Ajokortti jäi saamatta

FearOfTheCar

Kova jännitys ja sosiaalisten tilanteiden pelko aiheutti sen, että ajokortti jäi saamatta.
Sosiaalisten tilanteiden pelko ja kova jännitys vievät mulla voiton autokoulusta. Aloitin kyllä autokoulun ja kävinkin lähes loppuun asti, mutta en pystynyt loppuun asti autokoulua viemään. Aikuisikä on tullut ajat sitten ja en ole uskaltautunut autokouluun vieläkään. Ongelmani ei varmaankaan ole kovin yleinen. Kiinnostaisi tietää, että löytyykö muita vastaavia ihmisiä? Mitään vinoilua ja viisastelua ei kiitos.

6

282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harlon

Menin aikoinaan alle 18-vuotiaana autokouluun, koska niin kuului tehdä. Pelkäsin ajamista ihan hirveästi ja se näkyi. Myöskään luennot eivät koko kylän tuntemalle koulukiusatulle eivät olleet herkkua. Yli puolet autokoulusta suoritettuani jätin sen kesken. Päätin, että musta ei ikinä tule kuskia.

Pari vuosikymmentä kerkesi mennä, ja asia alkoi harmittaa. Aloin miettiä autokouluun menemistä, mutta kynnys tuntui aivan liian korkealta. Jahkatessa kului muutama vuosi. Kiinnostus oman auton saamiseen sen kun kasvoi, mutta ajatus kortin hankkimisesta tuntui silti mahdottomalta. Lopulta päätin uskaltaa edes kokeilla ja yhtenä maanantaina marssin ilmoittautumaan. Teoriatunnit ovat nykyisin erilaisia kuin ennen 1990-luvulla. Ajo-opetuksen aloittaminen jännitti aivan hirveästi. Mulla oli onneksi osaava ja rauhallinen opettaja. Ajotuntien karttuessa jännityskin väheni ja alkoi tuntua kivalta hankkia uusi, tärkeä taito. Vähin pakollinen ajokertamäärä ei mulle riittänyt, ja otin viisi ylimääräistä ajokertaa ennen inssiin menoa. Se, samoin kuin teoria, menivät ensimmäisellä kertaa läpi. Olin ikionnellinen. Vieläkin olen tyytyväinen siitä, että kortin suoritin.

Koska asia sinua näyttää vaivaavan, kannattaa miettiä, että kaikkia autokoulu jännittää. Teoriatunneilla yleensä vain opettaja puhuu, koska siellä ei yleensä tunneta toisia oppilaita. Vaivautunut tunnelma, ei johdu sinusta! :) Se, että kertoo jännittämisestään, yleensä jo vapauttaa omaa olemista. Ajotunnit ovat sellaisia, että joka ikinen niillä väistämättä mokailee. Se kuuluu asiaan. Ei kannata olla itselleen liian ankara. Ajamisen harjoittelu on ihan turvallista, koska ammattilainen kuitenkin vieressä seuraa, ettei pahoja mokia pääse tapahtumaan.

Toivottavasti tästä oli sinulle apua! Suosittelen, että vaan puristat itsestäsi uskalluksen ja menet - edes kokeilemaan - niin kuin minäkin. Tulos on sen väärti! Hyvää talven jatkoa!

• Bdjsikdbx

Mulla on kanssa sosiaalisten tilanteiiden pelko. En kanssa pystynyt menemään autokouluun ja sen alotus vaan venyi, mutta onneks äiti suostu opettamasn mus opetusluvalla. Liukas ajo oli ihan helvetin ahdistava, mutta pakotin vaan itteni sinne ja nyt enää inssi jäljellä ja en tiiä miten sinne pystyn meneen. Pitää hankkia varmaan jotain rauhottavia.

• bvv

Kannattaa käydä lääkärissä! SSRI-masennuslääkkeet ja beetasalpaajat voivat auttaa. Kolmiolääkkeitä käytettäessä ei autoa saa ajaa.

• aina-ei-tartte-korttia

Riippuu vähän siitä missä asuu että tarvitseeko ajokorttia laisinkaan. Jos on hyvä toimiva julkinen liikenne, niin sitten ei periaatteessa tarvitse.

• entarttekorttia

Kaupungissa asuessa en tarvitse ajokorttia. En pyytele kyytejä muilta.

• idkkkd

Jos autokoulu jää käymättä sosiaalisten tilanteiden takia, miten ihmeessä voitte pärjätä muuten elämässä? Peiton alla aamusta iltaan, sossu maksaa laskut? Hakekaa ihan oikeasti apua, pilaatte elämänne muuten!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe