Bruce huono. Rocna huippu

berttirocna

69

4303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HullunHalpaa
    • Höttömuta_pohja

      Ikivanha testi. Tätäkin testiä pitää lukea oikein, kuten kaikkia testejä.

      Miten on raati, onko Suomessa kovin useissa paikoissa pehmeä tai edes hiekkapohja? Onko Suomessa kovin usein vuorovesivirtauksia?

      • edullisesti

        On saaristomerellä useimmiten joko savea tai hiekkaa...virtauksia ei ja useinmiten tuulikin tyyntyy yöksi. Toisaalta tulen muutoksia 180° silloin tällöin.


      • 8_metriä_ketjua
        edullisesti kirjoitti:

        On saaristomerellä useimmiten joko savea tai hiekkaa...virtauksia ei ja useinmiten tuulikin tyyntyy yöksi. Toisaalta tulen muutoksia 180° silloin tällöin.

        Niin, savea eli mutaa se on, ei hiekkaa. Ajattelin vain, kun nuo testit yleensä tehdään hiekkapohjalla ja testeihin (ulkolaisiin) kuulu myös tuo vuorovesien aiheuttama ankkurin irtoaminan ja udeleen kaivautuminen. Kannattako niitä testejä uskoa orjallisesti ja pistaa rahaa järkyttävä määrä kun testit ei kuvaa Suomen oloja.

        Omassa noin 9 tonnin veneessä on keulassa 15 kg:n Bruce ja perässä 15 kg Bilteman kopio. Ankkuroidun yöksi joka vuosi yli sata kertaa, yleensä tosin peräankkuriin ja keula maihin. Mutta ehkä 10-15 kertaa vapaaseen veteen keula-ankkuriin. Sen lisäksi ankkuroidun noin 25-35 kertaa vuodessa vapaaseen veteen päivllä 3-4 tunniksi. Kertaakaan ei ole ankkuri pettänyt 20 vuoden aikana.

        Jos lähtisin Karibialle, CQR:ää en ottaisi kun se ei ole siellä pynyt kunnolla (vuokraveneillä). Varmaan sitten pitäisi hankki Rocna.


      • Eipidäkovinhyvin

        Erikoista, itsellä luistaa 10 kg Bilteman Bruce-kopio 6,5 tonnin veneessä monta kertaa kesässä kun perä on ankkurissa ja keula maissa. Ei siihen vaadita kovinkaan ihmeellistä sivutuulta. Tyypillisesti lähistöllä olevat muutkin veneet alkavat samoissa oloissa säätämään ankkureitaan ja vaihtamaan ankkuripaikkaa. Ankkuriköytenä on lyijyköysi, läsin kun nostaa, ei viitsi ketjua käyttää. Viittaako nimimerkkisi ketjun pituuteen ?


      • 8_metriä_ketjua
        Eipidäkovinhyvin kirjoitti:

        Erikoista, itsellä luistaa 10 kg Bilteman Bruce-kopio 6,5 tonnin veneessä monta kertaa kesässä kun perä on ankkurissa ja keula maissa. Ei siihen vaadita kovinkaan ihmeellistä sivutuulta. Tyypillisesti lähistöllä olevat muutkin veneet alkavat samoissa oloissa säätämään ankkureitaan ja vaihtamaan ankkuripaikkaa. Ankkuriköytenä on lyijyköysi, läsin kun nostaa, ei viitsi ketjua käyttää. Viittaako nimimerkkisi ketjun pituuteen ?

        Mielestäni 10 kiloinen on liian pieni. Ei se riitä edes Kulkuri 34:lle joka on venettäsi kevyempi eikä juuri tuulikuormaa ainakaan enempää. Myös ketjua tulee olla kohtuu paljon.

        Oletko muuten varma että ankkuri luistaa, ettei köyden löysät vaan anna myöden.


    • edullisesti

      Tilasin juuri englannista forstress ankkurin peräankkuriksi. Vaikka ei pärjännyt suomalaisen venelehden testissä, mutta useassa ulkomaalaisessa testissä aika hyvin, "kumma juttu" sinänsä.

      • Mullakin om sellainen peräankkurina. Sen huono puoli on, että keula-ankkurina se menettää otteensa tuulen kääntyessä, mutta peräankkurille ei pitäisi tuollaista tulla eteen. Saaristomerellä on paljonkin pehmeitä pohjia. Saarten väleissä on yleensä mutaa ja savea.


      • edullisesti
        Bossu kirjoitti:

        Mullakin om sellainen peräankkurina. Sen huono puoli on, että keula-ankkurina se menettää otteensa tuulen kääntyessä, mutta peräankkurille ei pitäisi tuollaista tulla eteen. Saaristomerellä on paljonkin pehmeitä pohjia. Saarten väleissä on yleensä mutaa ja savea.

        juu, pelkäksi perä/varppaus ankkuriksi, keulilla 25kg delta 10mm kettinkiä 60m.

        Tuon keveys houkutteli, kun ei ankkuripeliä takana. N.7 kg fx23 ankkurin pitäisi riittä 40 jalkaisen pitelemiseen ohjeen mukaan, köytenä 16mm lyijytäyte, ajattelin olla laittamatta ketjua. Ulkomaalaisilla sivuilla moni suosittelee pidempää n.4m kettinkiä pidon varmistumiseksi? Aika näyttää onko hyvä ja jollei pidä myyn tai heitän "vesilintua". Ketjua en haluaisi, koska siitä tulee melkoinen sotku ja ikävä nostaa, painoköysi mukavampi.

        Mulla ollut Bruce kopio 10kg lyijy täyte köydellä, ja melko hyvin pitänyt, tosin jos tuuli alkanut osumaan yli 6 m/s ankkuripaikkaan jossa keula maissa, olen vaihtanut paikkaa.

        Onko sinulla ketju?
        Onko sinulla ollut ongelmia kaivautumisen suhteen, siis onko ollut ongelmia, että olosi kaivautunut syvälle?
        Valitsitko ankkurin koon FX taulukosta omaan kokoosi vai yhden isomman?
        Onko sinulla ne "mud palm" osat ankkurissasi?
        Oletko pitänyt kumpaa kulmaa ankkurissa täällä meidän vesillä?

        Jos jaksat vastata, niin kiitos!


      • edullisesti kirjoitti:

        juu, pelkäksi perä/varppaus ankkuriksi, keulilla 25kg delta 10mm kettinkiä 60m.

        Tuon keveys houkutteli, kun ei ankkuripeliä takana. N.7 kg fx23 ankkurin pitäisi riittä 40 jalkaisen pitelemiseen ohjeen mukaan, köytenä 16mm lyijytäyte, ajattelin olla laittamatta ketjua. Ulkomaalaisilla sivuilla moni suosittelee pidempää n.4m kettinkiä pidon varmistumiseksi? Aika näyttää onko hyvä ja jollei pidä myyn tai heitän "vesilintua". Ketjua en haluaisi, koska siitä tulee melkoinen sotku ja ikävä nostaa, painoköysi mukavampi.

        Mulla ollut Bruce kopio 10kg lyijy täyte köydellä, ja melko hyvin pitänyt, tosin jos tuuli alkanut osumaan yli 6 m/s ankkuripaikkaan jossa keula maissa, olen vaihtanut paikkaa.

