Missä piilee salaisuus

KaitsuMerenkävijä

Olen monasti miettinyt että mistä se HR veneiden valtava suosio ja maine on tullut? Tosin ne hienoja pursia ovat, varsinkin sisustus ilemeisesti ihan huippuluokkaa mutta sittenkin. Ovat he..tin kalliita, jotkut hieman kömpelön mallisia. Onko se suosio tämän German Frersin ansiota vai ihan HR:än rakennusladun ansiota. Niitä HR veneitä, niin isoja kuin pieniä löytyy joka maailman kolkasta. Onhan Najad ja Sweden Yacht myös tunnettuja ruotsalaisia kuten jotkut muut,mutta ei läheskään siten kuin HR. Tuntuu että purjehtiapiireissä HR veneet ovat yhtä tunnettuja kuin meidän Swan veneet mutta taitaa ne suuremmat samoissa hinnoissa tosin liikkua.
Minulla on H35 enkä edes voi uneksia mistään HR veneestä, niin paljon rahaa minulla ei koskaan ole ollut eikä tule olemaan, edes käytetyn ostamiseksi. Jonkin 70- 80 alun HRän voisi ehkä 50- 90 tonnilla saada.

31

2115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maine ja usko maineeseen. En usko, että luottamus veneeseen perustuu yksinomaan tosiasioihin. Harva on nähnyt, miten veneet on rakennettu. Yhtä harva osaa luotettavasti arvioida rakennusmenetelmien ja -materiaalien toimivuutta.

      Sitäkään emme tiedä, kuinka luotettavia HR:t oikeasti ovat. Automaailmasta tiedämme, että Teslat ovat bugisia kuin vanhat Windowsit, mutta silti niitä ylistetään ja ne ovat kärjessä tyytyväisyysmittauksissa. Tunne kantaa tosiasioiden yli.

      Toinen juttu on miellyttävyys silmään. Ainakin nuo uudet ovat vähän tuollaisia vanhan ja uuden välimuotoja. Minua ne miellyttävät.

      Ulkomaisilla foorumeilla kyllä tiedetään muitakin laatuvalmistajia. Yhdeksi peruslaadukkaaksi veneeksi on nimetty Island Packet, mutta firma taisi mennä nurin, mikä on minusta harmi.

      On epäilemättä vaikeaa tehdä Island Packetin rakentamia kohtuu laadukkaita, hitaita ja pitkäkölisiä mutta toimiviksi suunniteltuja veneitä nykymaailmassa, jossa yhä useampi vene on kelluva laituri, jota välillä liikutellaan.

      Ehkä Rassy on viimeisiä linnakkeita laiturifilosofiaa vastaan, mutta mahtaakohan silläkään menne taloudellisesti hyvin. Todellisia laatuvalmistajia ei maailmaan montaa mahdu jos yhtäkään. Joko HR on ruvennut tinkimään laadusta kilpailun paineessa?

      • Ssppss

        Siinä se selitys on. Vanhanaikaiselle pitkäköliselle ei löydy ostajia. Moderneille ranskalaisille ja tavaomaisille saksalaisille löytyy.


      • MaraNikola
        Ssppss kirjoitti:

        Siinä se selitys on. Vanhanaikaiselle pitkäköliselle ei löydy ostajia. Moderneille ranskalaisille ja tavaomaisille saksalaisille löytyy.

        No eivät modernit rassyt kyllä ole pitkäkölisiä mutta koska valtameriä varten tehty niin puolipitkät kölit yleisiä. Ostajia kyllä löytyy tuutin täydeltä joka puolelta maailmaa mutta pitää lompakossa olla melkoinen määrä ylimääräistä että sellaisen saa ostettua. Jopa Hallberg-Rassy 39 vm 2002 yleinen pyyntihinta 200000-250000 EUR ja se ei kuitenkaan tänä päivänä mikään oikein iso vene ole. HR46 vm 2002 350000-400000 EUR. Jos on varaa HRään ei varmaan edes katsele niitä tusinaveneitä ranskasta tai saksasta.


