisi jos olisin voinut opiskella enemmän englantia tai opiskella muuta kieltä kuin ruotsia. Minulla on yliopistotutkinto. En koskaan firmassa törmännyt pieneenkään vihjeeseen käyttää ruotsia, itsetunto on heillä kohdallaan. Suomessa on ihmisiä jotka suhtautuvat hyvin ikävästi jos heille ei puhu ruotsia.
Mantereen suomenruotsalainen henkilö joka oli poliisipäällikkönä ahvenanmaalla aiheutti skandaalin kun puhui suomea paikallisten kuullen suomenkieliselle "asiakkaalle". Sai lähteä. Ko. Henkilöä haastateltiin radiossa. Joo, tämä on ääriesimerkki ja mantereella kuulee paljon fleksaajia, käytetään ruotsia tai suomea tilanteen mukaan as usual ja ilman tunnekuohuja.
Suomenruotsalaisten oikeuksilla ei ole mitään yhteyttä oikeasti siihen että kaikkien suomenkielisten pitää lukea ruotsia.
Kielen opiskelu on kannattavaa mutta edellä oli erikoinen väite ettei ole kiinnostunut kielistä yleensä jos ei halua lukea ruotsia.
Itse olen lukenut vähän myös saksaa ja italiaa, mutta kieliä pitää oikeasti käyttää jotta ne pysyisivät käyttökunnossa. Itselle meni useampi vuosi töissä ennen kuin englanti alkoi sujua ja näin se usein on muutenkin. Oppiminen vie aikaa. - iu7656fd
Humanisti22 kirjoitti:
Se että toinen puhuu toista kieltä ei ole minulle rikkaus. Olen käyttänyt 16 vuotta ruotsalaisessa firmassa englantia ja rikkautta olisi jos olisin voinut opiskella enemmän englantia tai opiskella muuta kieltä kuin ruotsia. Minulla on yliopistotutkinto. En koskaan firmassa törmännyt pieneenkään vihjeeseen käyttää ruotsia, itsetunto on heillä kohdallaan. Suomessa on ihmisiä jotka suhtautuvat hyvin ikävästi jos heille ei puhu ruotsia.
Mantereen suomenruotsalainen henkilö joka oli poliisipäällikkönä ahvenanmaalla aiheutti skandaalin kun puhui suomea paikallisten kuullen suomenkieliselle "asiakkaalle". Sai lähteä. Ko. Henkilöä haastateltiin radiossa. Joo, tämä on ääriesimerkki ja mantereella kuulee paljon fleksaajia, käytetään ruotsia tai suomea tilanteen mukaan as usual ja ilman tunnekuohuja.
Suomenruotsalaisten oikeuksilla ei ole mitään yhteyttä oikeasti siihen että kaikkien suomenkielisten pitää lukea ruotsia.
Kielen opiskelu on kannattavaa mutta edellä oli erikoinen väite ettei ole kiinnostunut kielistä yleensä jos ei halua lukea ruotsia.
Itse olen lukenut vähän myös saksaa ja italiaa, mutta kieliä pitää oikeasti käyttää jotta ne pysyisivät käyttökunnossa. Itselle meni useampi vuosi töissä ennen kuin englanti alkoi sujua ja näin se usein on muutenkin. Oppiminen vie aikaa."En koskaan firmassa törmännyt pieneenkään vihjeeseen käyttää ruotsia, itsetunto on heillä kohdallaan. "
mitä tekemistä tällaisilla asioilla on itsetunnon kanssa ?!
- kielitaitå
7. Kielitaito = ruotsin taito
Maailmassa on vain yksi ryhmä ihmisiä, jotka haluavat toisten opiskelevan heidän puhumaansa kieltä, he kutsuvat itseään suomenruotsalaisiksi. Oikeasti he eivät halua, että suomalaiset oikeasti oppisivat ruotsia. He eivät kanssasi puhu ruotsia.
Ruotsia opetetaan suomenkielisille vain sen verran, että voidaan virkoihin sisällyttää ruotsin osaamisen vaatimus. Bingo!
Äidinkielenään ruotsia puhuva saa viran, paremman kielitaidon ansiosta. Viranhoitoon ei ruotsin kielen taitoa tarvita.
Virkaruotsi tutkinto pitää poistaa. EU-maissa ei muissakaan tällaista tutkintoa vaadita.- ksdlfkflkjlksfjk
Lukiolaislikkoja kirjoitti:
Maailmassa on vain yksi ryhmä ihmisiä, jotka haluavat toisten opiskelevan heidän puhumaansa kieltä, he kutsuvat itseään suomenruotsalaisiksi. Oikeasti he eivät halua, että suomalaiset oikeasti oppisivat ruotsia. He eivät kanssasi puhu ruotsia.
Ruotsia opetetaan suomenkielisille vain sen verran, että voidaan virkoihin sisällyttää ruotsin osaamisen vaatimus. Bingo!