        Onko sinulla ketju?
        Onko sinulla ollut ongelmia kaivautumisen suhteen, siis onko ollut ongelmia, että olosi kaivautunut syvälle?
        Valitsitko ankkurin koon FX taulukosta omaan kokoosi vai yhden isomman?
        Onko sinulla ne "mud palm" osat ankkurissasi?
        Oletko pitänyt kumpaa kulmaa ankkurissa täällä meidän vesillä?

        Jos jaksat vastata, niin kiitos!

        Olen ollut tyytyväinen. Fx23 minullakin 9-tonnisessa veneessä, eli suunnilleen taulukon mukaan. Ketjua on 5 metriä, 18mm narua 40m. Rymättylän kirkonkylän laiturissa ei pitänyt ollenkaan, kun pohja oli ihan pehmeä. Silloin olisi tarvittu painava ankkuri. Muuten on aina pitänyt. Joskus tuuli takaa 12 m/s läpi yön ja veneeseen osui 30-40-senttiset aallot, mutta hyvin pysyi. Ei ole mud palmeja. Joskus tulee savea mukana kauhea klimppi. Se on kyllä mukava, kun ankkuri painaa 7 kg eikä 17. Jenkeistä löytyi hela, johon sen alapään sai kiinni kanteen säilytystä varten, mutta sellaisen saa tehtyä itsekin vaikka puusta, kun vähän miettii.


      • edullisesti
        Bossu kirjoitti:

        Olen ollut tyytyväinen. Fx23 minullakin 9-tonnisessa veneessä, eli suunnilleen taulukon mukaan. Ketjua on 5 metriä, 18mm narua 40m. Rymättylän kirkonkylän laiturissa ei pitänyt ollenkaan, kun pohja oli ihan pehmeä. Silloin olisi tarvittu painava ankkuri. Muuten on aina pitänyt. Joskus tuuli takaa 12 m/s läpi yön ja veneeseen osui 30-40-senttiset aallot, mutta hyvin pysyi. Ei ole mud palmeja. Joskus tulee savea mukana kauhea klimppi. Se on kyllä mukava, kun ankkuri painaa 7 kg eikä 17. Jenkeistä löytyi hela, johon sen alapään sai kiinni kanteen säilytystä varten, mutta sellaisen saa tehtyä itsekin vaikka puusta, kun vähän miettii.

        Kiitti!

        Nykyään Fortress toimittaa nuo mud palmit kaikkien ankkureiden mukana ja suositus on, että olisivat aina kiinni ankkureissa. Kuulemma saa pyytää tehtaalta postikulujen hinnalla jos kiinnostaa, mutta kokemuksesi perusteella ei tarvetta...Kevään odotteluja

        Olikohan sulla rymätylä casessa ankkurinkulma sillä pienemmällä eli tappi ylemmässä reiässä? Ymmärtääkseni vetulassa tappi lapoineen tiputetaan siirretään alempaan reikään ja lapakulma suurenee ja pito on taas tautinen?


      • edullisesti kirjoitti:

        Kiitti!

        Nykyään Fortress toimittaa nuo mud palmit kaikkien ankkureiden mukana ja suositus on, että olisivat aina kiinni ankkureissa. Kuulemma saa pyytää tehtaalta postikulujen hinnalla jos kiinnostaa, mutta kokemuksesi perusteella ei tarvetta...Kevään odotteluja

        Olikohan sulla rymätylä casessa ankkurinkulma sillä pienemmällä eli tappi ylemmässä reiässä? Ymmärtääkseni vetulassa tappi lapoineen tiputetaan siirretään alempaan reikään ja lapakulma suurenee ja pito on taas tautinen?

        En ole sitä kulman säätöä ikinä kokeillut. Se olisi voinut vaikuttaa Rymättylässä, mutta rannassa ja laiturilla oli käynnistymässä jotkut vuosittaiset ryyppyjuhlat, joten jäin mielellään keula-ankkurin varaan redille, koska olin lasten kanssa reissussa.


      • hyvä-peräankkuri

        Vakavasti harkinnassa on vaihtaa veneen perässä Danforth Fortessiksi. Säilytyspaikka kun on säilytyslokeron pohjalla, eikä kaiteessa, joten painolla on merkitystä. Peräankkurina Danforth on pettänyt vain kalliopohjalla. Pahimmillaan se on pitänyt veneen ollessa laiturin päässä sivutuulessa, kun pitkään kestänyt ukkospuuska siirsi Naantalin vieraslaituria. Omaan ankkurointiin silloin luotin, mutta pehmeän tuntuiset laituriparrut arveluttivat. Ankkurin irrotus pohjasta vaati kyllä sekä vinssin että koneen käyttöä ja mukana tullut mutapaakku oli mahtava.


      • edullisesti
        Bossu kirjoitti:

        En ole sitä kulman säätöä ikinä kokeillut. Se olisi voinut vaikuttaa Rymättylässä, mutta rannassa ja laiturilla oli käynnistymässä jotkut vuosittaiset ryyppyjuhlat, joten jäin mielellään keula-ankkurin varaan redille, koska olin lasten kanssa reissussa.

        Testien mukaan löysemmässä savessa tuplaa pidon, kun asentaa sen siihen toiseen reikään, jossa levyt aukeavat enemmän, se on sitten eri juttu jos jaksaa alkaa ruuvailemaan...


    • muttamuttahöttö

      Montako vuotta vanha on ikivanha ja kuinka testejä luetaan oikein?
      Kipparilehden testi reilun vuoden vanha ja pari muuta vähän vanhempaa. Tuohan on oikeastaan vaan osoitus että laatu on säilyny.
      suomesta löytyy pohjamateriaalia joka lähtöön ja veneilyä harrastetaan muuallakin suomessa, suomalaisetkin.

    • Vanhanaikainenmerimies

      Miksi hankkia uusi ankkuri ? Jokaisessa uudessa veneessä ankkuri sisältyy venen hintaan ja käytetyissä useampi ankkuri yleensä. Nykyään erittäin harva purjehtia ankkuroi veneensä yöksi luonnonsatamiin. Kyllä se "ankkuripaikka" on vierasvenesatamassa, mitä lähempänä ravintolaa sitä parempi ankkuripaikka, näin se vaan on. Moottorilla ajetaan kilpasilla jo klo 14-15 aikaan lähimpään vieraslaituriin jotta varmasti paikka löytyy. Tällaisissa veneissä ankkuri(t) ovat vaan haitallinen lisäpaino. Kun viime syksynä kävin Helsingholmassa niin vieressä oli komea Finngulf 37. Kysyin siinä että tuolla veneellä varmaan on komea purjehtia niin vaimo ehtii vastaamaan että ei oikein tiedetä kun moottorilla ajelemme. Hänen miehensä siinä jääkylmän katseen vaimoonsa heitti ja tokaisi heti päälle että olemmehan ainakin kolme kertaa tänä kesänä purjehtinut rullafokalla ja lujaa kulkii vene. Että silleen.

      • Multakin Nauvoon tullessa joskus kysyttiin, osaanko käyttää ankkuria, kun poijupaikat oli täynnä. Justiinsa...