      • Ssppss
        MaraNikola kirjoitti:

        No eivät modernit rassyt kyllä ole pitkäkölisiä mutta koska valtameriä varten tehty niin puolipitkät kölit yleisiä. Ostajia kyllä löytyy tuutin täydeltä joka puolelta maailmaa mutta pitää lompakossa olla melkoinen määrä ylimääräistä että sellaisen saa ostettua. Jopa Hallberg-Rassy 39 vm 2002 yleinen pyyntihinta 200000-250000 EUR ja se ei kuitenkaan tänä päivänä mikään oikein iso vene ole. HR46 vm 2002 350000-400000 EUR. Jos on varaa HRään ei varmaan edes katsele niitä tusinaveneitä ranskasta tai saksasta.

        Pitkäköliisyys ja menekin puute oli kommentti haikailuun Island Packetin häviämiseen. Frers HR ei ole pitkäķölinen, erityisen hidas eikä kärsi pahasti menekin pùtteesta


      • Beneteau390

    • Puomukko

      HR:ltä on tullut pommeja ulos ja aftersale työ ei kaikissa ongelmatapauksissa ole ollut kuuluisaa fairplaytä. Hassu keksitty sana, kertoo muuten Briteistä jotain...

      30 v purret ovat tapansa näyttäneet ja ylläpidettyinä ne ovat varsin luotettavia ja turvallisia. Tarkistakaa teakdeck, seisovariki, konehuone (tunteja voi olla halvatun paljon) ja tietysti laminaatit pohjassa...

      Ei se silti Swan ole.

    • JanGustaf

      Joku ihmen taika niissä Rassyissa on. On valmistettu vuodesta 1943 nimellä Hallberg.
      1972 Harry Hallberg loukkaantui ja Christoph Rassy osti telakan. Eka Halberg Rassy oli Rasmus 35 mistä se todellinen maine oikeasti alkoi ja sen jälkeen vaan kasvanut. HR ei oikeastaan koskaan ole ollut konkurssin partaalla vaikka niitä vaikeampia vuosia on toki ollut. Kyllä melkein 10000 venettä 74 vuodessa on melkoinen saavutus, kun puhutaan laatuveneistä,mahtaako toista vastaavaa löytyä ? Suurin HR on 64 jalkainen pursi mutta kun sattumoisilta kävin viime kesänä Öppet Varv :lla Orustissa Ruotsissa niin siellä telakalla kävi huhu että kohtapuolin tulee todella iso HR vene markkinoille.
      Haaveiolla voi meikäläinen niistä mutta haaveeksi taitaa jäädä. Hlvimmillaan HR:n taitaa sellaisella 30000- 40000 eurolla saada jos tyytyy 1970 luvun alkupuolella rakennettuun 31 jalkaiseen, muistaakseni Monsun 31 tyyppinimeltään.

    • Eisaaollakiire

      Vanhemmat ja pienemmät mallit on täällä meidän saaristossa kyllä onnettoman hitaita, ja huonoja luovimaan. Isommilla vesillä ja avotuulilla taas turvallisia, pitkähkö köli, matala toppiriki painoon nähden. Iso moottori pitää olla, tai suotuista tuulet jotta matka taittuu.. Mitkä mallit mahtaa olla ensimmäisiä täysverisiä purjeveneitä, tai onko niitä?

      • robottirops

        352 viihtyy samassa vauhdissa 1.09 Lys-veneiden kanssa, kun otetaan eri tyyppiset olosuhteet huomioon. Kevyellä tuulella jossain saarten suojassa voi olla vähän tiukempaa...


      • Uudemmat 372 ja 412 on testien mukaan nopeita, muttei mitään performance cruisereita. Niissä on design muutenkin lähempänä valtavirtaa: leveä perä, johon mahtuu kaksi hyttiä, takaohjaamo.


