Minulla on pujevene kimpassa velipoikani kanssa. Veneessä on Tutka ja moderni VHF laite. Minulla ei VHF lupakirja ole eiköä mitään "tutkalisenssiä"
Velipojalla on kaikki lupapaperit kunnossa. Joku kerran sanoi että jos on VHF laite veneessä kipparilla pitää olla lupakirja tai sitten VHF pitää ottaa pois veneestä.
Koskaan ei ole asiasta kyselty kun puhalluksessa olen ollut ja vaikka VHF on siinä puhallustapahtuman aukana mölissyt. Voisin tietty ne paperit hankkia mutta tuntuu aivan turhalta kun VHFän käyttö on täysinhallinassa. Velipojan paperit aina veneessä kuten tutkan paperit.
Joskus miettinyt miten on
37
775
Vastaukset
Aluksella pitää olla radiolupa ja sen saamisen edellytyksenä on, että nimetään aluksen radioasemalle hoitaja jolla on pätevyys sen hoitamiseksi. Missään ei kuitenkaan määrätä, että kyseinen radioaseman hoitaja olisi aina mukana kun alus on kulussa. Ajatus on kai enemmänkin se, että hoitaja vastaa siitä, että radio toimii, ohjeet on saatavilla ja miehistö osaa ja pystyy tarvittaessa käyttämään radiota.
- ssppss
Ei lupakirjaton saa käyttää radiolaitteita, joihi vaaditaan lupa.
- KariMattiH
Kyllä meillä armeejassa ollessani laivastossa moni lupakirjaton VHF ssä jutusteli kuten itsekin tein mutta ehkä armejassa se on sallittua.
- Pilssirotta
spkoo:n mainitsemalla systeemillä meillä hoidettiin homma partiolippukunnassa. Eli alukselle oli nimetty radioaseman hoitaja. Itselläni ei ole lupakirjaa, vaikka kipparina kyseisellä veneellä toimin.
Nykyisessä kimppaveneessä sama homma. Kahdella muulla omistajalla on lupakirjat, mutta minulla ei.
Olen useamman kerran käynyt kurssin ja vhf:n käyttö sujuu ongelmitta. Aina silloin tällöin tulee sitä käytettyäkin. Lupakirja on jäänyt hankkimatta pelkästään sen hinnan vuoksi. En ole nähnyt tarpeelliseksi maksaa 100 euroa läpyskästä, jota kukaan ei ikinä kysele saati vaadi.
Omaan veneeseeni olen pohtinut käsi VHF puhelimen hankintaa. Voi siitä ainakin säätiedot kuunnella ja joskus saattaisi jopa tarvita huudellakkin jotain. Lupakirjaa ei ole tarkoitus hankkia tulevaisuudessakaan, enkä myöskään ole ajatellut radiolupia kyseisestä aparaatista maksella. 90% ajasta se on kuitenkin laatikkossa virrat pois ja käyttämättömänä.
Ainakin Itämeren oloissa VHF-puhelimelle on todella vähän käyttöä. Jotkut Balttianmaiden satamat haluisivat, että sinne ilmotetaan saapumiset ja lähdöt tietyillä kanavilla. Eivät vain ilmoita, että millä kanavalla. Ei ole tähän päivään mennessä ollut ongelma. Voi ne samat tiedot käydä huikkaamassa siihen tullin/satamakapteenin toimistoonkin. Säätiedot on kiva kuunnella, jos nyt sattuu olemaan kuuluvuus alueella. Tosin aika harvinaista, että olisi niin lähellä rannikkoa, että säätiedot kuuluisivat ja muistaisi myös kuunnella. - norminpurkaja
Sama täällä. Mulla ei ollut telkkarilupaakaan koskaan, kun tuli niin huonoa ohjelmaa ja naapurissa oli lupa.....
- Lintsari
Minulla ei ole ajokorttia, kun velipojalla on. Osaan kyllä ajaa ja tunnen liikennesäännöt. Sitä paitsi se on kallis.
- Mulkkerssoni
Ja sä olet köyhä runkkari
- Koiragerbiili
Naapurilla on koira, muttei maksa koiraveroa. Minä maksan vaikka mulla on vaan gerbiili.
- Itseppäoppinut
Ja mitähän tuo vehari osaamisesi on? Osaat toimia mayday relay viestin suhteen oikein, dsc hälytyksen aikana, tiedät viestien protokollat ja tärkeysluokat, kv tavausaakkoset hallussa? Jep. Älä nyt vaan kuitenkaan käy kurssia, koska veli on sen käynyt. Eihän perheessäkään tarvita kuin yksi ajokortti. Muut voi ajaa samalla ?