    • Faginfakta

      Youtubessa tuotemerkkien tekemät omat "puolueettomat" vertailutestit toisten merkkien kanssa on hauskaa katseltavaa. Oma voittaa aina ja ihan video materiaalin osoittaman faktan kera :)

    • PianoaJaKettinkiä

      Ankkureisa on eroja, mutta niin on akkuroijissakin.
      Hyvän ja huonon ankkurin eron saa kuitattua usein pistämällä muutaman metrin enemmän kettinkiä ulos ja ostamalla muutaman kilon painavamman ankkurin.

      En ole vielä nähnyt vertailua, jossa kokeiltaisiin mikä on halvin yhdistelmä riittävän hyvään ankkurointiin. Se saattatsi hyvinkin löytyä halvasta ja painavasta kopioankkurista ja pitkästä kettingistä.

      Jos kuitenkin haluaa helposti käsiteltävän kevytankkurin, täytyy rahaa laittaa likoon jo siksi, että materiaali on riittävän lujaa. Kokonaan hajonnutta ankkuria en ole koskaan nähnyt (ne on varmaan pohjassa), mutt kotipihallakin on yksi vääntynyt halpiskopio.

    • TerävyysRatkaisee

      Alkuperäinen galvanoitu bruce on selvästi parempi kuin jäljitelmät. Alkuperäisessä galvanointi on tasaisempaa ja kärjet terävämmät. Se leikkautuu paremmin saveen. Rocna on hyvin teräväkärkinen galvanoituna ja rosreisena. Minkä tahansa rosterisen voi itsekin tarvittaessa teroittaa vaikka joka kevät. Galvanoidun ankkurin jälkikäteen teroitus on haasteelisempi operaatio ruostumisen takia.

      • Käyppä_katsomassa

        Ai ettei Bilteman kopio kaivaudu Suomalaiseen mutapohjaan. Oletko käynyt katsomassa tilannetta pohjassa?

        Minä olen, tässä jokunen kuva:

        http://aijaa.com/XAZIeV

        Bilteman kopio on aina kaivautunut kun on vain mahdollisuus. Bruce kaivautuu yhtä huonosti kivikovaan pohjaan. Mutta mutapohjassa ei ole eroja. Ankkurin lapion leveydellä on merkitys mutapohjassa pysymisessä. Mutapohjakuvassa 8 tonnin vene vetää 15 kilosta bilteman Bruce kopiota Saarisomeren tyypillisessä pohjassa. Kivipohja on Suomelahdelta ja vain 5 kg ankkuti ja 200 kg:n vene.


      • TerävyysRatkaisee

        Ei ollut kyse, etteikö kopio kaivautuisi, vaan että terävämpi kaivautuu nopeammin ja helpommin.


      • Käyppä_katsomassa kirjoitti:

        Ai ettei Bilteman kopio kaivaudu Suomalaiseen mutapohjaan. Oletko käynyt katsomassa tilannetta pohjassa?

        Minä olen, tässä jokunen kuva:

        http://aijaa.com/XAZIeV

        Bilteman kopio on aina kaivautunut kun on vain mahdollisuus. Bruce kaivautuu yhtä huonosti kivikovaan pohjaan. Mutta mutapohjassa ei ole eroja. Ankkurin lapion leveydellä on merkitys mutapohjassa pysymisessä. Mutapohjakuvassa 8 tonnin vene vetää 15 kilosta bilteman Bruce kopiota Saarisomeren tyypillisessä pohjassa. Kivipohja on Suomelahdelta ja vain 5 kg ankkuti ja 200 kg:n vene.

        Hyvät kuvat, kiitos!


    • seppomartti

      Fortress on minusta ihan tarkka Danforth -kopio, ainakin kuvista katsottuna. Ne kopiot, joista puuttuu pitkä vaakatangot ovat huonoja kun pääsevät kallistumaan. Danforth ja ilmeisesti Fortress pitävät hyvin pehmeässä muttei kivikossa tai leväpohjassa. Eivätkä kiinnity uudelleen irrottuaan. Ankkurin irtoaminen ei Suomessa ole suuri ongelma mutta viime vuonna irtosi Välimerellä tuulen käännyttyä yöllä. 8m syvyydessä oli 40-50m kettinkiä (10mm) eikä Delta kiinnittynyt uudelleen vaan heräsimme ajelehtimassa. Harvinaista jos ankkurin kiinnittyminen on varmistettu ajamalla pakilla ja/tai snorklaamalla, mutta liittyy tuulen kääntymiseen.
      Yllä pohdiskelu " 4m kettinkiä pidon varmistamiseksi" on turhaa, pito ei muutu. Lyhyt kettinki voi vähentää köyden kulumista kivikossa tai koralleissa. Siihenkin tarkoitukseen kannattaa valita pidempi (20m?). Kirkkaassa vedessä näkyy jäljet pohjassa veneen heijatessa ankkurissa. Liikeradat ovat pitkiä.

      • Toinenjoku

        Sanokaas mikä ankkuri pitää täällä Selkämeren kivikko pohjilla, Kustavin ja Reposaaren välillä. Harvemmin olen löytänyt mutapojaa.


      • ankkurista
        Toinenjoku kirjoitti:

        Sanokaas mikä ankkuri pitää täällä Selkämeren kivikko pohjilla, Kustavin ja Reposaaren välillä. Harvemmin olen löytänyt mutapojaa.

        Tupla painoinen suositeltuihin verrattuna pitää jo kohtuullisesti ja painoltaan kolminkertainen pitää vieläkin paremmin. Laivoilla ei ole ongelmia pidossa suositellunkaan kokoisella ankkurilla.


      • Fortress muuten perustuu samaan toimintaan kuin Danforth, mutta se on jostain erikoisesta alumiiniseoksesta, joka tekee siitä kevyen mutta kestävän. Noissa ankkureissa on aika pieniä yksityiskohtia, joilla on merkitystä lopputulokseen, esim. optimoitu varren ja lapojen kulma, deltoissa on painotettu kärki jne. Voi olla vaikea kopioida.


      • Kivikko_
        Toinenjoku kirjoitti:

        Sanokaas mikä ankkuri pitää täällä Selkämeren kivikko pohjilla, Kustavin ja Reposaaren välillä. Harvemmin olen löytänyt mutapojaa.

        Tukkiankkuri. Riittävän painava. Ainoa sopiva pohja tukkiankkurille.


    • seppomartti

      Fischerman

    • JaakoViisi

      Minusta Suomen oloihin ylivoimaisesti varmin ratkaisu on porakoneella pohjaan ja sieltä pois ruuvattava malli. Toki siinä on syvyysrajoitus, joka on neljä metriä, koska pitemmälle putki ei yllä, mutta jos tahtoo varman ankkurin, niin se toimii.

      Myös pois ruuvaaminen on helppoa. Ei tarvitse säätää ja varmasti irtoaa.

    • Villahousut23

      Miula on 15 kg levyankkuri...viime kesänä tuli Jungfrusjäristä ankkurin mukana puolet saarta...niin hyvin pittää!

    • bruce_hyvä_yleisankkuri

      Kopio Brucet (10 ja 15 kg) ovat pitäneet hyvin ja tarttuneet nopeasti Suomi-Ruotsi vesillä. Pikkuveneessä on kevyempi (en muista kimäärää) ja se on epävarmempi tarttumaan. Nuo kopiobrucet ovat myös aika hyvin lähteneet irti, kunhan veneen ajaa ihan päälle. Brucen ehdoton etu on myös yksiosaisuus. Paljon helpompi käsitellä kuin moneen suuntaan liikkuvat.