      • Bossu kirjoitti:

        Uudemmat 372 ja 412 on testien mukaan nopeita, muttei mitään performance cruisereita. Niissä on design muutenkin lähempänä valtavirtaa: leveä perä, johon mahtuu kaksi hyttiä, takaohjaamo.

        Olen vähän ihmetellyt, miksi HR on ruvennut peräohjaamoveneitä tekemään, kun mielestäni heidän veneidensä yksi vahvuus on aina ollut keskiohjaamon mahdollistama suuri seisomakorkeuksinen perähytti.


      • 10-14 kirjoitti:

        Olen vähän ihmetellyt, miksi HR on ruvennut peräohjaamoveneitä tekemään, kun mielestäni heidän veneidensä yksi vahvuus on aina ollut keskiohjaamon mahdollistama suuri seisomakorkeuksinen perähytti.

        Perheveneet on yksi segmentti, johon he eivät ole aiemmin pyrkineet mukaan. Valtavat takahytit on juhlallisia, mutta vuodepaikkoja tulee aika vähän veneen pituuteen ja etenkin hintaan nähden. Omassa veneessäni on keskiohjaamo ja iso takahytti, ja pidän sitä parempana kuin kahta pientä takahyttiä, mutta veneeni onkin 36-jalkainen.


    • LassiKnen

      HR 31 taisi olla ensimmäinen(ainoa?) eväkölinen rassy mutta siitä ei kovin suurta menestystä tullut. Ihmiset jotka rassyja hankkii usein suunnittelee kaukaisia matkoja avomerillä ilman sen kummempia aikatauluja. Eli tosi purjehtioiden vene.

      • Joakim1

        Kaikki Frersin piirtämät HR:t ovat eväkölisiä. Ensimmäinen oli HR45 1988, jossa toki syväys on veneen kokoon nähden niin vaatimaton, että köli on varsin pitkä eväköliksi. Seuraava malli HR36 on sitten jo normaalimman eväkölisen näköinen.

        Kaikki tuota uudemmat mallit ovat tietääkseni Frersin suunnittelemia ja eväkölisiä. Luulisin, että viimeinen pitkäkölinen HR on tehty 1994 (HR29 ja HR94 Kutter)

        Vauhdin kannalta muutos oli aika suuri. HR 352:n 1,08/1,10 LYSistä HR 36 1,15 ja HR 34 1,18.


      • 12-1
        Joakim1 kirjoitti:

        Kaikki Frersin piirtämät HR:t ovat eväkölisiä. Ensimmäinen oli HR45 1988, jossa toki syväys on veneen kokoon nähden niin vaatimaton, että köli on varsin pitkä eväköliksi. Seuraava malli HR36 on sitten jo normaalimman eväkölisen näköinen.

        Kaikki tuota uudemmat mallit ovat tietääkseni Frersin suunnittelemia ja eväkölisiä. Luulisin, että viimeinen pitkäkölinen HR on tehty 1994 (HR29 ja HR94 Kutter)

        Vauhdin kannalta muutos oli aika suuri. HR 352:n 1,08/1,10 LYSistä HR 36 1,15 ja HR 34 1,18.

        Miten nuo lyssit on saatu? Eihän noilla kukaan kilpaile. Olen kuullut, että lys-luvut ovat mainoskikka. Uudella Rassyllä on osallistuttu johonkin pikkukisaan viritetyllä yksilöllä ja huippumiehistöllä.
        352:lla olen ollut useasti mukana. Luoviominaisuudet eivät petä, ne ovat juuri niin huonot kuin päältä päin voisi kuvitella. Edes kovempi tuuli ei auta, sillä pullea keula tyssää aaltoihin ja nousukulma jää huonoksi. Kyseessä on siis moottoripurjehtija, jolla voi luovia aikansa kuluksi.