- Kurssille
Jos veneessä on VHF, sitä on pidettävä päällä, eli käytettävä. VHF:ää ei saa käyttää sellainen, jolla ei ole siihen lupaa. Aloittajalla ei ole lupaa.
Johtopäätökset:
1. jos veneessä on VHF, venessä on oltava mukana henkilö, jolla on lupa VHF:n käyttöön.
2. aloittajan velipoika voi ajaa kimppaveneellään ilman aloittaja - aloittaja taas ei voi ilman velipoikaa tai muuta luvanhaltijaa.- Meritaitojaopettava
Nyt meni täysin pieleen, Vaikka veneessä on VHF sitä ei tarvitese päällä pitää.
Veneellä missä on VHF saa ketä tahansa ajaa / purjehtia mutta VHF än käyttö ei sitten ihan laillinen ole. Jos hätätilanne tulisi kohdalle olisi kuitenkin enemmän kuin tyhmää ellei sitä VHF laitetta käyttäisi ja takuuvarmasti ei siitä seuraumuksia tulisi. - ssppss
1. ja 2 väärin, arvaa uudelleen
- Kielikorva
Meritaitojaopettava kirjoitti:
Nyt meni täysin pieleen, Vaikka veneessä on VHF sitä ei tarvitese päällä pitää.
Veneellä missä on VHF saa ketä tahansa ajaa / purjehtia mutta VHF än käyttö ei sitten ihan laillinen ole. Jos hätätilanne tulisi kohdalle olisi kuitenkin enemmän kuin tyhmää ellei sitä VHF laitetta käyttäisi ja takuuvarmasti ei siitä seuraumuksia tulisi..."SAA KETÄ TAHANSA AJAA".... olisi suomeksi KUKA TAHANSA kun ei ole kysymyslause. Ketä ajajaa tarkoita?. Kuka ajoi?
- Meritaitojaoopettava
Kielikorva kirjoitti:
.."SAA KETÄ TAHANSA AJAA".... olisi suomeksi KUKA TAHANSA kun ei ole kysymyslause. Ketä ajajaa tarkoita?. Kuka ajoi?
Förlåt så väldigt. Visste inte att dethär är språkvårdssida.
- Ainaväärin
Meritaitojaoopettava kirjoitti:
Förlåt så väldigt. Visste inte att dethär är språkvårdssida.
"Det här" i stället för "dethär"
- uigyttf
VHF jos on irrotettu sähköstä niin ei tuu sakkoa. Jos tutka on veneessä, sitä pitäisi sääntöjen mukaan pitää aina päällä. No ei kukaan pidä. Mutta ongelmissa on ilman tutkalupaa, kun on laite, jota pitäisi periaatteeessa aina pitää päällä. Sakot. Mutta kuka tarkastaa? Entä jos laite on irti sähköstä...
- PertsaSakkonen
Eikä tule sakkoja vaikka olisi sähkössä kiinni ja kuuntelumoodissa. Kun tarkkoja ollaan ei saisi ilman lupaakirjaa käyttää mutta veneessä sellainen saa olla. En ole koskaan kuullut että VHF hallussapidosta, käytöstä tai käyttä'mättäjättämisestä olisi sakotettu. Onko jotakuta treistä palstan lukijoista sakotettu ???
- Trumpismia
PertsaSakkonen kirjoitti:
Eikä tule sakkoja vaikka olisi sähkössä kiinni ja kuuntelumoodissa. Kun tarkkoja ollaan ei saisi ilman lupaakirjaa käyttää mutta veneessä sellainen saa olla. En ole koskaan kuullut että VHF hallussapidosta, käytöstä tai käyttä'mättäjättämisestä olisi sakotettu. Onko jotakuta treistä palstan lukijoista sakotettu ???
Kyllä on sakotettu. 2011 merivartiosto kävi veneitä läpi Nauvon satamassa. Jos ei lupaa ollut, sakko tuli. Yhdellä kaverilla oli sulake pois paikalta, ei tullut sakkoa. Kannattaa selvittää asiat ennen kuin esittää täällä mutu tietoa faktana.
- Lakitieteilijä
Trumpismia kirjoitti:
Kyllä on sakotettu. 2011 merivartiosto kävi veneitä läpi Nauvon satamassa. Jos ei lupaa ollut, sakko tuli. Yhdellä kaverilla oli sulake pois paikalta, ei tullut sakkoa. Kannattaa selvittää asiat ennen kuin esittää täällä mutu tietoa faktana.