      • mieluummin.taittuva

        Bruce on kyllä yksiosainen, mutta muodoltaan niin vaikea, että käsittely ja varsinkin varastointi on vaikeaa.


      • seppomartti

        CQR on kaksiosainen ja samat säilömisongelmat ja keskinkertaiset pito-ongelmat kuin Brucessa. Fisherman ja Danforth ovat kaksiosaisia ja helpompia säilöä. Ei taida liittyä osien lukumäärää. Jos säilöö.ankkurin keulaan niin ei ole merkitystä.


      • mieluummin.taittuva
        seppomartti kirjoitti:

        CQR on kaksiosainen ja samat säilömisongelmat ja keskinkertaiset pito-ongelmat kuin Brucessa. Fisherman ja Danforth ovat kaksiosaisia ja helpompia säilöä. Ei taida liittyä osien lukumäärää. Jos säilöö.ankkurin keulaan niin ei ole merkitystä.

        Ei ainakaan mun ankkuriboksiin mahdu CQR:ää vastaavaa Brucea. CQR:n nivel auttaa selvästi stuuvauksessa. Danforth on lättänä ja vie vähän tilavuutta, mutta vaatii pinta-alaa.


      • seppomartti
        mieluummin.taittuva kirjoitti:

        Ei ainakaan mun ankkuriboksiin mahdu CQR:ää vastaavaa Brucea. CQR:n nivel auttaa selvästi stuuvauksessa. Danforth on lättänä ja vie vähän tilavuutta, mutta vaatii pinta-alaa.

        Hankaluus syntyy ehkä siitä, että nimestään huolimatta ankkuriboksiin säilötään vain kettinki ja ankkurin paikka on ankkuripelissä keulassa. Silloin ongelma on ratkaistu. Jos käsillä pystyy nostamaan ankkurin boksista kaiteen alta köyttöön niin sitten taas on niin pieni ankkuri, että kaikki mahtuu normaaliin ankkuriboksiin.


      • mieluummin.taittuva
        seppomartti kirjoitti:

        Hankaluus syntyy ehkä siitä, että nimestään huolimatta ankkuriboksiin säilötään vain kettinki ja ankkurin paikka on ankkuripelissä keulassa. Silloin ongelma on ratkaistu. Jos käsillä pystyy nostamaan ankkurin boksista kaiteen alta köyttöön niin sitten taas on niin pieni ankkuri, että kaikki mahtuu normaaliin ankkuriboksiin.

        Minä pidän keulan puhtaana, enkä tarkoita puhtaalla mutaa tai muuta likaa. Kisassa ankkuri viedään sitten vielä ankkuriboksia kauemmas keulasta. Jos jaksaa nostaa ankkurin ketjuineen merestä, jaksaa takuulla nostaa ne erikseen ankkuriboksista. Kaiteen ali pujotusta ei tietenkään tarvitse tehdä.


      • seppomartti
        mieluummin.taittuva kirjoitti:

        Minä pidän keulan puhtaana, enkä tarkoita puhtaalla mutaa tai muuta likaa. Kisassa ankkuri viedään sitten vielä ankkuriboksia kauemmas keulasta. Jos jaksaa nostaa ankkurin ketjuineen merestä, jaksaa takuulla nostaa ne erikseen ankkuriboksista. Kaiteen ali pujotusta ei tietenkään tarvitse tehdä.

        Ankkurini ja ketju paina ad 160-170kg, ei oikein hauis riitä. Jos kanniskelee käsivoimin ankkuria niin menee hankalaksi mutta pikkuankkureilla on tietenkin mahdollista. "Kaiteen ali pujotusta ei tietenkään tarvitse tehdä."? Ylikö pistät?.
        Alla mainitaan SPADE. MInusta se oli ranskalainen kun 2016 ostin. Suomesta ei saa?


      • Tunari1
        mieluummin.taittuva kirjoitti:

        Minä pidän keulan puhtaana, enkä tarkoita puhtaalla mutaa tai muuta likaa. Kisassa ankkuri viedään sitten vielä ankkuriboksia kauemmas keulasta. Jos jaksaa nostaa ankkurin ketjuineen merestä, jaksaa takuulla nostaa ne erikseen ankkuriboksista. Kaiteen ali pujotusta ei tietenkään tarvitse tehdä.

        Olin kerran "gastina" eräässä "kisassa" Välimerellä ja siellä kaikki laskivat ankkurin ketjuineen satamaan laituripaikalle ja naru ketjun päästä laiturille. Kätevästi pari sataa kiloa painoa pois keulasta kisan ajaksi.


      • mieluummin.taittuva
        seppomartti kirjoitti:

        Ankkurini ja ketju paina ad 160-170kg, ei oikein hauis riitä. Jos kanniskelee käsivoimin ankkuria niin menee hankalaksi mutta pikkuankkureilla on tietenkin mahdollista. "Kaiteen ali pujotusta ei tietenkään tarvitse tehdä."? Ylikö pistät?.
        Alla mainitaan SPADE. MInusta se oli ranskalainen kun 2016 ostin. Suomesta ei saa?

        Minulla vain 8 m paksuhkoa ketjua CQR:n perässä. Se yhdistelmä todellakin nostetaan ja lasketaan kaiteen yli. Jos tarkoitus olisi lähteä vaikkapa Välimerelle, olisi ankkurikalusto toisenlainen, näillä pärjää hyvin meikäläisittäin pahemmassakin paikassa.


    • Välimerellä

      Pari vuotta sitten yritin selvittää kansainvälisistä vene-lehdistä ankkuritestejä. Niissä Spade-ankkuri Australiasta oli lähes poikkeuksetta "paras" ja hinta "korkein". CQR ei toimi ainakaan meillä Välimerellä. Bruce parempi, mutta "suojattomassa" yö-ankkuroinnissa pakko käyttää molempia ja välillä sekään ei riitä.

      • Oc_46

        Aika lailla samoja kokemuksia ankkureista Välimerellä on minullakin, ankkuri on vaihtunut noin 5 v välein, CQR -> Bruce -> Delta -> Rocna.

        Ankkurien pureutuminen ja pitokyky on kehittynyt mahtavasti viimeisten 10-20 v aikana, vanhat suosikit ovat yhtä hyviä kuin ennenkin, mutta eivät pärjää uusille.

        Uudet Rocna ja Spade kääntyvät heti oikein päin ja pureutuvat yleensä oman pituutensa matkalla. Näissä se aura on käännetty nurinpäin, siis siivet lähtevät eteen ja ylöspäin.
        http://2.rocna.com/sites/default/files/rocna-fisherman-galv.jpg
        Tuo muotoilu kai auttaa, että tuulen kääntyessä ja vedon tullessa sivulta ankkurin ote ei hetkeksikään irtoa.

        Vanhemmissa suosikeissa Delta ja CQR aura on normaalisti siivet alas ja taakse, pureutuminen vie pitemmän matkan eikä aina onnistu, Delta voi asettua ylösalaisin ja pysyä niin, CQR:n aura laahaa joskus poikittain pohjaa pitkin.
        https://newcontent.westmarine.com/content/images/catalog/full/5440516.jpg

        CQR:n aikalainen Bruce ei pureudu pohjaan yleensä ollenkaan, jos pohjassa on kasvillisuutta, Brucen keulaosasta puuttu kärki, joka leikkautuisi pohjaruohon läpi. Ensimmäiset Brucet taisi olla jättimäisiä öljylauttojen ankkureita, tonnien painolla varmasti pureutui.