      • Joakim1
        12-1 kirjoitti:

        Miten nuo lyssit on saatu? Eihän noilla kukaan kilpaile. Olen kuullut, että lys-luvut ovat mainoskikka. Uudella Rassyllä on osallistuttu johonkin pikkukisaan viritetyllä yksilöllä ja huippumiehistöllä.
        352:lla olen ollut useasti mukana. Luoviominaisuudet eivät petä, ne ovat juuri niin huonot kuin päältä päin voisi kuvitella. Edes kovempi tuuli ei auta, sillä pullea keula tyssää aaltoihin ja nousukulma jää huonoksi. Kyseessä on siis moottoripurjehtija, jolla voi luovia aikansa kuluksi.

        Eiköhän noilla ole sen verran kilpailtu Pohjoismaissa, että LYS on saatu kohdilleen. 34:n lukua on nähtävästi nostettu sitten 1995: http://www.hallberg-rassy.com/Download/NewsLetter1995-svenska.pdf

        Tuolla näyttää olleen 2015 yksi HR 36: https://vuosaarenvenekerho.sharepoint.com/Documents/Syyslenkki 2015 tulokset.pdf
        https://vuosaarenvenekerho.sharepoint.com/Documents/VVK Mestaruus 2015 tulokset.pdf

        Tuolla oli sitten jo yli 20 HR:ää: https://www.kongelignorskseilforening.no/index.php?option=com_phocadownload&view=category&download=716:faerderseilasen&id=35:faerderseilasen&Itemid=618


    • Maa-Krapu

      Nyt rupeaa olemaan tällä palstalla aika tiheästi juttuja HR veneistä. Tulee ihan mieleen hullut vuodet 1999-2000 kun opiskelukaverit osteli aamulla pörssiosaketta halvalla, kirjoitteli päivän "analyysejä" Arvopaperin keskustelupalstalle ko. osakkeesta , sen alihinnasta ja nousupotentiaalista, kunnes sitten myivät paperin illalla 5 % voitolla ennen baariin lähtöä. Kuulemma toimi joka kerta, mutta piti tietty olla useampi käyttäjänimi että sai kunnon keskustelun aikaseksi.
      Tuli vaan mieleen. HR veneistä en sitten tiedäkään mitään.

      • Omallas-Wanilla

        Samaa mieltä Maa-krapun kanssa. Koko kirjoittelu on alkanut siitä ettei joku onneton saa vanhaa Monsun 31:ään myytyä. Strategiana on on ollut hypetys ts kiertely ja kaartelu Monsunin ympärillä ja sitten kovasti kiinnostuneena kirjoittajana yritetään jopa ostaa jokin Monsun vene jollei joku toinen kirjoittaja sitä tee. Kaveri siis keskustelee itsenä kanssa päivät pitkät palstalla.

        Tässäkin ketjussa mainitaan Monsun "sattumalta".

        Läpinäkyvää.


      • MauriV
        Omallas-Wanilla kirjoitti:

        Samaa mieltä Maa-krapun kanssa. Koko kirjoittelu on alkanut siitä ettei joku onneton saa vanhaa Monsun 31:ään myytyä. Strategiana on on ollut hypetys ts kiertely ja kaartelu Monsunin ympärillä ja sitten kovasti kiinnostuneena kirjoittajana yritetään jopa ostaa jokin Monsun vene jollei joku toinen kirjoittaja sitä tee. Kaveri siis keskustelee itsenä kanssa päivät pitkät palstalla.

        Tässäkin ketjussa mainitaan Monsun "sattumalta".

        Läpinäkyvää.