En nyt tähän usko ketään. Kai sentään tiedät että merivartioita koskee samat säännöt kuin poliisille. Kohdennettua kotietsintää tehdessä pitää olla kotietsintälupaa kyseiseen kohteeseen. Mista voivat ennakkoon tietää mitkä ja kenen veneet ovat satamassa ? Veneen sisäosat ovat tässsä tapauksessa sama kuin koti.
Merivartiostolla on oikeus astua veneen kannelle tai istumakaukaloon jos puhallusta veneessä tekevät. Minut on 3 kertaa puhallutettu ja aina poliisi tai merivartiosto ollut pienveneellä veneessäni kiinni mutta koskaan eivät ole nousseet veneseen. Kerro minä kuukautena tuo massatarkastus Nauvon venesatamassa tapahtui niin voin sen ihan suoraan tarkistaa koska sattuumoisilta on hyvin läheinen yhteistyö sen alueen merivartioston kanssa
Ainoa poikkeus on jos on epäilys rikoksesta, silloin voidaan kaikenlaiset kotietsinnät suorittaa mutta silloinkin on poliisin / merivartioston näytettävä siihen oikeuttavat valtuudet. Ei Suomi sentään mikään Villi Länsi ole. - Mvartiostonentinenapuri
Trumpismia kirjoitti:
Kyllä on sakotettu. 2011 merivartiosto kävi veneitä läpi Nauvon satamassa. Jos ei lupaa ollut, sakko tuli. Yhdellä kaverilla oli sulake pois paikalta, ei tullut sakkoa. Kannattaa selvittää asiat ennen kuin esittää täällä mutu tietoa faktana.
Nyt kyllä Trumpismia puhuu omiaan yömyssyssä. Olin 12 viimeistä vuotta merivarioston pienvene kuljettajana ennenkuin muutama vuosi sitten eläköidyin.
Kaikenlaisia juttuja tuli nähtyä ja koettua mutta kertaakaan ei merivartijat veneiden kajuuttoihin menneet sisälle ellei jostakin pelastus tai avustustehtävästä ollut kyse.
Hankoon ja Helsingin edustalla kyllä veneiden, useimmiten ennakkomerkattujen. sisälle mentiin huumetarkastuksia tekemään mutta silloin oli aina tullimies ja useimmiten huumekoira matkassa mukana koska tullilla on oikeus penkoa ihmisten autoja kuten veneitäkin tarvittaessa ylös alaisin. Kyllä merivarioston pojat myös aina välillä turvatarkastuksia tekivät mutta silloin veneen kipparin piti tuoda ulkotilaan pyydetyt varusteet näytille. Kerran olin mukana tilaaanteessa kun VHF täysillä ruffissa paukutteli yleistarkastuksen yhteydessä ja silloin tosin kysyttiin että onko VHF lupa olemassa. Kun vastaus oli että kyllä se riitti ja pyydettiin pistämään voluumi pienemmälle ettei ruotsiin asti kuuluisi. - Petterssonni
Trumpismia kirjoitti:
Kyllä on sakotettu. 2011 merivartiosto kävi veneitä läpi Nauvon satamassa. Jos ei lupaa ollut, sakko tuli. Yhdellä kaverilla oli sulake pois paikalta, ei tullut sakkoa. Kannattaa selvittää asiat ennen kuin esittää täällä mutu tietoa faktana.
Kyllä Trumpismia keksinyt tuon massatarkistushomman aivan omasta päästään. Olin 2010 ja 2011 töissä Nauvon vierasvenesatamassa ja ei kyllä mitään merivartioston massatarkistusoperaatiota ole ollut elleivät sitten keskiyöllä ole koputtaneet kanteen ja vatineet tarkistuskäyntiä. Tosin minulla vapaapäiviäkin oli mutta tuo olisi kyllä ollut sen luokan erkoisuus että siitä olis juttua kolllegojeni puolelta piisannut. Eli nyt oli setä satusetä asialla.
- Vain_kauppa-aluksilla
Mihin väitteesi perustuu että huvialuksessa joissa on tutka se pitä olla aina päällä? Joku referenssi lakiin, asetukseen tms vastaavaan kiitos. Väite kun ei pidäpaikkansa.
- uutinen
PertsaSakkonen kirjoitti:
Eikä tule sakkoja vaikka olisi sähkössä kiinni ja kuuntelumoodissa. Kun tarkkoja ollaan ei saisi ilman lupaakirjaa käyttää mutta veneessä sellainen saa olla. En ole koskaan kuullut että VHF hallussapidosta, käytöstä tai käyttä'mättäjättämisestä olisi sakotettu. Onko jotakuta treistä palstan lukijoista sakotettu ???