        Nykyiset monet Bruce-kopiot ovat alkuperäisiä selvästi huonompia, etureunaa ei ole teroitettu eikä laite tahdo pureutua millään vähänkään kovempaan hiekkapohjaan, vähäinenkin ruohomatto on ylivoimainen este. Alkuperäisessä keskisiipi on viistetty alapuolelta, reunasiivet yläpuolelta, monissa kopioissa kaikki pyöreäreunaisia tai väärin viistetty.


      • seppomartti

        Samoja kokemuksia kuin Oc 46, samat ankkurit, paitsi uusin on Spade. Danforthin olen säilyttänyt varalla pehmeää pohjaa varten silloin harvoin kuin olen käyttänyt kahta ankkuria keulassa.


    • Ankiomos

      Mikä koko keula-ankkurille kun vene painaa vähän yli kuusi tonnia? Olen ajatellut Levmarin Deltaa tai sen kopiota.

      • seppomartti

        Yli 10v Deltaa käyttäneenä valitsisin 15kg ja suomityyliin hieman kettinkiä paljon köyttä. Muttei ole kaikkein luotettavin. Itämeren ulkopuolelle valitsisin 20kg ja 60-70m kettinkiä 40m nylonköyttä.


    • ariel371

      Liki 10 tn. veneessä 15 kg takorosteri-Bruce on pitänyt joka paikassa kun sen perässä on 8 mm. ketjua 40 metriä. Ankkuri on Välimerellä saatava pudotetuksi hiekkaan, se ei mene kasvuston läpi yhtään. Suomessa Bruce toi aina mukanaan saviklöntin ylös nostossa. Bruce ei siten tartu uudellee jos se rekaa.
      8mm ketju on mahdollisesti liian kevyt, vene seilaa eestaas tuulisemmalla ankkuripaikalla. Liina ajaa asiansa vain peräpoijussa ja se siltikin kannattaa korvata köydellä.
      Ankkuriliina on huono. Ankkurin perässä ei oikein riitä edes se 5m ketjua koska liina ei vaimenna nykäyksiä.
      Valuankkuri on syytä ottaa taottua isompana, koska ankkurin varren katkeamisriski on kivikossa veneen tempoillessa aina läsnä.

      • seppomartti

        Vaihto 8mm:stä 10mm:iin ei vähennä heijaamista tai poista nykäyksiä.
        Alumiinisten levyankkurien rikkoontumisesta testitilanteessa olen lukenut. Ankkurin varren katkeamisesta en ole kuullut koskaan. Onko muilla kokemusta tai havaintoja moisesta riskistä?


      • Oc_46
        seppomartti kirjoitti:

        Vaihto 8mm:stä 10mm:iin ei vähennä heijaamista tai poista nykäyksiä.
        Alumiinisten levyankkurien rikkoontumisesta testitilanteessa olen lukenut. Ankkurin varren katkeamisesta en ole kuullut koskaan. Onko muilla kokemusta tai havaintoja moisesta riskistä?

        En tiedä yhtään varren katkeamista, tässä on vanhan Brucen varren taittumisesta kuva
        http://penelope.fi/kesa2008/Bruce.jpg

        Ankkuri on ollut jumissa kivikossa, irrotustapaa en tunne, mutta jos sivulle tempomista olisi ollut enemmän, olisikohan varsi katkennut vai taittunut vaan lisää, en osaa sanoa.


      • infopekka
        Oc_46 kirjoitti:

        En tiedä yhtään varren katkeamista, tässä on vanhan Brucen varren taittumisesta kuva
        http://penelope.fi/kesa2008/Bruce.jpg

        Ankkuri on ollut jumissa kivikossa, irrotustapaa en tunne, mutta jos sivulle tempomista olisi ollut enemmän, olisikohan varsi katkennut vai taittunut vaan lisää, en osaa sanoa.

        Vähän offtopik, mutta mukavasti myös kaikenlaista käytännön informaatiota kuvan sivuilla.


      • Metalliliitto
        Oc_46 kirjoitti:

        En tiedä yhtään varren katkeamista, tässä on vanhan Brucen varren taittumisesta kuva
        http://penelope.fi/kesa2008/Bruce.jpg

        Ankkuri on ollut jumissa kivikossa, irrotustapaa en tunne, mutta jos sivulle tempomista olisi ollut enemmän, olisikohan varsi katkennut vai taittunut vaan lisää, en osaa sanoa.

        Eihän tuo Brucen varsi katkea vaikka taittuisi vielä enemmän. Ei se Bruce mitään ylikovaa metallia ole vaan aika meltoa. Taiouu, mutta ei katkea.


      • jotain.tietävä
        Metalliliitto kirjoitti:

        Eihän tuo Brucen varsi katkea vaikka taittuisi vielä enemmän. Ei se Bruce mitään ylikovaa metallia ole vaan aika meltoa. Taiouu, mutta ei katkea.

        Ymmärtääkseni aito Bruce on taottu, ei valettu. Ja takorauta vääntyy vielä kylmänäkin paljon enemmän kuin kuvan pikku taipuma. Valurauta, tai valuteräskin on paljon hauraampaa ja olisi voinut jo katketakin tuossa. Silti valetun materiaalin ominaisuudet vaihtelevat laajoissa rajoissa. Monet halvat kopiot eroavat alkuperiäsestä nimenomaan valmistusmenetelmän osalta, valu on paljon takomista halvempaa.


      • valettukin.teräs.taipuu
        jotain.tietävä kirjoitti:

        Ymmärtääkseni aito Bruce on taottu, ei valettu. Ja takorauta vääntyy vielä kylmänäkin paljon enemmän kuin kuvan pikku taipuma. Valurauta, tai valuteräskin on paljon hauraampaa ja olisi voinut jo katketakin tuossa. Silti valetun materiaalin ominaisuudet vaihtelevat laajoissa rajoissa. Monet halvat kopiot eroavat alkuperiäsestä nimenomaan valmistusmenetelmän osalta, valu on paljon takomista halvempaa.

        "Valurauta, tai valuteräskin on paljon hauraampaa ja olisi voinut jo katketakin tuossa. Silti valetun materiaalin ominaisuudet vaihtelevat laajoissa rajoissa"

        Valetun materiaalin ominaisuudet vaihtelevat laajoissa rajoissa tunnetulla ja helposti ennakoitavissa olevalla tavalla, eikä todellakaan satunnaisesti.
        Vältä harmaavalurautaa, niin haurausongelmaa ei ole. Toiset valuteräkset pääsevät yli 40% murtovenymiin, ja jotkin valuraudatkin (pallografiitti-) yli 30%.


      • jotain.tietävä
        valettukin.teräs.taipuu kirjoitti:

        "Valurauta, tai valuteräskin on paljon hauraampaa ja olisi voinut jo katketakin tuossa. Silti valetun materiaalin ominaisuudet vaihtelevat laajoissa rajoissa"

        Valetun materiaalin ominaisuudet vaihtelevat laajoissa rajoissa tunnetulla ja helposti ennakoitavissa olevalla tavalla, eikä todellakaan satunnaisesti.
        Vältä harmaavalurautaa, niin haurausongelmaa ei ole. Toiset valuteräkset pääsevät yli 40% murtovenymiin, ja jotkin valuraudatkin (pallografiitti-) yli 30%.

