Pythonia opetetaan

Opettelemista_on

Suomenkielinen Python-kurssi, varsinaisesti tarkoitettu peruskoulun opettajille (ohjelmointiopetus kouluissa on alkanut), on ruvennut avautumaan kaikkien käytettäväksi täällä Internetissä: https://plus.cs.hut.fi/aapinen-python/K2017/

11

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perusasiat-ensin

      Opettasivat taaperot sentäs ensinnä edes lukemaan ja laskemaan ynnä- vähennys- kerto sekä jakolaskua ennenkuin alkavat mitään ohjelmointia niille tuputtumaan.

    • Pythonkaan ei mielestäni ole tarpeeksi käyttäystävällinen eikä luokseenvetävä ohjelmointikieli. Sekin on tekstipötkön pikkutarkkuutta ja monimutkaisuutta. Visuaalisuutta, havainnollisuutta sekä oppimisen ja käytön yksinkertaisuutta tarvitaan varsinkin koululaisille, joista kaikki eivät jaksa kiinnostua aiheesta ja syventyä siihen. Lieneehän se useimmille pakkopullaa, samoin opettajien enemmistölle.

      Hakutermi "visual python" antaa Googlessa nämä vastaukset: https://www.google.fi/search?q=visual python

      Siltä varalta, ettei tämä ole tuolla mukana, lisään https://www.codeproject.com/Articles/693408/Using-Python-inside-Programming-Without-Coding-Tec
      Myös C ja C# ovat mukana viimeksimainitussa.

      • perusasiat-ensin

        Sitähän ohjelmointi on: pikkutarkkaa, monimutkaista ja erinomaisen abstraktia.
        Kiva-kiva ohjelmointia on olemassa yhtä vähän kuin kiva-kiva matematiikkaa.


    • perusasiat-ensin

      Taaperot saa vaan ohjelmointikammon.
      Vielä epäpätevät opettamassa epäkypsiä niin tietäähän sen mitä siitä tulee.

      Enintään yläasteella ja lukiossa voisi olla ohjelmointi oppiaineena ja valinnaisena sielläkin.

      • Näköjään lähdetään aivan alkeista ja esimerkiksi Python tulee mukaan vasta yläkoulussa. Kammon syntymistä pitää erityisesti välttää. Siinä merkitsee paljon se, että ohjelmointi näyttäytyy alusta alkaen "kivana" ja helppona. Hyötyajatteluhan tuskin tulee vielä peruskoulussa opetuksen avuksi.


    • Tuo ei ole rakentava näkökulma. Eihän mikään ole välttämättä ja asiaankuuluvasti mitään, esimerkiksi ikävää. Kunhan tuloksia saadaan kulloinkin tarpeellisessa määrin, muu on yhdentekevää. Aina on pyrittävä ihmisen kannalta "kivempaan" eli helpompaan ja miellyttävämpään, siitä on monenlaisia etuja. Ohjelmoimisenkaan ei tarvitse olla sankaruuuutta ja raatamista.

      • Edellinen on vastine nimimerkille perusasiat-ensin.

        Kivaa tietysti opiskellaan ja opitaan mieluummin ja paremmin tuloksin kuin ikävää. Ja kun ohjelmointitaito on tarkoitus tehdä koko kansan omaisuudeksi samana tapaan kuin luku- ja kirjoitustaito, niin nimenomaan penseän enemmistön vuoksi on paras lähteä "kivalle linjalle". Edellämainittuja taitoja ihmiset joutuvat arkielämässään myöhemminkin harjoittamaan, mutta ohjelmoinnin kohdalla se ei ole varmaa. Siksi on hyvä luoda jo lapsiin myönteinen suhde ohjelmointiin.


      • perusasiat-ensin
        pähkäilijä kirjoitti:

        Edellinen on vastine nimimerkille perusasiat-ensin.

        Kivaa tietysti opiskellaan ja opitaan mieluummin ja paremmin tuloksin kuin ikävää. Ja kun ohjelmointitaito on tarkoitus tehdä koko kansan omaisuudeksi samana tapaan kuin luku- ja kirjoitustaito, niin nimenomaan penseän enemmistön vuoksi on paras lähteä "kivalle linjalle". Edellämainittuja taitoja ihmiset joutuvat arkielämässään myöhemminkin harjoittamaan, mutta ohjelmoinnin kohdalla se ei ole varmaa. Siksi on hyvä luoda jo lapsiin myönteinen suhde ohjelmointiin.

        On täysin tarpeetonta scifistelyä tuputtaa ohjelmointitaitoa "koko kansan omaisuudeksi".

        Jos jollekulle ammattinsa vuoksi on tarpeen opetella ohjelmointia, sen ehtii hyvin tehdä vaikka aikuisena, jolloin aivot on paremmin kehittyneet käsittelemään abstrakteja asioita.


      • perusasiat-ensin kirjoitti:

        On täysin tarpeetonta scifistelyä tuputtaa ohjelmointitaitoa "koko kansan omaisuudeksi".

        Jos jollekulle ammattinsa vuoksi on tarpeen opetella ohjelmointia, sen ehtii hyvin tehdä vaikka aikuisena, jolloin aivot on paremmin kehittyneet käsittelemään abstrakteja asioita.

        Myös kirjaimistomme on abstrakti asia. Merkit ja numerot eivät mitenkään liity käytännön asioihin - kunnes ne kukin opimme liittämään. Jonkin ajan kuluttua ohjelmointitaito todennäköisesti kuuluu yhtä itsestäänselvästi ihmisten perusvalmiuksiin. Sehän on elämän- ja elinympäristönhallintaa.
        Joka tapauksessa tietotekniikan uusi kehityslinja on alkanut, eikä sitä enää pysäytettäne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      160
      6586
    2. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      206
      4205
    3. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

      Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      487
      2891
    4. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      32
      2794
    5. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      201
      2385
    6. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      186
      2209
    7. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

      Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      149
      1528
    8. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      61
      1400
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

      Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      37
      1334
    10. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      96
      1151
    Aihe