Uskoni on joutunut lujille, haluan pysyä uskomassa

Kirjoitan taas vaihteeksi tänne, vaikkei tästä hirveänä ole hyötyä.
Olen aiemmin varsin tuotteliaasti purkanut tuntojani tänne likakaivoon.
Kuten tiedätte, en elä tällä hetkellä helppoja aikoja.
Tilanteeseen on kuitenkin tullut muutosta. Olen saanut onneksi apua. Tilanteeseeni on vihdoin tartuttu kunnolla. En ole heitteillä. Annettiin jopa lupa olla nyt omissa oloissaan niin kauan, kun asiani ovat kunnossa. Pelkäsin, että syrjäydyn kokonaan hoitojen ja mahdollisen tulevan sairaslomani aikana, mutta kerrottiin, että toimintaa Etelä-Suomessa kyllä on ja sain pitkän luettelon erilaisista paikoista, joissa viettää aikaa, harrastella edullisesti ja jopa ilmaiseksi. Leivänjakopisteet, lounaspaikat ja kaikki selvitettiin. Olen nyt oikeutettu sellaisiinkin palveluihin, joihin ei kellä tahansa ole.
En tule siis kuolemaan nälkään. Iso kivi on vierähtänyt harteilta.
Ainut, mikä kuitenkin aiheuttaa vielä huolta, on tämä, kuinka pysyn uskomassa.
Seuroissa en kykene tilanteeni vuoksi käymään ja pelkään että menetän yhteyden uskovaisiin. Olen ollut turmeltuneella mielellä ja mielessäni kiroillut. Toisaalta yhden uskovaisen kanssa tästä puhuin, niin se totesi, ettei kannata pelästyä.... Että voi olla huoleti, että Jumala pitää huolen vaikeinakin aikoina. Kumpa jaksaisin uskoa näin!
Laitoin siioninlauluja soimaan, jotta mulla pysyisi kirkkaana mielessä se, mikä täällä elämässä on tärkeintä ja että kaiken takana on Jumala. Vaikkei aina tahtoisi uskoakaan niin.

11

210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saattomies

Itse olen huomannut, että jo yksikin uskovainen ystävä voi joskus riittää, olla se pelastava oljenkorsi. Hän on kuin Jumalan lähettiläs. Kuten huomasit, hän lohdutti sinua.

Netti on kotona rauhanyhdistyksen seuroineen hyvä seuralainen, samoin Siionin Laulut. Ne tuovat toivoa. Vähäinenkin usko vie perille. Muista, että Jumala on luvannut olla heikoissa väkevä!

• Tänään vietiin matto alta.... Sain kelalta kielteisen päätöksen. Siitäkin huolimatta, että tilini on nyt nollilla. On kuulema ollut tammikuussa niin hyvin rahaa. Koko tammikuussa, eikä edes oikeastaan joulukuussakaan ole ollut tuloja. Asuminen maksaa. Sosiaalineuvoja oli tyytyväinen, että olen suoriutunut kuitenkin vuokranmaksuista. No eipä mulla muuhun juuri ole rahaa riittänytkään, ruoassa olen pihistänyt parhaani mukaan.

Luulin myös, että mun ei tarvisi enää nähdä nälkää, tai syödä tuota kaurapuuroa ja tyydyttää suolan ja sokerin himoa syömällä niitä suoraan purkista.
        Kävelin tänään tyytyväisenä kahden kilometin päässä olevaan tupaan, jossa tarjoillaan koulujen tähderuokaa. Tupa oli täynnä mummoja, jotka puhuivat ulkomaanmatkoista ja muista mukavista asioista. Kysyin heiltä, onko täällä ruokailua: he vastasivat, että täällä on vain, jos kouluista on jäänyt ruokaa.
        Koin voimaksta erilaisuutta mummojen keskuudessa. Minä olin ainut persaukinen köyhä, he taas käyvät tuvassa torjuakseen yksinäisyyttä.

Jaksaakohan tuota kävellä viiden kilometrin päähän ruoanjakoon. Siinäkin kun on mainittu, että ruokaa jaetaan jos riittää. Ja että paikalle kannattaa tulla tunnin pari etuajassa.
        En jaksa itkeä enempää tänne.

• Luzer kirjoitti:

Tänään vietiin matto alta.... Sain kelalta kielteisen päätöksen. Siitäkin huolimatta, että tilini on nyt nollilla. On kuulema ollut tammikuussa niin hyvin rahaa. Koko tammikuussa, eikä edes oikeastaan joulukuussakaan ole ollut tuloja. Asuminen maksaa. Sosiaalineuvoja oli tyytyväinen, että olen suoriutunut kuitenkin vuokranmaksuista. No eipä mulla muuhun juuri ole rahaa riittänytkään, ruoassa olen pihistänyt parhaani mukaan.