        Juu, kyllä ehkä se kiinalainenkin valimo saattaa tietää, mitää valaa. Mutta tietääkö asiakas tai edes maahantuoja, mitä seosta se valimo on valanut. Sinkityn pinnan läpi et näe mitään, et tosin silmällä erota paljaastakaan pinnasta.


      • valettukin.teräs.taipuu
        jotain.tietävä kirjoitti:

        Juu, kyllä ehkä se kiinalainenkin valimo saattaa tietää, mitää valaa. Mutta tietääkö asiakas tai edes maahantuoja, mitä seosta se valimo on valanut. Sinkityn pinnan läpi et näe mitään, et tosin silmällä erota paljaastakaan pinnasta.

        Sinkityn pinnan läpi en näe sitäkään onko ankkuri valettu vai taottu.
        Testejä voi ostamisen jälkeen tuotteelle tehdä itse tai teettää tai jättää teettämättä.
        Sekä ainetta rikkovia että näytepalaan perustuvia on olemassa sen erottamiseen, onko kyseessä harmaavalurauta vai jokin muu. Eroa on sekä kimmomodulissa että värähtelyn vaimennuksessa huomattavasti.
        Halpaan ankkuriin tuskin monikaan rupeaa testejä tekemään, joten joko ostat vaan sen halvan tai otat mieluummin tunnetun valmistajan merkkituotteen kalliimmalla. Ihan oma valinta.


    • Brucesurething

      Minulla on ainakin 12 kg Bruce (kopio) toiminut todella pitävästi (veneen paino n. 4500 kg). Ostin sen aikoinaan kaverilta 25 markalla. Uskoisin, että suurempi tekijä on ankkuriliinan pituudella....

      • seppomartti

        "todella pitävästi" on testien mukaan korkeintaan keskinkertaisesti. Nykyään on parempia. Jos Bruce hautautuu ankkurisaveen niin pito on hyvä. Mutta jos tuuli kääntyy niin ei varmasti tartu uudelleen koska kauha on täynnä savea. Leväpohjassa eteläisemmillä vesillä ei tartu ja tietenkin kivipohjassa on huono.


      • edullisesti
        seppomartti kirjoitti:

        "todella pitävästi" on testien mukaan korkeintaan keskinkertaisesti. Nykyään on parempia. Jos Bruce hautautuu ankkurisaveen niin pito on hyvä. Mutta jos tuuli kääntyy niin ei varmasti tartu uudelleen koska kauha on täynnä savea. Leväpohjassa eteläisemmillä vesillä ei tartu ja tietenkin kivipohjassa on huono.

        "todella pitävästi" mielestäni käytäntö on noita lehti"huorien" testejä parempi mittari. Kuten "Brucesurething" kirjoitti, niin väliäkö sillä vaikka löytyy tuplasti tai triplasti pitävämpiä, niin hän voi silti luottaa ja ankkuroida turvalisesti.

        Testi vataisuuden lisäksi olen vielä vahvasti eri mieltä kanssasi. kokemus peräisesti Brucella savessa ankkuroituneena ja tuulen kääntämänä ei ole ollut ongelmia. vedän ankkurin aina kone voimalla kiinni ja nuo Brucet ovat joko kääntyneet saven sisällä jos on ollut kovempi tuuli ja pito ei ole helpannut. Myös on käynyt, niin, että ankkuri ei ole kääntyny vaikka tuuli kääntynyt.

        On ankkuri sitten mikä tahansa on hyvän pidon salaisuus riittävästi kettinkiä/köyttä ulos vs syvyys.

        SUOMALAISEN Testin mukaan uusi ankkurini on täysi paska! ei kaivaudu lainkaan tai sitten kaivautuu, niin syvälle, ettei saa pois, kun lapiolla, mielestäni on eri asia ankkuroida auto soramontulla, kuin vetinen sora, hiekka yms merenpohjassa. Ja kaikki veneillet ja ankkuroineet lukuun ottamatta testin tehneitä "lehtihuoria" tietävät miten kaivautunut ankkuri irrotetaan veneen massalla ajamalla ankkuri suuntaa vastaan tai ihan vain nostamalla suoraa ylös ankkripelillä tai seljällä, ei tarvitse sukeltaa lapion kanssa pohjaa kaivamaan...vai onko joku joutunut?

        Lehtihuora=kytköksiä, maasutusta, henkilökohtaisia mielipiteitä, vaikutetaan mikä ja kuka voittaa ja millä mainosbudjetilla mediakonsernin palveluita käyttää.

        Aika näyttää miten Fortress toimii, maailmalta paljon käyttäjiltä kehuja siihen tarkoitukseen mihin sen ostin, eli suoraan vetoon.


      • seppomartti
        edullisesti kirjoitti:

        "todella pitävästi" mielestäni käytäntö on noita lehti"huorien" testejä parempi mittari. Kuten "Brucesurething" kirjoitti, niin väliäkö sillä vaikka löytyy tuplasti tai triplasti pitävämpiä, niin hän voi silti luottaa ja ankkuroida turvalisesti.

        Testi vataisuuden lisäksi olen vielä vahvasti eri mieltä kanssasi. kokemus peräisesti Brucella savessa ankkuroituneena ja tuulen kääntämänä ei ole ollut ongelmia. vedän ankkurin aina kone voimalla kiinni ja nuo Brucet ovat joko kääntyneet saven sisällä jos on ollut kovempi tuuli ja pito ei ole helpannut. Myös on käynyt, niin, että ankkuri ei ole kääntyny vaikka tuuli kääntynyt.

        On ankkuri sitten mikä tahansa on hyvän pidon salaisuus riittävästi kettinkiä/köyttä ulos vs syvyys.

        SUOMALAISEN Testin mukaan uusi ankkurini on täysi paska! ei kaivaudu lainkaan tai sitten kaivautuu, niin syvälle, ettei saa pois, kun lapiolla, mielestäni on eri asia ankkuroida auto soramontulla, kuin vetinen sora, hiekka yms merenpohjassa. Ja kaikki veneillet ja ankkuroineet lukuun ottamatta testin tehneitä "lehtihuoria" tietävät miten kaivautunut ankkuri irrotetaan veneen massalla ajamalla ankkuri suuntaa vastaan tai ihan vain nostamalla suoraa ylös ankkripelillä tai seljällä, ei tarvitse sukeltaa lapion kanssa pohjaa kaivamaan...vai onko joku joutunut?

        Lehtihuora=kytköksiä, maasutusta, henkilökohtaisia mielipiteitä, vaikutetaan mikä ja kuka voittaa ja millä mainosbudjetilla mediakonsernin palveluita käyttää.

        Aika näyttää miten Fortress toimii, maailmalta paljon käyttäjiltä kehuja siihen tarkoitukseen mihin sen ostin, eli suoraan vetoon.