        Minulla ei ole mitään ihmeellistä tietoa HR veneistä koska ovat minulle aivan liian kalliita. Niitä vanhhempia, 70-80 luvun 31 ja 35 veneitä olen kyllä kovasti usein myytävänä palstoilla seuranut. Aika harvakseltaan on myynnissä ajatellen niiden suurta määrää ja hinnatkin ovat ainakin minulle liian kovat. Ei saa sellaista perusparannettua pursia missä moottori /purjeet edes kohtalaisen uudehkot alle 30000 EUR. Sumesta en ole löytänyt kuin yhden ja sekin 35000 eur. Ruotsista kun olen katsellut niin ei kyllä kovin kauan ole myynnissä ennenkuin tule kirjoitus päälle että myyty. Kai tässä saa tyytyä nykyiseen Nordship 808 aan vielä monet vuodet. Olen yrittänyt sitä myydä mutta valitettavasti heikolla menestyksellä.


    • seppomartti

      Onhan HR:ä ARCssa vakituiseen ja entiset mallit ovat hitaita kuin Ovnit. Kummatkin ovat suosittuja tyyppejä. Kruiseriporukka arvostaa muita ominaisuuksia vauhdin edelle. 372 ja 412 saattaisivat olla sopivia kompromisseja matkaveneeksi, paitsi hinta.
      Kilpaillessa menestyäkseen tarvitsee purjehtia tasoituksen edellyttämää vauhtia nopeammin. Korkea LYS tai TCF (time correction factor) ei automaattisesti takaa menestystä, ellei pikemminkin päin vastoin. Täytyy purjehtia tosikovaa.

    • adfjhadfjh

      Esimerkiksi moni HR 312-malli alkaa olla jo peruskunnostuksen tarpeessa. Noin pienessä ja vanhassa veneessä kunnostuskulut kasvavat hankintahintaa suuremmaksi. Noiden teakkannet ovat jo aivan lopussa ja vuotoja kannen balsaytimeen alkanut tapahtumaan. Lyhyellä googlaillulla löytyi heti esimerkki: http://www.kbvarv.se/Eng/plastjobb.php Samoin alkuperäinen kone on jo loppuunajettu. Noista tulee jo yhteensä se 30 000 euroa, mikä olisi monen mielestä edullinen hintappyyntö. Sen jälkeen ruvetaan laittamaan purjeita, köysiä, rikiä, patjoja, pohjaa jne.

      • Joakim1

      • KariKörö

        Jos edes puolet ylläolevista jutustuksista on totta niin kauhulla ajattelen miten näiden 2005- 2010 Bavarioiden ym halpapursien restaurointikustannukset ovat 2020 paikkeilla. Huh huh sentään.


      • Joakim1
        KariKörö kirjoitti:

        Jos edes puolet ylläolevista jutustuksista on totta niin kauhulla ajattelen miten näiden 2005- 2010 Bavarioiden ym halpapursien restaurointikustannukset ovat 2020 paikkeilla. Huh huh sentään.

        Miksi luulet, että niitä pitäisi erityisen kalliisti kunnosta? Halpa on yleensä myös halpa pitää kunnossa. 1998 esitellyt Bavaria 36 ja 38 taisivat olla ensimmäiset J&J ja hinnaltaan halvat Bavariat. 1999 tuli 34. Nuo siis alkavat olla 20-vuotiaita. Onko niissä ollut suuria korjaustarpeita? Itse en ainakaan moisesta ole kuullut.


      • miljoona_vs_puolmiljoona
        Joakim1 kirjoitti:

        Saattaa olla paljon uudemmatkin. Tässä HR 46 1997, joka oli kunnostustarpeessa jo 2012. Urakka maksoi 320 000 € ja veneen kokonaishinta peruskunnostuksen jälkeen 520 000€. Vielä kehuvat 2013 järkeväksi, mutta tuskin siitä nyt 4 vuotta myöhemmin saisi enempää kuin reilut 300 000 €.
        http://reginasailing.com/press/YW2013_8.pdf
        http://reginasailing.com/press/YW_Sept_2013.pdf

        Kyllä tuosta kaikkiaan 520 tonnia maksaneesta varmasti nyt muutama vuosi kunnostuksen jälkeen enemmän kuin 300 tonnia saisi, mutta eiköhän tuollainen ole tarkoitettu loppuelämän veneeksi eikä myyntitarkoitukseen. Suunnilleen vastaava uusihan olisi tuon mukaan maksanut 950 tonnia, siitä saisi nyt aika paljon vähemmän käytettynä.