Luulin myös, että mun ei tarvisi enää nähdä nälkää, tai syödä tuota kaurapuuroa ja tyydyttää suolan ja sokerin himoa syömällä niitä suoraan purkista.
        Kävelin tänään tyytyväisenä kahden kilometin päässä olevaan tupaan, jossa tarjoillaan koulujen tähderuokaa. Tupa oli täynnä mummoja, jotka puhuivat ulkomaanmatkoista ja muista mukavista asioista. Kysyin heiltä, onko täällä ruokailua: he vastasivat, että täällä on vain, jos kouluista on jäänyt ruokaa.
        Koin voimaksta erilaisuutta mummojen keskuudessa. Minä olin ainut persaukinen köyhä, he taas käyvät tuvassa torjuakseen yksinäisyyttä.

Jaksaakohan tuota kävellä viiden kilometrin päähän ruoanjakoon. Siinäkin kun on mainittu, että ruokaa jaetaan jos riittää. Ja että paikalle kannattaa tulla tunnin pari etuajassa.

Jatkoitku.....

Jaksoin sitten kävellä sen viisi kilometriä sinne leipäjonoon. Jono oli poikkeuksellisen pitkä, mutta tarjottavaa taas vähän. Jakajat kävivät tiedottamassa, ettei kaikille millään riitä. Päätin jonottaa pitkän tovin pakkasessa siinä toivossa, että saisin edes jotain suolaista. Pari tuntia siinä meni pakkasessa värjötellessä ja mitä sain: vain huulirasvaa. Kaikki muu oli loppunut ja edessä oleva vei viimeisen kuohukerman. Empä minäkään sillä kuohukermalla olisi mitään tehnyt ja huulirasvan jätin kohteliaasti ottamatta.

Takaisin tullessa postikusti oli tuonut Päivämiehen, jossa puhuttiin uskomisen ilosta. Ja siitä, että Jumala kyllä auttaa meitä vaikeinakin hetkinä. Oma tilanne huomioon ottaen en jaksa näin enää ajatella. Olen kertakaikkinen luuseri.... Se suurperheen äitin kertomus osoittaa, että tämä äiti on ollut sekä kovaluu, että hänellä on ollut hyvää tuuria. Minä jos olisin kokenut nuo samat, olisin hirttänyt itseni varmaan seitsemän kertaa, jos se vain olisi mahdollista.

• Toimeentulotukea
        Luzer kirjoitti:

Tänään vietiin matto alta.... Sain kelalta kielteisen päätöksen. Siitäkin huolimatta, että tilini on nyt nollilla. On kuulema ollut tammikuussa niin hyvin rahaa. Koko tammikuussa, eikä edes oikeastaan joulukuussakaan ole ollut tuloja. Asuminen maksaa. Sosiaalineuvoja oli tyytyväinen, että olen suoriutunut kuitenkin vuokranmaksuista. No eipä mulla muuhun juuri ole rahaa riittänytkään, ruoassa olen pihistänyt parhaani mukaan.

Onko Kelan päätös oikea? Mitä olivat tulosi/säästösi tammikuussa? Jäikö vuokran jälkeen käyttöön tammikuussa yli 487 euroa? Nyt tosin ollaan jo helmikuussa, joten mitä tuloja saat helmikuussa? Jääkö niistä vuokran jälkeen käyttöösi yli 487 euroa?

• Toimeentulotukea kirjoitti:

Onko Kelan päätös oikea? Mitä olivat tulosi/säästösi tammikuussa? Jäikö vuokran jälkeen käyttöön tammikuussa yli 487 euroa? Nyt tosin ollaan jo helmikuussa, joten mitä tuloja saat helmikuussa? Jääkö niistä vuokran jälkeen käyttöösi yli 487 euroa?

Mulla oli kohtalainen palkka vielä lokakuussa. Tämän jälkeen olen tehnyt hanttihommia joita ei enää riittänyt lopulta ollenkaan. Tammikuun tulot on tasan nolla euroa. Aiemmin olin ehtinyt säästää rahaa, koska minulla oli aikeina ostaa jossain vaiheessa auto (joka mahdollistaisi työssä käynnin isommallakin alueella).
        Eipä enää autosta ole haaveita, kun kaikki säästöt ovat menneet.
        Työkyvyttömyyteni syy on unettomuudessa johon en saanut asiaankuuluvaa hoitoa yrityksistäni huolimatta. Nyt olen täysin rahaton ja persaukinen. Autosta ihan turha haaveillakaan. En ollut niitäkään säästöjä ihan hetkessä haalinut.. Minulla oli tavoitteena vielä kesällä, että viimeistään seuraavana keväänä minulla on auto.