        Käytän edelleen veneessäni lähes 20v vanhaa originaalia Brucea ja 10mm kettinkiä 60m. Ja erikoistilanteissa vielä vanhempaa Danforthia, minkä kopio Fortress on. Eli ovat tuttuja vuosikymmenten ajalta. Testien tuloksia en rupeaisi omien kokemusten perusteella mitätöimään. Niissähän pyritään vertailemaan eri ankkurien välisiä ominaisuuksia keskenään mahdollisimman vakioiduissa olosuhteissa. Siihen me käyttäjät emme pysty ja huorittelu on turhaa. Bruce ei pärjää kärkisijoille mutta silläkin voi ankkuroida.


      • VaikkaNäin22
        seppomartti kirjoitti:

        Käytän edelleen veneessäni lähes 20v vanhaa originaalia Brucea ja 10mm kettinkiä 60m. Ja erikoistilanteissa vielä vanhempaa Danforthia, minkä kopio Fortress on. Eli ovat tuttuja vuosikymmenten ajalta. Testien tuloksia en rupeaisi omien kokemusten perusteella mitätöimään. Niissähän pyritään vertailemaan eri ankkurien välisiä ominaisuuksia keskenään mahdollisimman vakioiduissa olosuhteissa. Siihen me käyttäjät emme pysty ja huorittelu on turhaa. Bruce ei pärjää kärkisijoille mutta silläkin voi ankkuroida.

        Tähän mennessä olen ankkuroinut reilusti alipainoisella brucella, mutta ensikesäksi olen ajatellut tehdä telineet puukspröötin kahtapuolen ja laittaa kunnon ankkurit. Tuli mieleen että ankkurit vois olla erilaiset. Ankkurin voisi valita arvioidun pohjan laadun mukaan.


      • edullisesti
        seppomartti kirjoitti:

        Käytän edelleen veneessäni lähes 20v vanhaa originaalia Brucea ja 10mm kettinkiä 60m. Ja erikoistilanteissa vielä vanhempaa Danforthia, minkä kopio Fortress on. Eli ovat tuttuja vuosikymmenten ajalta. Testien tuloksia en rupeaisi omien kokemusten perusteella mitätöimään. Niissähän pyritään vertailemaan eri ankkurien välisiä ominaisuuksia keskenään mahdollisimman vakioiduissa olosuhteissa. Siihen me käyttäjät emme pysty ja huorittelu on turhaa. Bruce ei pärjää kärkisijoille mutta silläkin voi ankkuroida.

        Olet oikeassa kopioinnissa osittain, jos tutustut lähemmin, niin eroja löytyy, mutta uskon kumpaisenkin olevan ok.

        Sitten herää suurikysymys, kenen testi on sitten oikea, kun noita testejä on pilvin pimein? Toisaalta jos katsoo sitä suomalaista testiä numeroina ja lukee tekstin kokonaisuudessaan, niin mielestäni sanat ja mittaukset ovat osittain ristiriitaisia, herää kysymys pyritäänkö sanoilla muokkaamaan mielipiteitä johonkin suuntaan?

        Tästä suomalaisesta testistä muutama hassu juttu, jos kokeillaan ankkurin pitovoimaa ja sitä ei pystytä mittaamaan, mikä! on testin arvo? "Mitattu testin korkein voima ei ole ankkurin pitovoima vaan nelivetoisen auton vetokyky kaikki lukot kiinni."

        "On erikoista, että erilaisella soralaadulla sama ankkuri voi antaa sekä testin huippupidon että tuottaa täydellisen fiaskon" kun katsoo mitattuja tuloksia, niin mitattu tulos on lähes sama kuin muilla, lukuun ottamatta kahta ankkuri jotka pitivät hyvin. Ainoastaan yksi ankkuri haluttiin sanallisesti ja kuvallisesti lyttäämään.

        "Ollakseen järkevä, ankkurin tulee jatkuvasti olla laskuvalmiina ilman, että ankkurointi tulisi aloittaa ankkurin kokoonpanotyöllä" terävä huomio! Jos on hommannut mantuksen tai fortress ankkurin, niin kuka sen aina purkaa ja miten tämä liittyy testiin, tietysti olisivat voineet antaa pisteitä koska voi olla vara ankkuri joka vie vähän tilaa, mutta yritetään vaikuttaa näihin kahteen ankkuriin negatiivisesti.

        Tässä tämä "testi" olosuhteet ovat vakiot kaikille, mutta todellisuuden kanssa merellä ei tällä testillä ole arvoa!!!

        Siksi koska yksi tärkeä elementti puuttuu ja se on vesi joka vaikuttaa myös maa aineksen käyttäytymiseen ajatellen ankkurointia, jollet usko, niin kokeile seuraavaksi kuivaa, kosteaa ja märkää hiekka vaikka käsin tai lapiolla huomaat kyllä eron.

        Olen kanssasi samaa mieltä Brucesta ja jos sinulla vielä aito, niin se on hyvä peli ja toimii.

        Tässä tämä kipparinkoko testi luettavaksi, löytyi mantuksen sivuilta
        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjOnJLr-I_SAhXCJSwKHbohD40QFggXMAA&url=http://www.mantusanchors.com/wp-content/uploads/2013/11/Ankkuritesti-Kippari-3_2015.pdf&usg=AFQjCNHHfAxcnCEkjC7isNtODnyCpzLOGA&bvm=bv.146786187,d.bGg


      • mikä.väärin
        edullisesti kirjoitti:

        Olet oikeassa kopioinnissa osittain, jos tutustut lähemmin, niin eroja löytyy, mutta uskon kumpaisenkin olevan ok.

        Sitten herää suurikysymys, kenen testi on sitten oikea, kun noita testejä on pilvin pimein? Toisaalta jos katsoo sitä suomalaista testiä numeroina ja lukee tekstin kokonaisuudessaan, niin mielestäni sanat ja mittaukset ovat osittain ristiriitaisia, herää kysymys pyritäänkö sanoilla muokkaamaan mielipiteitä johonkin suuntaan?

        Tästä suomalaisesta testistä muutama hassu juttu, jos kokeillaan ankkurin pitovoimaa ja sitä ei pystytä mittaamaan, mikä! on testin arvo? "Mitattu testin korkein voima ei ole ankkurin pitovoima vaan nelivetoisen auton vetokyky kaikki lukot kiinni."

        "On erikoista, että erilaisella soralaadulla sama ankkuri voi antaa sekä testin huippupidon että tuottaa täydellisen fiaskon" kun katsoo mitattuja tuloksia, niin mitattu tulos on lähes sama kuin muilla, lukuun ottamatta kahta ankkuri jotka pitivät hyvin. Ainoastaan yksi ankkuri haluttiin sanallisesti ja kuvallisesti lyttäämään.

        "Ollakseen järkevä, ankkurin tulee jatkuvasti olla laskuvalmiina ilman, että ankkurointi tulisi aloittaa ankkurin kokoonpanotyöllä" terävä huomio! Jos on hommannut mantuksen tai fortress ankkurin, niin kuka sen aina purkaa ja miten tämä liittyy testiin, tietysti olisivat voineet antaa pisteitä koska voi olla vara ankkuri joka vie vähän tilaa, mutta yritetään vaikuttaa näihin kahteen ankkuriin negatiivisesti.

        Tässä tämä "testi" olosuhteet ovat vakiot kaikille, mutta todellisuuden kanssa merellä ei tällä testillä ole arvoa!!!

        Siksi koska yksi tärkeä elementti puuttuu ja se on vesi joka vaikuttaa myös maa aineksen käyttäytymiseen ajatellen ankkurointia, jollet usko, niin kokeile seuraavaksi kuivaa, kosteaa ja märkää hiekka vaikka käsin tai lapiolla huomaat kyllä eron.