      • Joakim1
        miljoona_vs_puolmiljoona kirjoitti:

        Kyllä tuosta kaikkiaan 520 tonnia maksaneesta varmasti nyt muutama vuosi kunnostuksen jälkeen enemmän kuin 300 tonnia saisi, mutta eiköhän tuollainen ole tarkoitettu loppuelämän veneeksi eikä myyntitarkoitukseen. Suunnilleen vastaava uusihan olisi tuon mukaan maksanut 950 tonnia, siitä saisi nyt aika paljon vähemmän käytettynä.

        TIetysti tuollaisten rahojen laittaminen mihin tahansa veneeseen on ollut tuohon aikaan erittäin huono sijoitus. Vaikea sanoa kummasta olisi tullut suurempi tappio. Yhtään noin uutta 48:ia en nopeasti löytänyt myytävänä.

        Ei noita myöskään voi verrata suoraan toisiinsa. Vaikka kokonaispituudessa on vain 21 cm eroa, on 48:n vesilinja 1,35 m pidempi, se on 15 cm leveämpi ja vene on leveä suuremmalta osuudelta pituudesta, purjeala fokalla 123 m2 vs. 46:n 100 m2. Noista tulee varsin merkittävä eroa veneen todelliseen kokoon, mikä näkyy niin sisätiloissa kuin tuntuu vesillä.

        Vaikka kuinka kunnostaa se 46 on edelleen vuoden 1997 vene ja muutamassa vuodessa sen arvo on suunnilleen sama kuin muidenkin tuon ikäisten.


    • BenGoman

      Täällä on selkeästi joku HR kustantama mainoskamppanja menossa mutta myönnettävä on että kyllä varsinkin nämä uudemmat Rassit on harvinaisen komeita pursia ja on niissä sitten myös harvinaisen komeat hinnat. Ei näytä monellakaan suomalaisella olevan varaa noihin isompiin yli puoli milliä - milliin maksaviin Rasseihin.
      Jos tarpeeksi rahaa ois niin sellaisen HR 46 ostaisin mutta on vaan vanhalla pienellä Finnexpress 83 lla pärjättävä.

      • selkeästi

        Heh, väitätkö että HR on saanut arvostuksensa kustantamalla keskustelukampanjoita ja käytettyjen kovat hinnat johtuu siitä, sellainen väite ei valitettavasti ole yhtään uskottava.


      • pronssipultteihin

        Onkos FinnEexpressin kölissä sama vika kuin HR 46:ssa, elikkä teräspultit lyijykölissä?


      • seppomartti
        pronssipultteihin kirjoitti:

        Onkos FinnEexpressin kölissä sama vika kuin HR 46:ssa, elikkä teräspultit lyijykölissä?

        Eikös teräspultti tai tanko ole ihan yleinen lyijykölin kiinnitysmenetelmä. HST terästä on muitakin laatuja kuin AISI316. Miä olisi pronssisen etu verrattuna teräksiseen?


    • Vanhaäijärähjä

      Minusta HRät ovat ulkoa todella rumia mutta sistus on sitten aivan fantastico ollakseen sarjavalmisteinen vene. Kuitenkin pitää muistaa että kauneus on katsojan silmissä. Sitten on toinen asia että Bavariat ja ne muut massatuotantoveneet ovat minusta sitten rumuuden huipentuma mutta moni niistäkin kauneuden löytävät.
      Minun mieleeni on Saare veneet, vanhat Sweden Yachtit ja sen tyyppiset veneet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      128
      6888
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      4264
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      52
      3416
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      3034
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      286
      2011
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1693
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1571
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1533
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      175
      1451
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1406
    Aihe