• kysynvain

Miten iso asunto sinulla on?Voitko ottaa alivuokralaisen tilapäisesti?

• Olen miettinyt alivuokralaisen ottamista, mutta tässä kunnossa en siihen ehkä pysty. Kimppa-asumisessa on aina omat juttunsa. Yhteiset säännöt jne. Itse en voimavarojen puuttumisen vuoksi jaksa hirveenä siivota. Mahdollinen kämppis voisi kokea sen raskaana, jos joutuisi itse pitämään asunnon siisteydestä huolta. Paitsi jos sattuisin saamaan sellaisen kämppiksen, jota ei pieni sotku haittaa.
        Tällä hetkellä voisin ottaa alivuokralaisen vain tutuista. Olen niitä yrittänyt houkutella, mutta kun niin moni on tottunut asumaan "ylellisesti" yksin. Monella ei ole kaipuuta takaisin kimppakämppäelämään.

• Seurakunnalta

kannattaa ainakin kysyä, sillä seurakunnan diakoniatyöstäkin voidaan antaa joskus myös rahallista tukea.

• En tiedä, MITÄ TEEN! Töitä olisi melkein joka päivälle, mutta kun eivät ole HSL:n alueelta!!!!! Eli minulla olisi oltava auto, jotta voisin noita töitä ottaa vastaan.
      Tehtävät tulevat yleensä päivän varotusajalla, jopa kyseisen päivän aamuna.
      Tänäänkin olisi ollut yksi keikka yhdessä kivassa työpaikassa, jossa olen aikoinani ollut. Silloin kun sain vielä omistaa autoa ja terveys ei pragannut. Se oli elämäni huippuaikoja. Tänään olisi ollut keikka sinne! Mutta ei sinne jalan mennä! Taloudellinen tilanteeni kuitenkin vaatii sitä, että töitä olisi tehtävä, en täältä suosta muuten nouse IKINÄ!!!! Kun en ole kerta oikeutettu tukiinkaan.
      Arvatkaa riepooko tällainen!

Autosäästöni ovat huvenneet kaikki ja nyt tilini on täysin nollissa! En tiedä, itkeäkö vai nauraa, tää ei voi mennä näin. Minulla oli tarkoitus säästää rahaa autoon niin, että keväällä olisi mahdollisuus sellainen hankkia. Toisaalta vaikka olisin ne tuet, joihin olisin oikeasti oikeutettu ja säästämäni rahat olisivat kasassa, mulla olisi sitä jokatapauksessa vain 2000 euroa.. Ensihätään silläkin olisi jonkinlaisen autorämän saanut ostettua. Nyt en voi ostaa edes sitä ruokaa! Eilinen leipäjono oli pettymys. Mulle riitti vain huulirasvapuikko kahden tunnin jonottelun jälkeen.

Huomenna lääkärinaika. Aion siellä kertoa tilanteeni, vaikka en enää usko, että nousen täältä...

• jannu38

Kirjoitit että. -->Toisaalta yhden uskovaisen kanssa tästä puhuin, niin se totesi, ettei kannata pelästyä.... Että voi olla huoleti, että Jumala pitää huolen vaikeinakin aikoina.<-- Minä oon entinen Uskovainen ja onko se jumala minusta huolen pitäny kun oon kieltäny uskoni. ja moni muukin tuntemani ihminen pitikö jumala huolen heistäkin. Kyllä pitää Huolen ja pelastaa. mutta ei silleen kuin vanhoillislestadiolaiset kuvittelee. Helvettiä eikä taivasta ole eikä jumala tuomitse ketään.

• " Kyllä pitää Huolen ja pelastaa. mutta ei silleen kuin vanhoillislestadiolaiset kuvittelee. Helvettiä eikä taivasta ole eikä jumala tuomitse ketään."

Mistä sinä tiedät? Oletko käynyt kuoleman rajan toisella puolella?
        Jos taivasta ja helvettiä ei ole, niin mitä sitten mielestäsi tuo pelastaminen tarkoittaa? Pelastaa miltä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      76
      2691
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      276
      1539
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1497
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1341
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      399
      1301
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      385
      1246
    7. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      997
    8. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      889
    9. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      254
      812
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      316
      805
    Aihe