        Olen kanssasi samaa mieltä Brucesta ja jos sinulla vielä aito, niin se on hyvä peli ja toimii.

        Tässä tämä kipparinkoko testi luettavaksi, löytyi mantuksen sivuilta
        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjOnJLr-I_SAhXCJSwKHbohD40QFggXMAA&url=http://www.mantusanchors.com/wp-content/uploads/2013/11/Ankkuritesti-Kippari-3_2015.pdf&usg=AFQjCNHHfAxcnCEkjC7isNtODnyCpzLOGA&bvm=bv.146786187,d.bGg

        ""On erikoista, että erilaisella soralaadulla sama ankkuri voi antaa sekä testin huippupidon että tuottaa täydellisen fiaskon" kun katsoo mitattuja tuloksia, niin mitattu tulos on lähes sama kuin muilla, lukuun ottamatta kahta ankkuri jotka pitivät hyvin. Ainoastaan yksi ankkuri haluttiin sanallisesti ja kuvallisesti lyttäämään.""

        Ei kahta vaan kolmea. Rocna, Mantus sekä Delta olivat kovalla soralla selkeästi Fortressia parempia mitattujen tulosten perusteella, 2 ensimmäistä täysin ylivoimaisia. Nuo 3 jotka saivat kaikilla pinnoilla hyvän tuloksen tuodaan sitten esiin loppuarvostelussakin ankkureina joihin voi luottaa. Fortress on edelleenkin samanpainoisista ankkureista pehmeällä pinnalla paras, sehän oli sitä jopa mita kevyempänäkin. Tämäkin käy loppuarvostelusta ilmi, joten mikä nyt oli sitä lyttäämistä? Sekö että Fortress ei pärjää kaikilla pinnoilla selkeästi vanhempia (huonoja) ankkureita paremmin ainakaan niitä kevyempänä ja kalliimpana?


    • edullisesti

      "moni kiinnostava malli on pitänyt jättää tästä testistä pois. Halusimme vertailla yleisiä perusmalleja ja aikaisempia testimenestyjiä alan uutuuksiin"

      Jos olisi ollut oikeasti testaajien mielestä "mielenkiintoisia" testattavia, niin kyllä heidän olisi ne pitänyt testata. Herää kysymys miksi nämä haluttiin pois sulkea testistä, mainosbudjettiko?

      Minua hieman pännii kaikki vene lehdet ja kuluttajan kusettaminen, ehkä olette huomanneet:)

    • edullisesti

      Ja vielä testi tehty pelkällä köydellä, jossa ei ketjua. Tämä on jopa valmistajan antamaa ohjeistuksen vastaista ankkurin oikealle toiminnalle, uskottavuus ja luotettavuus sen kun nousee tälle testille.

      APUVA, parempi että lopetan tuon "testin" lukemisen, melkoista meininkiä



      Jos Fortness oli "fiasko" kuten testi, niin palataan syksyllä asiaan arvostelluiden kera.

      Kiitos, kumarrus ja hyviä ankkurointeja itse kullekin

      • voihan.ankkuri.sentään

        Ketju ei vaikuta ankkurin toimintaan, joten oli vain hyvä ettei sitä testissä ollut.
        Veto suunta taas vaikuttaa, ja se oli maanpinnan suuntainen kuten oikeassa ankkuroinnissakin pitäisi olla.


    • Sukeltaja63

      Tuli tuosta Kipparilehden testistä mieleen. Sivulla 46 on kuva Bilteman Bruce-kopiosta jossa se on hiekalla kyljellään ja kuvatesktin mukaan kopio ei kaivaudu peheässäkään sorassa mutta viereisen kuvan aito rosteriankkuri kaivautuu. Täytyy sanoa, että en ole koskaan nähnyt Bilteman kopiota Kipparilehden kuvaamassa asennossa. Kuitenkin vähintään varmaan sata kertaa olen Biltemakopion pohjassa nähnyt ja aina se on joko kaivautunut edes vähän jos alla ei vaan ole ollut kallio (jossa pitää vain Atlas Copco). Koskaan en ole nähnyt ankkuria Kipparilehden kuvan mukaisessa asennossa yksi kuokan reuna kaivautuneena.

      Minulla on varmaan virheellinen kopio.

    • Tunari1

      Minullekin hiipi sattumalta mieleeni epävarmuus keula-ankkurini, CQR 45lb, paremmuudesta uudempiin ankkureihin nähden. Dusseldorfissa nimittäin oli UltraMarinen osastolla joukko ankkureiden pienoismalleja ja hiekkalaatikko, jossa ankkureita pystyi "testaamaan" vetämällä pienoismalleja ketjusta. Luonnollisestikin UM oli pidoltaan ylivoimainen, mutta CQR:n todella huono tulos oli minulle ikävä yllätys: jos ankkurin asetti kyljeleen, ei koko laatikon pituudella saanut ankkuria lainkaan kääntymään pystyyn ja kaivautumaan hiekkaan. Valmiiksi aurausasentoon aseteltunakin CQR:n pito oli näppituntumalla mitattuna verrattain vaatimaton. Käytännössä olen itsekin havainnut että ankkurin kiinnittyminen saattaa kestää esim. karkealla sorapohjalla yllättävän kauan. Eli ilmeisesti ankkurin osto edessä ensi kaudeksi. Mietiskelen nyt Rocnan ja Mantuksen välillä, tai ehkä teen oman kopion UltraMarinesta, kun esitteessä jonka nappasin mukaani osastolta, on yllättävän tarkka mittapiirros kaikista kokovaihtoehdoista.

      Dusseldorfista ja veneverosta vielä sen verran, että hyvin toimii jo pelkkä veneveron uhkakin, en nimittäin ollut läheskään ainoa suomalainen messuvieras. Ja varsin kevein mielin käyteltiin valuuttaa, joten suuret kiitokset persuille nerokkaasta ideasta.

      • CQR-paska

        CQR:stä ei ole kovin hyviä kokemuksia vuorovesialueella. Ensin koneella vetämällä varmistettu kiinnitys ja snorklaamalla tarkistettu että on kunnolla pohjalla kiinni. Kuitenkin tuntien kuluttua virran (tai tuulen) käännyttyä ollaa oltu tuuliajolla. Ja kohtuu usein on tämä tapahtut suhteessa ankkurointimääriin.


      • knox.eikä.kultavaranto

        Entäs https://www.knoxanchors.com ?
        Onko kellään kokemusta tai onko kukaan nähnyt ulkopuolisen tekemiä testejä?
        Omilla sivuillaan tietysti se pärjää niinkuin odottaisikin, mutta niinhän tekee moni muukin. Toisaalta uusin tulokas saattaa ihan oikeasti olla se paras.


    • aivansamamulle

      Kun näitä kirjoituksia lukee tuntuu siltä, että ei kannata ankuroida ollenkaan...pitää tehdä varmistuksen varmistus ja vielä tarkistaa. Valitkaa mielummin suojaisa ankkuripaikka ja käyttäkää tarpeeksi kettinkiä/köyttä/liinaa, niin kyllä pitää vaikka ankkurina olisi väännetty putkenpätkä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3225
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      2180
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1132
    Aihe