Pythonia opetetaan

Opettelemista_on

Suomenkielinen Python-kurssi, varsinaisesti tarkoitettu peruskoulun opettajille (ohjelmointiopetus kouluissa on alkanut), on ruvennut avautumaan kaikkien käytettäväksi täällä Internetissä: https://plus.cs.hut.fi/aapinen-python/K2017/

11

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perusasiat-ensin

      Opettasivat taaperot sentäs ensinnä edes lukemaan ja laskemaan ynnä- vähennys- kerto sekä jakolaskua ennenkuin alkavat mitään ohjelmointia niille tuputtumaan.

    • Pythonkaan ei mielestäni ole tarpeeksi käyttäystävällinen eikä luokseenvetävä ohjelmointikieli. Sekin on tekstipötkön pikkutarkkuutta ja monimutkaisuutta. Visuaalisuutta, havainnollisuutta sekä oppimisen ja käytön yksinkertaisuutta tarvitaan varsinkin koululaisille, joista kaikki eivät jaksa kiinnostua aiheesta ja syventyä siihen. Lieneehän se useimmille pakkopullaa, samoin opettajien enemmistölle.

      Hakutermi "visual python" antaa Googlessa nämä vastaukset: https://www.google.fi/search?q=visual python

      Siltä varalta, ettei tämä ole tuolla mukana, lisään https://www.codeproject.com/Articles/693408/Using-Python-inside-Programming-Without-Coding-Tec
      Myös C ja C# ovat mukana viimeksimainitussa.

      • perusasiat-ensin

        Sitähän ohjelmointi on: pikkutarkkaa, monimutkaista ja erinomaisen abstraktia.
        Kiva-kiva ohjelmointia on olemassa yhtä vähän kuin kiva-kiva matematiikkaa.


    • perusasiat-ensin

      Taaperot saa vaan ohjelmointikammon.
      Vielä epäpätevät opettamassa epäkypsiä niin tietäähän sen mitä siitä tulee.

      Enintään yläasteella ja lukiossa voisi olla ohjelmointi oppiaineena ja valinnaisena sielläkin.

      • Näköjään lähdetään aivan alkeista ja esimerkiksi Python tulee mukaan vasta yläkoulussa. Kammon syntymistä pitää erityisesti välttää. Siinä merkitsee paljon se, että ohjelmointi näyttäytyy alusta alkaen "kivana" ja helppona. Hyötyajatteluhan tuskin tulee vielä peruskoulussa opetuksen avuksi.


    • Tuo ei ole rakentava näkökulma. Eihän mikään ole välttämättä ja asiaankuuluvasti mitään, esimerkiksi ikävää. Kunhan tuloksia saadaan kulloinkin tarpeellisessa määrin, muu on yhdentekevää. Aina on pyrittävä ihmisen kannalta "kivempaan" eli helpompaan ja miellyttävämpään, siitä on monenlaisia etuja. Ohjelmoimisenkaan ei tarvitse olla sankaruuuutta ja raatamista.

      • Edellinen on vastine nimimerkille perusasiat-ensin.

        Kivaa tietysti opiskellaan ja opitaan mieluummin ja paremmin tuloksin kuin ikävää. Ja kun ohjelmointitaito on tarkoitus tehdä koko kansan omaisuudeksi samana tapaan kuin luku- ja kirjoitustaito, niin nimenomaan penseän enemmistön vuoksi on paras lähteä "kivalle linjalle". Edellämainittuja taitoja ihmiset joutuvat arkielämässään myöhemminkin harjoittamaan, mutta ohjelmoinnin kohdalla se ei ole varmaa. Siksi on hyvä luoda jo lapsiin myönteinen suhde ohjelmointiin.


      • perusasiat-ensin
        pähkäilijä kirjoitti:

        Edellinen on vastine nimimerkille perusasiat-ensin.

        Kivaa tietysti opiskellaan ja opitaan mieluummin ja paremmin tuloksin kuin ikävää. Ja kun ohjelmointitaito on tarkoitus tehdä koko kansan omaisuudeksi samana tapaan kuin luku- ja kirjoitustaito, niin nimenomaan penseän enemmistön vuoksi on paras lähteä "kivalle linjalle". Edellämainittuja taitoja ihmiset joutuvat arkielämässään myöhemminkin harjoittamaan, mutta ohjelmoinnin kohdalla se ei ole varmaa. Siksi on hyvä luoda jo lapsiin myönteinen suhde ohjelmointiin.

        On täysin tarpeetonta scifistelyä tuputtaa ohjelmointitaitoa "koko kansan omaisuudeksi".

        Jos jollekulle ammattinsa vuoksi on tarpeen opetella ohjelmointia, sen ehtii hyvin tehdä vaikka aikuisena, jolloin aivot on paremmin kehittyneet käsittelemään abstrakteja asioita.


      • perusasiat-ensin kirjoitti:

        On täysin tarpeetonta scifistelyä tuputtaa ohjelmointitaitoa "koko kansan omaisuudeksi".

        Jos jollekulle ammattinsa vuoksi on tarpeen opetella ohjelmointia, sen ehtii hyvin tehdä vaikka aikuisena, jolloin aivot on paremmin kehittyneet käsittelemään abstrakteja asioita.

        Myös kirjaimistomme on abstrakti asia. Merkit ja numerot eivät mitenkään liity käytännön asioihin - kunnes ne kukin opimme liittämään. Jonkin ajan kuluttua ohjelmointitaito todennäköisesti kuuluu yhtä itsestäänselvästi ihmisten perusvalmiuksiin. Sehän on elämän- ja elinympäristönhallintaa.
        Joka tapauksessa tietotekniikan uusi kehityslinja on alkanut, eikä sitä enää pysäytettäne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      908
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      777
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      693
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      44
      469
    Aihe