Äidinkielenään ruotsia puhuva saa viran, paremman kielitaidon ansiosta. Viranhoitoon ei ruotsin kielen taitoa tarvita.
Virkaruotsi tutkinto pitää poistaa. EU-maissa ei muissakaan tällaista tutkintoa vaadita.Maailma on täynnä maita, joissa pakotetaan koulussa lukemaan jonkin muun ryhmän tai muun maan kieltä. Tällainen käytäntö on itse asiassa ihan yleinen, jos tarkkoja ollaan.
Nämä ihmiset eivät tietysti kutsu itseään suomenruotsalaisiksi. He kutsuvat itseään kanadanranskalaisiksi, sveitsinsaksalaisiksi, flaamieksi ym. ym. ksdlfkflkjlksfjk kirjoitti:
Maailma on täynnä maita, joissa pakotetaan koulussa lukemaan jonkin muun ryhmän tai muun maan kieltä. Tällainen käytäntö on itse asiassa ihan yleinen, jos tarkkoja ollaan.
Nämä ihmiset eivät tietysti kutsu itseään suomenruotsalaisiksi. He kutsuvat itseään kanadanranskalaisiksi, sveitsinsaksalaisiksi, flaamieksi ym. ym.Suomeen pitäisi myös saada suomensaksalaisia, -amerikkalaisia, -espanjallaisia ja -venäläisiä. Heillä on laajemmat kotimarkkinat ja rikkaampi kulttuuri ym. ym.
- loogisuuttakiitos
Lukiolaislikkoja kirjoitti:
Suomeen pitäisi myös saada suomensaksalaisia, -amerikkalaisia, -espanjallaisia ja -venäläisiä. Heillä on laajemmat kotimarkkinat ja rikkaampi kulttuuri ym. ym.
mistä sä haalit maahamme "suomensaksalaisia" ??
suomensaksalainen = suomessa (jo) asuva saksalainen Lukiolaislikkoja kirjoitti:
Suomeen pitäisi myös saada suomensaksalaisia, -amerikkalaisia, -espanjallaisia ja -venäläisiä. Heillä on laajemmat kotimarkkinat ja rikkaampi kulttuuri ym. ym.
Ime likka pilintynkääsi ja pyydä naapurin Reijoa ajamaan selkäkarvasi.
-Kaksikielisyys on rikkaus
Mutta monikielisyys köyhyys- Kieletonkivoja
Voit puhua vapaasti suomea ja ruotsia, päälle muita kieliä. Minä puhun suomea ja englantia. Minä pidän oman identiteettini loukkauksena väittää sieltä rannikolta että suomalaisilla on kaksikielinen identiteetti ja ruotsin kieli olisi rikkautta suomen rinnalla. Ei todellakaan ole ja koen englannin paljon läheisempänä ja hyödyllisenä. Kirjoitin magnan ruotsista mutta olisin käyttänyt sen ajan ennemmin muihin kieliin, hyödyllisiimpiin. Hienoa jos pidät itse ruotsista ja suomesta. Good for you but not for us. Please, elä ala väittää kielikielteisyydestä tai suvaitsemattomuudesta. Puhutaan kaikki niitä kieliä mitä halutaan.
- pieleen.n
Kieletonkivoja kirjoitti:
Voit puhua vapaasti suomea ja ruotsia, päälle muita kieliä. Minä puhun suomea ja englantia. Minä pidän oman identiteettini loukkauksena väittää sieltä rannikolta että suomalaisilla on kaksikielinen identiteetti ja ruotsin kieli olisi rikkautta suomen rinnalla. Ei todellakaan ole ja koen englannin paljon läheisempänä ja hyödyllisenä. Kirjoitin magnan ruotsista mutta olisin käyttänyt sen ajan ennemmin muihin kieliin, hyödyllisiimpiin. Hienoa jos pidät itse ruotsista ja suomesta. Good for you but not for us. Please, elä ala väittää kielikielteisyydestä tai suvaitsemattomuudesta. Puhutaan kaikki niitä kieliä mitä halutaan.
"Minä pidän oman identiteettini loukkauksena väittää sieltä rannikolta että suomalaisilla on kaksikielinen identiteetti"
kukakohan sulle on väittänyt tällaisia tässä maassa ?!
veikkaan että olet ymmärtänyt nyt jotakin täysin pieleen... Kieletonkivoja kirjoitti:
-Voit puhua vapaasti suomea ja ruotsia, päälle muita kieliä.
Kiitos.
-Puhutaan kaikki niitä kieliä mitä halutaan.
Kyllä sruotsi on maaaaaaailman paras, tärkein, upein ja sisäsiittoisin kieli
- Svekokratia-dystopia
Niinpä. Ihan kuin suoraan Orwellin 1984-teoksesta, joka kertoi dystopiasta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1186144Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631543956Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503315Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4772793Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2731795Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321463- 871416
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1611310- 771278