YLE:n uutisten mukaan papereita on tutkittu sakkoja on jaettu
http://yle.fi/uutiset/3-5406894
Kaikilla veneilijöillä ei ole radioluvat kunnossa
Veneiden meri-VHF-radioiden luvissa on ilmennyt puutteita pääkaupunkiseudulla. Viestintävirasto ja Venepoliisi ovat valvoneet radiolupia tänä kesänä normaalia tehostetummin. Tarkastetuista veneistä kolmanneksen lupa-asioissa on ollut huomautettavaa.
Keskiviikon tarkastusreissulla Viestintäviraston tarkastaja Ari Caselius tähyää merelle ja kertoo bongaavansa tarkastukseen joutuvat veneet antennien perusteella.
Tarkastukseen päätyy turkulainen vene.
- Siellä oli radiolupa kunnossa, se sattui olemaan ammattiliikenteen alus. Pikkuinen puute oli, että pätevyystodistusta ei ollut mukana, mutta sen olemassaolo selvitetään vielä jälkeenpäin, sanoo Caselius tarkastuksen jälkeen.
Kolmasosalla puutteita luvissa
Ammattiliikenteen aluksissa meri-VHF-radiopuhelin on pakollinen, mutta huviveneilijän ei tarvitse sellaista hankkia. Jos veneessä kuitenkin on radiopuhelin, on radioluvan lisäksi oltava mukana henkilökohtainen pätevyystodistus, joka oikeuttaa taajuuksien käyttöön.
- Pilssirotta
Ellen nyt väärin muista, taisi viime kesänä nauvossa joku taso olla tarkastamassa radiolupia.
Kyseinen taso ei ollut kiinnostunut kipparin pätevyyksistä. Vaan ainoastaan vuotuisesta parin kymmenen euron radioluvan maksusta.
Eri maissa on eri käytäntöjä VHF puhelimen suhteen.
Esim. Ranskassa käsiveharin käyttöön ei vaadita lupia taikka pätevyyksiä. Myös jenkeissä meri VHF puhelinta saa huviveneilijät käyttää vapaasti ilman pätevyyksiä ja lupia.
Itse en edelleenkään meinaa hankkia pätevyyksiä taikka lupia.- JanneSeikkinen
"Kyseinen taso ei ollut kiinnostunut kipparin pätevyyksistä. Vaan ainoastaan vuotuisesta parin kymmenen euron radioluvan maksusta."
Mistä readiolupamaksusta nyt oikein on kyse ? Minulla on ihan laillinen VHF ja lisenssitutkinto käyty aikanaan. Koskaan en ole mitään lupamaksulaskua saanut.
Höyryradion lupamaksut hävisivät jo 100 vuotta sitten eli mikä mikä maksu ? - Drag
JanneSeikkinen kirjoitti:
"Kyseinen taso ei ollut kiinnostunut kipparin pätevyyksistä. Vaan ainoastaan vuotuisesta parin kymmenen euron radioluvan maksusta."
Mistä readiolupamaksusta nyt oikein on kyse ? Minulla on ihan laillinen VHF ja lisenssitutkinto käyty aikanaan. Koskaan en ole mitään lupamaksulaskua saanut.
Höyryradion lupamaksut hävisivät jo 100 vuotta sitten eli mikä mikä maksu ?Sitä kutsuttiin joskus vuosia sitten"Radioluvaksi" . Nykyisin se on nimeltään Taajuusmaksu -n. 20 €.
Tällä yhdellä alle 20€ taajusmaksulla saa huviveneessä olla kaikki tarvittavat (lähettävät) radiolaitteet.
Kun veneilijä hankkii jonkun uuden radiolaitteen, on hänen tehtävä siitä ilmoitus Ficoraan, jotta saavat päivitettyä tuon taajusmaksun.
Ilmeisesti näin pitävät silmällä, ettei tänne tule laitteita, jotka eivät täytä niille asetettuja vaatimuksia.
Niissä radiosäännöissä puhutaan radioasemanhoitajasta, sillä ammattialuksissa nämä radioluvat ovat erilaisia.
Huviveneessä - ainakin- pienemmissä tämä asemanhoitaja, sekä laiteluvan omistaja/haltija, ovat sama henkilö.
- Viestintävirasto
Radiolaitteen vuotuisesta taajusmaksusta on kyse. Eli aluksen pakollinen / lakisääteinen radiolupa. Maksu on alle 20 euroa vuodessa.
- JanneSeikkinen
Taitaa koskea vaan suurempia aluksia koska minulla on VHF ollut nyt melkein 30 vuotta ollut veneessä kuten VHF lupakin. Ei ole todellakaan koskaan tullut mitään laskua kotiin. Ehkä tämän jälkeen tule kun nimen tästä löytävät.
- Taajuusmaksu
JanneSeikkinen kirjoitti:
Taitaa koskea vaan suurempia aluksia koska minulla on VHF ollut nyt melkein 30 vuotta ollut veneessä kuten VHF lupakin. Ei ole todellakaan koskaan tullut mitään laskua kotiin. Ehkä tämän jälkeen tule kun nimen tästä löytävät.
Sinulla ei ole nykypäivänä VHF lupaa. Se vanheni noin 10 vuotta sitten ja se korvatiin taajuusmaksulla. Sinun olisi pitänyt uusia tuo läpyskä. Tästä tuli muistaakseni Viestintävirastolta postia kotiin noin 10 vuotta sitten, A4 kokoinen kirje. Jos et sitä silloin hoitanut niin se ei ole enää voimassa.
- JanneSeikkinen
Taajuusmaksu kirjoitti:
Sinulla ei ole nykypäivänä VHF lupaa. Se vanheni noin 10 vuotta sitten ja se korvatiin taajuusmaksulla. Sinun olisi pitänyt uusia tuo läpyskä. Tästä tuli muistaakseni Viestintävirastolta postia kotiin noin 10 vuotta sitten, A4 kokoinen kirje. Jos et sitä silloin hoitanut niin se ei ole enää voimassa.
Vai sillä lailla. Pitää sitten vaan jatkaa sillä vanhalla läpyskällä. Jos on 10 vuotta uudistuksen jälkeen toiminut niin eiköhän vielä seuraavat 10 vuotta toimi. Sen jälkeen voin jo tarkastuksen sattuessa sanoa että kun en kuule enkä näe niin en voi enää ratiota käyttää.
- Pilotti_Karaitilta
Olen lennellyt lentokoneella jo 20 vuotta eikä ole vieläkään lentolupakirjaa. Hyvin on kone pysnyt ilmassa.
- Tsättsättsätjäreb
Pilotti_Karaitilta kirjoitti:
Olen lennellyt lentokoneella jo 20 vuotta eikä ole vieläkään lentolupakirjaa. Hyvin on kone pysnyt ilmassa.
Hyvin on mennyt. Pysyttelet jatkossakin siellä matkustamon puolella ja noudatat kiltisti matkustamohenkilökunnan ohjeita :D .
- Viestintävirastosta
no mistä ne tietää lähettää sen taajusmaksun (aluksen radioluvan) jos et siitä niille ilmoita?
Tässä linkki josta voit hankkia itsellesi tuon luvan helposti netistä:
https://www.viestintavirasto.fi/asioikanssamme/luvattodistuksettunnukset/radioluvat/veneilijatjamerenkulku/aluksenradiolupa.html
Paina oikealta alhaalta laatikkoa jossa lukee: "HALUAN HAKEA RADIOLUPAA Siirry sähköiseen palveluun."- veehooähvä
Sitä lupaa kun ei saa jos ei ole suorittanut VHF kurssia eli radioaseman hoitajan pätevyys tutkintoa .
- Halukehittyä
Ymmärrettävää että ihmiset ajattelevat eri tavoin. Mutta itselläni on halu kehittyä harrasteessa ja talvisaikaan se usein merkkaa jotain pikku kurssia tai tutkintoa. Kevät menee venettä kiinnostavasta ja kesällä sitten purjeehditaan. Jos mulla olis tutka niin varkkina opettelin sen käytön. Radioon on paperit jo nyt vaikka radio vielä puuttuu.
- Pilssirotta
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Onneksi maailma on täynnä purjehdus/merenkulku aiheisia kirjoja, joita on mukava opiskella talvella.
Kurssit ovat myös mukavia, mutta niitä ei kaikilla paikkakunnilla ole. Saattavat myös olla melko arvokkaita ja sisällöltään kysenalaisia.
Esimerkiksi työväenopiston saaristo, rannikko ja avomerikurssit ovat kyllä aika mielenkiintoiset ja hyvät. Partiolaisten veneilykurssit ovat aivan ensiluokkaiset, koska sisältävät aina paljon käytäntöä.
- elämä-palaa-takasin
Joo, nämä on näitä naurettavia sääntöjä taas. Mitään lupia ei tarvita radion käyttöön. Se on selvä.
Ei kun kirjoitus ministerille joka lupasi poistaa turhia asetuksia ja sääntöjä.
Kyllä se siitä.
Suomi kärsii näistä tyhjänpäiväisistä "onko lupa" säännöistä ja ihmisistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1055038Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453313Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4252357Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2431456Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121261- 761227
- 751204
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311168Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1241073